Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.294 din 14 aprilie 2010  pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate in implementarea proiectelor finantate in cadrul Programului operational comun Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.294 din 14 aprilie 2010 pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate in implementarea proiectelor finantate in cadrul Programului operational comun "Romania - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013"

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 22 septembrie 2010
ORDIN nr. 1.294 din 14 aprilie 2010
pentru aprobarea categoriilor de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanţate în cadrul Programului operaţional comun "România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013"
EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTÃRII REGIONALE ŞI TURISMULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 22 septembrie 2010


Având în vedere prevederile art. 10 din Regulamentul (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 octombrie 2006 de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european de vecinãtate şi parteneriat, ale art. 15 din Regulamentul (CE) nr. 951/2007 al Comisiei din 9 august 2007 de stabilire a normelor de aplicare a programelor de cooperare transfrontalierã finanţate în cadrul Regulamentului (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a dispoziţiilor generale privind instituirea unui instrument european de vecinãtate şi parteneriat,
ţinând cont de prevederile <>art. 5 pct. II lit. b) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 13 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Prezentul ordin aprobã categoriile de cheltuieli eligibile efectuate în implementarea proiectelor finanţate în cadrul Programului operaţional comun "România - Ucraina - Republica Moldova 2007-2013", denumit în continuare programul.
ART. 2
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarea semnificaţie:
a) cerere de finanţare - documentul elaborat de cãtre solicitant cu scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activitãţilor descrise, conform formatului standard furnizat în Ghidul solicitantului;
b) proiect - operaţiunea descrisã în cererea de finanţare depusã în cadrul unui apel pentru propuneri de proiecte lansat de cãtre Autoritatea comunã de management, care îndeplineşte criteriile impuse de cãtre Comitetul comun de monitorizare a programului şi primeşte fonduri aferente programului;
c) contract de finanţare - contractul încheiat între beneficiar, ca reprezentant al tuturor partenerilor în cadrul unui proiect, şi Autoritatea comunã de management pentru finanţarea din fonduri ENPI a unui proiect aprobat în cadrul programului;
d) Ghidul solicitantului - documentul aprobat de Comitetul comun de monitorizare, care are ca scop furnizarea de informaţii necesare potenţialilor solicitanţi de finanţare în cadrul programului, în vederea elaborãrii cererilor de finanţare, precum şi de informaţii privind procesul de selecţie şi contractare a proiectelor;
e) beneficiar - persoana juridicã, publicã sau privatã, din oricare dintre statele participante la program, care semneazã un contract de finanţare nerambursabilã din fonduri ENPI cu Autoritatea comunã de management şi îşi asumã pe deplin faţã de aceasta responsabilitatea legalã privind gestionarea financiarã şi implementarea proiectului;
f) partener - persoana juridicã, publicã sau privatã, din oricare dintre statele participante la program, care participã alãturi de beneficiar la iniţierea şi implementarea proiectului;
g) beneficiar final - persoana juridicã, publicã sau privatã, din oricare dintre statele participante la program, care va beneficia de rezultatul proiectului pe termen lung la nivelul societãţii sau al sectorului respectiv;
h) asociat - persoana juridicã, publicã sau privatã, care joacã un rol important în implementarea proiectului, dar care nu îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevãzute de Ghidul solicitantului şi, ca urmare, nu poate beneficia de fonduri din finanţarea acestuia, cu excepţia costurilor de cãlãtorie şi diurnã;
i) acord de parteneriat - documentul legal semnat de beneficiar împreunã cu toţi partenerii dintr-un proiect, care detaliazã drepturile şi responsabilitãţile acestora şi creeazã cadrul pentru gestionarea şi implementarea eficientã a proiectului.
ART. 3
(1) Pentru toate tipurile de cheltuieli considerate eligibile în cadrul proiectelor aprobate în cadrul programului se respectã reglementãrile prevãzute în legislaţia naţionalã şi comunitarã în vigoare, precum şi în Ghidul solicitantului.
(2) Cheltuielile deja finanţate integral sau parţial prin alte instrumente financiare naţionale, europene sau internaţionale nu reprezintã cheltuieli eligibile.
ART. 4
(1) Sunt eligibile numai acele cheltuieli care sunt însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale în vigoare, sau de alte documente contabile cu valoare probantã, echivalente facturilor, pe baza cãrora cheltuielile sã fie înregistrate în contabilitatea beneficiarului/partenerului, certificate şi identificate.
(2) În vederea certificãrii conformitãţii cu originalul, beneficiarii/partenerii români vor prezenta controlorilor de prim nivel toate documentele originale.
ART. 5
(1) Pentru a fi eligibile, cheltuielile trebuie sã fie:
a) efectuate, plãtite, certificate şi declarate de cãtre beneficiar/partener în perioada de implementare a proiectului, conform contractului de finanţare;
b) prevãzute în bugetul proiectului, anexã la contractul de finanţare;
c) necesare pentru implementarea proiectului;
d) identificabile şi verificabile, înregistrate în contabilitatea beneficiarului/partenerilor în conformitate cu legislaţia naţionalã şi procedura aplicatã;
e) rezonabile, justificate şi în conformitate cu principiile managementului financiar eficient;
f) efectuate în aria eligibilã a programului.
(2) Prin excepţie, sunt eligibile şi urmãtoarele cheltuieli:
a) cheltuielile pentru raportul final şi evaluarea proiectului, indiferent de data plãţii efective, cu respectarea perioadei de execuţie a programului, precum şi cheltuielile generate de procedurile de achiziţie derulate conform dispoziţiilor anexei IV la contractul de finanţare, inclusiv cele demarate înainte de data începerii implementãrii proiectului, cu condiţia încheierii contractelor şi a plãţii efective în cursul perioadei de implementare şi realizãrii procedurilor conform dispoziţiilor anexei IV la contractul de finanţare;
b) cheltuielile ocazionate de deplasarea la sediul organismelor implicate în gestionarea programului, precum şi cheltuielile ocazionate de deplasãri în afara ariei programului, dacã sunt menţionate explicit şi justificate în contractul de finanţare.
ART. 6
Cheltuielile eligibile pentru proiectele derulate în cadrul programului sunt cele ocazionate de activitãţile privind implementarea proiectului, managementul şi coordonarea acestuia, comunicarea şi diseminarea obiectivelor şi rezultatelor proiectului.
ART. 7
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, conform contractului de finanţare, inclusiv contribuţiile aferente acestora plãtite de cãtre angajat şi angajator conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal aferente personalului angajat al beneficiarului sau partenerului, cu contract individual de muncã sau act administrativ de numire în funcţia publicã, pe duratã nedeterminatã sau determinatã, cu fracţiune de normã ori cu normã întreagã de lucru, implicat în implementarea proiectului, cu respectarea prevederilor legale privind incompatibilitatea. Plafoanele salariilor angajaţilor în proiect nu trebuie sã depãşeascã nivelul practicat pentru funcţia respectivã în organizaţia beneficiarã sau partenerã, dupã caz.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), salariul va fi cel practicat în domeniu pentru funcţii similare, când funcţia respectivã nu figura anterior în statul de funcţii al persoanei juridice.
(4) Cheltuielile de personal includ salariul tarifar/salariul de bazã, sporurile permanente prevãzute în contractele individuale de muncã/contractul colectiv de muncã, în actele adiţionale aferente valabile pe toatã durata de implementare a proiectului şi/sau în actul administrativ de numire în funcţia publicã, precum şi în actele de modificare a actului administrativ de numire în funcţia publicã şi contribuţiile aferente menţionate la alin. (1).
(5) Salariul tarifar/de bazã, sporurile permanente, orele suplimentare, concediile de odihnã şi medicale, precum şi contribuţiile menţionate la alin. (1) vor fi plãtite pentru timpul efectiv lucrat pentru implementarea activitãţilor din cadrul proiectului, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare, şi vor fi susţinute de fişele de post, fişele de pontaj, din care sã rezulte timpul de lucru total şi timpul alocat implementãrii activitãţilor din cadrul proiectului, statele de salarii, ordinele de platã, extrasele de cont, declaraţia salariatului pentru timpul lucrat în cadrul proiectului şi alte documente justificative, dupã caz.
(6) Cheltuielile de personal prevãzute la alin. (1) se deconteazã conform contractului de muncã/actului administrativ de numire şi/sau proporţional cu procentul prevãzut în fişa postului/fişa de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, aferent atribuţiilor specifice gestionãrii proiectului.
(7) Timpul de muncã alocat proiectului nu poate depãşi durata maximã legalã a timpului de muncã, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
(8) În situaţia în care beneficiarul/partenerul nu dispune de personalul calificat pentru a executa sarcini din proiect, pot fi contractaţi experţi externi, cu încadrarea cheltuielilor în linia bugetarã corespunzãtoare expertizei externe şi serviciilor.
ART. 8
(1) Sunt considerate eligibile:
a) cheltuielile pentru deplasarea în ţarã şi în strãinãtate pentru personalul beneficiarului/partenerului implicat în proiect care efectueazã deplasãri în scopul implementãrii proiectului, pentru participarea la întâlniri, seminare, conferinţe, alte evenimente specifice proiectului, în aria de eligibilitate a programului, sau la sediul organismelor implicate în gestionarea programului;
b) cheltuielile de deplasare efectuate pentru deplasãri în afara ariei programului, dacã sunt menţionate explicit şi justificate în contractul de finanţare şi sunt efectuate pentru implementarea proiectului;
c) cheltuielile pentru deplasarea personalului asociaţilor şi al beneficiarilor finali.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru deplasare includ urmãtoarele costuri: de transport, de cazare şi de diurnã, în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi asigurare medicalã şi vize.
(3) Pentru asigurarea transportului şi cazãrii trebuie sã se aleagã varianta cea mai avantajoasã din punct de vedere economic, cu respectarea prevederilor din legislaţia naţionalã în vigoare.
(4) Pentru personalul care lucreazã în autoritãţile şi instituţiile publice, precum şi din unitãţile aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestora, cheltuielile menţionate la alin. (3) vor respecta condiţiile şi plafoanele impuse de legislaţia naţionalã aplicabilã instituţiilor publice.
(5) Pentru personalul care lucreazã în cadrul altor persoane juridice decât cele prevãzute la alin. (4), cheltuielile menţionate la alin. (3) vor respecta plafoanele stabilite de normele interne proprii şi nu vor depãşi plafoanele de la data semnãrii contractului publicate de Comisia Europeanã la adresa web: http://ec.europa.eu/europeaid/work/procedures/implementation/ per_diems/index_en.htm
(6) Cheltuielile de transport, cazare şi diurnã pentru experţii externi vor fi încadrate în linia bugetarã corespunzãtoare expertizei externe şi serviciilor.
(7) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) nu trebuie sã mai fie incluse în altã linie bugetarã.
ART. 9
(1) Urmãtoarele categorii de cheltuieli aferente lucrãrilor de investiţii sunt eligibile numai pentru proiectele realizate în cadrul prioritãţilor 1 "Cãtre o economie mai competitivã a zonei de frontierã" şi 2 "Mediul şi pregãtirea pentru situaţii de urgenţã", astfel:
a) cheltuieli pentru obţinerea terenului şi a clãdirilor;
b) cheltuieli pentru pregãtirea amplasamentului;
c) cheltuieli pentru asigurarea utilitãţilor necesare obiectivului;
d) cheltuieli cu studiile de teren;
e) cheltuieli pentru obţinerea de avize, acorduri, autorizaţii;
f) cheltuieli de proiectare şi inginerie;
g) cheltuieli pentru investiţia de bazã;
h) cheltuieli pentru refacerea cadrului natural dupã terminarea lucrãrilor.
(2) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. a) le includ pe cele efectuate pentru cumpãrarea/închirierea de terenuri, cumpãrarea/închirierea de clãdiri, plata concesiunii (redevenţei) pe durata realizãrii lucrãrilor şi, dupã caz, schimbarea regimului juridic al terenului şi/sau al clãdirilor, scoaterea temporarã sau definitivã din circuitul agricol a terenului, cheltuieli notariale.
(3) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. b) le includ pe cele ocazionate de orice lucrãri care au ca scop pregãtirea amplasamentului pentru derularea proiectului - dezasamblãri, defrişãri, curãţarea locaţiei, evacuãri ale materialelor rezultate, devieri ale reţelelor de utilitãţi din amplasament, drenaje, epuismente, devieri de cursuri de apã, lucrãri pentru amenajarea spaţiilor pentru muncitori şi echipamente, garduri de protecţie, dezafectãri locale de cãi de comunicaţie sau construcţie, realizarea de cãi de acces, întreruperi temporare ori devieri ale cãilor de transport, marcaje de trafic pentru zonele în care se executã lucrãri etc.
(4) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. c) au în vedere asigurarea cu utilitãţile necesare funcţionãrii obiectivului de investiţii, precum: alimentare cu apã, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electricã, telecomunicaţii, drumuri de acces, salubrizare, instalaţii de încãlzire, ventilare, climatizare, P.S.I., reţele de comunicaţii electronice şi alte tipuri de instalaţii impuse de destinaţia obiectivului investiţiei, precum şi cheltuielile aferente racordãrii la reţelele de utilitãţi.
(5) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. d) includ cheltuielile pentru studii geotehnice, geologice, hidrologice, hidrogeotehnice, fotogrammetrice, topografice şi de stabilitate ale terenului pe care se amplaseazã obiectivul de investiţie.
(6) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. e) sunt ocazionate de:
a) obţinerea/prelungirea valabilitãţii certificatului de urbanism;
b) obţinerea/prelungirea valabilitãţii autorizaţiei de construire/desfiinţare;
c) obţinerea avizelor şi acordurilor pentru racorduri şi branşamente la reţele publice de apã, canalizare, gaze, termoficare, energie electricã, telefonie etc.;
d) obţinerea certificatului de nomenclaturã stradalã şi adresã;
e) întocmirea documentaţiei, obţinerea numãrului cadastral provizoriu şi înregistrarea terenului în cartea funciarã;
f) obţinerea acordului de mediu;
g) obţinerea avizului P.S.I.;
h) alte avize, acorduri şi autorizaţii necesare proiectului.
(7) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. f) sunt ocazionate de:
a) elaborarea tuturor fazelor de proiectare - studiu de prefezabilitate, studiu de fezabilitate, proiect tehnic şi detalii de execuţie, pentru verificarea tehnicã a proiectãrii şi pentru elaborarea certificatului de performanţã energeticã a clãdirii, precum şi pentru elaborarea documentaţiilor necesare obţinerii acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor aferente obiectivului de investiţie, respectiv documentaţii care stau la baza emiterii avizelor şi acordurilor impuse prin certificatul de urbanism, documentaţii urbanistice, studii de impact, studii/expertize de amplasament, studii de trafic, cu condiţia ca acestea sã se refere la investiţia de bazã;
b) expertizarea tehnicã pentru lucrãrile de intervenţii la construcţii existente sau pentru continuarea lucrãrilor la obiective începute şi neterminate, cu condiţia ca aceste clãdiri sã facã parte integrantã şi inseparabilã din rezultatul operaţiunii;
c) efectuarea auditului energetic pentru lucrãrile de creştere a performanţei energetice a clãdirilor ca urmare a modernizãrilor/reabilitãrilor;
d) asistenţa tehnicã din partea proiectantului pe perioada de execuţie a lucrãrilor, în cazul în care aceasta nu intrã în tarifarea proiectului;
e) plata diriginţilor de şantier, desemnaţi de autoritatea contractantã, autorizaţi conform prevederilor legale pentru verificarea execuţiei lucrãrilor de construcţii şi instalaţii:
(8) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. g) includ cheltuielile pentru:
a) construcţii şi utilitãţi precum: construcţie, consolidare, reabilitare, modernizare de clãdiri, drumuri, cãi ferate, poduri, puncte de trecere a frontierei; acestea pot include drumuri de acces, parcãri amenajate, garduri, marcaje şi semnale luminoase de trafic, sisteme de alimentare cu apã şi canalizare, sisteme de purificare a apei, colectarea apelor uzate, sisteme de drenare a apei, dragãri de canale navigabile, îndiguiri, platforme, poduri pietonale, facilitãţi pentru accesul persoanelor cu dizabilitãţi, lucrãri de realizare şi modernizare a depozitelor pentru deşeuri şi neutralizarea deşeurilor toxice;
b) lucrãri pentru îmbunãtãţirea controlului asupra inundaţiilor prin terasamente şi pentru protejarea malurilor apelor curgãtoare împotriva eroziunii, prevenirea efectelor secetei, restaurarea zonelor umede, gestionarea albiilor râurilor, alte cheltuieli privind managementul apelor, reabilitarea ariilor poluate, amenajãri în scopul protecţiei mediului, incluzând reciclare, conservare, regenerare şi restaurare, realizarea de construcţii noi sau refacerea/renovarea celor existente efectuate în scopul reducerii poluãrii, lucrãrilor de combatere a eroziunii solului şi alunecãrilor de teren.
(9) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. h) includ sumele aferente pentru plantare de copaci, reamenajare spaţii verzi, reintroducerea în circuitul agricol a suprafeţelor scoase temporar din uz.
(10) În mod excepţional, cheltuielile prevãzute la alin. (1) lit. a) sunt eligibile în limita a 10% din valoarea totalã a cheltuielilor eligibile numai în cazul în care sunt necesare pentru implementarea directã a proiectului, iar dreptul de proprietate este transferat beneficiarilor finali şi/sau partenerilor locali cel mai târziu la finalul proiectului.
ART. 10
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile privind achiziţionarea şi închirierea echipamentelor şi bunurilor, numai cu respectarea urmãtoarelor condiţii:
a) echipamentele achiziţionate/închiriate sã nu fie depãşite din punct de vedere tehnic şi moral;
b) sã fie necesare şi folosite exclusiv pentru implementarea proiectului;
c) sã îndeplineascã condiţiile cerute prin proiect;
d) sã corespundã preţurilor practicate în mod uzual pe piaţã;
e) sã respecte principiul eficienţei economice, energetice şi al impactului negativ redus asupra mediul înconjurãtor, precum şi prevederile legale în vigoare în domeniul achiziţiilor publice.
(2) Urmãtoarele categorii de cheltuieli privind achiziţionarea echipamentelor şi bunurilor sunt considerate eligibile:
a) cheltuieli pentru achiziţionarea de computere, laptopuri, mobilier de birou, precum şi alte bunuri care, conform legii, intrã în categoria mijloacelor fixe sau obiectelor de inventar, precum: mobilier, dotãri P.S.I., dotãri privind protecţia muncii etc.;
b) cheltuielile pentru achiziţionarea de echipamente speciale necesare implementãrii proiectului: echipamente pentru managementul deşeurilor, echipamente pentru intervenţii comune în cazuri de urgenţã, echipamente pentru cercetare necesare pentru desfãşurarea activitãţilor proiectului, echipamente de mãsurã specifice, echipamente de laborator, utilaje şi echipamente tehnologice, echipamente pentru monitorizarea, armonizarea şi pentru managementul comun al traficului transfrontalier, echipamente pentru persoanele cu dizabilitãţi, sisteme de alertã în cazul condiţiilor meteorologice nefavorabile, panouri de informare şi semnalizatoare electronice bilingve sau multilingve, vehicule de intervenţie speciale pentru gestionarea traficului, precum şi a celor incluse în instalaţiile funcţionale etc.;
c) cheltuielile pentru asamblarea şi montajul utilajelor tehnologice şi al utilajelor incluse în instalaţiile funcţionale, inclusiv reţelele aferente necesare funcţionãrii acestora;
d) cheltuielile pentru achiziţionarea utilajelor şi echipamentelor care nu necesitã montaj, precum şi a echipamentelor de transport tehnologic;
e) cheltuielile aferente achiziţionãrii sau închirierii de vehicule; în cazul închirierii în scopul asigurãrii deplasãrii participanţilor la evenimentele organizate în cadrul proiectului, capacitatea vehiculelor se justificã prin lista persoanelor invitate sã participe la eveniment;
f) cheltuieli pentru achiziţionarea de piese de schimb, componente, echipamente pentru maşini, unelte şi utilaje;
g) cheltuielile pentru serviciile de întreţinere şi reparaţii echipamente şi autoturisme;
h) cheltuielile cu achiziţionarea activelor necorporale: drepturi referitoare la brevete, licenţe, know-how sau cunoştinţe tehnice nebrevetate.
ART. 11
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile directe cu spaţiul de birouri destinat exclusiv proiectului.
(2) În categoria cheltuielilor directe cu spaţiul de birouri destinat exclusiv proiectului sunt incluse costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfãşoarã activitãţile proiectului, închiriatã special în acest scop, asigurarea utilitãţilor precum apã curentã, canalizare, salubritate, energie electricã şi termicã, gaze naturale, corespunzãtoare suprafeţei utilizate pentru activitãţile proiectului, precum şi cheltuieli pentru consumabile şi biroticã, multiplicare şi fotocopiere, servicii poştale şi de curierat, telefon, fax, internet, necesare pentru implementarea proiectului.
(3) Cheltuielile directe se justificã prin contracte şi facturi sau alte documente cu valoare contabilã echivalentã.
ART. 12
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru expertizã şi servicii externe, cu respectarea urmãtoarelor condiţii cumulative:
a) costurile cu expertiza externã sunt rezonabile şi determinate de gradul de complexitate al lucrãrilor efectuate;
b) partenerii în proiect nu pot fi furnizori de servicii în contractele de servicii de expertizã externã.
(2) Categoriile de cheltuieli eligibile privind expertiza externã şi serviciile sunt urmãtoarele:
a) cheltuieli pentru expertizã profesionalã pentru elaborarea de studii şi cercetãri, servicii de consultanţã la elaborarea studiilor de piaţã, studiilor de evaluare, consultanţã juridicã etc.;
b) cheltuieli pentru experţi în managementul proiectului, asistenţi, manageri financiari etc., în cazul în care beneficiarul/partenerul nu dispune de personalul calificat sã îndeplineascã activitãţile sale din proiect sau activitãţile realizate în comun în cadrul proiectului aşa cum sunt prevãzute în contractul de finanţare;
c) cheltuieli pentru organizarea de evenimente şi festivaluri culturale, evenimente media comune, târguri şi expoziţii, sesiuni de pregãtire profesionalã şi activitãţi educaţionale şi sociale, schimburi de experienţã şi bune practici, seminarii, ateliere de lucru, crearea de reţele de comunicare între comunitãţi şi grupuri profesionale, tabere ecologice, realizarea de campanii de informare şi conştientizare, inclusiv întãrirea identitãţii regionale, monitorizarea sãnãtãţii publice;
d) cheltuielile privind informarea şi publicitatea pentru proiect, în care se includ: cheltuielile pentru panouri publicitare, afişe, broşuri, pliante, reclame media, alte materiale promoţionale, campanii media, evenimente de informare, conferinţe de presã, conform Manualului de identitate vizualã a programului şi prevederilor acordului încheiat între parteneri şi beneficiar, respectiv ale contractului încheiat între beneficiar şi autoritatea comunã de management;
e) cheltuielile pentru organizarea procedurilor de achiziţie, care includ cheltuielile aferente asistenţei/consultanţei juridice, în scopul elaborãrii documentaţiei de atribuire şi/sau aplicãrii procedurii de atribuire a contractelor de achiziţie publicã, publicarea anunţurilor de intenţie, de participare şi de atribuire a contractelor, corespondenţã prin poştã, fax, în legãturã cu procedurile de achiziţie publicã;
f) cheltuieli pentru servicii de traducere şi interpretariat, inclusiv traducerea documentelor elaborate, în concordanţã cu obiectivele proiectului supus finanţãrii;
g) cheltuieli pentru servicii IT & C, mentenanţã şi reparaţii ale echipamentelor IT, actualizare şi dezvoltare a aplicaţiilor IT, inclusiv soluţii de securitate a acestora;
h) cheltuieli pentru instruirea specializatã a personalului operativ pentru utilizarea echipamentelor tehnologice, dacã nu este inclusã în preţul de achiziţie al echipamentelor;
i) cheltuieli pentru transportul de materiale, mobilier şi echipamente, dacã nu este inclus în preţul achiziţiei;
j) cheltuieli pentru elaborarea de studii de impact asupra mediului, proiecte-pilot, strategii, planuri comune şi alte materiale necesare realizãrii obiectului proiectului;
k) cheltuieli privind crearea şi facilitarea accesului întreprinzãtorilor la informaţii, baze de date şi infrastructura mediului de afaceri;
l) cheltuieli pentru servicii de amenajare a spaţiilor aferente centrelor de informare, pregãtire şi instruire profesionalã, a celor destinate târgurilor şi expoziţiilor;
m) cheltuieli pentru servicii de amenajare a spaţiilor destinate activitãţilor aferente managementului proiectului;
n) cheltuieli privind serviciile de consultanţã pentru proiectele de investiţii din cadrul prioritãţilor 1 şi 2, altele decât cele prevãzute la art. 9 alin. (1) lit. f).
(3) Cheltuielile legate de organizarea de evenimente în cadrul proiectului, precum servicii de catering, închirierea sãlilor pentru evenimente şi a echipamentelor necesare derulãrii acestora, tipãrirea materialelor pentru eveniment, se justificã pe baza documentelor de platã şi a listelor de invitaţi la eveniment.
ART. 13
Sunt considerate eligibile cheltuielile financiare care privesc comisioanele pentru tranzacţii financiare, comisioanele bancare ocazionate de deschiderea şi administrarea conturilor necesare pe perioada implementãrii proiectelor, costul garanţiilor furnizate de bãnci sau alte instituţii financiare în cazul în care astfel de garanţii sunt cerute de legislaţia naţionalã sau comunitarã, taxele notariale şi pentru consultanţã juridicã, asigurãrile obligatorii conform prevederilor legislaţiei naţionale aplicabile, dacã sunt direct legate de proiect şi necesare pentru implementarea acestuia.
ART. 14
Taxa pe valoarea adãugatã este consideratã eligibilã dacã sunt îndeplinite, simultan, urmãtoarele condiţii:
a) nu este recuperabilã prin orice alte mijloace prevãzute de legislaţia naţionalã;
b) este aferentã unor cheltuieli considerate eligibile.
ART. 15
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile diverse şi neprevãzute, în limita a maximum 5% din cheltuielile eligibile ale proiectului, dacã sunt justificate prin documente corespunzãtoare şi dacã îndeplinesc condiţiile de eligibilitate corespunzãtoare categoriei din care fac parte, în condiţiile prezentului ordin.
(2) Cheltuielile stipulate la alin. (1) pot fi efectuate numai cu aprobarea prealabilã a autoritãţii comune de management.
ART. 16
(1) Un procent fix care nu depãşeşte 7% din totalul costurilor direct eligibile ale proiectului poate fi solicitat ca şi cheltuieli indirecte pentru a acoperi cheltuielile administrative suportate de cãtre beneficiar pentru implementarea proiectului.
(2) Cheltuielile indirecte pot fi pentru energie termicã, electricã, apã, canalizare, salubritate, gaze naturale, pazã, telefon, fax, servicii poştale, curierat rapid şi internet, consumabile şi rechizite, chirii sau alte cheltuieli administrative relevante în implementarea proiectului şi care pot fi repartizate proiectului.
(3) Suma forfetarã alocatã pentru costuri indirecte nu trebuie sã fie justificatã prin documente contabile.
ART. 17
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul dezvoltãrii
regionale şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general

Bucureşti, 14 aprilie 2010.
Nr. 1.294.

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016