Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME TEHNICE din 5 august 2021  privind administrarea contingentelor tarifare în România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME TEHNICE din 5 august 2021 privind administrarea contingentelor tarifare în România

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 812 din 24 august 2021
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.241 din 5 august 2021, publicat în Monitorul Oficial, nr. 812 din 24 august 2021.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentele norme tehnice stabilesc modul de funcţionare în România a sistemului de gestionare a contingentelor tarifare deschise prin reglementări ale Uniunii Europene, administrate de Comisia Europeană - Direcţia Generală Impozitare şi Uniune Vamală (DG TAXUD), în conformitate cu ordinea cronologică a datelor de acceptare a declaraţiilor vamale de punere în liberă circulaţie a mărfurilor, după principiul „primul venit, primul servit“.

    ART. 2
    În sensul prezentelor norme tehnice, termenii de mai jos au următoarea semnificaţie:
    a) contingent tarifar - volum de mărfuri exprimat cantitativ sau valoric ce poate fi pus în liberă circulaţie cu un tratament tarifar favorabil, constând în reducerea sau exceptarea de taxe vamale, stabilit de DG TAXUD;
    b) cerere de alocare - solicitarea declarantului pentru a beneficia de un contingent tarifar prin intermediul unei declaraţii vamale de punere în liberă circulaţie;
    c) balanţa contingentului tarifar - cantitatea sau valoarea acestuia pusă la dispoziţie, aflată în uz;
    d) taxe la import şi alte taxe - taxe vamale şi alte măsuri tarifare prevăzute la import de legislaţia agricolă sau comercială ori de alte dispoziţii ale Uniunii Europene, taxa pe valoarea adăugată şi accizele datorate la importul mărfurilor;
    e) Quota^1 - bază de date pentru gestionarea contingentelor tarifare, ale cărei date publice sunt puse la dispoziţia persoanelor interesate pe pagina de internet a Comisiei Europene - DG TAXUD;
    ^1 https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/quota_consultation.jsp?Lang=ro

    f) COTA2 - aplicaţie naţională informatică ce susţine administrarea contingentelor tarifare de autoritatea vamală din România;
    g) RCDPS - Sistemul român de procesare automată a declaraţiei vamale la import;
    h) SIIV - Sistemul informatic integrat vamal;
    i) BC - birou central responsabil de gestionarea contingentelor tarifare în România;
    j) programul de alocare a contingentelor tarifare - programul privind transmiterea cererilor de alocare la DG TAXUD şi zilele când se fac alocări, publicat pe pagina de internet a Direcţiei Generale a Vămilor (www.customs.ro);
    k) graficul de alocare a contingentelor tarifare - graficul privind zilele de alocare a contingentelor tarifare, stabilit de Comisia Europeană pentru sfârşitul şi începutul anului, publicat pe pagina de internet a Direcţiei Generale a Vămilor;
    l) Codul vamal al Uniunii - Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii;
    m) Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 - Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
    n) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 - Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii;
    o) OPANAF nr. 1.885/2016 - Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.885/2016 pentru aprobarea Normelor tehnice de utilizare a Sistemului român de procesare automată a declaraţiei vamale la import, cu completările ulterioare.


    CAP. II
    Cererea de alocare a contingentului tarifar
    SECŢIUNEA 1
    Întocmirea şi depunerea cererii de alocare a contingentului tarifar
    ART. 3
    (1) Cererea de alocare se întocmeşte de către declarantul vamal numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
    a) contingentul tarifar este deschis printr-o reglementare unională în vigoare;
    b) balanţa acestuia nu este epuizată.

    (2) Cererea de alocare se depune prin completarea declaraţiei vamale sub formă electronică, cu următoarele date:
    a) caseta 31 - cantitatea şi codul unităţii de măsură suplimentare, în cazul în care contingentul tarifar este exprimat cantitativ în altă unitate de măsură decât cea prevăzută la caseta 35, 38 sau 41;
    b) caseta 36 - codul preferinţei tarifare, prin care se solicită beneficiul contingentului tarifar;
    c) caseta 39 - numărul de ordine al contingentului tarifar, stabilit prin reglementarea Uniunii Europene care instituie contingentul tarifar;
    d) caseta 44 - codurile şi referinţele documentelor şi certificatelor de a căror prezentare este condiţionată alocarea contingentului tarifar;
    e) caseta 48 - tipul plăţii, tipul garanţiei, numărul de referinţă al garanţiei (GRN) şi data emiterii, în situaţia menţionată la art. 4 alin. (1).


    ART. 4
    (1) În situaţia în care contingentul tarifar este considerat critic în conformitate cu art. 53 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, în aplicarea prevederilor art. 153 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, liberul de vamă pentru mărfuri este condiţionat de constituirea unei garanţii.
    (2) Garanţia trebuie să acopere diferenţa de cuantum al taxelor la import şi altor taxe aplicabile în situaţia în care nu se acordă tratamentul tarifar favorabil prevăzut în cadrul contingentului tarifar.
    (3) Menţiunile referitoare la garanţia constituită se înscriu de către declarant în caseta 48 a declaraţiei vamale.

    ART. 5
    Cererea de alocare se consideră a fi depusă odată cu acceptarea la biroul vamal a declaraţiei vamale sub formă electronică, însoţită de documentele justificative, conform prevederilor art. 9 alin. (1) din anexa la OPANAF nr. 1.885/2016.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Verificarea şi validarea cererii de alocare
    ART. 6
    (1) După acceptarea de către biroul vamal, declaraţia vamală care conţine o cerere de alocare a unui contingent tarifar este supusă obligatoriu controlului documentar.
    (2) Biroul vamal verifică:
    a) valabilitatea şi balanţa contingentului tarifar prin consultarea Quota, pe pagina de internet a Comisiei Europene, sau a aplicaţiei RCDPS, precum şi îndeplinirea condiţiilor specifice prevăzute de reglementarea Uniunii Europene care îl instituie;
    b) plata taxelor la import şi a altor taxe datorate la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor şi, dacă este cazul, constituirea garanţiei potrivit art. 4.


    ART. 7
    (1) În situaţia în care, în urma controlului documentar, se constată că respectivul contingent tarifar este epuizat sau declaraţia vamală este completată necorespunzător, biroul vamal nu acordă liberul de vamă pentru mărfurile în cauză, iar declaraţia vamală se respinge, conform prevederilor art. 15 din anexa la OPANAF nr. 1.885/2016.
    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1) procedura de declarare poate fi reluată prin depunerea unei alte declaraţii vamale, cu sau fără cerere de alocare a unui contingent tarifar.

    ART. 8
    Cererea de alocare este considerată validă la momentul acordării liberului de vamă, conform prevederilor art. 194 şi 195 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 246 şi 247 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Comunicarea cererii de alocare
    ART. 9
    Cererea de alocare, preluată automat din sistemul RCDPS de la nivelul biroului vamal, este verificată de către BC şi transmisă la Comisia Europeană, în termenul stabilit, prin intermediul aplicaţiei COTA2.

    ART. 10
    Comunicarea cererii de alocare se efectuează conform programului de alocare a contingentelor tarifare şi graficului de alocare a contingentelor tarifare.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Măsuri administrative luate ca urmare a deciziei asupra cererii de alocare
    ART. 11
    (1) Decizia Comisiei Europene privind alocarea totală, parţială sau respingerea cererii valide de alocare a contingentului tarifar este preluată automat în aplicaţia COTA2 şi retransmisă, prin intermediul RCDPS, biroului vamal în a cărui evidenţă se află declaraţia vamală.
    (2) Biroul vamal verifică primirea în RCDPS a deciziei Comisiei Europene şi procesează o nouă versiune a declaraţiei vamale, cu modificările survenite ca urmare a alocării totale sau parţiale ori a respingerii alocării contigentului tarifar de către Comisia Europeană.
    (3) În termen de 7 zile lucrătoare de la momentul alocării contingentului tarifar, biroul vamal procedează la regularizarea situaţiei, prin:
    a) întocmirea deciziei pentru regularizarea situaţiei cu diferenţele de încasat şi comunicarea debitorului, în vederea încasării acestor diferenţe;
    b) deblocarea, dacă este cazul, a garanţiei constituite potrivit art. 4.


    CAP. III
    Situaţii excepţionale
    SECŢIUNEA 1
    Alocarea eronată sau retroactivă
    ART. 12
    (1) În cazul în care, după acordarea liberului de vamă, în cadrul controlului ulterior se constată că mărfurile nu îndeplineau condiţiile pentru acordarea tratamentului tarifar favorabil în cadrul contingentului tarifar, biroul vamal procedează la încasarea cuantumului taxelor la import şi al altor taxe, prin întocmirea deciziei pentru regularizarea situaţiei, şi informează de îndată BC.
    (2) BC returnează fără întârziere Comisiei Europene, prin intermediul aplicaţiei COTA2, cantitatea sau valoarea din contingentul tarifar alocată eronat.

    ART. 13
    (1) Declarantul vamal poate depune la biroul vamal o cerere scrisă de alocare retroactivă a unui contingent tarifar, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiţii:
    a) declaraţia vamală a fost depusă în cadrul termenului de valabilitate a reglementării Uniunii Europene care stabileşte contingentul tarifar;
    b) sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute de reglementarea care instituie contingentul tarifar;
    c) balanţa contingentului tarifar de la data acceptării declaraţiei vamale nu este epuizată la data depunerii cererii de alocare retroactivă.

    (2) În cerere se precizează: numărul de înregistrare al declaraţiei vamale şi data acceptării, codul TARIC al mărfurilor, numărul de ordine al contingentului tarifar, originea mărfurilor şi, după caz: greutatea netă, greutatea brută, valoarea sau cantitatea în unitatea de măsură suplimentară care se solicită din volumul contingentului tarifar.
    (3) Cererea de alocare retroactivă şi declaraţia vamală se verifică de către biroul vamal, iar dacă cererea îndeplineşte toate condiţiile prevăzute la alin. (1), se transmite în aceeaşi zi la BC, care, după verificarea acesteia, comunică Comisiei Europene datele conţinute în cererea de alocare retroactivă.
    (4) Decizia Comisiei Europene privind alocarea totală, alocarea parţială sau respingerea cererii de alocare retroactivă a contingentului tarifar se comunică biroului vamal, care procedează la regularizarea situaţiei.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Procedura alternativă
    ART. 14
    (1) În cazul indisponibilităţii temporare a RCDPS, care împiedică procesarea cererii de alocare a contingentului tarifar, se procedează după cum urmează:
    a) la data acordării liberului de vamă, biroul vamal transmite BC, prin e-mail, o informare privind utilizarea procedurii alternative, însoţită de o copie a declaraţiei vamale pe suport hârtie, şi cu menţionarea următoarelor date: numărul de înregistrare al declaraţiei vamale şi data acceptării, numărul de ordine al contingentului tarifar, originea mărfurilor, preferinţa tarifară, greutatea netă sau, dacă este cazul, valoarea sau cantitatea în unitatea de măsură suplimentară care se solicită din volumul contingentului tarifar;
    b) BC transmite în aceeaşi zi Comisiei Europene, prin e-mail, datele conţinute în cererea de alocare primită de la biroul vamal;
    c) decizia Comisiei Europene privind aprobarea alocării totale sau parţiale ori respingerea cererii de alocare a contingentului tarifar este transmisă biroului vamal, imediat după primirea acesteia;
    d) biroul vamal procedează corespunzător la regularizarea situaţiei în termen de 7 zile lucrătoare de la primirea deciziei Comisiei Europene;
    e) declaraţia vamală pe suport hârtie este preluată în sistemul informatic în maximum 24 de ore de la restabilirea funcţionării aplicaţiei RCDPS, caz în care este necesară comunicarea cu BC, pentru a se evita retransmiterea cererii de alocare, preluată automat în sistem.

    (2) În cazul indisponibilităţii aplicaţiei COTA2, care împiedică transmiterea electronică a cererii de alocare, BC informează imediat Comisia, prin e-mail, în legătură cu problemele de funcţionare ale SIIV, iar alocările pentru ziua respectivă se suspendă, în conformitate cu art. 51 alin. (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 15
    Dispoziţiile prezentelor norme tehnice se completează cu prevederile Codului vamal al Uniunii şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016