Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.201 din 6 iunie 2023  privind aprobarea unei scheme transparente de ajutor de stat destinate finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 1.201 din 6 iunie 2023 privind aprobarea unei scheme transparente de ajutor de stat destinate finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria

EMITENT: Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 570 din 23 iunie 2023
    Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare,
    având în vedere Avizul Consiliului Concurenţei comunicat cu Adresa nr. 7.197 din 25.05.2023,
    în temeiul art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 477/2020 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei emite următorul ordin:
    ART. 1
    Dispoziţii generale
    (1) Prezentul ordin aprobă o schemă transparentă de ajutor de stat destinată finanţării obiectivelor specifice OSR 2.2 - Promovarea energiei regenerabile conform Directivei (UE) 2018/2001, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, OSR 4.5 - Asigurarea accesului egal la asistenţă medicală şi promovarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv a asistenţei medicale primare, şi promovarea tranziţiei de la asistenţa instituţională la cea familială şi comunitară, OSR 4.6 - Consolidarea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială şi OSI 6.3 - Consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria, denumită în continuare schemă.
    (2) Schema se aplică în cele 8 judeţe din aria Programului Interreg VI-A România-Ungaria şi va fi implementată până la data de 31.12.2026. Conform Programului Interreg VI-A România-Ungaria, judeţele din aria programului sunt următoarele:
    a) patru judeţe din România - Arad, Bihor, Satu Mare şi Timiş;
    b) patru judeţe din Ungaria - Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar şi Szabolcs-Szatmár-Bereg.

    (3) Prezenta schemă de ajutor de stat nu intră sub incidenţa obligaţiei de notificare către Comisia Europeană prevăzută la art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE).
    (4) Ajutoarele în cadrul prezentei scheme se acordă numai în condiţiile şi respectând criteriile prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat, în limita bugetului disponibil.
    (5) Schema de ajutor de stat este elaborată conform dispoziţiilor tranzitorii conţinute de art. 58 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea art. 107 şi 108 din tratat, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 187 din 26.06.2014, cu modificările ulterioare, iar acordarea ajutoarelor de stat în cadrul acestei schemei se va face în baza art. 20, 20a şi 53 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, modificat conform Comunicării Comisiei C(2023) 1.712 final din 9.03.2023.
    (6) Acordarea ajutoarelor de stat în cadrul prezentei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de stat exceptat de la obligaţia de notificare stipulate în Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.
    (7) Categoriile de ajutor exceptate, acordate în baza prezentei scheme sunt cel prevăzute la articolele 20, 20a şi 53 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, respectiv:
    a) ajutoare pentru costurile suportate de întreprinderile care participă la proiectele de cooperare teritorială europeană;
    b) ajutoare cu un cuantum limitat acordate întreprinderilor pentru participarea la proiectele de cooperare teritorială europeană;
    c) ajutoare pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului.


    ART. 2
    Baza legală
    Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu:
    a) Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare;
    b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) Decizia CE nr. C(2022)9.787 din 16.12.2022 privind aprobarea Programului Interreg VI-A România-Ungaria;
    d) Regulamentul (UE) nr. 1.059/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind dispoziţii specifice pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg) sprijinit de Fondul european de dezvoltare regională şi de instrumentele de finanţare externă.


    ART. 3
    Obiectivele şi scopul schemei
    (1) Obiectivul schemei este sprijinirea dezvoltării ariei Programului Interreg VI-A România-Ungaria, în special prin promovarea energiei din surse regenerabile, asigurarea accesului egal la asistenţă medicală, creşterea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică şi consolidarea încrederii reciproce, prin încurajarea acţiunilor interpersonale fără a afecta concurenţa pe piaţa internă şi comerţul intracomunitar într-o măsură contrară interesului comun.
    (2) Scopul prezentei scheme este de a finanţa o serie de activităţi necesare pentru implementarea proiectelor prin care se asigură:
    a) promovarea energiei din surse regenerabile în conformitate cu Directiva (UE) 2018/2.001, a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 328 din 21.12.2018, inclusiv cu criteriile de durabilitate prevăzute în cadrul acesteia, prin utilizarea în special a potenţialului existent în domeniul energiei fotovoltaice şi a resurselor geotermale;
    b) accesul egal la asistenţă medicală şi asigurarea rezilienţei sistemelor de sănătate, inclusiv în ceea ce priveşte asistenţa medicală primară, precum şi promovarea tranziţiei de la îngrijirea instituţionalizată către îngrijirea în familie şi în comunitate;
    c) creşterea rolului culturii şi al turismului durabil în dezvoltarea economică, incluziunea socială şi inovarea socială;
    d) consolidarea încrederii reciproce, în special prin încurajarea acţiunilor interpersonale (proiecte de mici dimensiuni, care facilitează colaborarea dintre comunităţi şi/sau cetăţeni, prin schimburi de experienţă, evenimente comunitare, vizite de studiu etc.).

    (3) Îndeplinirea scopului şi a obiectivului se realizează în cadrul ariei Programului Interreg VI-A România-Ungaria, astfel cum a fost menţionată la art. 1 alin. (2).

    ART. 4
    Definiţii
    În sensul prezentei scheme, termenii şi sintagmele utilizate au următorul înţeles:
    a) ajutor - orice măsură de sprijin care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din TFUE;
    b) ajutor indirect - este atunci când o terţă parte, care nu este inclusă în parteneriatul de proiect, ajunge să primească un avantaj economic din proiect, acest avantaj reprezentând ajutor de stat/de minimis;
    c) avantaj economic - orice formă de acordare a unui avantaj cuantificabil în bani, indiferent de forma acestuia: subvenţii, anularea de datorii sau preluarea pierderilor, exceptări, reduceri sau amânări de la plata taxelor şi impozitelor, renunţarea la obţinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferenţiale, garanţii acordate în condiţii preferenţiale, participări cu capital ale statului, ale autorităţilor publice centrale sau locale ori ale altor organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităţilor locale, dacă rata profitului acestor investiţii este mai mică decât cea normală, anticipată de către un investitor privat prudent, reduceri de preţ la bunurile furnizate şi la serviciile prestate de către autorităţi publice centrale sau locale ori de către alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităţilor locale, inclusiv vânzarea unor terenuri aparţinând domeniului privat al statului sau autorităţilor publice locale, sub preţul pieţei, crearea unei pieţe sau întărirea poziţiei beneficiarului pe o piaţă etc.;
    d) ajutor ilegal - ajutorul acordat fără respectarea procedurilor naţionale şi ale Uniunii Europene în domeniul ajutorului de stat;
    e) ajutor utilizat abuziv - ajutorul utilizat de beneficiarul de ajutor de stat fără respectarea condiţiilor de acordare;
    f) beneficiar al finanţării nerambursabile - entitate care se încadrează în una dintre următoarele categorii, aşa cum este aceasta definită în prezenta schemă şi în Ghidul solicitantului aferent apelurilor de propuneri de proiecte lansate în cadrul Programului Interreg VI-A România Ungaria, care participă la implementarea unui proiect finanţat în cadrul Programului. În acest sens, beneficiarii finanţării nerambursabile pot fi:
    (i) instituţii publice;
    (ii) organisme de drept public;
    (iii) companii de stat;
    (iv) ONG-uri;
    (v) grupări europene de cooperare teritorială;

    g) beneficiar principal al finanţării nerambursabile - partenerul care răspunde de implementarea generală a proiectului comun finanţat în cadrul priorităţilor/obiectivelor specifice aferente Programului Interreg VI-A România-Ungaria. Beneficiarul principal va încheia acordul de parteneriat cu partenerii de proiect şi contractul de finanţare din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) cu Autoritatea de management a Programului Interreg VI-A România-Ungaria. Beneficiarul principal răspunde de transferul către partenerii de proiect al contribuţiilor din FEDR corespunzătoare acestora, inclusiv al ajutorului de stat exceptat, după caz;
    h) beneficiar de cofinanţare naţională - partenerul român din cadrul proiectului comun finanţat prin Programul Interreg VI-A România-Ungaria, beneficiarul principal al finanţării nerambursabile şi/sau partenerii români ai acestuia;
    i) beneficiar de ajutor de stat exceptat - întreprinderea - beneficiar principal/beneficiar de finanţare nerambursabilă/ beneficiar de cofinanţare naţională care beneficiază, în mod direct, de una dintre categoriile de ajutor de stat exceptat menţionate în cadrul prezentei scheme, ca urmare a implementării unui proiect finanţat prin obiectivele specifice OSR 2.2, OSR 4.5, OSR 4.6 şi OSI 6.3 din cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria, în baza art. 20, 20a şi 53 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare;
    j) beneficiar de ajutor de stat indirect - întreprinderea - terţă parte care nu este inclusă în parteneriatul de proiect şi care primeşte un avantaj economic rezultat din implementarea proiectului, acest avantaj reprezentând ajutor de stat indirect;
    k) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, oricare ar fi forma sa juridică. Din această categorie fac parte, în special, lucrătorii care desfăşoară o activitate independentă şi întreprinderile familiale care desfăşoară activităţi de artizanat sau alte activităţi, precum şi parteneriatele sau asociaţiile care desfăşoară în mod regulat o activitate economică;
    l) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piaţă;
    m) contract de finanţare - actul juridic semnat între Autoritatea de management a Programului Interreg VI-A România-Ungaria, pe de o parte, şi beneficiarul principal al finanţării nerambursabile, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării proiectelor în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria;
    n) acord de parteneriat - acordul semnat de toţi partenerii din cadrul proiectului care reglementează drepturile şi obligaţiile partenerilor în raport cu activităţile proiectului şi alte aspecte necesar a fi reglementate în vederea implementării corespunzătoare a acestuia. Acordul de parteneriat este anexă la contractul de finanţare şi parte integrantă a acestuia;
    o) contract de cofinanţare - actul juridic semnat între Autoritatea de management a Programului Interreg VI-A România-Ungaria, pe de o parte, şi beneficiarul român al cofinanţării naţionale, pe de altă parte, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor în vederea implementării proiectelor în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria;
    p) contract de acordare a ajutorului de stat - contractul încheiat între:
    (i) Autoritatea de management a Programului Interreg VI-A România-Ungaria şi beneficiarul de finanţare nerambursabilă/de cofinanţare naţională, atunci când acesta este şi beneficiar de ajutor de stat, caz în care contractul de acordare a ajutorului îmbracă forma contractului de finanţare, care include şi acordul de parteneriat/contractului de cofinanţare;
    (ii) beneficiarul de finanţare nerambursabilă/de cofinanţare naţională şi beneficiarul de ajutor de stat indirect, prin care se transferă avantajul economic către beneficiarul de ajutor de stat indirect;

    q) data acordării ajutorului - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului în conformitate cu regimul juridic naţional aplicabil;
    r) produse agricole înseamnă produsele enumerate în anexa I la TFUE, cu excepţia produselor obţinute din pescuit şi acvacultură enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2013, cu modificările şi completările ulterioare;
    s) prelucrarea produselor agricole înseamnă orice operaţiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepţia activităţilor desfăşurate în exploataţiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
    t) comercializarea produselor agricole înseamnă deţinerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piaţă, cu excepţia primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători şi a oricărei alte activităţi de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare în cazul în care se desfăşoară în localuri distincte, rezervate acestei activităţi;
    u) profitul rezonabil reprezintă profitul stabilit în funcţie de profitul tipic pentru sectorul în cauză. În orice caz, o rată a rentabilităţii capitalului care nu depăşeşte rata swap relevantă, majorată cu o primă de 100 de puncte de bază, va fi considerată a fi rezonabilă;
    v) profit din exploatare înseamnă diferenţa dintre veniturile actualizate şi valoarea actualizată a costurilor de exploatare pe durata de viaţă a investiţiei, în cazul în care această diferenţă este pozitivă. Costurile de exploatare includ costuri precum costurile cu personalul, materialele, serviciile contractate, comunicaţiile, energia, întreţinerea, chiria, administrarea, dar exclud, în sensul prezentei scheme, costurile de amortizare şi costurile de finanţare în cazul în care acestea au fost acoperite de ajutoare pentru investiţii. Actualizarea veniturilor şi a costurilor de exploatare cu ajutorul unei rate de actualizare corespunzătoare permite realizarea unui profit rezonabil;
    w) întreprindere în dificultate înseamnă o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    (i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată, alta decât un IMM care există de cel puţin trei ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM care îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare şi care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat, atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului^1, iar „capital social“ include dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    ^1 Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului.

    (ii) în cazul unei societăţi în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii, alta decât un IMM care există de cel puţin trei ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, un IMM care îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. (b) din Regulamentul (UE) nr. 651/201, cu modificările ulterioare, şi care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, „o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii“ se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia sau a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
    1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;


    x) furnizorul de ajutor de stat este Autoritatea de management a Programului Interreg VI-A România-Ungaria, denumită în continuare Autoritatea de management, pentru finanţarea din FEDR acordată beneficiarilor din România şi Ungaria, respectiv Autoritatea de management şi instituţiile publice centrale sau locale pentru finanţarea acordată din cofinanţarea naţională - buget de stat sau local - beneficiarilor din România. Autoritatea de management este structura care asigură, în principal, gestionarea Programului în numele celor două ţări partenere şi are competenţe şi atribuţii în selecţia operaţiunilor, managementul şi controlul financiar al Programului. La nivelul Programului, Autoritatea de management este reprezentată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei;
    y) administratorul schemei este Biroul Regional pentru Cooperare Transfrontalieră Oradea pentru Graniţa România-Ungaria, denumit în continuare BRECO. BRECO contribuie la implementarea curentă a Programului şi sprijină Autoritatea de management în activităţile sale de coordonare şi implementare.


    ART. 5
    Domeniul de aplicare
    (1) Prin prezenta schemă se acordă ajutoare proiectelor selectate spre finanţare în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria şi se aplică:
    a) ajutoarelor pentru cooperare teritorială europeană;
    b) ajutoarelor cu un cuantum limitat acordate întreprinderilor pentru participarea la proiectele de cooperare teritorială europeană;
    c) ajutoarelor pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului.

    (2) Prezenta schemă nu se aplică:
    a) ajutoarelor destinate activităţilor legate de exportul către ţări terţe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor legate direct de cantităţile exportate, de înfiinţarea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau de alte costuri curente legate de activitatea de export;
    b) ajutoarelor condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
    c) ajutoarelor acordate în sectorul pescuitului şi acvaculturii, astfel cum sunt reglementate de Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, cu excepţia: ajutoarelor pentru formare, a ajutoarelor pentru accesul IMM-urilor la finanţare, a ajutoarelor în domeniul cercetării şi dezvoltării, a ajutoarelor pentru inovare acordate IMM-urilor, a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi pentru lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor regionale pentru investiţiile în regiuni ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii („DLRC“), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană, a ajutoarelor sub formă de reduceri ale taxelor de mediu în temeiul art. 15 alin. (1) lit. f) şi al art. 15 alin. (3) din Directiva 2003/96/CE a Consiliului, începând cu 1 iulie 2023, a ajutoarelor incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU, cu excepţia operaţiunilor enumerate la art. 1 alin. (1) din Regulamentul (UE) al Comisiei nr. 717/2014, pentru ajutorul acordat microîntreprinderilor sub formă de intervenţii publice privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură menţionate la art. 19c din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, pentru ajutorul acordat IMM-urilor sub formă de intervenţii publice temporare privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură produsă din gaze naturale sau energie electrică către atenuarea impactului creşterii preţurilor în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei menţionate la art. 19d din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare;
    d) ajutoarelor acordate în sectorul producţiei agricole primare, cu excepţia ajutoarelor regionale pentru investiţii din regiunile ultraperiferice, a schemelor de ajutoare regionale de exploatare, a ajutoarelor pentru consultanţă în favoarea IMM-urilor, a ajutoarelor pentru finanţare de risc, a ajutoarelor pentru cercetare şi dezvoltare, a ajutoarelor pentru inovare destinate IMM-urilor, a ajutoarelor de mediu, a ajutoarelor pentru formare şi a ajutoarelor pentru lucrătorii defavorizaţi şi lucrătorii cu handicap, a ajutoarelor pentru proiectele de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunităţii („DLRC“), a ajutoarelor pentru proiectele de cooperare teritorială europeană, a ajutoarelor incluse în produsele financiare care beneficiază de sprijin din Fondul InvestEU, ajutor pentru microîntreprinderi sub formă de intervenţii publice privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură menţionate la art. 19c din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, şi ajutoare pentru IMM-uri sub formă de intervenţii publice temporare privind furnizarea de energie electrică, gaze sau căldură produsă din gaze naturale sau energie electrică pentru a atenua impactul creşterii preţurilor în urma războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei, menţionat la art. 19d din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare;
    e) ajutoarelor acordate în sectorul prelucrării şi comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
    (i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii unor astfel de produse achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
    (ii) atunci când ajutoarele sunt condiţionate de transferarea lor parţială sau integrală către producătorii primari;

    f) ajutoarelor pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, astfel cum sunt reglementate de Decizia 2010/787 a Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 336 din 21.12.2010;
    g) categoriilor de ajutoare regionale la care se referă art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.

    (3) În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele excluse menţionate la alin. (2) lit. c), d) sau e), cât şi în sectoarele care intră în domeniul de aplicare al prezentei scheme, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste ultime sectoare sau activităţi, cu condiţia ca beneficiarii să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse nu beneficiază de ajutoarele acordate în conformitate cu prezenta schemă.
    (4) Prezenta schemă nu se aplică:
    a) întreprinderilor care fac obiectul unui ordin de recuperare neexecutat în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene, a unui furnizor de ajutor de stat sau a altei entităţi care poate solicita recuperarea, prin care un ajutor este declarat ilegal şi incompatibil cu piaţa internă, cu excepţia schemelor de ajutoare destinate reparării daunelor provocate de anumite dezastre naturale;
    b) întreprinderilor aflate în dificultate. Cu toate acestea, prezenta schemă se aplică, prin derogare, întreprinderilor care nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au devenit întreprinderi aflate în dificultate în perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021, conform art. 1 alin. (4) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.

    (5) Prezenta schemă nu se aplică măsurilor de ajutor de stat care implică, prin ele însele, prin condiţiile asociate lor sau prin metoda lor de finanţare, o încălcare nedisociabilă a dreptului Uniunii, în special:
    a) măsurilor de ajutor în cazul cărora acordarea de ajutoare este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să îşi aibă sediul în România sau să fie stabilit cu preponderenţă în România; cu toate acestea, cerinţa de a avea un sediu sau o sucursală în România la momentul plăţii ajutorului este permisă;
    b) măsurilor de ajutor în cazul cărora acordarea de ajutoare este condiţionată de obligaţia ca beneficiarul să utilizeze bunuri produse la nivel naţional sau servicii naţionale;
    c) măsurilor de ajutor care limitează posibilitatea ca beneficiarii să exploateze în alte state membre rezultatele obţinute din cercetare, dezvoltare şi inovare.

    (6) Prezenta schemă nu se aplică ajutoarelor care depăşesc următoarele praguri:
    a) pentru ajutoarele acordate întreprinderilor care participă la proiectele de cooperare teritorială europeană: pentru ajutoarele prevăzute la art. 20 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, 2,2 milioane EUR pe întreprindere, pe proiect; pentru ajutoarele prevăzute la art. 20a(2) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, 22.000 EUR pe întreprindere, pe proiect;
    b) pentru ajutoarele pentru investiţii pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului: 165 de milioane EUR pe proiect;
    c) ajutoare de exploatare pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului: 82,5 de milioane EUR pe întreprindere pe an.

    (7) Pragurile prevăzute sau menţionate la alin. (6) nu pot fi eludate prin divizarea artificială a schemelor de ajutoare sau a proiectelor care beneficiază de ajutoare.

    ART. 6
    Transparenţa ajutorului
    (1) Prezenta schemă se aplică numai ajutoarelor pentru care este posibilă calcularea ex ante cu exactitate a echivalentului subvenţie brută pentru ajutoare, fără a fi necesară efectuarea unei evaluări a riscurilor - „ajutoare transparente“.
    (2) Sunt considerate transparente următoarele categorii de ajutor:
    a) ajutoarele conţinute în granturi şi subvenţii la dobândă;
    b) ajutoarele acordate întreprinderilor pentru participarea lor la proiectele de cooperare teritorială europeană prevăzute la art. 20a din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, inclusiv pentru cazurile în care aceste ajutoare nu iau forma granturilor, în cazul în care prevăd un plafon care să asigure faptul că nu este depăşit pragul aplicabil prevăzut la art. 20a din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.


    ART. 7
    Efectul stimulativ
    Ajutoarele pentru întreprinderile care participă la proiectele de cooperare teritorială europeană şi ajutoarele pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului îndeplinesc condiţiile de la art. 6 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, coroborate cu condiţiile prevăzute la art. 20 sau 20a, respectiv la art. 53 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.

    ART. 8
    Publicare şi informare.
    (1) Furnizorul de ajutor de stat va informa beneficiarii cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi caracterul de ajutor de stat al finanţării, cu menţionarea reglementărilor aplicabile, respectiv art. 20, 20a şi 53 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.
    (2) Furnizorul de ajutor de stat va încărca în platforma SANI - „State Aid Notification Interactive“, o fişă de informaţii sintetice referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme. Orice modificare ce se încadrează în situaţiile prevăzute la art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se va transmite spre avizare Consiliului Concurenţei şi, ulterior adoptării, se va introduce o nouă fişa în SANI.
    (3) Prezenta schemă de ajutor de stat va fi publicată integral pe site-ul furnizorului de ajutor de stat la adresa Interreg - The Interreg Romania-Hungary Programme (interreg-rohu.eu). Pe acelaşi site vor fi publicate informaţiile sintetizate în formatul standard prevăzut în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, sau un link către acestea, precum şi informaţiile menţionate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, privind fiecare ajutor individual acordat în baza prezentei scheme care depăşeşte 100.000 euro. Informaţiile menţionate în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, se publică pe site în termen de 6 luni de la data la care s-a acordat ajutorul, sunt organizate şi sunt accesibile într-un mod standardizat, conform descrierii din anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, astfel încât fac posibilă executarea funcţiilor de căutare şi descărcare în mod eficace şi rămân disponibile pe site timp de cel puţin 10 ani de la data la care s-a acordat ajutorul.

    ART. 9
    Durata schemei de ajutor de stat
    (1) Perioada de valabilitate a schemei în care se acordă ajutoare de stat este de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2026.
    (2) Plăţile rambursate de furnizor către beneficiari, aferente ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme, se vor efectua până cel târziu la data de 30.06.2030.

    ART. 10
    Condiţii de eligibilitate pentru beneficiarii de ajutor de stat
    (1) Pot beneficia de facilităţile prevăzute în prezenta schemă întreprinderile selectate spre finanţare în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria şi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
    a) nu au fost subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau de minimis sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa integral recuperată;
    b) nu sunt în dificultate, cu excepţia întreprinderilor care nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au devenit întreprinderi aflate în dificultate în perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021;
    c) nu sunt rezidente în scopuri fiscale sau înmatriculate în temeiul legilor din jurisdicţiile care figurează pe lista Uniunii Europene^2 a jurisdicţiilor necooperante în scopuri fiscale.
    ^2 Recomandarea (UE) nr. 1.039/2020 a Comisiei din 14 iulie 2020 privind condiţionarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absenţa legăturilor cu jurisdicţiile necooperante.


    (2) În cazul în care întreprinderea nu este eligibilă să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de stat exceptat, administratorul schemei de ajutor de stat exceptat îi comunică în scris acest lucru.
    (3) În cazul în care întreprinderea aplicantă este eligibilă să primească ajutor de stat, în baza prezentei scheme, administratorul trebuie să anunţe beneficiarul ajutorului de stat asupra sumei care îi este acordată, a caracterului de ajutor de stat al acesteia, cu precizarea clară a incidenţei Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.

    ART. 11
    Modalitatea de acordare a ajutorului de stat
    (1) În cadrul prezentei scheme pot fi finanţate proiecte care au parcurs procesul de evaluare şi selecţie definit în documentele relevante ale Programului Interreg VI-A România-Ungaria.
    (2) Beneficiarul principal al finanţării nerambursabile transmite Autorităţii de management o propunere de proiect, în conformitate cu cerinţele apelului pentru propuneri de proiecte. Aceasta este evaluată din punct de vedere calitativ şi al conformităţii administrative şi eligibilităţii, în baza unor criterii de evaluare aprobate de către Comitetul de monitorizare al Programului, în vederea selectării proiectului pentru finanţare.
    (3) Comitetul de monitorizare al Programului Interreg VI-A România-Ungaria aprobă lista proiectelor propuse pentru finanţare.
    (4) Evaluarea incidenţei ajutorului de stat în raport cu activităţile proiectului este efectuată de către experţi şi are loc în faza de contractare a proiectelor selectate spre finanţare şi asumată de Autoritatea de management a Programului, în calitatea sa de furnizor de ajutor de stat.
    (5) Administratorul schemei verifică îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate şi de acordare a ajutorului de stat prevăzut în prezenta schemă, inclusiv declaraţia privind întreprinderea în dificultate, declaraţia GBER, pentru beneficiarii de finanţare nerambursabilă/cofinanţare naţională care sunt şi beneficiari de ajutor de stat, pentru activităţile care cad sub incidenţa ajutorului de stat.
    (6) Ajutorul de stat se acordă sub formă de finanţare nerambursabilă din fonduri comunitare FEDR pentru beneficiarii de finanţare nerambursabilă români şi ungari, în cadrul contractelor de finanţare încheiate între Autoritatea de management şi beneficiarii principali de finanţare nerambursabilă, respectiv din fonduri naţionale de la bugetul de stat pentru beneficiarii de finanţare nerambursabilă români, în cadrul contractelor de cofinanţare naţională.
    (7) Relaţiile dintre beneficiarul de ajutor de stat şi Autoritatea de management cu privire la obligaţiile de acordare, monitorizare, raportare şi recuperare a ajutorului de stat sunt reglementate prin contractul de finanţare, care include şi acordul de parteneriat, respectiv contractul de cofinanţare, pentru cazurile în care beneficiarii de ajutor de stat sunt şi beneficiarii de finanţare nerambursabilă/cofinanţare naţională.
    (8) Pentru cazurile de ajutor indirect, acordarea avantajului economic se realizează prin intermediul contractului de acordare a ajutorului de stat, încheiat între beneficiarul de finanţare nerambursabilă/cofinanţare naţională şi beneficiarii de ajutor de stat indirect. Beneficiarul finanţării nerambursabile/cofinanţării naţionale are obligaţia de a solicita administratorului schemei verificarea îndeplinirii condiţiilor de acordare a ajutorului de stat de către beneficiarii de ajutor de stat indirect, înainte de semnarea contractului de acordare a ajutorului. În acest scop, beneficiarul finanţării nerambursabile/cofinanţării naţionale va solicita beneficiarilor de ajutor de stat indirect declaraţia GBER şi va cuantifica valoarea ajutorului indirect/avantajului economic. Administratorul schemei va verifica îndeplinirea condiţiilor de acordare a ajutorului de stat, inclusiv valoarea ajutorului cuantificat.
    (9) Contractele prin care se acordă ajutorul de stat indirect cuprind clauze prin care se asigură îndeplinirea funcţiilor de monitorizare şi recuperarea ajutorului de stat de către administratorul/furnizorul schemei.
    (10) Ajutorul de stat este acordat în cadrul schemei doar pentru proiectele care nu sunt şi nu au fost finanţate anterior din alte fonduri publice naţionale sau comunitare, inclusiv din măsuri de sprijin de natura ajutorului de minimis/de stat, în concordanţă cu declaraţiile pe propria răspundere ale beneficiarilor de ajutor de stat.

    ART. 12
    Bugetul schemei de ajutor de stat
    (1) Bugetul alocat schemei este constituit din fonduri FEDR şi din cofinanţare naţională acordată de la bugetul de stat.
    (2) Valoarea estimativă a bugetului schemei, pe întreaga durată de aplicare a acesteia, este de 42.000.000,00 EUR, din care 33.600.000,00 EUR fonduri FEDR şi 8.400.000,00 EUR cofinanţare naţională, defalcat după cum urmează:
    a) ajutoare pentru costurile suportate de întreprinderile care participă la proiectele de cooperare teritorială europeană: 21.000.000,00 EUR, din care 16.800.000,00 EUR fonduri FEDR şi 4.200.000,00 EUR cofinanţare naţională;
    b) ajutoare cu un cuantum limitat, acordate întreprinderilor pentru participarea la proiectele de cooperare teritorială europeană: 1.000.000,00 EUR, din care 800.000,00 EUR fonduri FEDR şi 200.000,00 EUR cofinanţare naţională;
    c) ajutoare pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului: 20.000.000,00 EUR, din care 16.000.000,00 EUR fonduri FEDR şi 4.000.000,00 EUR cofinanţare naţională.

    (3) Valoarea anuală estimată a bugetului este după cum urmează:
    - pentru anul 2023 - 10.500.000,00 EUR;
    – pentru anul 2024 - 10.500.000,00 EUR;
    – pentru anul 2025 - 10.500.000,00 EUR;
    – pentru anul 2026 - 10.500.000,00 EUR.

    (4) Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul următor.
    (5) Bugetul estimat privind valoarea ajutorului de stat pe tipuri de ajutoare poate fi modificat în funcţie de proiectele selectate spre finanţare în cadrul Programului Interreg VI-A România-Ungaria, în condiţiile art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 13
    Numărul beneficiarilor
    Numărul maxim estimat al beneficiarilor este de 150 de beneficiari eligibili.

    ART. 14
    Costuri eligibile, costuri neeligibile şi intensitatea ajutorului
    (1) Prezenta schemă se referă la următoarele: ajutoare pentru costurile suportate de întreprinderile care participă la proiectele de cooperare teritorială europeană, ajutoare cu un cuantum limitat acordate întreprinderilor pentru participarea la proiectele de cooperare teritorială europeană şi ajutoare pentru cultură, conform art. 20, 20a şi 53 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.
    (2) Nu sunt eligibile costurile cu achiziţionarea de teren pentru o sumă care depăşeşte 10% din totalul cheltuielilor eligibile pentru operaţiunea în cauză; pentru siturile abandonate şi pentru cele aflate anterior în uz industrial, care includ clădiri, această limită se majorează la 15%. Prezentul alineat nu se aplică operaţiunilor privind conservarea mediului.
    (3) Costurile pentru achiziţionarea de echipamente second hand pot fi eligibile în următoarele condiţii:
    a) nu a fost primită nicio altă asistenţă pentru acestea din fondurile Interreg sau din fondurile enumerate la ar. 1 alin. (1) lit. (a) din Regulamentul (UE) 2021/1.060;
    b) preţul echipamentului nu depăşeşte preţul general acceptat pe piaţa în cauză;
    c) echipamentul are caracteristicile tehnice necesare funcţionării şi respectă normele şi standardele aplicabile.

    (4) În vederea calculării intensităţii ajutoarelor şi a costurilor eligibile, toate cifrele utilizate sunt luate în considerare înainte de orice fel de deducere a impozitelor sau a altor taxe. Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile care este rambursabilă în conformitate cu legislaţia fiscală naţională aplicabilă nu va fi, totuşi, luată în considerare pentru calcularea intensităţii ajutorului şi a costurilor eligibile. Costurile eligibile trebuie să fie susţinute prin documente justificative care trebuie să fie clare, specifice şi contemporane cu faptele. Cuantumurile costurilor eligibile pot fi calculate în conformitate cu opţiunile de cost simplificate, cu condiţia ca operaţiunea să fie cel puţin parţial finanţată prin intermediul unui fond al Uniunii care permite utilizarea acestor opţiuni simplificate în materie de costuri şi ca respectiva categorie de costuri să fie eligibilă în conformitate cu dispoziţia derogatorie relevantă. În acest caz, sunt aplicabile opţiunile de cost simplificate prevăzute în normele relevante care reglementează fondul Uniunii.
    (5) Ajutoarele plătibile în viitor, inclusiv ajutoarele plătibile în mai multe tranşe, se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate. Costurile eligibile se actualizează la valoarea pe care o au la momentul acordării ajutoarelor. Rata dobânzii care trebuie aplicată la actualizare este rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor.

    ART. 15
    Ajutoarele pentru costurile suportate de întreprinderile care participă la proiectele de cooperare teritorială europeană
    (1) Ajutoarele pentru costurile suportate de întreprinderile care participă la proiectele de cooperare teritorială europeană care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 1.059/2021 sunt compatibile cu piaţa internă în sensul art. 107 alin. (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I al Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.
    (2) În măsura în care sunt legate de proiectul de cooperare, sunt eligibile costurile prezentate mai jos, care au sensul care le este atribuit prin articolele 38-44 din Regulamentul (UE) 1.059/2021:
    a) cheltuielile cu personalul;
    b) cheltuielile de birou şi cheltuielile administrative;
    c) costurile de deplasare şi de cazare;
    d) costurile aferente consultanţei şi serviciilor externe;
    e) cheltuielile cu echipamentele;
    f) costurile aferente infrastructurii şi lucrărilor.

    (3) Intensitatea ajutorului nu depăşeşte rata maximă de cofinanţare prevăzută în Regulamentul (UE) nr. 1.059/2021.

    ART. 16
    Ajutoarele cu un cuantum limitat acordate întreprinderilor pentru participarea la proiectele de cooperare teritorială europeană
    (1) Ajutoarele acordate întreprinderilor pentru participarea lor la proiectele de cooperare teritorială europeană care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 1.059/2021 sunt compatibile cu piaţa internă în sensul art. 107 alin. (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) din tratat, sub rezerva îndeplinirii condiţiilor stabilite la prezentul articol şi în capitolul I al Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.
    (2) Cuantumul total al ajutoarelor acordate în temeiul prezentului articol unei întreprinderi pe proiect nu depăşeşte 22.000,00 EUR.

    ART. 17
    (1) Ajutoarele pentru cultură şi pentru conservarea patrimoniului sunt compatibile cu piaţa internă în sensul art. 107 alin. (3) din tratat şi sunt exceptate de la obligaţia de notificare prevăzută la art. 108 alin. (3) din tratat, cu condiţia să fie îndeplinite cerinţele prevăzute în prezentul articol şi în capitolul I din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.
    Ajutoare pentru cultură
    (2) Ajutorul pentru cultură poate fi acordat pentru următoarele obiective şi activităţi culturale:
    a) muzee, arhive, biblioteci, centre sau spatii artistice şi culturale, teatre, cinematografe, opere, săli de concerte, alte organizaţii de spectacole, instituţii de patrimoniu filmografic şi alte infrastructuri, organizaţii şi instituţii artistice şi culturale similare;
    b) patrimoniul material, inclusiv toate formele mobile şi imobile de patrimoniu cultural, precum şi siturile arheologice, monumentele, siturile şi clădirile istorice; patrimoniul natural legat de patrimoniul cultural sau dacă este recunoscut în mod oficial ca patrimoniu cultural sau natural de către autorităţile competente ale unui stat membru;
    c) patrimoniul imaterial sub toate formele lui, inclusiv obiceiurile populare şi artizanatul;
    d) evenimentele şi spectacolele de artă sau culturale, festivalurile, expoziţiile şi alte activităţi culturale similare;
    e) activităţile de educaţie culturală şi artistică, precum şi promovarea înţelegerii importanţei pe care o au protejarea şi promovarea diversităţii formelor de expresie culturală prin programe educaţionale şi de sporire a sensibilizării publicului, inclusiv cu utilizarea noilor tehnologii;
    f) activităţile de scriere, editare, producţie, distribuţie, digitizare şi publicare a operelor muzicale şi literare, inclusiv a traducerilor.

    (3) Ajutorul pentru cultură poate fi acordat sub formă de:
    a) ajutoare pentru investiţii, inclusiv ajutoare pentru construirea sau modernizarea infrastructurii din domeniul culturii;
    b) ajutoare de exploatare.

    (4) În cazul ajutoarelor pentru investiţii, costurile eligibile sunt costurile de investiţie în active corporale şi necorporale, inclusiv:
    a) costurile pentru construirea, modernizarea, achiziţionarea, conservarea sau îmbunătăţirea infrastructurii, în cazul în care cel puţin 80% din capacitatea anuală a acesteia, în termeni de timp sau de spaţiu, este utilizată în scopuri culturale;
    b) costurile cu achiziţionarea, inclusiv leasingul, cesiunea sau relocarea fizică a patrimoniului cultural;
    c) costurile cu protejarea, conservarea, restaurarea şi reabilitarea patrimoniului cultural material şi imaterial, inclusiv costurile suplimentare aferente depozitării în condiţii adecvate, instrumentelor speciale şi materialelor, precum şi costurile cu documentarea, cercetarea, digitizarea şi publicarea;
    d) costurile cu îmbunătăţirea accesibilităţii pentru public a patrimoniului cultural, inclusiv costurile pentru digitizare şi alte tehnologii noi, costurile cu îmbunătăţirea accesibilităţii pentru persoanele cu nevoi speciale, în special rampe şi lifturi pentru persoanele cu handicap, indicaţii în Braille şi exponate care pot fi atinse în muzee şi costurile cu promovarea diversităţii culturale în ceea ce priveşte prezentările, programele şi vizitatorii;
    e) costurile cu proiectele şi activităţile culturale, programele de cooperare şi de schimb, costurile cu promovarea.

    (5) În cazul ajutoarelor de exploatare, costurile eligibile sunt următoarele:
    a) costurile instituţiei culturale sau ale sitului de patrimoniu legate de activităţi continue sau periodice (cuprinse în cererea de finanţare), inclusiv expoziţii, spectacole, evenimente şi activităţi culturale similare, care se desfăşoară în cursul activităţii obişnuite;
    b) costurile aferente activităţilor de educaţie culturală şi artistică, precum şi ale promovării înţelegerii importanţei pe care o au protejarea şi promovarea diversităţii formelor de expresie culturală prin programe educaţionale şi de sporire a sensibilizării publicului, inclusiv cu utilizarea noilor tehnologii;
    c) costurile aferente îmbunătăţirii accesului public la instituţiile culturale sau la siturile de patrimoniu şi la activităţi, inclusiv costurile digitizării şi ale utilizării noilor tehnologii, precum şi costurile de îmbunătăţire a accesibilităţii pentru persoanele cu handicap;
    d) costurile de exploatare direct legate de proiectul sau de activitatea culturală, cum ar fi închirierea unor proprietăţi şi locaţii culturale, cheltuielile de călătorie, pentru personalul nominalizat în echipa de proiect, materialele şi furniturile direct legate de proiectul sau de activitatea culturală, structurile arhitectonice pentru expoziţii şi instalaţiile de scenă, împrumutarea instrumentelor, a programelor informatice şi a echipamentelor, costurile pentru drepturi de acces la lucrări protejate de drepturi de autor şi la alte conţinuturi conexe protejate de drepturi de proprietate intelectuală, costurile pentru promovare şi costurile suportate direct ca urmare a proiectului sau a activităţii; costurile de finanţare sunt eligibile doar în cazul în care nu au fost acoperite de ajutoare pentru investiţii;
    e) costurile aferente personalului nominalizat în echipa de proiect;
    f) costurile serviciilor de consultanţă şi de sprijin furnizate de consultanţi externi şi de furnizori de servicii, suportate direct ca urmare a proiectului numai pentru activităţi pe perioada proiectului.

    (6) În cazul ajutoarelor pentru investiţii, valoarea ajutoarelor nu trebuie să depăşească diferenţa dintre costurile eligibile şi profitul din exploatare aferent investiţiei. Profitul din exploatare se deduce din costurile eligibile ex ante, pe baza unor estimări rezonabile, sau prin intermediul unui mecanism de recuperare. Operatorul infrastructurii are dreptul de a păstra un profit rezonabil pe durata perioadei relevante.
    (7) În cazul ajutorului de exploatare, valoarea ajutorului nu trebuie să depăşească ceea ce este necesar pentru acoperirea pierderilor din exploatare şi a unui profit rezonabil pe durata perioadei relevante. Acest lucru se asigură ex ante, pe baza unor estimări rezonabile, sau prin intermediul unui mecanism de recuperare.
    (8) În cazul activităţilor definite la alin. (2) lit. f), valoarea maximă a ajutorului nu depăşeşte nici diferenţa dintre costurile eligibile şi veniturile actualizate ale proiectului, nici 70 % din costurile eligibile. Veniturile se deduc din costurile eligibile fie ex ante, fie prin intermediul unui mecanism de recuperare. Costurile eligibile sunt costurile aferente publicării de opere muzicale şi literare, inclusiv onorariile autorilor, costurile aferente drepturilor de autor, onorariile traducătorilor, onorariile redactorilor, alte costuri de editare, corectare tipografică, corectare a textelor, revizuire, costurile de punere în pagină şi de pretipărire şi costurile de tipărire sau de publicare electronică.
    (9) Ajutoarele pentru ziare şi reviste, publicate fie în format tipărit, fie în format electronic, nu sunt eligibile în temeiul prezentului articol.

    ART. 18
    Cumulul
    (1) Pentru a stabili dacă pragurile de notificare stabilite în cadrul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, şi intensităţile maxime ale ajutoarelor prevăzute la capitolul III din regulamentul menţionat sunt respectate trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de stat acordate pentru activitatea sau proiectul care beneficiază de ajutor.
    (2) În cazul în care finanţarea din partea Uniunii Europene gestionată la nivel central de către instituţii, agenţii, întreprinderi comune sau alte organisme ale Uniunii Europene, care nu este direct sau indirect sub controlul statului membru, este combinată cu ajutor de stat, numai acesta din urmă este analizat pentru a se stabili dacă pragurile de notificare şi intensităţile maxime ale ajutorului sau valorile maxime ale ajutorului sunt respectate, cu condiţia ca valoarea totală a finanţării publice acordate în legătură cu aceleaşi costuri eligibile să nu depăşească rata de finanţare cea mai favorabilă prevăzută în normele aplicabile ale dreptului Uniunii Europene.
    (3) Ajutoarele cu costuri eligibile identificabile exceptate pot fi cumulate cu:
    a) orice alt ajutor de stat, atât timp cât măsurile respective vizează costuri eligibile identificabile diferite;
    b) orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, care se suprapun parţial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu are drept rezultat depăşirea celui mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau a celui mai ridicat cuantum al ajutorului aplicabil ajutorului respectiv în temeiul Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare.

    (4) Ajutoarele de stat exceptate în temeiul prezentei scheme nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de minimis în raport cu aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate a ajutorului/un prag al ajutorului care le depăşeşte pe cele prevăzute în prezenta schemă.
    (5) Ajutoarele fără costuri eligibile identificabile exceptate în temeiul art. 16 din prezenta schemă pot fi cumulate cu orice alte ajutoare de stat cu costuri eligibile identificabile. Ajutoarele fără costuri eligibile identificabile pot fi cumulate cu orice alte ajutoare de stat fără costuri eligibile identificabile până la cel mai ridicat plafon total de finanţare relevant stabilit în condiţiile specifice ale fiecărui caz în Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, sau într-un alt regulament de exceptare pe categorii de ajutoare ori într-o decizie adoptată de Comisie.

    ART. 19
    Monitorizare şi raportare
    (1) Administratorul schemei de ajutor de stat informează Comisia Europeană, prin intermediul sistemului electronic de notificare State Aid Notification Interactive stabilit de Comisia Europeană, în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei scheme, potrivit art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările ulterioare, respectiv Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi pe site-ul Comisiei Europene.
    (2) Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor de stat acordate în baza prezentei scheme se realizează de către administratorul schemei de ajutor de stat, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, precum şi cu prevederile metodologiei prevăzute la art. 21 alin. (2) teza a doua.
    (3) Furnizorul de ajutor de stat păstrează evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat. Această prevedere nu se aplică ajutoarelor acordate proiectelor de cooperare teritorială europeană menţionate la art. 16.
    (4) Beneficiarul ajutorului de stat, respectiv beneficiarul principal/beneficiarul finanţării nerambursabile şi beneficiarul de cofinanţare naţională, precum şi beneficiarul ajutorului de stat indirect păstrează evidenţa detaliată a ajutorului de stat primit/acordat pe o durată de cel puţin 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza schemei de ajutor de stat. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul ajutorului de stat. Această prevedere nu se aplică ajutoarelor acordate proiectelor de cooperare teritorială europeană menţionate la art. 16.
    (5) Beneficiarul ajutorului de stat/ajutorului de stat indirect are obligaţia de a răspunde, în termenul stabilit de Consiliul Concurenţei, la orice solicitare de informaţii privind ajutoarele de stat sau de minimis primite. Termenul stabilit de Consiliul Concurenţei nu poate fi mai mic de 5 zile lucrătoare.
    (6) Beneficiarul ajutorului de stat/ajutorului de stat indirect are obligaţia de a raporta furnizorului/administratorului schemei/beneficiarului finanţării nerambursabile toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutorului de stat, în formatul pus la dispoziţie de către furnizorul schemei. Beneficiarul finanţării nerambursabile pune datele şi informaţiile respective la dispoziţia administratorului schemei, în vederea îndeplinirii de către acesta a obligaţiilor de raportare şi monitorizare prevăzute la alin. (2).
    (7) Beneficiarul ajutorului de stat/ajutorului de stat indirect are obligaţia de a restitui întreaga valoare a ajutorului de stat primit în situaţia nerespectării condiţiilor de acordare a ajutorului, inclusiv dobânda aferentă.
    (8) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a supraveghea permanent ajutoarele de stat acordate, aflate în derulare, şi de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta schemă sau prin legislaţia naţională sau europeană aplicabilă la momentul respectiv. Acestea se realizează în conformitate cu prevederile din contractele încheiate în condiţiile descrise în art. 11.
    (9) Pe baza unei cereri scrise, furnizorul de ajutor de stat va transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.
    (10) Administratorul prezentei scheme are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul şi în termenul solicitat de către acesta, toate datele şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului.
    (11) Furnizorul de ajutor de stat are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional.
    (12) În cazul în care furnizorul de ajutor de stat nu are date definitive privind valoarea ajutorului de stat, acesta va transmite valori estimative.
    (13) Erorile constatate de furnizorul de ajutor de stat şi corecţiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la 31 martie a anului următor anului de raportare.

    ART. 20
    Aspecte privind Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS)
    (1) Furnizorul de ajutor de stat sau, după caz, administratorul schemei de ajutor de stat are obligaţia, conform prevederilor art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, de a încărca în Registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele şi informaţiile referitoare la prezenta schemă de ajutor de stat într-un termen de maximum 5 (cinci) zile de la data intrării în vigoare a acesteia.
    (2) Contractele de finanţare, actele de acordare a ajutoarelor, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se încarcă în RegAS de către administratorul schemei, în termen de maximum 7 (şapte) zile de la data semnării contractului/actului, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii.

    ART. 21
    Recuperarea ajutorului de stat
    (1) În situaţia în care se constată nerespectarea criteriilor de acordare prevăzute în prezenta schemă se vor întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat.
    (2) Recuperarea ajutorului de stat de la beneficiarii de ajutor de stat români se realizează de către furnizorul schemei de ajutor, pe baza monitorizării efectuate de către administratorul schemei, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, iar de la beneficiarii de ajutor de stat din statul partener, în baza prevederilor Memorandumului de implementare - aranjamente între statele membre implicate în Programul Interreg VI-A România-Ungaria, denumit în continuare Memorandum de implementare, şi a celorlalte prevederi legale aplicabile contractului de finanţare. Pentru aceasta, furnizorul schemei de ajutor de stat va elabora metodologia de stopare/recuperare a ajutorului.
    (3) Ajutorul care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului, până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 140 din 30.04.2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.589/2015 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 248 din 24.09.2015.
    (4) Recuperarea ajutorului de stat indirect se realizează în baza contractului de acordare a ajutorului de stat indirect, a deciziei de recuperare emisă de furnizor, în conformitate cu regulile Programului şi cu metodologia prevăzută la alin. (2), precum şi cu prevederile Memorandumului de implementare, în funcţie de statul membru în care este locat beneficiarul de ajutor de stat.

    ART. 22
    Nereguli şi restituirea finanţării care nu incumbă regulile de ajutor de stat
    (1) În situaţia în care se constată nereguli în cadrul proiectelor implementate în cadrul obiectivelor specifice finanţate prin prezenta schemă de ajutor de stat, acestea se analizează prin prisma regimului neregulilor şi/sau fraudelor şi se va dispune recuperarea sumelor plătite necuvenit.
    (2) În situaţia existenţei unei suspiciuni de nereguli sau fraude, după semnarea contractului de finanţare/de cofinanţare naţională/de acordare a ajutorului de stat, Autoritatea de management efectuează verificări în ceea ce priveşte eligibilitatea cheltuielilor efectuate de beneficiarii români ai schemei de ajutor de stat pe parcursul implementării tehnice şi financiare a proiectelor, utilizarea bugetului schemei de ajutor de stat aprobat, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Activitatea de constatare a neregulilor sau fraudelor şi de stabilire a creanţelor bugetare/corecţiilor financiare rezultate din neregulile identificate în decursul implementării proiectelor sau ulterior finalizării implementării acestora se desfăşoară conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Recuperarea creanţelor bugetare rezultate din nereguli de la beneficiarii români ai schemei de ajutor de stat se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, iar de la beneficiarii ungari, în conformitate cu prevederile Memorandumului de implementare.

    ART. 23
    Dispoziţii finale
    (1) Având în vedere faptul că acest ajutor de stat se acordă în cadrul unor proiecte de cooperare teritorială europeană, România, în calitate de stat membru pe teritoriul căruia este localizată Autoritatea de management, aşa cum a fost definită aceasta în art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 1.059/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind dispoziţii specifice pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg) sprijinit de Fondul european de dezvoltare regională şi de instrumentele de finanţare externă, este considerată ca fiind furnizorul de ajutor de stat pentru partea de finanţare FEDR şi, ca urmare, Autoritatea de management se conformează acestor prevederi.
    (2) Fiecare stat membru furnizează informaţia necesară către Autoritatea de management, la solicitarea acesteia, în vederea conformării la nivel naţional cu prevederile respective.
    (3) Fiecare stat membru este considerat ca fiind furnizor de ajutor de stat cu privire la cofinanţarea naţională aferentă proiectelor de cooperare teritorială europeană şi răspunde de conformarea cu respectivele proceduri.
    (4) Fiecare furnizor, autoritate de management, respectiv stat membru, răspunde de monitorizarea proiectelor sau părţilor de proiecte finanţate prin schema de ajutor de stat, în conformitate cu regulile naţionale ale fiecăruia.
    (5) Textul prezentei scheme, ghidurile solicitantului, precum şi alte documente relevante ale Programului se publică integral pe site-ul Programului Interreg VI-A România-Ungaria, la adresa Interreg - The Interreg Romania-Hungary Programme (interreg-rohu.eu).

    ART. 24
    Publicare
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Marin Ţole,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 6 iunie 2023.
    Nr. 1.201.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016