Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   ORDIN nr. 570 din 6 aprilie 2020  privind modificarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 436/2020 pentru aprobarea Protocolului specific privind managementul în caz de deces al pacienţilor infectaţi cu noul coronavirus (SARS-CoV2)    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 ORDIN nr. 570 din 6 aprilie 2020 privind modificarea Ordinului ministrului sănătăţii nr. 436/2020 pentru aprobarea Protocolului specific privind managementul în caz de deces al pacienţilor infectaţi cu noul coronavirus (SARS-CoV2)

EMITENT: Ministerul Sănătăţii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 292 din 7 aprilie 2020
    Văzând Referatul de aprobare nr. NT 535 din 6.04.2020 al Direcţiei generale de asistenţă medicală şi sănătate publică din cadrul Ministerului Sănătăţii,
    având în vedere:
    - dispoziţiile art. 7 lit. k) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    – prevederile art. 20 alin. (5) din Normele tehnice şi sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea şi reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum şi criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare şi nivelul fondului de garantare, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 741/2016,

    în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea si funcţionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,
    ministrul sănătăţii emite următorul ordin:
    ART. 1
    Anexa la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 436/2020 pentru aprobarea Protocolului specific privind managementul în caz de deces al pacienţilor infectaţi cu noul coronavirus (SARS-CoV2), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 207 din 13 martie 2020, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

    ART. 2
    Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti, Institutul Naţional de Medicină Legală „Mina Minovici“, institutele de medicină legală din centrele medicale universitare, serviciile de medicină legală, personalul din unităţile sanitare, precum şi întreg personalul prestatorilor de servicii funerare care vine în contact cu persoanele decedate vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

    ART. 3
    Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                    Ministrul sănătăţii,
                    Nelu Tătaru

    Bucureşti, 6 aprilie 2020.
    Nr. 570.
    ANEXA 1

    (Anexa la Ordinul nr. 436/2020)
    PROTOCOL SPECIFIC
    privind managementul în caz de deces al pacienţilor infectaţi cu noul coronavirus (SARS-CoV2)
    În cazurile spitalizate pentru care în perioada internării în unitatea sanitară se confirmă (reconfirmă) diagnosticul de infecţie cu noul coronavirus (SARS-CoV2), evoluţia fiind urmată de deces, autopsia anatomopatologică a cadavrului pentru a confirma/preciza sau completa diagnosticul clinic de deces deja confirmat prin analize de laborator (teste specifice) nu mai este necesară şi este de evitat din cauza riscurilor de transmitere a bolii infectocontagioase, posibile în condiţiile exercitării profesiei la personalul medical.
    Certificatul medical constatator al decesului va fi completat şi eliberat de către medicul curant al pacientului din secţia de spital. Sunt permise autopsiile efectuate în scop ştiinţific conform protocolului de cercetare autorizat în cadrul fiecărei unităţi sanitare, cu respectarea măsurilor de protecţie prevăzute în prezentul protocol.
    Decesul în unitatea sanitară cu paturi al persoanelor care au fost confirmate pozitiv pentru infecţia COVID-19 şi diagnosticul de deces cu infecţie cu noul coronavirus (SARS-CoV2) pot fi declarate cazuri medico-legale strict în conformitate cu art. 185 din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările şi completările ulterioare (NCPP); în aceste cazuri, se va anunţa în cel mai scurt timp instituţia medico-legală competentă pentru dispunerea ridicării cadavrului şi efectuarea autopsiei medico-legale.
    Prezentul protocol specific se aplică în mod similar şi următoarelor cazuri de deces, acestea fiind considerate decese ale pacienţilor infectaţi cu noul coronavirus (SARS-CoV2), confirmate ca fiind pozitive:
    a) persoanelor aflate în izolare la domiciliu, aflate în evidenţa direcţiilor de sănătate publică;
    b) persoanelor aflate în carantină, aflate în evidenţa direcţiilor de sănătate publică şi a altor instituţii ale statului.
    În situaţiile de mai sus, atunci când nu se dispune autopsia medico-legală, în concordanţă cu prevederile art. 185 din NCPP, medicul de familie va elibera certificatul medical constatator al decesului, în baza fişei medicale a pacientului.

    c) persoanelor internate în spital suspecte de infectare cu COVID-19, la care nu s-a efectuat testarea pentru confirmare.
    În această situaţie, certificatul medical constatator al decesului va putea fi completat şi eliberat de către medicul curant al pacientului din secţia de spital, dacă nu se dispune efectuarea autopsiei medico-legale.
    În ceea ce priveşte identificarea persoanei la internare, pe perioada epidemiei, pacienţii confirmaţi SARS-CoV2 vor primi brăţară de identificare cu numele şi prenumele, completate lizibil şi verificate în baza documentului de identitate acolo unde există posibilitatea, dacă nu, documentul de identitate va fi obligatoriu fotocopiat, copia conformă cu originalul va fi semnată de un cadru medical şi inclusă în foaia de observaţie; în cazul decesului pacientului, în situaţia pierderii actului de identitate sau a imposibilităţii aparţinătorilor de a aduce actul de identitate în original, copia va fi folosită pentru întocmirea certificatului medical constatator al decesului.
    - Aparţinătorii vor fi informaţi telefonic de către unităţile sanitare în legătură cu cazurile severe/critice şi despre survenirea decesului. În cazul decesului se va indica prezentarea la spital pentru ridicarea decedatului în termen de 24 de ore de la deces, pentru aparţinătorii care locuiesc la o distanţă mai mică de 100 km de locul decesului şi de maximum 48 de ore dacă aceştia locuiesc la o distanţă mai mare de 100 km sau în situaţii speciale. În situaţia în care în urma comunicării telefonice a acestor condiţii, aparţinătorul declară că nu se poate ocupa personal de formalităţile de declarare a decesului în termenul stabilit (este internat în spital, este în carantină/izolare la domiciliu, suferă de o afecţiune medicală gravă care îi împiedică deplasarea etc.), va fi îndrumat să trimită, pe e-mail, whatsapp, fax sau alt mijloc de comunicare la distanţă sau chiar printr-o persoană delegată, o declaraţie semnată pe propria răspundere, la care anexează actul său de identitate şi o delegaţie pentru o altă persoană sau un reprezentat al unei firme de pompe funebre care să efectueze identificarea şi să ridice decedatul. Nu este permisă ieşirea aparţinătorului din izolare sau carantină pentru identificarea sau ridicarea decedatului.
    – Dacă aparţinătorul sau delegatul acestuia nu se prezintă în intervalul de timp prevăzut anterior, se va elibera certificatul medical constatator al decesului. În această situaţie, asistentul social sau o persoană delegată în acest sens din unitatea medicală va anunţa de urgenţă serviciul social de pe lângă primăria locală şi va declara decesul la oficiul de stare civilă.



    1. Măsuri care privesc bolnavul infectat cu noul coronavirus (SARS-CoV2) în cazul în care prezintă simptome severe de boală
    În unitatea sanitară cu paturi, medicul curant sau un cadru medical desemnat de acesta va anunţa instituţia de medicină legală competentă, încă din timpul vieţii pacientului care prezintă semne severe de boală, dacă se încadrează în cazurile în care se dispune autopsia medico-legală conform art. 185 din NCPP. În situaţia în care pacientul decedează şi există suspiciuni cu privire la decesul pacientului infectat cu noul coronavirus (SARS-CoV2) confirmat prin teste de laborator, altele decât decesul prin acţiunea bolii virale, se va anunţa în cel mai scurt timp instituţia medico-legală competentă şi organele judiciare pentru dispunerea ridicării cadavrului şi efectuarea autopsiei medico-legale.

    2. Măsuri care privesc transportul decedatului din secţia de spital către morgă
    Cadavrul persoanei decedate ca urmare a infecţiei COVID-19 confirmată prin teste de laborator fără leziuni traumatice nu se îmbălsămează.
    Cadavrul va fi aşezat într-un sac impermeabil dublu şi ermetic închis cu fermoar şi va fi pulverizat cu produse biocide tip TP22 (pe bază de formol).
    Produsele biocide de tip TP2 vor fi folosite pentru suprafeţe în concentraţiile şi la timpul de expunere recomandate de producător şi specificate pe eticheta produsului.
    Cadavrul va fi depus în frigider la morga spitalului/instituţiei de medicină legală în aşteptarea derulării procedurilor specifice medicinei legale sau anatomiei patologice, respectiv a procedurilor de identificare.
    În situaţia în care nu există frigider cu posturi separate, se va identifica un spaţiu separat faţă de restul cadavrelor, care se va dezinfecta după fiecare prezentare.
    Transportul cadavrului către morgă de la nivelul secţiei din unitatea sanitară în care s-a produs decesul se face în sac închis ermetic. Liftul şi targa prin care a fost asigurat transportul cadavrului din secţia unităţii sanitare până la frigiderul din morgă vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2 (de suprafeţe).

    3. Măsuri care privesc personalul implicat în manipularea cadavrelor în incinta unităţii sanitare
    Personalul care, potrivit atribuţiilor, manipulează cadavrul, îmbrăcămintea şi obiectele contaminate cu secreţii ale persoanei decedate şi transportă cadavrul către spaţiile special destinate va purta obligatoriu echipament individual de protecţie, după cum urmează:
    a) combinezon complet de protecţie din material impermeabil sau material neţesut rezistent la apă care prezintă şi protecţie pentru cap sau halat cu mâneci lungi impermeabile la apă şi bonetă;
    b) protectoare faciale: mască cu vizetă, măşti chirurgicale şi protectoare oculare;
    c) două rânduri de mănuşi latex;
    d) cizme de cauciuc care pot fi dezinfectate.

    Pentru personalul care manipulează cadavrul sau îmbrăcămintea şi obiectele posibil contaminate cu secreţii ale decedatului este obligatorie spălarea mâinilor cu apă caldă şi săpun după fiecare manoperă. Ulterior se va efectua dezinfecţia mâinilor cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfecţiei mâinilor prin frecare.

    4. Măsuri care privesc aparţinătorii decedatului
    Echipamentele individuale de protecţie pentru aparţinătorii decedatului care vor parcurge procedura de identificare a cadavrului vor fi asigurate cu titlu gratuit de către unitatea sanitară în care a fost internat pacientul.
    Aparţinătorii decedatului care parcurg procedura de identificare a cadavrului vor purta obligatoriu echipament individual de protecţie de unică folosinţă, după cum urmează:
    a) halat de unică folosinţă din material neţesut sau impermeabil la apă;
    b) mască facială;
    c) botoşi (protecţii încălţăminte);
    d) mănuşi.

    Cel mult două persoane dintre aparţinătorii decedatului pot vedea cadavrul numai după ce îmbracă echipamentul individual de protecţie descris anterior. În caz de identificare pozitivă (potrivire) vor semna o declaraţie şi se va completa într-un registru special dedicat.
    Personalul implicat în manipularea cadavrului pulverizează produse biocide de tip TP22 sau soluţie de formaldehidă peste cadavru, apoi îl introduce în doi saci rezistenţi de vinil, astfel: după fiecare introducere a cadavrului în sac se pulverizează produs biocid tip TP22 folosind un echipament de pulverizare fină, ulterior acesta se introduce în sicriu, urmând a se închide şi sigila capacul sicriului.
    Familia sau reprezentanţii administraţiei publice locale (pentru cazurile sociale) sunt care vor pune la dispoziţie sicriul în care se pune cadavrul.
    Din acest moment şi până la înhumare/incinerare sicriul va rămâne închis, fiind interzisă orice acţiune de deschidere a acestuia.
    Înhumarea/Incinerarea se va efectua în cel mai scurt timp disponibil cu sicriul sigilat.
    Pentru aparţinătorii decedatului care au intrat în contact direct cu cadavrul este obligatorie spălarea mâinilor cu apă caldă şi săpun, urmată de dezinfecţia cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfecţiei mâinilor prin frecare.

    5. Măsuri care privesc transportul cadavrelor către instituţiile de medicină legală
    În cazul decesului la domiciliu, cazuri medico-legale conform art. 185 din NCPP, în care există suspiciunea de deces ca urmare a infecţiei COVID-19, nu se ridică cadavrul până la sosirea autorităţilor competente. Se apelează numărul unic de urgenţă 112.
    Pentru transportul cadavrului de la domiciliu sau din spaţiile publice unde a survenit decesul către instituţia de medicină legală vor fi respectate aceleaşi norme ca cele descrise la pct. 3 atât în ceea ce priveşte echipamentul individual de protecţie al personalului care manipulează sau transportă cadavrul, cât şi în ceea ce priveşte manipularea cadavrului în vederea introducerii în sacul închis ermetic.
    Persoanele care manipulează şi transportă cadavrul vor lua în considerare respectul faţă de demnitatea umană, orice activitate sau acţiune asupra corpului unei persoane decedate având la bază grija şi respectul cuvenit unei fiinţe umane decedate.
    În vederea ridicării cadavrului de la domiciliu se vor solicita şi se vor examina toate documentele medicale existente (de la unităţile sanitare, medic curant, medic de familie, laboratoare de analize medicale etc.), acte din care să reiasă înregistrarea persoanei în evidenţele direcţiei de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, precum şi documente din care să reiasă localitatea de unde a revenit recent (în ultimele 14 zile) dintr-o călătorie, după caz.
    Transportul cadavrului aflat în sacul închis ermetic din spaţiul public, precum şi de la domiciliu către instituţia medico-legală în vederea autopsierii medico-legale se va efectua numai în baza ordonanţei emise de către procuror sau de către organele de cercetare penală.
    Transportul cadavrului aflat în sac închis ermetic se va efectua numai cu mijloace de transport autorizate potrivit legii.
    Atunci când decesul s-a produs ca urmare a infecţiei COVID-19, angajaţii serviciilor funerare care preiau cadavrul de la domiciliu, unitatea sanitară în care a survenit decesul sau de la instituţia de medicină legală în vederea înhumării vor respecta întocmai aceleaşi dispoziţii ca şi orice alt transportator sau persoană care manipulează cadavrul, adică vor respecta aceleaşi măsuri de prevenire a transmiterii bolilor infectocontagioase şi vor fi îmbrăcaţi obligatoriu în echipamentele individuale de protecţie descrise anterior.
    Angajaţii serviciilor funerare nu vor deschide capacul sicriului şi nu vor efectua manopere de cosmetizare sau de îmbălsămare asupra cadavrului contaminat în urma infecţiei cu noul coronavirus (SARS-CoV2).
    Pentru angajaţii serviciilor funerare este obligatorie, după fiecare manipulare, spălarea mâinilor cu apă caldă şi săpun, urmată de dezinfecţia cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfecţiei mâinilor prin frecare.
    Mijloacele de transport folosite pentru transportarea cadavrelor vor fi dezinfectate cu produse biocide de tip TP2, după fiecare transport.

    6. Măsuri care privesc personalul din prosecturile instituţiilor de medicină legală
    În cazul în care s-a dispus autopsia medico-legală asupra cadavrelor aflate în unitatea sanitară cu paturi, medicul legist se va deplasa la unitatea sanitară pentru a vedea decedatul, numai dacă se solicită de către organele judiciare prezenţa acestuia.
    Deplasarea personalului echipei medico-legale se va efectua cu maşina de serviciu, iar eventuala ridicare a cadavrului se va efectua cu o maşină destinată în acest scop, care va fi dezinfectată cu produse biocide de tip TP2, după fiecare transport.
    Autopsia medico-legală se va efectua într-un spaţiu destinat cazurilor cu risc biologic, care va avea un circuit separat şi în care se va intra numai utilizând măsurile de protecţie descrise în mai sus.
    Se va asigura ventilaţia corespunzătoare a spaţiului destinat activităţii din prosectură fără contact cu mediul extern sau cu culoarele interioare ale unităţii sanitare/instituţiilor de medicină legală.
    Pentru situaţiile în care nu există un spaţiu cu circuit separat, autopsia medico-legală se va efectua obligatoriu la sfârşitul programului de lucru. După efectuarea procedurii de autopsiere, întreaga sală de autopsie, inclusiv spaţiul special destinat autopsiilor cu risc biologic, va fi dezinfectată cu substanţe biocide de tip TP2. După operaţiunea de dezinfecţie se pot utiliza şi lămpile de ultraviolete.
    Se va limita la minimum prezenţa în sala de autopsie a personalului implicat în vederea autopsierii cadavrelor contaminate ca urmare a infecţiei COVID-19. Echipamentele individuale de protecţie de unică folosinţă vor fi îndepărtate după fiecare utilizare prin depunere în pubelă conform procedurilor legale privind deşeurile contaminate cu risc biologic.
    În cazul contactului cu persoanele decedate ca urmare a infecţiei COVID-19, riscurile la care sunt expuşi angajaţii instituţiilor medico-legale sunt semnificativ reduse dacă sunt respectate măsurile de precauţie specifice pentru prevenirea infecţiilor, măsuri care au fost descrise mai sus.
    Autopsia cazurilor medico-legale se dispune în conformitate cu prevederile art. 185 din NCPP şi nu poate fi refuzată de către instituţiile medico-legale sau de către aparţinători.
    Personalul echipei medico-legale care manipulează cadavrul în vederea efectuării autopsiei medico-legale trebuie să poarte echipament individual de protecţie care constă în combinezon complet din material impermeabil sau material neţesut cu densitate mare, rezistent la apă, care are inclusă mască şi vizetă sau halate cu mâneci, impermeabile, închise la spate, bonete şi măşti chirurgicale, respectiv protectoare oculare.
    Personalul va purta două perechi de mănuşi, după cum urmează: o primă pereche scurtă rezistentă la tăiere peste care se pune o a doua pereche de mănuşi din latex şi peste care, la nevoie, se mai pune şi o a treia pereche de mănuşi, mai groasă, care protejează antebraţul până la cot.
    Personalul va purta peste halat un şorţ impermeabil din plastic, iar încălţămintea va fi reprezentată prin cizme de cauciuc. Cu excepţia vizetei şi a cizmelor de cauciuc care se dezinfectează cu produse biocide de tip TP2, toate celelalte piese de echipament descrise sunt de unică folosinţă (cu excepţia echipamentului de protecţie cu utilizări multiple, care poate fi decontaminat, conform specificaţiilor tehnice ale acestuia).
    Se evită utilizarea de instrumente ascuţite şi se preferă instrumentele tăietoare, cu vârfuri rotunjite.
    Instrumentarul utilizat se dezinfectează cu produse biocide de tip TP2 în concentraţiile şi la timpul de expunere recomandate de producător şi specificate pe eticheta produsului la finalul programului de activitate.
    Pentru personalul din prosecturi este obligatorie după fiecare manoperă spălarea mâinilor/antebraţelor cu apă caldă şi săpun, urmată de dezinfecţia cu produse biocide de tip TP1 destinate dezinfecţiei mâinilor prin frecare.

    7. Cadavrele contaminate ca urmare a infecţiei COVID-19 confirmate prin teste specifice de laborator, care au fost autopsiate, se îmbălsămează cu caracter obligatoriu la sfârşitul autopsiei pentru a preveni transmiterea infecţiei.
    Aceste cadavre se igienizează, dar nu se efectuează asupra lor manopere de cosmetizare şi nici nu se îmbracă, înainte de a fi introduse în sac.
    După identificarea cadavrului de către aparţinătorii decedatului sau de către cei desemnaţi în condiţiile prezentului protocol şi semnarea actelor care atestă identificarea, personalul echipei medico-legale implicat în manipularea cadavrului pulverizează produse biocide de tip TP22 sau soluţie de formaldehidă peste cadavru, apoi acesta este introdus în doi saci rezistenţi de vinil, astfel: după fiecare introducere a cadavrului în sac se pulverizează produs biocid de tip TP22 sau formol, folosind un echipament de pulverizare fină.
    Ulterior, corpul învelit în cei doi saci de vinil se introduce în sicriu, se pulverizează cu produs biocid de tip TP22 sau formol, urmând a se închide şi sigila sicriul înainte de ieşirea din instituţia medico-legală şi predarea către aparţinători, aceştia din urmă având obligaţia de a nu-l mai deschide ulterior.
    Familia sau reprezentanţii autorităţilor publice locale (pentru cazurile sociale) sunt cei care aduc sicriul în care se pune cadavrul.
    Toate autopsiile medico-legale în cazurile de suspiciune/ confirmare cu infecţie cu SARS-CoV 2 se vor face doar pe baza ordonanţei emise de organele de cercetare penală.
    Toate cazurile „suspecte“ vor fi considerate drept cazuri „confirmate“ şi se vor lua măsurile de protecţie corespunzătoare.
    Înhumarea cadavrelor confirmate cu infecţie cu COVID-19 se va face în aceleaşi condiţii de înhumare impuse persoanelor decedate de alte cauze.
    Documentele medicale, precum foaia de observaţie clinică etc., care provin din zona de contaminare (ATI, UPU, secţia boli infecţioase etc.) şi care sunt necesare dispunerii ordonanţei de autopsiere medico-legală vor fi prelucrate în format electronic spre a fi transmise către administraţia spitalului şi mai departe către parchete, instituţii de medicină legală şi servicii de anatomie patologică.

    În situaţiile prevăzute în prezentul protocol, în care se solicită confirmarea prin testare COVID, aceasta se va face în colaborare cu direcţiile de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti.
    Nerespectarea prevederilor prezentului protocol specific se sancţionează potrivit legii.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016