Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.245 din 6 octombrie 2008  pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind autorizarea agentilor aeronautici de handling - RACR-AD-AAH, editia 1/2008    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.245 din 6 octombrie 2008 pentru aprobarea Reglementarii aeronautice civile romane privind autorizarea agentilor aeronautici de handling - RACR-AD-AAH, editia 1/2008

EMITENT: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 713 din 21 octombrie 2008
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor, ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f), ale <>art. 63 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 5 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificãrile ulterioare,

ministrul transporturilor emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Reglementarea aeronauticã civilã românã privind autorizarea agenţilor aeronautici de handling - RACR-AD-AAH, ediţia 1/2008, prevãzutã în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 2
Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" va lua mãsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
ART. 3
Prezentul ordin transpune prevederile art. 14 din Directiva Consiliului 96/67/CE privind accesul pe piaţa serviciilor de handling la sol pe aeroporturile din Comunitate, publicatã în Jurnalul Oficial al Comunitãţilor Europene (JO) nr. 272/1996, cu modificãrile ulterioare.
ART. 4
Certificatele de autorizare emise de Regia Autonomã "Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã" agenţilor aeronautici de handling pânã la data intrãrii în vigoare a prezentului ordin sunt valabile pânã la expirarea lor, dar nu mai târziu de 30 septembrie 2009.
ART. 5
La data intrãrii în vigoare a prezentului ordin, prevederile cuprinse în <>Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.459/2006 pentru aprobarea Reglementãrii aeronautice civile române privind autorizarea agenţilor aeronautici civili în domeniul aeroportuar - RACR-AD-AACDA, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.056 din 30 decembrie 2006, referitoare la activitãţile de handling, se abrogã.
ART. 6
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul transporturilor,
Septimiu Buzaşu,
secretar de stat

Bucureşti, 6 octombrie 2008.
Nr. 1.245.

ANEXĂ

REGLEMENTARE AERONAUTICĂ CIVILĂ ROMÂNĂ
privind autorizarea agenţilor aeronautici
de handling RACR-AD-AAH, ediţia 1/2008

CAP. I
Generalitãţi

1.1. Scop şi aplicabilitate
1.1.1. Scopul prezentei reglementãri aeronautice civile este stabilirea cadrului reglementat necesar pentru aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, referitoare la evaluarea, autorizarea şi supravegherea organizaţiilor care desfãşoarã activitãţi de handling la sol, denumite în continuare activitãţi de handling.
1.1.2. Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã (AACR) evalueazã, autorizeazã şi supravegheazã organizaţiile care desfãşoarã activitãţi de handling în baza atribuţiilor ce îi revin în conformitate cu prevederile <>Hotãrârii Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autoritãţii Aeronautice Civile Române, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale ordinelor ministrului transporturilor aplicabile.
1.1.3. Pentru a putea desfãşura activitãţi de handling pe un aerodrom, orice organizaţie trebuie:
a) sã deţinã un certificat de autorizare valabil, emis de AACR în condiţiile prezentei reglementãri; şi
b) sã aibã acordul administratorului aerodromului pe care îşi desfãşoarã activitatea de handling (în cazul organizaţiilor diferite de aerodromul în cauzã), cu respectarea prevederilor RACR-APSH, ediţia curentã.
1.1.4. Prevederile prezentei reglementãri se aplicã în mod nediscriminatoriu oricãrei organizaţii care solicitã sau deţine un certificat de autorizare pentru desfãşurarea de activitãţi de handling, emis de AACR.
1.1.5. Evaluarea şi autorizarea unei organizaţii care solicitã sã desfãşoare activitãţi aeronautice de handling se efectueazã de AACR în scopul constatãrii şi certificãrii capacitãţii solicitantului de a desfãşura activitãţile de handling respective în condiţii de siguranţã şi securitate a traficului aerian.
1.1.6. Supravegherea agenţilor aeronautici de handling se executã de AACR în scopul asigurãrii cã aceştia respectã condiţiile de autorizare, se conformeazã permanent prevederilor reglementãrilor aeronautice aplicabile şi nu afecteazã siguranţa zborului.
1.1.7. Prevederile prezentei reglementãri se aplicã organizaţiilor (persoane juridice sau compartimente/structuri specializate ale acestora) care solicitã autorizarea pentru desfãşurarea de activitãţi de handling, precum şi celor care deţin o autorizaţie de agent aeronautic de handling.
1.1.8. Prezenta reglementare stabileşte cerinţele şi condiţiile generale pentru autorizarea agenţilor aeronautici de handling şi acordarea Certificatului de autorizare, pentru modificarea acestuia şi prelungirea perioadei de autorizare, pentru supravegherea activitãţii agenţilor aeronautici de handling autorizaţi, precum şi reguli generale de funcţionare a agenţilor aeronautici de handling respectivi.
1.1.9. Autorizarea şi supravegherea agenţilor aeronautici de handling se efectueazã de cãtre AACR şi se tarifeazã conform prevederilor legale în vigoare.
1.1.10. a) AACR poate sã restricţioneze, sã suspende sau sã anuleze autorizarea unui agent aeronautic de handling, dacã acesta nu respectã parţial ori integral condiţiile de autorizare şi/sau cerinţele specifice impuse de AACR.
b) Restricţionarea, suspendarea sau anularea autorizãrii nu presupune rambursarea tarifelor stabilite conform prevederilor legale, achitate pentru serviciile prestate de AACR.
1.1.11. Autorizarea pentru activitãţi de handling pe aerodrom se desfãşoarã în douã etape distincte.
1. În prima etapã se va efectua verificarea documentaţiei de autorizare pentru a se stabili dacã organizaţia corespunde cerinţelor. Aceastã etapã constituie evaluarea preliminarã. Evaluarea se face integral de o echipã constituitã din specialişti AACR, prin analizarea tuturor aspectelor tehnice şi operaţionale implicate.
2. A doua etapã este inspecţia operaţionalã şi a sistemului de întreţinere. Aceastã etapã constã în efectuarea de verificãri la faţa locului (la sediul organizaţiei şi la bazele de operare, la organizaţiile de întreţinere tehnicã proprii sau contractate, dupã caz, şi la facilitãţile de aerodrom) pentru a se constata conformitatea celor declarate în documentaţia depusã de solicitant, precum şi pentru a se convinge cã acesta are competenţa şi capacitatea necesare pentru desfãşurarea activitãţilor propuse în condiţii de siguranţã şi eficienţã.
1.2. Definiţii şi abrevieri
1.2.1. Definiţii
În sensul prezentei reglementãri, termenii de mai jos au urmãtoarele specificaţii:
aerodrom - conform definiţiei de la <>art. 3 pct. 3.6 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
agent aeronautic de handling - organizaţia autorizatã sã desfãşoare activitãţi aeronautice de handling;
anexã la Certificatul de autorizare - documentul care precizeazã activitãţile cu implicaţii asupra siguranţei operaţionale aeronautice care pot fi desfãşurate pe aerodrom de deţinãtorul autorizãrii ca agent aeronautic de handling (constituindu-se ca parte integrantã a acestuia, atestând atât condiţiile, drepturile şi/sau limitãrile proprii calificãrii, cât şi termenul de valabilitate pentru exercitarea drepturilor specificate);
anularea Certificatului de autorizare - reprezintã retragerea de cãtre AACR a autorizãrii ca agent aeronautic de handling. Toate drepturile acordate prin Certificatul de autorizare astfel anulat sunt retrase;
asigurare - rãspunderea civilã pentru operatorul de handling, având suma asiguratã în funcţie de cifra de afaceri;
asigurare de afacere - asigurarea pentru întreruperea activitãţii şi pentru pagube materiale;
audit - examinarea sistematicã a structurii organizatorice şi operaţionale a unui agent aeronautic de handling, precum şi a desfãşurãrii operaţiunilor/activitãţilor aeronautice specifice, în scopul stabilirii conformitãţii cu prevederile reglementãrilor aeronautice relevante privind siguranţa, eficienţa, calitatea etc.;
autorizare - confirmarea oficialã datã de cãtre AACR printr-un document eliberat în conformitate cu prevederile reglementãrilor aeronautice române, prin care se atestã capacitatea deţinãtorului de a desfãşura activitãţile aeronautice civile menţionate în acest document;
Certificat de autorizare - documentul emis de AACR ca rezultat al recunoaşterii faptului cã un serviciu, un echipament sau o organizaţie se conformeazã cerinţelor aplicabile pentru activitãţi aeronautice de handling având implicaţii în siguranţa operaţionalã;
facilitãţi - echipamentele, utilajele şi sistemele amplasate sau instalate în interiorul ori exteriorul perimetrului aerodromului şi utilizate pentru desfãşurarea activitãţilor autorizate;
handling - unul sau mai multe servicii specializate, asigurate la sol aeronavelor, pasagerilor, bagajelor, mãrfurilor şi poştei, cu facilitãţile aferente, cuprinse în anexa nr. 1, care face parte integrantã din prezenta reglementare. Acestea includ atât serviciile prestate unor terţe pãrţi cât şi handlingul propriu;
handling propriu - situaţia în care un utilizator al unui aerodrom presteazã direct pentru el însuşi una sau mai multe categorii de servicii de handling la sol şi nu încheie niciun fel de contracte cu terţi pentru prestarea de astfel de servicii; în sensul acestei definiţii, utilizatorii aerodromului, între ei, nu vor fi consideraţi terţe pãrţi atunci când:
- unul dintre ei deţine pachetul majoritar de acţiuni al altuia; sau
- o entitate deţine pachetul majoritar al fiecãruia dintre aceştia;
întreţinere - lucrarea sau combinaţia de lucrãri de reparaţii, inspecţii, înlocuire, remedierea defectelor şi asigurarea stãrii tehnice corespunzãtoare a infrastructurii, sistemelor/ echipamentelor şi mijloacelor de aerodrom;
manual operaţional - documentul care stabileşte organizarea compartimentelor de specialitate ale agentului aeronautic de handling şi relaţiile dintre acestea, precum şi procedurile şi instrucţiunile care guverneazã activitãţile de profil pentru realizarea siguranţei operaţiunilor/activitãţilor pe aerodrom;
memoriu de prezentare - documentul cuprinzând informaţii detaliate despre organizaţie (modul de constituire, obiectul de activitate, organizare, facilitãţi, asigurarea calitãţii, activitatea prezentã şi de perspectivã etc.);
organizaţie - persoanã juridicã independentã sau compartimentul/structura specializatã al/a unei persoane juridice, constituit/constituitã în scopul prestãrii uneia sau mai multor categorii de servicii de handling;
prelungire de autorizare - procedeul administrativ prin care se permite deţinãtorului unei autorizãri continuarea activitãţilor precizate în anexa la Certificatul de autorizare, în urma constatãrii de cãtre AACR a îndeplinirii cerinţelor din prezenta reglementare;
securitate aeronauticã - conform definiţiei de la <>art. 3 pct. 3.35 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
siguranţã operaţionalã - capacitatea activitãţii aeronautice constând în evitarea afectãrii sãnãtãţii sau pierderii de vieţi omeneşti, precum şi a producerii de pagube materiale, în timpul desfãşurãrii activitãţilor autorizate;
suspendarea Certificatului de autorizare - retragerea temporarã, totalã sau parţialã, pentru o perioadã de maximum 6 luni, de cãtre AACR, a autorizãrilor profesionale acordate prin Certificatul de autorizare ca agent aeronautic de handling. Acestea pot fi restabilite atunci când circumstanţele care au dus la suspendare sunt corectate sau la încheierea perioadei de suspendare stabilite de AACR;
utilizator al aerodromului - orice persoanã fizicã sau juridicã, responsabilã pentru transportul pasagerilor, al poştei şi/sau al mãrfurilor, pe calea aerului, de la sau cãtre aerodromul în cauzã.
1.2.2. Abrevieri:


AACR Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã;
AD/AP aerodrom/aeroport;
AFTN reţea fixã de telecomunicaţii aeronautice
(Aeronautical Fixed Telecommunications
Network);
AHM Manual de handling aeroportuar (Airport
Handling Manual);
IATA Asociaţia Internaţionalã de Transport Aerian
(International Air Transport Association);
ICAO Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale
(International Civil Aviation Organization);
MT Ministerul Transporturilor;
RACR reglementãri aeronautice civile române;
SGHA contract-standard pentru servicii de handling la
sol (Standard Ground Handling Agreement);
SITA societate internaţionalã de telecomunicaţii
aeronautice (Societe Internationale de
Telecommunications Aeronautiques);



1.3. Referinţe
1.3.1. Activitãţile de handling trebuie organizate şi desfãşurate conform prevederilor actelor normative şi reglementãrilor aeronautice naţionale aplicabile.
1.3.2. Prevederile actelor normative şi reglementãrilor aeronautice menţionate la paragraful 1.3.1 pot fi corelate şi/sau completate cu specificaţiile de profil (caracteristici tehnice, parametri funcţionali, criterii, metode, soluţii, algoritmi, proceduri etc.) conţinute de ediţiile în vigoare ale unor documente de aviaţie civilã relevante, cum sunt:
a) anexa 14 ICAO: Aerodromuri;
b) Manualul ICAO pentru servicii de aeroport (ICAO Doc. 9137: Airport Services Manual);
c) Manualul ICAO pentru managementul siguranţei (ICAO Doc. 9859: Safety Management Manual/SMM);
d) Planul european de acţiune pentru prevenirea incursiunilor pe pistã (Doc. EUROCONTROL, JAA, IATA, ACI, GASR: European Action Plan for the Prevention of Runway Incursions);
e) Manualul IATA de handling aeroportuar (IATA Airport Handling Manual/AHM); şi/sau alte documente emise de autoritãţi aeronautice sau organizaţii internaţionale de aviaţie civilã, precum şi documentaţiile tehnice furnizate de producãtori ori de beneficiarii serviciilor de handling.

CAP. II
Activitãţi aeronautice civile în domeniul serviciilor de handling

2.1. Categorii de activitãţi aeronautice civile în domeniul serviciilor de handling
2.1.1. Activitãţile aeronautice de handling sunt activitãţi care trebuie sã se conformeze unor cerinţe specifice, stabilite prin reglementãrile aeronautice naţionale şi internaţionale aplicabile, în legãturã cu realizarea siguranţei aeronautice, regularitãţii şi eficienţei traficului aerian.
2.1.2. Activitãţile aeronautice de handling sunt activitãţi care se desfãşoarã atât în perimetrul unui aerodrom (ca serviciisuport pentru transportul aerian civil), cât şi în afara perimetrului aerodromului (ca servicii conexe).
2.1.3. Categoriile de activitãţi aeronautice de handling, în conformitate cu IATA AHM 810 şi 814 (numai pentru catering), versiunea 2004 sau ulterioarã, se codificã astfel:
- ansamblul de activitãţi de handling cod AAH;
- activitãţi de catering pe aerodrom cod AAB.
2.1.4. În vederea desfãşurãrii activitãţilor aeronautice de handling menţionate la paragraful 2.1.3, organizaţiile de profil trebuie sã fie autorizate de AACR conform prevederilor prezentei reglementãri şi în conformitate cu prevederile AHM, ediţia în vigoare.

CAP. III
Cerinţe pentru autorizarea şi menţinerea autorizãrii agenţilor aeronautici de handling

3.1. Cerinţe generale
3.1.1. a) Organizaţia care solicitã autorizarea ca agent aeronautic de handling trebuie sã fie constituitã şi sã funcţioneze în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale aplicabile sau, în cazul unei organizaţii din alt stat, în conformitate cu prevederile legislaţiei aplicabile ale statului respectiv.
b) Activitatea/activitãţile pentru care solicitã autorizarea trebuie sã fie inclusã/incluse în obiectul de activitate declarat şi înregistrat legal.
3.1.2. a) Organizaţia care solicitã autorizarea ca agent aeronautic de handling trebuie sã facã dovada cã dispune de capacitãţi organizatorice, tehnice şi operaţionale adecvate specificului activitãţii, inclusiv de personalul necesar, pentru a îndeplini cerinţele de siguranţã a zborului, aşa cum este aceasta definitã la <>art. 3 pct. 3.39 din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi condiţiile de securitate aeronauticã aplicabile, operativitate şi eficienţã.
b) Organizaţia trebuie sã dispunã de capacitatea financiarã necesarã pentru susţinerea activitãţii/activitãţilor autorizate şi de acoperire asigurãtorie suficientã, corelatã cu tipul şi volumul activitãţii/activitãţilor autorizate.
3.1.3. Activitãţile de profil trebuie sã fie organizate, conduse şi executate pe bazã de:
1. proceduri operaţionale detaliate, constituite în Manualul operaţional; şi
2. sistem de management al calitãţii, definit în Manualul sistemului de management al calitãţii şi implementat la nivelul organizaţiei; şi/sau
3. alte documente echivalente, acceptate de AACR.
3.1.4. Pe durata procesului de autorizare şi de valabilitate a Certificatului de autorizare, organizaţia:
1. este supusã activitãţii de inspecţie şi de supraveghere executate de AACR; şi
2. trebuie sã se conformeze cerinţelor specifice stabilite de AACR şi sã adopte mãsurile corective necesare pentru înlãturarea neregulilor constatate cu ocazia inspecţiilor sau auditurilor (dacã este cazul).
3.2. Cerinţe privind personalul
3.2.1. Organizaţia trebuie sã dispunã de personal suficient şi competent pentru a putea desfãşura activitãţile de handling solicitate.
3.2.2. Personalul implicat în activitãţile autorizate conform prevederilor prezentei reglementãri trebuie:
1. sã cunoascã şi sã aplice curent prevederile reglementãrilor aeronautice naţionale şi internaţionale referitoare la domeniul de activitate pentru care este autorizat şi pe cele în legãturã cu siguranţa zborului şi securitatea aeronauticã, precum şi prevederile procedurilor corespunzãtoare;
2. sã dovedeascã faptul cã a absolvit cel puţin un curs de pregãtire teoreticã de specialitate, corespunzãtor activitãţii pe care o desfãşoarã, recunoscut de AACR;
3. sã aibã experienţã în domeniul pentru care este autorizat şi sã fie inclus într-un sistem de instruire iniţialã şi recurentã în conformitate cu un program acceptat de AACR.
3.2.3. Un solicitant de licenţiere ca instructor poate depune cererea de examinare dacã îndeplineşte urmãtoarele condiţii:
1. sã aibã experienţã în domeniu de minimium 5 ani;
2. sã fie absolvent al:
a) unei instituţii de învãţãmânt superior (civile sau militare), recunoscute conform legislaţiei naţionale şi acceptate de AACR; sau
b) unor cursuri de specialitate din cadrul unor organizaţii de aviaţie civilã sau unitãţi militare de aviaţie, recunoscute de AACR; sau
c) unor cursuri de pregãtire într-un sistem organizat la producãtorul/furnizorul sau distribuitorul sistemelor respective, în organizaţii de pregãtire autorizate/acceptate de AACR pentru pregãtirea-cadru şi sã furnizeze documentele doveditoare fiecãrei calificãri solicitate;
3. sã îndeplineascã condiţiile specifice privind cunoştinţele teoretice şi experienţa practicã necesare obţinerii licenţei, conform RACR-AD-LPAD;
4. sã aibã recomandarea administraţiei aerodromului sau a agentului aeronautic de handling respectiv, anexatã cererii de examinare;
5. sã cunoascã limba englezã (scris şi citit), sã comunice, sã întocmeascã şi sã înţeleagã corect toate documentele necesare activitãţii sale profesionale;
6. în ultimele 12 luni anterioare cererii cãtre AACR sã fi promovat examene cu subiecte din urmãtoarele domenii:
- procesul de instruire;
- elemente şi tehnicã de instruire;
- programe şcolare şi de organizare a cursurilor;
- evaluarea şi examinarea cursanţilor.
3.2.4. AACR admite licenţa obţinutã la IATA/ICAO pentru personalul de handling sau acordatã de companiile aeriene membre IATA, în baza unor verificãri prealabile.
3.3. Cerinţe privind facilitãţile
3.3.1. Activitãţile cu implicaţii în siguranţa operaţiunilor pe aerodrom trebuie sã fie executate cu echipamente, utilaje, sisteme şi instalaţii adecvate, autorizate sau acceptate în prealabil de AACR.
3.3.2. AACR acceptã autorizaţiile emise de autoritãţi aeronautice civile ale statelor membre ale Uniunii Europene.
3.3.3. Echipamentele, utilajele, sistemele şi instalaţiile folosite pentru activitãţile de handling trebuie sã fie autorizate de AACR şi sã rãmânã conforme cu specificaţiile tehnice şi operaţionale ale producãtorului pe toatã perioada de utilizare.
3.3.4. Orice alte echipamente, utilaje, sisteme şi instalaţii folosite în legãturã cu activitãţile de handling trebuie sã aibã caracteristicile şi performanţele adecvate scopului aeronautic propus, sã îndeplineascã cerinţele operaţionale specifice şi sã fie acceptate de AACR.
3.3.5. Facilitãţile şi serviciile din domeniul aviaţiei civile trebuie contractate numai cu furnizori autorizaţi ca agenţi aeronautici civili ori cu furnizori recunoscuţi sau acceptaţi de AACR.
3.3.6. a) Organizaţia trebuie sã implementeze şi sã menţinã un program de întreţinere tehnicã şi reparaţii pentru facilitãţi, un sistem de evidenţã a stãrii tehnice pentru facilitãţile utilizate, precum şi un sistem de înregistrãri privind întreţinerea tehnicã a acestora.
b) Programul şi sistemul menţionate la lit. a) trebuie sã fie acceptate de AACR.
c) Operatorii echipamentelor şi utilajelor trebuie sã fie pregãtiţi corespunzãtor şi sã deţinã permise de conducere în conformitate cu legislaţia naţionalã în vigoare.
3.3.7. În funcţie de natura şi volumul activitãţii desfãşurate, serviciul operaţional al agentului aeronautic de handling trebuie sã deţinã urmãtoarele mijloace de comunicaţie: telefon, fax, SITA, AFTN, e-mail, staţii de comunicaţii sol-sol.

CAP. IV
Procesul de autorizare a agenţilor aeronautici de handling

4.1. Semnificaţia autorizãrii
4.1.1. Prin procesul de autorizare, AACR stabileşte dacã organizaţia are capacitatea tehnicã, organizatoricã şi operaţionalã sã desfãşoare în condiţii de siguranţã a zborului şi securitate aeronauticã activitãţile pentru care a solicitat autorizarea şi care se regãsesc în anexa la documentul de autorizare.
4.1.2. În procesul autorizãrii, organizaţia trebuie sã facã dovada cã:
1. are capabilitatea de a desfãşura activitatea pentru care a cerut autorizarea la standardul de calitate impus de domeniul aeronautic civil şi se conformeazã cerinţelor de siguranţã a operãrii;
2. se conformeazã cerinţelor de echipare şi întreţinere tehnicã impuse de natura şi volumul activitãţii preconizate;
3. are stabilite atribuţii şi responsabilitãţi tehnice, operaţionale şi de siguranţã pentru tot personalul angajat în activitãţile supuse autorizãrii;
4. personalul este integrat într-un program adecvat de instruire profesionalã iniţialã şi recurentã;
5. are stabilite proceduri operaţionale conforme prezentei reglementãri şi celorlalte reglementãri aeronautice aplicabile;
6. personalul cunoaşte şi respectã procedurile operaţionale şi normele tehnice prevãzute de manualul operaţional al organizaţiei;
7. are stabilit şi implementeazã un sistem funcţional de control şi monitorizare a activitãţilor supuse autorizãrii;
8. are stabilit şi implementeazã un sistem adecvat de management al siguranţei (politicã, obiective, proceduri şi instrucţiuni de lucru, modalitãţi de raportare etc.);
9. a desemnat una sau mai multe persoane responsabile cu supravegherea menţinerii condiţiilor de autorizare şi cu implementarea sistemului de management al siguranţei;
10. deţine resurse financiare suficiente şi are perspectiva realizãrii activitãţii propuse;
11. deţine asigurare pentru afacere şi rãspundere civilã;
12. deţine un document emis de administratorul aerodromului în cauzã prin care se atestã, cel puţin de principiu, acceptul acestuia pentru operarea pe aerodrom (în cazul unui agent aeronautic de handling altul decât aerodromul în cauzã);
13. în cazul serviciilor subcontractate, deţine contract pentru servicii subcontractate;
14. a semnat o procedurã comunã de colaborare cu terţii (de exemplu: cu administratorul aerodromului, pentru companiile de handling independente; cu ROMATSA etc.)
15. are stabilit un sistem de raportare a incidentelor/ accidentelor de aviaţie, electronic sau manual, conform reglementãrilor de aviaţie civilã specifice.
4.1.3. Certificatul de autorizare emis de AACR în conformitate cu prevederile prezentei reglementãri:
1. atestã faptul cã organizaţia are capacitatea tehnicã, organizatoricã şi operaţionalã de a desfãşura activitãţile de handling autorizate, pe aerodromuri din România, dupã caz, în condiţiile stabilite de AACR;
2. obligã deţinãtorul sã îşi îndeplineascã toate responsabilitãţile care decurg din autorizare, potrivit prevederilor legale.
4.1.4. Pentru derularea efectivã a activitãţilor autorizate pe un aerodrom, agentul aeronautic de handling autorizat trebuie sã obţinã acordul administratorului aerodromului pentru desfãşurarea activitãţii sale şi sã convinã cu acesta asupra cadrului de colaborare şi a condiţiilor de operare.
4.2. Etapele autorizãrii
4.2.1. Procesul de autorizare a unei organizaţii ca agent aeronautic de handling cuprinde urmãtoarele etape:
1. solicitarea autorizãrii;
2. verificarea documentaţiei pentru autorizare;
3. evaluarea organizaţiei la faţa locului;
4. acordarea Certificatului de autorizare.
4.2.2. a) Durata procesului de evaluare pentru autorizare este de maximum 60 de zile calendaristice de la data depunerii cererii de autorizare.
b) Dacã AACR constatã cã sunt necesare date şi/sau documente suplimentare faţã de cele prezentate de solicitant, perioada de autorizare de 60 de zile calendaristice se va prelungi corespunzãtor perioadei necesare organizaţiei de a transmite la AACR datele şi/sau documentele solicitate.
4.2.3. Activitãţile de verificare, evaluare şi supraveghere sunt servicii prestate de AACR cãtre solicitanţii şi deţinãtorii de autorizaţii de agenţi aeronautici de handling şi se tarifeazã potrivit prevederilor legale în vigoare.
4.3. Autorizarea iniţialã
4.3.1. Solicitarea autorizãrii
4.3.1.1. Pentru autorizarea iniţialã şi obţinerea Certificatului de autorizare ca agent aeronautic de handling, solicitantul trebuie sã prezinte la AACR cererea de autorizare însoţitã de urmãtoarele documente, detaliate în anexa nr. 2, care face parte integrantã din prezenta reglementare:
1. memoriul de prezentare a organizaţiei;
2. Manualul operaţional şi Manualul sistemului de management al calitãţii;
3. alte documente echivalente;
4. raportul de autoevaluare privind conformarea organizaţiei cu cerinţele aplicabile activitãţilor pentru care se solicitã autorizarea şi cu datele declarate în documentele prevãzute la pct. 2 sau 3;
5. orice alte documente care pot susţine cererea de autorizare;
6. dovada plãţii cãtre AACR a tarifului iniţial pentru activitãţile de verificare şi evaluare în vederea autorizãrii;
7. asigurarea pentru afacere/rãspundere civilã.
4.3.1.2. La cerere, solicitantul va fi informat de cãtre AACR asupra conţinutului şi formei documentaţiei necesare autorizãrii, precum şi asupra etapelor procedurii de autorizare.
4.3.2. Verificarea documentaţiei pentru autorizare
4.3.2.1. Dupã primirea cererii de autorizare şi a documentelor menţionate la paragraful 4.3.1.1, AACR iniţiazã procesul de autorizare.
4.3.2.2. Analiza documentelor prezentate de solicitant în vederea autorizãrii se efectueazã la sediul AACR.
4.3.2.3. În etapa de verificare a documentaţiei pentru autorizare, AACR realizeazã analiza de fond a documentelor prezentate: conţinutul, modul de întocmire şi de prezentare, informaţiile declarate de solicitant în legãturã cu organizaţia şi cu activitãţile propuse pentru autorizare, nivelul de documentare relativ la prevederile legislaţiei naţionale şi ale reglementãrilor aeronautice aplicabile etc.
4.3.2.4. La primirea cererii pentru autorizare şi a Memoriului de prezentare a organizaţiei, AACR verificã cel puţin:
1. datele de identificare ale solicitantului;
2. împuternicirea, în cazul în care solicitantul este reprezentat;
3. actele constitutive, cu toate completãrile şi modificãrile ulterioare;
4. documente de autorizare/certificare/calificare etc. prevãzute de legislaţia şi actele normative în vigoare, emise de autoritãţile de stat competente, inclusiv pentru asigurarea protecţiei muncii, prevenirii şi stingerii incendiilor şi protecţiei mediului înconjurãtor, dotãrile tehnice şi mãsurile adoptate pentru menţinerea condiţiilor din aceste domenii;
5. detalii despre activitãţile pentru care se solicitã autorizarea; experienţa de profil acumulatã;
6. dovada plãţii cãtre AACR a tarifului iniţial pentru activitatea de evaluare în vederea autorizãrii.
4.3.2.5. La verificarea documentelor care însoţesc cererea de autorizare, AACR analizeazã:
1. structura organizatoricã (organigrama); atribuţiile şi responsabilitãţile funcţiilor de conducere;
2. atribuţiile şi interfeţele compartimentelor prestatoare ale activitãţilor pentru care se solicitã autorizarea;
3. procedurile de sistem, procedurile tehnice de execuţie, procedurile operaţionale, instrucţiunile de lucru specifice activitãţilor pentru care se solicitã autorizarea, mãsurile de protecţia muncii;
4. facilitãţile tehnice specifice şi facilitãţile conexe, programele de întreţinere şi reparaţii, procedurile de control etc.;
5. programul de instruire, calificare şi perfecţionare profesionalã a personalului de conducere şi de execuţie implicat în activitãţile pentru care se solicitã autorizarea;
6. modalitãţile de planificare, organizare, lansare, derulare, control şi înregistrare a activitãţilor pentru care se solicitã autorizarea;
7. structura organizatoricã aferentã sistemului de management al siguranţei; atribuţii şi responsabilitãţi pe funcţii şi la toate nivelurile organizaţiei;
8. alte elemente de evaluare, specifice activitãţilor aeronautice de handling pentru care se solicitã autorizarea.
4.3.2.6. În cazul în care sunt necesare precizãri suplimentare, modificãri şi/sau completãri la documentaţia pentru autorizare, AACR va cere în scris solicitantului informaţiile respective.
4.3.2.7. Solicitantul trebuie sã actualizeze în mod corespunzãtor şi operativ documentaţia pentru autorizare.
4.3.2.8. Solicitantul trebuie sã îşi asume şi poartã integral responsabilitatea pentru autenticitatea informaţiilor/datelor furnizate.
4.3.3. Evaluarea organizaţiei la faţa locului
4.3.3.1. În etapa evaluãrii organizaţiei la faţa locului, AACR urmãreşte concordanţa datelor declarate cu situaţia realã a organizaţiei şi completarea informaţiilor necesare la atestarea capabilitãţii şi capacitãţii organizaţiei de a desfãşura în condiţii de siguranţã a zborului activitatea sau activitãţile pentru care solicitã autorizarea.
4.3.3.2. Evaluarea organizaţiei la faţa locului se realizeazã de AACR prin audituri/inspecţii în zonele de activitate care au legãturã directã cu obiectul autorizãrii, dupã caz, astfel:
1. la sediul solicitantului;
2. în sectoarele operaţionale şi de control al calitãţii;
3. la bazele/punctele de activitate;
4. la facilitãţile tehnice proprii sau închiriate;
5. în orice alte zone considerate de inspectorii AACR necesar a fi vizitate.
4.3.3.3. La faţa locului, inspectorii AACR urmãresc în special dacã:
1. mijloacele tehnice specifice şi facilitãţile conexe (incluzând utilaje, echipamente, instalaţii, dispozitive, materiale etc.) sunt adecvate pentru susţinerea activitãţii propuse şi deţin asigurare;
2. organizaţia sau compartimentul specializat pentru activitãţi de handling dispune de un cadru organizatoric adecvat şi funcţioneazã conform procedurilor implementate şi cuprinse în sistemul de management al calitãţii;
3. personalul cu funcţii de conducere şi de execuţie are pregãtirea corespunzãtoare funcţiei, cunoaşte şi aplicã procedurile sistemului de management al calitãţii, legislaţia în vigoare, alte norme şi reglementãri din domeniul de responsabilitate. Personalul trebuie sã fie instruit, testat, autorizat, licenţiat, dupã caz.
4. aparatele şi/sau dispozitivele de mãsurã şi control sunt verificate şi calibrate corespunzãtor, conform procedurilor sistemului calitãţii;
5. documentele de însoţire a cererii de autorizare sunt complete, actualizate, difuzate, cunoscute integral sau pe secţiuni, dupã necesitãţi, şi implementate de toate compartimentele implicate. Procedurile sistemului de management al calitãţii şi instrucţiunile de lucru sunt actualizate şi difuzate, iar prevederile lor sunt cunoscute şi aplicate în activitatea curentã (evaluare prin urmãrirea nemijlocitã a derulãrii activitãţii, verificarea documentelor întocmite, chestionarea prin sondaj a personalului implicat etc.) de cãtre managerul responsabil;
6. utilajele, echipamentele, aparatele, instalaţiile şi dotãrile tehnice speciale sunt în stare bunã de funcţionare şi existã proceduri implementate de verificare, control, întreţinere/reparaţii, precum şi de înregistrare a datelor referitoare la menţinerea stãrii lor tehnice;
7. încadrarea compartimentelor şi/sau sectoarelor de activitate cu personal este corespunzãtoare (numeric, domenii/profiluri, nivel de pregãtire de specialitate, calificare şi experienţã profesionalã, documente doveditoare etc.);
8. existã condiţii corespunzãtoare pentru desfãşurarea activitãţii, inclusiv pentru personal, sunt respectate cerinţele de protecţia muncii şi cele privind prevenirea şi stingerea incendiilor, precum şi dacã sectoarele/spaţiile de lucru sunt organizate optim şi funcţional;
9. în baza documentarã şi la locurile de desfãşurare a activitãţii existã norme, manuale, specificaţii tehnice etc. din domeniul aeronautic în legãturã directã cu activitãţile care fac obiectul autorizãrii, precum şi dacã prevederile acestora sunt cunoscute, aplicate şi respectate;
10. organizaţia prestatoare de servicii de handling face dovada stabilirii cu administratorul aerodromului a cadrului de colaborare şi a condiţiilor de operare pe aerodrom, cu adaptarea corespunzãtoare a procedurilor şi practicilor operaţionale de handling la procedurile şi normele interne ale aerodromului;
11. alte aspecte specifice activitãţilor care fac obiectul autorizãrii sunt compatibile cu exigenţele privind siguranţa zborului şi securitatea aeronauticã.
4.3.3.4. La finalizarea evaluãrii la faţa locului, inspectorii AACR vor stabili neconformitãţile faţã de cerinţele pentru autorizarea în domeniu. AACR va notifica organizaţia în termen de 15 zile lucrãtoare în legãturã cu neconformitãţile constatate şi va formula cerinţe corespunzãtoare.
4.3.3.5 a) Solicitantul va transmite la AACR, în scris, programul mãsurilor corective asumate (acţiuni/activitãţi, grafic de timp etc.) pentru eliminarea neconformitãţilor semnalate.
b) În forma acceptatã de AACR programul trebuie sã fie aplicat în mod operativ de cãtre solicitant.
4.3.3.6. În situaţia în care se constatã cã organizaţia îndeplineşte condiţiile de autorizare în totalitate sau parţial ori cu limite, inspectorii AACR vor stabili restricţiile sau limitãrile care se impun şi fac propunerile corespunzãtoare în Raportul de evaluare în vederea emiterii Certificatului de autorizare.
4.3.3.7. AACR va efectua evaluãri de supraveghere şi va verifica stadiul îndeplinirii mãsurilor corective sau preventive din program.
4.3.4. Acordarea Certificatului de autorizare
4.3.4.1. Pentru a derula efectiv activitãţile autorizate în perimetrul unui aerodrom, agenţii aeronautici de handling trebuie:
1. sã deţinã un contract de operare cu administratorul aerodromului respectiv;
2. sã elaboreze şi sã implementeze proceduri comune cu administratorul aerodromului şi/sau cu administratorul serviciilor de trafic aerian.
4.3.4.2. a) Rezultatele acţiunilor de evaluare se concretizeazã prin întocmirea de cãtre inspectorii AACR a unui raport de evaluare în care se consemneazã aprecierile privind capacitatea solicitantului de a desfãşura activitãţile solicitate în condiţii de siguranţã, neconformitãţile constatate, cerinţe suplimentare ce trebuie îndeplinite de solicitant, termenele de înlãturare a neconformitãţilor. Raportul de evaluare va mai cuprinde domeniul de autorizare admis, cu eventualele restricţii sau limitãri. În Raportul de evaluare se vor mai specifica reglementãrile, standardele şi normele de referinţã interne sau internaţionale care au fost considerate în cadrul evaluãrii, vor fi nominalizate compartimentele semnificative evaluate, obiectivele inspectate etc. Raportul de evaluare va fi semnat de cãtre inspectorii AACR angajaţi în procesul de evaluare şi va fi aprobat de directorul direcţiei de specialitate din cadrul AACR.
b) În funcţie de constatãrile referitoare la îndeplinirea, îndeplinirea parţialã sau neîndeplinirea cerinţelor de autorizare prevãzute de reglementãrile aplicabile, Raportul de evaluare va propune acordarea, acordarea cu limitãri sau restricţii, respectiv neacordarea Certificatului de autorizare.
4.3.4.3. a) În baza Raportului de evaluare, directorul general al AACR decide acordarea sau neacordarea Certificatului de autorizare.
b) Certificatul de autorizare precizeazã categoria de servicii de handling pentru care se emite autorizaţia, conform anexei nr. 1 la prezenta reglementare.
c) Certificatul de autorizare consemneazã eventualele condiţii, limitãri şi/sau restricţii impuse activitãţilor autorizate.
d) Certificatul de autorizare este valabil doar pentru locaţiile pentru care s-au fãcut solicitãrile şi s-au verificat condiţiile de autorizare, locaţii menţionate şi în anexa la Certificatul de autorizare.
4.3.4.4. Termenul de valabilitate al Certificatului de autorizare iniţialã este de un an de la data emiterii.
4.3.4.5. Structura, formatul şi conţinutul Certificatului de autorizare se stabilesc de AACR şi se aprobã prin decizie a directorului general al AACR.
4.3.4.6. AACR elibereazã Certificatul de autorizare dupã ce are confirmarea cã solicitantul autorizãrii a efectuat plata diferenţei de tarif (regularizare postcalcul) pentru activitãţile desfãşurate de AACR în procesul de autorizare iniţialã.
4.3.4.7. a) Certificatul de autorizare emis de AACR se transmite solicitantului, însoţit de un exemplar al Raportului de evaluare.
b) Câte un exemplar-martor al Certificatului de autorizare şi al Raportului de evaluare se pãstreazã la AACR.
4.3.4.8. În perioada de valabilitate a Certificatului de autorizare, derularea de cãtre deţinãtorul Certificatului a activitãţilor autorizate se face cu respectarea prevederilor reglementãrilor aplicabile.
4.3.4.9. Dupã emiterea Certificatului de autorizare, AACR include agentul aeronautic de handling titular în procesul specific de supraveghere, potrivit prevederilor prezentei reglementãri.
4.3.4.10. Decizia de neacordare a Certificatului de autorizare, însoţitã de motivele care au stat la baza adoptãrii ei, se comunicã de AACR solicitantului autorizaţiei, în scris, în termen de 15 zile lucrãtoare de la luarea deciziei.
4.3.4.11. a) În cazul neacordãrii Certificatului de autorizare, solicitantul poate sã conteste decizia la AACR, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data luãrii la cunoştinţã. AACR analizeazã contestaţia într-o comisie stabilitã şi din care fac parte alţi membri decât cei care au efectuat evaluarea. AACR va transmite cãtre solicitant în termen de 15 zile lucrãtoare decizia de menţinere sau de revocare a neacordãrii autorizãrii.
b) Dacã solicitantul nu este satisfãcut de soluţionarea contestaţiei fãcute la AACR, el va putea contesta menţinerea de cãtre AACR a deciziei de neacordare a autorizaţiei la MT, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data luãrii la cunoştinţã despre aceasta. Termenul de soluţionare a contestaţiei de cãtre MT este stabilit de legislaţia naţionalã în vigoare privind modul de soluţionare a contestaţiilor şi sesizãrilor de cãtre instituţiile administraţiei publice centrale.
4.4. Prelungirea autorizãrii
4.4.1. Pentru prelungirea autorizãrii, agentul aeronautic de handling trebuie sã depunã la AACR o cerere în acest sens, cu minimum 45 de zile înainte de expirarea datei de valabilitate a Certificatului de autorizare deţinut, însoţitã de urmãtoarele documente:
1. raportul de autoevaluare pentru activitãţile autorizate, incluzând, dupã caz, schimbãrile de naturã organizatoricã, tehnicã şi operaţionalã faţã de condiţiile din perioada evaluãrii iniţiale sau de la ultima inspecţie de supraveghere, programe propuse privind acţiunile corective, lista actualizatã a procedurilor comune cu administratorul aerodromului şi/sau cu administratorul serviciilor de trafic aerian etc.;
2. dovada plãţii cãtre AACR a tarifului iniţial de prelungire a autorizãrii.
4.4.2. Procesul de evaluare parcurge ciclul descris la paragrafele 4.3.2, 4.3.3 şi 4.3.4, adaptat la specificul solicitãrii.
4.4.3. Autorizarea va fi prelungitã dacã AACR constatã cã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
1. agentul aeronautic de handling care solicitã prelungirea autorizãrii îndeplineşte condiţiile prevãzute la paragraful 4.1.2;
2. agentul aeronautic de handling respectã reglementãrile aplicabile;
3. rapoartele de supraveghere ale AACR menţioneazã cã agentul aeronautic de handling îndeplineşte cerinţele aplicabile şi, respectiv, cã mãsurile corective luate au fost eficiente;
4. instituţiile abilitate ale statului nu au constatat neconformitãţi cu efect în activitatea relevantã desfãşuratã de organizaţia care solicitã prelungirea certificatului deţinut;
5. agentul aeronautic de handling îşi îndeplineşte obligaţiile de platã cãtre AACR.
4.4.4. Prelungirea autorizãrii se acordã pentru o perioadã de pânã la 3 ani, în funcţie de niveluri de siguranţã şi calitate asigurate, de starea tehnicã a facilitãţilor deţinute, de experienţa profesionalã a personalului, de neconformitãţile şi/sau deficienţele constatate anterior, de alte criterii specifice de evaluare a performanţei şi competenţei organizaţiei (inclusiv aprecieri/calificative din partea beneficiarilor).
4.4.5. Prelungirea autorizãrii se face prin emiterea de cãtre AACR a unui nou certificat de autorizare.
4.4.6. a) Dupã emiterea Certificatului de autorizare, AACR declanşeazã procesul de supraveghere a activitãţii aeronautice a agentului aeronautic de handling.
b) În cazul prelungirii autorizãrii cu 3 ani, la jumãtatea acestui interval de timp AACR va programa şi va derula un audit de supraveghere extins, urmãrind în special menţinerea condiţiilor de autorizare, asigurarea siguranţei operaţionale şi conformitatea cu prevederile reglementãrilor aplicabile.
4.4.7. AACR elibereazã Certificatul de autorizare dupã ce are confirmarea cã solicitantul prelungirii a efectuat plata diferenţei de tarif (regularizare postcalcul) pentru activitãţile desfãşurate de AACR în procesul de prelungire a autorizãrii.
4.4.8. a) Dacã la solicitarea prelungirii autorizãrii procesul de evaluare nu poate începe sau nu se poate desfãşura/încheia pânã la expirarea datei de valabilitate a Certificatului de autorizare deţinut şi dacã:
(i) rapoartele de supraveghere ale inspectorilor AACR relevã cã agentul aeronautic de handling menţine condiţiile de autorizare din Certificatul de autorizare deţinut şi îndeplineşte cerinţele aplicabile;
(ii) AACR sau alte instituţii abilitate ale statului nu au constatat deficienţe sau, dacã au constatat, ele au fost remediate oportun în perioada de valabilitate a certificatului deţinut;
(iii) agentul aeronautic de handling respectã reglementãrile aplicabile, atunci AACR poate prelungi valabilitatea Certificatului de autorizare cu pânã la 60 de zile, în scopul finalizãrii procesului de evaluare pentru prelungirea autorizãrii. În acest caz noua autorizare va cuprinde şi perioada în care a fost fãcutã prelungirea în aceste condiţii.
b) AACR va comunica agentului aeronautic de handling, în scris, decizia de prelungire a valabilitãţii Certificatului de autorizare, cu precizarea termenului de valabilitate şi a obligaţiilor care îi revin acestuia în perioada corespunzãtoare.
4.4.9. Dacã un agent aeronautic de handling nu solicitã prelungirea autorizãrii şi aceasta expirã prin depãşirea datei de valabilitate a Certificatul de autorizare deţinut, agentul aeronautic de handling trebuie sã fie reautorizat.
4.4.10. Neplata tarifului cuvenit AACR îndreptãţeşte AACR sã suspende autorizarea, pânã la achitarea obligaţiilor financiare.
4.4.11. a) În cazul refuzului de prelungire a autorizãrii, solicitantul poate sã conteste decizia la AACR, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data luãrii la cunoştinţã. AACR va transmite cãtre solicitant, în termen de 15 zile lucrãtoare, decizia de menţinere sau de revocare a neprelungirii autorizãrii.
b) Dacã soluţionarea contestaţiei adresate AACR nu îl satisface pe solicitant, acesta va putea contesta decizia AACR de refuz privind prelungirea autorizãrii la MT, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data luãrii la cunoştinţã despre decizia AACR. Termenul de soluţionare a contestaţiei de cãtre MT este stabilit de legislaţia naţionalã în vigoare privind modul de soluţionare a contestaţiilor şi sesizãrilor de cãtre instituţiile administraţiei publice centrale.
4.5. Modificarea autorizãrii
4.5.1. a) Pentru modificarea autorizãrii deţinute, agentul aeronautic de handling trebuie sã depunã la AACR o cerere în acest sens, cu 45 de zile înainte de data propusã pentru aplicarea modificãrii respective.
b) Cererea trebuie sã fie însoţitã de un raport de autoevaluare privind activitãţile aeronautice desfãşurate, incluzând, dupã caz, schimbãrile de naturã organizatoricã, tehnicã şi operaţionalã survenite, precizãri asupra necesitãţii şi utilitãţii modificãrilor preconizate, analiza implicaţiilor, mãsuri de compensare etc.
4.5.2. Modificãrile pot consta în restrângerea, extinderea sau eliminarea unor activitãţi autorizate, includerea unor activitãţi noi şi/ori includerea sau eliminarea uneia ori mai multor categorii de activitãţi.
4.5.3. Procesul de evaluare va parcurge ciclul descris la paragrafele 4.3.2, 4.3.3 şi 4.3.4, corespunzãtor specificului modificãrii solicitate.
4.5.4. Pe baza concluziilor prezentate în Raportul de evaluare, modificarea autorizãrii se face prin emiterea de cãtre AACR a unui nou certificat de autorizare.
4.5.5. AACR elibereazã Certificatul de autorizare dupã ce agentul aeronautic de handling a efectuat plata tarifului aplicabil pentru modificarea autorizãrii.
4.6. Restricţionarea sau suspendarea Certificatului de autorizare
4.6.1. Certificatul de autorizare ca agent aeronautic de handling poate fi restricţionat de AACR pe o perioadã limitatã, de pânã la 6 luni, în cazul în care deţinãtorul acestuia:
1. nu mai îndeplineşte integral cerinţele pentru o parte din activitate, restricţionarea aplicându-se acelei pãrţi a activitãţii;
2. nu mai dispune, temporar, de unele facilitãţi necesare executãrii activitãţii;
3. se abate uneori în activitatea sa de la cerinţele specifice stabilite prin prezenta reglementare, respectiv de la angajamentele declarate în memoriul de prezentare a organizaţiei;
4. nu respectã reglementãrile aeronautice aplicabile sau cerinţele specifice activitãţii.
4.6.2. Certificatul de autorizare ca agent aeronautic de handling poate fi suspendat de AACR pe o perioadã limitatã, care nu poate depãşi 6 luni, în cazul în care deţinãtorul acestuia:
1. prezintã neconformitãţi de naturã sã afecteze activitatea operaţionalã şi pentru remedierea acestora are nevoie de timp;
2. nu mai dispune, temporar, de toate facilitãţile necesare executãrii activitãţii;
3. nu mai deţine asigurare pentru afacere şi/sau utilaje;
4. se abate sistematic în activitatea sa de la cerinţele specifice reglementate, respectiv de la angajamentele declarate în memoriul de prezentare a organizaţiei;
5. nesocoteşte reglementãrile aeronautice aplicabile sau cerinţele specifice activitãţii;
6. nu mai dispune de structura de management declaratã şi acceptatã de AACR;
7. nu şi-a achitat obligaţiile de platã cãtre AACR.
4.6.3. Restricţionarea sau suspendarea Certificatului de autorizare se face în situaţia în care se constatã cã agentul aeronautic de handling se aflã în unul dintre cazurile descrise la paragrafele 4.6.1 şi 4.6.2, în baza:
1. propunerilor din documentele şi rapoartele întocmite de inspectorii AACR cu ocazia inspecţiilor de supraveghere;
2. constatãrilor efectuate de inspectorii AACR ca urmare a verificãrii reclamaţiilor/sesizãrilor primite de la beneficiarii serviciilor agentului aeronautic de handling în cauzã, prin care se confirmã degradarea importantã, cu efecte asupra siguranţei operaţionale;
3. constatãrilor organismelor de stat specializate, abilitate prin lege, care au notificat AACR în acest sens.
4.6.4. Restricţionarea sau suspendarea Certificatului de autorizare se stabileşte de AACR în funcţie de riscul potenţial generat de activitatea agentului aeronautic în cauzã.
4.6.5. Decizia de restricţionare sau de suspendare a Certificatului de autorizare a unui agent aeronautic de handling, însoţitã de motivele care au stat la baza adoptãrii ei, se comunicã de AACR deţinãtorului certificatului şi administratorului aerodromului (dacã este diferit de agentul aeronautic de handling), în scris, imediat dupã luarea deciziei.
4.6.6. a) Dacã pânã la expirarea perioadei de suspendare menţionate la paragraful 4.6.2. agentul aeronautic de handling implicat nu eliminã cauzele care au condus la suspendarea Certificatului de autorizare, acesta se anuleazã.
b) Dacã agentul aeronautic de handling eliminã cauzele şi consecinţele acestora înaintea expirãrii termenului de suspendare, în termen de 15 zile calendaristice de la notificare, AACR efectueazã o inspecţie de verificare şi, în funcţie de constatãri, poate ridica suspendarea, cu efect imediat.
4.7. Anularea Certificatului de autorizare
4.7.1. Certificatul de autorizare poate fi anulat de AACR în cazul în care deţinãtorul acestuia:
1. prezintã deficienţe grave, cu efecte manifestate sau posibile asupra siguranţei operaţionale în activitatea derulatã:
a) constatate cu ocazia inspecţiilor instituţiilor abilitate ale statului şi comunicate oficial de acestea la AACR;
b) semnalate sau reclamate de cãtre beneficiarii serviciilor agentului aeronautic de handling şi confirmate de inspecţiile de supraveghere ale AACR;
2. prezintã neconformitãţi majore stabilite astfel prin procedurile specifice aplicabile şi constatate de cãtre AACR cu ocazia inspecţiilor de supraveghere a agentului aeronautic de handling;
3. nu mai dispune de niciuna dintre facilitãţile necesare executãrii activitãţii;
4. a radiat din obiectul sãu de activitate legal înregistrat toate activitãţile autorizate;
5. se abate sistematic în activitatea sa de la cerinţele specifice stabilite prin prezenta reglementare, de la elementele declarate în documentaţia de autorizare prezentatã şi/sau de la condiţiile iniţiale de acordare a Certificatului de autorizare, referitoare la siguranţa operaţionalã şi securitatea aeronauticã;
6. este gãsit rãspunzãtor de cãtre organismele abilitate ale statului pentru producerea unor incidente aeronautice grave în perimetrul infrastructurilor aerodromului sau a unor situaţii care afecteazã direct şi grav siguranţa activitãţilor pe aerodrom;
7. omite sã corecteze în interiorul termenului de suspendare toate deficienţele care au justificat mãsura suspendãrii Certificatului de autorizare;
8. solicitã în scris anularea şi depune documentul original la AACR.
4.7.2. Anularea Certificatului de autorizare se face în situaţia în care se constatã cã agentul aeronautic de handling se aflã în unul dintre cazurile descrise la paragraful 4.7.1, în baza:
1. propunerilor din documentele şi rapoartele întocmite de inspectorii AACR cu ocazia inspecţiilor de supraveghere;
2. constatãrilor efectuate de inspectorii AACR ca urmare a verificãrii reclamaţiilor/sesizãrilor primite de la beneficiarii serviciilor agentului aeronautic de handling în cauzã, din care rezultã abaterea sistematicã de la procedurile operaţionale, pierderea capacitãţilor tehnice, degradarea facilitãţilor, cu efect direct şi grav asupra siguranţei operaţionale;
3. constatãrilor organismelor de stat specializate, abilitate prin lege, care au notificat AACR în acest sens.
4.7.3. Decizia de anulare a Certificatului de autorizare, însoţitã de motivele care au stat la baza adoptãrii ei, se comunicã de AACR deţinãtorului certificatului şi administratorului aerodromului (dacã este diferit de agentul aeronautic de handling), în scris, imediat dupã luarea deciziei.
4.7.4. Dupã anularea Certificatului de autorizare, redobândirea statutului de agent aeronautic de handling este posibilã numai prin reautorizare (autorizare iniţialã şi acordarea certificatului).
4.8. Contestaţii
4.8.1. a) Contestaţiile împotriva deciziei de restricţionare, suspendare sau anulare a Certificatului de autorizare se depun la AACR de cãtre agentul aeronautic de handling, direct sau printr-un interpus al acestuia, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data luãrii la cunoştinţã. AACR va analiza contestaţia în cadrul comisiei de soluţionare a contestaţiilor stabilite prin decizie a directorului general al AACR şi va transmite cãtre solicitant, în termen de 15 zile lucrãtoare, decizia finalã privind restricţionarea, suspendarea sau anularea Certificatului de autorizare.
Din comisia de soluţionare a contestaţiilor nu pot face parte inspectori aeronautici care au întocmit raportul şi au propus mãsura. Agentul aeronautic de handling în cauzã are dreptul sã fie prezent sau sã fie reprezentat atunci când i se analizeazã contestaţia.
b) Solicitantul va putea contesta menţinerea de cãtre AACR a deciziei de restricţionare, suspendare sau anulare a Certificatului de autorizare la MT, în termen de 15 zile lucrãtoare de la data luãrii la cunoştinţã. Termenul de soluţionare a contestaţiei de cãtre MT este stabilit de legislaţia naţionalã în vigoare privind modul de soluţionare a contestaţiilor şi sesizãrilor de cãtre instituţiile administraţiei publice centrale.

CAP. V
Procesul de supraveghere a activitãţii agenţilor aeronautici de handling

5.1. Scopul procesului de supraveghere
5.1.1. Procesul de supraveghere continuã a activitãţilor desfãşurate de agenţii aeronautici de handling are scopul de a verifica dacã aceştia:
1. menţin condiţiile existente la acordarea autorizãrii şi respectã cerinţele specifice menţionate în Certificatul de autorizare;
2. respectã cerinţele reglementãrilor aeronautice civile aplicabile privind siguranţa zborului şi securitatea aeronauticã;
3. respectã prevederile procedurilor comune cu administratorul aerodromului şi/sau cu administratorul serviciilor de trafic aerian, dupã caz;
4. respectã planul de acţiuni corective asumat;
5. se conformeazã cerinţelor noi, stabilite prin reglementãri aplicabile emise dupã ce au fost autorizaţi.
5.1.2. Supravegherea activitãţilor desfãşurate de agenţii aeronautici de handling se efectueazã de cãtre Autoritatea Aeronauticã Civilã Românã (AACR) pe întreaga perioadã de valabilitate a Certificatului de autorizare.
5.2. Organizarea procesului de supraveghere
5.2.1. Procesul de supraveghere se organizeazã, este condus şi se executã de cãtre AACR pe criterii specifice fiecãrei categorii de activitãţi certificate.
5.2.2. a) Activitatea de supraveghere se realizeazã prin inspecţii/audituri periodice ale activitãţilor de profil desfãşurate de agenţii aeronautici de handling, prin rapoarte de autoevaluare şi prin analiza sesizãrilor şi reclamaţiilor persoanelor fizice ori juridice.
b) Inspecţiile/auditurile de supraveghere vor fi planificate cel puţin o datã pe an sau inopinat, ori de câte ori este necesar.
5.2.3. În cazul sesizãrii unor deficienţe sau apariţiei unor dificultãţi de orice naturã, care afecteazã sau ar putea afecta siguranţa activitãţilor aeronautice civile, AACR organizeazã inspecţii/audituri speciale pentru cazul respectiv.
5.2.4. a) Dacã în urma activitãţii de supraveghere se constatã cã deţinãtorul Certificatului de autorizare nu mai îndeplineşte condiţiile cerute pentru autorizare sau nu respectã limitãrile specificate în documentul de autorizare, AACR informeazã imediat, în scris, agentul aeronautic de handling în cauzã asupra neconformitãţilor constatate şi solicitã remedierea acestora într-o perioadã de timp determinatã, pe baza unui plan de mãsuri corective întocmit de agentul respectiv.
b) AACR evalueazã dacã agentul aeronautic de handling implicat mai poate continua activitatea în perioada de remediere a deficienţelor şi/sau neconformitãţilor constatate şi, în consecinţã, AACR poate restricţiona sau suspenda autorizarea în perioada de referinţã.
5.2.5. În situaţia în care deficienţele sesizate nu sunt remediate de cãtre agentul aeronautic de handling, AACR restricţioneazã, suspendã sau anuleazã documentul de autorizare a acestuia, dupã caz.

CAP. VI
Responsabilitãţi şi obligaţii

6.1. Agenţii aeronautici de handling trebuie:
1. sã menţinã organizaţia, facilitãţile, cadrul operaţional şi/sau sistemul de management al calitãţii conform prevederilor prezentei reglementãri şi cel puţin la standardul declarat iniţial, constatat şi aprobat prin Certificatul de autorizare acordat de AACR;
2. sã desfãşoare în domeniul aeronautic numai activitãţile/serviciile pentru care deţin autorizare, cu respectarea limitãrilor sau restricţiilor consemnate în Certificatul de autorizare;
3. sã permitã şi sã asigure persoanelor desemnate de AACR accesul la documentaţia şi facilitãţile proprii, sã asigure accesul inspectorilor AACR la facilitãţile şi documentaţia subcontractanţilor sau furnizorilor, pentru efectuarea evaluãrii ori supravegherii necesare determinãrii conformãrii cu prevederile prezentei reglementãri şi ale celorlalte reglementãri aeronautice aplicabile;
4. sã comunice la AACR orice modificare semnificativã în organizare, facilitãţi, sistemul de management al calitãţii sau proceduri operaţionale, însoţitã de o evaluare a implicaţiilor potenţiale şi de un plan de mãsuri pentru eliminarea sau minimizarea efectelor acestora;
5. sã utilizeze ca subcontractanţi agenţi aeronautici civili (organizaţii autorizate corespunzãtor, recunoscute sau acceptate în domeniul aeronautic).
6.2. În activitatea curentã, agenţii aeronautici de handling trebuie sã notifice AACR rezultatele specifice ale activitãţilor (programe de dezvoltare/modernizare, documentaţii tehnice, buletine de laborator etc.) înainte de aplicare şi, pentru cele prevãzute de reglementãrile naţionale în vigoare, sã obţinã în prealabil avizele AACR corespunzãtoare.
6.3. Agenţii aeronautici de handling trebuie sã se integreze şi sã respecte regulile de siguranţã operaţionalã şi mãsurile de securitate aeronauticã stabilite de administratorul aerodromului prin procedurile şi normele interne specifice.

ANEXA 1
-------
la reglementarea aeronauticã
----------------------------

LISTA
serviciilor de handling

1. Supravegherea şi administrarea la sol cuprind:
1.1. servicii de reprezentare şi legãtura cu autoritãţile locale sau oricare alte organisme/entitãţi, decontãri în numele aerodromului şi asigurarea spaţiului de birouri pentru reprezentanţii sãi;
1.2. control al încãrcãrii, mesagerie şi telecomunicaţii;
1.3. manevrarea, depozitarea şi administrarea dispozitivelor de încãrcare ale serviciului (aparţinând serviciului);
1.4. orice alte servicii de supraveghere înainte de, pe durata sau dupã încheierea zborului şi orice servicii administrative cerute de utilizatorul aerodromului.
2. Handlingul pasagerilor cuprinde orice fel de asistenţã acordatã pasagerilor care sosesc, pleacã sau sunt în tranzit, inclusiv verificarea biletelor şi a documentelor de cãlãtorie, înregistrarea bagajelor şi transportarea acestora la locul unde se sorteazã.
3. Handlingul bagajelor cuprinde mânuirea bagajelor la locul de sortare, pregãtirea de plecare, încãrcarea în şi descãrcarea din dispozitivele care le transportã de la sortare la banda de recuperare a lor de cãtre cãlãtori.
4. Handlingul mãrfii şi poştei cuprinde:
4.1. pentru marfã: mânuirea fizicã a mãrfii de export, de transfer şi de import, a documentelor însoţitoare, procedurile vamale şi implementarea oricãrei proceduri de securitate agreate între pãrţi sau cerute de circumstanţe;
4.2. pentru poştã: mânuirea fizicã a poştei care s-a primit sau se expediazã, a documentelor însoţitoare şi implementarea oricãrei proceduri de securitate agreate între pãrţi sau cerute de circumstanţe.
5. Handlingul pe platformã cuprinde:
5.1. dirijarea aeronavei de cãtre dispecerul de sol la sosire şi la plecare, cu condiţia ca aceste servicii sã nu fie furnizate de serviciul de trafic aerian;
5.2. asistenţa la parcarea aeronavei şi asigurarea dispozitivelor corespunzãtoare, cu condiţia ca aceste servicii sã nu fie furnizate de serviciul de trafic aerian;
5.3. comunicaţii între aeronavã şi furnizorii de servicii de platformã, cu condiţia ca aceste servicii sã nu fie furnizate de serviciul de trafic aerian;
5.4. încãrcarea şi descãrcarea aeronavei, inclusiv asigurarea şi operarea mijloacelor corespunzãtoare, precum şi transportul echipajului şi al pasagerilor între aeronavã şi aerogarã, transportarea bagajelor între aeronavã şi aerogarã;
5.5. asigurarea şi operarea mijloacelor corespunzãtoare pentru pornirea motoarelor;
5.6. mişcarea aeronavei la sosire şi la plecare, inclusiv asigurarea şi operarea mijloacelor corespunzãtoare;
5.7. transportarea, încãrcarea şi descãrcarea alimentelor şi bãuturilor.
6. Deservirea aeronavei cuprinde:
6.1. curãţarea în interior şi în exterior a aeronavei, a toaletelor şi alimentarea cu apã;
6.2. încãlzirea şi rãcirea cabinei de pasageri, îndepãrtarea gheţii şi a zãpezii, degivrarea aeronavei;
6.3. rearanjarea cabinei de pasageri prin asigurarea echipamentului corespunzãtor de cabinã, depozitarea acestui echipament.
7. Handlingul combustibilului cuprinde:
7.1. organizarea şi executarea operaţiunilor de alimentare cu şi golire de combustibil, inclusiv depozitarea combustibilului, precum şi controlul calitãţii şi cantitãţii combustibilului la livrare;
7.2. completarea uleiurilor şi a altor lichide.
8. Deservirea tehnicã a aeronavelor cuprinde:
8.1. deservirea de rutinã executatã înaintea zborului;
8.2. servicii non-routine solicitate de utilizatorul aerodromului;
8.3. asigurarea şi administrarea de piese de schimb şi de echipamente corespunzãtoare;
8.4. solicitarea sau rezervarea unui spaţiu corespunzãtor de parcare şi/sau de hangar.
9. Operaţiunile de zbor şi administrarea echipajelor cuprind:
9.1. pregãtirea zborului la aerodromul de plecare sau în orice alt punct;
9.2. asistenţa în zbor, inclusiv redirecţionarea, dacã este necesarã;
9.3. activitãţi dupã zbor;
9.4. administrarea echipajului.
10. Suprafaţa de transport cuprinde:
10.1. organizarea şi executarea transportului echipajului, pasagerilor, bagajelor, mãrfurilor şi poştei între diferitele aerogãri/terminale ale aceluiaşi aerodrom, dar excluzând transportul acestora între aeronavã şi orice alt punct din perimetrul aceluiaşi aerodrom;
10.2. orice transport special cerut de utilizatorul aerodromului.
11. Serviciile de catering cuprind:
11.1. legãtura cu furnizorii şi administrarea;
11.2. depozitarea alimentelor şi bãuturilor şi a echipamentelor necesare preparãrii lor;
11.3. curãţarea acestor echipamente;
11.4. pregãtirea şi livrarea echipamentului, precum şi a alimentelor şi bãuturilor.

ANEXA 2
-------
la reglementarea aeronauticã
----------------------------

DOCUMENTE
de însoţire a cererii de autorizare

În conformitate cu prevederile paragrafului 4.3.1.1 din Reglementarea aeronauticã civilã românã privind autorizarea agenţilor aeronautici de handling RACR-AD-AAH, pentru obţinerea Certificatului de autorizare ca agent aeronautic de handling solicitantul trebuie sã prezinte la AACR, odatã cu cererea de autorizare, urmãtoarele documente:
1. Memoriul de prezentare, care va include cel puţin urmãtoarele elemente:
1.0. localizare/date contact;
1.1. domeniul de activitate; experienţa acumulatã;
1.2. organigrama; atribuţii şi relaţii compartimentale;
1.3. atribuţiile şi responsabilitãţile personalului cu funcţii de conducere;
1.4. structura şi calificarea profesionalã ale personalului, inclusiv diplomele/certificatele care atestã calificarea profesionalã;
1.5. descrierea generalã a facilitãţilor/dotãrilor tehnice;
1.6. copii ale contractelor cu terţii (în cazul serviciilor de handling subcontractate).
2. Manualul operaţional şi Manualul sistemului de management al calitãţii sau alte documente similare, acceptate de AACR, care vor include cel puţin urmãtoarele elemente:
2.1. Proceduri operaţionale specifice pentru activitãţile cu implicaţii în siguranţa aeronauticã şi conforme cu standardele IATA (SGHA) pentru:
2.1.1. coordonarea şi colaborarea cu administratorul aerodromului şi cu serviciile de trafic aerian (TWR, Briefing);
2.1.2. reprezentarea operatorilor aerieni în locaţia pentru care se solicitã autorizarea;
2.1.3. load-control;
2.1.4 utilizarea containerelor pentru bagaje (ULD);
2.1.5. pasagerii şi bagajele (inclusiv bagaje pierdute/lost & found);
2.1.6. asistenţa pasagerilor în cazul în care zborul este anulat, amânat sau întrerupt;
2.1.7. verificarea documentelor de cãlãtorie la check-in şi la bording;
2.1.8. handling pentru cargo şi poştã;
2.1.9. rampa;
2.1.10. serviciile de curãţenie în aeronavã;
2.1.11. degivrarea/antigivrarea aeronavelor;
2.1.12. asistenţa/gestionarea echipajelor;
2.1.13. gestionarea documentelor zborului;
2.1.14. formularele utilizate.
2.2. Utilaje, echipamente şi alte facilitãţi:
- producãtorul, tipul, seria şi numãrul acestora;
- caracteristicile tehnice;
- programele de întreţinere şi reparaţii.
2.3. Managementul resurselor umane:
- dimensionarea şi asigurarea compartimentelor operaţionale cu personal;
- instruirea şi competenţa profesionalã a personalului;
- planul de instruire a personalului pentru urmãtoarele activitãţi:
● handling de bazã;
● load-control;
● bunuri periculoase;
● check-in;
● utilizare utilaje (rampã);
● încãrcare/descãrcare aeronavã;
● circulaţia pe platformã.
2.4. Proceduri specifice de management al calitãţii şi/sau de monitorizare a activitãţilor supuse autorizãrii în condiţiile reglementãrii menţionate mai sus:
2.4.1. controlul documentelor;
2.4.2. controlul înregistrãrilor;
2.4.3. auditul intern;
2.4.4. tratarea produsului neconform;
2.4.5. acţiuni corective;
2.4.6. acţiuni preventive.
2.5. Sistemul de management:
- declaraţia managerului responsabil referitoare la conformitatea cu cerinţele reglementãrilor aplicabile;
- atribuţiile şi responsabilitãţile personalului cu funcţii operaţionale;
- fluxurile decizionale şi informaţionale;
- modalitãţile de înregistrare şi raportare;
- regulile de colaborare cu AACR şi de notificare a schimbãrilor de ordin organizaţional, tehnic, operaţional etc.;
- integrarea managementului siguranţei în managementul general al organizaţiei;
- atribuţiile şi responsabilitãţile în domeniul siguranţei operaţionale la toate nivelurile organizaţiei.

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016