Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.083 din 2 martie 2010  privind stabilirea, la nivel national, a categoriilor de cheltuieli eligibile in implementarea proiectelor finantate in cadrul Programului ESPON 2013 - Reteaua europeana de observare a dezvoltarii si coeziunii teritoriale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.083 din 2 martie 2010 privind stabilirea, la nivel national, a categoriilor de cheltuieli eligibile in implementarea proiectelor finantate in cadrul Programului ESPON 2013 - Reteaua europeana de observare a dezvoltarii si coeziunii teritoriale

EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTARII REGIONALE SI TURISMULUI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 148 din 8 martie 2010
ORDIN nr. 1.083 din 2 martie 2010
privind stabilirea, la nivel naţional, a categoriilor de cheltuieli eligibile în implementarea proiectelor finanţate în cadrul Programului ESPON 2013 - Reţeaua europeanã de observare a dezvoltãrii şi coeziunii teritoriale
EMITENT: MINISTERUL DEZVOLTÃRII REGIONALE ŞI TURISMULUI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 148 din 8 martie 2010

Având în vedere prevederile:
- art. 13 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie 2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999 , ale art. 48-53 din Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei din 8 decembrie 2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regionalã şi ale art. 56 din Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iulie 2006;
- Deciziei Comisiei Europene nr. 5.313 din 7 noiembrie 2007 de adoptare a Programului operaţional "ESPON 2013 - Reţeaua europeanã de observare a dezvoltãrii şi coeziunii teritoriale" pentru asistenţã structuralã comunitarã din Fondul European de Dezvoltare Regionalã în cadrul obiectivului cooperare teritorialã europeanã în toate statele membre, cu participarea Elveţiei, Islandei, Liechtensteinului şi Norvegiei, CCI 2007 CB 163 PO 22;
- <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.198/2008 pentru aprobarea Acordului dintre statele membre şi statele partenere şi Marele Ducat al Luxemburgului, având rolul de Autoritate de management şi Autoritate de certificare, privind implementarea Programului operaţional ESPON 2013, semnat la Bucureşti la 12 martie 2008;
- Manualului Programului;
- <>art. 12 alin. (1) lit. j) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Turismului,
în temeiul <>art. 13 alin. (6) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.631/2009 ,

ministrul dezvoltãrii regionale şi turismului emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Prezentul ordin stabileşte, la nivel naţional, categoriile de cheltuieli eligibile în implementarea proiectelor finanţate în cadrul Programului ESPON 2013 - Reţeaua europeanã de observare a dezvoltãrii şi coeziunii teritoriale, denumit în continuare Programul ESPON 2013.
ART. 2
În sensul prezentului ordin, termenii şi expresiile de mai jos au urmãtoarele semnificaţii:
a) contract de finanţare - contractul încheiat între partenerul lider de proiect, ca reprezentant al tuturor partenerilor, şi Autoritatea de management pentru finanţarea din Fondul European de Dezvoltare Regionalã (FEDR) a unui proiect aprobat în cadrul Programului ESPON 2013;
b) propunere de proiect - documentul elaborat de cãtre Grupul transnaţional de proiect şi transmis Unitãţii de coordonare a Programului ESPON 2013 cu scopul de a obţine finanţare pentru implementarea activitãţilor descrise conform formatului standard furnizat în pachetul aplicantului;
c) proiect - operaţiunea descrisã în formularul propunerii de proiect, depusã în cadrul unui apel de proiecte lansat de cãtre Autoritatea de management, finanţat din fondurile Programului ESPON 2013 şi care îndeplineşte criteriile stabilite de cãtre Comitetul de monitorizare a Programului ESPON 2013.
Perioada de eligibilitate a cheltuielilor
ART. 3
(1) Cheltuielile de implementare a proiectului sunt eligibile dacã sunt efectuate în perioada cuprinsã între data aprobãrii proiectului de cãtre Comitetul de monitorizare şi data încheierii proiectului.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1) cheltuielile de pregãtire a proiectului care sunt considerate eligibile dacã sunt efectuate în perioada cuprinsã între data publicãrii anunţului preliminar al apelului pentru proiecte şi data transmiterii propunerii de proiect, pentru proiectele aprobate şi pentru care s-a încheiat contractul de finanţare.
Condiţii generale privind eligibilitatea cheltuielilor
ART. 4
Pentru a fi eligibile, cheltuielile efectuate de cãtre partenerii români în proiecte finanţate prin Programul ESPON 2013 trebuie sã îndeplineascã cumulativ urmãtoarele condiţii generale:
a) sã fie plãtite în cadrul perioadei de eligibilitate a cheltuielilor, prevãzutã la art. 3;
b) sã fie necesare pentru realizarea proiectului;
c) sã fie efectuate în conformitate cu principiile managementului financiar riguros, respectiv utilizarea eficientã a fondurilor;
d) sã fie însoţite de facturi, în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale, sau de alte documente contabile cu valoare probantã, echivalente facturilor, pe baza cãrora cheltuielile sã fie înregistrate în contabilitatea partenerului român, identificate şi auditate;
e) sã fie raportate corect în cadrul liniilor bugetare ale proiectului;
f) sã fie realizate cu respectarea principiilor evitãrii dublei finanţãri şi ajutorului de stat, egalitãţii de şanse şi protecţiei mediului şi sã respecte obligaţiile referitoare la informare şi publicitate şi regulile privind achiziţiile publice;
g) sã fie realizate în conformitate cu prevederile legislaţiei comunitare şi naţionale în vigoare, precum şi cu regulile stabilite la nivelul Programului ESPON 2013.
ART. 5
În vederea validãrii cheltuielilor eligibile efectuate, partenerii români vor prezenta controlorilor de prim nivel toate documentele în format original.
Categorii de cheltuieli eligibile
ART. 6
Urmãtoarele categorii de cheltuieli sunt eligibile în cadrul Programului ESPON 2013:
a) cheltuieli pentru pregãtirea proiectului;
b) cheltuieli de personal;
c) cheltuieli administrative;
d) cheltuieli pentru transport şi cazare;
e) cheltuieli pentru echipamente;
f) cheltuieli pentru expertizã externã şi servicii.
ART. 7
(1) Pentru proiectele aprobate de cãtre Comitetul de monitorizare sunt eligibile pentru finanţare din fondurile Programului ESPON 2013 cheltuielile pentru pregãtirea proiectului.
(2) Cheltuielile pentru pregãtirea proiectului sunt cheltuielile ocazionate, în principal, de urmãtoarele categorii de activitãţi: dezvoltarea ideii de proiect, organizarea de întâlniri cu partenerii de proiect, completarea formularului de propunere de proiect, participarea la evenimente organizate în cadrul Programului ESPON 2013 privind promovarea apelurilor, consultãri individuale cu membrii Unitãţii de coordonare a Programului ESPON 2013.
(3) Pentru a fi considerate eligibile cheltuielile pentru pregãtirea proiectului trebuie sã îndeplineascã, pe lângã condiţiile generale prevãzute la art. 4, urmãtoarele condiţii specifice:
a) sã demonstreze o legãturã directã cu dezvoltarea proiectului;
b) sã fie raportate doar în cadrul urmãtoarelor linii bugetare: cheltuieli de personal, cheltuieli administrative, cheltuieli pentru transport şi cazare, cheltuieli pentru expertizã externã şi servicii;
c) sã fie detaliate în cadrul formularului de propunere de proiect şi prevãzute în cadrul liniilor bugetare;
d) activitãţile de pregãtire a proiectului sã fie desfãşurate, iar cheltuielile determinate de aceste activitãţi sã fie efectuate în perioada cuprinsã între publicarea anunţului preliminar al apelului şi data transmiterii propunerii de proiect;
e) sã fie plãtite înainte de a fi raportate în cadrul primului raport de progres al proiectului;
f) sã nu depãşeascã 5% din valoarea totalã a proiectului prevãzutã în contractul de finanţare.
ART. 8
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile de personal, aşa cum sunt descrise în formularul propunerii de proiect, inclusiv contribuţiile aferente acestora aflate în sarcina angajatorului, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
(2) Sunt eligibile doar cheltuielile de personal aferente personalului angajat direct de cãtre organizaţia partenerului român menţionatã în formularul propunerii de proiecte, pentru implementarea proiectului, cu contract individual de muncã încheiat pe duratã nedeterminatã sau determinatã, cu normã întreagã sau cu timp parţial de muncã.
(3) Cheltuielile de personal se stabilesc în funcţie de timpul efectiv pe care personalul angajat îl alocã desfãşurãrii activitãţilor de implementare a proiectului prevãzute în formularul propunerii de proiect.
(4) Plafoanele salariilor angajaţilor în proiect nu trebuie sã depãşeascã nivelul practicat de instituţia partenerului român pentru funcţii similare.
(5) Cheltuielile de personal includ salariul tarifar/salariul de bazã, sporurile permanente prevãzute în contractele individuale de muncã/contractul colectiv de muncã, în actele adiţionale aferente valabile pe toatã durata de implementare a proiectului şi contribuţiile aferente menţionate la alin. (1).
(6) Salariul tarifar/de bazã, plata sporurilor permanente şi a contribuţiilor menţionate la alin. (1) vor fi plãtite pentru timpul efectiv lucrat şi vor fi susţinute de urmãtoarele documente justificative: fişe de post, fişe de pontaj pentru timpul efectiv lucrat, state de salarii, ordine de platã, extrase de cont şi alte documente justificative, dupã caz.
(7) Calculul valorii unei ore de muncã va fi realizat în conformitate cu prevederile Manualului Programului şi ale legislaţiei naţionale în vigoare.
(8) Timpul de muncã alocat proiectului nu poate depãşi durata normalã de lucru, conform prevederilor legislaţiei naţionale în vigoare.
(9) Nu sunt eligibile cheltuielile cu orele suplimentare sau cu orice tip de concediu.
ART. 9
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile administrative.
(2) În categoria cheltuielilor administrative sunt incluse, în principal, costurile pentru: chiria locaţiei unde se desfãşoarã activitãţile proiectului, asigurarea utilitãţilor (apã, canalizare, salubritate, energie electricã şi termicã, gaze naturale), servicii pentru întreţinerea locaţiei proiectului (servicii de curãţenie, servicii de pazã şi protecţie, servicii pentru întreţinerea echipamentelor IT etc.), consumabile şi biroticã, multiplicare şi fotocopiere, servicii poştale şi de curierat, telefon, fax, internet, precum şi alte cheltuieli absolut necesare pentru implementarea proiectului.
(3) Cheltuielile administrative pot fi directe şi indirecte.
(4) Cheltuielile administrative directe sunt cheltuielile care pot fi identificate ca aparţinând direct de proiect, pot fi evidenţiate în sistemul contabil al instituţiei partenerului român şi sunt necesare implementãrii proiectului.
(5) Cheltuielile administrative indirecte sunt stabilite în funcţie de pro-rata aplicatã la valoarea cheltuielilor reale, al cãrei calcul este realizat potrivit unei metode justificate temeinic, rezonabilã şi echitabilã, metodã care trebuie sã rãmânã neschimbatã pe întreaga perioadã de implementare a proiectului.
(6) Pentru a fi considerate eligibile, cheltuielile administrative trebuie sã îndeplineascã, pe lângã condiţiile generale prevãzute la art. 4, urmãtoarele condiţii specifice:
a) sã nu depãşeascã 25% din valoarea totalã a cheltuielilor de personal de la nivelul proiectului;
b) calculul cheltuielilor generale administrative trebuie sã fie bine justificat, bazat pe documente şi revizuit periodic;
c) ratele costurilor utilizate sã se bazeze pe cheltuieli efectuate, care sã se reflecte atât în calculul costurilor, cât şi în sistemul contabil. Acestea trebuie sã fie verificabile;
d) sã nu fi fost deja incluse şi în alte costuri sau linii bugetare ale proiectului.
(7) Cheltuielile administrative sunt calculate numai pentru personalul direct implicat în proiect, indiferent de posibilitatea legalã de a declara cheltuielile cu salariile acestuia ca fiind eligibile.
(8) Sunt considerate cheltuieli administrative eligibile urmãtoarele tipuri de cheltuieli: comisioanele pentru tranzacţiile financiare transnaţionale şi comisioanele bancare pentru deschiderea şi administrarea contului proiectului.
ART. 10
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru transport şi cazare realizate de cãtre personalul angajat în proiect din cadrul organizaţiei partenerului român, cu ocazia participãrii la întâlniri, seminarii, conferinţe care se desfãşoarã pe teritoriul statelor membre şi statelor partenere.
(2) Deplasãrile trebuie sã fie justificate de cãtre activitãţile proiectului şi necesare pentru implementarea cu succes a proiectului.
(3) Cheltuielile de transport şi cazare efectuate pentru deplasãri în afara ariei de derulare a Programului sunt considerate eligibile dacã sunt necesare derulãrii proiectului, sunt menţionate explicit şi justificate în propunerea de proiect aprobatã şi pentru care s-a încheiat contractul de finanţare.
(4) Pentru efectuarea cheltuielilor de transport şi cazare prevãzute la alin. (3) este necesarã aprobarea prealabilã a Unitãţii de coordonare a Programului ESPON 2013.
(5) Categoriile de cheltuieli eligibile pentru transport şi cazare includ urmãtoarele costuri: transport, cazare şi platã a diurnei în conformitate cu legislaţia în vigoare.
(6) Pentru asigurarea transportului şi cazãrii trebuie sã se aleagã varianta cea mai avantajoasã din punct de vedere economic, cu respectarea prevederilor din legislaţia naţionalã.
(7) Pentru deplasarea în ţarã sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, cu respectarea plafoanelor stabilite de normele interne proprii. Valoarea diurnei nu trebuie sã depãşeascã cuantumul obţinut prin înmulţirea cu 2,5 a cuantumului diurnei aplicabile angajaţilor autoritãţilor şi instituţiilor publice.
(8) Pentru deplasarea în strãinãtate sunt eligibile cheltuielile cu transportul, cazarea şi diurna numai pentru personalul care face parte din echipa de proiect, cu respectarea plafoanelor stabilite de normele interne proprii, iar cele pentru cazare şi diurnã vor respecta plafoanele impuse de legislaţia naţionalã aplicabilã instituţiilor publice.
(9) Cheltuielile prevãzute la alin. (1) nu pot fi raportate în cadrul altei linii bugetare.
ART. 11
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru echipamente.
(2) Cheltuielile pentru echipamente sunt acele cheltuieli ocazionate de amortizarea echipamentelor utilizate pentru şi în perioada de implementare a proiectului. Acestea se referã în general la echipamente IT (computer, imprimantã) necesare pentru implementarea cu succes a proiectului.
(3) Amortizarea este calculatã potrivit legislaţiei naţionale în vigoare.
(4) Pentru a fi considerate eligibile cheltuielile de amortizare a echipamentelor trebuie sã îndeplineascã, pe lângã condiţiile generale prevãzute la art. 4, urmãtoarele condiţii specifice:
a) echipamentele sã nu fi fost finanţate din alte surse (comunitare, naţionale, regionale etc.);
b) echipamentele sã nu fi fost în întregime amortizate;
c) cheltuielile de amortizare sã nu fi fost deja incluse ca şi costuri indirecte în altã linie bugetarã.
(5) Achiziţionarea de echipamente pentru realizarea activitãţilor proiectului este permisã doar în mod excepţional, caz în care aceste cheltuieli trebuie sã fie realizate în cadrul unui contract de furnizare de produse, cu respectarea legislaţiei naţionale privind achiziţiile publice.
(6) Un inventar al bunurilor achiziţionate, precum şi documentaţia privind metoda de calcul şi de raportare a amortizãrii aplicabile trebuie sã fie disponibile pentru contabilitate, control şi audit.
ART. 12
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile pentru expertizã externã şi servicii, plãtite de cãtre parteneri pe baza unui contract/acord şi a unor facturi/cereri de platã furnizorilor de servicii externi, care îndeplinesc sarcini specifice în cadrul proiectului, din cauza lipsei de resurse a partenerilor pentru a îndeplini ei înşişi aceste sarcini.
(2) Sunt incluse în categoria cheltuielilor pentru expertizã externã şi servicii, în principal, cheltuieli pentru: coordonarea şi managementul financiar extern al proiectului, control financiar independent extern (conform cu cerinţele specifice de control ale ţãrii din care este partenerul), crearea şi gãzduirea paginii web, elaborarea, tipãrirea şi expunerea de materiale promoţionale, organizarea de evenimente externe, chiria pentru sala de întâlniri/conferinţe/seminarii şi catering, servicii de traducere, studii şi cercetãri, baze de date, lectori şi participanţi externi la întâlnirile şi evenimentele organizate în cadrul proiectului, dacã valoarea adãugatã a participãrii lor şi costurile implicate pot fi demonstrate în mod clar, iar costurile trebuie plãtite şi suportate de cãtre partenerii proiectului prevãzuţi în cererea de finanţare aprobatã şi pentru care s-a încheiat contractul de finanţare.
(3) Contractarea experţilor şi furnizorilor de servicii trebuie sã fie în conformitate cu prevederile legislaţiei naţionale privind achiziţiile publice.
(4) În categoria de cheltuieli pentru expertizã şi servicii externe vor fi incluse şi urmãtoarele cheltuieli eligibile: cheltuielile administrative, de transport, cazare şi diurnã generate de participarea experţilor externi în cadrul proiectului, cheltuieli privind taxele şi onorariile privind activitatea de audit (taxele de consultanţã legalã, taxele notariale, costuri pentru experţi tehnici şi financiari, precum şi costurile de audit şi contabilitate), cu condiţia ca acestea sã aibã legãturã directã cu proiectul finanţat şi sã fie necesare pentru pregãtirea şi implementarea proiectului sau dacã, în cazul costurilor de audit şi contabilitate, sunt impuse de Autoritatea de management/Unitatea de coordonare a Programului ESPON 2013.
ART. 13
(1) Taxa pe valoarea adãugatã este consideratã eligibilã dacã sunt îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
a) nu este recuperabilã prin orice alte mijloace prevãzute de legislaţia naţionalã;
b) este aferentã unor cheltuieli considerate eligibile.
(2) Nu este eligibilã taxa pe valoarea adãugatã aferentã costurilor generale administrative calculate pe baza pro-ratei pentru acei parteneri de proiect care desfãşoarã operaţiuni cu/şi fãrã drept de deducere.
(3) Nu sunt considerate eligibile urmãtoarele tipuri de cheltuieli provenind din:
a) cheltuielile finanţate integral sau parţial prin alte surse de finanţare comunitare, la nivel naţional sau regional;
b) amenzi, penalitãţi financiare şi dispute legale;
c) pierderile cauzate de diferenţele de curs valutar;
d) contribuţia în naturã;
e) achiziţionarea echipamentelor prin leasing;
f) achiziţionarea echipamentelor second-hand.
ART. 14
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.


p. Ministrul dezvoltãrii regionale
şi turismului,
Gheorghe Nastasia,
secretar general

Bucureşti, 2 martie 2010.
Nr. 1.083.
_________

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016