Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 1.032 din 10 martie 2011  privind modificarea Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ORDIN nr. 1.032 din 10 martie 2011 privind modificarea Ordinului ministrului mediului si gospodaririi apelor nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu

EMITENT: MINISTERUL MEDIULUI SI PADURILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 196 din 22 martie 2011

    În temeiul prevederilor <>art. 17 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi ale <>art. 15 alin. (4) din Hotãrârea Guvernului nr. 1.635/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Pãdurilor, cu modificãrile şi completãrile ulterioare,

    ministrul mediului şi pãdurilor emite prezentul ordin.

    ART. I
    <>Ordinul ministrului mediului şi gospodãririi apelor nr. 578/2006 pentru aprobarea Metodologiei de calcul al contribuţiilor şi taxelor datorate la Fondul pentru mediu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 14 iunie 2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modificã dupã cum urmeazã:
    1. Articolul 2 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 2. - Metodologia de calcul al contribuţiilor şi taxelor datorate la Fondul pentru mediu are ca scop stabilirea unui mod de calcul unitar şi documentat pentru contribuţiile şi taxele prevãzute la art. 9 alin. (1) lit. a)-j), p), q) şi s) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
    2. Articolul 3 va avea urmãtorul cuprins:
    "Art. 3. - Prevederile prezentului ordin se aplicã de cãtre contribuabilii la Fondul pentru mediu, persoane fizice şi persoane juridice, pentru contribuţiile şi taxele prevãzute la art. 9 alin. (1) lit. a)-j), p), q) şi s) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare."
    3. Anexa se modificã şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantã din prezentul ordin.
    ART. II
    Prezentul ordin se publicã în Monitorul Oficial al României, Partea I.

                        Ministrul mediului şi pãdurilor,
                                 Laszlo Borbely

    Bucureşti, 10 martie 2011.
    Nr. 1.032.


    ANEXĂ
    (Anexa la <>Ordinul nr. 578/2006)

                          METODOLOGIE
            de calcul al contribuţiilor şi taxelor
              datorate la Fondul pentru mediu

    CAP. I
    Prevederi generale

    ART. 1
    Prezenta metodologie stabileşte modul de calcul al contribuţiilor şi taxelor pe care contribuabilii trebuie sã le declare şi sã le plãteascã la Fondul pentru mediu.
    ART. 2
    Prezenta metodologie se aplicã de cãtre contribuabilii, persoane fizice şi persoane juridice, care datoreazã sumele prevãzute la art. 9 alin. (1) lit. a)-j), p), q) şi s) din <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 3
    Semnificaţia termenilor şi expresiilor utilizate în text este cea prevãzutã în anexã.

    CAP. II
    Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 4
    Sunt obligaţi la plata contribuţiei de 3% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrãrii, generatorii deşeurilor, respectiv deţinãtorii bunurilor destinate dezmembrãrii, persoane fizice sau juridice, care nu au calitatea de colector şi/sau de valorificator autorizat în condiţiile legii.
    ART. 5
    Obligaţia de a calcula, de a reţine, de a declara şi de a vira la Fondul pentru mediu contribuţia de 3% din veniturile realizate din vânzarea de deşeuri metalice feroase şi neferoase, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrãrii, revine operatorilor economici care desfãşoarã activitãţi de colectare şi/sau de valorificare a deşeurilor.
    ART. 6
    Contribuţia de 3% din veniturile realizate din vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrãrii, se reţine prin stopaj la sursã de cãtre operatorii economici care desfãşoarã activitãţi de colectare şi/sau de valorificare a deşeurilor, care au obligaţia sã le vireze la Fondul pentru mediu.
    ART. 7
    Vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrãrii, de cãtre generatorii deşeurilor, respectiv de cãtre deţinãtorii bunurilor destinate dezmembrãrii, persoane juridice, cãtre operatorii economici care desfãşoarã activitãţi de colectare şi/sau de valorificare a deşeurilor se face pe bazã de facturã, cu evidenţierea distinctã a contribuţiei de 3% şi cu reţinerea acesteia.
    ART. 8
    Vânzarea deşeurilor metalice feroase şi neferoase, inclusiv a bunurilor destinate dezmembrãrii, de cãtre generatorii deşeurilor, respectiv de cãtre deţinãtorii bunurilor destinate dezmembrãrii, persoane fizice, cãtre operatorii economici care desfãşoarã activitãţi de colectare şi/sau de valorificare a deşeurilor se face pe bazã de facturã/adeverinţã de primire şi platã, cu reţinerea contribuţiei de 3% la achitarea în numerar a sumei cuvenite vânzãtorului de deşeuri.
    ART. 9
    Baza de calcul la care se aplicã contribuţia de 3% reprezintã valoarea de vânzare a deşeurilor metalice feroase şi neferoase şi a bunurilor destinate dezmembrãrii, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã.
    ART. 10
    (1) În cazul în care operatorii economici care desfãşoarã activitãţi de colectare şi/sau de valorificare a deşeurilor devin deţinãtori de deşeuri metalice feroase şi neferoase, prin activitatea de dezmembrare şi/sau casare de bunuri, mijloace fixe ori obiecte de inventar proprii sau devenite proprii prin achiziţie, au obligaţia de a plãti contribuţia de 3% la Fondul pentru mediu în cazul vânzãrii acestora.
    (2) Baza de calcul la care se aplicã contribuţia de 3% reprezintã preţul mediu de achiziţie al deşeurilor metalice feroase şi neferoase din luna precedentã dezmembrãrii şi/sau casãrii bunurilor, mijloacelor fixe ori obiectelor de inventar, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã, înmulţit cu cantitatea de deşeuri metalice feroase şi neferoase rezultatã din activitatea de dezmembrare şi/sau casare de bunuri, mijloace fixe ori obiecte de inventar proprii sau devenite proprii prin achiziţie.
    (3) În cazul în care operatorii economici care desfãşoarã activitãţi de colectare şi/sau de valorificare a deşeurilor nu pot stabili preţul mediu de achiziţie al deşeurilor metalice feroase şi neferoase pentru luna precedentã dezmembrãrii şi/sau casãrii bunurilor, mijloacelor fixe ori obiectelor de inventar, acesta este cel de la data dezmembrãrii şi/sau a casãrii bunurilor, mijloacelor fixe ori obiectelor de inventar.
    ART. 11
    Contribuţia la Fondul pentru mediu prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se declarã şi se plãteşte lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea.
    ART. 12
    În aplicarea prevederilor prezentului capitol, semnificaţia termenilor utilizaţi este prevãzutã la pct. 6 şi 14 din anexã.

    CAP. III
    Modul de calcul al taxelor prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 13
    (1) Operatorii economici deţinãtori de surse staţionare care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã sunt obligaţi la plata taxelor la Fondul pentru mediu, în cuantumul şi pentru substanţele prevãzute în anexa nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) În cazul operatorilor economici deţinãtori de surse staţionare generatoare de emisii de poluanţi în atmosferã, care asigurã automonitorizarea emisiilor de poluanţi în atmosferã şi au înregistrãri ale mãsurãtorilor efectuate recunoscute de agenţia judeţeanã pentru protecţia mediului, taxele datorate la Fondul pentru mediu, prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:

            T = Q x V,

    unde:
    T - suma datoratã la Fondul pentru mediu;
    Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, rezultatã din mãsurãtori, exprimatã în kilograme;
    V - valoarea taxei de încasat pentru fiecare tip de poluant, conform anexei nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 14
    (1) Pentru operatorii economici deţinãtori de surse staţionare generatoare de emisii de poluanţi în atmosferã, care nu au sisteme de automonitorizare a emisiilor de poluanţi în atmosferã, taxele pentru emisiile de poluanţi în atmosferã datorate la Fondul pentru mediu, prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:

                  T = Q x Val,

    unde:
    T - suma datoratã la Fondul pentru mediu;
    Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, pe tip de poluant, calculatã conform formulei prevãzute la alin. (2);
    Val - valoarea taxei de încasat pentru fiecare tip de poluant, conform anexei nr. 1 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Cantitãţile de poluanţi emişi în atmosferã de surse staţionare se calculeazã dupã urmãtoarea formulã:
    Q = f x A, unde:
    Q - cantitatea de poluant emisã în atmosferã, exprimatã în kilograme;
    f - factorul de emisie pentru fiecare tip de poluant, în funcţie de proces;
    A - cantitatea de combustibil, materii prime şi materiale utilizate sau cantitatea de produs finit, în funcţie de tipul de proces.
    (3) Factorul de emisie f este stabilit în scris de operatorul economic, de comun acord cu agenţia judeţeanã pentru protecţia mediului, în baza metodologiilor existente EEA/EMEP/CORINAIR, US EPA/AP-42 sau a altor metodologii disponibile la nivel de sector industrial.
    (4) Factorul de emisie f stabilit de comun acord cu agenţia judeţeanã pentru protecţia mediului poate fi revizuit în funcţie de intervenţiile asupra instalaţiei şi/sau tehnologiei, dar nu mai devreme de 6 luni de la momentul la care a fost stabilit.
    (5) În cazul existenţei unor diferende între operatorul economic şi agenţia judeţeanã pentru protecţia mediului referitor la factorul de emisie f, acesta se valideazã de cãtre o terţã parte, Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului sau un alt institut cu competenţã în acest domeniu, pe cheltuiala operatorului economic.
    ART. 15
    Taxele pentru emisiile de poluanţi în atmosferã provenite de la sursele staţionare, prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. b) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se declarã şi se plãtesc lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea.
    ART. 16
    În aplicarea prevederilor prezentului capitol, semnificaţiile termenilor utilizaţi sunt prevãzute la pct. 9, 14 şi 18 din anexã.

    CAP. IV
    Modul de calcul al taxei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 17
    Operatorii economici utilizatori de noi terenuri au obligaţia de a plãti la Fondul pentru mediu taxele pentru depozitarea deşeurilor valorificabile, în limitele prevãzute în anexa nr. 2 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 18
    Taxele prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se datoreazã pentru acele terenuri pe care sunt amplasate depozite noi de deşeuri valorificabile din categoriile prevãzute în anexa nr. 2 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 19
    Taxele pentru depozitarea deşeurilor valorificabile se declarã şi se plãtesc anual, pânã la data de 25 ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, de cãtre operatorii economici utilizatori de noi terenuri pentru depozitarea deşeurilor valorificabile.
    ART. 20
    În aplicarea prevederilor prezentului capitol, semnificaţiile termenilor utilizaţi sunt prevãzute la pct. 6 şi 14 din anexã.

    CAP. V
    Modul de calcul al taxei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 21
    (1) Obligaţia de a plãti la Fondul pentru mediu contribuţia de 2 lei/kg prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, revine urmãtorilor operatori economici responsabili:
    a) operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã produse ambalate, pentru ambalajele primare, secundare şi terţiare folosite pentru ambalarea produselor lor;
    b) operatorii economici care ambaleazã produse ambalate, pentru ambalajele secundare şi terţiare pe care le introduc pe piaţa naţionalã;
    c) operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã ambalaje de desfacere prevãzute în <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi deşeurilor de ambalaje, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru ambalajele respective introduse pe piaţa naţionalã.
    (2) Ambalajele produselor achiziţionate din afara spaţiului naţional, inclusiv ale produselor destinate utilizãrii/consumului propriu, se considerã introduse pe piaţa naţionalã în momentul achiziţiei.
    ART. 22
    (1) Contribuţia prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se plãteşte anual pentru diferenţa dintre cantitãţile corespunzãtoare obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie, prevãzute în anexa nr. 3 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cantitãţile de deşeuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie.
    (2) Cantitatea de deşeuri de ambalaje care trebuie valorificatã sau incineratã în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie, respectiv valorificatã prin reciclare, pentru îndeplinirea obiectivelor anuale, se realizeazã prin urmãtoarele componente:
    a) cantitatea de deşeuri Q(1) care trebuie valorificatã prin reciclarea deşeurilor de ambalaje din PET şi din aluminiu;
    b) cantitatea de deşeuri Q(2) care trebuie valorificatã prin reciclarea deşeurilor de ambalaje din plastic, sticlã, metal, hârtie/carton şi, respectiv, lemn;
    c) cantitatea de deşeuri Q(3) care trebuie valorificatã prin reciclare suplimentar faţã de cantitãţile prevãzute la lit. a) şi b), pentru îndeplinirea obiectivului global de valorificare prin reciclare, cantitate care se poate realiza prin valorificarea prin reciclare a oricãrui tip de material de ambalare, în limita cantitãţilor introduse pe piaţa naţionalã din materialul respectiv;
    d) cantitatea de deşeuri Q(4) care trebuie valorificatã sau incineratã în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie suplimentar faţã de cantitãţile prevãzute la lit. a), b) şi c), pentru îndeplinirea obiectivului global de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie, cantitate ce se poate realiza prin oricare operaţie de valorificare sau prin incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a oricãrui tip de material de ambalare, în limita cantitãţilor introduse pe piaţa naţionalã din materialul respectiv.
    (3) Obiectivele anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie prevãzute în <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se considerã îndeplinite numai dacã se realizeazã fiecare dintre componentele menţionate la alin. (2).
    (4) Contribuţia se stabileşte luând în calcul o singurã datã cantitãţile nerealizate pentru fiecare componentã.

    Formula matematicã de calcul este:

    Contribuţia = Max([(Q(PET)*R(PET)- q(PET)) + (Q(Al)*R(Al)- q(Al))];

       Σ(Q(i)*R(i)- q(ri)); (Q(t)*R - Σq(ri)); (Q(t)*V - Σq(vi)))*2,

    unde:
    Q(PET) - cantitatea de ambalaje din PET introdusã pe piaţa naţionalã;
    Q(Al) - cantitatea de ambalaje din aluminiu introdusã pe piaţa naţionalã;
    R(PET) - obiectivul minim de valorificare prin reciclare pentru ambalaje din PET;
    R(Al) - obiectivul minim de valorificare prin reciclare pentru ambalaje din aluminiu;
    Q(i) - cantitatea de ambalaje din materialul i, respectiv plastic, sticlã, metal, hârtie/carton şi lemn introdusã pe piaţa naţionalã;
    R(i) - obiectivul minim de valorificare prin reciclare pentru materialul de ambalare i, respectiv plastic, sticlã, metal, hârtie/carton şi lemn;
    Q(t) - cantitatea totalã de ambalaje introdusã pe piaţa naţionalã;
    R - obiectivul global de valorificare prin reciclare;
    V - obiectivul global de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie;
    q(PET) - cantitatea valorificatã efectiv prin reciclare a deşeurilor de ambalaje din PET;
    q(Al) - cantitatea valorificatã efectiv prin reciclare a deşeurilor de ambalaje din aluminiu;
    q(ri) - cantitatea valorificatã efectiv prin reciclare din materialul i, respectiv plastic, sticlã, metal, hârtie/carton şi, respectiv, lemn;
    q(vi) - cantitatea valorificatã efectiv din materialul i, respectiv oricare dintre materialele introduse pe piaţa naţionalã, prin orice operaţie, inclusiv prin valorificare prin reciclare sau prin incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie.
    (5) Cantitãţile de ambalaje din plastic, respectiv din metal, introduse pe piaţa naţionalã, includ şi cantitãţile de ambalaje din PET, respectiv din aluminiu.
    (6) Dacã în formula prevãzutã la alin. (4) o diferenţã are o valoare negativã, atunci se considerã în calcul ca având valoarea 0 (zero).
    (7) Cantitatea de deşeuri de ambalaje valorificatã suplimentar faţã de obiectivul anual de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie nu poate compensa obligaţiile aferente altor ani.
    ART. 23
    Operatorii economici responsabili care realizeazã obiectivele anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje în mod individual, conform prevederilor <>art. 16 alin. (2) lit. a) din Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt obligaţi:
    a) sã stabileascã lunar, pentru fiecare tip de material, cantitãţile de ambalaje introduse pe piaţa naţionalã;
    b) sã stabileascã lunar, pentru fiecare tip de material, cantitãţile de deşeuri de ambalaje produse, precum şi cantitãţile de ambalaje preluate/colectate de pe piaţa naţionalã şi încredinţate spre valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie, excluzând deşeurile de producţie;
    c) sã declare lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, cantitãţile de ambalaje totale şi pe fiecare tip de material introduse pe piaţa naţionalã, cantitãţile de deşeuri de ambalaje din fiecare tip de material valorificate sau incinerate în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi valorificate prin reciclare;
    d) sã declare şi sã plãteascã anual, pânã la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, suma datoratã potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru neîndeplinirea obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje aferente bunurilor ambalate şi/sau a ambalajelor de desfacere introduse pe piaţa naţionalã.
    ART. 24
    Operatorii economici responsabili care realizeazã obiectivele anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje în mod individual, conform prevederilor <>art. 16 alin. (2) lit. a) din Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, trebuie sã deţinã situaţii, întocmite în baza documentelor justificative contabile şi extracontabile, pentru:
    a) cantitãţile de ambalaje/deşeuri de ambalaje proprii produse/preluate/colectate de pe piaţa naţionalã;
    b) cantitãţile de deşeuri de ambalaje proprii valorificate sau incinerate în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie prin mijloace proprii;
    c) cantitãţile de deşeuri de ambalaje proprii încredinţate, în baza unui contract, unui operator economic valorificator sau unui operator economic care deţine o instalaţie de incinerare cu recuperare de energie;
    d) cantitãţile de deşeuri de ambalaje proprii din lemn încredinţate persoanelor fizice drept combustibil alternativ la lemnele pentru foc;
    e) trasabilitatea deşeurilor de ambalaje proprii, pe tip de material, de la producãtorul de deşeuri pânã la operatorul economic valorificator sau la operatorul economic/persoana fizicã ce deţine o instalaţie de incinerare cu recuperare de energie.
    ART. 25
    Operatorii economici responsabili care au optat pentru realizarea obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje, prin contract încheiat cu un operator economic autorizat potrivit prevederilor <>art. 16 alin. (2) lit. b) din Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt obligaţi:
    a) sã stabileascã lunar, pentru fiecare tip de material, cantitãţile de ambalaje introduse pe piaţa naţionalã;
    b) sã obţinã lunar de la operatorul economic cu care au încheiat contractul pentru realizarea obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie, pentru fiecare tip de material, situaţia cantitãţilor de deşeuri de ambalaje valorificate/incinerate cu recuperare de energie în numele lui, care sã cuprindã şi operaţia de valorificare;
    c) sã declare lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, cantitãţile de ambalaje introduse pe piaţa naţionalã, totale şi pe fiecare tip de material, cantitãţile de deşeuri de ambalaje din fiecare tip de material valorificate sau incinerate în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie şi valorificate prin reciclare;
    d) sã declare şi sã plãteascã anual, pânã la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, suma datoratã, potrivit <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru neîndeplinirea obiectivului anual de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje aferente bunurilor ambalate şi/sau a ambalajelor de desfacere introduse pe piaţa naţionalã.
    ART. 26
    (1) Pot face obiectul contractului dintre operatorii economici responsabili prevãzuţi la art. 25 şi operatorul economic autorizat potrivit prevederilor <>art. 16 alin. (2) lit. b) din Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, numai cantitãţile de ambalaje introduse pe piaţa naţionalã începând cu luna în care a fost încheiat contractul.
    (2) La data semnãrii contractului pentru realizarea obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje, operatorii economici responsabili nu trebuie sã înregistreze obligaţii restante la bugetul Fondului pentru mediu în ceea ce priveşte contribuţia prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Pentru îndeplinirea obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje sunt luate în considerare numai cantitãţile de deşeuri de ambalaje contractate de operatorii economici autorizaţi potrivit <>art. 16 alin. (2) lit. b) din Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, cu operatori economici care colecteazã deşeuri de ambalaje direct de la producãtorii de deşeuri şi pentru care se asigurã trasabilitatea prin documente contabile, de la colector pânã la operatorul economic valorificator sau la operatorul economic care deţine o instalaţie de incinerare cu recuperare de energie, dupã cum urmeazã:
    a) cantitãţile de deşeuri de ambalaje colectate în baza unui contract cu un operator economic care asigurã serviciile de salubrizare a localitãţilor;
    b) cantitãţile de deşeuri de ambalaje colectate în baza unui contract cu un operator economic autorizat sã colecteze deşeuri de ambalaje de la populaţie;
    c) cantitãţile de deşeuri de ambalaje colectate de la distribuitori şi comercianţi în baza unui contract cu un operator economic autorizat sã colecteze astfel de deşeuri;
    d) cantitãţile de deşeuri de ambalaje încredinţate unui operator economic colector sau valorificator de cãtre operatorul economic responsabil care a încheiat contractul cu operatorul economic autorizat potrivit <>art. 16 alin. (2) lit. b) din Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (4) Evidenţa gestiunii deşeurilor de ambalaje se face cu respectarea prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.061/2008 privind transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase pe teritoriul României, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 856/2002 privind evidenţa gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase, cu completãrile ulterioare, precum şi a prevederilor contabile prevãzute în <>Legea contabilitãţii nr. 82/1991, republicatã, şi în <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009 pentru aprobarea Reglementãrilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, ambalajele şi deşeurile de ambalaje fiind considerate ca fãcând parte din categoria stocurilor.
    ART. 27
    (1) Operatorii economici responsabili prevãzuţi la art. 23 şi operatorii economici care colecteazã deşeuri de ambalaje pentru operatorii economici autorizaţi potrivit prevederilor <>art. 16 alin. (2) lit. b) din Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, sunt obligaţi sã menţioneze în contracte şi în documentele contabile de însoţire a deşeurilor de ambalaje dacã încredinţarea se face în scopul îndeplinirii obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje.
    (2) În lipsa menţiunii prevãzute la alin. (1), cantitãţile respective nu sunt considerate ca fiind justificate şi nu se iau în calcul pentru îndeplinirea obiectivelor anuale de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje.
    (3) Operaţia de valorificare care se recunoaşte este cea desfãşuratã potrivit autorizaţiei de mediu/autorizaţiei integrate de mediu de cãtre operatorul economic pânã la care se face dovada trasabilitãţii.
    (4) Cantitãţile de deşeuri de ambalaje menţionate la art. 24 alin. (1) lit. c) şi d) se iau în calcul pentru îndeplinirea obiectivelor de valorificare sau incinerare în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie a deşeurilor de ambalaje numai dacã se regãsesc în facturile de vânzare şi, dupã caz, prestare a serviciului de ridicare a deşeurilor de ambalaje.
    ART. 28
    (1) Programul informatic de asistenţã privind completarea formularului "Declaraţie privind obligaţiile la Fondul pentru mediu", elaborat şi pus la dispoziţia contribuabililor în mod gratuit de cãtre Administraţia Fondului pentru Mediu, are inclus modulul pentru calculul contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Programul informatic de asistenţã poate fi descãrcat de pe pagina web a Administraţiei Fondului pentru Mediu, la adresa http://www.afm.ro
    (3) Programul informatic de asistenţã are ca date de intrare cantitãţile de ambalaje introduse pe piaţa naţionalã pe tip de material, cantitãţile valorificate prin reciclare şi cantitãţile valorificate prin alte operaţii de valorificare decât reciclarea sau incinerate în instalaţii de incinerare cu recuperare de energie.
    ART. 29
    În aplicarea prevederilor prezentului capitol, semnificaţiile termenilor utilizaţi sunt prevãzute la pct. 7, 11, 15, 17, 19 şi 21 din anexã.

    CAP. VI
    Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 30
    Operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã substanţe clasificate prin acte normative ca fiind periculoase pentru mediu au obligaţia de a calcula şi de a plãti la Fondul pentru mediu o contribuţie de 2% din valoarea acestora.
    ART. 31
    Substanţele pentru care se datoreazã contribuţia de 2% la Fondul pentru mediu sunt cele clasificate ca fiind periculoase pentru mediu prin actele normative specifice în vigoare.
    ART. 32
    (1) Baza de calcul la care se aplicã contribuţia de 2% la Fondul pentru mediu în cazul producãtorilor interni reprezintã valoarea de vânzare a substanţelor clasificate ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe piaţa naţionalã, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã.
    (2) Baza de calcul la care se aplicã contribuţia de 2% la Fondul pentru mediu în cazul introducerii pe piaţa naţionalã prin achiziţie din afara acestui spaţiu reprezintã valoarea de achiziţie a substanţelor clasificate ca fiind periculoase pentru mediu, introduse pe piaţa naţionalã, inclusiv cele destinate utilizãrii/consumului propriu, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã.
    ART. 33
    Contribuţia prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se declarã şi se plãteşte lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea.

    CAP. VII
    Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 34
    Administratorii, respectiv proprietarii de pãduri care realizeazã venituri din vânzarea masei lemnoase şi/sau a materialelor lemnoase, cu excepţia lemnelor de foc, arborilor şi arbuştilor ornamentali, pomilor de Crãciun, rãchitei şi puieţilor, au obligaţia de a calcula şi de a plãti la Fondul pentru mediu o contribuţie de 2% din valoarea de vânzare a acestora.
    ART. 35
    Baza de calcul la care se aplicã contribuţia de 2% la Fondul pentru mediu reprezintã valoarea de vânzare a masei lemnoase şi/sau a materialelor lemnoase obţinute, cu excepţia lemnelor de foc, arborilor şi arbuştilor ornamentali, pomilor de Crãciun, rãchitei şi puieţilor, exclusiv taxa pe valoarea adãugatã.
    ART. 36
    Contribuţia prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. f) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se declarã şi se plãteşte lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care administratorul, respectiv proprietarul pãdurii a vândut masa lemnoasã şi/sau materialele lemnoase obţinute.
    ART. 37
    În aplicarea prevederilor prezentului capitol, semnificaţia termenilor utilizaţi este prevãzutã la pct. 12 şi 13 din anexã.

    CAP. VIII
    Modul de calcul al taxei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 38
    Operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii au obligaţia de a plãti la Fondul pentru mediu o contribuţie de 2 lei/kg de anvelopã introdusã pe piaţa naţionalã.
    ART. 39
    (1) Contribuţia prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se plãteşte anual numai în cazul neîndeplinirii obligaţiilor de gestionare a anvelopelor uzate.
    (2) Plata se face pentru diferenţa dintre cantitãţile aferente obligaţiilor anuale de gestionare şi cantitãţile realizate efectiv.
    (3) Obligaţiile anuale de gestionare a anvelopelor uzate se pot realiza de operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii, prevãzuţi la <>art. 6 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate, individual sau prin transferarea responsabilitãţii cãtre un operator economic, conform legislaţiei în vigoare.
    ART. 40
    (1) Obligaţiile anuale de gestionare a anvelopelor uzate se realizeazã în mod individual, potrivit prevederilor <>art. 7 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004, prin:
    a) colectarea anvelopelor uzate, în limita cantitãţilor introduse de operatorii economici pe piaţa naţionalã în anul precedent, şi reutilizarea, refolosirea ca atare, reşaparea, reciclarea şi/sau valorificarea termoenergeticã a întregii cantitãţi de anvelope uzate colectate;
    b) încredinţarea de cãtre operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii a anvelopelor uzate preluate/colectate de pe piaţã, în baza unui contract, unei persoane juridice care le reutilizeazã, le refoloseşte ca atare, le reşapeazã, le recicleazã şi/sau le valorificã termoenergetic, dupã caz.
    (2) Operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii, care au optat pentru realizarea obligaţiilor anuale de gestionare a anvelopelor uzate, în mod individual, trebuie sã dovedeascã realizarea acestora prin documente justificative contabile şi extracontabile, din care sã rezulte:
    a) situaţia privind cantitãţile de anvelope uzate preluate/colectate de pe piaţã;
    b) situaţia privind gestionarea anvelopelor uzate, inclusiv prin predarea anvelopelor uzate, în baza unui contract încheiat în scopul îndeplinirii obligaţiilor anuale de gestionare a anvelopelor uzate;
    c) situaţia prin care sã se evidenţieze distinct cantitãţile de anvelope uzate reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, reciclate şi/sau valorificate termoenergetic, dintre cele preluate de la operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii, precum şi metoda utilizatã.
    (3) Operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii sunt obligaţi sã menţioneze în documentele contabile şi extracontabile privind încredinţarea anvelopelor uzate dacã încredinţarea spre reutilizare, refolosire ca atare, reşapare, reciclare şi/sau valorificare termoenergeticã a acestora se face în scopul îndeplinirii obligaţiilor anuale de gestionare a anvelopelor uzate.
    ART. 41
    Operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii, care au optat pentru realizarea în mod individual a obligaţiilor anuale de gestionare a anvelopelor uzate, potrivit prevederilor <>art. 7 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004, sunt obligaţi:
    a) sã stabileascã lunar cantitãţile de anvelope introduse pe piaţa naţionalã în anul precedent;
    b) sã stabileascã lunar cantitãţile de anvelope preluate/colectate de pe piaţa naţionalã şi încredinţate cãtre persoanele juridice care le reutilizeazã, le refolosesc ca atare, le reşapeazã, le recicleazã şi/sau le valorificã termoenergetic, dupã caz;
    c) sã declare lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, cantitãţile de anvelope introduse pe piaţa naţionalã şi cantitãţile de anvelope uzate gestionate;
    d) sã declare şi sã plãteascã anual, pânã la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, suma datoratã pentru neîndeplinirea obligaţiilor anuale de gestionare a anvelopelor uzate introduse pe piaţa naţionalã.
    ART. 42
    Operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii, care au optat pentru realizarea obligaţiilor anuale de gestionare a anvelopelor uzate prin transferarea responsabilitãţii cãtre un operator economic autorizat, conform prevederilor <>art. 7 alin. (1) din Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004, sunt obligaţi:
    a) sã stabileascã lunar cantitãţile de anvelope introduse pe piaţa naţionalã în anul precedent;
    b) sã obţinã lunar de la operatorul economic cãruia i-au transferat responsabilitatea pentru realizarea obligaţiilor anuale de gestionare a anvelopelor uzate situaţia cantitãţilor de anvelope uzate reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, reciclate şi/sau valorificate termoenergetic, în numele acestuia, precum şi metoda utilizatã;
    c) sã declare lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, cantitãţile de anvelope introduse pe piaţa naţionalã şi cantitãţile de anvelope uzate gestionate;
    d) sã declare şi sã plãteascã anual, pânã la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, suma datoratã pentru neîndeplinirea obligaţiilor anuale de gestionare a anvelopelor uzate.
    ART. 43
    (1) În cazul în care operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii au optat pentru realizarea obligaţiilor anuale de gestionare a anvelopelor uzate prin transferarea responsabilitãţii, aceştia sunt obligaţi sã raporteze operatorului economic autorizat pentru preluarea responsabilitãţii numai cantitãţile de anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii, introduse pe piaţã dupã data semnãrii contractului.
    (2) La data semnãrii contractului de transferare a responsabilitãţii privind realizarea obligaţiilor anuale de gestionare a anvelopelor uzate, operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii nu trebuie sã înregistreze obligaţii restante la Fondul pentru mediu în ceea ce priveşte taxa prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (3) Evidenţa gestiunii anvelopelor uzate se face cu respectarea prevederilor <>Hotãrârii Guvernului nr. 170/2004, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 1.061/2008, ale <>Hotãrârii Guvernului nr. 856/2002, cu completãrile ulterioare, precum şi a prevederilor contabile prevãzute în <>Legea nr. 82/1991, republicatã, şi în <>Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 44
    Cantitatea de anvelope uzate reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, reciclate şi/sau valorificate termoenergetic peste obligaţiile anuale de gestionare a anvelopelor uzate nu poate compensa obligaţiile aferente altor ani.
    ART. 45
    (1) Contribuţia pentru introducerea pe piaţa naţionalã a anvelopelor noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii se determinã ca fiind produsul dintre obligaţiile anuale de gestionare a anvelopelor uzate, raportate la cantitatea totalã de anvelope introdusã pe piaţa naţionalã în anul precedent, diminuatã cu cantitatea de anvelope uzate reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, reciclate şi/sau valorificate termoenergetic şi contribuţia stabilitã la <>art. 9 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv 2 lei/kg.
    (2) Pentru calculul taxei la Fondul pentru mediu se aplicã urmãtoarea formulã:

    Taxa = [(Q x Ob) - Q(realizat)] x 2,

    unde:
    Q - cantitatea de anvelope noi şi/sau uzate destinate reutilizãrii introdusã pe piaţa naţionalã în anul precedent;
    O(b) - obligaţia anualã de gestionare a anvelopelor conform <>Hotãrârii Guvernului nr. 170/2004;
    Q(realizat) - cantitatea de anvelope gestionate în anul de raportare.
    ART. 46
    (1) Programul informatic de asistenţã privind completarea formularului "Declaraţie privind obligaţiile la Fondul pentru mediu", elaborat şi pus la dispoziţia contribuabililor în mod gratuit de Administraţia Fondului pentru Mediu, are inclus modulul pentru calculul contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Programul informatic de asistenţã poate fi descãrcat de pe serverul de web al Administraţiei Fondului pentru Mediu, la adresa http://www.afm.ro
    (3) Programul informatic de asistenţã are ca date de intrare cantitãţile de anvelope introduse pe piaţa naţionalã în anul precedent şi cantitãţile gestionate în perioada de raportare (cantitãţile reutilizate, refolosite ca atare, reşapate, reciclate şi/sau valorificate termoenergetic).
    ART. 47
    În aplicarea prevederilor prezentului capitol, semnificaţia termenilor utilizaţi este prevãzutã la pct. 3, 4, 5, 11 şi 14 din anexã.

    CAP. IX
    Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 48
    (1) Gestionarii fondurilor de vânãtoare au obligaţia de a calcula şi de a vira la Fondul pentru mediu o contribuţie de 3% din tariful de gestionare a fondurilor de vânãtoare înscris în contractele de gestionare.
    (2) Contribuţia de 3% la Fondul pentru mediu prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. j) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se declarã şi se plãteşte anual de persoanele juridice care desfãşoarã respectivele activitãţi, pânã la data de 25 ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea pentru anul precedent.

    CAP. X
    Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. p) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 49
    Obligaţia de a calcula şi de a plãti contribuţia de 100 lei/tonã revine unitãţilor administrativ-teritoriale, începând cu data prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. p) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 50
    (1) Contribuţia prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. p) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se plãteşte anual numai în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de diminuare cu 15% a cantitãţilor de deşeuri municipale şi asimilabile trimise spre depozitare, denumit în continuare obiectiv anual, raportat la cantitatea totalã de deşeuri municipale şi asimilabile colectatã.
    (2) Deşeurile care fac obiectul alin. (1) sunt cele prevãzute la codurile 15.01 şi 20 din anexa nr. 2 "Lista cuprinzând deşeurile, inclusiv deşeurile periculoase" la <>Hotãrârea Guvernului nr. 856/2002, cu completãrile ulterioare.
    ART. 51
    Unitãţile administrativ-teritoriale au obligaţia ca, pânã la data de 25 ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea:
    a) sã stabileascã pentru anul precedent cantitãţile de deşeuri municipale şi asimilabile colectate, cantitãţile încredinţate spre valorificare, pe tip de deşeu/material, precum şi operaţia de valorificare şi cantitãţile corespunzãtoare obiectivului anual;
    b) sã calculeze, sã declare şi sã plãteascã suma datoratã pentru diferenţa dintre cantitãţile corespunzãtoare obiectivului anual şi cantitãţile de deşeuri municipale şi asimilabile colectate selectiv/sortate şi valorificate.
    ART. 52
    (1) În cazul în care deşeurile municipale şi asimilabile se cântãresc la colectare, obiectivul anual se calculeazã prin aplicarea cotei de 15% la cantitatea anualã colectatã.
    (2) În cazul în care deşeurile municipale şi asimilabile nu se cântãresc la colectare, dar se cântãresc la depozitare, obiectivul anual se calculeazã ca 3/17 din cantitatea anualã depozitatã.
    (3) În cazul în care deşeurile municipale şi asimilabile nu se cântãresc nici la colectare şi nici la depozitare, obiectivul anual se calculeazã ca 3/17 din volumul anual de deşeuri municipale şi asimilabile depozitate înmulţit cu densitatea medie a acestora prevãzutã în regulamentul de salubritate în vigoare la nivelul unitãţii administrativ-teritoriale.
    ART. 53
    Contribuţia se calculeazã prin înmulţirea cu 100 lei a diferenţei, exprimatã în tone, cu douã zecimale, dintre cantitãţile corespunzãtoare obiectivului anual şi cantitãţile de deşeuri municipale şi asimilabile colectate selectiv/sortate de cãtre operatorii economici cãrora li s-au încredinţat serviciile de gestionare a deşeurilor municipale şi asimilabile şi valorificate.
    ART. 54
    (1) Unitãţile administrativ-teritoriale trebuie sã dovedeascã realizarea obiectivului anual prin întocmirea situaţiilor, în baza documentelor justificative contabile şi extracontabile sau a copiilor acestora conforme cu originalul, dupã cum urmeazã:
    a) situaţia lunarã privind cantitatea de deşeuri municipale şi asimilabile depozitatã în decursul anului;
    b) situaţia privind cantitatea de deşeuri municipale şi asimilabile încredinţatã lunar spre valorificare, pe tip de deşeu/material, operatorul economic valorificator şi operaţia de valorificare;
    c) situaţia privind cantitatea de deşeuri municipale şi asimilabile încredinţatã lunar spre incinerare şi operatorul economic care efectueazã operaţia de incinerare;
    d) situaţia privind cantitatea de deşeuri municipale şi asimilabile încredinţatã lunar spre eliminare prin alte operaţii decât depozitare, operaţia de eliminare şi operatorul economic care efectueazã operaţia respectivã.
    (2) Pentru a lua în calcul la realizarea obiectivului anual cantitãţile de deşeuri municipale şi asimilabile valorificate prin operaţia R13 - stocarea de deşeuri înaintea efectuãrii oricãreia dintre operaţiile numerotate de la R1 la R12, excluzând stocarea temporarã, pânã la colectare, la locul de producere - prevãzutã în anexa nr. II B la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, unitãţile administrativ-teritoriale trebuie sã deţinã documente care sã dovedeascã valorificarea deşeurilor respective şi operaţia de valorificare pentru care acestea au fost stocate.
    ART. 55
    Pentru anul 2010, obligaţiile prevãzute în prezentul capitol se aplicã cantitãţilor de deşeuri municipale şi asimilabile colectate şi trimise spre depozitare începând cu data prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. p) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 56
    În aplicarea prevederilor prezentului capitol, semnificaţia termenilor utilizaţi este prevãzutã la pct. 8 şi 20 din anexã.

    CAP. XI
    Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. q) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 57
    Obligaţia de a calcula şi de a plãti ecotaxa în valoare de 0,1 lei/bucatã revine operatorilor economici care introduc pe piaţa naţionalã pungi şi sacoşe pentru cumpãrãturi, cu mâner integrat sau aplicat, fabricate din materiale obţinute din resurse neregenerabile, dupã cum urmeazã:
    a) operatorii economici care produc ambalaje de desfacere, pentru pungile şi sacoşele fabricate în România;
    b) operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã ambalaje de desfacere, pentru pungile şi sacoşele achiziţionate din afara spaţiului naţional.
    ART. 58
    (1) Sunt supuse taxãrii pungile şi sacoşele pentru cumpãrãturi, cu mâner integrat sau aplicat, fabricate din materiale obţinute din resurse neregenerabile, respectiv minerale şi combustibili fosili.
    (2) Sunt considerate ca fiind obţinute din resurse neregenerabile urmãtoarele materiale:
    - polietilenã de joasã densitate (LDPE);
    - polietilenã de înaltã densitate (HDPE);
    - polietilenã de medie densitate (MDPE);
    - polietilenã liniarã (LLDPE);
    - polistiren (PS);
    - policlorurã de vinil (PVC);
    - polipropilenã (PP);
    - materiale compozite fabricate din hârtie şi polietilenã şi/sau polipropilenã;
    - materiale compozite fabricate din hârtie cu aluminiu.
    (3) Lista prevãzutã la alin. (2) nu are caracter exhaustiv.
    ART. 59
    (1) Nu sunt supuse taxãrii pungile şi sacoşele pentru cumpãrãturi confecţionate din materiale obţinute din resurse regenerabile, respectiv vegetale şi animale.
    (2) Substanţele/Aditivii folosite/folosiţi pentru inscripţionarea elementelor de identificare şi informare potrivit legii, substanţele folosite pentru personalizare/colorare nu se includ în procesul de stabilire a tipurilor de resurse din care sunt obţinute materialele din care sunt fabricate pungile şi sacoşele pentru cumpãrãturi, dacã ponderea lor nu depãşeşte cumulativ pentru fiecare substanţã/aditiv 1% din greutatea pungii sau a sacoşei - produs finit şi în total 5% din greutatea pungii sau a sacoşei - produs finit.
    ART. 60
    Operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã pungi şi sacoşe pentru cumpãrãturi, cu mâner integrat sau aplicat, care nu sunt supuse taxãrii sunt obligaţi pentru fiecare lot:
    a) sã deţinã buletine de analizã, rapoarte de încercare, certificate sau alte documente care atestã compoziţia materiei prime/materialului din care sunt confecţionate pungile/sacoşele, în original sau copie legalizatã;
    b) sã deţinã situaţii lunare, pe tip de material, privind cantitatea şi numãrul de pungi şi sacoşe pentru cumpãrãturi, cu mâner integrat sau aplicat, introduse pe piaţa naţionalã;
    c) la efectuarea inspecţiei fiscale, sã facã dovada tipului/compoziţiei materialului utilizat la fabricarea pungilor şi sacoşelor introduse pe piaţa naţionalã.
    ART. 61
    Operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã pungi şi sacoşe pentru cumpãrãturi, cu mâner integrat sau aplicat, care sunt supuse taxãrii sunt obligaţi:
    a) sã stabileascã lunar, pe tip de material, cantitatea şi numãrul de pungi şi sacoşe pentru cumpãrãturi, cu mâner integrat sau aplicat, introduse pe piaţa naţionalã;
    b) sã declare şi sã plãteascã trimestrial, pânã la data de 25 a lunii urmãtoare trimestrului în care s-a desfãşurat activitatea, cantitãţile şi numãrul de pungi şi sacoşe pentru cumpãrãturi, cu mâner integrat sau aplicat.
    ART. 62
    Operatorii economici care introduc pe piaţa naţionalã pungi şi sacoşe pentru cumpãrãturi, cu mâner integrat sau aplicat, care sunt supuse taxãrii sunt obligaţi sã înscrie elementele de identificare şi caracterizare prevãzute de Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi sã evidenţieze distinct ecotaxa pe documentele de vânzare.
    ART. 63
    În aplicarea prevederilor prezentului capitol, semnificaţia termenilor utilizaţi este prevãzutã la pct. 2, 11 şi 14 din anexã.

    CAP. XII
    Modul de calcul al contribuţiei prevãzute la <>art. 9 alin. (1) lit. s) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare

    ART. 64
    Obligaţia de a plãti la Fondul pentru mediu taxa de 2 lei/l aplicatã uleiurilor ce fac obiectul <>Hotãrârii Guvernului nr. 235/2007 privind gestionarea uleiurilor uzate revine operatorilor economici care introduc pe piaţa naţionalã astfel de produse.
    ART. 65
    (1) Taxa prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. s) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se plãteşte anual numai în cazul neîndeplinirii obligaţiilor anuale de gestionare a uleiurilor uzate prevãzute în anexa nr. 4 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    (2) Taxa prevãzutã la alin. (1) se plãteşte pentru diferenţa dintre cantitatea corespunzãtoare obligaţiilor anuale de gestionare a uleiurilor uzate prevãzute în anexa nr. 4 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi cantitatea de uleiuri uzate efectiv gestionatã de operatorii economici care introduc uleiuri pe piaţa naţionalã.
    (3) Pentru uleiurile în care, ulterior introducerii pe piaţa naţionalã, se introduc diferite adaosuri, cum ar fi aditivi sau alte substanţe organice ori anorganice, pentru obţinerea unor proprietãţi speciale, nu se datoreazã taxa prevãzutã la <>art. 9 alin. (1) lit. s) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 66
    (1) Obligaţiile anuale de gestionare a uleiurilor uzate prevãzute în anexa nr. 4 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se realizeazã de cãtre operatorii economici care introduc uleiuri pe piaţa naţionalã prin asigurarea organizãrii sistemului de gestionare a uleiurilor uzate, în mod individual sau prin terţii indicaţi autoritãţilor publice centrale pentru protecţia mediului, conform prevederilor <>art. 9 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 235/2007.
    (2) Operatorii economici prevãzuţi la art. 64 trebuie sã dovedeascã realizarea obiectivelor prin documente justificative contabile şi extracontabile sau de altã naturã, din care sã rezulte:
    a) cantitãţile de uleiuri introduse pe piaţa naţionalã, operatorul economic care colecteazã uleiurile uzate în numele lor şi datele de identificare ale acestuia;
    b) cantitãţile de uleiuri gestionate prin valorificare/eliminare, operaţiunea de valorificare/eliminare folositã, operatorul economic care a efectuat operaţiunea respectivã şi datele de identificare ale acestuia.
    ART. 67
    (1) Operatorii economici prevãzuţi la art. 64 sunt obligaţi sã declare lunar, pânã la data de 25 inclusiv a lunii urmãtoare celei în care s-a desfãşurat activitatea, cantitãţile de uleiuri introduse pe piaţa naţionalã şi cantitãţile de uleiuri uzate gestionate.
    (2) Operatorii economici prevãzuţi la art. 64 sunt obligaţi sã declare şi sã plãteascã anual, pânã la data de 25 a lunii ianuarie a anului urmãtor celui în care s-a desfãşurat activitatea, suma datoratã pentru neîndeplinirea obligaţiilor anuale de gestionare a uleiurilor uzate prevãzute în anexa nr. 4 la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 196/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 105/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    ART. 68
    Anexa face parte integrantã din prezenta metodologie.


    ANEXĂ
    la metodologie


                   SEMNIFICAŢIA TERMENILOR SPECIFICI

    1. Ambalaj este definit potrivit prevederilor pct. 1 lit. c) din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005 privind gestionarea ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    2. Ambalaj de desfacere este definit potrivit prevederilor pct. 1 lit. h) din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    3. Anvelope noi sunt definite potrivit prevederilor anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004 privind gestionarea anvelopelor uzate.
    4. Anvelope uzate sunt definite conform anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004.
    5. Anvelope uzate destinate reutilizãrii sunt definite potrivit prevederilor anexei nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 170/2004.
    6. Deşeu este definit potrivit prevederilor lit. b) din anexa nr. I A la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    7. Deşeuri de ambalaje sunt definite potrivit prevederilor pct. 1 lit. k) din anexa nr. 1 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 621/2005, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    8. Eliminare finalã este orice operaţiune prevãzutã în anexa nr. II A la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    9. Emisie este definitã potrivit prevederilor <>art. 2 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 152/2005 privind prevenirea şi controlul integrat al poluãrii, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 84/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    10. Gestionarea deşeurilor este definitã potrivit prevederilor lit. j) din anexa nr. I A la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    11. Introducere pe piaţa naţionalã a unui produs este acţiunea de a face disponibil pe piaţa naţionalã, pentru prima datã, contra cost sau gratuit, un produs, în vederea distribuirii şi/sau utilizãrii, inclusiv utilizãrii/consumului propriu. Produsele fabricate, în baza unui contract, exclusiv pentru un operator economic care îşi aplicã denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs, în scopul introducerii pe piaţã şi/sau al punerii în funcţiune în România în numele sãu, se considerã a fi introduse pe piaţa naţionalã de cãtre acesta. În cazul produselor provenite dintr-un alt stat, oricare ar fi regimul vamal al acestora, sunt considerate ca introduse pe piaţa naţionalã numai ambalajele care devin deşeuri pe teritoriul naţional. Produsele achiziţionate din afara spaţiului naţional, inclusiv produsele destinate utilizãrii/consumului propriu, se considerã introduse pe piaţa naţionalã în momentul achiziţiei.
    12. Masã lemnoasã este definitã potrivit prevederilor pct. 16 din anexa la <>Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    13. Materiale lemnoase sunt definite potrivit prevederilor pct. 17 din anexa la <>Legea nr. 46/2008, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    14. Operator economic este persoana juridicã ce desfãşoarã activitãţi economice sau presteazã servicii în scopul obţinerii de profit.
    15. Operator economic valorificator este operatorul economic care desfãşoarã activitãţi de valorificare prevãzute în anexa nr. II B la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    16. Producãtor de deşeu este orice persoanã fizicã sau juridicã din a cãrei activitate rezultã deşeuri.
    17. Reciclare este definitã potrivit prevederilor lit. l) din anexa nr. I A la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    18. Surse staţionare care genereazã emisii de poluanţi în atmosferã sunt construcţii, utilaje, instalaţii, inclusiv de ventilaţie, alte lucrãri fixe care genereazã sau prin intermediul cãrora se evacueazã substanţe poluante în atmosferã, precum şi instalaţiile fixe de ardere aparţinând aceluiaşi operator economic, cu o putere instalatã însumatã mai mare sau egalã cu 1 MW.
    19. Trasabilitate este caracteristica unui sistem de a permite regãsirea istoricului, a utilizãrii sau a localizãrii deşeurilor de ambalaje prin identificãri înregistrate în documente contabile.
    20. Unitãţi administrativ-teritoriale sunt definite potrivit prevederilor <>art. 1 alin. (2) lit. i) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
    21. Valorificare este orice operaţiune prevãzutã în anexa nr. II B la <>Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 78/2000, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 426/2001, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.

                            -------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016