Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.168 din 21 martie 2011  privind aprobarea modelului Contractului de finantare a proiectelor strategice pentru Programul operational sectorial Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.168 din 21 martie 2011 privind aprobarea modelului Contractului de finantare a proiectelor strategice pentru Programul operational sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013"

EMITENT: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI SI PROTECTIEI SOCIALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 209 din 25 martie 2011
    Având în vedere:
    - Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al ministrului finanţelor publice nr. 1.117/2.170/2010 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
    - <>Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    - <>Hotãrârea Guvernului nr. 720/1991 privind aprobarea Normelor de organizare şi exercitare a controlului financiar elaborate de Ministerul Economiei şi Finanţelor;
    - <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiarã a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţã, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 362/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    - <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.548/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiarã a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    - <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    - <>Ordonanţa Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    - <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 522/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    - <>Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalitãţii de şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii privind implementarea Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
    - <>Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 449/2010 privind aprobarea modelului de contract de finanţare a proiectelor strategice pentru implementarea Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
    - <>Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 1.164/2010 privind aprobarea Ghidului solicitantului - Condiţii generale pentru proiectele de grant şi proiectele strategice pentru implementarea Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
    - <>Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale nr. 1.527/2010 pentru aprobarea unor precizãri suplimentare aplicabile contractelor de tip strategic sau de grant semnate de beneficiarii de finanţare nerambursabilã din Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" în perioada 2008-2010,
    în baza <>art. 12 din Hotãrârea Guvernului nr. 11/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale emite urmãtorul ordin:

    ART. 1
    Se aprobã modelul Contractului de finanţare a proiectelor strategice pentru Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. 2
    Autoritatea de management pentru Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane/organismele intermediare pentru Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPOSDRU/OIPOSDRU) delegate au dreptul de a aduce modificãri şi adapta modelul prevãzut în anexã, prin decizie a ordonatorului de credite al AMPOSDRU/OIPOSDRU delegate, pentru reglementarea situaţiilor specifice rezultate din implementarea proiectelor strategice sau pentru includerea modificãrilor cauzate de legislaţia naţionalã ori comunitarã aplicabilã. OIPOSDRU delegate vor solicita în prealabil avizul AMPOSDRU - Direcţia contractare în acest scop.
    ART. 3
    Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale - Direcţia generalã AMPOSDRU, precum şi OIPOSDRU vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
    ART. 4
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

            Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,
                          Ioan Nelu Botiş

    Bucureşti, 21 martie 2011.
    Nr. 1.168.

    ANEXÃ
    ------

    Investeşte în oameni!
    FONDUL SOCIAL EUROPEAN
    Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013
    Axa prioritarã nr. ...................................
    Domeniul major de intervenţie .......................

                            - model -

                      CONTRACT DE FINANŢARE
                 a proiectelor strategice pentru
                 Programul operaţional sectorial
             "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013"



    [SIGLA UE] [ SIGLA [ SIGLA [SIGLA
                 Guvernul României] Fondul Social European] Instrumente
                                                                 Structurale]



    Numãrul de identificare al contractului:
    POSDRU/CPP/DMI/S/ID proiect


    Titlul proiectului: Nr. de înregistrare AMPOSDRU:
    ".........................." .............................



    Cererea de finanţare nr. .............. din data de ................... a fost aprobatã în data de ........... pentru o finanţare nerambursabilã în valoare de ............. ,00 lei.
    Preambul
    Baza legalã pentru acordarea finanţãrii:
    ● Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, aprobat prin Decizia (CE) nr. 5.811/2007
    ● Regulamentul (CE) nr. 1.081/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie 2006 privind Fondul Social European şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.784/1999 ; Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a unor anumite dispoziţii generale privind Fondul European pentru Dezvoltarea Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    ● Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European pentru Dezvoltarea Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã;
    ● <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiarã a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţã, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 362/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    ● <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.548/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiarã a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    ● <>Hotãrârea Guvernului nr. 457/2008 privind cadrul instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor structurale;
    ● <>Hotãrârea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
    ● <>Ordinul ministrului muncii, familiei şi egalitãţii de şanse nr. 600/2008 pentru aprobarea unor acorduri de delegare de funcţii privind implementarea Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
    ● Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al ministrului finanţelor publice nr. 1.117/2.170/2010 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operaţiunilor finanţate prin Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013";
    ● <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 31/2010 privind aprobarea Manualului de identitate vizualã pentru instrumentele structurale 2007-2013 în România;
    ● Celelalte reglementãri comunitare şi naţionale aplicabile.
    Delegare de funcţii
    (1) În conformitate cu prevederile <>Ordinului ministrului muncii, familiei şi egalitãţii de şanse nr. 600/2008, Autoritatea de management pentru Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPOSDRU) a delegat o parte dintre competenţele, atribuţiile, angajamentele, obligaţiile şi/sau drepturile sale prevãzute de prezentul contract cãtre Organismul intermediar pentru Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane delegat, denumit în continuare OIPOSDRU delegat.
    (2) AMPOSDRU este responsabilã cu gestionarea proiectelor strategice din cadrul urmãtoarelor axe prioritare şi domenii majore de intervenţie din cadrul Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane" (POSDRU):
    ● axa prioritarã 3 "Creşterea adaptabilitãţii lucrãtorilor şi a întreprinderilor", respectiv: Domeniul major de intervenţie 3.3 "Dezvoltarea parteneriatelor şi încurajarea iniţiativelor pentru partenerii sociali şi societatea civilã";
    ● axa prioritarã 5 "Promovarea mãsurilor active de ocupare", respectiv: Domeniul major de intervenţie 5.2 "Promovarea sustenabilitãţii pe termen lung a zonelor rurale în ceea ce priveşte dezvoltarea resurselor umane şi ocuparea forţei de muncã";
    ● axa prioritarã 6 "Promovarea incluziunii sociale", respectiv: Domeniul major de intervenţie 6.1 "Dezvoltarea economiei sociale" şi Domeniul major de intervenţie 6.4 "Iniţiative transnaţionale pentru o piaţã inclusivã a muncii"
    (3) Expresia AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz se va citi AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, în funcţie de încadrarea, respectiv neîncadrarea, într-unul dintre domeniile majore de intervenţie precizate la alin. (2).
    În considerarea acestei delegãri de funcţii dintre AMPOSDRU şi OIPOSDRU delegat, OIPOSDRU delegat va exercita o parte din atribuţiile, competenţele, drepturile, obligaţiile sau angajamentele prevãzute în prezentul contract, care au legãturã cu modificarea, rezilierea, monitorizarea şi derularea contractului.

                  CONDIŢII GENERALE ŞI SPECIALE

    Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS), Direcţia generalã Autoritatea de management pentru Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane, denumitã în continuare AMPOSDRU, cu sediul în str. Scãrlãtescu nr. 17-19, sectorul 1, Bucureşti, România, cod poştal: 010222, telefon: (+40) 0213150209, fax: (+40) 0213150206, poşta electronicã: posdru@fseromania.ro, cod fiscal 4266669, prin reprezentant legal ............................, director general, în calitate de ordonator de credite, pe de o parte,
    şi
    ...................., cu sediul în localitatea ..........., str. ........... nr. ........, sectorul/judeţul ................, România, telefon .............., fax ..............., poştã electronicã ................, cod de identificare fiscalã ................, înregistrat la Oficiul Registrului Comerţului de pe lângã Tribunalul ................... sub nr. ........../........../.............., în calitate de beneficiar al finanţãrii, denumit în continuare Beneficiar, prin reprezentant legal .........,.........., pe de altã parte,
    au convenit urmãtoarele:

    ART. 1
    Obiectul contractului
    (1) Obiectul prezentului contract îl reprezintã acordarea finanţãrii nerambursabile de cãtre AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat pentru implementarea Proiectului prevãzut în anexa 1 - Cererea de finanţare, denumit în continuare Proiect.
    (2) Beneficiarului i se va acorda finanţarea nerambursabilã în termenii şi condiţiile stabilite în prezentul contract şi în anexele acestuia pe care Beneficiarul declarã cã le cunoaşte şi le acceptã.
    (3) Cererea de finanţare depusã de Beneficiar, aprobatã ca urmare a procesului de evaluare şi selecţie, devine anexa 1 la prezentul contract.
    (4) Beneficiarul acceptã finanţarea nerambursabilã şi se angajeazã sã implementeze Proiectul pe propria rãspundere, în conformitate cu prevederile cuprinse în prezentul contract, cu instrucţiunile/deciziile emise de AMPOSDRU şi cu legislaţia comunitarã şi naţionalã.
    ART. 2
    Durata contractului
    (1) Prezentul contract intrã în vigoare la data semnãrii de cãtre ultima parte semnatarã a acestuia, respectiv reprezentantul legal al AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, sau de cãtre reprezentantul legal al Beneficiarului şi înceteazã la data executãrii integrale a oricãreia şi a tuturor obligaţiilor pe care prezentul contract şi/sau legislaţia aplicabilã le stabilesc/le stabileşte în sarcina pãrţilor contractante, în legãturã cu sau decurgând din implementarea Proiectului şi/sau din acordarea finanţãrii nerambursabile prevãzute la art. 1.
    (2) Data de începere a perioadei de implementare a Proiectului va fi prima zi lucrãtoare a lunii urmãtoare datei intrãrii în vigoare a prezentului contract. În situaţii bine justificate, ca urmare a solicitãrii Beneficiarului, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat poate decide prelungirea acestui termen cu cel mult 3 luni, prin "notificare", în conformitate cu prevederile art. 9 lit. A alin. (12).
    (3) Perioada maximã de implementare a Proiectului este de 36 de luni.
    (4) Dupã expirarea perioadei de implementare se menţine obligaţia Beneficiarului, în conformitate cu art. 90 din Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 , de a pãstra pânã la data de 31 decembrie 2021 şi de a pune la dispoziţia AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, Autoritãţii de Certificare şi Platã, Autoritãţii de Audit, Comisiei Europene, Oficiului European de Luptã Antifraudã, Curţii Europene de Conturi, precum şi oricãrui alt organism abilitat sã efectueze verificãri asupra modului de utilizare a finanţãrii nerambursabile toate documentele corespunzãtoare utilizãrii finanţãrii, cu posibilitatea prelungirii acestui termen pânã la închiderea oficialã a Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013".
    ART. 3
    Finanţarea Proiectului
    (1) Valoarea totalã eligibilã a Proiectului este estimatã la .................. lei (fãrã TVA), dupã cum urmeazã:


┌────────┬─────────┬──────────────────┬──────────────────┬───────────┬────────┐
│Valoarea│Valoarea │Valoarea eligibilã│Valoarea eligibilã│Contribuţia│ TVA │
│totalã a│eligibilã│a finanţãrii ne- │a finanţãrii ne- │eligibilã a│nededuc-│
│Proiec- │a Proiec-│rambursabile acor-│rambursabile acor-│Beneficia- │ tibil │
│tului │tului, │ date din Fondul │date din bugetul │ rului │ estimat│
│ │din care:│ Social European │ naţional │ │ │
│ │ │ (FSE) │ │ │ │
├────────┼─────────┼────────┬─────────┼────────┬─────────┼─────┬─────┼────────┤
│ (lei) │ (lei) │ (lei) │ (%) │ (lei) │ (%) │(lei)│ (%) │ (lei) │
├────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┼─────┼─────┼────────┤
│ 1=2+9 │ 2=3+5+7 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
├────────┼─────────┼────────┼─────────┼────────┼─────────┼─────┼─────┼────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────────┴─────────┴────────┴─────────┴────────┴─────────┴─────┴─────┴────────┘



    (2) AMPOSDRU acordã o finanţare nerambursabilã în sumã maximã de .......,00 Lei (fãrã TVA), echivalentã cu ...,00% din valoarea totalã eligibilã prevãzutã la alin. (1).
    (3) Valoarea cheltuielilor generale de administraţie/cheltuielilor indirecte va fi acordatã în procent maxim de ......,00% din valoarea totalã a costurilor directe eligibile, mai puţin cheltuielile de tip Fondul European pentru Dezvoltare Regionalã (FEDR).
    (4) La finalizarea perioadei de implementare a Proiectului, finanţarea nerambursabilã acordatã de AMPOSDRU va fi limitatã la valoarea obţinutã prin aplicarea procentului prevãzut la alin. (2) cheltuielilor totale eligibile validate.
    ART. 4
    Eligibilitatea cheltuielilor efectuate în cadrul Proiectului
    Cheltuielile angajate pe perioada de implementare a Proiectului sunt eligibile în condiţiile stabilite de <>Hotãrârea Guvernului nr. 759/2007, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de Ordinul ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al ministrului finanţelor publice nr. 1.117/2.170/2010, de Ghidul solicitantului, de prezentul contract, de instrucţiunile/deciziile AMPOSDRU, precum şi de alte dispoziţii legale aplicabile.
    ART. 5
    Acordarea prefinanţãrii
    (1) Beneficiarul poate depune cererea de prefinanţare la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, în nume propriu, potrivit formatului standard stabilit, la care se vor anexa documentele precizate la alin. (3). Cererea de prefinanţare se depune în termen de maximum 45 de zile de la data începerii perioadei de implementare a Proiectului, aşa cum este aceasta stabilitã prin art. 2 alin. (2).
    (2) Beneficiarii care au calitatea de ordonatori de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat şi ai bugetelor fondurilor speciale şi entitãţile aflate în subordine sau în coordonare, finanţate integral din bugetele acestora, nu pot solicita sume cu titlu de prefinanţare, aceste fonduri fiind asigurate integral prin bugetul propriu, în conformitate cu dispoziţiile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2009, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 362/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Sumele aferente prefinanţãrii se transferã Beneficiarului, care nu face parte din categoriile prevãzute la alin. (2), în baza urmãtoarelor documente:
    a) cererea de prefinanţare;
    b) formularul de identificare financiarã şi comunicarea/convenţia emisã de Trezoreria Statului/banca comercialã privind deschiderea unui cont dedicat Proiectului pentru primirea prefinanţãrii.
    (4) În cazul proiectelor implementate în parteneriat, beneficiarii menţionaţi la alin. (2) pot solicita acordarea prefinanţãrii în numele partenerilor care sunt îndreptãţiţi sã solicite prefinanţare, conform <>art. 2 alin. (3) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2009, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 362/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi în conformitate cu procentele stabilite prin acordurile de parteneriat pentru fiecare partener.
    (5) În cazul contractelor cu o duratã mai mare de un an, în situaţia în care Beneficiarului i s-au acordat sume cu titlu de prefinanţare, în termen de cel mult un an de la data semnãrii prezentului contract, Beneficiarul are obligaţia prezentãrii unui contract de achiziţie de bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrãri încheiat cu un operator economic. În cazul contractelor cu o duratã de implementare de pânã la un an, dar nu mai puţin de 6 luni, în situaţia în care Beneficiarului i s-au acordat sume cu titlu de prefinanţare, în termen de cel mult 6 luni de la data semnãrii prezentului contract, Beneficiarul are obligaţia prezentãrii unui contract de achiziţie de bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrãri încheiat cu un operator economic.
    (6) În cazul în care Beneficiarul, din motive imputabile acestuia, nu a încheiat şi nu face dovada încheierii unui contract de furnizare de bunuri/prestare de servicii/execuţie de lucrãri cu un operator economic, în termenul stabilit la alin. (5), acesta are obligaţia de a restitui, la împlinirea termenului şi de îndatã, întreaga prefinanţare primitã, urmând sã plãteascã şi penalitãţi de întârziere în cuantum de 0,1% pentru fiecare zi de întârziere pânã la restituirea integralã a prefinanţãrii, penalitãţi calculate la valoarea prefinanţãrii primite.
    (7) În cazul proiectelor finanţate din cadrul axelor prioritare 1-6 ale POSDRU, prefinanţarea se acordã în douã tranşe, în procent de maximum 30% din valoarea totalã eligibilã a prezentului contract, numai în urmãtoarele condiţii:
    a) prima tranşã de prefinanţare va fi de maximum 10% din valoarea totalã eligibilã a prezentului contract;
    b) a doua tranşã de prefinanţare va fi de maximum 20% din valoarea totalã eligibilã a prezentului contract şi va putea fi acordatã doar dupã recuperarea unei sume echivalente a cel puţin 50% din prefinanţarea primitã anterior.
    (8) Prefinanţarea se va plãti în lei în contul special deschis de cãtre Beneficiar, în conformitate cu prevederile prezentului contract ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2009, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 362/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi ale <>Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2.548/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi va fi utilizatã exclusiv pentru Proiect de cãtre Beneficiar şi partenerii sãi.
    (9) Beneficiarul şi partenerii sãi au obligaţia sã deschidã conturi dedicate pentru primirea sumelor aferente prefinanţãrii, precum şi conturi pentru primirea rambursãrii cheltuielilor efectuate în cadrul Proiectului, în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (2)-(4), respectiv <>art. 34 şi 35 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.548/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 6
    Recuperarea prefinanţãrii
    (1) Sumele acordate cu titlu de prefinanţare se vor recupera prin deducerea din fiecare cerere de rambursare intermediarã solicitatã a unui procent de 35% din valoarea cheltuielilor eligibile validate de AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz (excluzând valoarea TVA). Prin excepţie, pentru prima cerere de rambursare intermediarã, mecanismul de recuperare a prefinanţãrii nu se va aplica.
    Cu ocazia transmiterii ultimei cereri de rambursare intermediarã AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, va putea aplica un procent de recuperare a prefinanţãrii diferit de cel menţionat anterior, astfel încât suma aferentã prefinanţãrii sã fie recuperatã integral înainte de depunerea cererii finale de rambursare.
    (2) La data prezentãrii fiecãrei cereri de rambursare intermediarã, Beneficiarul va trebui sã previzioneze fondurile disponibile care sã acopere necesarul de finanţare al activitãţilor prevãzute în cererea de finanţare la pct. 1.5 "Graficul activitãţilor" pentru urmãtoarele 3 luni de implementare a Proiectului, luând în considerare prevederile art. 7 alin. (1).
    (3) Dacã prefinanţarea nu a fost recuperatã integral înainte de depunerea cererii finale de rambursare, diferenţa rãmasã nerecuperatã trebuie plãtitã de cãtre Beneficiar în contul AMPOSDRU, în termen de 15 zile calendaristice de la notificarea transmisã de cãtre AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat. Beneficiarul este obligat sã transmitã o copie a ordinului de platã şi a extrasului de cont aferent cãtre AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, în termen de 5 zile lucrãtoare de la data efectuãrii plãţii.
    În situaţia în care Beneficiarul nu efectueazã plata diferenţei rãmase de recuperat din prefinanţare în termenul menţionat sau nu transmite la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat o copie de pe ordinul de platã în termenul menţionat anterior, acesta nu va depune cererea finalã de rambursare sau, dacã depune aceastã cerere, termenul de platã al cererii finale de rambursare nu va începe sã curgã pânã la îndeplinirea acestor obligaţii de cãtre Beneficiar.
    În situaţia în care valoarea diferenţei de recuperat din prefinanţare este mai micã sau egalã cu valoarea cererii finale de rambursare, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat are posibilitatea sã opereze compensarea sumelor pânã la concurenţa diferenţei de recuperat din prefinanţare, urmând a rambursa Beneficiarului restul rãmas în urma compensãrii.
    (4) Prefinanţarea transferatã se va restitui de cãtre Beneficiar în contul AMPOSDRU dacã nicio cerere de rambursare intermediarã nu a fost depusã în termen de 6 luni de la data primirii acesteia de cãtre Beneficiar sau de cãtre partener/parteneri. Prefinanţarea se va restitui în termen de maximum 10 zile de la împlinirea termenului de 6 luni menţionat anterior, fãrã a fi necesarã o notificare în acest sens din partea AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz.
    (5) Prefinanţarea va fi utilizatã exclusiv pentru implementarea activitãţilor din cadrul Proiectului în conformitate cu prevederile prezentului contract şi ale eventualelor acte adiţionale sau notificãri ulterioare aprobate.
    ART. 7
    Rambursarea cheltuielilor efectuate în cadrul Proiectului şi rambursarea finalã
    (1) Beneficiarul are obligaţia de a completa şi de a transmite AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat graficul estimativ privind depunerea cererilor de rambursare (conform instrucţiunilor/deciziilor AMPOSDRU), în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de prefinanţare sau în termen de maximum 90 de zile de la data prevãzutã la art. 2 alin. (2) în cazul în care Beneficiarul nu depune cererea de prefinanţare, dar în niciun caz mai târziu de 30 de zile înainte de depunerea primei cereri de rambursare. Nerespectarea acestui termen de 30 de zile poate atrage prorogarea termenului de efectuare a plãţii aferente cererii de rambursare intermediarã, dar nu mai mult de 30 de zile.
    (2) Beneficiarul are obligaţia, în cazul modificãrii graficului estimativ privind depunerea cererilor de rambursare transmis iniţial, sã transmitã în scris AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, cu celeritate, noile sale previziuni. În situaţia în care Beneficiarul nu depune noile previziuni în cazul modificãrii graficului estimativ privind depunerea cererilor de rambursare, iar cererile de rambursare intermediare depuse nu se încadreazã în graficul depus conform alin. (1), AMPOSDRU are dreptul sã proroge termenul de efectuare a plãţii aferente cererii de rambursare în cauzã, dar nu mai mult de 30 de zile.
    (3) Beneficiarul are obligaţia de a depune cereri de rambursare pentru cheltuielile efectuate, în termen de maximum 3 luni de la efectuarea acestora, dar nu mai târziu de 6 luni de la data începerii perioadei de implementare a Proiectului. În caz contrar, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, va rezilia prezentul contract de plin drept, fãrã îndeplinirea altor formalitãţi şi fãrã intervenţia instanţei judecãtoreşti, cu excepţia unei simple notificãri de informare a Beneficiarului asupra rezilierii prezentului contract.
    (4) Cererea de rambursare intermediarã a cheltuielilor va fi transmisã la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, conform formatului standard comunicat prin instrucţiuni/decizii emise de AMPOSDRU.
    (5) AMPOSDRU va face transferul sumelor aferente plãţilor în contul deschis de cãtre Beneficiar în sistemul Trezoreriei Statului, în cazul în care Beneficiarul are calitatea de instituţie publicã, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, sau în contul special deschis de cãtre Beneficiar în sistemul Trezoreriei Statului sau la banca comercialã pentru care a optat, pentru celelalte categorii de beneficiari, în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 64/2009, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 362/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (6) Suma prefinanţãrii şi a plãţilor intermediare nu poate sã depãşeascã 95% din valoarea eligibilã a prezentului contract.
    (7) Beneficiarul va transmite la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, cererile de rambursare însoţite de evidenţa cheltuielilor, de raportul tehnico-financiar, precum şi de raportul de verificare a cheltuielilor emis de auditorul financiar independent.
    (8) În funcţie de categoria de risc stabilitã pentru proiect de cãtre AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, Beneficiarul, pe baza solicitãrilor AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, va transmite documentele-suport justificative solicitate. Prin excepţie, pentru prima cerere de rambursare intermediarã, Beneficiarul va transmite toate documentele-suport justificative.
    (9) Toate documentele-suport justificative aferente activitãţilor derulate în cadrul Proiectului vor avea aplicatã ştampila cu menţiunea "Solicitat rambursare FSE - POSDRU Id proiect", în vederea evitãrii dublei finanţãri.
    (10) Cererea de rambursare finalã va fi transmisã la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, în termen de 60 de zile de la finalizarea perioadei de implementare a Proiectului, aşa cum a fost definitã în cadrul art. 2.
    (11) Odatã cu transmiterea fiecãrei cereri de rambursare intermediarã sau finalã, Beneficiarul va transmite la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, un raport de verificare a cheltuielilor aferente cererilor de rambursare respective, emis de cãtre un auditor financiar independent şi autorizat în condiţiile legii. Cererea de rambursare va purta menţiunea "Transmis spre auditare" şi va fi semnatã şi datatã de cãtre auditorul financiar independent.
    (12) Auditorul financiar independent şi autorizat în condiţiile legii verificã dacã toate cheltuielile declarate de Beneficiar în cererea de rambursare intermediarã sau finalã sunt reale, sunt înregistrate corect în contabilitate şi în evidenţa cheltuielilor şi sunt eligibile în conformitate cu prevederile prezentului contract şi emite un raport de verificare a cheltuielilor, în conformitate cu formatul standard furnizat de AMPOSDRU.
    (13) În cazul în care în raportul de verificare a cheltuielilor întocmit de cãtre auditor sunt identificate cheltuieli neeligibile, acestea nu vor fi incluse de cãtre Beneficiar în evidenţa cheltuielilor, anexã la cererea de rambursare intermediarã sau finalã.
    În situaţia în care sunt identificate cheltuieli neeligibile, care au fost însã certificate de auditorul financiar independent selectat conform alin. (15), AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat îşi rezervã dreptul de a transmite Camerei Auditorilor Financiari din România situaţiile de aceastã naturã, în baza protocolului încheiat.
    De asemenea, Beneficiarul poate reţine, din contravaloarea prestaţiei auditorului, cotã-parte din valoarea cheltuielilor considerate neeligibile de cãtre AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat.
    (14) Beneficiarul trebuie sã punã la dispoziţia auditorului financiar independent şi autorizat în condiţiile legii toate documentele şi/sau informaţiile solicitate şi sã asigure toate condiţiile pentru verificarea cheltuielilor de cãtre acesta.
    (15) Auditorul financiar independent şi autorizat în condiţiile legii va fi selectat cu respectarea condiţiilor prevederilor legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice sau ale instrucţiunilor emise de AMPOSDRU, în cazul în care Beneficiarul nu este autoritate contractantã în sensul legislaţiei naţionale privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã.
    Prin excepţie, pentru beneficiarii instituţii publice care au constituit la nivelul instituţiei o structurã specializatã de audit intern, auditorul financiar poate fi reprezentat de cãtre şeful/auditorul intern desemnat din cadrul acestei structuri, pentru a verifica dacã toate cheltuielile declarate de Beneficiar în cererea de rambursare intermediarã şi finalã sunt reale, înregistrate corect şi eligibile, în conformitate cu prevederile prezentului contract.
    Instituţia publicã poate contracta şi un auditor financiar independent care va fi selectat din cadrul membrilor activi ai Camerei Auditorilor Financiari din România, pentru a verifica dacã toate cheltuielile declarate de Beneficiar în cererea de rambursare intermediarã şi finalã au fost efectuate în conformitate cu prevederile prezentului contract.
    Auditorul selectat iniţial se comunicã AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, prin intermediul unei simple adrese de înştiinţare.
    (16) În situaţia rezilierii contractului de servicii încheiat cu auditorul financiar independent, Beneficiarul va transmite la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, o notificare, conform art. 9 lit. A alin. (12) lit. g), şi va justifica motivele care au condus la luarea acestei decizii. Pânã la încheierea unui nou contract cu un auditor financiar independent, toate plãţile aferente cererilor de rambursare intermediare/finale se suspendã.
    (17) În cazul în care activitãţile Proiectului necesitã efectuarea de plãţi în valutã, Beneficiarul va solicita spre rambursare contravaloarea în lei a plãţii, la cursul Bãncii Naţionale a României din data efectuãrii plãţii în valutã.
    (18) AMPOSDRU poate restitui categoriilor de beneficiari/parteneri prevãzuţi la <>art. 15 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 64/2009, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 362/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sumele aferente contravalorii TVA plãtite, aferente cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul Proiectului, dupã încheierea unui act adiţional la prezentul contract.
    (19) Pe parcursul implementãrii Proiectului, cheltuielile considerate neeligibile la verificarea cererii de rambursare vor fi suportate exclusiv de cãtre Beneficiar şi/sau partenerii acestuia.
    ART. 8
    Informarea şi publicitatea Proiectului
    (1) Beneficiarul are obligaţia de a respecta prevederile regulamentelor comunitare şi legislaţiei naţionale în vigoare cu privire la mãsurile de informare şi publicitate, precum şi prevederile Manualului de identitate vizualã pentru POSDRU 2007-2013.
    (2) Beneficiarul are obligaţia:
    a) de a asigura vizibilitatea adecvatã, transparenţa şi promovarea corespunzãtoare a Proiectului, a obiectivelor şi rezultatelor obţinute;
    b) de a asigura informarea opiniei publice prin mijloace de informare adecvate privind asistenţa financiarã nerambursabilã obţinutã din fondurile europene;
    c) de a asigura, la demararea şi la finalizarea Proiectului, informarea tuturor pãrţilor implicate în Proiect cu privire la finanţarea obţinutã şi la rezultatele Proiectului, cu menţionarea faptului cã acordarea cofinanţãrii s-a realizat prin POSDRU, din FSE. Obligativitatea asigurãrii de cãtre beneficiari a publicitãţii proiectelor este prevãzutã în Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 şi se aplicã oricãrui tip de proiect (lucrãri, achiziţii, asistenţã tehnicã etc.). În cazul proiectelor în care contribuţia publicã depãşeşte 500.000 euro şi în cazul în care cheltuielile cu informarea şi publicitatea sunt eligibile, Beneficiarul are obligaţia de a asigura acţiuni de comunicare mai mult decât cerinţele minime obligatorii. Mijloacele de informare rãmân la alegerea Beneficiarului, cu condiţia sã se pãstreze o dovadã a îndeplinirii acestei obligaţii;
    d) de a notifica în mod clar şi prin mijloace adecvate faptul cã Proiectul implementat a fost selectat în cadrul Programului operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", cofinanţat din FSE;
    e) de a asigura cã orice document, inclusiv certificatele de participare sau diplomele, obţinut în cadrul Proiectului va include un paragraf sau o menţiune care sã facã referire la faptul cã Proiectul este cofinanţat din FSE, prin Programul operaţional sectorial "Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013", însoţitã de expresia "Investeşte în oameni!";
    f) de a asigura resursele bugetare corespunzãtoare pentru activitãţile şi produsele de informare şi comunicare.
    (3) Toate mãsurile de informare şi publicitate care vor fi implementate în cadrul Proiectului vor respecta prevederile Manualului de identitate vizualã pentru POSDRU 2007-2013 şi vor include urmãtoarele:
    a) sigla Uniunii Europene, în conformitate cu standardele grafice prevãzute de regulamentele comunitare, însoţitã de textul "UNIUNEA EUROPEANÃ" (cu majuscule);
    b) sigla Guvernului României, însoţitã de textul "GUVERNUL ROMÂNIEI, MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI ŞI PROTECŢIEI SOCIALE - AMPOSDRU" (cu majuscule);
    c) sigla instrumentelor structurale în România, însoţitã de textul "Instrumente structurale 2007-2013";
    d) sigla Fondului Social European, însoţitã de textul "Fondul Social European - POSDRU 2007-2013";
    e) declaraţia "Proiect cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul operaţional sectorial «Dezvoltarea resurselor umane 2007-2013»", însoţitã de expresia "Investeşte în oameni!".
    ART. 9
    Obligaţiile pãrţilor
    A. Obligaţiile Beneficiarului
    (1) Beneficiarul trebuie sã asigure managementul şi implementarea Proiectului în concordanţã cu prevederile prezentului contract, ale legislaţiei comunitare şi naţionale şi cu instrucţiunile emise de AMPOSDRU, cu maximum de profesionalism, eficienţã şi în conformitate cu cele mai bune practici în domeniu.
    (2) Beneficiarul, în calitate de semnatar al prezentului contract, are responsabilitatea finalã în faţa AMPOSDRU şi OIPOSDRU delegat pentru implementarea Proiectului. Parteneriatul constituit pentru implementarea Proiectului (dacã existã) şi consemnat prin Acordul de parteneriat, anexã la prezentul contract, va rãspunde în mod solidar sau individual în faţa AMPOSDRU şi OIPOSDRU delegat pentru implementarea Proiectului, pentru acţiunile ori inacţiunile Beneficiarului sau ale fiecãruia dintre parteneri ori ale prestatorilor serviciilor externalizate pentru managementul sau implementarea Proiectului.
    (3) Beneficiarul are obligaţia de a solicita în scris punctul de vedere oficial al AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, cu privire la orice aspect survenit în implementarea Proiectului de naturã sã afecteze buna implementare a acestuia, precum şi în orice situaţie în care apar neclaritãţi cu privire la clauzele prezentului contract.
    (4) Beneficiarul/Partenerii va/vor deschide contul/conturile Proiectului în sistemul Trezoreriei Statului, în cazul în care face/fac parte din categoria instituţiilor publice, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare. Celelalte categorii de beneficiari/parteneri pot opta pentru deschiderea contului/conturilor speciale al/ale Proiectului în sistemul Trezoreriei Statului sau la o bancã comercialã.
    (5) Beneficiarul/Partenerul este obligat sã utilizeze fondurile din contul/conturile Proiectului exclusiv pentru plãţile necesare implementãrii activitãţilor Proiectului, în conformitate cu anexa 1 - Cererea de finanţare.
    (6) Beneficiarul trebuie sã ţinã o evidenţã contabilã analiticã a Proiectului, utilizând conturi analitice pentru reflectarea tuturor operaţiunilor referitoare la implementarea Proiectului, în conformitate cu dispoziţiile legale.
    Beneficiarul va avea obligaţia utilizãrii unui expert contabil, care va semna şi va data documentele contabile aferente operaţiunilor din cadrul Proiectului.
    Pentru beneficiarii care au constituit la nivelul instituţiei publice un compartiment de contabilitate, expertul contabil poate fi reprezentat de cãtre şeful sau coordonatorul compartimentului de contabilitate. În caz contrar, conducãtorul instituţiei publice va putea contracta un expert contabil/contabil autorizat, membru activ al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, pentru a asigura certificarea modului de pãstrare/asigurare a contabilitãţii Proiectului, în conformitate cu prevederile prezentului contract. Expertul contabil, în cazul achiziţionãrii de servicii de aceastã naturã, va fi selectat de cãtre Beneficiar din cadrul membrilor activi ai Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România, cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice sau ale instrucţiunilor/deciziilor emise de AMPOSDRU, în cazul în care Beneficiarul nu este autoritate contractantã în sensul <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publicã, a contractelor de concesiune de lucrãri publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 337/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cu încadrarea în limitele şi condiţiile reglementate de prezentul articol şi de art. 10.
    Cheltuielile cu expertul contabil/contabilul autorizat se fundamenteazã în bugetul estimat al Proiectului la capitolul bugetar "Resurse umane" sau la capitolul bugetar "Alte tipuri de costuri", dacã este externalizat (subcontractat).
    (7) Documentele originale pe baza cãrora se înregistreazã în contabilitatea Beneficiarului cheltuielile efectuate în cadrul Proiectului vor fi ştampilate cu menţiunea "Solicitat rambursare FSE - POSDRU/Id proiect", în vederea evitãrii dublei finanţãri.
    (8) În vederea efectuãrii reconcilierii contabile între conturile contabile ale AMPOSDRU şi cele ale Beneficiarului pentru operaţiunile gestionate în cadrul Proiectului, beneficiarii au obligaţia transmiterii unei notificãri cu privire la reconcilierea contabilã, conform formularului standard prevãzut în legislaţia în vigoare, în termen de 30 de zile de la data cererii de rambursare finale.
    (9) Beneficiarul are obligaţia transmiterii tuturor datelor şi informaţiilor solicitate de cãtre AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, în vederea efectuãrii reconcilierii contabile dintre conturile sale contabile şi cele ale AMPOSDRU pentru operaţiunile gestionate în cadrul Proiectului finanţat din POSDRU.
    (10) Reconcilierea contabilã dintre AMPOSDRU şi Beneficiar va viza numai sumele care au fost transferate ca prefinanţare şi rambursare.
    (11) În situaţia în care implementarea Proiectului presupune achiziţionarea de bunuri, servicii ori execuţia de lucrãri, inclusiv externalizarea managementului Proiectului, contabilitãţii sau auditului financiar, Beneficiarul are obligaţia de a respecta prevederile legislaţiei naţionale în vigoare în domeniul achiziţiilor publice sau ale instrucţiunilor/deciziilor emise de AMPOSDRU, în cazul în care Beneficiarul nu este autoritate contractantã în sensul legislaţiei naţionale privind atribuirea contractelor de achiziţii publice.
    (12) Beneficiarul are obligaţia de a notifica în scris la AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, cu cel puţin 15 zile înainte de data la care doreşte ca modificarea sã producã efecte, în urmãtoarele situaţii:
    a) modificãri intervenite în bugetul estimat al Proiectului, în limita a 15% între capitolele bugetare (având în vedere cã ambele capitole bugetare implicate în modificare trebuie sã respecte plafonul de 15%), cu excepţia cheltuielilor de tip FEDR şi a cheltuielilor generale de administraţie, cu justificarea motivelor care au condus la aceasta;
    b) schimbarea adresei sediului social al Beneficiarului;
    c) schimbarea contului special deschis pentru Proiect;
    d) înlocuirea sau introducerea de membri noi în echipa de management ori a experţilor pe termen lung în cadrul echipei de implementare a Proiectului;
    e) înlocuirea reprezentantului legal;
    f) modificarea planului de implementare a activitãţilor;
    g) înlocuirea auditorului;
    h) decalarea începerii implementãrii Proiectului, în condiţiile prezentului contract;
    i) solicitarea utilizãrii sumei alocate pentru rezerva de contingenţã, în limita a 15% între capitolele bugetare (având în vedere cã ambele capitole bugetare implicate în modificare trebuie sã respecte plafonul de 15%);
    j) orice alte modificãri ale cererii de finanţare, cu excepţia celor reglementate de alin. (14).
    (13) Orice notificare transmisã de Beneficiar cãtre AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, în conformitate cu alin. (12), va fi consideratã valabilã numai dacã a fost fãcutã în scris, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului şi/sau cu instrucţiunile/deciziile AMPOSDRU, semnatã de cãtre reprezentantul legal şi ştampilatã corespunzãtor. Pentru modificarea sau introducerea membrilor echipei de management sau experţilor pe termen lung este necesarã prezentarea CV-urilor persoanelor înlocuite şi ale celor nou-introduse, semnate şi datate de cei în cauzã, în original; se vor prezenta diplome, adeverinţe sau alte documente legate de justificarea CV-urilor persoanelor propuse în Proiect, în copie. Beneficiarul şi partenerii înţeleg şi acceptã faptul cã declaraţiile false sau informaţiile false în documentele remise AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, inclusiv în CV-uri, intrã sub incidenţa legii penale.
    Aspectele care fac obiectul unei notificãri pot fi supuse aprobãrii AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat şi prin act adiţional, caz în care propunerile formulate nu vor fi respinse şi vor fi supuse regulilor aplicabile aprobãrii actelor adiţionale la prezentul contract.
    Secţiunea "Date financiare", subsecţiunea referitoare la justificarea şi detalierea bugetului, din cuprinsul anexei 1 "Cererea de finanţare" la prezentul contract cuprinde estimãri orientative cu privire la fundamentarea bugetului propus pentru Proiectul finanţat. În cazul în care pe durata implementãrii Proiectului apar modificãri ale valorilor estimate iniţial, nu este necesarã iniţierea unei notificãri sau a unui act adiţional cãtre AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat.
    Beneficiarul va considera notificarea aprobatã tacit, dacã în termen de 15 zile de la data înregistrãrii la sediul AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat nu sunt formulate obiecţii cu privire la modificarea solicitatã.
    Dacã sunt formulate obiecţii cu privire la modificarea solicitatã, inclusiv prin e-mail, Beneficiarul va proceda conform solicitãrilor formulate de AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat. Dacã Beneficiarul furnizeazã clarificãrile solicitate în termen de 5 zile de la data solicitãrii acestor clarificãri de cãtre AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, termenul în care notificarea propusã va produce efecte nu se va reseta sau prelungi peste cele 15 zile.
    (14) Beneficiarul are obligaţia de a solicita încheierea de cãtre AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat a unui act adiţional în urmãtoarele situaţii:
    a) orice modificare a bugetului estimat al Proiectului, generatã de:
    - redistribuiri de sume care depãşesc limita a 15% între capitolele bugetare aferente costurilor eligibile ale Proiectului, în condiţiile în care se pãstreazã nemodificatã valoarea totalã eligibilã a Proiectului, cu justificarea detaliatã a motivelor care au condus la aceasta;
    - modificarea cheltuielilor de tip FEDR, cu respectarea procentului maxim permis, conform Ghidului solicitantului, cu justificarea detaliatã a motivelor care au condus la aceasta, inclusiv în cazul în care sumele nu depãşesc limita a 15%;
    - modificarea cheltuielilor generale de administraţie, cu respectarea procentului maxim permis, conform Ghidului solicitantului, cu justificarea detaliatã a motivelor care au condus la aceasta, inclusiv în cazul în care sumele nu depãşesc limita a 15%;
    - orice modificare care are ca efect scãderea valorii totale eligibile a Proiectului faţã de varianta iniţialã, cu justificarea detaliatã a motivelor care au condus la aceasta;
    b) includerea de noi activitãţi eligibile şi/sau introducerea unor categorii de participanţi, cu respectarea prevederilor Ghidului solicitantului aferent Proiectului finanţat, care sã contribuie la atingerea rezultatelor şi obiectivului specific al Proiectului;
    c) modificarea duratei de implementare a Proiectului, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3);
    d) la solicitarea explicitã, exprimatã în scris, a AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat;
    e) suspendarea executãrii prezentului contract pentru o perioadã care sã îi permitã finalizarea implementãrii Proiectului în cadrul perioadei de programare;
    f) înlocuirea unuia dintre partenerii din Proiect cu alt partener cu o capacitate operaţionalã şi financiarã cel puţin similarã, care îndeplineşte condiţiile reglementate de Ghidul solicitantului şi instrucţiunile/deciziile AMPOSDRU şi care îşi asumã cel puţin ducerea la îndeplinire a obligaţiilor asumate de partenerul înlocuit;
    g) solicitarea utilizãrii sumei alocate pentru rezerva de contingenţã, pentru suma care depãşeşte limita a 15% între capitolele bugetare;
    h) modificarea indicatorilor înregistraţi în cererea de finanţare aprobatã;
    i) corectarea erorilor de redactare/introducere a cifrelor în sistemul informatic, introducerea de noi categorii de grupuri-ţintã sau modificarea caracteristicilor grupului-ţintã, cu respectarea prevederilor Ghidului solicitantului aferent Proiectului finanţat.
    (15) Beneficiarul va solicita la AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, încheierea unui act adiţional pentru aspectele menţionate la alin. (14), cu cel puţin 30 de zile înainte de data la care doreşte ca modificarea sã producã efecte. Actul adiţional va fi considerat valabil încheiat, va intra în vigoare şi va produce efecte dacã a fost semnat şi ştampilat de cãtre reprezentantul legal al Beneficiarului şi, ulterior, semnat şi ştampilat şi de cãtre reprezentantul legal al AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat.
    Un act adiţional nu poate avea scopul sau efectul de a produce schimbãri în contract care ar pune în discuţie decizia de acordare a finanţãrii nerambursabile sau care ar fi contrare principiului tratamentului egal al solicitanţilor.
    (16) În orice altã situaţie care nu a fost enunţatã la alin. (12) şi (14), Beneficiarul are dreptul de a solicita AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat un punct de vedere oficial.
    (17) Beneficiarul are obligaţia de a raporta stadiul implementãrii Proiectului prin transmiterea de rapoarte tehnico-financiare (conform formatului standard comunicat prin instrucţiuni ale AMPOSDRU), în conformitate cu art. 7.
    Raportul tehnico-financiar va fi însoţit de formularul individual de înregistrare a grupului-ţintã (conform formatului standard comunicat prin instrucţiuni/decizii ale AMPOSDRU), actualizat în funcţie de modificãrile survenite în perioada raportatã, în format electronic.
    (18) Beneficiarul are obligaţia de a respecta prevederile Directivei 95/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, transpusã în legislaţia naţionalã prin <>Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi prevederile Directivei 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale şi protejarea confidenţialitãţii în sectorul comunicaţiilor publice, transpusã în legislaţia naţionalã prin <>Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    Beneficiarul va informa persoanele din grupul-ţintã al Proiectului despre obligativitatea de a furniza datele lor personale, cu respectarea dispoziţiilor legale menţionate. În acest sens, participanţii sau reprezentanţii lor legali vor semna o declaraţie de consimţãmânt prin care îşi dau acordul cu privire la utilizarea şi prelucrarea datelor personale.
    (19) Pe toatã perioada de implementare a Proiectului, Beneficiarul va transmite la AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, la fiecare 3 luni, previziuni actualizate privind cheltuielile care urmeazã a fi efectuate în trimestrul urmãtor, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului, luând în considerare şi prevederile art. 7 privind termenele estimate de rambursare a cheltuielilor efectuate în cadrul Proiectului.
    (20) Beneficiarul are obligaţia de a pune la dispoziţia AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, Autoritãţii de Certificare şi Platã, Autoritãţii de Audit, Departamentului de Luptã Antifraudã, Comisiei Europene, Curţii Europene de Conturi şi/sau oricãrui alt organism abilitat sã verifice modul de utilizare a finanţãrii nerambursabile, la cerere şi în termen, documentele şi/sau informaţiile solicitate şi sã asigure toate condiţiile pentru efectuarea verificãrilor la faţa locului.
    (21) În vederea efectuãrii verificãrilor prevãzute la alin. (20), Beneficiarul se angajeazã sã acorde dreptul de acces la locurile şi spaţiile unde se implementeazã sau a fost implementat Proiectul, în conformitate cu alin. (20), (22) şi (25) şi art. 2 alin. (2), inclusiv acces la sistemele informatice, şi sã punã la dispoziţie documentele solicitate privind gestiunea tehnicã şi financiarã a Proiectului, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic.
    Documentele trebuie sã fie uşor accesibile şi arhivate, astfel încât sã permitã verificarea lor. Beneficiarul este obligat sã informeze organismele şi autoritãţile menţionate la alin. (20) cu privire la locaţia arhivãrii documentelor, în termen de 3 zile de la transmiterea solicitãrii de cãtre AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat.
    (22) Beneficiarul are obligaţia de a pãstra toate documentele originale (şi în copie "Conform cu originalul" documentele partenerilor), inclusiv documentele contabile, privind activitãţile şi cheltuielile eligibile, în vederea asigurãrii unei piste de audit adecvate, în conformitate cu regulamentele comunitare şi naţionale.
    Toate documentele vor fi pãstrate pânã la 31 decembrie 2021, cu posibilitatea prelungirii acestui termen pânã la închiderea oficialã a POSDRU.
    (23) În cazul nerespectãrii prevederilor alin. (22), Beneficiarul este obligat sã restituie întreaga sumã primitã aferentã Proiectului, reprezentând asistenţã financiarã nerambursabilã din cofinanţarea FSE, precum şi cofinanţarea aferentã alocatã din fonduri de la bugetul de stat, inclusiv dobânzile şi/sau penalitãţile aferente calculate conform legislaţiei în vigoare.
    (24) Beneficiarul este obligat sã declare pe propria rãspundere şi sã se asigure în permanenţã cã finanţarea obţinutã pentru implementarea Proiectului nu se suprapune cu alte finanţãri primite din bugetul de stat sau alte bugete ale Comunitãţii Europene, conform prevederilor Ghidului solicitantului.
    (25) Beneficiarul se obligã sã menţinã destinaţia şi sã asigure exploatarea şi mentenanţa bunurilor şi/sau echipamentelor achiziţionate şi a lucrãrilor efectuate în cadrul Proiectului pe o perioadã de cel puţin 3 ani dupã împlinirea perioadei de implementare a Proiectului. În cazul nerespectãrii acestei obligaţii, Beneficiarul se obligã sã restituie AMPOSDRU contravaloarea echipamentelor achiziţionate şi lucrãrilor efectuate în cadrul Proiectului, în termen de maximum 30 de zile de la data constatãrii de cãtre AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat a încãlcãrii acestei obligaţii de cãtre Beneficiar.
    Regimul juridic al achiziţionãrii bunurilor imobile (clãdiri deja construite şi terenuri pe care se aflã acestea) în cadrul POSDRU este stabilit prin instrucţiune/decizie emisã de AMPOSDRU şi alte dispoziţii legale.
    Beneficiarul se obligã sã asigure sustenabilitatea Proiectului implementat, în conformitate cu cererea de finanţare prevãzutã în anexa 1 la prezentul contract, pentru cel puţin 3 ani de la data finalizãrii implementãrii cererii de finanţare.
    (26) Beneficiarul îşi va asuma integral rãspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe parcursul implementãrii Proiectului.
    (27) Beneficiarul declarã pe propria rãspundere şi garanteazã cã în cadrul Proiectului nu sunt incluse activitãţi care fac obiectul schemelor de ajutor de stat/de minimis şi care pot fi finanţate prin intermediul acestor scheme. În cazul în care constatã cã existã activitãţi de aceastã naturã, va informa în scris AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat cu privire la acest aspect.
    (28) Beneficiarul, conform prevederilor <>art. 2 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 606/2010 privind stabilirea unor mãsuri de accelerare a implementãrii instrumentelor structurale, pentru asigurarea finanţãrii cheltuielilor necesare implementãrii proiectului finanţat din instrumente structurale, poate constitui garanţii în favoarea unei instituţii de credit, sub forma gajãrii sau ipotecãrii activelor fixe care fac obiectul contractului de finanţare, în condiţiile legii.
    Beneficiarul este obligat sã transmitã AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, dupã caz, o copie a contractului de credit şi gaj/ipotecã în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la semnarea acestuia.
    Termenii şi condiţiile specifice conform cãrora Beneficiarul poate beneficia de prevederile prezentului articol se pot stabili prin instrucţiune/decizie emisã de AMPOSDRU.
    B. Obligaţiile AMPOSDRU şi OIPOSDRU delegat
    (1) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, are obligaţia de a informa Beneficiarul, în timp util, cu privire la orice decizie luatã care poate afecta implementarea Proiectului.
    (2) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, are obligaţia de a informa Beneficiarul cu privire la rapoartele, concluziile şi recomandãrile care au impact asupra Proiectului acestuia, formulate de cãtre Comisia Europeanã şi orice altã autoritate competentã.
    (3) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, are obligaţia de a sprijini Beneficiarul prin furnizarea informaţiilor sau clarificãrilor pe care acesta le considerã necesare pentru implementarea Proiectului.
    (4) AMPOSDRU va efectua transferul prefinanţãrii, în condiţiile prevãzute în prezentul contract, în termen de maximum 15 zile de la data înregistrãrii cererii de prefinanţare la AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat, însoţitã de toate documentele solicitate prin prezentul contract. În situaţia nedepunerii acestor documente, AMPOSDRU nu va efectua plata prefinanţãrii.
    (5) AMPOSDRU va efectua rambursarea cheltuielilor în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data înregistrãrii cererii de rambursare însoţite de toate documentele solicitate prin prezentul contract. Termenul de 30 de zile calendaristice se suspendã în cazul în care Beneficiarul nu trimite cererea de rambursare cu respectarea condiţiilor prevãzute în prezentul contract. Beneficiarul care are calitatea de ordonator de credite al bugetului de stat, bugetului asigurãrilor sociale de stat sau al bugetelor fondurilor speciale şi Beneficiarul care reprezintã o entitate aflatã în subordinea sau în coordonarea acestuia şi care este finanţat integral de la bugetul acestuia va primi din partea AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat o notificare privind validarea cheltuielilor privind contribuţia comunitarã la finanţarea acordatã şi care au fost declarate prin cererile de rambursare, iar ulterior au fost virate de cãtre AMPOSDRU ca venit la bugetul din care a fost finanţat proiectul respectiv.
    (6) În vederea validãrii cheltuielilor, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, are obligaţia verificãrii tuturor operaţiunilor efectuate pentru implementarea Proiectului pe care le considerã necesare, a cererilor de prefinanţare/rambursare intermediarã/rambursare finalã şi a rapoartelor tehnico-financiare transmise de cãtre Beneficiar.
    Documentele-suport justificative privind cheltuielile declarate vor fi prezentate de cãtre Beneficiar la solicitarea AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, în conformitate cu prevederile art. 7.
    (7) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, monitorizeazã din punct de vedere tehnic şi financiar, în vederea asigurãrii legalitãţii, regularitãţii, conformitãţii şi realitãţii, toate activitãţile aferente implementãrii Proiectului care face obiectul prezentului contract.
    (8) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, are obligaţia de a efectua verificarea la faţa locului a activitãţilor aferente implementãrii Proiectului, în conformitate cu prevederile alin. (7), asigurând cel puţin o vizitã de monitorizare pentru fiecare an de implementare a Proiectului.
    (9) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, are obligaţia de a rãspunde la o solicitare prevãzutã la lit. A alin. (16) în termen de maximum 30 de zile de la primirea acesteia. În cazuri urgente justificate de cãtre Beneficiar, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat va rãspunde solicitãrii Beneficiarului în termen de 15 zile de la primirea solicitãrii.
    (10) AMPOSDRU va informa despre data închiderii oficiale/parţiale a POSDRU prin intermediul mijloacelor publice de informare.
    ART. 10
    Subcontractarea şi cesiunea
    (1) În cazul externalizãrii/subcontractãrii unor activitãţi din cadrul Proiectului, responsabilitatea totalã în raport cu AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat revine în final Beneficiarului, în conformitate cu dispoziţiile legale.
    (2) Valoarea maximã care va face obiectul externalizãrii nu poate depãşi 49% din valoarea contractului.
    (3) Prezentul contract, precum şi toate drepturile şi obligaţiile decurgând din implementarea acestuia nu pot face obiectul cesiunii totale ori parţiale, novaţiei, subrogaţiei sau al oricãrui alt mecanism de transmisiune şi/sau de transformare a obligaţiilor şi drepturilor prevãzute în prezentul contract de cãtre Beneficiar.
    (4) Managementul Proiectului poate fi externalizat (subcontractat) integral sau parţial.
    (5) Beneficiarul are obligaţia de a respecta prevederile legislaţiei naţionale în vigoare în domeniul achiziţiilor publice sau, în cazul în care Beneficiarul nu este autoritate contractantã în sensul legislaţiei naţionale privind atribuirea contractelor de achiziţii publice, are obligaţia respectãrii instrucţiunilor emise de AMPOSDRU pentru derularea procedurilor de achiziţie în cursul implementãrii proiectelor contractate.
    (6) Subcontractorii nu sunt parteneri sau asociaţi ai Beneficiarului sau partenerilor în baza prezentului contract.
    (7) Valoarea maximã a externalizãrii, reglementatã la alin. (2), nu include contractele de achiziţie publicã care au ca obiect furnizarea de produse (contracte de furnizare), achiziţia de imobile şi execuţia de lucrãri, acestea intrând sub incidenţa cheltuielilor de tip FEDR şi a categoriei de cheltuieli aferente managementului de proiect (materiale consumabile).
    (8) Pentru toate activitãţile externalizate (subcontractate), subcontractorii (inclusiv persoane fizice autorizate) se angajeazã sã furnizeze organismelor de audit şi de control, inclusiv AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, toate informaţiile necesare privind activitãţile subcontractate. În acest sens, Beneficiarul are obligaţia de a asigura disponibilitatea tuturor informaţiilor prin contractul încheiat cu prestatorul sau cu prestatorii.
    (9) Prevederile prezentului articol sunt aplicabile şi externalizãrii cãtre persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, cabinete individuale sau alte forme de organizare echivalente.
    ART. 11
    Nereguli
    (1) Prin neregulã se înţelege orice abatere de la legalitate, regularitate şi conformitate în raport cu dispoziţiile legale naţionale şi/sau comunitare, precum şi cu prevederile contractelor ori ale altor angajamente legale încheiate în baza acestor dispoziţii, care prejudiciazã bugetul general al Comunitãţii Europene şi/sau bugetele administrate de aceasta ori în numele ei, precum şi bugetele din care provine cofinanţarea aferentã printr-o cheltuialã necuvenitã.
    (2) Constatarea neregulilor şi recuperarea sumelor plãtite necorespunzãtor se realizeazã conform prevederilor legale în domeniu, respectiv <>Ordonanţa Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi <>Hotãrârea Guvernului nr. 1.306/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor.
    (3) În cazul sumelor plãtite necorespunzãtor de cãtre AMPOSDRU, Beneficiarul are obligaţia de a restitui sumele respective în termen de 15 zile de la data transmiterii referatului de restituire de cãtre AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, în conformitate cu dispoziţiile legale. Începând cu ziua a 16-a se vor calcula majorãri de întârziere pentru fiecare zi de întârziere, în procentul stabilit conform dispoziţiilor legale în vigoare la data respectivã.
    ART. 12
    Conflictul de interese şi regimul incompatibilitãţilor
    (1) Reprezintã conflict de interese orice situaţie care împiedicã pãrţile contractante sã aibã o atitudine profesionistã, obiectivã şi imparţialã sau care le împiedicã sã execute activitãţile prevãzute în prezentul contract într-o manierã profesionistã, obiectivã şi imparţialã, din motive referitoare la familie, viaţã personalã, afinitãţi politice ori naţionale, interese economice sau orice alte interese. Interesele anterior menţionate includ orice avantaj pentru persoana în cauzã, soţ/soţie, rude ori afini pânã la gradul al II-lea inclusiv.
    (2) Pãrţile contractante se obligã sã întreprindã toate diligenţele necesare pentru a evita orice conflict de interese sau incompatibilitate definitã de legislaţia româneascã şi europeanã în vigoare şi sã se informeze reciproc, cu celeritate, în legãturã cu orice situaţie care dã naştere sau este posibil sã dea naştere unui astfel de conflict.
    (3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) se aplicã partenerilor, subcontractorilor, angajaţilor Beneficiarului, precum şi angajaţilor AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat implicaţi în realizarea prevederilor prezentului contract.
    (4) AMPOSDRU şi OIPOSDRU delegat îşi rezervã dreptul de a verifica dacã mãsurile luate de Beneficiar sunt potrivite şi au dreptul de a solicita Beneficiarului sã ia mãsuri suplimentare, dacã este necesar, pentru evitarea conflictului de interese, sau de a rezilia contractul de plin drept, fãrã punere în întârziere, fãrã intervenţia unui tribunal arbitral/unei instanţe judecãtoreşti şi fãrã îndeplinirea altor formalitãţi, cu excepţia transmiterii cãtre Beneficiar a unei simple informãri cu privire la rezilierea prezentului contract, în cazul identificãrii unui conflict de interese sau unei incompatibilitãţi.
    ART. 13
    Modificãri şi completãri la contract
    (1) Orice modificare a prezentului contract se va face cu acordul ambelor pãrţi prin aprobarea unei notificãri sau prin încheierea unui act adiţional, cu excepţia modificãrilor determinate de schimbãri în legislaţia naţionalã şi/sau europeanã, care vor intra în vigoare la data menţionatã în actul normativ respectiv, fãrã a fi necesar în prealabil acordul Beneficiarului. În situaţia modificãrilor determinate de schimbãri în legislaţia naţionalã, AMPOSDRU sau OIPOSDRU delegat va notifica Beneficiarul în acest sens. Modelul-cadru de notificare ce vizeazã modificãri determinate de schimbãri în legislaţia naţionalã şi/sau europeanã va fi elaborat şi aprobat prin instrucţiune/decizie la nivelul AMPOSDRU.
    (2) Beneficiarul trebuie sã informeze AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, despre orice situaţie care poate determina întârzierea executãrii prezentului contract, în termen de 5 zile de la data la care a luat cunoştinţã de aceasta. Beneficiarul poate solicita, cu cel puţin 30 de zile înainte de sfârşitul perioadei de implementare a Proiectului, prelungirea duratei de implementare a Proiectului, cu respectarea duratei maxime de implementare a Proiectului specificate în Ghidul solicitantului aferent Proiectului finanţat, fãrã a afecta bugetul Proiectului. Beneficiarul va transmite solicitarea însoţitã de documente justificative.
    (3) În situaţii bine justificate, atunci când existã dificultãţi în atingerea indicatorilor stabiliţi, inclusiv în selectarea numãrului de persoane propus de Beneficiar în cadrul grupului/grupurilor-ţintã, aşa cum a fost specificat în cadrul cererii de finanţare prevãzute în anexa 1 la prezentul contract, Beneficiarul va putea solicita prin act adiţional o modificare sau o reducere a indicatorilor propuşi pentru grupul/grupurileţintã într-un procent de maximum 25% din valoarea stabilitã iniţial pentru fiecare grup-ţintã, acolo unde este cazul. Aceastã reducere a numãrului de persoane din cadrul grupului/grupurilor-ţintã va determina şi o reducere corespunzãtoare a valorii totale eligibile a Proiectului. Corectarea erorilor de redactare/introducere a cifrelor în sistemul informatic, introducerea de noi categorii de grupuri-ţintã sau modificarea caracteristicilor grupului-ţintã nu intrã sub incidenţa prezentului alineat şi fac obiectul unei propuneri de act adiţional la prezentul contract, justificatã corespunzãtor.
    ART. 14
    Forţa majorã
    (1) Prin forţã majorã se înţelege acel eveniment imprevizibil, insurmontabil şi imposibil de înlãturat, independent de voinţa pãrţilor, intervenit dupã data semnãrii prezentului contract, care împiedicã executarea în tot sau în parte a acestuia şi care exonereazã de rãspundere partea care îl invocã.
    (2) Pot constitui cauze de forţa majorã evenimente cum ar fi: calamitãţi naturale (cutremure, inundaţii, alunecãri de teren), rãzboi, revoluţie, embargo.
    (3) Partea care invocã forţã majorã are obligaţia de a notifica celeilalte pãrţi cazul de forţã majorã, în termen de 5 zile de la data apariţiei, şi de a dovedi existenţa situaţiei de forţã majorã, în termen de cel mult 15 zile, în baza unui certificat eliberat de autoritãţile competente. De asemenea, are obligaţia de a comunica data încetãrii situaţiei de forţã majorã, în termen de 5 zile.
    (4) Pãrţile au obligaţia de a lua orice mãsuri care le stau la dispoziţie în vederea limitãrii consecinţelor acţiunii de forţã majorã.
    (5) Dacã partea care invocã forţa majorã nu procedeazã la notificarea începerii şi încetãrii cazului de forţã majorã, în condiţiile şi termenele prevãzute, va suporta toate daunele provocate celeilalte pãrţi prin lipsa notificãrii.
    (6) Executarea prezentului contract va fi suspendatã de la data apariţiei cazului de forţã majorã pe perioada de acţiune a acesteia, fãrã a prejudicia drepturile ce se cuvin pãrţilor.
    (7) În cazul în care forţa majorã şi/sau efectele acesteia obligã la suspendarea executãrii prezentului contract pe o perioadã mai mare de 3 luni, pãrţile se vor întâlni într-un termen de cel mult 10 zile de la expirarea acestei perioade, pentru a conveni asupra modului de continuare, modificare sau reziliere a prezentului contract.
    ART. 15
    Încetarea şi suspendarea contractului
    (1) În situaţia în care Beneficiarul, din motive imputabile acestuia, nu a început implementarea Proiectului în termen de 3 luni de la data precizatã la art. 2 alin. (2), prezentul contract se considerã reziliat de plin drept, fãrã îndeplinirea altor formalitãţi şi fãrã intervenţia instanţei judecãtoreşti, cu excepţia unei simple notificãri de informare a Beneficiarului asupra rezilierii contractului.
    (2) AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, va rezilia prezentul contract de plin drept, fãrã intervenţia instanţei judecãtoreşti şi fãrã îndeplinirea altor formalitãţi, cu excepţia unei simple notificãri de informare a Beneficiarului asupra rezilierii contractului, dacã se constatã neconcordanţã între starea de fapt doveditã şi cele declarate de cãtre Beneficiar în cererea de finanţare, referitor la faptul cã Proiectul nu face obiectul unei alte finanţãri din fonduri publice naţionale şi/sau comunitare şi/sau nu a mai beneficiat de finanţare din alte programe naţionale ori comunitare. În acest caz, Beneficiarul este obligat sã restituie integral sumele primite, în termen de 10 zile de la data constatãrii neconcordanţei menţionate anterior. De asemenea, dupã împlinirea termenului de 10 zile menţionat anterior, Beneficiarul va plãti şi penalitãţi în cuantum de 0,1% pentru fiecare zi de întârziere pânã la restituirea integralã a sumelor primite, penalitãţi calculate la valoarea sumelor primite de Beneficiar.
    (3) În cazul nerespectãrii prevederilor prezentului contract de cãtre Beneficiar, inclusiv în situaţia prevãzutã la alin. (1), dupã notificarea prealabilã a Beneficiarului, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, poate dispune rezilierea de plin drept a prezentului contract fãrã intervenţia instanţei şi fãrã îndeplinirea altor formalitãţi, cu excepţia unei simple notificãri de informare a Beneficiarului asupra rezilierii contractului. În situaţia rezilierii, Beneficiarul va fi obligat la restituirea în întregime a sumelor deja primite în cadrul prezentului contract din asistenţa financiarã nerambursabilã, la plata de majorãri de întârziere şi/sau daune-interese.
    (4) Anterior rezilierii prezentului contract, AMPOSDRU poate suspenda plãţile ca o mãsurã de precauţie, dupã notificarea prealabilã a Beneficiarului.
    (5) În cazul în care prezentul contract este reziliat din culpa Beneficiarului, acesta poate fi exclus de la participarea la selecţia publicã de proiecte şi de la acordarea finanţãrii nerambursabile pentru o perioadã de 2 ani.
    (6) Dacã partenerul transnaţional nu furnizeazã documentele-suport solicitate în timp de 30 de zile de la data semnãrii prezentului contract, AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat poate decide sã declare contractul reziliat de plin drept, fãrã intervenţia instanţei şi fãrã îndeplinirea altor formalitãţi, cu excepţia unei simple notificãri de informare a Beneficiarului asupra rezilierii contractului.
    (7) Prin derogare de la prevederile alin. (1)-(6), prezentul contract se considerã reziliat de plin drept, fãrã îndeplinirea altor formalitãţi şi fãrã intervenţia instanţei judecãtoreşti, cu excepţia unei simple notificãri de informare a Beneficiarului asupra rezilierii contractului, în situaţia în care AMPOSDRU dispune în acest sens prin instrucţiune/decizie.
    ART. 16
    Legea aplicabilã
    (1) Prevederile prezentului contract vor fi interpretate, înţelese şi aplicate în conformitate cu legislaţia comunitarã şi/sau naţionalã în vigoare.
    (2) Prezentul contract este guvernat de legea românã.
    ART. 17
    Anexele la contract
    (1) Urmãtoarele documente sunt anexate la prezentul contract şi constituie parte integrantã a acestuia:
    - anexa 1 - Cererea de finanţare;
    - anexa 2 - Bugetul Proiectului;
    - anexa 3 - Acord de parteneriat;
    - anexa 4 - CV-urile echipei de management şi echipei de implementare, dacã este cazul.
    (2) În cazul unui conflict între prevederile anexelor şi cele ale prezentului contract, prevederile contractului prevaleazã.
    (3) AMPOSDRU va comunica prin instrucţiuni modele şi formate de formulare pentru aplicarea prevederilor prezentului contract.
    ART. 18
    Dispoziţii finale
    (1) Proprietatea, titlurile şi drepturile de proprietate intelectualã şi industrialã privind rezultatele Proiectului, raportãrile şi alte documente legate de acesta vor rãmâne la Beneficiar. Beneficiarul va acorda AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, dreptul de a utiliza gratuit şi dupã cum considerã necesar toate documentele rezultate în urma Proiectului, oricare ar fi forma acestora, dacã nu se încalcã drepturile existente de proprietate industrialã şi intelectualã.
    (2) AMPOSDRU îşi rezervã dreptul de a reduce parţial sau total finanţarea, dacã aceastã diminuare este cauzatã de dificultãţi în cadrul bugetului de stat. În acest sens, semnarea prezentului contract nu reprezintã în mod automat obligaţia necondiţionatã a AMPOSDRU de a finanţa, pânã la finalizarea Proiectului, valoarea angajatã în cazul menţionat mai sus. Riscul financiar asumat de Beneficiar va fi luat în calcul la semnarea prezentului contract, la modificarea sau prelungirea acestuia. Acordarea prezentei finanţãri nu presupune obligaţia AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, de a acorda şi alte finanţãri similare în viitor.
    (3) AMPOSDRU şi OIPOSDRU delegat îşi rezervã dreptul de a diminua corespunzãtor finanţarea acordatã, în situaţia în care indicatorii tehnici ai Proiectului prevãzuţi în cererea de finanţare sunt neîndepliniţi şi/sau nerealizaţi conform cererii de finanţare aprobate.
    (4) În cazul în care una dintre prevederile prezentului contract nu mai produce efecte juridice, celelalte prevederi rãmân valabile, iar pãrţile semnatare vor proceda în aşa fel încât sã înlocuiascã prin notificare sau schimb de adrese scrise clauza fãrã efecte juridice cu una permisã de lege, care sã aibã scopul avut de clauza ce nu mai produce efecte juridice.
    (5) Termenul zi reprezintã zi calendaristicã, dacã nu se specificã în mod distinct.
    (6) În eventualitatea unui litigiu între AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat, dupã caz, şi Beneficiar, survenit în executarea sau în legãturã cu executarea, interpretarea şi cu aplicarea în orice mod a prezentului contract, se vor depune toate diligenţele pentru soluţionarea acestuia pe cale amiabilã. În situaţia în care nu se poate ajunge la o înţelegere pe cale amiabilã în termen de 30 de zile de la data solicitãrii uneia dintre pãrţile contractante, litigiul se supune spre soluţionare instanţelor judecãtoreşti competente din România.
    (7) Procentul aferent cheltuielilor generale de administraţie reglementat în bugetul Proiectului, indiferent de formã, va fi citit şi luat în considerare ca fiind de maximum 5%, 7%, 15%, în funcţie de specific; este permisã modificarea sumelor prevãzute pentru cheltuieli generale de administraţie, prin act adiţional, în conformitate cu prevederile art. 9 lit. B.
    (8) Prezentul contract constituie titlu executoriu.
    (9) Prezentul contract a fost încheiat în douã exemplare originale în limba românã, un exemplar pentru AMPOSDRU/OIPOSDRU delegat şi un exemplar pentru Beneficiar.



    Autoritatea de management pentru Beneficiar
    Programul Operaţional Sectorial
    pentru Dezvoltarea Resurselor Umane

            Reprezentant legal Reprezentant legal

            Director general,
               Semnãtura Semnãtura
            ................ ................
                 Data Data
            ................ ................



                         --------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016