Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
ORDIN nr. 1.139 din 14 iulie 2025 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005
Având în vedere dispoziţiile art. 4 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, ministrul finanţelor emite următorul ordin: ART. I Normele metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.186 şi 1.186 bis din 29 decembrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează, după cum urmează: 1. La capitolul I „Dispoziţii generale“, subpunctul 1.4.1. „Documente justificative - prevederi generale“ al punctului 1.4. „Documente justificative şi registre de contabilitate“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.4.1. Documente justificative - prevederi generale Deţinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor şi datoriilor, precum şi efectuarea de operaţiuni economico-financiare, fără să fie înregistrate în contabilitate, sunt interzise. Instituţiile publice consemnează operaţiunile economico - financiare în momentul efectuării lor în documente justificative pe baza cărora se fac înregistrări în jurnale, fişe şi alte documente contabile, după caz. Documentele care stau la baza înregistrărilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condiţiile în care furnizează toate informaţiile prevăzute de normele legale în vigoare. Documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitate angajează răspunderea persoanelor care le-au întocmit, vizat şi aprobat, precum şi a celor care le-au înregistrat în contabilitate, după caz. Înregistrările în contabilitate se efectuează cronologic, prin respectarea succesiunii documentelor după data de întocmire sau de intrare a acestora în unitate, şi sistematic, în conturi sintetice şi analitice, în conformitate cu regulile stabilite pentru forma de înregistrare în contabilitate «maestru-şah». Înregistrările în contabilitate se pot face manual sau utilizând sistemele informatice de prelucrare automată a datelor. Documentele financiar-contabile pot fi prezentate ca documente pe suport hârtie sau în format electronic. Prin document în format electronic se înţelege documentul care conţine informaţiile prevăzute de normele legale în vigoare, care a fost emis şi primit în format electronic. Registrele de contabilitate şi formularele comune pe economie privind activitatea financiară şi contabilă pot fi adaptate în funcţie de specificul şi necesităţile instituţiilor publice, cu condiţia respectării conţinutului minimal de informaţii şi a normelor de întocmire şi utilizare a acestora. Acestea pot fi prezentate ca documente pe suport hârtie sau în format electronic, cu condiţia întocmirii acestora potrivit normelor legale în vigoare. Entităţile pot stabili norme proprii de întocmire şi utilizare a documentelor financiar-contabile, cu condiţia ca acestea să respecte reglementările legale în vigoare."
2. La capitolul II „Aprobarea, depunerea şi componenţa situaţiilor financiare“: 2.1. Punctul 2.2. „Componenţa situaţiilor financiare“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.2. Componenţa situaţiilor financiare Situaţiile financiare trimestriale şi anuale cuprind: a) bilanţul; b) contul de rezultat patrimonial; c) situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit; d) situaţia modificărilor în structura activelor nete sau capitalurilor proprii; e) contul de execuţie venituri; f) contul de execuţie cheltuieli; g) note la situaţiile financiare; h) alte rapoarte/anexe."
2.2. Punctul 2.3. „Bilanţul“ se modifică astfel: a) La subpunctul 2.3.1. „Prevederi generale“, se abrogă ultimul paragraf. b) Subpunctul 2.3.2. „Structura bilanţului“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "A. ACTIVE Active necurente Active fixe necorporale Active fixe corporale Active financiare Creanţe necurente Total active necurente Active curente Stocuri Creanţe Active financiare Disponibilităţi Alte valori şi avansuri de trezorerie Cheltuieli în avans Total active curente Total active B. DATORII Datorii necurente Datorii comerciale şi alte datorii Împrumuturi pe termen lung Provizioane Total datorii necurente Datorii curente Datorii comerciale şi alte datorii Împrumuturi pe termen scurt Salariile, contribuţii şi alte drepturi sociale Venituri în avans Provizioane Total datorii curente Total datorii Active nete = Total active - Total datorii C. CAPITALURI PROPRII Rezerve, fonduri Rezultatul reportat (excedent/deficit) Rezultatul patrimonial al exerciţiului (excedent/deficit) Total capitaluri proprii"
2.3. Punctul 2.4. „Contul de rezultat patrimonial“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.4. Contul de rezultat patrimonial 2.4.1. Prevederi generale Contul de rezultat patrimonial prezintă situaţia veniturilor şi cheltuielilor din cursul exerciţiului curent. Veniturile sunt prezentate pe feluri de venituri, după natura sau sursa lor, indiferent dacă au fost încasate sau nu. Cheltuielile sunt prezentate pe feluri de cheltuieli, după natura sau destinaţia lor, indiferent dacă au fost plătite sau nu. În contul de rezultat patrimonial sunt prezentate şi veniturile calculate (de exemplu, venituri din reluarea provizioanelor şi ajustărilor de valoare), care nu implică o încasare a acestora, precum şi cheltuielile calculate (de exemplu, cheltuieli cu amortizările, provizioanele şi ajustările de valoare), care nu implică o plată a acestora. Pentru fiecare indicator din contul de rezultat patrimonial trebuie prezentată atât valoarea indicatorului din anul curent, cât şi valoarea aferentă pentru exerciţiul financiar precedent. Rezultatul patrimonial este un rezultat economic care exprimă performanţa financiară a instituţiei publice, respectiv excedent sau deficit patrimonial. Acest rezultat se determină pe fiecare sector (administraţia centrală, administraţia locală etc.), trimestrial şi anual. Datele se preiau din soldurile conturilor de venituri şi din soldurile conturilor de cheltuieli, cumulate de la începutul anului, înainte de închidere. Dacă valorile prezentate anterior nu sunt comparabile, absenţa comparabilităţii trebuie prezentată în notele explicative de la situaţiile financiare. 2.4.2. Structura Contului de rezultat patrimonial VENITURI - Venituri din impozite, taxe şi contribuţii – Venituri din vânzare de bunuri şi servicii – Finanţări nerambursabile – Subvenţii primite – Transferuri – Dobânzi – Dividende – Diferenţe de curs valutar – Alte venituri Total venituri CHELTUIELI - Salarii, contribuţii şi alte drepturi salariale – Bunuri şi servicii – Subvenţii acordate – Transferuri – Asistenţă socială – Cheltuieli de capital – Cheltuieli cu amortizarea şi deprecierea – Cheltuieli cu provizioanele – Diferenţe de curs valutar – Dobânzi – Alte cheltuieli Total cheltuieli Rezultatul patrimonial al exerciţiului (excedent/deficit)"
2.4. Punctul 2.5. „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.5. Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit Situaţia fluxurilor de numerar la trezorerie şi instituţii de credit prezintă existenţa şi mişcările de numerar divizate în: • fluxuri de numerar din activitatea operaţională, care prezintă mişcările de numerar rezultate din activitatea curentă: - încasări; – plăţi; • fluxuri de numerar din activitatea de investiţii, care prezintă mişcările de numerar rezultate din achiziţiile ori vânzările de active fixe: - încasări; – plăţi; • fluxuri de numerar din activitatea de finanţare, care prezintă mişcările de numerar rezultate din împrumuturi primite, rambursate, acordate, ori alte surse financiare: - încasări; – plăţi. Formularul se completează de către fiecare instituţie, cu informaţiile privind încasările şi plăţile efectuate, preluate din rulajele fiecărui cont de la trezorerie sau bănci."
2.5. Punctul 2.6. „Situaţia modificărilor în structura activelor/capitalurilor“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.6. Situaţia modificărilor în structura activelor nete sau capitalurilor proprii Situaţia modificărilor în structura activelor nete sau capitalurilor proprii prezintă informaţii referitoare la structura capitalurilor proprii, influenţele rezultate din schimbarea politicilor contabile, influenţele rezultate în urma reevaluării activelor şi ajustarea reprezentând corectarea pe seama rezultatului reportat a erorilor contabile. Modificările capitalurilor proprii ale unei instituţii între începutul şi finalul perioadei de raportare reflectă creşterea sau reducerea activului net în cursul perioadei."
2.6. Punctul 2.9. „Contul de execuţie bugetară“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.9. Conturile de execuţie venituri şi cheltuieli bugetare 2.9.1. Contul de execuţie venituri Contul de execuţie venituri cuprinde informaţii privind veniturile realizate în anul curent potrivit bugetului aprobat şi trebuie să conţină: a) prevederi bugetare aprobate la finele perioadei de raportare la situaţiile financiare trimestriale; b) prevederi bugetare iniţiale la situaţiile financiare anuale; c) prevederi bugetare trimestriale cumulate la situaţiile financiare trimestriale; d) prevederi bugetare definitive la situaţiile financiare anuale; e) drepturi constatate din anii precedenţi; f) drepturi constatate din anul curent; g) încasări realizate; h) stingeri drepturi pe alte căi decât încasări; i) drepturi constatate de încasat. 2.9.2. Contul de execuţie cheltuieli Contul de execuţie cheltuieli cuprinde informaţii privind plăţile efectuate în anul curent în structura bugetului aprobat şi trebuie să conţină: a) credite de angajament aprobate la finele perioadei de raportare, credite de angajament trimestriale cumulate la întocmirea situaţiilor financiare trimestriale; b) credite de angajament iniţiale şi credite de angajament definitive la întocmirea situaţiilor financiare anuale; c) credite bugetare aprobate la finele perioadei de raportare, credite bugetare trimestriale cumulate la întocmirea situaţiilor financiare trimestriale; d) credite bugetare iniţiale şi credite bugetare definitive la întocmirea situaţiilor financiare anuale; e) angajamente bugetare; f) angajamente legale; g) plăţi efectuate; h) angajamente legale de plătit; i) cheltuieli efective (costuri, consumuri de resurse)."
3. La capitolul III „Prevederi referitoare la elementele de bilanţ“: 3.1. Litera A „Active“: 3.1.1. La punctul 1 „Active fixe“: a) subpunctul 1.2.8. „Alte prevederi“ al subpunctului 1.2. „Active fixe corporale“, se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.2.8. Alte prevederi Intrarea în patrimoniu a unui activ fix primit prin transfer cu titlu gratuit între instituţii care nu se află în subordinea aceluiaşi ordonator de credite se înregistrează la valoarea justă. Scoaterea din funcţiune a activelor fixe corporale, necorporale şi în curs se face cu aprobarea ordonatorului principal sau secundar de credite, după caz, conform legislaţiei în vigoare. Instituţiile publice care achiziţionează active fixe în leasing financiar au obligaţia înregistrării acestora în contabilitate, deoarece prin contractul de leasing financiar riscurile şi beneficiile aferente dreptului de proprietate trec asupra utilizatorului dreptului de proprietate din momentul încheierii contractului (contul 167 «Alte împrumuturi şi datorii asimilate»). Bunurile achiziţionate în leasing financiar se supun amortizării, în condiţiile legii. Activele fixe corporale şi necorporale primite ca donaţii, sponsorizări sau cu titlu gratuit se înregistrează în contabilitate la valoarea justă. Valoarea justă se determină pe baza raportului întocmit de specialişti şi cu aprobarea ordonatorului de credite sau pe baza unor evaluări efectuate, de regulă, de evaluatori autorizaţi."
b) la subpunctul 1.3.2. „Conţinut“ al subpunctului 1.3. „Active financiare“, după ultima liniuţă se introduce o nouă liniuţă, cu următorul cuprins: " vărsăminte de efectuat pentru active financiare."
3.1.2. La punctul 2 „Active curente (circulante)“ subpunctul 2.3. „Casa, conturi la trezoreria statului şi bănci“, subpunctul 2.3.2. „Conţinut“, subpunctul 2.3.2.5. „Disponibil din fonduri cu destinaţie specială“ şi subpunctul 2.3.2.9. „Alte prevederi - Fonduri externe nerambursabile“ se modifică şi vor avea următorul cuprins: "2.3.2.5. Disponibil din fonduri cu destinaţie specială Disponibilităţile din fondurile cu destinaţie specială constituite în condiţiile legii se înregistrează în contabilitate distinct (contul 550). Sumele de mandat şi sumele în depozit pe care instituţiile publice le pot păstra la finele anului într-un cont de disponibil distinct deschis la trezoreria statului se înregistrează în contabilitate distinct (contul 552). Această grupă mai include şi disponibilităţile unor fonduri gestionate de unităţile administrativ-teritoriale în afara bugetelor locale, respectiv disponibilul fondului de risc (contul 555). În categoria disponibilităţilor cu destinaţie specială intră şi disponibilul din valorificarea unor bunuri intrate în proprietatea privată a statului (contul 557), disponibilul din contribuţia naţională aferentă programelor/proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile (contul 558), precum şi disponibilul de la buget reprezentând prefinanţări şi fonduri în cazul indisponibilităţilor temporare aferente programelor/proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile (contul 559). .............................................................................................. 2.3.2.9. Alte prevederi - Fonduri externe nerambursabile Fondurile europene reprezintă asistenţa financiară nerambursabilă primită de România, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, prin intermediul Fondului european de dezvoltare regională, Fondului de coeziune, Fondului social european Plus, Fondului pentru o tranziţie justă etc. Cofinanţare publică reprezintă orice contribuţie din fonduri publice naţionale destinată finanţării cheltuielilor eligibile necesare implementării proiectului. Cheltuieli eligibile reprezintă cheltuielile efectuate de beneficiar, aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor operaţionale, care pot fi finanţate atât din fonduri externe nerambursabile, cât şi din cofinanţarea publică şi/sau cofinanţarea privată, conform reglementărilor legale comunitare şi naţionale în vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor. Cheltuieli neeligibile reprezintă alte cheltuieli decât cele eligibile, care nu sunt finanţate din fonduri externe nerambursabile. Contribuţia publică naţională totală reprezintă fondurile publice necesare implementării programelor/proiectelor, care cuprind cofinanţarea publică şi cheltuielile publice, altele decât cele eligibile stabilite prin contractul/decizia de finanţare. Valoarea totală a proiectului reprezintă totalul fondurilor reprezentând contravaloarea contribuţiei din fonduri europene, valoarea cofinanţării publice şi/sau private, precum şi contravaloarea cheltuielilor publice şi/sau private, altele decât cele eligibile. Beneficiarii de proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile au obligaţia să ţină pentru fiecare proiect în parte o evidenţă contabilă distinctă, folosind conturi analitice specifice. Contribuţia financiară nerambursabilă a Comunităţii Europene se înregistrează la instituţiile publice implicate în derularea sau gestionarea acestor fonduri (autoritatea de certificare şi plată, autorităţile de management, agenţiile de implementare etc.) drept creanţe - sume de primit (conturile 45003, 45005, 45007, 45101, 45103, 45105, 45403, 45405 etc.) şi datorii - sume de plată (conturile 45006, 45104, 45106, 45202, 45406 etc.). Aceste sume sunt recunoscute ca venituri (contul 775) şi cheltuieli efective, după natura acestora (conturi 6xx), în contabilitatea instituţiilor publice care au calitatea de beneficiari ai fondurilor respective, astfel cum sunt aprobate sumele în bugetul de venituri şi cheltuieli. În cazul fondurilor aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă: - sunt recunoscute ca venituri (contul 775) în contabilitatea bugetului de stat şi cheltuieli efective (contul 678) în contabilitatea coordonatorilor de reformă şi/sau de investiţii, astfel cum sunt aprobate sumele în bugetul de venituri şi cheltuieli; – sunt recunoscute ca venituri din subvenţii (contul 772) şi cheltuielile efective, după natura acestora (conturi 6xx), în contabilitatea instituţiilor publice care au calitatea de beneficiari, astfel cum sunt aprobate sumele în bugetul de venituri şi cheltuieli."
3.1.3. La punctul 3. „Terţi“: a) subpunctul 3.1. „Conţinut“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "3.1. Conţinut Contabilitatea terţilor asigură evidenţa datoriilor şi creanţelor instituţiei în relaţiile acesteia cu furnizorii, clienţii, personalul, bugetul statului, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, Comisia Europeană (decontările pentru fondurile externe nerambursabile etc.), debitorii şi creditorii diverşi şi cu debitori şi creditori ai bugetelor, decontările între instituţii publice, precum şi evidenţa operaţiilor ce necesită clarificări ulterioare şi alte decontări."
b) subpunctul 3.1.6. „Decontări cu Comunitatea Europeană (PHARE, ISPA, SAPARD etc.)“ se abrogă.
3.2. Litera B „Datorii“ punctul 2 „Datorii pe termen lung (necurente)“: a) punctul 2.2. „Datoria publică guvernamentală - Definiţie“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.2. Datoria publică guvernamentală Datoria publică guvernamentală cuprinde totalitatea obligaţiilor statului, la un moment dat, provenind din finanţările rambursabile angajate pe baze contractuale sau garantate de Guvern prin Ministerul Finanţelor. Datoria publică guvernamentală este alcătuită din datoria publică guvernamentală directă şi datoria publică guvernamentală garantată. Datoria publică guvernamentală directă reprezintă totalitatea obligaţiilor statului, la un moment dat, provenind din finanţările rambursabile angajate pe baze contractuale de Guvern prin Ministerul Finanţelor (contul 164). Datoria publică guvernamentală garantată reprezintă totalitatea obligaţiilor statului, la un moment dat, provenind din finanţările rambursabile garantate de Guvern prin Ministerul Finanţelor (contul 165). Instrumentele datoriei publice guvernamentale includ, fără a se limita la acestea: titluri de stat emise pe piaţa internă sau externă, împrumuturi de la instituţii financiare româneşti sau străine, împrumuturi de la guverne şi agenţii guvernamentale străine, instituţii financiare internaţionale sau de la alte organisme financiare internaţionale, împrumuturi temporare din disponibilităţile contului curent general al Trezoreriei Statului, instrumente structurate, cum ar fi, credite furnizor, leasing financiar, instrumente de cash management (atragere de depozite, operaţiuni repo şi altele asemenea), scrisori de garanţie de stat, împrumuturi de la Uniunea Europeană, plasamente private (conturile 161,164,165,167)."
b) punctul 2.3. „Datoria publică locală - Definiţie“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.3. Datoria publică locală Datoria publică locală reprezintă totalitatea obligaţiilor unităţilor administrativ-teritoriale, la un moment dat, provenind din finanţările rambursabile angajate pe baze contractuale sau garantate de către autorităţile administraţiei publice locale, conform dispoziţiilor legale în vigoare. Datoria publică locală este alcătuită din datoria publică locală directă şi datoria publică locală garantată. Datoria publică locală directă reprezintă totalitatea obligaţiilor unităţilor administrativ-teritoriale, la un moment dat, provenind din finanţările rambursabile angajate direct de către acestea pe baze contractuale (contul 162). Datoria publică locală garantată reprezintă totalitatea obligaţiilor unităţilor administrativ-teritoriale, la un moment dat, provenind din finanţările rambursabile garantate de către acestea (contul 163). Instrumentele datoriei publice locale sunt: titluri de valoare, împrumuturi de la băncile comerciale sau de la alte instituţii de credit, credite furnizor, leasing financiar şi garanţie locală."
4. La capitolul IV „Prevederi referitoare la elementele din contul de rezultat patrimonial“: 4.1. Punctul 1 „Cheltuieli“: 4.1.1. La subpunctul 1.3. „Conţinutul grupelor de cheltuieli“: a) al doilea paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins: "Principalele grupe de cheltuieli sunt: cheltuieli privind stocurile, cheltuieli cu lucrările şi serviciile executate de terţi, cheltuieli cu alte servicii executate de terţi, cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate, cheltuieli cu personalul, alte cheltuieli operaţionale, cheltuieli financiare, alte cheltuieli finanţate din buget, cheltuieli cu amortizările, provizioanele şi ajustările pentru depreciere sau pierderile de valoare."
b) subpunctul 1.3.1. „Cheltuieli privind stocurile“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.3.1. Cheltuieli privind stocurile Cheltuielile privind stocurile includ materii prime, materiale consumabile, materiale de natura obiectelor de inventar, animale şi păsări, mărfuri, ambalaje, alte stocuri (conturile 601, 602, 603, 606, 607, 608, 609)."
c) subpunctul 1.3.5. „Cheltuieli cu personalul“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.3.5. Cheltuieli cu personalul Cheltuielile cu personalul includ: - salariile personalului (contul 641); – drepturi salariale în natură (contul 642); – asigurări sociale (contul 645); – indemnizaţii de delegare, detaşare şi alte drepturi salariale (contul 646); – cheltuieli din fondul destinat stimulării personalului (contul 647)."
d) subpunctul 1.3.7. „Cheltuieli financiare“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.3.7. Cheltuieli financiare Cheltuielile financiare includ: - cheltuieli din diferenţe nefavorabile de reevaluare rezultate din operaţiuni de preschimbare a obligaţiunilor/titlurilor de stat (contul 661); – pierderi din creanţe imobilizate (contul 663); – cheltuieli privind investiţiile financiare cedate (contul 664); – diferenţe de curs valutar (contul 665); – dobânzi (contul 666); – sume de transferat bugetului de stat reprezentând câştiguri din schimb valutar în cadrul programelor PHARE, SAPARD, ISPA (contul 667); – dobânzi de transferat Comisiei Europene/altor donatori sau de alocat programului - PHARE, SAPARD, ISPA, fonduri externe nerambursabile postaderare (contul 668); – alte pierderi (cheltuieli neeligibile - costuri bancare) - PHARE, SAPARD, ISPA (contul 669)."
e) subpunctul 1.3.8. „Alte cheltuieli finanţate din buget“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.3.8. Alte cheltuieli finanţate din buget Alte cheltuieli finanţate din buget includ: - subvenţii (contul 670); – transferuri curente între unităţi ale administraţiei publice (contul 671); – transferuri de capital între unităţi ale administraţiei publice (contul 672); – transferuri interne (contul 673); – transferuri în străinătate (contul 674); – contribuţia României la bugetul Uniunii Europene (contul 675); – asigurări sociale (contul 676); – ajutoare sociale (contul 677); – transferuri pentru proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare, din component de împrumut a PNRR şi fonduri de la bugetul de stat (contul 678); – alte cheltuieli (contul 679)."
f) denumirea titlului subpunctului 1.3.9. „Cheltuieli de capital, amortizări, provizioane şi ajustări“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.3.9. Cheltuieli cu amortizările, provizioanele şi ajustările pentru depreciere sau pierderile de valoare"
4.1.2. Subpunctul 1.4. „Structura conturilor de cheltuieli“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "1.4. Structura conturilor de cheltuieli În cadrul instituţiilor publice, contabilitatea cheltuielilor se ţine în conturi distincte, după natură şi destinaţie. Conturile contabile sintetice de gradul III de cheltuieli se dezvoltă în conturi analitice în scop de raportare a balanţei de verificare la Ministerul Finanţelor, după cum urmează: 1. codul sectorului de care aparţine instituţia publică; 2. codul sursei de finanţare a instituţiei publice; 3. codul clasificaţiei funcţionale a cheltuielilor; 4. codul clasificaţiei economice a cheltuielilor. În afara conturilor analitice menţionate mai sus, conturile contabile sintetice de cheltuieli pot fi dezvoltate şi în alte conturi contabile analitice, în funcţie de nevoile proprii."
4.2. Punctul 2 „Venituri şi Finanţări“: 4.2.1. La subpunctul 2.3. „Conţinutul grupelor de venituri“: a) al doilea paragraf se modifică şi va avea următorul cuprins: "Principalele grupe de venituri sunt: venituri din activităţi economice, alte venituri operaţionale, venituri din producţia de active fixe, venituri fiscale, venituri din contribuţii de asigurări, venituri nefiscale, venituri financiare, finanţări, subvenţii, transferuri, alocaţii bugetare cu destinaţie specială, fonduri cu destinaţie specială, venituri din provizioane şi ajustări pentru depreciere sau pierderile de valoare, venituri extraordinare."
b) subpunctul 2.3.1. „Venituri din activităţi economice“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.3.1. Venituri din activităţi economice Veniturile din activităţi economice includ variaţia stocurilor (contul 709)"
c) subpunctul 2.3.2. „Venituri din alte activităţi operaţionale“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.3.2. Alte venituri operaţionale Alte venituri operaţionale includ: - venituri din creanţe reactivate şi debitori diverşi (contul 714); – alte venituri ale Trezoreriei Statului (contul 718)"
d) subpunctul 2.3.7. „Venituri financiare“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.3.7. Venituri financiare Grupa «Venituri financiare» include: - venituri din diferenţe favorabile de reevaluare rezultate din operaţiuni de preschimbare a obligaţiunilor/titlurilor de stat (contul 761); – venituri din creanţe imobilizate (contul 763); – venituri din investiţii financiare cedate (contul 764); – venituri din diferenţe de curs valutar (contul 765); – venituri din dobânzi (contul 766); – sume de primit de la bugetul de stat pentru acoperirea pierderii din schimb valutar - PHARE, SAPARD, ISPA (contul 767); – alte venituri financiare PHARE, SAPARD, ISPA (contul 768); – sume de primit de la bugetul de stat pentru acoperirea altor pierderi (cheltuieli neeligibile, costuri bancare) - PHARE, SAPARD, ISPA (contul 769)."
e) subpunctul 2.3.8. „Finanţări, subvenţii, transferuri, alocaţii bugetare cu destinaţie specială, fonduri cu destinaţie specială“, se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.3.8. Finanţări, subvenţii, transferuri, alocaţii bugetare cu destinaţie specială, fonduri cu destinaţie specială Această grupă include: - finanţarea de la buget (contul 770); – finanţarea în baza unor acte normative speciale (contul 771); – venituri din subvenţii (contul 772); – finanţarea din fonduri externe nerambursabile preaderare (contul 774); – finanţarea din fonduri externe nerambursabile postaderare (contul 775); – fonduri cu destinaţie specială (contul 776); – veniturile fondului de risc (contul 777); – venituri din contribuţia naţională aferentă programelor/ proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile (contul 778); – venituri din bunuri şi servicii primite cu titlu gratuit (contul 779)."
f) subpunctul 2.3.10. „Veniturile extraordinare“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.3.10. Veniturile extraordinare Grupa «Venituri extraordinare» include veniturile din valorificarea unor bunuri ale statului (contul 791)."
4.2.2. Subpunctul 2.4. „Structura conturilor de venituri“ se modifică şi va avea următorul cuprins: "2.4. Structura conturilor de venituri În cadrul instituţiilor publice, contabilitatea veniturilor se ţine în conturi distincte, după natură şi sursă. Conturile contabile sintetice de gradul III de venituri se dezvoltă în conturi analitice în scop de raportare a balanţei de verificare la Ministerul Finanţelor, după cum urmează: 1. codul sectorului de care aparţine instituţia publică; 2. codul sursei de finanţare a instituţiei publice; 3. codul clasificaţiei veniturilor. În afara conturilor analitice menţionate mai sus, conturile contabile sintetice de venituri pot fi dezvoltate şi în alte conturi contabile analitice, în funcţie de nevoile proprii."
5. Anexele nr. 13-17 se abrogă.
ART. II La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă orice alte dispoziţii contrare acestuia.
ART. III Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul finanţelor, Mihai Diaconu, secretar de stat
Bucureşti, 14 iulie 2025. Nr. 1.139.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email