Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
NORME TEHNICE din 8 august 2025 de utilizare a Sistemului naţional de import
────────── Aprobate prin ORDINUL nr. 2.478 din 8 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 21 august 2025. ────────── TITLUL I Dispoziţii generale ART. 1 Prezentele norme tehnice stabilesc procedura de declarare a mărfurilor la import prin utilizarea Sistemului naţional de import.
ART. 2 (1) Sistemul naţional de import este un sistem bazat pe o aplicaţie informatică, denumită în continuare aplicaţia SNI, care asigură transmiterea electronică a datelor, structurate în conformitate cu prevederile unionale în domeniul importului. (2) Sistemul naţional de import permite următoarele soluţii de conectare pentru operatorii economici: a) conectarea securizată de tip „Secure Sockets Layer Virtual Private Network“ SSL VPN, folosind certificat digital, la o interfaţă web, soluţia de conectare DTI - Data Trader Interface, ce permite: (i) introducerea datelor pentru completarea declaraţiilor vamale şi a notificărilor de prezentare, precum şi procesarea acestora; (ii) încărcarea datelor aferente declaraţiilor vamale şi notificărilor de prezentare, precum şi procesarea acestora, dintr-un fişier XML;
b) schimbul securizat de date între aplicaţiile operatorilor economici şi Sistemul naţional de import, denumită în continuare soluţia de conectare EDI - Exchange Data Interface.
(3) În aplicarea prevederilor art. 6 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare, schimburile de informaţii, notificările, comunicările şi informările prevăzute de legislaţia vamală se efectuează prin intermediul Sistemului naţional de import, prin trecerea declaraţiei vamale de import în stările menţionate în prezentele norme tehnice, în cazul utilizării soluţiei de conectare DTI, sau prin intermediul mesajelor electronice care permit schimbul securizat de date, în cazul utilizării soluţiei de conectare EDI.
ART. 3 Normele tehnice de utilizare a Sistemului naţional de import se aplică tuturor mărfurilor care sunt declarate pentru import.
ART. 4 În sensul prezentelor norme tehnice, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles: a) Cod vamal al Uniunii - Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare; b) Regulament delegat (UE) 2015/2.446 - Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare; c) Regulament de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 - Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare; d) import - operaţiunea vamală pentru care se depune una dintre următoarele declaraţii vamale: (i) Declaraţia pentru punere în liberă circulaţie şi regim special - Utilizare specifică - Declaraţia pentru destinaţia finală (H1); (ii) Declaraţia pentru antrepozitare vamală (H2); (iii) Declaraţia pentru admitere temporară (H3); (iv) Declaraţia pentru perfecţionare activă (H4); (v) Declaraţia pentru introducerea mărfurilor în cadrul schimburilor comerciale cu teritorii fiscale speciale (H5); (vi) Declaraţia vamală în traficul poştal pentru punere în liberă circulaţie (H6); (vii) Declaraţia vamală pentru punerea în liberă circulaţie în legătură cu o trimitere care beneficiază de o scutire de taxe la import în conformitate cu art. 23 alin. (1) sau cu art. 25 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009 (H7); (viii) Declaraţia simplificată de import (I1);
e) EORI - numărul de înregistrare şi identificare a operatorilor economici; f) LRN - Local Reference Number - număr de referinţă local: numărul acordat de operatorul economic declaraţiei vamale sau notificării de prezentare în vederea identificării în aplicaţia SNI; g) MRN - Master Reference Number - număr de referinţă principal: numărul unic de înregistrare al declaraţiei vamale de import sau al notificării de prezentare alocat de aplicaţia SNI; h) DVI - declaraţie vamală de import - declaraţia vamală de import sub formă electronică, întocmită în aplicaţia SNI, care conţine elementele de date prevăzute în anexa B, coloanele H1, H2, H3, H4, H5, H6, H7, I1, la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 şi care poate conţine şi elementele de securitate şi siguranţă prevăzute de anexa B, coloanele F10, F11, F20, F28, F50 şi F51, la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446; i) NP - notificare de prezentare - notificarea privind prezentarea mărfurilor în vamă în cazul înscrierii în evidenţele declarantului sau în contextul declaraţiilor vamale depuse anterior prezentării mărfurilor la import, care conţine elementele de date prevăzute în anexa B, coloana I2, la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446; j) discrepanţe minore - orice eroare materială cu privire la mărfurile şi documentele justificative solicitate pentru aplicarea dispoziţiilor regimului vamal pentru care mărfurile sunt declarate, care, în principal, nu afectează acordarea liberului de vamă; k) discrepanţe majore - orice eroare materială cu privire la mărfurile şi documentele justificative solicitate pentru aplicarea dispoziţiilor regimului vamal pentru care mărfurile sunt declarate, care poate conduce la luarea unei decizii nefavorabile în ceea ce priveşte acordarea liberului de vamă şi care nu poate fi tratată ca o discrepanţă minoră; l) birou vamal de primă intrare - biroul vamal definit la art. 1 pct. 15 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446; m) birou vamal de import - biroul vamal definit la art. 159 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii; n) birou vamal de supraveghere pentru vămuirea centralizată - biroul vamal de import responsabil de locul în care declarantul este stabilit, unde se depune declaraţia vamală de import în procedura de vămuire centralizată şi care îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 179 din Codul vamal al Uniunii; o) birou vamal de prezentare pentru vămuirea centralizată - biroul vamal unde se prezintă mărfurile în procedura de vămuire centralizată şi care îndeplineşte atribuţiile prevăzute la art. 179 din Codul vamal al Uniunii; p) birou vamal de supraveghere pentru regimuri speciale - birou vamal situat pe teritoriul României, indicat în autorizaţie pentru a supraveghea regimul special în cauză, conform art. 1 pct. 36 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446; q) decont de încheiere pentru regimul de perfecţionare activă şi destinaţie finală - un document, prevăzut de art. 175 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, depus electronic către biroul vamal de supraveghere, de titularul autorizaţiei de perfecţionare activă sau de destinaţie finală.
ART. 5 În aplicarea prevederilor art. 158 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii, o declaraţie vamală de import poate fi depusă folosind alte mijloace decât tehnicile electronice de prelucrare a datelor, respectiv: a) o declaraţie vamală verbală, pentru mărfurile şi în condiţiile prevăzute la art. 135 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446; b) o declaraţie vamală prin orice alt act, pentru mărfurile şi în condiţiile prevăzute la art. 138, 139 şi 141 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
TITLUL II Declararea mărfurilor utilizând declaraţia vamală de import CAP. I Formalităţi la biroul vamal de import A. Întocmirea şi depunerea declaraţiei vamale de import ART. 6 (1) În vederea declarării mărfurilor pentru import se completează DVI de către declarant/reprezentantul vamal, în aplicaţia SNI, potrivit cerinţelor comune şi specifice în materie de date prevăzute în anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 şi formatelor şi codurilor cerinţelor comune în materie de date prevăzute în anexa B la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. DVI conţine în mod obligatoriu LRN-ul atribuit de declarant/reprezentantul vamal. (2) În grupul de date 12 12 000 000 „Autorizaţie“ se completează toate autorizaţiile necesare procedurii/regimului vamal solicitat. (3) În cazul unui regim special, altul decât tranzitul, în declaraţia vamală de import se completează suplimentar fie grupul de date 12 12 000 000 „Autorizaţie“ cu numărul de referinţă al autorizaţiei de regim special, fie grupul de date 12 02 000 000 „Menţiuni speciale“ codul 00100 - „Autorizaţie simplificată“. (4) Solicitarea pentru o autorizaţie pe baza unei declaraţii vamale pentru utilizarea unui regim special, altul decât cel de tranzit, se efectuează în condiţiile prevăzute la art. 163 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446. Informaţiile specifice autorizaţiei se furnizează în plus faţă de cerinţele declaraţiei vamale şi respectă setul de date definit în coloana A din anexa A la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, pentru fiecare regim special în parte.
ART. 7 Pentru coloanele H1, H2, H3, H4 din anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, DVI poate fi depusă cu elemente de siguranţă şi securitate şi conţine datele necesare pentru analiza de risc în ceea ce priveşte securitatea şi siguranţa.
ART. 8 (1) După completare, DVI se depune, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul aplicaţiei SNI la biroul vamal de import. (2) Depunerea DVI la biroul vamal de import se face cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (2) şi ale art. 170 din Codul vamal al Uniunii, starea DVI în aplicaţia SNI fiind „Depusă“. În această stare, DVI poate fi corectată de declarant/reprezentantul vamal, dacă este cazul.
ART. 9 Documentele justificative se înscriu în declaraţia vamală şi pot fi ataşate electronic, cu respectarea prevederilor art. 163 din Codul vamal al Uniunii.
B. Acceptarea declaraţiei vamale de import ART. 10 (1) În cazul în care DVI este completată corect şi respectă dispoziţiile stabilite la art. 172 din Codul vamal al Uniunii, lucrătorul vamal de la biroul vamal de import acceptă DVI, iar aplicaţia SNI furnizează MRN-ul DVI declarantului/ reprezentantului vamal. Starea declaraţiei în aplicaţia SNI este „Acceptată“. (2) În cazul în care DVI nu este completată corect şi nu respectă dispoziţiile stabilite la art. 172 din Codul vamal al Uniunii, lucrătorul vamal de la biroul vamal de import nu acceptă DVI. Starea declaraţiei în aplicaţia SNI este „Respinsă“. (3) Dacă declaraţia nu este acceptată, declarantul/ reprezentantul vamal este informat, prin intermediul aplicaţiei SNI, despre motivul respingerii.
ART. 11 (1) DVI este acceptată în mod automat de aplicaţia SNI în următoarele situaţii: a) când este depusă o declaraţie suplimentară pentru înscrierea în evidenţele declarantului; b) când este depusă o declaraţie vamală pentru punerea în liberă circulaţie în legătură cu o trimitere care beneficiază de o scutire de taxe la import în conformitate cu art. 23 alin. (1) sau cu art. 25 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009, respectiv coloana H7 din anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
(2) Notificarea de prezentare pentru înscrierea în evidenţele declarantului, care conţine elementele de date din coloana I2 din anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, se depune în timpul programului de lucru al biroului vamal şi este acceptată automat de aplicaţia SNI.
C. Analiza de risc ART. 12 Analiza de risc se efectuează conform art. 46 din Codul vamal al Uniunii.
D. Modificarea declaraţiei vamale de import înaintea acordării liberului de vamă ART. 13 Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita modificarea uneia sau mai multor date din declaraţie, după ce aceasta a fost acceptată de biroul vamal de import, în condiţiile prevăzute de art. 173 alin. (1) şi (2) din Codul vamal al Uniunii.
ART. 14 Cererea de modificare se transmite prin intermediul aplicaţiei SNI, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de import şi conţine declaraţia vamală modificată cu noile date.
ART. 15 Dacă biroul vamal de import acceptă cererea de modificare, DVI modificată păstrează MRN-ul şi data acceptării declaraţiei iniţiale. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Acceptată“.
ART. 16 (1) În cazul în care biroul vamal de import este în situaţia de a lua o decizie nefavorabilă cu privire la cererea de modificare, respectiv o decizie de respingere a acesteia, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă dreptul de a fi ascultat, conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Prin intermediul aplicaţiei SNI declarantul/ reprezentantul vamal este informat cu privire la motivele respingerii şi termenul de răspuns. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „În aşteptare răspuns la dreptul de a fi ascultat“. (2) Declarantul/Reprezentantul vamal îşi poate exprima punctul de vedere prin intermediul aplicaţiei SNI, în termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „În aşteptare validare răspuns la dreptul de a fi ascultat“. (3) Decizia este luată de biroul vamal de import după analiza punctului de vedere exprimat de declarant/reprezentantul vamal sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care acesta nu a furnizat punctul său de vedere. (4) În situaţia în care documentele/informaţiile transmise nu sunt suficiente sau nu au fost transmise în termenul prevăzut la alin. (2), biroul vamal de import comunică declarantului/ reprezentantului vamal decizia de respingere a cererii de modificare. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Respinsă“. (5) În situaţia prevăzută la alin. (4), DVI iniţială rămâne valabilă, iar fluxul continuă din starea în care aceasta era înainte de transmiterea cererii. (6) Declarantul/Reprezentantul vamal poate trimite mai multe cereri de modificare în legătură cu aceeaşi operaţiune de import.
E. Invalidarea declaraţiei vamale de import înaintea acordării liberului de vamă ART. 17 (1) Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita invalidarea declaraţiei, după ce aceasta a fost acceptată de biroul vamal, în condiţiile prevăzute de art. 174 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii. (2) Cererea de invalidare se transmite prin intermediul aplicaţiei SNI, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de import. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „Trimisă la vamă“.
ART. 18 Dacă biroul vamal de import acceptă cererea de invalidare, DVI este invalidată. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „Acceptată“ şi cea a DVI la care se referă este „Invalidată“.
ART. 19 (1) În cazul în care biroul vamal de import este în situaţia de a lua o decizie nefavorabilă cu privire la cererea de invalidare, respectiv o decizie de respingere a acesteia, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă dreptul de a fi ascultat conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Prin intermediul aplicaţiei SNI, declarantul/ reprezentantul vamal este informat cu privire la motivele respingerii şi termenul de răspuns. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „În aşteptare răspuns la dreptul de a fi ascultat“. (2) Declarantul/Reprezentantul vamal îşi poate exprima punctul de vedere în termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, prin intermediul aplicaţiei SNI. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „În aşteptare validare răspuns la dreptul de a fi ascultat“. (3) Decizia este luată de biroul vamal de import după analiza punctului de vedere exprimat de declarant/reprezentantul vamal sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care acesta nu a furnizat punctul său de vedere. (4) În situaţia în care documentele/informaţiile transmise nu sunt suficiente sau nu au fost transmise în termenul prevăzut la alin. (2), biroul vamal de import comunică declarantului/ reprezentantului vamal decizia de respingere a cererii de invalidare, prin trecerea acesteia în starea „Respinsă“. (5) În cazul în care o cerere de invalidare este respinsă, declaraţia iniţială de import rămâne valabilă, iar fluxul continuă din starea în care aceasta era înainte de transmiterea cererii.
F. Decizia de control ART. 20 În situaţia în care, în urma efectuării analizei de risc, pe baza informaţiilor gestionate automat de aplicaţia SNI sau a altor elemente privind operaţiunea de import, biroul vamal de import ia decizia de a nu controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, această decizie este menţionată de lucrătorul vamal în DVI, prin înscrierea în câmpul „Rezultatul controlului“ a codului „A2“ cu semnificaţia „Considerat satisfăcător“, DVI trecând în starea „În aşteptarea efectuării plăţii datoriilor vamale“.
ART. 21 (1) Dacă biroul vamal de import ia decizia de a controla documentele justificative şi/sau mărfurile declarate, această decizie este menţionată în DVI, prin înscrierea tuturor tipurilor de control care urmează a fi efectuate. Lucrătorul vamal de la biroul vamal de import solicită declarantului/reprezentantului vamal, prin aplicaţia SNI, punerea la dispoziţie a documentelor justificative înscrise în declaraţie, dacă acestea nu sunt ataşate electronic declaraţiei vamale. Termenul pentru transmiterea documentelor este de 30 de zile, conform prevederilor art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446. Starea DVI este „Sub control documentar“ sau „Sub control fizic“. (2) În situaţia menţionată la alin. (1), declarantul/reprezentantul vamal este notificat prin intermediul aplicaţiei SNI despre activităţile de control viitoare şi documentele justificative solicitate, dacă este cazul. (3) La expirarea termenului pentru transmiterea răspunsului, dacă nu a fost transmis răspunsul, aplicaţia SNI respinge declaraţia, starea acesteia fiind „Respinsă pentru import“.
G. Efectuarea controlului ART. 22 (1) Controlul se desfăşoară pe baza datelor înscrise în DVI şi a documentelor justificative, cu respectarea prevederilor art. 188-192 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 238-244 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. (2) Lucrătorul vamal poate solicita declarantului/ reprezentantului vamal, prin aplicaţia SNI, orice alte documente suplimentare faţă de documentele justificative necesare pentru aplicarea dispoziţiilor regimului vamal pentru care mărfurile sunt declarate. (3) Declarantul/Reprezentantul vamal dispune de un termen de 30 de zile pentru transmiterea documentelor menţionate la alin. (2), conform prevederilor art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446. (4) La expirarea termenului pentru transmiterea răspunsului, dacă nu a fost transmis răspunsul, aplicaţia SNI respinge declaraţia, starea acesteia fiind „Respinsă pentru import“.
ART. 23 Dacă în timpul efectuării controlului nu se constată discrepanţe între datele înscrise în DVI, documentele justificative şi/sau mărfurile examinate, lucrătorul vamal înregistrează acest rezultat în DVI prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“.
ART. 24 (1) În situaţia în care se constată discrepanţe minore între datele înscrise în DVI, documentele justificative şi/sau mărfurile examinate, biroul vamal înregistrează rezultatul controlului în DVI prin înscrierea în câmpul „rezultatul controlului“ a codului „A4“ cu semnificaţia „Discrepanţe minore“. Acestea sunt înscrise de către lucrătorul vamal şi comunicate prin intermediul aplicaţiei SNI declarantului/reprezentantului vamal pentru a fi acceptate într-un termen de 30 de zile. Starea declaraţiei este „Transmisă la operatorul economic pentru acceptare discrepanţe“. (2) Dacă declarantul/reprezentantul vamal acceptă discrepanţele transmise prin intermediul aplicaţiei SNI, se creează o nouă versiune a declaraţiei, care conţine datele modificate. În acest caz, în câmpul „rezultatul controlului“ lucrătorul vamal va înscrie codul „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“, iar DVI trece în etapa următoare de procesare, starea acesteia modificându-se corespunzător. (3) Dacă discrepanţele nu sunt acceptate de declarant/reprezentantul vamal, lucrătorul vamal înregistrează în câmpul „rezultatul controlului“ codul „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“, precum şi dacă termenul pentru transmiterea răspunsului a expirat, iar declaraţia vamală trece în starea „Respinsă pentru import“.
ART. 25 Biroul vamal de import decide dacă discrepanţele constatate între datele înscrise în DVI, documentele justificative şi mărfurile examinate se consideră minore sau majore.
ART. 26 (1) Când în urma controlului biroul vamal de import stabileşte că sunt discrepanţe majore între datele declarate şi documentele justificative şi/sau mărfurile examinate, lucrătorul vamal înscrie în DVI, în câmpul „rezultatul controlului“, codul „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“ şi le înregistrează în aplicaţia SNI pentru a fi comunicate declarantului/reprezentantului vamal. (2) În situaţia menţionată la alin. (1), declarantului/ reprezentantului vamal i se acordă posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, menţionându-se motivele care ar duce la luarea unei decizii cu consecinţe nefavorabile pentru acesta şi termenul de răspuns care este de maximum 30 de zile. Starea declaraţiei este „În aşteptare răspuns la dreptul de a fi ascultat“. (3) Declarantul/Reprezentantul vamal îşi poate exprima punctul de vedere în termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, prin intermediul aplicaţiei SNI. (4) În cazul în care în urma răspunsului primit de la declarant/reprezentantul vamal biroul vamal de import decide că discrepanţele pot fi considerate minore, lucrătorul vamal acceptă justificările şi DVI intră pe fluxul de vămuire cu discrepanţe minore, trecând iar în starea „Acceptat“.
ART. 27 Dacă fie din analiza punctului de vedere al declarantului/reprezentantului vamal, fie la expirarea termenului de răspuns, biroul vamal de import decide că discrepanţele sunt în continuare majore, rezultatul este comunicat prin intermediul aplicaţiei SNI, prin înscrierea de către lucrătorul vamal în DVI, în câmpul „rezultatul controlului“, a codului „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“, DVI trecând în starea „Respinsă pentru import“, mărfurilor neacordându-li-se liber de vamă.
H. Gestionarea datoriei vamale şi a altor taxe ART. 28 (1) Lucrătorul vamal desemnat din cadrul biroului vamal de import verifică efectuarea de către declarant a plăţii datoriei vamale şi a celorlalte taxe exigibile la plasarea mărfurilor sub regimul vamal solicitat şi/sau, după caz, constituirea garanţiei. (2) Când se constată efectuarea plăţii şi/sau garantării sumelor respective, se procedează la validarea plăţii/constituirii garanţiei, DVI trecând în starea „Liber de vamă“. (3) În cazul în care se constată neefectuarea plăţii şi/sau, după caz, a garantării sumelor respective, aceasta se comunică declarantului/reprezentantului vamal, stabilindu-i-se un termen conform prevederilor art. 8 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, pentru remedierea situaţiei. Comunicarea se face prin intermediul aplicaţiei SNI, prin trecerea DVI în starea „DV transmisă la declarant pentru rezolvarea problemelor legate de plata/garantarea datoriei vamale“. (4) În situaţia prevăzută la alin. (3), efectuarea plăţii şi/sau, după caz, a garantării sumelor respective de către declarant se comunică biroului vamal, iar DVI trece în starea „În aşteptarea validării plăţii/garantării datoriei vamale“. Când se constată efectuarea plăţii şi/sau a garantării sumelor respective, lucrătorul vamal sau aplicaţia SNI, după caz, procedează la validarea plăţii/constituirii garanţiei, DVI trecând în starea „Liber de vamă“. (5) Neefectuarea plăţii şi/sau, după caz, a garantării sumelor respective de către declarant sau expirarea termenului acordat pentru remedierea situaţiei determină trecerea DVI în starea „Respins pentru import“, mărfurilor neacordându-li-se liber de vamă.
I. Liberul de vamă ART. 29 Liberul de vamă se acordă automat de către aplicaţia SNI, conform dispoziţiilor stabilite la art. 194 şi 195 din Codul vamal al Uniunii şi la art. 245 şi 246 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Starea declaraţiei este „Liber de vamă“.
J. Modificarea declaraţiei vamale de import după acordarea liberului de vamă ART. 30 Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita modificarea uneia sau mai multor date din declaraţie, după ce mărfurilor le-a fost acordat liberul de vamă, în condiţiile prevăzute de art. 173 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii.
ART. 31 Cererea de modificare se transmite prin intermediul aplicaţiei SNI, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de import care are în evidenţă DVI şi conţine declaraţia vamală modificată cu noile date. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Transmisă la vamă“.
ART. 32 Dacă biroul vamal de import acceptă cererea de modificare, se creează o nouă versiune a declaraţiei, respectiv cea modificată care păstrează MRN-ul, data acceptării declaraţiei iniţiale şi starea „Liber de vamă“. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Acceptată“ şi cea a versiunii iniţiale a declaraţiei la care se referă este „Modificată după liber de vamă“.
ART. 33 (1) În cazul în care biroul vamal de import este în situaţia de a lua o decizie nefavorabilă cu privire la cererea de modificare, respectiv o decizie de respingere a acesteia, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă dreptul de a fi ascultat, conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Prin intermediul aplicaţiei SNI, declarantul/reprezentantul vamal este informat cu privire la motivele respingerii şi termenul de răspuns. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „În aşteptare răspuns la dreptul de a fi ascultat“. (2) Declarantul/Reprezentantul vamal răspunde prin intermediul aplicaţiei SNI la dreptul de a fi ascultat, cel târziu în termen de 30 de zile. (3) Decizia este luată de biroul vamal de import după analiza punctului de vedere exprimat de declarant/reprezentantul vamal sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care acesta nu a furnizat punctul său de vedere. (4) Declarantul/Reprezentantul vamal poate trimite mai multe cereri de modificare în legătură cu aceeaşi operaţiune de import. În cazul în care o cerere de modificare este respinsă, declaraţia iniţială de import în starea „Liber de vamă“ rămâne valabilă. Starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Respinsă“.
K. Invalidarea declaraţiei vamale de import după acordarea liberului de vamă ART. 34 (1) Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita invalidarea declaraţiei vamale după acordarea liberului de vamă, în condiţiile prevăzute de art. 174 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi cele ale art. 148 alin. (1)-(3) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446. (2) Cererea de invalidare se transmite la biroul vamal de import care are în evidenţă DVI prin intermediul aplicaţiei SNI, cu semnătură electronică extinsă. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „Transmisă la vamă“.
ART. 35 Dacă biroul vamal de import acceptă cererea de invalidare, starea cererii de modificare în aplicaţia SNI este „Acceptată“ şi cea a declaraţiei la care se referă este „Invalidată“.
ART. 36 (1) În cazul în care biroul vamal de import este în situaţia de a lua o decizie nefavorabilă cu privire la cererea de invalidare, respectiv o decizie de respingere a acesteia, declarantului/reprezentantului vamal i se acordă dreptul de a fi ascultat, conform art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii şi art. 8 şi 9 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. Prin intermediul aplicaţiei SNI, declarantul/reprezentantul vamal este informat cu privire la motivele respingerii şi termenul de răspuns. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „În aşteptare răspuns la dreptul de a fi ascultat“. (2) Declarantul/Reprezentantul vamal răspunde prin intermediul aplicaţiei SNI la dreptul de a fi ascultat, cel târziu în termen de 30 de zile. (3) Decizia este luată de biroul vamal de import după analiza punctului de vedere exprimat de declarant/reprezentantul vamal sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care acesta nu a furnizat punctul său de vedere. (4) În cazul în care cererea de invalidare este respinsă de biroul vamal de import, declaraţia de import cu starea „Liber de vamă“ rămâne valabilă. Starea cererii de invalidare în aplicaţia SNI este „Respinsă“.
CAP. II Declaraţia predepusă A. Întocmirea şi depunerea declaraţiei vamale de import predepuse ART. 37 (1) O declaraţie vamală poate fi depusă anterior datei estimate pentru prezentarea mărfurilor în vamă, aşa cum se prevede la art. 171 din Codul vamal al Uniunii. Starea declaraţiei este „Înregistrată fără acceptare în aşteptarea mărfii“. (2) Declaraţia vamală predepusă poate fi utilizată în combinaţie cu simplificările prevăzute în legislaţia vamală, respectiv declaraţia simplificată de import sau vămuirea centralizată la import. (3) În cazul în care mărfurile nu sunt prezentate în termen de 30 de zile de la depunerea declaraţiei vamale, se consideră că declaraţia vamală nu a fost depusă.
ART. 38 Prevederile art. 6-9 se aplică în mod corespunzător.
B. Analiza de risc pentru declaraţia predepusă şi notificarea controlului ART. 39 (1) Potrivit art. 227 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, autorităţile vamale prelucrează datele furnizate înainte de prezentarea mărfurilor, în special în scopul analizei de risc. (2) În cazul în care declarantul are statut de operator economic autorizat, acesta poate fi notificat de biroul vamal de import prin intermediul aplicaţiei SNI cu privire la intenţia autorităţilor vamale de a controla transportul respectiv înainte de prezentarea mărfurilor la vamă, cu excepţia cazului în care notificarea poate periclita controalele care urmează să fie efectuate sau rezultatele acestora, în conformitate cu art. 24 alin. (3) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
C. Corectarea declaraţiei predepuse ART. 40 (1) Declarantul/Reprezentantul vamal poate să modifice una sau mai multe date din declaraţia vamală depusă înainte de prezentarea mărfurilor până la depunerea notificării de prezentare. (2) Declaraţia corectată se transmite prin intermediul aplicaţiei SNI, cu semnătură electronică extinsă.
D. Anularea declaraţiei predepuse ART. 41 (1) Declarantul/Reprezentantul vamal poate solicita anularea unei declaraţii predepuse înainte de termenul de 30 de zile de la depunerea declaraţiei vamale prin intermediul aplicaţiei SNI. (2) Ca urmare a solicitării transmise de către declarant/ reprezentantul vamal, declaraţia este anulată de aplicaţia SNI.
E. Transmiterea notificării de prezentare şi acceptarea declaraţiei predepuse ART. 42 (1) Declarantul/Reprezentantul vamal notifică autorităţilor vamale prezentarea mărfurilor la biroul vamal sau în orice alt loc desemnat sau aprobat de autorităţile vamale şi disponibilitatea acestor mărfuri pentru controale vamale, în conformitate cu art. 5 pct. (33) din Codul vamal al Uniunii, prin transmiterea în aplicaţia SNI cu semnătură electronică extinsă a notificării de prezentare la import. (2) Declarantul/Reprezentantul creează notificarea de prezentare în aplicaţia SNI, asociind LRN-ul declaraţiei vamale predepuse pentru care se prezintă mărfurile. (3) În cadrul notificării de prezentare se pot modifica datele furnizate în declaraţia predepusă referitoare la grupul de date 16 15 000 000 „Locaţia mărfurilor“ şi grupul de date 19 07 000 000 „Echipamentul de transport“.
ART. 43 În cazul în care declarantul/reprezentantul vamal doreşte să prezinte doar o parte din mărfurile declarate în declaraţia predepusă, acesta trebuie fie să corecteze declaraţia predepusă astfel încât să reflecte mărfurile care urmează să fie prezentate înainte de crearea notificării de prezentare, fie să depună o nouă declaraţie vamală pentru a declara mărfurile care vor fi prezentate şi declaraţia iniţială predepusă se consideră nedepusă.
ART. 44 (1) În cazul în care notificarea de prezentare este completată corect, lucrătorul vamal de la biroul vamal de import acceptă notificarea de prezentare şi DVI, iar aplicaţia SNI furnizează MRN-ul DVI declarantului/reprezentantului vamal. Starea declaraţiei în aplicaţia SNI este „Acceptată“. (2) Dacă notificarea de prezentare este respinsă, declarantul/reprezentantul vamal poate transmite o nouă notificare de prezentare.
ART. 45 După acceptarea declaraţiei vamale predepuse, elementul de date 11 02 000 000 „Tipul de declaraţie suplimentară“ devine după cum urmează: „A“ când tipul de declaraţie suplimentară al declaraţiei predepuse corespunzătoare a fost „D“, „B“ când tipul de declaraţie suplimentară al declaraţiei predepuse corespunzătoare a fost „E“, „C“ când tipul de declaraţie suplimentară al declaraţiei predepuse corespunzătoare a fost „F“.
F. Procesarea declaraţiei predepuse după acceptare ART. 46 Prevederile art. 12-36 se aplică în mod corespunzător.
CAP. III Declaraţia simplificată A. Declaraţia vamală de import simplificată ART. 47 Potrivit art. 166 din Codul vamal al Uniunii se pot depune declaraţii simplificate care pot omite o parte dintre datele menţionate la art. 162 sau dintre documentele justificative menţionate la art. 163 din Codul vamal al Uniunii. „Tipul de declaraţie suplimentară“ declarat, respectiv elementul de date 11 02 000 000, poate fi unul dintre următoarele: „B“, „C“, „E“ sau „F“.
ART. 48 Declaraţia simplificată trebuie să conţină cel puţin datele aferente coloanei I1 din anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
ART. 49 (1) Utilizarea declaraţiei simplificate se consideră aprobată de autoritatea vamală prin acceptarea de către biroul vamal de import a declaraţiei simplificate prevăzute la art. 166 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii. (2) Utilizarea regulată a declaraţiei simplificate face obiectul autorizaţiei prevăzute la art. 166 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii.
ART. 50 Prevederile art. 12-36 se aplică în mod corespunzător.
ART. 51 Acordarea liberului de vamă şi constituirea, după caz, a garanţiei se realizează conform prevederilor art. 194 şi 195 din Codul vamal al Uniunii.
ART. 52 (1) În termen de maximum 30 de zile de la data acordării liberului de vamă pentru mărfuri se depune declaraţia suplimentară menţionată la art. 167 alin. (1) primul paragraf din Codul vamal al Uniunii. (2) În circumstanţe justificate în mod corespunzător, biroul vamal de import poate prelungi termenul pentru depunerea declaraţiei suplimentare, menţionat la alin. (1), potrivit art. 146 alin. (3b) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
B. Declaraţia suplimentară ART. 53 (1) Declaraţia suplimentară poate avea un caracter global sau periodic, când declaraţia suplimentară acoperă o singură declaraţie simplificată, sau recapitulativ, când declaraţia suplimentară acoperă mai mult de o declaraţie simplificată. (2) În declaraţia suplimentară cu caracter global sau periodic se completează elementul de date 11 02 000 000 „Tipul de declaraţie suplimentară“ cu „X“ sau „Y“ şi la elementul de date 12 01 000 000 „Documentul precedent“ la nivelul de segment de transport se trece codul de tip de document precedent NMRN pentru a indica MRN-ul declaraţiei simplificate. (3) În declaraţia suplimentară cu caracter recapitulativ se completează elementul de date 11 02 000 000 „Tipul de declaraţie suplimentară“ cu „U“ şi la nivelul de expediere se trece fiecare declaraţie simplificată prin înscrierea la elementul de date 12 01 000 000 „Documentul precedent“ a codului de tip de document precedent NMRN pentru a indica MRN-ul declaraţiei simplificate. (4) Declaraţia suplimentară conţine datele necesare pentru regimul vamal în cauză.
ART. 54 Declaraţia simplificată şi declaraţia suplimentară constituie un instrument unic şi indivizibil care produce efecte de la data la care declaraţia simplificată este acceptată conform art. 172 din Codul vamal al Uniunii.
ART. 55 Declaraţia suplimentară se depune, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul aplicaţiei SNI la biroul vamal de import unde a fost depusă declaraţia vamală simplificată, cu respectarea prevederilor art. 15 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii şi în termenele prevăzute la art. 146 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
ART. 56 Documentele justificative lipsă se înscriu în declaraţia vamală şi pot fi ataşate electronic, cu respectarea art. 167 al doilea paragraf din Codul vamal al Uniunii.
ART. 57 (1) Acceptarea declaraţiei suplimentare se face de către lucrătorul vamal de la biroul vamal de import. (2) Dacă lucrătorul vamal nu acceptă declaraţia suplimentară, declarantul/reprezentantul vamal poate să depună o nouă declaraţie suplimentară, cu respectarea termenului de depunere a declaraţiei suplimentare, conform art. 52.
ART. 58 În situaţia în care termenul de prezentare a documentelor justificative lipsă a expirat se aplică dispoziţiile art. 114 din Codul vamal al Uniunii.
ART. 59 La acceptarea declaraţiei suplimentare se efectuează, dacă este cazul, regularizarea taxelor la import, a taxei pe valoarea adăugată şi a accizelor, după caz, cu respectarea prevederilor art. 167 alin. (4) din Codul vamal al Uniunii.
ART. 60 Prevederile art. 12-36 se aplică în mod corespunzător.
CAP. IV Procedura înscrierii în evidenţele declarantului A. Etapele procedurii de înscriere în evidenţele declarantului ART. 61 Pentru derularea procedurii de depunere a unei declaraţii vamale sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului se parcurg următoarele etape: a) prezentarea mărfurilor în locurile aprobate de autoritatea vamală; b) înscrierea mărfurilor în evidenţele declarantului; c) notificarea biroului vamal privind prezentarea mărfurilor; d) efectuarea analizei de risc şi transmiterea deciziei de acordare a liberului de vamă; e) depunerea la biroul vamal de import a declaraţiilor suplimentare, în modul şi în termenul-limită stabilite în autorizaţia de efectuare a unei declaraţii vamale prin introducerea de date în evidenţele declarantului, denumită în continuare autorizaţia EIR.
ART. 62 Mărfurile tranzitate de la biroul vamal de intrare sunt dirijate direct la locul aprobat pentru descărcare, stabilit în autorizaţia EIR, şi se îndeplinesc toate formalităţile corespunzătoare încheierii regimului vamal de tranzit, precum şi cele de depozitare temporară.
ART. 63 Plasarea mărfurilor sub regimul vamal se realizează prin înscrierea în evidenţele declarantului, care trebuie să conţină cel puţin datele unei declaraţii simplificate, prevăzute în coloana I1 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446.
ART. 64 (1) Înscrierea în evidenţele declarantului se efectuează în forma agreată şi aprobată de biroul vamal de import. (2) Datele din înscrierea în evidenţele declarantului trebuie să fie la dispoziţia biroului vamal de import, conform prevederilor art. 182 din Codul vamal al Uniunii.
ART. 65 (1) Declarantul/Reprezentantul vamal transmite notificarea de prezentare cu semnătură electronică extinsă în aplicaţia SNI. (2) Derogarea de la obligaţia prezentării mărfurilor, respectiv scutirea de la transmiterea notificării de prezentare se stabilesc prin autorizaţie EIR, în cazul în care sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute la art. 182 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii.
ART. 66 La grupul de date 12 01 000 000 „Documentul precedent“ se va completa în mod obligatoriu codul NCLE care trebuie să conţină data sub forma aaaallzz şi referinţa înscrierii în evidenţele declarantului.
ART. 67 (1) În cazul în care notificarea de prezentare este completată corect şi respectă dispoziţiile stabilite la art. 172 din Codul vamal al Uniunii, aplicaţia SNI acceptă notificarea de prezentare şi furnizează MRN-ul declarantului/reprezentantului vamal. (2) Notificarea de prezentare poate fi transmisă şi în afara programului de lucru al biroului vamal de import atunci când acesta şi titularul au convenit asupra prelungirii programului.
ART. 68 (1) Termenul de intervenţie prevăzut în autorizaţia EIR începe să curgă din momentul acceptării notificării de prezentare. (2) În cadrul termenului de intervenţie menţionat la alin. (1), ca urmare a analizei de risc bazate pe informaţiile gestionate automat de către sistemul informatic sau a altor elemente privind operaţiunea de import, biroul vamal poate lua decizia de a controla documentele şi/sau mărfurile. (3) Din momentul comunicării deciziei de control curgerea termenului menţionat la alin. (1) se suspendă, iar biroul vamal are obligaţia să efectueze controlul mărfurilor. (4) Prevederile art. 20-27 şi 29 se aplică în mod corespunzător.
ART. 69 La expirarea termenului prevăzut la art. 67, dacă nu a fost luată decizia de control, aplicaţia SNI acordă liberul de vamă.
B. Declaraţia suplimentară ART. 70 (1) Declaraţia suplimentară se depune, cu semnătură electronică extinsă, la biroul vamal de import în termenul prevăzut în autorizaţia EIR. În declaraţia suplimentară se înscrie numărul de referinţă al autorizaţiei EIR la elementul de date 12 12 000 000 „Autorizaţie“. (2) În cazul declaraţiei suplimentare de tip general sau periodic, la elementul de date 11 02 000 000 „Tipul de declaraţie suplimentară“ se completează „Z“, iar în grupul de date 12 01 000 000 „Documentul precedent“ se înscrie referinţa/data înscrierii în evidenţele declarantului. (3) În cazul declaraţiei suplimentare cu caracter recapitulativ, la elementul de date 11 02 000 000 „Tipul de declaraţie suplimentară“ se completează „V“ şi la nivel de expediere se menţionează toate înscrierile în evidenţe efectuate în intervalul ce face obiectul declaraţiei respective.
ART. 71 (1) Elementul de date 15 09 000 000 „Data acceptării“ se completează la nivel de expediere cu data înscrierii în evidenţe, dacă autorizaţia EIR este cu scutire de la transmiterea notificării de prezentare. Dacă autorizaţia EIR nu conţine scutire de la notificarea de prezentare, sistemul va înscrie automat data acceptării notificării de prezentare. (2) Dacă declaraţia suplimentară este depusă pentru mai multe înscrieri în evidenţe, aceasta va avea mai multe niveluri de expediere.
ART. 72 (1) Taxele la import corespunzătoare datoriei vamale, precum şi orice alte taxe datorate la importul mărfurilor se stabilesc la depunerea declaraţiei suplimentare pe baza elementelor de taxare de la data înscrierii mărfurilor în evidenţele declarantului. (2) În cazul nerespectării termenului de plată a taxelor la import se aplică dispoziţiile art. 114 din Codul vamal al Uniunii.
ART. 73 (1) În ceea ce priveşte taxa pe valoarea adăugată (TVA), în condiţiile în care un operator economic a obţinut autorizaţia EIR pentru operaţiunile vamale în care are calitatea de importator, pot fi aplicate prevederile privind amânarea plăţii în vamă a TVA potrivit art. 326 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, cu condiţia să fie şi titular de autorizaţie şi să aibă numărul EORI înscris la elementul de date 13 04 017 000 „Importatorul - Numărul de identificare“. (2) Pentru operaţiunile vamale de import efectuate de un operator economic care a obţinut autorizaţia EIR în calitate de reprezentant vamal, respectiv pentru operaţiunile în care acţionează în nume propriu, dar pe seama altor persoane şi prin urmare pentru care nu are calitatea de importator, nu sunt aplicabile prevederile art. 326 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Amânarea plăţii în vamă a TVA se solicită prin înscrierea codului V4D denumit „Legea nr. 227/2015, art. 326 alin. (4) lit. c), importuri de bunuri efectuate de persoane înregistrate în scopuri de TVA, care au obţinut autorizaţie de depunere a unei declaraţii vamale sub forma unei înscrieri în evidenţele declarantului EIR, amânare plată TVA“ la elementul de date 11 10 000 000 „Regimul suplimentar“ şi cu îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii: (i) pentru declaraţiile vamale suplimentare de tip V şi Z; (ii) înscrierea codului valid de înregistrare în scopuri de TVA atribuit în România importatorului la elementul de date 13 16 000 000 „Referinţa fiscală suplimentară“; (iii) numărul EORI înscris la elementul de date 13 04 017 000 „Importatorul - Numărul de identificare“ este acelaşi cu numărul EORI înscris la elementul de date 13 05 017 000 „Declarantul - Numărul de identificare“.
ART. 74 Prevederile art. 10-36 se aplică în mod corespunzător.
ART. 75 Pentru declaraţia suplimentară poate fi efectuat doar controlul documentar privind concordanţa dintre datele cuprinse în aceasta cu cele din declaraţia vamală depusă sub forma înscrierii în evidenţele declarantului, notificările de prezentare, dacă este cazul, şi documentele justificative.
CAP. V Vămuirea centralizată A. Condiţii privind declararea mărfurilor în vămuirea centralizată ART. 76 (1) Vămuirea centralizată la import se face în conformitate cu prevederile art. 179 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 231 şi 232 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. (2) Declararea mărfurilor în vămuirea centralizată la nivel naţional se utilizează cu respectarea următoarelor condiţii: a) importatorul şi declarantul/reprezentantul vamal au statutul de operator economic autorizat, prevăzut la art. 38 alin. (2) lit. a) sau alin. (3) din Codul vamal al Uniunii; b) declarantul/reprezentantul vamal depune o declaraţie vamală la biroul vamal de supraveghere; c) marfa se prezintă la biroul vamal de prezentare de una dintre persoanele enumerate la art. 139 alin. (1) şi (3) din Codul vamal al Uniunii.
(3) Pentru vămuirea centralizată care implică mai multe state membre este necesară o autorizaţie în conformitate cu prevederile art. 179 din Codul vamal al Uniunii.
B. Întocmirea şi depunerea declaraţiei vamale de import în vămuirea centralizată ART. 77 (1) Prevederile art. 6, 8 şi 9 se aplică în mod corespunzător. (2) În grupul de date 17 09 000 000 „Biroul vamal de prezentare“ din DVI se completează în mod obligatoriu codul biroului vamal de prezentare. Biroul vamal de prezentare trebuie să fie diferit de biroul vamal de supraveghere. (3) În grupul de date 12 12 000 000 „Autorizaţie“ se înscriu datele de referinţă ale autorizaţiei de operator economic autorizat prevăzute la art. 39 alin (2) lit. a) sau alin. (3) din Codul vamal al Uniunii pentru importator şi declarant/reprezentantul vamal în cazul vămuirii centralizate naţionale sau autorizaţiei de vămuire centralizată în cazul vămuirii centralizate care implică mai multe state membre.
ART. 78 DVI se depune, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul aplicaţiei SNI la biroul vamal de supraveghere.
C. Acceptarea declaraţiei vamale de import în vămuirea centralizată ART. 79 În cazul în care declaraţia transmisă la biroul vamal de supraveghere este completată corect şi este validată de aplicaţia SNI, iar biroul vamal de prezentare confirmă prezentarea mărfurilor, DVI este acceptată de biroul vamal de supraveghere şi aplicaţia SNI furnizează numărul de referinţă al mişcării (MRN) declarantului/reprezentantului vamal.
D. Analiza de risc ART. 80 Prevederile art. 12 se aplică în mod corespunzător atât de către biroul vamal de supraveghere, cât şi de biroul vamal de prezentare.
E. Modificarea declaraţiei vamale de import ART. 81 Prevederile art. 13-16 şi cele ale art. 30-33 se aplică în mod corespunzător de către biroul vamal de supraveghere.
F. Invalidarea declaraţiei vamale de import ART. 82 Prevederile art. 17-19 şi cele ale art. 34-36 se aplică în mod corespunzător de către biroul vamal de supraveghere.
G. Decizia de control ART. 83 În situaţia în care, în urma efectuării analizei de risc pe baza informaţiilor gestionate automat de către sistemul informatic sau a altor elemente privind operaţiunea de import, biroul vamal de supraveghere ia decizia de a nu controla documentele justificative, acesta înscrie în DVI decizia fără control şi recomandarea către biroul vamal de prezentare de a elibera mărfurile. Declaraţia este trecută în starea „În aşteptarea deciziei de control PCI“ şi se iniţiază termenul în care biroul vamal de prezentare poate lua decizia de control.
ART. 84 (1) Dacă biroul vamal de supraveghere ia decizia de a controla documentele justificative, această decizie este menţionată în DVI prin înscrierea tipului de control care urmează a fi efectuat. Lucrătorul vamal de la biroul vamal de supraveghere solicită declarantului/reprezentantului vamal, prin aplicaţia SNI, punerea la dispoziţie a documentelor justificative înscrise în declaraţie, dacă acestea nu sunt ataşate electronic declaraţiei vamale. Lucrătorul vamal acordă un termen pentru transmiterea documentelor. (2) În situaţia menţionată la alin. (1), declarantul/reprezentantul vamal este notificat prin intermediul aplicaţiei SNI despre activităţile de control viitoare şi documentele justificative solicitate, dacă este cazul.
ART. 85 (1) Biroul vamal de prezentare primeşte de la biroul vamal de supraveghere datele complete ale operaţiunii de import, rezultatul eventualului control documentar efectuat de acesta, recomandarea tipului de control pe articol de marfă şi rezultatele analizei de risc ale biroului vamal de supraveghere. (2) Biroul vamal de prezentare efectuează analiza de risc locală şi, având în vedere recomandarea primită de la biroul vamal de supraveghere, ia decizia fie de a elibera mărfurile, fie de a le controla. Biroul vamal de prezentare are un termen stabilit în care poate lua decizia de control. (3) După înscrierea deciziei de control, biroul vamal de prezentare notifică biroul vamal de supraveghere despre rezultatele analizei de risc şi despre intenţia sa de a efectua controale. (4) În cazul în care biroul vamal de prezentare consideră că îi sunt necesare documente suplimentare, acesta are posibilitatea de a le solicita de la declarant/reprezentantul vamal. Această solicitare se trimite către biroul vamal de supraveghere, care va informa declarantul/reprezentantul vamal prin intermediul aplicaţiei SNI.
H. Efectuarea controlului ART. 86 (1) În situaţia prevăzută la art. 85, biroul vamal de supraveghere solicită declarantului/reprezentantului vamal punerea la dispoziţie a documentelor justificative pentru aplicarea dispoziţiilor regimului vamal pentru care mărfurile sunt declarate, dacă acestea nu au fost ataşate declaraţiei vamale, şi se acordă un termen pentru transmiterea documentelor. (2) Biroul vamal de supraveghere desfăşoară controalele vamale pentru verificarea declaraţiei vamale prevăzute la art. 188 lit. a) şi b) din Codul vamal al Uniunii şi înscrie rezultatele acestora în aplicaţia SNI. (3) În urma controlului documentar, biroul vamal de supraveghere decide dacă este necesar sau nu controlul mărfurilor şi înscrie recomandarea de control pentru biroul vamal de prezentare. Declaraţia este trecută în starea „În aşteptarea deciziei de control PCI“ şi se iniţiază termenul în care biroul vamal de prezentare poate lua decizia de control.
ART. 87 După înscrierea rezultatelor controlului documentar, biroul vamal de supraveghere înscrie recomandarea de control pentru biroul vamal de prezentare şi transmite datele aferente DVI către acesta. Declaraţia este trecută în starea „În aşteptarea deciziei de control PCI“ şi se iniţiază termenul în care biroul vamal de prezentare poate lua decizia de control.
ART. 88 Dacă biroul vamal de prezentare a luat decizia de control fizic, acesta desfăşoară controalele vamale prevăzute la art. 188 lit. c) şi d) din Codul vamal al Uniunii şi înscrie rezultatele acestora în aplicaţia SNI.
ART. 89 (1) Dacă în timpul efectuării controlului nu se constată discrepanţe între datele înscrise în declaraţie şi mărfurile examinate, lucrătorul vamal de la biroul vamal de prezentare înregistrează acest rezultat prin înscrierea în câmpul „rezultate control PCI“ a codului „A1“ cu semnificaţia „Satisfăcător“. (2) În situaţia în care se constată discrepanţe minore între datele înscrise în declaraţie şi mărfurile examinate, lucrătorul vamal de la biroul vamal de prezentare înregistrează acest rezultat în DVI prin înscrierea în câmpul „rezultate control PCI“ a codului „A4“ cu semnificaţia „Discrepanţe minore“. (3) Când în urma controlului biroul vamal de prezentare constată discrepanţe majore între datele declarate şi cele constatate, lucrătorul vamal le înregistrează în DVI prin înscrierea în câmpul „rezultate control PCI“ a codului „B1“ cu semnificaţia „Nesatisfăcător“. (4) După salvarea rezultatelor controlului în aplicaţia SNI, acestea se transmit către biroul vamal de supraveghere.
ART. 90 Comunicarea cu declarantul/reprezentantul vamal în cazul vămuirii centralizate se face numai de biroul vamal de supraveghere prin aplicaţia SNI şi, în acest sens, prevederile art. 20-27 se aplică în mod corespunzător.
I. Gestionarea datoriei vamale şi a altor taxe ART. 91 Prevederile art. 28 se aplică în mod corespunzător de biroul vamal de supraveghere în cazul vămuirii centralizate la nivel naţional.
ART. 92 (1) În cazul vămuirii centralizate cu implicarea mai multor state membre, biroul vamal de supraveghere calculează şi colectează taxele vamale şi alte taxe datorate bugetului Uniunii. (2) În situaţia în care biroul vamal de supraveghere este în România, prevederile art. 28 se aplică în mod corespunzător. (3) În cazul în care biroul vamal de prezentare este în România, acesta primeşte de la biroul vamal de supraveghere din statul membru de autorizare declaraţia vamală care conţine suma calculată a taxei vamale pentru a permite calcularea în aplicaţia SNI a cuantumului TVA şi, dacă este cazul, a accizelor care sunt datorate la importul mărfurilor în România, precum şi informaţii privind modul de plată a TVA, conform autorizaţiei de vămuire centralizată.
J. Liberul de vamă ART. 93 Liberul de vamă se acordă de biroul vamal de supraveghere, conform dispoziţiilor stabilite la art. 194 şi 195 din Codul vamal al Uniunii şi la art. 245 şi 246 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, şi se transmite prin aplicaţia SNI la biroul vamal de prezentare în conformitate cu art. 231 alin. (7) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
TITLUL III Procedura alternativă de declarare a mărfurilor la import utilizând declaraţia vamală de import ART. 94 (1) Procedura alternativă de declarare a mărfurilor la import se aplică în condiţiile prevăzute de art. 6 alin. (3) lit. b) din Codul vamal al Uniunii, atunci când aplicaţia SNI este indisponibilă. (2) Procedura alternativă nu se utilizează în cazul vămuirii centralizate. Pentru cazuri urgente se utilizează procedura standard de declarare la biroul vamal de prezentare.
ART. 95 (1) Utilizarea procedurii alternative se aprobă de către biroul vamal de import. (2) Declarantul/Reprezentantul vamal este obligat să informeze în scris biroul vamal de import în legătură cu orice operaţiune de import înregistrată în aplicaţia SNI şi care nu a primit liber de vamă, pentru a cărei finalizare se solicită utilizarea procedurii alternative.
ART. 96 (1) Biroul vamal de import acceptă o DVI în procedură alternativă cu condiţia ca aceasta să fie întocmită folosind modelul de document pus la dispoziţia operatorilor economici pe site-ul www.customs.ro. (2) Documentul permite crearea unei declaraţii vamale prin alte mijloace pentru schimbul şi stocarea informaţiilor decât aplicaţia SNI. Documentul se descarcă de către operatori, se completează cu respectarea regulilor de completare a declaraţiilor/notificărilor prevăzute în anexa B la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, respectiv la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447. (3) Declarantul/Reprezentantul vamal tipăreşte documentul în 2 exemplare: unul pentru declarant/reprezentantul vamal şi unul pentru biroul vamal de import. Cele 2 exemplare ale DVI, în procedură alternativă, se prezintă împreună cu mărfurile la biroul vamal de import pentru a fi prelucrate. Documentul în format electronic xml sau xls se transmite biroului vamal de import prin mijloace de comunicare agreate de comun acord.
ART. 97 (1) Numărul de înregistrare al DVI se acordă din Registrul de evidenţă a documentelor vamale întocmite în procedura manuală şi se înscrie manual de lucrătorul vamal pe document. (2) Formalităţile vamale de import se derulează în afara aplicaţiei SNI. (3) Etapele de vămuire se realizează în mod corespunzător în afara aplicaţiei SNI. (4) Dacă sunt îndeplinite condiţiile de acordare a liberului de vamă, lucrătorul vamal menţionează rezultatul controlului şi data liberului de vamă pe document.
ART. 98 (1) Orice declaraţie vamală de import introdusă în aplicaţia SNI, care nu a fost procesată ca urmare a nefuncţionării aplicaţiei şi pentru care a fost luată decizia de utilizare a procedurii alternative, se invalidează de biroul vamal imediat ce a fost restabilită funcţionarea aplicaţiei. (2) În termen de maximum 24 de ore de la repornirea aplicaţiei SNI, biroul vamal încarcă în sistem declaraţiile vamale întocmite în procedură alternativă care au primit liber de vamă. (3) DVI cu liber de vamă se încarcă în aplicaţie în format xml sau xls şi lucrătorul vamal completează numărul de referinţă dat din Registrul de evidenţă a documentelor vamale întocmite în procedura manuală, data introducerii în aplicaţia SNI, data acceptării şi data liberului de vamă, înregistrează în DVI decizia de control şi rezultatele controlului. După completarea şi validarea informaţiilor de către lucrătorul vamal, declaraţia este acceptată şi i se furnizează MRN-ul declarantului/reprezentantului vamal. Starea DVI este „Liber de vamă“.
TITLUL IV Dispoziţii tranzitorii şi finale ART. 99 Depunerea şi procesarea declaraţiilor vamale tip H7, respectiv declaraţiile vamale pentru punerea în liberă circulaţie în legătură cu o trimitere care beneficiază de o scutire de taxe la import în conformitate cu art. 23 alin. (1) sau cu art. 25 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 1.186/2009 se fac prin intermediul aplicaţiei DVSRD - Declaraţia vamală cu set redus de date, pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în producţie a aplicaţiei SNI.
ART. 100 Dispoziţiile prezentelor norme tehnice se completează cu prevederile Codului vamal al Uniunii, ale Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email