Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME TEHNICE din 24 decembrie 2008  pentru aplicarea regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME TEHNICE din 24 decembrie 2008 pentru aplicarea regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR

EMITENT: AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA - AUTORITATEA NATIONALA A VAMILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 1 din 5 ianuarie 2009

PARTEA I
Prevederi generale

1. Prezentele norme tehnice se aplicã regimului de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR, prevãzut în Regulamentul (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului vamal comunitar, cu modificãrile ulterioare, şi în Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei din 2 iulie 1993 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitar, cu modificãrile ulterioare, denumite în continuare Codul vamal comunitar, respectiv Regulamentul vamal comunitar, şi în Convenţia vamalã relativã la transportul internaţional al mãrfurilor sub acoperirea carnetelor TIR (Convenţia TIR, 1975), denumitã în continuare Convenţie.
2. (1) În aplicarea prezentelor norme tehnice, prin termenii de mai jos se înţelege:
a) transport TIR - transportul de mãrfuri de la un birou vamal de plecare la un birou vamal de destinaţie, sub regim, denumit regim TIR, stabilit în Convenţie;
b) operaţiune TIR - partea unui transport care este efectuatã într-o parte contractantã, de la un birou de plecare sau intrare (de trecere) la un birou vamal de destinaţie sau de ieşire (de trecere), utilizând un set de voleţi (voletul nr. 1 şi voletul nr. 2);
c) titular al unui carnet TIR - persoana cãreia i s-a emis un carnet TIR în conformitate cu prevederile Convenţiei şi în numele cãreia a fost întocmitã o declaraţie vamalã sub forma unui carnet TIR, indicând intenţia plasãrii mãrfurilor sub regim TIR, la biroul vamal de plecare. Titularul este responsabil pentru prezentarea vehiculului rutier, ansamblului de vehicule sau containerului împreunã cu încãrcãtura şi carnetul TIR aferente, la biroul vamal de plecare, la biroul vamal de trecere şi la biroul vamal de destinaţie, cu respectarea corespunzãtoare a celorlalte prevederi relevante ale Convenţiei;
d) birou centralizator - biroul autoritãţii vamale cu urmãtoarele funcţii principale: confirmarea operaţiunilor de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR efectuate între birouri din Comunitatea Europeanã şi birouri din România şi invers, realizarea procedurii de cercetare pentru operaţiuni TIR efectuate între birouri din Comunitatea Europeanã şi birouri din România şi invers, acordarea asistenţei pentru recuperarea creanţelor, implementarea NCTS/TIR (Noul sistem computerizat de tranzit - componenta TIR), gestionarea datelor de referinţã şi asigurarea tuturor funcţiilor specifice serviciilor centrale;
e) NCTS-RO - aplicaţia naţionalã NCTS;
f) document de însoţire a tranzitului - documentul utilizat în NCTS-RO care însoţeşte mãrfurile pânã la biroul de destinaţie.
(2) Biroul centralizator funcţioneazã în cadrul Autoritãţii Naţionale a Vãmilor.
3. (1) Pot efectua operaţiuni de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR persoanele al cãror acces la regimul TIR a fost autorizat de autoritãţile competente ale pãrţilor contractante la Convenţie şi care îndeplinesc condiţiile şi cerinţele minimale prevãzute în partea a II-a din anexa 9 la Convenţie.
(2) Autorizarea la regimul TIR a societãţilor comerciale cu sediul în România se efectueazã potrivit instrucţiunilor aprobate prin ordin al vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscalã.

PARTEA a II-a
Garanţii

4. Cuantumul maxim pe fiecare carnet TIR al sumelor care pot fi pretinse asociaţiei garante, în conformitate cu art. 8 paragraful 3 din Convenţie, este de 60.000 (şaizeci mii) euro.
5. Asociaţiile garante autorizate sã elibereze carnete TIR pe teritoriul României sunt:
- Asociaţia Românã pentru Transporturi Rutiere Internaţionale, denumitã în continuare ARTRI;
- Uniunea Naţionalã a Transportatorilor Rutieri din România, denumitã în continuare UNTRR.
6. Carnetele TIR eliberate de cele douã asociaţii vor prezenta pe prima paginã a coperţii, în rubrica 4, semnãtura reprezentantului asociaţiei şi ştampila acesteia.
7. Carnetele TIR sunt emise de Uniunea Internaţionalã a Transporturilor Rutiere, denumitã în continuare IRU, şi vor avea imprimatã pe prima paginã a coperţii, în rubrica 5, semnãtura secretarului general al IRU.

PARTEA a III-a
Procedura de agreare a vehiculelor rutiere

8. Vehiculele rutiere, aşa cum sunt definite la art. 1 lit. g) şi h) din Convenţie, pot beneficia de prevederile acesteia în efectuarea de transporturi internaţionale de mãrfuri doar dacã îndeplinesc, din punctul de vedere al construcţiei şi echipamentului lor, condiţiile definite de anexa nr. 2 la Convenţie şi au fost agreate conform procedurii definite în anexa nr. 3 la Convenţie.
9. Agrearea se efectueazã la direcţia judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale situatã în oraşul reşedinţã de judeţ, unde îşi are sediul societatea comercialã respectivã. Lista direcţiilor judeţene, în sensul celor menţionate, este prezentatã în anexa nr. 1 la prezentele norme tehnice.
10. (1) Certificatul de agreare se elibereazã pentru vehiculele rutiere înmatriculate în România.
(2) Certificatul de agreare trebuie sã fie conform modelului prevãzut în anexa nr. 4 la Convenţie.
11. (1) Certificatul de agreare se elibereazã la solicitarea persoanelor juridice române pentru vehiculele rutiere ale cãror proprietari sau utilizatori sunt.
(2) Proprietarul sau utilizatorul vehiculului rutier va prezenta autoritãţii vamale formularul certificatului de agreare însoţit de:
a) copia autorizaţiei pentru utilizarea carnetelor TIR;
b) cartea de identitate a vehiculului, eliberatã de Registrul Auto Român pe numele proprietarului;
c) certificatul de înmatriculare al vehiculului, eliberat de organele de poliţie pe numele proprietarului;
d) contractul de utilizare (de închiriere), dupã caz. În aceastã situaţie, termenul de valabilitate a certificatului de agreare va fi corelat cu durata contractului de utilizare (închiriere), dar nu mai mare de 2 ani, conform paragrafului 3 din anexa nr. 3 la Convenţie, perioadã dupã care vehiculele vor fi prezentate unitãţii vamale pentru o nouã verificare;
e) 3 fotografii ale mijlocului de transport care urmeazã a fi agreat. Fotografiile se vor realiza color şi vor prezenta mijlocul de transport din faţã, lateral dreapta şi spate. La mijloacele de transport prevãzute cu uşã lateralã, fotografia se va realiza numai pe aceastã parte. Fotografiile se prezintã fixate pe un suport format A4, iar identificarea mijlocului de transport se va face prin aplicarea ştampilei autoritãţii vamale emitente la toate colţurile fotografiilor. Filele suplimentare vor reprezenta anexe la certificatul de agreare, iar numãrul lor va fi menţionat în rubrica 6 din certificat.
12. Originalul certificatului de agreare se remite solicitantului şi va trebui sã se afle la bordul vehiculului. O copie a acestui certificat rãmâne în evidenţele direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale emitente, împreunã cu adresa de solicitare.
13. Pierderea sau deteriorarea certificatului de agreare sau a fotografiilor însoţitoare atrage anularea agreãrii vehiculului respectiv.
14. Termenul maxim de valabilitate al unui certificat de agreare este de 2 ani. Pentru prelungirea acestuia, vehiculele vor fi prezentate autoritãţii vamale pentru o nouã verificare.
15. Prevederile pct. 8-14 sunt valabile numai pentru agrearea individualã a vehiculelor rutiere.

PARTEA a IV-a
Procedura de tranzit

CAP. 1
Formalitãţi la biroul de plecare/de intrare

16. Operaţiunile de tranzit sub acoperirea carnetelor TIR se efectueazã în aplicaţia NCTS-RO.
17. (1) Titularul carnetului TIR prezintã la biroul de plecare carnetul TIR şi documentul electronic cu datele din carnetul TIR.
(2) Datele din carnetul TIR se introduc în aplicaţia NCTS-RO de operatorii economici care au acces la aplicaţia NCTS-RO componenta NCTS/TIR.
18. (1) Se poate acorda dispensã de la obligaţia prezentãrii documentului electronic cu datele din carnetul TIR numai în cazuri temeinic justificate, în aplicarea art. 454 (6) şi (7) din Regulamentul vamal comunitar, atunci când:
a) nu funcţioneazã aplicaţia NCTS-RO componenta NCTS/TIR a autoritãţii vamale;
b) nu funcţioneazã aplicaţia titularului carnetului TIR/reprezentantului sãu pentru transmiterea datelor din carnetul TIR în format electronic;
c) nu funcţioneazã reţeua dintre aplicaţia titularului carnetului TIR/reprezentantului sãu şi aplicaţia autoritãţii vamale.
(2) Dispensa prevãzutã la alin. (1) lit. b) şi c) se acordã numai cu aprobarea scrisã a autoritãţii vamale.
(3) Prevederile alin. (1) se aplicã şi atunci când autoritatea vamalã decide acordarea dispensei, în situaţiile pe care le va specifica în mod expres. În aceste cazuri birourile vamale şi operatorii economici care au acces la aplicaţia NCTS-RO componenta NCTS/TIR vor fi informaţi în prealabil de structura de Help-Desk.
19. (1) Atunci când se ia decizia de acordare a dispensei de la obligaţia prezentãrii documentului electronic, biroul de plecare trebuie sã se asigure cã fiecare document introdus în sistemul informatic, care nu a fost procesat datoritã inoperabilitãţii sistemului, va fi anulat.
(2) Titularul carnetului TIR/reprezentantul acestuia trebuie sã informeze biroul de plecare în legãturã cu fiecare document de tranzit depus în sistemul informatic şi pentru care în continuare s-a acordat dispensã.
(3) Autoritatea vamalã va urmãri utilizarea dispensei de la obligaţia prezentãrii documentului electronic, pentru a evita folosirea acesteia în mod abuziv.
(4) Înainte de a recurge la acordarea dispensei se recomandã birourilor de plecare sã solicite informaţii suplimentare, în legãturã cu funcţionarea aplicaţiei şi a comunicaţiei, de la structura Help-Desk.
20. Completarea şi utilizarea carnetului TIR se fac cu respectarea dispoziţiilor şi regulilor corespunzãtoare cuprinse în Convenţia TIR.
21. (1) Documentul de tranzit (NTD/TIR), completat şi verificat de cãtre titularul carnetului TIR sau reprezentantul acestuia (conform art. 5 din Codul vamal comunitar), este transmis biroului de plecare/de intrare sub formã electronicã, dupã ce toate mesajele de eroare au fost rezolvate şi NTD/TIR trece în starea "Submitted".
(2) Dupã transmiterea electronicã a documentului, titularul carnetului TIR sau reprezentantul acestuia îl tipãreşte într-un exemplar, îl semneazã în rubrica 50 şi îl prezintã la biroul de plecare/de intrare, însoţit de carnetul TIR completat corespunzãtor şi de celelalte documente solicitate pentru acordarea regimului de tranzit.
(3) Atunci când titularul carnetului TIR sau reprezentantul acestuia este autorizat sã înlocuiascã semnãtura holografã cu o semnãturã digitalã, nu mai este necesarã prezentarea documentului NTD/TIR semnat şi ştampilat la biroul de plecare.
22. Biroul de plecare/de intrare verificã:
- validitatea şi valabilitatea carnetului TIR;
- accesul la regimul TIR al titularului carnetului TIR;
- concordanţa dintre datele înscrise în carnetul TIR şi datele înscrise în documentul electronic.
23. (1) Biroul de plecare:
- adnoteazã voletul nr. 1 al carnetului TIR şi documentul NTD/TIR;
- înscrie în rubrica 21 a voletului nr. 1 al carnetului TIR numãrul de înregistrare al carnetului TIR la biroul vamal şi numãrul documentului electronic;
- înscrie toate menţiunile corespunzãtoare în aplicaţie: itinerarul (dacã este cazul), data-limitã de prezentare la biroul de destinaţie, rezultatele controlului şi sigiliile aplicate;
- înscrie în rubrica "Pentru utilizare oficialã" a voletului nr. 2 urmãtorul text: "De returnat la Biroul centralizator/str. Matei Millo nr. 13, sectorul 1, 010144 Bucureşti, România", în situaţia în care se aplicã prevederile art. 454 (6) din Regulamentul vamal comunitar şi operaţiunea TIR are ca birou de destinaţie/de ieşire un birou situat într-un alt stat membru. Acest text poate fi imprimat pe volet şi cu ajutorul unei ştampile.
(2) Pentru eliberarea mãrfurilor în tranzit codul rezultatului controlului înscris în documentul de tranzit NTD/TIR va fi:
- "A1 - Satisfãcãtor" - atunci când mãrfurile au fost verificate; sau
- "A2 - Considerat satisfãcãtor" - atunci când mãrfurile nu au fost verificate;
24. (1) Dupã acordarea electronicã a liberului de vamã în tranzit, NCTS-RO va transmite automat mesajul AAR - "Înregistrare anticipatã de sosire" la biroul de destinaţie înscris, sub formã de cod, în rubrica 53 a documentului de tranzit NTD/TIR.
(2) Biroul de plecare/de intrare pãstreazã voletul nr. 1 al carnetului TIR şi documentul de tranzit NTD/TIR.
25. (1) Dupã eliberarea în tranzit a mãrfurilor, biroul de plecare tipãreşte şi ştampileazã documentul de însoţire a tranzitului (TAD). Acesta va circula împreunã cu voletul nr. 2 pânã la biroul de destinaţie.
(2) Atunci când sunt mai multe articole se tipãreşte şi "Lista articolelor" - LoI, care se va anexa la documentul de însoţire a tranzitului (TAD).
(3) Documentul de însoţire a tranzitului (TAD) şi Lista articolelor (LoI) nu vor avea nicio menţiune înscrisã manual, nicio adãugare, ştersãturã sau barare. Semnãtura titularului carnetului TIR şi, dupã caz, semnãtura şi ştampila reprezentantului sãu trebuie sã fie înscrise pe documentul de tranzit NTD/TIR, şi nu pe documentul de însoţire TAD.
26. (1) Un document de tranzit emis în NCTS-RO poate fi anulat de biroul de plecare sau la cererea titularului carnetului TIR, înainte de eliberarea mãrfurilor în tranzit, cu respectarea condiţiilor corespunzãtoare.
(2) Dupã eliberarea mãrfurilor în tranzit anularea documentului de tranzit poate fi efectuatã de biroul vamal numai în cazuri temeinic justificate, în cadrul termenului de tranzit acordat (de exemplu, operaţiunea de tranzit nu se mai efectueazã, mijlocul de transport s-a defectat etc).
(3) Aceastã anulare nu mai poate fi efectuatã dacã biroul de plecare a primit de la biroul de destinaţie mesajul "Notificare sosire".
(4) Dacã un document de tranzit a fost anulat dupã eliberarea mãrfurilor în tranzit, mesajul "Înregistrare anticipatã de sosire" transmis de biroul de plecare la biroul de destinaţie va fi anulat automat de NCTS-RO.

CAP. II
Formalitãţi la biroul de destinaţie/de ieşire

27. (1) Biroul de destinaţie/de ieşire atestã încheierea operaţiunii TIR prin:
- completarea cotorului şi a rubricilor 24-28 ale voletului nr. 2 al carnetului TIR; şi
- transmiterea a douã mesaje cãtre biroul de plecare:
a) "Avizul de sosire" - la data prezentãrii şi înregistrãrii operaţiunii în evidenţe;
b) "Rezultatele controlului" - cel târziu în a treia zi de la data la care mãrfurile sunt prezentate la biroul de destinaţie/de ieşire.
(2) Biroul de destinaţie/de ieşire reţine voletul nr. 2 şi restituie carnetul TIR persoanei care l-a prezentat.
(3) Dacã în NCTS-RO nu a fost transmis niciun mesaj (sau numai unul singur), operaţiunea de tranzit va intra în procedurã de cercetare şi va genera investigaţii şi cheltuieli suplimentare, inclusiv trecerea tranzitului prin mai multe stãri.
(4) Biroul de destinaţie nu trebuie sã transmitã cele douã mesaje simultan. Transmiterea simultanã a celor douã mesaje genereazã mesaje de eroare şi operaţiunea nu va fi descãrcatã.
28. Atunci când mãrfurile se prezintã la un birou de destinaţie, altul decât cel înscris în TAD, noul birou devine birou de destinaţie şi, în vederea confirmãrii operaţiunii în NCTS-RO, efectueazã cererea de rerutare, prin opţiunea "Cerere AAR". Datele în baza cãrora se solicitã rerutarea în NCTS-RO (transmiterea documentului de tranzit cãtre noul birou de destinaţie) sunt: MRN, ţara de plecare (codul ţãrii biroului de plecare/de intrare) şi biroul de destinaţie (codul biroului vamal care solicitã rerutarea).
29. (1) În cazul în care se aplicã art. 454 (6) din Regulamentul vamal comunitar, la biroul de destinaţie/de ieşire mãrfurile se prezintã însoţite doar de carnetul TIR, iar operaţiunea nu poate fi încheiatã în NCTS-RO.
(2) În aceastã situaţie se procedeazã la confirmarea operaţiunii de tranzit astfel:
a) atunci când biroul de plecare este un birou dintr-un alt stat membru al Comunitãţii Europene, partea corespunzãtoare din voletul nr. 2 al carnetului TIR, completatã corespunzãtor, se transmite de biroul de destinaţie, prin poştã, biroului centralizator, în maximum 8 zile de la data încheierii operaţiunii;
b) atunci când biroul de plecare este un birou vamal din România, partea corespunzãtoare din voletul nr. 2 al carnetului TIR, completatã corespunzãtor, se transmite de biroul de destinaţie, prin poştã, direct biroului de plecare, în maximum 8 zile de la data încheierii operaţiunii.
30. La primirea voletului nr. 2 (rubricile 18-28), biroul vamal de plecare/de intrare (de trecere) comparã informaţiile conţinute de acesta cu cele conţinute de voletul nr. 1 aflat în evidenţele sale.
31. (1) Dacã la biroul de destinaţie/de ieşire nu funcţioneazã aplicaţia NCTS-RO şi mãrfurile se prezintã însoţite de carnetul TIR şi TAD, se vor efectua toate celelalte formalitãţi în vederea încheierii operaţiunii de tranzit şi biroul de destinaţie/de ieşire va confirma operaţiunea în aplicaţia NCTS-RO în momentul funcţionãrii acesteia.
(2) În situaţia în care biroul de destinaţie/de ieşire este în imposibilitatea de a confirma o operaţiune de tranzit emisã în aplicaţia NCTS-RO, în maximum 8 zile de la data încheierii operaţiunii, va transmite biroului centralizator o copie a TAD, completatã corespunzãtor şi ştampilatã, în rubrica "I".
32. (1) La cererea transportatorului, biroul de destinaţie/de ieşire este obligat sã elibereze o copie certificatã a voletului nr. 2 sau o recipisã completatã anticipat de persoana interesatã.
(2) Aceste documente se elibereazã la momentul încheierii operaţiunii TIR, şi nu ulterior.

PARTEA a V-a
Procedura de cercetare

33. (1) Procedura de cercetare se aplicã în situaţia în care operaţiunea TIR nu a fost încheiatã.
(2) Aceasta se declanşeazã fãrã întârziere dacã autoritatea vamalã a fost informatã cã operaţiunea TIR nu s-a încheiat sau, în termen de 4 luni de la data înregistrãrii, dacã autoritatea vamalã nu a primit dovada cã operaţiunea TIR s-a încheiat.
(3) Procedura de cercetare se declanşeazã, de asemenea, atunci când ulterior se dovedeşte cã încheierea operaţiunii TIR a fost falsificatã.

SECŢIUNEA 1
Cercetarea operaţiunilor TIR emise de birouri de plecare/de intrare din România

34. (1) Dacã biroul de plecare din România nu a intrat în posesia pãrţii corespunzãtoare din voletul nr. 2 al carnetului TIR, în termen de douã luni de la data acceptãrii carnetului TIR, are obligaţia de a informa în scris asociaţia garantã cu privire la aceasta, fãrã a aduce atingere notificãrii prevãzute la art. 11 paragraful (1) din Convenţie. Biroul de plecare va anexa la adresa de informare şi o copie a voletului nr. 1 al carnetului TIR.
(2) În aplicarea alin. (1), biroul de plecare va informa:
- ARTRI pentru carnetele TIR eliberate de aceastã asociaţie, precum şi de asociaţii strãine afiliate la Uniunea Internaţionalã a Transporturilor Rutiere (IRU); sau
- UNTRR pentru carnetele TIR eliberate de aceastã asociaţie.
(3) Biroul de plecare informeazã, de asemenea, titularul carnetului TIR şi solicitã atât acestuia, cât şi asociaţiei garante respective sã furnizeze dovada cã operaţiunea TIR a fost încheiatã.
35. Titularul carnetului TIR/asociaţia garantã poate sã prezinte biroului de plecare, în termen de maximum 4 luni de la data acceptãrii carnetului TIR:
a) un document certificat "conform cu originalul" de autoritatea vamalã a ţãrii de destinaţie, care conţine identificarea mãrfurilor în cauzã şi care stabileşte cã ele au fost prezentate la destinaţie;
b) copia documentului vamal (declaraţie vamalã sau declaraţie sumarã) de plasare a mãrfurilor sub un regim vamal sau sub supraveghere vamalã, certificatã de biroul de destinaţie ca fiind "conform cu originalul";
c) un document vamal de plasare sub o altã destinaţie vamalã într-o ţarã terţã sau o copie ori fotocopie ce conţine identificarea mãrfurilor în cauzã. Copia sau fotocopia trebuie sã fie certificatã "conform cu originalul" fie de cãtre administraţia vamalã care a vizat documentul original, fie de serviciile oficiale ale ţãrii terţe în cauzã;
d) copia voletului nr. 2/documentului de însoţire certificatã "conform cu originalul" de biroul de destinaţie sau de ieşire (de trecere);
e) copia voletului/cotorului nr. 1 sau nr. 2 corespondent carnetului TIR, certificatã "conform cu originalul" de autoritatea vamalã a ţãrii unde a continuat sau s-a încheiat transportul TIR;
f) cererea de reconciliere completatã şi ştampilatã de biroul de destinaţie sau de ieşire (de trecere) ori de autoritatea vamalã a ţãrii unde a continuat sau s-a încheiat transportul TIR;
g) copia cotorului nr. 2 corespondent operaţiunii TIR, ştampilatã "conform cu originalul" de asociaţia garantã sau organizaţia internaţionalã (IRU);
h) recipisa;
i) orice alte informaţii şi documente privind încheierea operaţiunii TIR.
36. (1) În cazul prezentãrii documentelor menţionate la pct. 35 lit. a)-f), regimul de tranzit se considerã încheiat.
(2) Dacã autoritatea vamalã are suspiciuni în ceea ce priveşte autenticitatea sau identificarea mãrfurilor în cauzã, documentele menţionate la pct. 35 lit. a)-f) fac obiectul unui control ulterior. În situaţia în care aceste documente fac obiectul unui control ulterior, nu pot fi acceptate ca dovezi ale încheierii regimului pânã la primirea rezultatului acestui control.
37. În cazul prezentãrii documentelor menţionate la pct. 35 lit. g)-i) sau atunci când nu se prezintã nicio dovadã a încheierii operaţiunii TIR, în termen de 4 luni de la data acceptãrii carnetului TIR, biroul de plecare procedeazã astfel:
a) atunci când biroul de destinaţie este un birou din România, îi solicitã în scris informaţii privind operaţiunea TIR;
b) atunci când biroul de destinaţie este un birou dintr-un alt stat membru, comunicã în scris biroului centralizator neconfirmarea operaţiunii TIR, în vederea declanşãrii procedurii de cercetare, anexând o copie a voletului nr. 1 al carnetului TIR şi a documentului electronic NTD a carnetului TIR, adresele de informare a asociaţiei garante şi titularului carnetului TIR şi, dupã caz, rãspunsurile acestora.
38. În situaţia menţionatã la pct. 37 lit. a) se va proceda astfel:
(1) Biroul de destinaţie va efectua investigaţiile în funcţie de informaţiile primite, va proceda la verificarea evidenţelor proprii (unde sunt înregistrate carnetele TIR) sau, dupã caz, ale destinatarului agreat şi, în termen de maximum 30 de zile de la data solicitãrii, va informa biroul de plecare cu privire la rezultatele verificãrilor. Prin aceastã verificare poate fi gãsit originalul dovezii încheierii regimului (partea corespunzãtoare din voletul nr. 2 al carnetului TIR), care nu a fost transmis sau a fost arhivat din eroare.
(2) În funcţie de rãspunsul biroului de destinaţie şi în termen de 6 luni de la data acceptãrii carnetului TIR, biroul de plecare notificã titularului carnetului TIR şi asociaţiei garante neîncheierea operaţiunii TIR, în conformitate cu prevederile art. 11 paragraful 1 din Convenţie.
(3) În cazul în care titularul carnetului TIR/asociaţia garantã prezintã unul dintre documentele menţionate la pct. 35 lit. a)-f), iar biroul de plecare îl acceptã, regimul de tranzit se considerã încheiat.
(4) În cazul în care titularul carnetului TIR/asociaţia garantã prezintã unul dintre documentele menţionate la pct. 35 lit. g)-i) sau atunci când nu prezintã nicio dovadã a încheierii operaţiunii TIR în termen de 3 luni de la data la care a primit notificarea menţionatã la alin. (2), cel mai târziu la împlinirea termenului de 10 luni de la data acceptãrii carnetului TIR, biroul de plecare întocmeşte Decizia pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal pentru încheierea din oficiu a operaţiunii de tranzit.
39. În situaţia menţionatã la pct. 37 lit. b) se va proceda astfel:
(1) Biroul centralizator transmite biroului de destinaţie avizul de cercetare, al cãrui model este prezentat în anexa nr. 2 la prezentele norme tehnice, însoţit de copiile voletului nr. 1 al carnetului şi documentului electronic NTD, şi solicitã informaţii în legãturã cu încheierea operaţiunii TIR.
(2) În funcţie de rãspunsul biroului de destinaţie şi în termen de 6 luni de la data acceptãrii carnetului TIR, biroul centralizator notificã titularului carnetului TIR şi asociaţiei garante neîncheierea operaţiunii TIR, în conformitate cu prevederile art. 11 paragraful 1 din Convenţie.
40. (1) În cazul în care titularul carnetului TIR/asociaţia garantã prezintã unul dintre documentele menţionate la pct. 35 lit. a)-f), iar biroul centralizator îl acceptã, acesta din urmã comunicã biroului de plecare/de intrare încheierea regimului de tranzit.
(2) Atunci când la finalizarea procedurii de cercetare se stabileşte cã regimul de tranzit nu s-a încheiat sau înainte de împlinirea termenului de 10 luni de la data acceptãrii declaraţiei de tranzit, biroul centralizator comunicã biroului de plecare/de intrare dispoziţia de încheiere din oficiu a operaţiunii de tranzit şi întocmirea Deciziei pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal.
41. (1) Biroul de plecare/de intrare întocmeşte Decizia pentru regularizarea situaţiei privind obligaţiile suplimentare stabilite de controlul vamal pentru încheierea din oficiu a operaţiunii de tranzit şi înregistreazã datoria vamalã în evidenţa contabilã în cel mult douã zile de la data luãrii la cunoştinţã a dispoziţiei date de cãtre biroul centralizator.
(2) Decizia pentru regularizarea situaţiei conţine numele şi datele de identificare ale tuturor debitorilor, respectiv titularul carnetului TIR şi asociaţia garantã obligatã împreunã şi în solidar conform art. 8 paragraful (1) din Convenţie.
(3) Biroul de plecare comunicã Decizia pentru regularizarea situaţiei titularului carnetului TIR. Dacã acesta nu achitã sumele devenite exigibile la expirarea primului termen de platã pentru drepturile de import şi alte taxe stabilite (10 zile de la data comunicãrii pentru drepturile de import conform art. 222 alin. (1) din Codul vamal comunitar sau cel prevãzut la art. 111 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedurã fiscalã, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, pentru celelalte taxe - TVA şi accize), biroul de plecare/de intrare solicitã plata acestora de la asociaţia garantã, prin transmiterea unui exemplar original al deciziei pentru regularizarea situaţiei.
(4) La expirarea termenului de 3 luni prevãzut la art. 11 paragraful 3 din Convenţie şi socotit de la data cererii de platã care a fost adresatã asociaţiei garante, biroul de plecare/de intrare va efectua demersurile necesare în vederea executãrii silite, prin transmiterea cazului la structura specializatã din cadrul direcţiei regionale competente.

SECŢIUNEA a 2-a
Cercetarea operaţiunilor TIR emise de alte state membre ale Uniunii Europene cu destinaţie România

42. Pentru operaţiunile TIR emise de birouri de plecare din alte state membre ale Uniunii Europene cu destinaţie un birou vamal din România, se va proceda astfel:
a) avizele de cercetare sunt transmise de autoritãţile competente din celelalte ţãri, prin poştã, direct birourilor de destinaţie;
b) dupã efectuarea verificãrilor corespunzãtoare, biroul de destinaţie completeazã avizul de cercetare şi îl trimite biroului centralizator, în termen de maximum 30 zile, în vederea transmiterii rãspunsului cãtre autoritatea competentã din ţara biroului de plecare;
c) scrisorile de revenire prevãzute în anexa nr. 3 la prezentele norme tehnice sunt transmise prin biroul centralizator. Biroul de destinaţie are obligaţia de a rãspunde la scrisorile de revenire primite într-un termen de maximum 10 zile.

PARTEA a VI-a
Simplificãri - Destinatar agreat

43. (1) La solicitarea destinatarului, autoritatea vamalã îi poate acorda acestuia statutul de destinatar agreat, autorizându-l sã primeascã la sediul sãu ori în oricare loc specificat mãrfurile transportate sub regimul TIR.
(2) În aplicarea prevederilor Regulamentului vamal comunitar, autorizarea se acordã numai persoanelor care:
a) sunt stabilite în România;
b) primesc în mod regulat mãrfuri care au fost înregistrare pentru regimul TIR sau despre care autoritatea vamalã ştie cã îndeplinesc condiţiile pentru acest regim.
Se considerã cã o persoanã "primeşte în mod regulat mãrfuri care au fost înregistrate pentru regimul TIR" atunci când acea persoanã primeşte în calitate de destinatar mãrfuri transportate sub regim TIR, cel puţin 100 de operaţiuni într-un an calendaristic;
c) nu au comis încãlcãri grave sau repetate ale legislaţiei vamale sau fiscale;
d) sunt autorizate pentru accesul la NCTS-RO. În cazul societãţilor care sunt autorizate în calitate de beneficiar al procedurii de vãmuire la domiciliu, condiţia privind autorizaţia de acces la NCTS-RO poate fi îndeplinitã şi de cãtre un comisionar în vamã care are contract încheiat cu destinatarul.
(3) Autorizaţia nu se aplicã decât operaţiunilor TIR care au ca loc de descãrcare finalã spaţiile stabilite în autorizaţie.
(4) În autorizaţie se stabilesc: biroul sau birourile de destinaţie competente pentru mãrfurile pe care le primeşte destinatarul agreat, termenul şi modalitãţile în care destinatarul desemnat informeazã biroul de destinaţie în legãturã cu sosirea mãrfurilor, pentru a-i permite sã poatã efectua un eventual control la sosirea mãrfurilor, categoriile sau transporturile de mãrfuri excluse.
44. (1) Cererea de autorizare pentru acordarea statutului de destinatar agreat, justificatã, se depune la biroul vamal/direcţia judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale la care destinatarul primeşte mãrfuri transportate sub regim TIR.
(2) În cererea de autorizare vor fi menţionate: denumirea societãţii comerciale şi sediul social al acesteia, adresele la care sunt primite mãrfurile în vederea încheierii operaţiunii TIR.
(3) La cerere, pe lângã documentele care atestã cã societatea îndeplineşte condiţiile generale prevãzute la art. 373 din Regulamentul vamal comunitar, respectiv pct. 43 alin. (2) din prezentele norme tehnice, vor fi anexate urmãtoarele:
a) documente justificative care atestã calitatea şi obiectul de activitate al societãţii (beneficiar al procedurii de vãmuire la domiciliu pentru mãrfuri care se importã, comisionar în vamã, transportator, casã de expediţii). Pentru ultimele 3 calitãţi se va prezenta şi situaţia operaţiunilor TIR primite (sau care vor fi primite) ca destinatar;
b) adresa/adresele locaţiilor unde primeşte mãrfurile transportate sub regim TIR, în vederea încheierii regimului;
c) copie de pe autorizaţia pentru accesul la NCTS-RO. În cazul societãţilor care sunt autorizate în calitate de beneficiar al procedurii de vãmuire la domiciliu, autorizaţia pentru acces la aplicaţia NCTS-RO se elibereazã:
- societãţii, atunci când aceasta declarã direct mãrfurile în tranzit;
- comisionarului în vamã, atunci când societatea apeleazã la serviciile acestuia pentru declararea mãrfurilor;
d) declaraţie angajament din care sã rezulte cã va respecta prevederile referitoare la procedura TIR.
(4) Dacã la data depunerii cererii de autorizare societatea nu este autorizatã pentru accesul la aplicaţia NCTS-RO, biroul vamal verificã îndeplinirea tuturor celorlalte condiţii şi emite un aviz favorabil, în vederea autorizãrii societãţii pentru accesul la NCTS-RO. Autorizaţia de destinatar agreat va fi eliberatã numai dupã ce societatea prezintã şi autorizaţia pentru accesul la NCTS-RO, eliberatã de Autoritatea Naţionalã a Vãmilor.
45. (1) Autorizaţiile de destinatar agreat pentru mãrfurile transportate sub regimul TIR se elibereazã de biroul vamal/direcţia judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale în a cãrui/cãrei razã de competenţã teritorialã îşi are sediul sau punctul de lucru solicitantul.
(2) Autorizaţia de destinatar agreat se întocmeşte în douã exemplare şi se semneazã de şeful direcţiei judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale/biroului vamal.
(3) Un exemplar al autorizaţiei se remite titularului şi un exemplar se reţine de direcţia judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale/biroul vamal.
(4) Direcţia judeţeanã pentru accize şi operaţiuni vamale/biroul vamal transmite o copie a exemplarului care rãmâne în evidenţa sa la Autoritatea Naţionalã a Vãmilor.
46. (1) Se emite o singurã autorizaţie, indiferent de numãrul birourilor vamale/direcţiilor judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale pe lângã care se utilizeazã procedura simplificatã. Numãrul autorizaţiei se acordã în ordine cronologicã şi crescãtoare.
(2) Extinderea autorizaţiei şi pe lângã alte birouri vamale se va acorda cu respectarea procedurii de autorizare. Noul birou vamal va completa o anexã la autorizaţia iniţialã, în care vor fi înscrise toate elementele corespunzãtoare.
47. În vederea încheierii regimului TIR, destinatarul agreat este obligat:
a) sã informeze biroul vamal despre sosirea mijlocului de transport, înaintea descãrcãrii lor, prin transmiterea la biroul de destinaţie a mesajului "Notificare de sosire" şi a avizului de sosire;
b) sã înregistreze avizul de sosire în Registrul de evidenţã al avizelor;
c) sã aştepte permisiunea de descãrcare, respectiv trecerea declaraţiei de tranzit în starea "Unloading", înainte de a începe descãrcarea mãrfurilor din mijlocul de transport;
d) dacã biroul vamal nu intervine în termenul prevãzut în autorizaţie, sã verifice existenţa şi integritatea sigiliilor, sã descarce mãrfurile şi sã efectueze controlul acestora;
e) sã introducã imediat rezultatele descãrcãrii în evidenţele sale;
f) sã informeze imediat biroul de destinaţie despre orice sigiliu care nu este intact şi despre orice alte nereguli sau incidente survenite (de exemplu: cantitãţi suplimentare, cantitãţi lipsã sau înlocuiri etc.), sã completeze în aplicaţia NCTS-RO componenta NCTS/TIR rezultatele controlului şi datele prevãzute în anexa nr. 10 la Convenţie, cel târziu în a treia zi de la sosirea mãrfurilor;
g) sã prezinte fãrã întârziere carnetul TIR şi documentul de însoţire a tranzitului;
h) la primirea mãrfurilor sã elibereze transportatorului o recipisã care atestã sosirea mãrfurilor la sediul sãu şi care conţine numãrul de referinţã al documentului de însoţire şi numãrul şi seria carnetului TIR.
48. În aplicarea art. 454b din Regulamentul vamal comunitar, biroul de destinaţie/de ieşire procedeazã astfel:
- completeazã corespunzãtor voletul nr. 2 (rubricile 24-28) şi cotorul nr. 2 ale carnetului TIR;
- reţine voletul nr. 2 şi restituie carnetul TIR titularului sau persoanei care îl reprezintã;
- transmite biroului de plecare/de intrare mesajul "Rezultatele controlului", cel târziu în a şasea zi de la data la care s-a încheiat operaţiunea TIR.
49. Autorizaţiile de destinatar agreat eliberate înainte de data intrãrii în vigoare a prezentelor norme tehnice îşi menţin valabilitatea cu condiţia ca destinatarul agreat sã prezinte biroului vamal dovada conectãrii la aplicaţia NCTS-RO componenta NCTS/TIR prevãzutã la pct. 44 alin. (3) lit. c).

ANEXA 1
-------
la normele tehnice
------------------



┌─────────────────────┬────────────────────┬────────────────────┬──────────────┐
│ Judeţul │ Direcţia Judeţeanã │ Judeţul │Direcţia Jude-│
│ │ pentru Accize │ │ ţeanã pentru │
│ │şi Operaţiuni Vamale│ │Accize şi Ope-│
│ │ │ │raţiuni Vamale│
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│1. Alba │Alba │22. Bihor │Bihor │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│2. Arad │Arad │23. Argeş │Argeş │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│3. Teleorman │Teleorman │24. Neamţ │Neamţ │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│4. Bucureşti şi Ilfov│Ilfov │25. Prahova │Prahova │
│ │Municipiul Bucureşti│ │ │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│5. Bacãu │Bacãu │26. Caraş-Severin │Caraş-Severin │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│6. Bistriţa-Nãsãud │Bistriţa │27. Vâlcea │Vâlcea │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│7. Botoşani │Botoşani │28. Covasna │Covasna │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│8. Braşov │Braşov │29. Hunedoara │Hunedoara │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│9. Brãila │Brãila │30. Ialomiţa │Ialomiţa │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│10. Buzãu │Buzãu │31. Olt │Olt │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│11. Maramureş │Maramureş │32. Sibiu │Sibiu │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│12. Cluj │Cluj │33. Suceava │Suceava │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│13. Constanţa │Constanţa │34. Satu Mare │Satu Mare │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│14. Cãlãraşi │Cãlãraşi │35. Gorj │Gorj │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│15. Dolj │Dolj │36. Mureş │Mureş │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│16. Mehedinţi │Mehedinţi │37. Timiş │Timiş │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│17. Vrancea │Vrancea │38. Tulcea │Tulcea │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│18. Galaţi │Galaţi │39. Dâmboviţa │Dâmboviţa │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│19. Giurgiu │Giurgiu │40. Vaslui │Vaslui │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│20. Iaşi │Iaşi │41. Sãlaj │Sãlaj │
├─────────────────────┼────────────────────┼────────────────────┼──────────────┤
│21. Harghita │Harghita │ - │ - │
└─────────────────────┴────────────────────┴────────────────────┴──────────────┘




ANEXA 2
-------
la normele tehnice
------------------

Modelul avizului de cercetare

CARNET TIR - AVIZ DE CERCETARE





┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ I. Se completeazã de cãtre biroul de plecare/biroul de intrare în Comunitate │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ A. Carnet TIR Nr. B. Biroul de destinaţie/ │
│ Copia voletului nr. 1 ataşatã Biroul de ieşire din Comunitate │
│ C. Biroul de plecare/ (denumirea şi statul membru) │
│ Biroul de intrare în Comunitate D. Numãrul de înmatriculare al vehiculului │
│ (numele şi adresa completã) rutier sau denumirea vasului, dacã sunt │
│ cunoscute │
│ E. Conform informaţiilor disponibile la acest birou, transportul a fost: │
│ │
│ 1. prezentat .................. în |_|_|_| │
│ Z L A │
│ 2. livrat la ............................... în |_|_|_| │
│ Z L A │
│ │
│ (denumirea şi adresa persoanei sau a societãţii comerciale) │
│ 3. Titularul carnetului nu poate furniza nicio informaţie despre destinaţia │
│ mãrfurilor: │
│ │
│ Locul şi data ......... Semnãtura ........ Ştampila ........ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ II. Se completeazã de cãtre biroul de destinaţie/biroul de ieşire din Comunitate │
│ Cerere de informaţii complementare │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Pentru continuarea cercetãrilor, rog biroul vamal de plecare/biroul de intrare în │
│ Comunitate sã-mi trimitã: │
│ │
│ 1. descrierea exactã a mãrfurilor; │
│ 2. o copie a CMR; │
│ 3. urmãtoarele documente sau informaţii: │
│ │
│ Locul şi data ......... Semnãtura ........ Ştampila ........ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ III. Se completeazã de cãtre biroul de plecare/biroul de intrare în Comunitate: │
│ Rãspuns la cererea de informaţii complementare │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1. Informaţiile, copiile sau documentele cerute se anexeazã │
│ 1 2 3 │
│ 2. Informaţiile, copiile sau documentele marcate la cifrele |_|_|_| din cererea │
│ dumneavoastrã nu sunt disponibile │
│ │
│ Locul şi data ......... Semnãtura ........ Ştampila ........ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ IV. Se completeazã de cãtre biroul de destinaţie/biroul de ieşire din Comunitate │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1. Voletul nr. 2 a fost returnat în |_|_|_|; alãturat copia voletului nr. 1, vizatã │
│ Z L A │
│ corespunzãtor. │
│ 2. Voletul nr. 2, vizat corespunzãtor, este anexat la prezentul aviz de cercetare. │
│ 3. Cercetãrile sunt în curs şi voletul nr. 2 sau o copie a voletului nr. 1 va fi │
│ returnat(ã) în cel mai scurt timp. │
│ 4. Transportul a fost prezentat aici fãrã documentul aferent. │
│ 5. Nici transportul şi nici carnetul TIR nu au fost prezentate aici şi nicio │
│ informaţie cu privire la aceasta nu a putut fi obţinutã. │
│ │
│ Locul şi data ......... Semnãtura ........ Ştampila ........ │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘




ANEXA 3
-------
la normele tehnice
------------------

Modelul scrisorii de revenire

CARNET TIR - SCRISOARE DE REVENIRE



┌───────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────┐
│I. Biroul de plecare/ │II. Autoritatea solicitatã │
│Biroul de intrare în Comunitate │(denumirea şi adresa) │
│(denumirea şi adresa) │ │
├───────────────────────────────────────────┴──────────────────────────────────┤
│III. Referinţa/Nr. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│IV. Carnet TIR (Nr. şi data) │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│V. Aviz de cercetare (Nr. şi data) │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│VI. Precizãri eventuale cu privire la biroul de destinaţie/biroul de ieşire │
│din Comunitate │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│VII. Orice alte informaţii eventuale │
│ - continuare pe verso - │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│VIII. Nu am primit încã rãspunsul la avizul de cercetare sus-menţionat. │
│Vã rog sã binevoiţi a mã informa asupra stadiului actual al cercetãrilor │
│efectuate. │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│IX. Rãspunsul autoritãţii solicitate. │
│ - continuare pe verso - │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Întocmit la ................ │
│ │
│ Semnãtura ........ Ştampila ......... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



Anexe: O copie a voletului nr. 1 al Carnetului TIR.
O copie a avizului de cercetare.



┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│VII. Orice alte informaţii (continuare) │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│IX. Rãspunsul autoritãţii solicitate (continuare) │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016