Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME TEHNICE din 25 august 2025 privind autorizarea pentru amânare a plăţii taxelor vamale de plătit, în măsura în care permisiunea nu este acordată în legătură cu o singură operaţiune
EMITENT: Autoritatea Vamală Română PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 814 din 3 septembrie 2025
──────────
Aprobate prin ORDINUL nr. 2.619 din 25 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 814 din 3 septembrie 2025.
──────────
ART. 1
(1) Prezentele norme tehnice stabilesc procedura de autorizare pentru amânare a plăţii taxelor vamale de plătit, în măsura în care permisiunea nu este acordată în legătură cu o singură operaţiune.
(2) În aplicarea prezentelor norme, prin termenii de mai jos se înţelege:
a) Codul vamal al Uniunii - Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei - Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
c) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei - Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
d) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/512 al Comisiei - Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/512 al Comisiei din 13 martie 2025 privind modalităţile tehnice pentru dezvoltarea, întreţinerea şi utilizarea sistemelor electronice destinate schimbului şi stocării de informaţii în temeiul Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului;
e) Sistemul de decizii vamale - sistemul electronic de gestionare a deciziilor vamale dezvoltat la nivelul Uniunii Europene şi pus la dispoziţia statelor membre, în conformitate cu prevederile art. 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2025/512 al Comisiei;
f) cereri şi autorizaţii pentru amânarea la plată - cereri şi autorizaţii pentru amânarea plăţii taxelor vamale de plătit, în măsura în care permisiunea nu este acordată în legătură cu o singură operaţiune;
g) AEO - operator economic autorizat în conformitate cu prevederile art. 38 din Codul vamal al Uniunii.
ART. 2
Autorizaţia pentru amânarea la plată se acordă la cerere, în condiţiile şi pentru perioada prevăzute la art. 110 şi 111 din Codul vamal al Uniunii, solicitanţilor care sunt titulari ai unei autorizaţii pentru utilizarea garanţiei globale eliberate în temeiul art. 95 din Codul vamal al Uniunii, cu valabilitate geografică în România.
ART. 3
(1) Formularea cererilor şi eliberarea autorizaţiilor pentru amânarea la plată, precum şi gestionarea acestora se efectuează în Sistemul de decizii vamale.
(2) Schimbul de informaţii şi consultarea în cazul autorizaţiilor pentru amânarea la plată care pot fi utilizate în mai multe state membre se asigură de Autoritatea Vamală Română, potrivit art. 14 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.
ART. 4
Se desemnează ca autoritate vamală responsabilă pentru primirea cererilor, eliberarea şi gestionarea autorizaţiilor pentru amânarea la plată:
a) Autoritatea Vamală Română, în cazul cererilor şi autorizaţiilor pentru amânarea la plată valabile în mai multe state membre;
b) direcţia regională vamală competentă pentru locul în care este ţinută sau disponibilă contabilitatea principală în scopuri vamale a solicitantului şi în care urmează a fi desfăşurate cel puţin o parte dintre activităţile care fac obiectul autorizaţiei, în alte situaţii decât cele prevăzute la lit. a).
ART. 5
În situaţia prevăzută la art. 4 lit. b), aceeaşi direcţie vamală regională care a eliberat autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale va fi responsabilă şi pentru primirea cererilor, eliberarea şi gestionarea autorizaţiei pentru amânarea la plată.
ART. 6
(1) Cererea de autorizare pentru amânarea la plată se întocmeşte de solicitant potrivit cerinţelor comune în materie de date pentru cereri şi decizii prevăzute în anexa A titlurile I şi II din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei şi codurilor legate de cerinţele comune în materie de date pentru cereri şi decizii prevăzute în anexa A titlul III din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.
(2) În cererea de autorizare pentru amânarea la plată se completează şi elementele de date 35 01 020 000 - Descrierea mărfurilor şi 35 01 040 000 - Valoarea mărfurilor din anexa A la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, care, potrivit dispoziţiilor unionale, sunt opţionale pentru statele membre.
(3) În aplicarea prevederilor art. 110 din Codul vamal al Uniunii, autorizaţia pentru amânarea la plată se eliberează dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) solicitantul utilizează o autorizaţie pentru utilizarea garanţiei globale în acest scop, aceasta este validă şi nu este suspendată conform art. 23 alin. (4) lit. b) din Codul vamal al Uniunii;
b) valabilitatea geografică a autorizaţiei pentru utilizarea garanţiei globale acoperă valabilitatea geografică solicitată în cererea de autorizare pentru amânarea la plată;
c) în autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale se regăsesc tipurile de regimuri vamale indicate în cererea de autorizare pentru amânarea la plată;
d) autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale conţine la elementul de date 46 03 000 299 - Termenul-limită pentru plată fie codul 2 - Plată amânată, fie codul 3 - Ambele (plată normală şi plată amânată).
(4) La cererea de autorizare pentru amânarea la plată se ataşează orice alte documente care justifică solicitările formulate în cererea de autorizare.
ART. 7
Cererea de autorizare pentru amânarea la plată este acceptată sau respinsă de autoritatea vamală responsabilă prevăzută la art. 4, în termenul prevăzut la art. 22 alin. (2) primul paragraf din Codul vamal al Uniunii şi în conformitate cu prevederile art. 11 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei şi ale art. 12 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.
ART. 8
(1) Dacă cererea de autorizare pentru amânarea la plată este acceptată, autoritatea vamală responsabilă prevăzută la art. 4 verifică dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la art. 2 şi la art. 6 alin. (3).
(2) În situaţia în care toate condiţiile de autorizare sunt îndeplinite, autoritatea vamală responsabilă eliberează autorizaţia pentru amânarea la plată, cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii, în Sistemul de decizii vamale, prin trecerea cererii în starea „Favorabil“.
(3) În situaţia în care nu sunt îndeplinite toate condiţiile de autorizare, autoritatea vamală responsabilă, prevăzută la art. 4 şi 5, comunică solicitantului, în Sistemul de decizii vamale, motivele pe baza cărora intenţionează să ia decizia de neeliberare a autorizaţiei solicitate şi acordă acestuia posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere în aplicarea prevederilor art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii.
(4) Solicitantul îşi poate exprima punctul de vedere în termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, în Sistemul de decizii vamale, prin completarea câmpului special alocat în acest sens.
(5) Decizia este luată de autoritatea vamală responsabilă, prevăzută la art. 4 şi 5, după analiza punctului de vedere exprimat de solicitant sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care solicitantul nu a furnizat punctul său de vedere în cadrul acestui termen.
(6) În situaţia în care documentele/informaţiile transmise nu sunt suficiente sau nu au fost transmise în termenul prevăzut la alin. (4), autoritatea vamală responsabilă, prevăzută la art. 4 şi 5, comunică solicitantului decizia de neeliberare a autorizaţiei în Sistemul de decizii vamale prin trecerea cererii în starea „Nefavorabil“, precum şi motivele care au stat la baza luării deciziei în câmpul destinat justificării deciziei.
(7) Împotriva deciziei de neeliberare a autorizaţiei, solicitantul poate formula plângere prealabilă în condiţiile art. 44 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 9
(1) Autoritatea vamală responsabilă prevăzută la art. 4 şi 5 monitorizează anual, în acelaşi timp cu monitorizarea autorizaţiei de garanţie globală, condiţiile şi criteriile care au stat la baza emiterii autorizaţiei pentru amânarea la plată în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (5) din Codul vamal al Uniunii.
(2) Autoritatea vamală responsabilă suspendă, anulează, revocă sau modifică autorizaţia pentru amânarea la plată în condiţiile prevăzute la art. 23 alin. (4) lit. b), la art. 27 şi 28 din Codul vamal al Uniunii, la art. 16-18 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei în Sistemul de decizii vamale.
(3) În aplicarea prevederilor art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii, autoritatea vamală responsabilă comunică titularului motivele pe baza cărora intenţionează să ia decizia suspendării, anulării, revocării sau modificării autorizaţiei, cu excepţia cazului prevăzut la art. 28 alin. (1) lit. b) din Codul vamal al Uniunii, în câmpul destinat justificării intenţiei de luare a deciziei din Sistemul de decizii vamale.
(4) Prevederile art. 8 alin. (4) şi (5) se aplică în mod corespunzător.
(5) În situaţia în care documentele/informaţiile transmise nu sunt suficiente sau nu au fost transmise în termenul prevăzut, autoritatea vamală responsabilă, prevăzută la art. 4 şi 5, comunică titularului decizia de suspendare, anulare, revocare sau modificare a autorizaţiei în Sistemul de decizii vamale, prin trecerea autorizaţiei în starea „Suspendat“, „Anulat“, „Revocat“ sau, în cazul modificării, din starea „în Modificare“ în starea „Activ“, după caz.
(6) Împotriva deciziei de suspendare, anulare, revocare sau modificare a autorizaţiei, titularul poate formula plângere prealabilă în condiţiile art. 44 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(7) Etapele procedurii de autorizare se aplică în mod corespunzător fiecărei situaţii în care este necesară o modificare a autorizaţiei.
(8) O autorizaţie pentru amânarea la plată care este suspendată, revocată sau anulată nu mai poate fi invocată în procesul de derulare a formalităţilor vamale pentru niciun tip de operaţiune sau regim vamal.
ART. 10
Prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritatea vamală responsabilă, prevăzută la art. 4 şi 5, se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: