Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere Referatul Direcţiei transport rutier nr. 16.361 din 23.06.2025, prin care se supune spre aprobare Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii pentru modificarea Reglementărilor privind omologarea, agrearea şi efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase - RNTR 3, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.134/2005, cu modificările şi completările ulterioare, luând în considerare prevederile art. 15 alin. (1) pct. I lit. b) din Normele de efectuare a activităţii de transport rutier de mărfuri periculoase în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.175/2007, în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin: ART. I Reglementările privind omologarea, agrearea şi efectuarea inspecţiei tehnice periodice a vehiculelor destinate transportului anumitor mărfuri periculoase - RNTR 3, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.134/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 97 şi 97 bis din 1 februarie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează: 1. La capitolul 1 punctul 1.1, subpunctul 1.1.1 se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.1.1. Categoriile de vehicule N şi O sunt cele definite la art. 4 alin. (1) lit. (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE." 2. La capitolul 1 punctul 1.3, literele a) şi j) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "a) ADR - Acordul european referitor la transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase, adoptat şi semnat la Geneva la 30 septembrie 1957, restructurat, în vigoare de la 1 ianuarie 2025, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, cu modificările şi completările ulterioare; ...................j) RNTR 7 - Reglementări privind omologarea individuală, eliberarea cărţii de identitate şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere, precum şi eliberarea atestatului tehnic pentru maşinile autopropulsate şi pentru vehiculele lente." 3. La capitolul 1 punctul 1.4, subpunctul 1.4.3 se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.4.3. unitate mobilă pentru fabricarea explozivilor (MEMU) - o unitate sau un vehicul care are montată o unitate pentru fabricarea explozivilor din mărfuri periculoase care nu sunt explozivi şi pentru încărcarea acestora în găuri de mină. Unitatea este compusă din cisterne diverse şi containere pentru transportul în vrac, din echipamente pentru fabricarea explozivilor, precum şi din pompe şi accesoriile acestora. MEMU poate avea compartimente speciale pentru explozivi ambalaţi. Deşi definiţia MEMU include expresia «pentru fabricarea explozivilor din mărfuri periculoase care nu sunt explozivi şi pentru încărcarea acestora în găuri de mină», prescripţiile pentru MEMU se aplică numai transportului, nu şi fabricării şi încărcării explozivilor;" 4. În anexa nr. 1 la reglementări, capitolul 9.2 se modifică şi va avea cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. 5. În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.3, punctul 9.3.2.2 se modifică şi va avea următorul cuprins: "9.3.2.2. Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească prescripţiile de la pct. 9.2.5.1, 9.2.5.2, 9.2.5.5 şi 9.2.5.6." 6. În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.7, punctul 9.7.7.1 se modifică şi va avea următorul cuprins: "9.7.7.1. Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească prescripţiile de la pct. 9.2.5.1, 9.2.5.2, 9.2.5.5 şi următoarele prescripţii: a) întrerupătorul poate fi instalat la exteriorul cabinei conducătorului auto; b) dispozitivul de încălzire trebuie să poată fi scos din funcţiune din exteriorul compartimentului pentru încărcătură; şi c) nu este necesar să se demonstreze că schimbătorul de căldură al dispozitivului de încălzire rezistă la un ciclu redus de funcţionare reziduală. În plus, pentru vehiculele FL trebuie să fie îndeplinite prescripţiile de la pct. 9.2.5.3 şi 9.2.5.4." 7. În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.7, punctele 9.7.8.1 şi 9.7.8.3 se modifică şi vor avea următorul cuprins: "9.7.8.1. Orice completări sau modificări ale instalaţiei electrice trebuie să îndeplinească prescripţiile aplicabile din capitolul 9.2, după caz (a se vedea tabelul 9.2.1.1). NOTĂ: Pentru dispoziţiile tranzitorii, a se vedea pct. 1.6.5. ...................9.7.8.3. Echipamentul electric al vehiculelor FL, aflat în permanenţă sub tensiune, inclusiv conductorii, situat în afara zonelor 0 şi 1, trebuie să satisfacă prescripţiile care se aplică zonei 1 pentru echipamentul electric în general sau prescripţiile aplicabile zonei 2 pentru echipamentul electric situat în cabina conducătorului auto, conform standardului CEI 60079 partea 14. Echipamentul electric trebuie să corespundă prescripţiilor aplicabile echipamentului electric din grupa şi clasa de temperatură pertinente, conform substanţelor de transportat." 8. În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.8, punctul 9.8.4 se modifică şi va avea următorul cuprins: "9.8.4. Stabilitatea MEMU Lăţimea totală a suprafeţei de sprijin pe sol (distanţa dintre punctele exterioare de contact cu solul ale pneurilor dreapta şi stânga ale aceleiaşi axe) a axei cu cea mai mare lăţime trebuie să fie cel puţin egală cu 90% din înălţimea centrului de greutate a vehiculului încărcat. Pentru vehiculele articulate, masele pe axe ale unităţii purtătoare a semiremorcii încărcate nu trebuie să depăşească 60% din masa totală a ansamblului vehiculului articulat complet." 9. În anexa nr. 1 la reglementări, la capitolul 9.8, punctul 9.8.6.1 se modifică şi va avea următorul cuprins: "9.8.6.1. Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească prescripţiile de la pct. 9.2.5.1, 9.2.5.2, 9.2.5.5 şi 9.2.5.6 şi următoarele prescripţii: a) întrerupătorul poate fi instalat la exteriorul cabinei conducătorului auto; b) dispozitivul de încălzire trebuie să poată fi scos din funcţiune din exteriorul compartimentului MEMU; şi c) nu este necesar să se demonstreze că schimbătorul de căldură al dispozitivului de încălzire rezistă la un ciclu redus de funcţionare reziduală." ART. II Regia Autonomă „Registrul Auto Român“ va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin. ART. III Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Ionuţ-Cristian Săvoiu, secretar de stat Bucureşti, 31 iulie 2025. Nr. 1.140. ANEXA 1 CAP. 9.2 Prescripţii referitoare la construcţia vehiculelor 9.2.1. Conformitatea cu prescripţiile prezentului capitol 9.2.1.1. Vehiculele EX/II, EX/III, FL şi AT trebuie să îndeplinească prescripţiile prezentului capitol, conform tabelului de mai jos. Pentru alte vehicule decât vehiculele EX/II, EX/III, FL şi AT: - prescripţiile de la pct. 9.2.3.1.1 (echipament de frânare în conformitate cu Regulamentul ONU nr. 13 sau Directiva 71/320/CEE) se aplică la toate vehiculele înmatriculate pentru prima dată (sau care au intrat în exploatare, dacă înmatricularea nu este obligatorie) după 30 iunie 1997; – prescripţiile de la pct. 9.2.6 (dispozitiv de limitare a vitezei în conformitate cu Regulamentul ONU nr. 89 sau Directiva 92/24/CE) se aplică la toate autovehiculele cu o masă maximă mai mare de 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 1987, şi la toate autovehiculele cu masa maximă mai mare de 3,5 tone, dar mai mică sau egală cu 12 tone, înmatriculate pentru prima dată după 31 decembrie 2007.
┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────┐
│ │VEHICULE │ │
├─────────────────────────┼────┬──────┬──────┬──────┤OBSERVAŢII │
│SPECIFICAŢII TEHNICE │EX/ │EX/III│AT │FL │ │
│ │II │ │ │ │ │
├─────────┬───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.2 │ECHIPAMENT │ │ │ │ │ │
│ │ELECTRIC │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.2.1 │Dispoziţii │X │X │X │X │ │
│ │generale │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.2.2.1│Cabluri │X │X │X │X │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*a) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │vehiculelor cu o│
│ │ │ │ │ │ │masă maximă mai │
│ │ │ │ │ │ │mare de 3,5 │
│ │ │ │ │ │ │tone, │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată (sau care │
│ │ │ │ │ │ │au intrat în │
│ │ │ │ │ │ │exploatare, dacă│
│ │ │ │ │ │ │înmatricularea │
│ │ │ │ │ │ │nu este │
│ │Protecţie │ │ │ │ │obligatorie) │
│9.2.2.2.2│suplimentară │X*a)│X │X*b) │X │după 31 martie │
│ │ │ │ │ │ │2018. │
│ │ │ │ │ │ │*b) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │vehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată (sau care │
│ │ │ │ │ │ │au intrat în │
│ │ │ │ │ │ │exploatare, dacă│
│ │ │ │ │ │ │înmatricularea │
│ │ │ │ │ │ │nu este │
│ │ │ │ │ │ │obligatorie) │
│ │ │ │ │ │ │după 31 martie │
│ │ │ │ │ │ │2018. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*b) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │vehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată (sau care │
│9.2.2.3 │Siguranţe şi │X*b)│X │X │X │au intrat în │
│ │disjunctoare │ │ │ │ │exploatare, dacă│
│ │ │ │ │ │ │înmatricularea │
│ │ │ │ │ │ │nu este │
│ │ │ │ │ │ │obligatorie) │
│ │ │ │ │ │ │după 31 martie │
│ │ │ │ │ │ │2018. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.2.4 │Baterii │X │X │X │X │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.2.5 │Iluminare │X │X │X │X │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*b) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │vehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată (sau care │
│ │ │ │ │ │ │au intrat în │
│ │ │ │ │ │ │exploatare, dacă│
│ │ │ │ │ │ │înmatricularea │
│ │ │ │ │ │ │nu este │
│ │ │ │ │ │ │obligatorie) │
│ │ │ │ │ │ │după 31 martie │
│ │ │ │ │ │ │2018. │
│ │ │ │ │ │ │*c) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │Conexiuni │ │ │ │ │cu o masă maximă│
│ │electrice între│ │ │ │ │mai mare de 3,5 │
│9.2.2.6 │autovehicule şi│X*c)│X │X*b) │X │tone, destinate │
│ │remorci │ │ │ │ │să tracteze │
│ │ │ │ │ │ │remorci, şi │
│ │ │ │ │ │ │remorcilor cu o │
│ │ │ │ │ │ │masă maximă mai │
│ │ │ │ │ │ │mare de 3,5 │
│ │ │ │ │ │ │tone, │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată (sau care │
│ │ │ │ │ │ │au intrat în │
│ │ │ │ │ │ │exploatare, dacă│
│ │ │ │ │ │ │înmatricularea │
│ │ │ │ │ │ │nu este │
│ │ │ │ │ │ │obligatorie) │
│ │ │ │ │ │ │după 31 martie │
│ │ │ │ │ │ │2018. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.2.7 │Tensiune │X │X │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │Deconectarea │ │ │ │ │ │
│9.2.2.8 │circuitelor │ │X │ │X │ │
│ │electrice │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │Circuite │ │ │ │ │ │
│9.2.2.9 │alimentate în │ │ │ │ │ │
│ │permanenţă │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.2.9.1│ │ │ │ │X │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.2.9.2│ │ │X │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.3 │ECHIPAMENT DE │ │ │ │ │ │
│ │FRÂNARE │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.3.1 │Dispoziţii │X │X │X │X │ │
│ │generale │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*d) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │(tractoare şi │
│ │ │ │ │ │ │purtătoare) cu o│
│ │ │ │ │ │ │masă maximă mai │
│ │ │ │ │ │ │mare de 16 tone │
│ │ │ │ │ │ │şi │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │autorizate să │
│ │ │ │ │ │ │tracteze remorci│
│ │ │ │ │ │ │(remorci │
│ │ │ │ │ │ │complete, │
│ │ │ │ │ │ │semiremorci şi │
│ │ │ │ │ │ │remorci cu axă │
│ │ │ │ │ │ │centrală) cu o │
│ │ │ │ │ │ │masă maximă mai │
│ │ │ │ │ │ │mare de 10 tone.│
│ │ │ │ │ │ │Autovehiculele │
│ │ │ │ │ │ │trebuie să fie │
│ │ │ │ │ │ │echipate cu un │
│ │ │ │ │ │ │sistem de │
│ │ │ │ │ │ │frânare │
│ │ │ │ │ │ │antiblocare de │
│ │ │ │ │ │ │categoria 1. │
│ │ │ │ │ │ │Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │remorcilor │
│ │ │ │ │ │ │(remorci │
│ │Sistem de │ │ │ │ │complete, │
│ │frânare │X*e)│X*d,e)│X*d,e)│X*d,e)│semiremorci şi │
│ │antiblocare │ │ │ │ │remorci cu axă │
│ │ │ │ │ │ │centrală) cu o │
│ │ │ │ │ │ │masă maximă mai │
│ │ │ │ │ │ │mare de 10 tone.│
│ │ │ │ │ │ │Remorcile │
│ │ │ │ │ │ │trebuie să fie │
│ │ │ │ │ │ │echipate cu un │
│ │ │ │ │ │ │sistem de │
│ │ │ │ │ │ │frânare │
│ │ │ │ │ │ │antiblocare de │
│ │ │ │ │ │ │categoria A. │
│ │ │ │ │ │ │*e) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │tuturor │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor,│
│ │ │ │ │ │ │precum şi │
│ │ │ │ │ │ │remorcilor cu o │
│ │ │ │ │ │ │masă maximă mai │
│ │ │ │ │ │ │mare de 3,5 │
│ │ │ │ │ │ │tone, │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată (sau care │
│ │ │ │ │ │ │au intrat în │
│ │ │ │ │ │ │exploatare, dacă│
│ │ │ │ │ │ │înmatricularea │
│ │ │ │ │ │ │nu este │
│ │ │ │ │ │ │obligatorie) │
│ │ │ │ │ │ │după 31 martie │
│ │ │ │ │ │ │2018. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*f) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │cu o masă maximă│
│ │ │ │ │ │ │mai mare de 16 │
│ │ │ │ │ │ │tone sau │
│ │ │ │ │ │ │autorizate să │
│ │ │ │ │ │ │tracteze remorci│
│ │ │ │ │ │ │cu o masă maximă│
│ │ │ │ │ │ │mai mare de 10 │
│ │ │ │ │ │ │tone, │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată după 31 │
│ │ │ │ │ │ │martie 2018. │
│ │ │ │ │ │ │Sistemul de │
│ │Sistem de │ │ │ │ │frânare de │
│ │frânare de │X*f)│X*g) │X*g) │X*g) │încetinire │
│ │încetinire │ │ │ │ │trebuie să fie │
│ │ │ │ │ │ │de tip IIA. │
│ │ │ │ │ │ │*g) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │cu o masă maximă│
│ │ │ │ │ │ │mai mare de 16 │
│ │ │ │ │ │ │tone sau │
│ │ │ │ │ │ │autorizate să │
│ │ │ │ │ │ │tracteze remorci│
│ │ │ │ │ │ │cu o masă maximă│
│ │ │ │ │ │ │mai mare de 10 │
│ │ │ │ │ │ │tone. Sistemul │
│ │ │ │ │ │ │de frânare de │
│ │ │ │ │ │ │încetinire │
│ │ │ │ │ │ │trebuie să fie │
│ │ │ │ │ │ │de tip IIA. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │SISTEMUL DE │ │ │ │ │ │
│9.2.4 │PROPULSIE AL │ │ │ │ │ │
│ │VEHICULULUI │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*h) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │care utilizează │
│ │Rezervoare şi │ │ │ │ │alţi │
│9.2.4.2 │butelii de │X │X │X*h) │X │combustibili │
│ │combustibil │ │ │ │ │decât hidrogen, │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată după 31 │
│ │ │ │ │ │ │decembrie 2026. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*i) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│9.2.4.3 │Motor cu ardere│X │X │X*i) │X │înmatriculate │
│ │internă │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată după 31 │
│ │ │ │ │ │ │decembrie 2026. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*i) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│9.2.4.3.1│Motor │X │X │X*i) │X │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată după 31 │
│ │ │ │ │ │ │decembrie 2026. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.4.3.2│Sistem de │X │X │ │X │ │
│ │evacuare │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │Grup │ │ │ │ │ │
│9.2.4.4 │motopropulsor │ │ │X │ │ │
│ │electric │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.4.4.1│Dispoziţii │ │ │X │X │ │
│ │generale │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │Sistem │ │ │ │ │*i) Aplicabil │
│ │reîncărcabil de│ │ │ │ │autovehiculelor │
│9.2.4.4.2│stocare a │ │ │X*i) │X │înmatriculate │
│ │energiei │ │ │ │ │pentru prima │
│ │electrice │ │ │ │ │dată după 31 │
│ │ │ │ │ │ │decembrie 2026. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │Măsuri │ │ │ │ │ │
│9.2.4.4.3│împotriva │ │ │ │X │ │
│ │propagării │ │ │ │ │ │
│ │termice │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │Priza de │ │ │ │ │ │
│9.2.4.4.4│încărcare a │ │ │ │X │ │
│ │vehiculului │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │Pile de │ │ │ │ │ │
│9.2.4.5 │combustie cu │ │ │X │X │ │
│ │hidrogen │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │DISPOZITIVE DE │ │ │ │ │ │
│9.2.5 │ÎNCĂLZIRE CU │ │ │ │ │ │
│ │COMBUSTIE │ │ │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*j) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │echipate după 30│
│ │ │ │ │ │ │iunie 1999. │
│ │ │ │ │ │ │Conformitate │
│ │ │ │ │ │ │obligatorie nu │
│ │ │ │ │ │ │mai târziu de 1 │
│ │ │ │ │ │ │ianuarie 2010 │
│9.2.5.1 │ │ │ │ │ │pentru │
│9.2.5.2 │ │X*j)│X*j) │X*j) │X*j) │vehiculele │
│9.2.5.5 │ │ │ │ │ │echipate înainte│
│ │ │ │ │ │ │de 1 iulie 1999.│
│ │ │ │ │ │ │Se utilizează │
│ │ │ │ │ │ │data primei │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculări, │
│ │ │ │ │ │ │atunci când data│
│ │ │ │ │ │ │echipării nu │
│ │ │ │ │ │ │este │
│ │ │ │ │ │ │disponibilă. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*j) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │echipate după 30│
│ │ │ │ │ │ │iunie 1999. │
│ │ │ │ │ │ │Conformitate │
│ │ │ │ │ │ │obligatorie nu │
│ │ │ │ │ │ │mai târziu de 1 │
│ │ │ │ │ │ │ianuarie 2010 │
│9.2.5.3 │ │ │ │ │ │pentru │
│9.2.5.4 │ │ │ │ │X*j) │vehiculele │
│ │ │ │ │ │ │echipate înainte│
│ │ │ │ │ │ │de 1 iulie 1999.│
│ │ │ │ │ │ │Se utilizează │
│ │ │ │ │ │ │data primei │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculări, │
│ │ │ │ │ │ │atunci când data│
│ │ │ │ │ │ │echipării nu │
│ │ │ │ │ │ │este │
│ │ │ │ │ │ │disponibilă. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│9.2.5.6 │ │X │X │ │ │ │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*k) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │cu masa maximă │
│ │ │ │ │ │ │mai mare de 12 │
│ │ │ │ │ │ │tone, │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată după 31 │
│ │DISPOZITIV DE │ │ │ │ │decembrie 1987, │
│9.2.6 │LIMITARE A │X*k)│X*k) │X*k) │X*k) │şi tuturor │
│ │VITEZEI │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │cu masa maximă │
│ │ │ │ │ │ │mai mare de 3,5 │
│ │ │ │ │ │ │tone, dar mai │
│ │ │ │ │ │ │mică sau egală │
│ │ │ │ │ │ │cu 12 tone, │
│ │ │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată după 31 │
│ │ │ │ │ │ │decembrie 2007. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │*l) Aplicabil │
│ │ │ │ │ │ │dispozitivelor │
│ │ │ │ │ │ │de cuplare ale │
│ │ │ │ │ │ │autovehiculelor │
│ │ │ │ │ │ │şi remorcilor │
│ │DISPOZITIVE DE │ │ │ │ │înmatriculate │
│ │CUPLARE ALE │ │ │ │ │(sau care au │
│9.2.7 │AUTOVEHICULELOR│X │X │X*l) │X*l) │intrat în │
│ │ŞI REMORCILOR │ │ │ │ │exploatare, dacă│
│ │ │ │ │ │ │înmatricularea │
│ │ │ │ │ │ │nu este │
│ │ │ │ │ │ │obligatorie) │
│ │ │ │ │ │ │pentru prima │
│ │ │ │ │ │ │dată după 31 │
│ │ │ │ │ │ │martie 2018. │
├─────────┼───────────────┼────┼──────┼──────┼──────┼────────────────┤
│ │PREVENIREA │ │ │ │ │ │
│9.2.8 │ALTOR RISCURI │ │ │X │X │ │
│ │CAUZATE DE │ │ │ │ │ │
│ │COMBUSTIBILI │ │ │ │ │ │
└─────────┴───────────────┴────┴──────┴──────┴──────┴────────────────┘
9.2.1.2. MEMU trebuie să satisfacă prescripţiile din prezentul capitol aplicabile vehiculelor EX/III. 9.2.2. Echipament electric 9.2.2.1. Dispoziţii generale Instalaţia electrică trebuie să fie proiectată, construită şi protejată astfel încât să nu provoace nicio aprindere sau niciun scurtcircuit, în condiţii normale de utilizare a vehiculelor. Instalaţia electrică trebuie să satisfacă prescripţiile de la pct. 9.2.2.2 până la pct. 9.2.2.9, conform tabelului de la pct. 9.2.1. Grupul motopropulsor electric şi componentele de înaltă tensiune care sunt conectate galvanic la acesta, conforme prescripţiilor Regulamentului ONU nr. 100*1), astfel cum a fost modificat cel puţin prin seria 03 de amendamente, nu trebuie să satisfacă prescripţiile de la pct. 9.2.2.2 până la pct. 9.2.2.7. *1) Regulamentul ONU nr. 100 (Dispoziţii uniforme privind omologarea vehiculelor în ceea ce priveşte cerinţele specifice pentru grupul motopropulsor electric). 9.2.2.2. Cablaj 9.2.2.2.1. Cabluri Niciun cablu al circuitului electric nu trebuie să transmită un curent de o intensitate mai mare decât cea pentru care a fost proiectat. Conductorii trebuie să fie izolaţi în mod corespunzător. Cablurile trebuie să fie adecvate condiţiilor în care se prevede a fi utilizate, în special condiţiile de temperatură şi de compatibilitate cu fluidele. Cablurile trebuie să fie conforme cu ISO 6722-1:2011 + Cor 01:2012, ISO 6722-2:2013, ISO 19642-3:2019, ISO 196424:2019, ISO 19642-5:2019 sau ISO 19642-6:2019. Cablurile trebuie să fie fixate sigur şi poziţionate astfel încât să fie protejate faţă de solicitările mecanice şi termice. 9.2.2.2.2. Protecţie suplimentară Cablurile situate în spatele cabinei şoferului şi pe remorci trebuie protejate suplimentar pentru a reduce la minimum riscurile accidentale de aprindere sau scurtcircuit în cazul unui impact sau al unei deformări. Protecţia suplimentară trebuie să fie adecvată condiţiilor normale de utilizare a vehiculului. Protecţia suplimentară se consideră conformă dacă sunt utilizate cabluri multifilare conforme cu ISO 14572:2011, ISO 19642-7:2019, ISO 19642-8:2019, ISO 19642-9:2019 sau ISO 19642-10:2019 ori se utilizează unul dintre exemplele din figurile de la 9.2.2.2.2.1 la 9.2.2.2.2.4*) de mai jos sau orice altă configuraţie care prezintă o protecţie similară adecvată. *) Figurile 9.2.2.2.2.1-9.2.2.2.2.4 sunt reproduse în facsimil. (a se vedea imaginea asociată) Cablurile senzorilor de viteză de la roţi nu au nevoie de protecţie suplimentară. Vehiculele EX/II care sunt vanuri cu pereţi rigizi construite într-o singură etapă şi la care cablajul din spatele cabinei şoferului este protejat de caroserie sunt considerate ca îndeplinind cerinţa referitoare la protecţia suplimentară. 9.2.2.3. Siguranţe şi disjunctoare Toate circuitele trebuie protejate prin siguranţe fuzibile sau disjunctoare automate, cu excepţia următoarelor circuite: - de la bateria de pornire la sistemul de pornire la rece; – de la bateria de pornire la alternator; – de la alternator la cutia cu siguranţe fuzibile sau disjunctoare; – de la bateria de pornire la demarorul motorului; – de la bateria de pornire la cutia de comandă a sistemului de frânare de încetinire (a se vedea pct. 9.2.3.1.2), dacă acest sistem este electric sau electromagnetic; – de la bateria de pornire la mecanismul electric de ridicare a axei; – de la bateria de pornire la echipamentul electric de direcţie. Circuitele neprotejate de mai sus trebuie să fie cât mai scurte posibil. 9.2.2.4. Baterii Bornele bateriei trebuie să fie izolate electric sau bateria trebuie acoperită cu un capac izolator. Bateriile care pot produce gaze inflamabile şi care nu sunt situate sub capota motorului trebuie instalate într-o cutie ventilată. 9.2.2.5. Iluminare Nu trebuie utilizate surse de lumină cu dulie filetată. 9.2.2.6. Conexiuni electrice dintre autovehicule şi remorci 9.2.2.6.1. Conexiunile electrice trebuie să fie proiectate astfel încât să prevină: - pătrunderea umezelii şi a murdăriei; părţile conectate trebuie să aibă cel puţin gradul de protecţie IP54, conform standardului CEI 60529; – debranşarea accidentală; conectoarele trebuie să îndeplinească prescripţiile de la punctul 5.6 din ISO 4091:2003. 9.2.2.6.2. Prescripţiile de la pct. 9.2.2.6.1 se consideră a fi îndeplinite: - pentru conectoarele standardizate pentru scopuri specifice în conformitate cu ISO 12098:2004*2), ISO 7638:2003*2), EN 15207:2014 sau ISO 25981:2008*2); *2) ISO 4009 la care se face referire în acest standard nu trebuie aplicat. – în cazul în care conexiunile electrice fac parte dintr-un sistem automat de cuplare [a se vedea Regulamentul ONU nr. 55*3)]. *3) Regulamentul ONU nr. 55 (Dispoziţii uniforme privind omologarea componentelor mecanice de cuplare ale ansamblurilor de vehicule). 9.2.2.6.3. Conexiunile electrice folosite pentru alte scopuri care ţin de buna funcţionare a vehiculelor şi echipamentelor acestora pot fi folosite, cu condiţia să îndeplinească prescripţiile de la pct. 9.2.2.6.1. 9.2.2.7. Tensiune Tensiunea nominală a sistemului electric nu trebuie să depăşească 25 V c.a. sau 60 V c.c. Tensiuni superioare sunt admise în părţile izolate galvanic ale sistemului electric, cu condiţia ca aceste părţi să nu fie localizate la mai puţin 0,5 metri de exteriorul compartimentului de încărcare sau al cisternei. În plus, sistemele care funcţionează la o tensiune mai mare de 1.000V c.a. sau 1.500V c.c. trebuie amplasate într-o cutie închisă. Utilizarea surselor de lumină cu xenon este permisă numai în cazul în care acestea au startere integrate. 9.2.2.8. Deconectarea circuitelor electrice 9.2.2.8.1. Dispozitivele care asigură deconectarea circuitelor electrice pentru toate nivelurile de tensiune trebuie montate cât mai aproape posibil de sursele de energie. În cazul în care dispozitivul deconectează numai cablul ce provine de la sursa de energie, acesta trebuie să deconecteze cablul de alimentare. 9.2.2.8.2. Un dispozitiv de comandă pentru facilitarea deconectării trebuie instalat în cabina conducătorului auto. Acesta trebuie să fie uşor accesibil pentru conducătorul auto şi semnalizat distinct. El trebuie să fie protejat împotriva acţionării involuntare fie printr-un capac de protecţie, fie cu un dispozitiv de comandă cu mişcare dublă, fie prin alte mijloace corespunzătoare. Pot fi instalate dispozitive de comandă suplimentare, cu condiţia ca acestea să fie identificate în mod distinct şi protejate împotriva unei acţionări involuntare. Dacă dispozitivul (dispozitivele) de comandă este (sunt) acţionat(e) electric, circuitele dispozitivului (dispozitivelor) de comandă trebuie să respecte prescripţiile de la pct. 9.2.2.9. 9.2.2.8.3. Dispozitivele care asigură deconectarea circuitelor electrice trebuie să fie proiectate astfel încât să poată fi acţionate atunci când vehiculul este în staţionare. Deconectarea trebuie să fie finalizată în termen de 30 de secunde de la activarea dispozitivului de control. 9.2.2.8.4. Dispozitivul trebuie să fie instalat astfel încât să fie respectat gradul de protecţie IP65, în conformitate cu standardul CEI 60529. 9.2.2.8.5. Conexiunile electrice la dispozitiv Sistemele a căror tensiune depăşeşte 25 V c.a. sau 60 V c.c. şi sistemele care fac obiectul Regulamentului ONU nr. 100 trebuie să respecte cerinţele regulamentului respectiv. Sistemele cu o tensiune de până la 25V c.a. sau 60V c.c. trebuie să aibă un grad de protecţie IP54, în conformitate cu standardul CEI 60529. Totuşi, acest lucru nu este necesar dacă aceste conexiuni se află în interiorul unei cutii, care poate fi cea a bateriei. În acest caz, este suficientă protejarea acestor conexiuni împotriva scurtcircuitelor prin intermediul unui capac din cauciuc, de exemplu. 9.2.2.9. Circuite alimentate în permanenţă 9.2.2.9.1. a) Acele părţi ale instalaţiei electrice, inclusiv conductorii, care trebuie să rămână sub tensiune atunci când dispozitivul care asigură deconectarea circuitelor electrice este activat trebuie să aibă caracteristici adecvate pentru utilizarea în zone periculoase. Acest echipament trebuie să satisfacă dispoziţiile generale ale standardului CEI 60079, părţile 0 şi 14*4) şi dispoziţiile suplimentare aplicabile ale standardului CEI60079, părţile 1, 2, 5, 6, 7, 11, 15, 18, 26 sau 28. *4) Dispoziţiile standardului CEI 60079, partea 14, nu prevalează asupra dispoziţiilor prezentei părţi. b) Pentru aplicarea standardului CEI 60079, partea 14*4), trebuie utilizată clasificarea următoare: Echipamentul electric aflat permanent sub tensiune, inclusiv conductorii, care nu este supus prescripţiilor pct. 9.2.2.4 şi 9.2.2.8 trebuie să satisfacă prescripţiile aplicabile zonei 1 pentru echipamentul electric în general sau prescripţiile aplicabile zonei 2 pentru echipamentul electric situat în cabina conducătorului auto. Trebuie îndeplinite prescripţiile aplicabile grupei de explozie IIC, clasa de temperatură T6. Totuşi, pentru echipamentul electric aflat în permanenţă sub tensiune, instalat într-un mediu unde temperatura determinată de echipamentul neelectric situat în acelaşi mediu depăşeşte limita de temperatură T6, clasa de temperatură a echipamentului electric aflat sub tensiune în permanenţă trebuie să fie cel puţin T4. c) Conductorii de alimentare pentru echipamentul electric aflat în permanenţă sub tensiune fie trebuie să îndeplinească prescripţiile standardului CEI 60079, partea 7 („Securitate crescută“) şi să fie protejaţi de o siguranţă sau un întrerupător automat al circuitului plasat cât mai aproape posibil de sursa de alimentare, fie, în cazul unui „echipament de siguranţă intrinsec“, trebuie să fie protejaţi printr-un dispozitiv de siguranţă plasat cât mai aproape posibil de sursa de alimentare. 9.2.2.9.2. Conexiunile de derivaţie ale dispozitivului care asigură deconectarea circuitelor electrice pentru echipamentul electric care trebuie să rămână sub tensiune atunci când dispozitivul este activat trebuie protejate împotriva supraîncălzirii printr-o metodă adecvată, cum ar fi o siguranţă fuzibilă, un întrerupător sau un dispozitiv de siguranţă (limitator de curent). 9.2.3. Echipament de frânare 9.2.3.1. Dispoziţii generale 9.2.3.1.1. Autovehiculele şi remorcile destinate să constituie o unitate de transport pentru mărfuri periculoase trebuie să îndeplinească toate prescripţiile tehnice aplicabile din Regulamentul ONU nr. 13*5), cu modificările ulterioare, conform datelor de aplicare specificate în acesta. Vehiculele echipate cu un sistem de frânare electrică recuperativă trebuie să îndeplinească toate prescripţiile tehnice aplicabile din Regulamentul ONU nr. 13, astfel cum a fost modificat cel puţin prin seria 11 de amendamente, după caz. *5) Regulamentul ONU nr. 13 (Dispoziţii uniforme privind omologarea vehiculelor din categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte frânarea). Remorcile cu frânare recuperativă sau cu grup motopropulsor electric nu sunt permise. 9.2.3.1.2. Vehiculele EX/II, EX/III, FL şi AT trebuie să îndeplinească dispoziţiile din anexa 5 la Regulamentul ONU nr. 13. 9.2.3.2. (Abrogat) 9.2.3.3. Sistem de frânare de încetinire a vehiculului Vehiculele echipate cu un sistem de frânare de încetinire care emite temperaturi ridicate, plasat în spatele peretelui din spate al cabinei, trebuie prevăzute cu un ecran termic între acest sistem şi cisternă sau încărcătură, fixat solid şi astfel dispus încât să permită evitarea oricărei încălziri, chiar locală, a peretelui cisternei sau a încărcăturii. În plus, acest ecran termic trebuie să protejeze sistemul de frânare împotriva scurgerilor, chiar accidentale, ale produsului transportat. Se va considera drept satisfăcătoare o protecţie care are, de exemplu, un ecran cu pereţi dubli. 9.2.4. Sistemul de propulsie al vehiculului 9.2.4.1. Dispoziţii generale Dispoziţiile tehnice de mai jos se aplică conform tabelului de la pct. 9.2.1. Vehiculele hibride echipate cu motor cu ardere internă şi grup motopropulsor electric trebuie să îndeplinească prescripţiile aplicabile de la pct. 9.2.4.2 până la pct. 9.2.4.5. 9.2.4.2. Rezervoare şi butelii de combustibil Rezervoarele şi buteliile de combustibil pentru alimentarea motorului sau a pilei de combustie a vehiculului trebuie să îndeplinească următoarele prescripţii: a) în caz de scurgere în condiţii normale de transport, combustibilul lichid sau faza lichidă a combustibilului gazos trebuie să se scurgă către sol şi nu trebuie să vină în contact cu încărcătura sau cu părţile calde ale vehiculului; b) rezervoarele pentru combustibili lichizi trebuie să respecte prescripţiile Regulamentului ONU nr. 34*6); rezervoarele care conţin benzină trebuie echipate cu un dispozitiv antiflacără eficient, care să se adapteze la orificiul de umplere, sau cu un dispozitiv care permite menţinerea acestui orificiu închis ermetic; *6) Regulamentul ONU nr. 34 (Dispoziţii uniforme privind omologarea vehiculelor în ceea ce priveşte riscurile de incendiu). c) rezervoarele pentru GNL şi buteliile pentru GNC trebuie să îndeplinească prescripţiile aplicabile ale Regulamentului ONU nr. 110*7); *7) Regulamentul ONU nr. 110 [Dispoziţii uniforme privind omologarea: I. componentelor specifice ale autovehiculelor care utilizează în sistemele lor de propulsie gaz natural comprimat (GNC) şi/sau gaz natural lichefiat (GNL); II. vehiculelor în ceea ce priveşte instalarea componentelor specifice de un tip omologat pentru utilizarea gazului natural comprimat (GNC) şi/sau a gazului natural lichefiat (GNL) în sistemul lor de propulsie]. d) rezervoarele pentru GPL trebuie să îndeplinească prescripţiile aplicabile ale Regulamentului ONU nr. 67*8); *8) Regulamentul ONU nr. 67 (Dispoziţii uniforme privind omologarea: I. echipamentelor specifice pentru vehiculele din categoria M şi N, care utilizează gaz petrolier lichefiat în sistemul de propulsie; II. vehiculelor din categoria M şi N dotate cu echipamente specifice pentru utilizarea gazului petrolier lichefiat în sistemul lor de propulsie, în ceea ce priveşte instalarea unui astfel de echipament) e) rezervoarele şi buteliile pentru hidrogen trebuie să îndeplinească prescripţiile aplicabile ale Regulamentului ONU nr. 134*9), astfel cum a fost modificat cel puţin prin seria 02 de amendamente, sau rezervoarele pentru hidrogen lichid trebuie să îndeplinească prescripţiile tehnice aplicabile ale Regulamentului Tehnic Global nr. 13*10), amendamentul 1, partea 7; *9) Regulamentul ONU nr. 134 [Dispoziţii uniforme privind omologarea autovehiculelor şi a componentelor acestora în ceea ce priveşte performanţa în materie de siguranţă a vehiculelor alimentate cu hidrogen (HFCV)]. *10) Regulamentul Tehnic Global nr. 13 privind vehiculele cu pilă de combustie cu hidrogen. f) orificiile de descărcare ale dispozitivelor de siguranţă şi/sau ale supapelor de siguranţă ale rezervoarelor de combustibil care conţin combustibili gazoşi trebuie să fie orientate într-o altă direcţie decât cea a prizelor de aer, a sistemelor de stocare a energiei electrice, a rezervoarelor de combustibil, a încărcăturii sau a părţilor calde ale vehiculului şi nu trebuie să afecteze suprafeţele închise, alte vehicule, sistemele montate la exterior care au prize de aer (de exemplu, sistemele de aer condiţionat), admisia motorului sau evacuarea motorului. Conductele sistemului de alimentare nu trebuie fixate pe rezervorul cisternei care conţine încărcătura. 9.2.4.3. Motor cu ardere internă 9.2.4.3.1. Motor Motorul care propulsează vehiculul trebuie echipat şi amplasat astfel încât să se evite orice pericol pentru încărcătură ca urmare a încălzirii sau aprinderii. Utilizarea unui combustibil este permisă numai dacă componentele sunt omologate şi instalarea lor îndeplineşte prescripţiile de la pct. 9.2.2 şi prescripţiile tehnice ale: a) Regulamentului ONU nr. 110 pentru GNC sau GNL; b) Regulamentului ONU nr. 67 pentru GPL; c) Regulamentului ONU nr. 134 pentru hidrogen comprimat şi prescripţiile tehnice ale Regulamentului Tehnic Global nr. 13, amendamentul 1 pentru hidrogen lichid, după caz. În cazul vehiculelor EX/II şi EX/III, motorul trebuie să fie un motor cu aprindere prin comprimare care utilizează numai combustibili lichizi cu punct de aprindere mai mare de 55° C. Nu trebuie utilizate gaze. 9.2.4.3.2. Sistem de evacuare Sistemul de evacuare (inclusiv tubulatura de evacuare) trebuie direcţionat sau protejat astfel încât să se evite orice pericol pentru încărcătură ca urmare a încălzirii sau aprinderii. Părţile sistemului de evacuare situate direct sub rezervorul de combustibil (diesel) trebuie să se găsească la o distanţă de cel puţin 100 mm sau să fie protejate printr-un ecran termic. 9.2.4.4. Grup motopropulsor electric Grupurile motopropulsoare electrice nu trebuie utilizate pentru vehiculele EX. Remorcile cu frânare recuperativă sau cu grup motopropulsor electric nu sunt permise. 9.2.4.4.1. Dispoziţii generale Grupul motopropulsor electric trebuie să îndeplinească prescripţiile Regulamentului ONU nr. 100, astfel cum a fost modificat cel puţin prin seria 03 de amendamente. Vehiculele cu grup motopropulsor electric trebuie să fie echipate cu un sistem de monitorizare a rezistenţei izolaţiei. Vehiculul trebuie să emită semnale externe în condiţii de staţionare, suplimentar avertizării pe care o primeşte conducătorul auto în cabină, în conformitate cu prescripţiile pct. 6.15.1 din Regulamentul ONU nr. 100, astfel cum a fost modificat cel puţin prin seria 03 de amendamente. 9.2.4.4.2. Sistem reîncărcabil de stocare a energiei electrice (SRSEE) NOTĂ: Alte abrevieri pentru SRSEE sunt folosite în alte documentaţii pentru sisteme similare (de exemplu, SRSE). SRSEE-ul vehiculelor cu grup motopropulsor electric trebuie să fie proiectat şi fabricat ţinând cont de o evaluare a riscurilor, în conformitate cu ISO 6469-1:2019/Amd 1:2022, pentru a asigura siguranţă în condiţii normale de operare. Examinarea trebuie să fie efectuată de către un serviciu tehnic, precum un serviciu tehnic de omologare a vehiculelor, în conformitate cu Regulamentul ONU nr. 100, astfel cum a fost modificat cel puţin prin seria 03 de amendamente. NOTĂ: Condiţiile normale de operare includ, de asemenea, situaţiile de funcţionare defectuoasă şi situaţiile accidentale previzibile în mod rezonabil. 9.2.4.4.3. Măsuri împotriva propagării termice În cazul SRSEE care conţin celule pentru care nu se poate garanta limitarea propagării termice în interiorul SRSEE, trebuie luate măsuri pentru a reduce pericolul asupra încărcăturii ca urmare a încălzirii sau aprinderii. 9.2.4.4.4. Priza de încărcare a vehiculului Priza de încărcare a vehiculului trebuie să fie prevăzută cu o funcţie de detectare termică ce limitează sau întrerupe transferul de curent, în conformitate cu ISO 17409:2020, atunci când temperatura depăşeşte valorile nominale ale componentelor sau limitele prevăzute de standardele de produs aplicabile (A se vedea, de exemplu, standardul CEI 62196-3-1:2020.). 9.2.4.5. Vehicule cu pile de combustie cu hidrogen 9.2.4.5.1. Vehiculele cu pile de combustie cu hidrogen trebuie să îndeplinească prescripţiile pentru grupul motopropulsor electric de la pct. 9.2.4.4. 9.2.4.5.2. Vehiculele cu pile de combustie cu hidrogen trebuie să fie conforme cu Regulamentul ONU nr. 134, astfel cum a fost modificat cel puţin prin seria 02 de amendamente. Pentru vehiculele care utilizează hidrogen lichid se aplică prescripţiile tehnice din Regulamentul Tehnic Global nr. 13, amendamentul 1. 9.2.4.5.3. Dispozitivele de închidere ale rezervoarelor pentru hidrogen trebuie să se închidă automat: a) atunci când vehiculul nu mai este în modul de conducere; b) la o decelerare de 3,25 m/s^-2 timp de 0,7 s; c) în cazul unei răsturnări laterale la un unghi mai mare de 23°. Dispozitivele de închidere pot fi redeschise printr-o acţiune deliberată a conducătorului auto. 9.2.5. Dispozitive de încălzire cu combustie 9.2.5.1. Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să îndeplinească prescripţiile tehnice aplicabile din Regulamentul ONU nr. 122*11), cu modificările ulterioare, în conformitate cu datele de aplicare specificate în acesta, precum şi prevederile de la pct. 9.2.5.2 până la pct. 9.2.5.6, aplicabile conform tabelului de la pct. 9.2.1. *11) Regulamentul ONU nr. 122 (Dispoziţii uniforme privind omologarea vehiculelor din categoriile M, N şi O în ceea ce priveşte sistemele lor de încălzire). 9.2.5.2. Dispozitivele de încălzire cu combustie şi conductele lor de evacuare a gazelor trebuie concepute, amplasate şi protejate sau acoperite astfel încât să prevină orice risc inacceptabil de încălzire ori de aprindere a încărcăturii. Această prescripţie se consideră satisfăcută dacă rezervorul şi sistemul de evacuare ale dispozitivului sunt conforme cu dispoziţiile similare celor prescrise pentru rezervoarele de combustibil şi sistemele de evacuare ale vehiculelor de la pct. 9.2.4.2 şi, respectiv, pct. 9.2.4.3.2. 9.2.5.3. Dispozitivele de încălzire cu combustie trebuie să poată fi scoase din funcţiune cel puţin prin următoarele metode: a) întrerupere manuală deliberată din cabina conducătorului auto; b) oprirea motorului vehiculului; în acest caz, dispozitivul de încălzire poate fi repus în funcţiune manual de către conducătorul auto; c) pornirea unei pompe de alimentare de pe autovehiculul pentru substanţele periculoase transportate. 9.2.5.4. O funcţionare reziduală este permisă după ce dispozitivele de încălzire au fost scoase din funcţiune. Pentru metodele de la pct. 9.2.5.3 lit. b) şi c), alimentarea cu aer de combustie trebuie să fie întreruptă prin măsuri adecvate, după un ciclu de funcţionare reziduală de maximum 40 de secunde. Trebuie utilizate numai dispozitive de încălzire cu combustie pentru care s-a demonstrat că schimbătorul de căldură rezistă la un ciclu de funcţionare reziduală redus, de 40 de secunde, pe durata utilizării normale. 9.2.5.5. Dispozitivul de încălzire cu combustie trebuie pus în funcţiune manual. Dispozitivele de programare sunt interzise. 9.2.5.6. Sistemele de încălzire cu combustie care utilizează combustibili gazoşi nu sunt permise. 9.2.6. Dispozitiv de limitare a vitezei Autovehiculele (purtătoare şi tractoarele pentru semiremorci) cu o masă maximă mai mare de 3,5 tone trebuie echipate cu un dispozitiv de limitare a vitezei sau cu o funcţie de limitare a vitezei, conform prescripţiilor tehnice din Regulamentul ONU nr. 89*12), cu modificările ulterioare. Dispozitivul de limitare a vitezei sau funcţia de limitare a vitezei va fi reglat(ă) astfel încât viteza să nu depăşească 90 km/h. *12) Regulamentul ONU nr. 89 [Dispoziţii uniforme privind omologarea: I. vehiculelor cu privire la limitarea vitezei maxime sau la funcţia reglabilă de limitare a vitezei; II. vehiculelor cu privire la instalarea unui dispozitiv limitator de viteză (DLV) sau a unui dispozitiv limitator reglabil de viteză (DLRV) de tip omologat. III. dispozitivelor limitatoare de viteză (DLV) şi a dispozitivelor limitatoare reglabile de viteză (DLRV)]. 9.2.7. Dispozitive de cuplare ale autovehiculelor şi remorcilor Dispozitivele de cuplare ale autovehiculelor şi remorcilor trebuie să îndeplinească prescripţiile Regulamentului ONU nr. 55, cu modificările ulterioare, conform datelor de aplicare specificate în acesta. 9.2.8. Prevenirea altor riscuri cauzate de combustibili 9.2.8.1. Sistemele de alimentare cu GNL şi hidrogen lichid ale motoarelor trebuie să fie echipate şi situate astfel încât să fie evitat orice pericol pentru încărcătură care poate fi cauzat de faptul că gazul este refrigerat. ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.