Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.036 din 7 iulie 2008  privind aprobarea Instructiunilor de completare a documentului administrativ de insotire (DAI), utilizand aplicatia RO-DAI de urmarire a miscarilor cu produse accizabile in regim suspensiv    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.036 din 7 iulie 2008 privind aprobarea Instructiunilor de completare a documentului administrativ de insotire (DAI), utilizand aplicatia RO-DAI de urmarire a miscarilor cu produse accizabile in regim suspensiv

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 535 din 16 iulie 2008

În temeiul <>art. 12 alin. (3) din Hotãrârea Guvernului nr. 495/2007 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în aplicarea <>art. 186 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi a pct. 13 şi 14 din Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în temeiul <>art. 9 din Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 110/2007 privind aprobarea Procedurii de gestionare a documentelor administrative de însoţire, întocmite în cazul deplasãrii produselor accizabile în regim suspensiv, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
în vederea punerii în aplicare în mod unitar a <>Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 487/2007 pentru aprobarea mãsurilor tranzitorii, a etapelor şi termenelor de realizare a transferului competenţelor şi atribuţiilor privind administrarea accizei cãtre Autoritatea Naţionalã a Vãmilor, cu modificãrile ulterioare,

preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã emite urmãtorul ordin:

ART. 1
Se aprobã Instrucţiunile de completare a documentului administrativ de însoţire (DAI), utilizând aplicaţia RO-DAI de urmãrire a mişcãrilor cu produse accizabile în regim suspensiv, prevãzute în anexa nr. 1.
ART. 2
Regulile de completare a rubricilor din e-DAI sunt prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 3
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantã din prezentul ordin.
ART. 4
Instrucţiunile privind accesul operatorilor economici la aplicaţia de urmãrire a mişcãrilor cu produse accizabile în regim suspensiv RO-DAI, la nivel naţional, vor fi aprobate prin ordin al vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã, care conduce Autoritatea Naţionalã a Vãmilor.
ART. 5
Manualul de utilizare a aplicaţiei RO-DAI va fi publicat pe pagina web a Autoritãţii Naţionale a Vãmilor.
ART. 6
Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intrã în vigoare în 30 de zile de la data publicãrii.

Preşedintele Agenţiei Naţionale
de Administrare Fiscalã,
Daniel Chiţoiu

Bucureşti, 7 iulie 2008.
Nr. 1.036.


ANEXA 1

INSTRUCŢIUNI
de completare a documentului administrativ de însoţire (DAI),
utilizând aplicaţia RO-DAI de urmãrire a mişcãrilor
cu produse accizabile în regim suspensiv

Dispoziţii generale
1. În înţelesul prezentului ordin, se folosesc urmãtoarele abrevieri:


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANAF Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ANV Autoritatea Naţionalã a Vãmilor
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
DRAOV direcţia regioalã pentru accize şi operaţiuni vamale
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
DJAOV direcţia judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
BV birou vamal şi/sau birou vamal de frontierã
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
DAI document administrativ de însoţire
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
DAU document adminstrativ unic
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
e-DAI forma electronicã a DAI
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
RO-DAI aplicaţia RO-DAI de urmãrire a mişcãrilor cu produse accizabile
în regim suspensiv, la nivel naţional
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ARC numãrul unic de înregistrare alocat de aplicaţia RO-DAI pentru
identificarea operaţiunii, identificator al unui e-DAI
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
AF antrepozit fiscal
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
OI operator înregistrat
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
ON operator neînregistrat
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
UF utilizator final
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Operator contribuabilul definit potrivit art. 17 din Ordonanţa
economic Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã
fiscalã, republicatã, ca orice persoanã fizicã ori juridicã
sau orice altã entitate fãrã personalitate juridicã ce
datoreazã impozite, taxe, contribuţii şi alte sume bugetului
general consolidat, în condiţiile legii
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



2. RO-DAI este o aplicaţie de urmãrire a mişcãrilor cu produse accizabile în regim suspensiv, la nivel naţional, bazatã pe transmiterea electronicã a datelor, structurate în conformitate cu standardele agreate ale mesajelor. Aceste mesaje nu înlocuiesc documentele pe suport hârtie şi formalitãţile care se efectueazã potrivit <>art. 187 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
3. În aplicaţia RO-DAI se utilizeazã ca document pe suport hârtie DAI şi, respectiv, DAU care ţine loc de DAI.
4. Principalele documente electronice utilizate în aplicaţia RO-DAI pe baza cãrora se genereazã mesaje sunt:
- e-DAI;
- raport de recepţie - înregistrarea rezultatului controlului la destinaţie;
- cerere de rerutare - schimbarea destinatarului şi implicit a locaţiei iniţiale.
5. Mesajele care se transmit prin aplicaţia RO-DAI sunt între operatorii economici de la nivel naţional autorizaţi sã expedieze produse accizabile în regim suspensiv şi cei autorizaţi sã primeascã produse accizabile în regim suspensiv, via DJAOV/BV din aria de competenţã a expeditorului, respectiv destinatarului.
6. (1) Accesul la aplicaţia RO-DAI este acordat de ANV operatorilor economici autorizaţi sã expedieze şi/sau sã primeascã produse accizabile în regim suspensiv, care îndeplinesc condiţiile prevãzute în Instrucţiunile privind accesul operatorilor economici la aplicaţia de urmãrire a mişcãrilor cu produse accizabile în regim suspensiv RO-DAI.
(2) E-DAI conţine toate informaţiile care se regãsesc în exemplarul pe suport hârtie al DAI.
7. În cadrul mişcãrii cu produse accizabile în regim suspensiv, expeditorul este un antrepozitar autorizat, iar locul de expediere este un antrepozit fiscal. Este posibil ca o mişcare cu produse accizabile în regim suspensiv sã fie iniţiatã de o/un DJAOV/BV unde sunt efectuate formalitãţi de punere în liberã circulaţie. În acest caz, locul expedierii este considerat a fi DJAOV/BV unde a fost depus DAU, iar expeditorul este operatorul economic autorizat sã expedieze produse accizabile în regim suspensiv.
8. În cadrul mişcãrii cu produse accizabile în regim suspensiv, destinatarul poate fi : un antrepozitar autorizat pentru care locul de destinaţie este un antrepozit fiscal, un operator înregistrat, un operator neînregistrat, beneficiarul unei scutiri directe (inclusiv utilizatorul final), o organizaţie scutitã de la plata accizelor sau o/un DJAOV/BV unde sunt efectuate formalitãţi de export.
Completarea e-DAI în aplicaţia RO-DAI
9. E-DAI-ul este completat de cãtre operatorul economic expeditor conectat la aplicaţia RO-DAI. E-DAI-ul este verificat de aplicaţia RO-DAI, care alocã ARC-ul (Codul de Referinţã al e-DAI-ului). Pe parcursul verificãrii e-DAI-ului, aplicaţia RO-DAI verificã date complementare, existente în bazele de date ale ANAF.
10. Rubricile obligatorii de completat ale e-DAI sunt: cãsuţa 0 (Provenienţã ), 1 (Expeditor), 2 (Cod accizã expeditor), 3 (Numãr referinţã), 4 (Cod accizã destinatar), 5 (Numãr facturã), 7 (Destinatar), 7a (Locul livrãrii), 8 (Autoritatea competentã a locului de expediere), 10 (Garanţia), 11 (Alte informaţii privind transportul), 12 (Cod ţara de expediţie), 13 (Cod ţara de primire), 15 (Locul de expediere), 16 (Data expedierii), 17 (Durata transportului), 18 (Descrierea produselor), 19 (Cod produs accizabil), 20 (Cantitatea), 21 (Greutatea brutã), 22 (Greutatea netã). Rubricile 6b (Import DAU), 7 (Destinatar), 15 (Locul de expediere) din e-DAI sunt completate condiţionat de regulile menţionate în anexa nr. 2.
11. Urmãtoarele rubrici din e-DAI: 6 (Data facturii), 9 (Transportator), 14 (Reprezentantul fiscal) sunt opţionale şi, dupã caz, informaţiile conţinute de acestea pot fi solicitate de cãtre autoritatea fiscalã competentã la momentul primirii e-DAI sau ulterior, în termen de 72 de ore.
12. Nomenclatoarele utilizate în cadrul aplicaţiei RO-DAI sunt: provenienţã, cod DJAOV/BV, cod de ţarã, cod de limbã, cod modalitate de transport, cod produs accizabil, cod NC, cod unitate de mãsurã şi cod ambalaj.
13. (1) Operatorii economici conectaţi la aplicaţia RO-DAI au obligaţia de a completa corect toate rubricile din e-DAI, pentru a evita erorile care ar putea sã aparã la momentul verificãrii de cãtre aplicaţia RO-DAI.
(2) La apariţia unei erori, motivul acesteia este afişat pe ecran sau poate fi vizualizat din opţiunea "Afişare listã erori", caz în care utilizatorul poate efectua actualizãrile necesare.
14. (1) În situaţia în care e-DAI-ul se întocmeşte pentru mai multe produse accizabile, se completeazã fiecare produs, separat, pe o nouã paginã a e-DAI.
(2) Un e-DAI poate fi depus pentru un numãr maxim de 3 produse, fiecare dintre acestea completându-se pe o nouã paginã a e-DAI (în funcţie de regulile de completare obligatorii, condiţionate sau opţionale), respectiv datele aferente rubricilor 18-22.
15. Regulile de completare a rubricilor din e-DAI sunt în conformitate cu Instrucţiunile de completare DAI menţionate în anexa nr. 9 la Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal şi sunt prevãzute în anexa nr. 2.

CAP. I
Formalitãţi efectuate de operatorul economic expeditor

16. Dupã completarea, verificarea şi stocarea e-DAI-ului de cãtre expeditor, acesta poate fi vizualizat la DJAOV/BV de expediţie, în starea "Stocat".
17. Expeditorul are posibilitatea salvãrii locale a e-DAI.
18. Acceptarea e-DAI-ului în aplicaţia RO-DAI se face de cãtre expeditor, moment în care documentul primeşte automat numãrul de înregistrare unic - ARC, iar e-DAI-ul este transmis destinatarului.
19. Anularea unui e-DAI de cãtre expeditor:
(1) Pânã la expedierea propriu-zisã a produselor expeditorul poate efectua anularea e-DAI-ului anterior transmis, într-un interval de 30 de minute de la alocarea ARC-ului.
(2) Anularea nu poate fi efectuatã dacã DJAOV-ul/BV-ul de expediţie a primit de la destinatar mesajul "Raport de recepţie".
(3) Motivele pentru care un e-DAI poate fi anulat în intervalul prevãzut la alin. (1) sunt urmãtoarele:
- eroare în date, de exemplu: datele completate în e-DAI nu corespund transportului de produse;
- un eveniment care face ca mişcarea sã nu mai aibã loc.
(4) Dupã plecarea fizicã a produselor de la expeditor, acesta poate redirecţiona un e-DAI cãtre o altã destinaţie sau înapoi cãtre locul iniţial de expediţie, prin procedura de rerutare.
20. Autoritatea competentã pentru urmãrirea expedierii poate verifica dacã produsele nu au plecat de la antrepozitul fiscal expeditor.
21. (1) În vederea expedierii produselor accizabile în regim suspensiv expeditorul va stabili termenul-limitã în care mãrfurile trebuie prezentate la destinaţie.
(2) La stabilirea termenului-limitã de prezentare la destinaţie a produselor, expeditorul va lua în considerare urmãtoarele elemente:
- mijlocul de transport utilizat;
- traseul;
- alte prevederi legale care pot influenţa transportul.
(3) Termenul-limitã se completeazã în rubrica 17 a e-DAI, sub formã de numãr de zile, şi reprezintã numãrul de zile calendaristice pânã la care mãrfurile trebuie prezentate la destinaţie.
22. Ca regulã generalã, containerul în care sunt transportate produsele accizabile în regim suspensiv este sigilat corespunzãtor, cu sigiliul antrepozitului fiscal şi/sau cu sigiliul autoritãţii vamale, potrivit prevederilor normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal.
23. (1) Atunci când în acelaşi mijloc de transport sunt încãrcate atât produse accizabile care circulã în regim suspensiv, cât şi alte produse, se efectueazã sigilarea mijlocului de transport, iar identificarea mãrfurilor se realizeazã prin descrierea precisã a produselor în documentele însoţitoare.
(2) Mãrfurile trebuie separate şi etichetate, astfel încât cele plasate în regim suspensiv de la plata accizelor sã poatã fi uşor identificate.
24. Produsele accizabile vor pãrãsi antrepozitul fiscal expeditor numai dupã ce au fost îndeplinite formalitãţile corespunzãtoare la locaţia antrepozitului fiscal expeditor privind:
- verificarea stãrii de validitate a autorizaţiei operatorului economic sã primeascã produse accizabile în regim suspensiv;
- stabilirea termenului-limitã pentru ajungerea la destinaţie a transportului;
- sigilarea containerelor;
- verificarea datelor înregistrate în aplicaţia RO-DAI cu cele înscrise în DAI-ul pe suport hârtie;
- tipãrirea e-DAI din aplicaţia RO-DAI, document care va însoţi transportul.
25. Dupã expedierea produselor accizabile în regim suspensiv, antrepozitarul expeditor va ştampila DAI-ul pe suport hârtie, care va fi transmis la DJAOV/BV de expediţie în ziua lucrãtoare imediat urmãtoare expedierii produselor.

CAP. II
Formalitãţi la DJAOV/BV de expediţie

26. Identificarea de cãtre lucrãtorul vamal de la DJAOV/BV de expediţie a e-DAI-ului în aplicaţia RO-DAI se face pe baza urmãtoarelor criterii de cãutare:
- ARC;
- serie mecanicã a DAI;
- cod accize expeditor;
- cod accize destinatar;
- data acordãrii ARC;
- starea documentului.
27. În cazul în care produsele accizabile provenite din import capãtã statut comunitar prin punerea în liberã circulaţie la o/un DJAOV/BV, DAU care ţine loc de DAI va fi preluat în aplicaţia RO-DAI de cãtre lucrãtorul vamal desemnat.

CAP. III
Schimbarea destinaţiei

28. (1) Pentru schimbarea destinaţiei unei mişcãri cu produse accizabile, expeditorul actualizeazã datele pentru a menţiona noul destinatar sau noua locaţie de livrare.
(2) Aplicaţia RO-DAI valideazã autenticitatea noilor date conform cu aplicaţiile naţionale complementare.
(3) Noul destinatar sau noua locaţie de livrare poate fi:
- un antrepozit fiscal, incluzând cazul în care are acelaşi cod de accizã ca antrepozitul expeditor;
- locaţia unui operator înregistrat sau a unui operator neînregistrat din alt stat membru;
- un utilizator final sau beneficiarul unei scutiri directe;
- o/un DJAOV/BV cu rol de export.
(4) Alte date ce pot fi actualizate la schimbarea destinaţiei :
- durata transportului;
- transportatorul;
- tipul şi detaliile privind transportul.

CAP. IV
Alertarea privind schimbarea destinaţiei la expirarea termenului de intervenţie

29. (1) Când un transport cu produse accizabile a fost refuzat total sau parţial de cãtre destinatar, aplicaţia RO-DAI alocã un termen de intervenţie care expirã într-o orã, perioadã în care expeditorul este aşteptat sã schimbe destinaţia pentru cantitatea total sau parţial refuzatã.
(2) Dacã o astfel de operaţie nu a avut loc în termenul prevãzut, aplicaţia transmite un mesaj de alertare cãtre expeditor, caz în care transportul fãrã destinaţie validã este considerat fraudã.
(3) Autoritatea competentã de expediere trebuie sã monitorizeze transportul în mod special, pânã când expeditorul dã o altã destinaţie transportului.

CAP. V
Formalitãţi la emiterea e-DAI destinat exportului

30. Existã douã modalitãţi de depunere a e-DAI-ului cu produse accizabile care se deplaseazã în regim suspensiv pentru a fi exportate în afara Comunitãţii Europene, cum ar fi:
- depunerea e-DAI-ului şi a declaraţiei vamale de export de cãtre expeditor, de la locaţia lui, dispunând de autorizãri specifice;
- depunerea e-DAI-ului de cãtre expeditor, de la locaţia lui, şi a declaraţiei vamale de export la o/un DJAOV/BV cu rol de export sau într-un alt stat membru.
31. (1) În primul caz, DJAOV/BV de expediţie/export a eliberat expeditorului autorizaţia de vãmuire la domiciliu. Locul de livrare al produselor accizabile înscris în e-DAI este BV de frontierã pe unde acestea pãrãsesc teritoriul comunitar.
(2) Dupã acceptarea e-DAI-ului şi încheierea formalitãţilor de export, produsele pot pãrãsi locul expedierii cu ARC-urile e-DAI-urilor aferente, înscrise în declaraţia vamalã de export. Descãrcarea regimului suspensiv are loc atunci când produsele pãrãsesc teritoriul comunitar, se efectueazã formalitãţile la BV de frontierã şi se completeazã raportul de recepţie în aplicaţia RO-DAI. Dacã produsele pãrãsesc teritoriul comunitar printr-un BV de frontierã situat în alt stat membru, descãrcarea regimului suspensiv se face de cãtre DJAOV/BV de expediţie la prezentarea de cãtre expeditor a exemplarului 3 al DAI, vizat corespunzãtor de BV de frontierã.
32. (1) În cazul în care exportul se efectueazã la DJAOV/BV, expeditorul depune doar e-DAI-ul la locaţia lui, în timp ce declaraţia vamalã de export este depusã la o/un DJAOV/BV cu rol de export sau într-un alt stat membru.
(2) În e-DAI se înscrie codul DJAOV/BV de export.
(3) Dacã dupã acceptarea declaraţiei vamale de export lucrãtorul vamal constatã discrepanţe majore între aceasta şi e-DAI, sunt aplicabile prevederile art. 247 din Regulamentul Comisiei nr. 2.454/93. Lucrãtorul vamal solicitã declarantului efectuarea rectificãrilor necesare prin depunerea unei noi decaraţii vamale care sã înlocuiascã declaraţia vamalã iniţialã, conform art. 204 din Regulamentul Comisiei nr. 2.454/93.
(4) Dacã discrepanţele sunt minore, lucrãtorul vamal decide acordarea liberului de vamã, fãrã a avea drept de corecţie asupra e-DAI-ului.
(5) Dacã o anulare a exportului are loc dupã eliberarea pentru export, expeditorul trebuie sã emitã o schimbare de destinaţie sau o divizare pentru toate e-DAI-urile implicate.

CAP. VI
Completarea şi transmiterea raportului de recepţie

33. (1) La sosirea produselor la destinaţie, destinatarul va respecta prevederile alin. (5) al pct. 14 din Normele metodologice de aplicare a <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal,aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare. Prezentarea produselor este confirmatã de cãtre destinatar prin completarea în RO-DAI a unui raport de recepţie şi transmiterea automatã cãtre expeditorκ raport în care se consemneazã rezultatele controlului la destinaţie.
(2) Pe teritoriul naţional, prezentarea produselor poate avea loc:
- într-un antrepozit fiscal;
- la un utilizator final;
- la o/un DJAOV/BV pentru livrãrile cãtre o organizaţie scutitã de la plata accizelor;
- la un BV de frontierã.
(3) În fiecare dintre aceste cazuri este posibil ca destinatarul sã accepte livrarea parţialã a produselor.
34. În cazul în care expeditorul nu are acces la aplicaţia RODAI, DJAOV/BV de expediere şi/sau destinatarul îl poate informa.
35. Destinatarul poate sã refuze în totalitate livrarea. Acest lucru nu scuteşte destinatarul de a face un raport de recepţie complet incluzând, acolo unde este relevant, evaluarea lipsurilor şi a surplusurilor. Mişcarea nu este descãrcatã şi expeditorul este aşteptat sã schimbe destinaţia pentru a permite produselor accizabile mutarea cãtre o altã destinaţie (este posibil sã revinã la antrepozitul fiscal de expediere).
36. Refuzul parţial este susţinut de cãtre destinatar indicând cantitatea refuzatã din fiecare produs implicat. Produsele care nu au fost refuzate sau declarate lipsã sunt considerate acceptate de cãtre destinatar. Expeditorul este aşteptat sã schimbe destinaţia pentru partea din transport care a fost refuzatã. În acest caz, mişcarea este doar parţial descãrcatã.
37. Dacã livrarea este refuzatã total sau parţial, trebuie dat cel puţin un motiv al refuzului. Motivul va fi dat la nivel de detaliu (articole individuale).
38. (1) În cazul livrãrilor din România cu destinaţie alt stat membru, e-DAI-urile vor fi încheiate manual, de cãtre lucrãtorul vamal de la DJAOV/BV în a cãrei arie de competenţã se aflã expeditorul.
(2) În cazul exporturilor, raportul de recepţie va fi realizat de lucrãtorul vamal de la BV de frontierã.

CAP. VII
Alertarea la expirarea termenului de primire a raportului de recepţie

39. Dacã în termenul prevãzut în cãsuţa 17 nu este primit raportul de recepţie de la destinatar, aplicaţia RO-DAI trimite un mesaj de alertare cãtre expeditor.

CAP. VIII
Evenimente şi nereguli pe parcursul transportului

40. În cazul unor evenimente de tipul celor prevãzute la <>art. 192 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, care au loc în timpul transportului pe teritoriul naţional, transportatorul va anunţa cea/cel mai apropiatã/apropiat DJAOV/BV/alte organe competente de locul evenimentului, pentru înregistrarea pierderilor sau lipsurilor în procese verbale. DJAOV/BV va decide dacã operaţiunea de transport a produselor accizabile în regim suspensiv poate continua sau nu. Dacã operaţiunea poate continua, menţiunile referitoare la eveniment vor fi înscrise în cãsuţa A din DAI de cãtre autoritatea vamalã.
41. Atunci când sigiliile au fost rupte, independent de voinţa transportatorului, DJAOV/BV va verifica mijlocul de transport şi încãrcãtura. Dacã DJAOV/BV decide cã operaţiunea de transport a produselor în regim suspensiv poate continua, va aplica noi sigilii şi va completa corespunzãtor DAI-ul, fãcând modificãrile necesare pe formularul hârtie al DAI.
42. (1) Transbordarea mãrfurilor dintr-un mijloc de transport în unul sau mai multe mijloace de transport poate fi fãcutã numai sub supraveghere vamalã. Rubrica 11 din DAI va fi completatã corespunzãtor (manual, cu pixul şi cu litere de tipar, DAI-ul fiind semnat şi ştampilat de lucrãtorul vamal de la DJAOV/BV cea/cel mai apropiatã/apropiat de locul evenimentului).
(2) Datele referitoare la transbordare vor fi introduse în aplicaţia RO-DAI de cãtre destinatar, în raportul de recepţie, la rubrica Informaţii complementare.
43. (1) Atunci când pe parcursul transportului a fost schimbat numai capul tractor (fãrã a avea loc descãrcarea sau transbordarea mãrfurilor), în rubrica 11 a DAI se va înscrie numãrul de înmatriculare şi naţionalitatea noului cap tractor.
(2) În aceastã situaţie nu este necesarã vizarea documentului de cãtre autoritatea vamalã, iar datele vor fi introduse în aplicaţia RO-DAI de destinatar, în raportul de recepţie, la rubrica "Informaţii complementare".
44. Autoritatea vamalã va fi informatã imediat în legãturã cu orice eveniment, incident sau accident care apare pe parcursul transportului şi care poate afecta îndeplinirea tuturor obligaţiilor asumate de cãtre antrepozitarul expeditor.

CAP. IX
Formalitãţi la DJAOV/BV de destinaţie

A. Prezentarea la DJAOV/BV de destinaţie şi închiderea circuitului e-DAI
45. (1) În practicã, închiderea circuitului e-DAI înseamnã recepţia mãrfurilor de cãtre destinatar, care indicã pe fiecare copie a DAI tipul şi cantitatea fiecãrui produs accizabil primit, precum şi orice discrepanţã între produsul accizabil primit şi produsul accizabil înscris în documentele administrative de însoţire, semnând şi completând data pe fiecare copie a documentului. Destinatarul trebuie sã obţinã de la autoritatea competentã certificarea documentului administrativ de însoţire a produselor accizabile primite.
(2) Organizaţiile scutite de la plata accizelor au obligaţia de a înştiinţa DJAOV/BV în a cãrei/cãrui razã de competenţã îşi desfãşoarã activitatea la momentul primirii produselor accizabile în regim suspensiv, urmând ca în cazul în care lucrãtorul vamal nu decide efectuarea controlului în termen de 48 de ore sã efectueze recepţia şi sã prezinte exemplarele 2, 3 şi 4 ale DAI la DJAOV/BV respectiv, în vederea preluãrii datelor în aplicaţia RO-DAI.
(3) Orice persoanã care expediazã un produs accizabil aflat în regim suspensiv este exoneratã de obligaţia de platã a accizelor pentru acel produs, dacã primeşte de la destinatar documentul administrativ de însoţire, certificat corespunzãtor.
46. DJAOV/BV de destinaţie pe baza ARC-ului poate regãsi e-DAI-ul în aplicaţia RO-DAI şi datele corespunzãtoare, primite de la expeditor.
B. Controlul încheierii operaţiunii
47. (1) Atunci când DJAOV/BV de destinaţie decide efectuarea controlului, verificã mijlocul de transport (starea şi identitatea sigiliilor aplicate) şi produsele recepţionate.
(2) Rezultatul controlului efectuat de lucrãtorul vamal va fi înscris pe exemplarele 2, 3 şi 4 ale DAI, completând şi raportul de recepţie informatic.
48. Dacã dupã 48 de ore de la notificarea sosirii transportului la destinaţie lucrãtorul vamal de la DJAOV/BV de destinaţie decide sã nu efectueze controlul, operatorul economic care recepţioneazã produse accizabile în regim suspensiv efectueazã recepţia mãrfurilor şi completeazã în aplicaţia RO-DAI, obligatoriu raportul de recepţie. DAI-ul va fi ştampilat la DJAOV/BV de destinaţie şi pãstrat în evidenţe.
C. Particularitãţi la DJAOV/BV de destinaţie
49. DJAOV/BV de destinaţie sau operatorul economic autorizat sã primeascã produse accizabile în regim suspensiv poate identifica nereguli prin compararea datelor înscrise în DAI cu cele din e-DAI şi cu rezultatul controlului efectuat. Aceste informaţii vor fi înregistrate în aplicaţia RO-DAI, în raportul de recepţie, ferestrele "Raport general la destinaţie" şi "Raport detaliat la destinaţie".


ANEXA 2

REGULI
de completare a rubricilor din e-DAI

Pentru completarea unui e-DAI se apeleazã funcţionalitatea "Modul Accize/Birou Plecare/DAI" şi se lanseazã opţiunea "Creare", în urma cãreia se deschide un ecran care afişeazã formularul e-DAI.
Trecerea de la o cãsuţã/rubricã la alta se poate face cu ajutorul tastelor <TAB> sau <ENTER> ori poziţionând direct mouse-ul pe cãsuţa/rubrica care se doreşte a fi completatã.
Toate cãsuţele/rubricile care conţin butonul «->» permit actualizarea datelor corespunzãtoare acestora.
Verificarea documentului din punct de vedere sintactic se face cu ajutorul butonului «X» aflat în partea stângã sus a ecranului. Aceastã verificare se poate face în orice moment al completãrii e-DAI.
Câmpurile e-DAI ce pot fi completate sunt urmãtoarele:
Cãsuţa 0 "Provenienţa": aplicaţia permite selectarea urmãtoarelor valori: "1" pentru produse de provenienţã comunitarã sau "2" pentru produse provenite din import.
Cãsuţa 1 "Expeditor": reprezintã numele şi adresa expeditorului. Prin completarea cãsuţei 2, cãsuţa 1 se completeazã automat şi conţine:
a) dacã expeditorul este un antrepozit fiscal, se completeazã numele expeditorului, adresa (strada, numãr), codul poştal, oraşul.
b) dacã e-DAI-ul este pe baza DAU de o/un DJAOV/BV de punere în liberã circulaţie (import), se vor completa manual numele importatorului, adresa (strada, numãrul), codul poştal, oraşul.
Cãsuţa 2 "Cod accizã expeditor": reprezintã codul de înregistrare pentru accizã atribuit expeditorului de cãtre autoritatea competentã. Dacã acest cod este completat greşit sau este invalid, cãsuţa este marcatã cu roşu. În cazul importului, se completeazã un cod generic de 13 caractere, atribuit importatorului, de forma ROXXXXXXXXXXX.
Cãsuţa 3 "Numãr referinţã": reprezintã seria mecanicã a DAI, înscrisã pe exemplarul pe hârtie.
Cãsuţa 4 "Cod accizã destinatar":
a) în cazul unui antrepozitar sau operator înregistrat, se introduce codul de înregistrare al accizei. Dacã acest cod este completat greşit sau este invalid, cãsuţa este marcatã cu roşu;
b) în cazul unui operator neînregistrat, se introduce numãrul de autorizare al expeditorului, atribuit de cãtre autoritatea competentã;
c) în cazul unui utilizator final, se introduce numãrul autorizaţiei de utilizator final;
d) în cazul livrãrii cãtre alţi beneficiari ai unei scutiri directe, se completeazã codul de accizã al expeditorului.
Cãsuţa 5 "Numãr facturã": reprezintã numãrul facturii aferente produselor. Dacã transportul nu este însoţit de facturã, se introduce numãrul avizului de expediţie sau orice alt document de transport.
Cãsuţa 6 "Data facturii": reprezintã data emiterii facturii, ce poate fi introdusã sau selectatã din calendarul pus la dispoziţie de aplicaţie.
Cãsuţa 7 "Destinatar": reprezintã numele şi adresa destinatarului. Aceastã cãsuţa va fi completatã automat, prin introducerea datelor din cãsuţa 4, pentru un destinatar de tip antrepozit autorizat sau operator înregistrat. În cazul în care destinatarul este un operator neînregistrat, se va menţiona şi numãrul de identificare TVA. În cazul mãrfurilor exportate, trebuie completat numele persoanei care acţioneazã în numele expeditorului la locul exportului.
Cãsuţa 7a "Locul livrãrii": reprezintã locul unde se livreazã efectiv produsele, în cazul în care produsele nu sunt livrate la adresa indicatã în cãsuţa 7:
a) în cazul produselor destinate unui antrepozit fiscal, se selecteazã codul de accizã al antrepozitului din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie;
b) în cazul produselor destinate unui utilizator final, primul câmp nu se completeazã, iar în urmãtoarele se va completa numele primitorului, adresa locului livrãrii (stradã, numãr, oraş, cod poştal);
c) în cazul produselor exportate, primul câmp nu se completeazã, iar în urmãtoarele se vor completa menţiunea "EXPORT ÎN AFARA COMUNITĂŢII" şi adresa locului de export;
d) pentru produsele care urmeazã a fi plasate sub o procedurã vamalã comunitarã (alta decât punerea în liberã circulaţie), se vor înscrie menţiunea "ÎN PROCEDURĂ VAMALĂ", precum şi locul în care produsele vor fi supuse unui control vamal.
La câmpul "Birou vamal loc livrare" se selecteazã din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie codul DJAOV/BV în a cãrei/cãrui arie de competenţã îşi desfãşoarã activitatea destinatarul. Pentru o cãutare mai rapidã în lista afişatã, se introduce "RO" şi vor apãrea numai DJAOV/BV din România. În cazul produselor exportate, se selecteazã din listã codul BV de frontierã pe unde produsele pãrãsesc teritoriul comunitar.
La câmpul "Tip destinaţie", aplicaţia permite selectarea urmãtoarelor câmpuri, dupã caz:
1 - antrepozit;
2 - operator înregistrat;
3 - operator neînregistrat;
4 - beneficiarul unei scutiri directe, în cazul utilizatorului final sau al unui alt beneficiar al unei scutiri directe, potrivit <>art. 201 din Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi pct. 23.1 din Normele metodologice aprobate prin <>Hotãrârea Guvernului nr. 44/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
5 - organizaţii scutite;
6 - export.
Dacã tipul destinaţiei este 5 - organizaţii scutite, se completeazã suplimentar:
- "Primitor complementar", în care se selecteazã codul statului membru de destinaţie şi se introduc informaţii privind seria şi numãrul certificatului de scutire.
Cãsuţa 8 "Autoritatea competentã a locului de expediere": pe prima linie se selecteazã din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie codul DJAOV/BV în a cãrei/cãrui arie de competenţã îşi desfãşoarã activitatea expeditorul. Pentru o cãutare mai rapidã în lista afişatã, se introduce "RO" şi vor apãrea numai DJAOV/BV din România. Pe a doua linie este afişat automat numele respectivei autoritãţi competente, responsabilã cu controlul privind accizele la locul de expediere.
Cãsuţa 9 "Transportator": conţine datele persoanei responsabile cu primul transport, în cazul în care transportatorul este altul decât expeditorul: prima linie se completeazã opţional cu codul de TVA. Urmãtoarele rubrici sunt obligatorii. A doua linie conţine numele transportatorului. A treia linie se completeazã cu adresa persoanei responsabile cu primul transport (stradã, numãr, oraş, cod poştal, codul ţãrii).
Cãsuţa 10 "Garanţia": conţine datele de identificare a pãrţii responsabile pentru garanţie. Se va selecta din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie opţiunea 1 "expeditor".
Cãsuţa 11 "Alte informaţii privind transportul":
a) prima linie conţine codul mijlocului de transport, care se selecteazã din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie, aferentã transportului respectiv, dupã cum urmeazã:
1 sau 10 - transport maritim;
12 - vagon cale feratã transportat maritim;
16 - vehicul rutier transportat maritim;
17 - remorcã/ semiremorcã transportatã maritim;
18 - navã de navigaţie internã transport maritim;
2 sau 20 - transport pe cale feratã;
23 - vehicul rutier transportat pe cale feratã;
3 sau 30 - transport rutier;
4 sau 40 - transport aerian;
5 sau 50 - trimiteri poştale;
7 sau 70 - instalaţii fixe de transport;
8 sau 80 - transport pe apele interioare;
9 sau 90 - propulsie proprie;
b) a doua linie conţine câmpul "Detalii privind transportul", în cadrul cãruia se introduc: tipul unitãţii de transport (1 - container, 2 - cap tractor, 3 - remorcã; 4 - altele), numãrul de înmatriculare al vehiculului, precum şi numãrul, tipul şi identificarea eventualelor sigilii comerciale. Aceastã rubricã este completatã şi în cazul schimbãrii mijlocului de transport şi altor informaţii complementare, dacã existã;
c) a treia linie conţine câmpul "Responsabil transport", în cadrul cãruia se va selecta din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie, dupã caz: 1 - expeditor; 2 - destinatar; 3 - proprietar produse; 4 - altul.
Cãsuţa 12 "Cod ţarã de expediţie": reprezintã statul membru din care pleacã transportul. Implicit, aplicaţia va completa automat codul de ţarã "RO".
Cãsuţa 13 "Cod ţarã de primire": reprezintã statul membru în care se încheie transportul. Implicit, aplicaţia va completa automat codul de ţarã "RO", cu menţiunea cã este permisã selectarea unui alt cod de ţarã din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie.
Cãsuţa 14 "Reprezentantul fiscal": în cazul în care expeditorul a desemnat un reprezentant fiscal în statul membru de destinaţie, se vor înscrie în cãsuţã numele sãu, adresa, numãrul de identificare TVA şi codul de accizã (dacã este cazul).
Cãsuţa 15 "Locul de expediere": în cazul în care expeditorul este un antrepozitar, se va completa numãrul de accizã al antrepozitului expeditor, din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie. Celelalte linii din cadrul acestei cãsuţe vor fi completate automat, iar câmpul "Birou vamal de expediere" nu se va completa.
În cazul importului, se completeazã direct câmpul "Birou vamal de expediere", în care se selecteazã din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie codul DJAOV/BV unde se întocmeşte DAU care ţine loc de DAI. Pentru o cãutare mai rapidã în lista afişatã, se introduce codul "RO" şi vor apãrea numai DJAOV/BV din România.
Cãsuţa 16 "Data expedierii": va fi generatã automat de aplicaţie, la momentul alocãrii ARC-ului.
Cãsuţa 17 "Durata transportului": reprezintã perioada necesarã transportului pentru a se prezenta la destinaţie, exprimatã în numãr de zile.
Cãsuţa 18 "Descrierea produselor":
- la câmpul "Cod produs accizabil" se selecteazã din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie codul de accizã al produsului, potrivit Nomenclatorului codurilor de produs prevãzut în <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 954/2006 pentru aprobarea configuratiei Codului de accize şi a Nomenclatorului codurilor de produs;
- pentru alcool şi bãuturi alcoolice (grupa S), altele decât bere, se va completa câmpul "Concentraţie alcoolicã", astfel: concentraţia alcoolicã prevãzutã (procent în volum de 20°C);
- pentru bere (grupa B), se va completa câmpul "Grade Plato", astfel: concentraţia alcoolicã va fi menţionatã fie în grade Plato, fie procente în volum la 20°C, fie amândouã, potrivit solicitãrii statului membru de destinaţie şi statului membru de expediţie;
- pentru uleiuri minerale (grupa E) se va menţiona densitatea la 15°C la câmpul "Densitate".
- la câmpul "Colete" se selecteazã din lista pusã la dispoziţie de aplicaţie codul de ambalaj dorit şi se introduce numãrul de colete (exemplu containere); numãrul de ambalaje din interiorul coletelor (de exemplu Cartoane), descrierea comercialã a sigiliilor, informaţii sigilii şi limbã.
Cãsuţa 19 "Codul produsului" (cod NC): se selecteazã din nomenclatorul de coduri NC, prin apelarea listei puse la dispoziţie de aplicaţie.
Cãsuţa 20 "Cantitatea": conţine date privind cantitatea de produse şi unitatea de mãsurã aferentã acestora, dupã cum urmeazã:
- numãrul produselor exprimate în mii (ţigarete);
- greutatea netã (ţigãri şi ţigãri de foi);
- litri de produs la temperatura de 20°C cu douã zecimale (alcool şi bãuturi alcoolice);
- litri la temperatura de 15°C (uleiuri minerale, cu exceptia pãcurii).
Cãsuţa 21 "Greutatea brutã": reprezintã greutatea brutã a transportului, incluzând ambalajul produselor.
Cãsuţa 22 "Greutatea netã": se va introduce greutatea fãrã ambalaj a produselor accizabile, în cazul alcoolului şi ale bãuturilor alcoolice, uleiurilor minerale şi al produselor din tutun, cu excepţia ţigaretelor.
Cãsuţele 18-22 se pot repeta de maximum 3 ori, corespunzãtor produselor introduse în e-DAI, prin apelarea opţiunii "Adãugare paginã" din bara de meniu.
Cãsuţa 23 "Certificate": aceastã cãsuţã este rezervatã pentru anumite certificate care sunt cerute numai pe exemplarul 2 al DAI. Nu se va completa.
------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016