Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.195 din 23 august 1991  pentru aprobarea Instructiunilor metodologice privind autorizarea functionarii obiectivelor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.195 din 23 august 1991 pentru aprobarea Instructiunilor metodologice privind autorizarea functionarii obiectivelor

EMITENT: MINISTERUL SANATATII
PUBLICAT: ACT INTERN
Ministrul sãnãtãţii,
Vazand nota Directorului Medicinei Preventive nr. ET-563 din 13 august 1991 prin care se arata ca metodologia de autorizare sanitarã a obiectivelor aprobate cu ordinul comun al Ministerului Muncii şi Ministerului Sãnãtãţii cu nr. 51/145 din 1977 a devenit necorespunzãtoare în noile condiţii socio-economice,
în temeiul <>Hotãrârii Guvernului nr. 961/1990 de organizare şi funcţionare a Ministerului Sãnãtãţii,

emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aproba Instrucţiunile metodologice privind autorizarea şi funcţionarea obiectivelor, anexa la prezentul ordin.
ART. 2
Ordinul comun al Ministerului Muncii şi Ministerului Sãnãtãţii nr. 51/145/1977 pentru aprobarea "Normelor metodologice privind autorizarea functionarii unitãţilor economice şi social-culturale" se abroga.
ART. 3
Direcţia medicinei preventive din cadrul Ministerului Sãnãtãţii şi Centrele de medicina preventivã judeţene vor aduce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.

MINISTRU,
Dr. Bogdan Marinescu

ANEXA 1

INSTRUCŢIUNI METODOLOGICE PRIVIND
AUTORIZAREA FUNCTIONARII OBIECTIVELOR

ART. 1
Autorizarea functionarii obiectivelor din punct de vedere sanitar reprezintã actul de autoritate sanitarã de stat care conditioneaza tehnic şi juridic punerea în funcţiune a unitãţilor economice şi social-culturale.
ART. 2
Autorizarea sanitarã de funcţionare se emite în baza <>Hotãrârii Guvernului nr. 961/1990 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Sãnãtãţii, a <>Hotãrârii Guvernului nr. 462/1990 privind organizarea centrelor de medicina preventivã şi a Ordinului ministrului sãnãtãţii nr. 647/1990 prin care se stabilesc centrele de medicina preventivã.
ART. 3
Autorizarea functionarii obiectivelor are drept scop promovarea condiţiilor sanogenetice, protecţia sanitarã a factorilor naturali din mediu de viata şi munca al populaţiei şi prevenirea efectelor negative asupra sãnãtãţii şi capacitãţii de munca.
Principalele efecte negative asupra sãnãtãţii care fac obiectul preventiei, sunt: bolile profesionale, bolile infecto-contagioase, toxiinfectiile alimentare, intoxicatiile neprofesionale, bolile cronice netransmisibile în care sunt implicaţi factorii de mediu, favorizarea, agravarea sau complicarea unor boli, oboseala-surmenajul, dezvoltarea copiilor etc.
ART. 4
Sunt supuse autorizãrii sanitare toate categoriile de obiective, cu excepţia celor în care nu lucreazã oameni şi nu influenţeazã negativ factorii naturali de mediu (aerul, apa, solul şi produsele agroalimentare).
ART. 5
Autorizarea sanitarã de funcţionare se solicita de cãtre unitatea cu personalitate juridicã sau persoana fizica (regie autonomã, societate comercialã, asociaţie, intreprinzator privat etc.), în structura (subordinea) cãreia se afla obiectivul economic sau social-cultural ce urmeazã a fi autorizat.
Cererea-tip, împreunã cu documentaţia, se depune la Centrul de medicina preventivã pe teritoriul cãruia este amplasat obiectivul, cu 15 zile înainte de punerea în funcţiune.
ART. 6
Documentaţia reprezintã:
a) sursa de informare pentru organul de expertiza, cu datele necesare care trebuie pregãtite anterior de cãtre tehnicile din nunitate sau de cãtre instituţii specializate în astfel de prestaţii;
b) piese pentru banca de date de la nivelul Centrului de medicina preventivã, pe baza cãrora se calculeazã indicatorii populationali ai standardelor de igiena şi
c) document de referinta privind condiţia autorizata, cu importanta juridicã în stabilirea raspunderilor pentru ambele pãrţi.
Pentru aceste considerente, documentaţia pentru autorizare este formatã din: memoriu tehnic, schita-plan de situaţie cu încadrarea în zona şi schite-planuri cu detalii de arhitectura a construcţiilor.
a) Memoriul tehnic (piesa scrisã) va cuprinde:
Date generale:
1 - denumirea completa a obiectivului;
2 - adresa exactã;
3 - numele persoanei fizice sau juridice deţinãtoare;
4 - forurile ierarhic superioare;
Elemente tehnico-functionale:
1 - profilul activitãţii (ramura);
2 - unitãţile functionale componente şi capacitatea specifica a fiecãreia din ele - sau alta dimensionare;
3 - descrierea pe scurt a proceselor tehnologice;
4 - denumirea materiilor prime, intermediare şi finite dorite (utile) şi nedorite (nefolositoare);
5 - circuitele functionale;
Utilitãţi şi dotãri de interes sanitar:
1 - modul de asigurare şi distribuire al apei potabile şi industriale;
2 - natura (denumirea) şi cantitãţile (debitele medii de riziduuri gazoase, lichide şi solide rezultate din procesele tehnologice;
3 - precum şi modalitãţile de colectare neutralizare şi îndepãrtare (reutilizare) a acestora;
4 - modul de rezolvare a colectãrii şi indepartarii apelor uzate fecaloid-menajere şi a gunoiului menajer;
5 - asigurarea cu anexe social-sanitare (filtre sanitare, vestiare, spalatoare, duşuri, closete, camera intima a femeii, spãlãtorii pentru echipament de protecţie etc.): modul de asigurare a iluminatului, microclimatului, ventilatiei etc.;
Punctele vulnerabile care genereazã riscuri sanitare:
- locurile cu condiţii de munca grele, nocive sau periculoase (esapari sau deversari toxice, radiatii ionizante etc.), precum şi mãsurile de protecţie asigurate (dotãrile);
Numãrul şi structura personalului pe locuri de munca (unitãţi functionale).
b) Planul de situaţie cu încadrarea în zona (piesa desenatã) va fi prezentat la o scara care sa asigure figurarea tuturor vecinatatilor ce ar putea influenta obiectivul - sau invers, în cazul când obiectivul în cauza elimina poluanti, sau în zona sunt obiective foarte sensibile ce ar putea fi afectate.
c) Schiţele cu detalii de arhitectura a construcţiilor (piese desenate) trebuie sa furnizeze date cu privire la dimensiunile încãperilor (L, l, h), plasarea încãperilor în circuitele functionale, dimensiunile şi orientarea ferestrelor fata de punctele cardinale, reţelele de utilitãţi (obligatoriu apa şi canal), iar pentru unitãţile sanitare, de industrie alimentara şi alte obiective care impun condiţii speciale se vor mentiona finisajele la pardoseli şi pereţi.
Pentru obiectivele realizate strict conform documentaţiilor avizate sanitar, nu este necesarã o alta documentaţie pentru autorizare. În cerere solicitantul va mentiona ca obiectivul a fost realizat conform documentaţiei avizatã sanitar cu nr. ........ din data de ..........de cãtre C.M.P. ...................
În funcţie de specificul obiectivului, organul de autorizare poate solicita şi alte date necesare evaluãrii riscului sanitar.
Odatã cu cererea şi documentaţia standard, solicitantul autorizãrii va depune la secretariatul Centrului de medicina preventivã şi chitanţa de plata expertizarii şi autorizãrii obiectivului.
ART. 7
Directorul Centrului de medicina preventivã repartizeazã documentaţia şi dispune expertizarea laboratorului din cadrul Centrului de medicina preventivã în atribuţiile cãruia se încadreazã specificul preponderent al obiectivului (igiena alimentaţiei, igiena mediului, medicina muncii, igiena radiatiilor, medicina şcolarã, epidemiologia bolilor transmisibile). Din colectivul de expertizare fac parte şi inginerul sanitar, iar când obiectivul are probleme din domeniile celorlalte laboratoare, se fac consultaţii interdisciplinare.
ART. 8
Expertizarea obiectivului în vederea autorizãrii functionarii are doua sau trei etape:
a) etapa documentara, care consta în corelaraea datelor din documentaţia prezentatã cu prevederile normelor antiepidemice şi de igiena în vigoare;
b) etapa de investigare la fata locului a tuturor componentelor obiectivului. În principal, se verifica dacã s-a respectat documentaţia avizatã şi eventual clauzele impuse prin avizul sanitar; dacã datele de pe teren concorda cu cele înscrise în documentaţie; se observa şi reţin toate datele necesare evaluãrii corecte a riscurilor sanitare, se fac determinãri fizice (iluminat, microclimat etc.), se recolteaza unele probe pentru determinãri de laborator (ex. apa);
c) în cazul în care evaluarea riscurilor nu se poate face corect şi integral decât cu obiectivul în funcţiune, expertizarea va avea încã o etapa de investigare la fata locului, imediat dupã punerea în funcţiune, care consta în observaţii suplimentare şi determinãri de laborator (pulberi, gaze, vapori, zgomot, trepidatii, radiatii ionizante, radiatii electromagnetice, teste de salubritate, teste de eficienta neutralizarii unor poluanti, teste de calitate sanitarã a unor produse finite, determinarea efortului fizic etc.).
Prin analiza, corelarea şi evaluarea datelor din cele doua sau trei trepte ale expertizei se concluzioneaza dacã obiectivul a fost realizat cu respectarea normelor sanitare legale, dacã dispune de toate condiţiile materiale necesare aplicãrii şi respectãrii normelor antiepidemice şi de igiena şi deci, poate funcţiona fãrã sa creeze riscuri sanitare.
Expertiza se finalizeazã prin întocmirea "fisei-referat de expertizare", model specific fiecãrei cetegorii de obiectiv (anexa model). Pentru obiectivele care ridica probleme deosebite sau lipsesc mijloacele de obiectivizare a riscurilor, centrul de medicina preventivã poate solicita asistenta tehnica Institutului de igiena teritorial sau altor unitãţi specializate.
ART. 9
Termenul în care Centrul de medicina preventivã trebuie sa expertizeze obiectivul şi sa elibereze autorizaţia de funcţionare este de 30 de zile de la data depunerii cererii şi documentaţiei complete. Pentru obiectivele mari, care se finalizeazã şi intra în funcţiune eşalonat, termenul de expertizare şi autorizare poate fi prelungit pe toatã durata dintre recepţia de punere în funcţiune parţialã şi recepţia definitiva a obiectivului, care nu poate depãşi 12 luni.
ART. 10
În urma expertizarii obiectivului pot rezulta doua situaţii:
a) obiectivul corespunde integral prevederilor normelor antiepidemice şi de igiena în vigoare; în acest caz, colectivul care a realizat expertizarea propune directorului C.M.P. emiterea autorizaţiei sanitare de funcţionare a obiectivului;
b) în cazul când obiectivul nu corespunde integral normelor legale se transmite în cel mai scurt timp solicitantului autorizãrii, o corespondenta în care se arata toate deficientele care conditioneaza autorizarea, se cere remedierea acestora şi revenirea asupra cererii de autorizare, specificand ca obiectivul nu poate funcţiona pe perioada remedierii deficienţelor, sau poate funcţiona în urmãtoarele condiţii. În general, decizia asupra functionarii sau nefunctionarii obiectivului pe perioada remedierii deficienţelor se ia în funcţie de riscurile sanitare; dacã riscurile pot avea efecte imediate, acute, grave, nu se admit funcţionarea obiectivului, dacã riscurile pot avea efecte cronice, indepartate şi puţin însemnate pentru sãnãtate, se admite funcţionarea temporarã a obiectivului pentru o perioada mai mica decât timpul minim de aparitie a efectelor riscului. În acest ultim caz, asa cum am arãtat mai sus, se precizeazã şi condiţiile de funcţionare pentru aceasta perioada.
A treia situaţie, când obiectivul nu corespunde deloc şi deficientele nu pot fi remediate, nu poate exista întrucât astfel de situaţii se elimina de la faza de avizare sanitarã, sau dacã totuşi exista nu se emite autorizaţie şi nu se permite funcţionarea obiectivului.
Deci, exista o singura forma de autorizare care se acorda obiectivelor care îndeplinesc integral prevederile normelor în vigoare.
ART. 11
Obiectul unei autorizaţii sanitare de funcţionare este dat de doua criterii:
a) sa fie o singura unitate funcţionalã, intelegand prin aceasta suma locurilor de munca din structura unui obiectiv economic sau social-cultural care sunt interdependente funcţional şi
b) o singura adresa.
Exemple:
--------
O uzina are mai multe fabrici sau secţii productive, are cantina, are cãmin de nefamilisti, are instalatie centrala de apa. Fiecare din aceastea vor fi autorizate separat.
O şcoala generalã cu o singura conducere, dar cu sedii de şcoli şi adrese diferite (şcoala I-IV într-un sat, şcoala V-VIII în alt sat etc.), se autorizeaza fiecare separat.
Spitalul care are secţii în clãdiri separate şi la adrese diferite se autorizeaza separat fiecare grup de secţii.
Cresa cuplata cu gradinita (cãminul), deşi sunt amplasate în aceeaşi clãdire, fiind doau unitãţi functionale diferite, se autorizeaza separat.
Şantierul de construcţii care poate avea pe lângã fronturile de lucru unitãţi de cazare colectivã, cantina, instalatie centrala de aprovizionare cu apa, baza sportiva etc., se autorizeaza fiecare din acestea separat, ca fiind unitãţi functionale independente.
ART. 12
În autorizaţia de funcţionare vor fi înscrise:
a) Numãrul din registrul unic pe judeţ de evidenta a autorizaţiilor sanitare de funcţionare la Centrul de medicina preventivã (laboratoarele de medicina preventivã teritoriale nu au competenta privind emiterea autorizaţiilor sanitare, nefiind unitãţi cu personalitate juridicã, acestea expertizeaza sau participa la expertizarea obiectivelor din teritoriul arondat);
b) Datele de identitate ale obiectivului: denumirea completa, unitatea - personalitate juridicã sau fizica - de care aparţine, forurile tutelare, adresa exactã;
c) Profilul activitãţii (producţia industriala de ................, prelucrare de .................., comerţ-desfacere de ................., alimentaţie publica, alimentaţie colectivã, alimentare cu apa potabilã (industriala), învãţãmânt preşcolar, primar, elementar, liceal, cazare colectivã, îngrijiri medicale ambulatorii sau cu paturi, prestãri-servicii de .................., producţie mestesugareasca de ........., etc.);
d) Structura funcţionalã şi capacitatea sau alta dimensionare a fiecãrei funcţiuni. Exemplu: secţie producţie ferodouri 1.000 t/an, secţie producţie geam tras 10.000 mp/an, cantina cu locuri pe serie, restaurant cu 100 locuri la mese, şcoala cu 16 sali de clasa, hotel cu 200 locuri, spital cu 120 paturi, din care: interne = 30 , pediatrie = 30, chirurgie = 30, obstretica-ginecologie = 30, instalatie centrala de aprovizionare cu apa potabilã - debit 10 l/sec., atelier cojocarie cu doi lucrãtori, ferma zootehnica cu 500 capete bovine etc.;
e) indicatorii sanitari de caracterizare a riscului pe care unitatea este obligatã prin lege sau prin clauza de autorizare sa-i urmãreascã ritmic, precum şi valorile maxime prevãzute de norme sau stabilite prin autorizare pentru fiecare loc de munca. Exemplu pentru unitãţi industriale: noxele de la locurile de munca cu valorile maxime momentale admise şi limitele maxime pentru cumul de noxe; pentru unitãţile de industrie alimentara: incarcatura microbiana pe suprafeţe - limita cantitativã şi calitativã admisã; pentru unitãţile sanitare: condiţii de sterilitate, incarcatura microbiana în aer şi pe suprafeţe; pentru staţii de potabilizarea apei: indicatori fizici, chimici şi biologici pe faze de prelucrare de valori limita; pentru bazine de inot: indicatori fizici, chimici şi biologici cu valori limita etc.;
f) Clauzede funcţionare (numai dacã este cazul).
Pentru a nu exista confuzii, precizam ca, în principiu, nu se vor autoriza unitãţi cu deficiente de asigurare materialã la care riscul poate fi eliminat prin impunerea unor clauze. Exemplu: nu se pot autoriza unitãţi cu clauze de genul "racordarea unitãţii la reţeaua de canalizare", "montarea unui ventilator" etc. , acestea fac obiectul notei de refuz a autorizãrii, asa cum am arãtat la punctul 10.
Cunoscând ca aurtorizarea sanitarã vizeazã numai condiţia materialã necesarã excluderii riscului, fãrã a putea garanta evitarea unor riscuri ce pot apare în timpul functionarii, în astfel de situaţii sunt necesare clauze ale functionarii, ca de exemplu: "determinarea concentratiei de toluen în atmosfera zonelor de munca", zilnic, pe fiecare schimb, la urmãtoarele puncte....................; determinarea din jumãtate în jumãtate de ora a urmãtorilor indicatori: ................. "pe fiecare faza de prelucrare în staţiile de apa", "se va asigura permanent o concentraţie de clor rezidual liber de 0,5 mg/l apa", "pentru evitarea depãşirii vitezei admise a curentilor de aer sau a zgomotului, cele doua centrale de ventilaţie vor fi puse în funcţiune alternativ", "pentru evitarea intersectarii circuitului veselei de gãtit cu a veselei în care se serveşte mancarea (în cazul imposibilitãţii asigurãrii de spaţii separate pentru fiecare), spalarile se vor separa în timp" (se vor preciza intervalele delimitate de ore pentru fiecare s.a.m.d.).
Deci, clauzele se referã numai la functionalitatea obiectivului şi sunt obligatorii acolo unde sunt riscuri deosebite şi este nevoie sa se retina atenţia asupra lor.
g) Loc pentru viza anuala.
Pe baza unui program stabilit la începutul anului, fiecare laborator din cadrul Centrului de medicina preventivã verifica obiectivele pe care le are în evidenta. Verificarea la fata locului vizeazã: dacã obiectivul este sau nu autorizat, dacã au avut loc modificãri cu privire la conţinutul activitãţii, schimbarea unor funcţiuni, cresteri de capacitãţi, schimbarea tehnologiilor, introducerea de substanţe, asigurarea utilitãţilor cantitativ şi calitativ, creşterea de personal etc.; totodatã, se interpreteazã şi se evalueaza toate determinarile de laborator fãcute în decursul ultimului an sau se fac cu aceasta ocazie.
În mod practic, verificarea anuala este o veritabila reexpertizare, care se încheie cu o nota-referat în care se consemneazã eventualele modificãri ale statutului autorizat, reevaluarea riscurilor şi propuneri de avizare cu sau fãrã modificãri, sau impunere de noi clauze, sau propunerea de retragere a autorizaţiei sanitare de funcţionare, dacã situaţia o impune. Nota-referat, împreunã cu autorizaţia, se prezintã directorului Centrului de medicina preventivã, care decide şi emite fie viza anuala, fie dispoziţia de retragere a autorizaţiei.
h) Viza oficiului juridic, semnatura şi parafa directorului, ştampila unitãţii emitente.
ART. 13
Autorizaţia sanitarã de funcţionare se depoziteaza la unitatea pe care o autorizeaza, fãrã obligaţia de a fi afişatã, dar cu obligaţia de a fi pusã la dispoziţia organului de control în orice moment.
ART. 14
Titularul autorizaţiei este obligat sa anunţe organul care a emis autorizaţia (C.M.P.) asupra oricãrei modificãri a obiectivului. În funcţie de situaţie, Centrul de medicina preventivã va putea menţine autorizaţia, operand modificãrile prin viza specialã sau va decide reautorizarea precizând condiţiile.
Cu ocazia controalelor de fond sau curente, precum şi a revizuirii anuale, sau în urma unor sesizãri, dacã obiectivul funcţioneazã în condiţii de risc determinate fie de modificãrile condiţiilor materiale, fie de nerespectarea condiţiilor functionale, organul de control propune retragerea autorizaţiei şi aplica celelalte mãsuri legale.
ART. 15
Retragerea autorizaţiei se face cu dispoziţia emisã de directorul Centrului de medicina preventivã, pe baza notei-referat întocmitã de cadrul care a verificat obiectivul, vizata de şeful de laborator.
ART. 16
Funcţionarea obiectivelor fãrã autorizaţie sanitarã constituie contravenţie şi se santioneaza cu amenda conform normelor în vigoare.
De asemenea, constituie contravenţie neanuntarea la organul de autorizaţie a oricãror modificãri în structura unitãţii şi/sau privind asigurarea condiţiilor de igiena, precum şi nerespectarea clauzelor de funcţionare impuse prin autorizare.


MODEL


CENTRUL DE MEDICINA PREVENTIVĂ
AL JUDEŢULUI ...................


AUTORIZAŢIE SANITARĂ DE FUNCŢIONARE NR.

Data emiterii .........................................
Denumirea obiectivului ................................
Unitatea (persoana) deţinãtoare .......................
Forul tutelar .........................................
Adresa ...............................................
Profilul activitãţii ..................................
Structura funcţionalã şi capacitatea sau alta dimensionare a fiecãrei funcţiuni ...............................................
Indicatorii sanitari de caracterizare a riscurilor sanitare majore şi limitele maxime admise ....................................
Clauze de funcţionare ...................................


DIRECTOR, VIZA OFICIULUI JURIDIC,


NOTA:
Titularul autorizaţiei este obligat sa anunţe imediat organul de autorizare asupra oricãrei modificãri în structura unitãţii sau privind condiţiile de igiena asigurate la data autorizãrii.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016