Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME TEHNICE din 16 august 2004  privind protecţia mediului şi în special a solurilor, când se utilizează nămolurile de epurare în agricultură    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME TEHNICE din 16 august 2004 privind protecţia mediului şi în special a solurilor, când se utilizează nămolurile de epurare în agricultură

EMITENT: Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 959 din 19 octombrie 2004
──────────
    Aprobate prin Ordinul nr. 344/708/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 959 din 19 octombrie 2004.
──────────
    CAP. I
    Prevederi generale
    Prezentele norme tehnice au ca scop valorificarea potenţialului agrochimic al namolurilor de epurare, prevenirea şi reducerea efectelor nocive asupra solurilor, apelor, vegetatiei, animalelor şi omului, astfel încât să se asigure utilizarea corecta a acestor namoluri.
    Pentru scopurile prezentelor norme tehnice următorii termeni au semnificatiile de mai jos:
    a) namoluri:
    1. namoluri provenite de la staţiile de epurare a apelor uzate din localităţi şi de la alte staţii de epurare a apelor uzate cu o compoziţie asemănătoare apelor uzate orăşeneşti;
    2. namoluri provenite de la fosele septice şi de la alte instalaţii similare pentru epurarea apelor uzate;
    3. namoluri provenite de la staţiile de epurare, altele decât cele menţionate la pct. 1 şi 2;

    b) namoluri tratate - namolurile tratate printr-un proces biologic, chimic ori termic, prin stocare pe termen lung sau prin orice alt procedeu corespunzător care să reducă în mod semnificativ puterea acestora de fermentare şi riscurile sanitare rezultate prin utilizarea lor;
    c) agricultura - creşterea tuturor tipurilor de culturi agricole în scop comercial, inclusiv a cantităţilor necesare pentru stocare şi însămânţare;
    d) utilizare - împrăştierea namolurilor pe soluri sau orice alta aplicare a namolurilor pe şi în soluri;
    e) utilizator de namol - orice persoană fizica sau juridică autorizata, implicata în încărcarea, transportul, depozitarea, împrăştierea şi încorporarea namolului în terenul agricol al beneficiarului;
    f) beneficiar de namol - orice persoană fizica şi juridică, proprietar, arendaş sau reprezentant al acestora, care accepta aplicarea namolului pe terenul sau;
    g) studiu agrochimic special - studiul agrochimic completat cu datele privind încărcarea solului şi plantei cu elementele poluante;
    h) ape uzate orăşeneşti - apele uzate menajere ori amestecul de ape uzate menajere cu ape uzate industriale şi/sau ape meteorice (conform Normelor tehnice privind colectarea, epurarea şi evacuarea apelor uzate orăşeneşti, NTPA-011, cuprinse în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 188/2002);
    i) ape uzate menajere - apele uzate provenite din gospodării şi servicii, care rezultă de regula din metabolismul uman şi din activităţile menajere (conform Normelor tehnice privind colectarea, epurarea şi evacuarea apelor uzate orăşeneşti, NTPA-011, cuprinse în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 188/2002);
    j) ape uzate industriale - orice fel de ape uzate ce se evacueaza din incintele în care se desfăşoară activităţi industriale şi/sau comerciale, altele decât apele uzate menajere şi apele meteorice (conform Normelor tehnice privind colectarea, epurarea şi evacuarea apelor uzate orăşeneşti, NTPA-011, cuprinse în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 188/2002);
    k) autoritate competentă - autoritatea căreia îi revin atribuţii şi responsabilităţi ce decurg din prezentele norme tehnice;
    l) echivalent locuitor (e.l.) - încărcarea organică biodegradabila având un consum biochimic de oxigen la 5 zile - CBO(5) - de 60 g O(2)/zi (conform Normelor tehnice privind colectarea, epurarea şi evacuarea apelor uzate orăşeneşti, NTPA-011, cuprinse în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 188/2002).

    Namolurile provenite de la staţiile de epurare a apelor uzate din localităţi şi din alte staţii de epurare a apelor uzate cu o compoziţie asemănătoare apelor uzate orăşeneşti pot fi utilizate în agricultura numai dacă sunt în conformitate cu prezentele norme tehnice.
    Concentratiile de metale grele în solurile pe care se aplică namoluri, concentratiile de metale grele din namoluri şi cantităţile maxime anuale ale acestor metale grele care pot fi introduse în solurile cu destinaţie agricolă sunt prezentate în tabelele nr. 1.1, 1.2 şi 1.3.

    Tabelul nr. 1.1
    Valorile maxime admisibile pentru concentratiile de metale grele în solurile pe care se aplică namoluri
    (mg/kg de materie uscata într-o proba reprezentativa de sol cu un pH mai mare de 6,5)

┌────────────────┬─────────────────────┐
│Parametrii │Valori limită │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Cadmiu │3 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Cupru │100 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Nichel │50 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Plumb │50 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Zinc │300 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Mercur │1 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Crom │100 │
└────────────────┴─────────────────────┘


    Tabelul nr. 1.2
    Concentratiile maxime admisibile de metale grele
    din namolurile destinate pentru utilizarea în agricultura (mg/kg de
    materie uscata)

┌───────────────────────────────┬──────┐
│Parametrii │Valori│
│ │limită│
├───────────────────────────────┼──────┤
│Cadmiu │10 │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Cupru │500 │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Nichel │100 │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Plumb │300 │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Zinc │2.000 │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Mercur │5 │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Crom │500 │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Cobalt │50 │
├───────────────────────────────┼──────┤
│Arsen │10 │
├───────────────────────────────┼──────┤
│AOX (suma compuşilor │500 │
│organohalogenaţi) │ │
├───────────────────────────────┼──────┤
│PAH (Hidrocarburi aromatice │ │
│policiclice) │ │
│Suma următoarelor substanţe: │ │
│antracen, benzoantracen, │ │
│benzofluoranten, benzoperilen, │5 │
│benzopiren, chrisen, │ │
│fluorantren, indeno (1,2,3) │ │
│piren, naftalină, fenantren, │ │
│piren │ │
├───────────────────────────────┼──────┤
│PCB (bifenili policloruraţi) │ │
│Suma compuşilor cu numerele 28,│ │
│52, 101, 118, 138, 153, 180, │ │
│conform Ordinului ministrului │ │
│apelor, pădurilor şi protecţiei│0,8 │
│mediuluinr. 756/1997, publicat │ │
│în Monitorul Oficial al │ │
│României, Partea I, nr. 303 şi │ │
│nr. 303 bis din 6 noiembrie │ │
│1997 │ │
└───────────────────────────────┴──────┘


    Tabelul nr. 1.3
    Valorile limită pentru cantităţile anuale de metale grele
    care pot fi introduse în terenurile agricole pe baza unei medii de 10 ani (kg/ha/an)

┌────────────────┬─────────────────────┐
│Parametrii │Valori limită │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Cadmiu │0,15 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Cupru │12 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Nichel │3 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Plumb │15 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Zinc │30 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Mercur │0,1 │
├────────────────┼─────────────────────┤
│Crom │12 │
└────────────────┴─────────────────────┘

      Se interzice utilizarea namolurilor atunci când concentraţia unuia sau mai multor metale grele din sol depăşeşte valorile limita stabilite în tabelul nr. 1.1 şi trebuie luate măsuri pentru ca aceste valori limita sa nu fie depăşite ca urmare a utilizării namolurilor.
    Pe terenurile agricole se pot aplica numai namolurile al căror conţinut în elemente poluante nu depăşeşte limitele prezentate în tabelul nr. 1.2.
    Cantităţile maxime admisibile de metale grele care pot fi aplicate pe sol pe unitatea de suprafaţa şi pe an sunt în conformitate cu tabelul nr. 1.3.
    Pentru alte elemente poluante care nu sunt existente în tabelele nr 1.1, 1.2 şi 1.3, restricţiile şi utilizarea namolurilor vor fi stabilite de către autoritatea teritorială de protecţie a mediului, în baza recomandărilor primite din partea autorităţilor centrale de mediu, pe baza studiilor efectuate de Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Protecţia Mediului şi de Institutul de Cercetări pentru Pedologie şi Agrochimie, pentru fiecare statie de epurare, pe baza analizelor de sol şi namol.
    Pot fi utilizate în agricultura numai namolurile tratate, pentru care s-a emis permisul de aplicare de către agenţia locală de protecţie a mediului pe baza studiului agrochimic special elaborat de Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice (OSPA) şi aprobat de direcţia pentru agricultura şi dezvoltare rurală. În studiu trebuie să se prevadă condiţiile pe care trebuie să le respecte producătorul şi utilizatorul namolului pentru a se asigura protecţia mediului.
    Producătorii de namoluri trebuie să furnizeze utilizatorului de namol, cu regularitate, informaţii privind disponibilul de namol şi caracteristicile namolului, conform următorilor indicatori de caracterizare:
    - pH;
    – umiditate;
    – pierdere la calcinare;
    – carbon organic total;
    – azot;
    – fosfor;
    – potasiu;
    – cadmiu;
    – crom;
    – cupru;
    – mercur;
    – nichel;
    – plumb;
    – zinc.

    Stabilirea indicatorilor de caracterizare a namolurilor şi numărul analizelor depind de cantitatea de namol de la statia de epurare, folosit în agricultura, şi sunt prezentate în tabelul nr. 1.4.

         Tabelul nr. 1.4
        Numărul analizelor de namol

┌──────────────┬──┬──────┬───────┬─────────┬──────┬──────┬─────┐
│Numărul │ │ │ │ │ │ │ │
│analizelor de │ │ │ │ │ │ │ │
│nămol │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──────┼───────┼─────────┼──────┼──────┼─────┤
│Tone de │ │ │ │ │ │ │ │
│substanţă │< │ │ │ │1.601-│3.201-│> │
│uscată │30│30-150│151-800│801-1.600│3.200 │6.400 │6.400│
│folosite în │ │ │ │ │ │ │ │
│agricultură*1)│ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──────┼───────┼─────────┼──────┼──────┼─────┤
│Parametrii │2 │4 │6 │9 │12 │15 │18 │
│agronomici*2) │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──────┼───────┼─────────┼──────┼──────┼─────┤
│Metale │2 │3 │4 │8 │12 │15 │18 │
│grele*3) │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──────┼───────┼─────────┼──────┼──────┼─────┤
│HAP, PCB, AOX │0/│1 │2 │4 │6 │9 │12 │
│ │1 │ │ │ │ │ │ │
├──────────────┼──┼──────┼───────┼─────────┼──────┼──────┼─────┤
│Dioxine │0/│0/1 │1 │1 │2 │3 │4 │
│ │1 │ │ │ │ │ │ │
└──────────────┴──┴──────┴───────┴─────────┴──────┴──────┴─────┘

    *1) Tone de substanţă uscată înaintea tratării cu var sau cu lapte de var ori înaintea compostării.
    *2) Substanţă uscată, carbon organic, pH, N, P(2)O(5), K(2)O, CaO.
        *3) Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn, Co, As.

     Metode de prelevare şi analiza
    Prelevări de sol
    Probele reprezentative de sol pentru analiza trebuie să fie constituite în mod normal prin amestecarea împreună a 25 de carote prelevate de pe un teren nu mai mare sau egal cu 5 ha, care este lucrat în acelaşi scop.
    Probele trebuie luate la o adancime de 25 cm, în cazul în care adâncimea solului arabil este mai mica decât aceasta valoare; cu toate acestea, adâncimea de prelevare în acest ultim caz nu trebuie să fie mai mica de 10 cm.

    Prelevări de namoluri
    Namolurile trebuie prelevate după tratare, însă înaintea furnizarii la utilizator, şi trebuie să fie reprezentative pentru producţia de namoluri.

    Metode de analiza
    Analiza metalelor grele trebuie efectuată în urma mineralizarii cu acid puternic. Metoda de referinţa a analizei trebuie să fie cea a spectrometriei cu absorbţie atomica, iar limita de detectie pentru fiecare metal nu trebuie să fie mai mare de 10% faţă de valoarea limita.
    Se interzice utilizarea namolurilor sau livrarea acestora în vederea utilizării lor pe:
    ● terenurile folosite pentru pasunat;
    ● terenurile destinate cultivarii arbustilor fructiferi;
    ● terenurile destinate culturii legumelor;
    ● terenurile destinate culturilor pomilor fructiferi cu 10 luni înainte de recoltare şi în timpul recoltarii.

    În tabelul nr. 1.5 este prezentată o serie de condiţii care se cer îndeplinite la împrăştierea namolurilor de la staţiile de epurare.


         Tabelul nr. 1.5
    Criterii de evaluare a pretabilităţii solurilor la aplicarea nămolului

┌───────────────┬──────────────────────────────────────────────┬─────────────┐
│ │Gradul de afectare │ │
│Factorul ├───────────┬─────────┬─────────┬──────────────┤Exclus │
│ │fără │slab │mediu │mare │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│topografia │foarte slab│slab │moderat │puternic │foarte │
│terenului │neuniform │neuniform│neuniform│neuniform │puternic │
│ │ │ │ │ │neuniform │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│1 │2 │3 │4 │5 │6 │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│Panta terenului│< 2% │2,1-5% │5,1-10% │10,1-15% │> 15,1% │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │nisip │
│ │ │ │ │ │grosier, │
│ │ │lut │ │ │nisip │
│ │ │nisipos │ │ │mijlociu, │
│ │ │grosier, │ │ │nisip fin, │
│ │ │lut │ │ │argilă │
│ │ │nisipos │nisip │nisip lutos │lutoasă, │
│ │lut nisipos│mijlociu,│lutos │grosier, nisip│argilă │
│Textura solului│argilos, │lut │fin, │lutos │prăfoasă, │
│ │lut mediu, │nisipos │argilă │mijlociu, lut │argilă medie,│
│ │lut prăfos │fin, lut │nisipoasă│argilo-prăfos │argilă fină, │
│ │ │nisipos │ │ │roci compacte│
│ │ │prăfos, │ │ │fisurate, │
│ │ │lut │ │ │pietrişuri, │
│ │ │argilos │ │ │roci compacte│
│ │ │mediu │ │ │dure, │
│ │ │ │ │ │depozite │
│ │ │ │ │ │organice │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│Permeabilitatea│ │ │ │ │extrem de │
│solului │mijlocie │mare │mică │foarte mică │mică, foarte │
│ │ │ │ │ │mare │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │foarte slab │
│ │ │ │ │ │drenate, slab│
│Drenajul │bine │moderat │ │ │drenate, │
│solului │drenate │drenate │- │intens drenate│excesiv │
│ │ │ │ │ │drenate, │
│ │ │ │ │ │imperfect │
│ │ │ │ │ │drenate │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│Pericol de │ │ │ │ │mare, foarte │
│eroziune la │absent │mic │moderat │- │mare │
│suprafaţă │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │ │tot │ │ │ │
│Inundabilitate │neinundabil│timpul │- │- │inundabil │
│ │ │anului │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│Capacitatea de │mare │mijlocie │foarte │extrem de mare│foarte mică, │
│apă utilă │ │ │mare │ │mică │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │superficială,│
│Adâncimea apei │ │ │ │mică (textură │extrem de │
│freatice │foarte mare│mare │mijlocie │mijlociu-fină)│mică, foarte │
│ │ │ │ │ │mică (textură│
│ │ │ │ │ │grosieră) │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │extrem de │ │ │ │extrem de │
│Volumul edafic │mare, │foarte │mare │mijlocie │mic, foarte │
│ │excesiv de │mare │ │ │mic, mic │
│ │mare │ │ │ │ │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│pH-ul │> 6,9 │6,5-6,8 │5,9-6,4 │5,5-5,8 │< 5,5 │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │extrem de │
│Capacitatea de │mijlocie │mare │mică │foarte mare │mică, foarte │
│schimb cationic│ │ │ │ │mică, extrem │
│ │ │ │ │ │de mare │
├───────────────┼───────────┼─────────┼─────────┼──────────────┼─────────────┤
│Încărcarea cu │< 20% │20-40% │40-60% │60-80% │> 80% │
│metale grele │ │ │ │ │ │
└───────────────┴───────────┴─────────┴─────────┴──────────────┴─────────────┘

      NOTĂ:
    Împrăştierea namolului se face numai în perioadele în care sunt posibile accesul normal pe teren şi încorporarea namolului în sol imediat după aplicare.

    În utilizarea namolurilor trebuie să se ţină cont de următoarele reguli:
    a) trebuie să fie avute în vedere necesităţile nutritionale ale plantelor;
    b) sa nu se compromita calitatea solurilor şi a apelor de suprafaţa;
    c) valoarea pH-ului din solurile pe care urmează a fi aplicate namoluri de epurare trebuie să fie menţinută la valori peste 6,5.

    CAP. II
    Obligaţiile producătorilor, respectiv ale utilizatorilor de namoluri de epurare
    Producătorul de namol are următoarele obligaţii:
    1. să anunţe autoritatea teritorială de mediu şi utilizatorii de nămol despre eventualii poluanţi existenţi în namol;
    2. sa identifice utilizatorul de namol şi suprafeţele agricole (inclusiv pe cele sensibile) care întrunesc condiţiile necesare utilizării namolului, pe baza studiilor pedologice întocmite, la cererea producătorului, de către oficiile teritoriale de studii pedologice şi agrochimice;
    3. sa contacteze utilizatorul de namol şi sa evalueze posibilităţile de utilizare a namolului.
    Pentru a obţine permisul de aplicare în baza autorizaţiei de funcţionare a statiei de epurare, producătorul de namol trebuie să trimită autorităţii teritoriale competente, cu cel puţin o luna înainte de perioada de imprastiere, date cu privire la:
    a) cantităţile de namoluri generate şi cantităţile de namoluri furnizate pentru utilizarea în agricultura;
    b) compozitia şi caracteristicile namolurilor, conform indicatorilor de caracterizare a namolurilor din prezentul ordin;
    c) tipul de tratament efectuat asupra namolului;
    d) datele de identificare a utilizatorilor de namoluri;
    e) datele despre localizarea suprafeţei agricole pe care urmează să se aplice namol;
    f) perioada probabila de imprastiere;
    g) tipul culturii;


    4. să asigure transportul şi împrăştierea namolului;
    5. sa anunţe autoritatea teritorială de mediu în cazul nerespectării condiţiilor iniţiale de eliberare a permisului de imprastiere, la schimbarea terenului, sau în cazul în care utilizatorul de namol refuza ulterior namolul;
    6. sa aleagă soluţia de eliminare a namolului (incinerare, depozitare) în cazul neobtinerii autorizaţiei de imprastiere a namolului sau în situaţia în care nu găseşte loc de imprastiere;
    7. sa ţină la zi registrele cu:
    a) cantităţile de namoluri produse şi cantităţile de namoluri furnizate pentru agricultura;
    b) compozitia şi caracteristicile namolurilor, conform indicatorilor de caracterizare a namolurilor din prezentul ordin;
    c) tipul de tratament efectuat;
    d) numele şi adresele destinatarilor de namoluri şi locurile de utilizare a namolurilor;

    8. sa comunice, la cererea autorităţilor competente, informaţiile care se găsesc în registrele de evidenta;
    9. sa realizeze studiul agrochimic special de control şi monitoring al solului pe care s-a aplicat namolul.
    Producătorul este responsabil de namol pentru tot ceea ce înseamnă calitatea, cantitatea, transportul, împrăştierea namolului pe suprafeţele agricole, precum şi pentru efectele acestuia asupra mediului şi sănătăţii omului după utilizare.
    Utilizatorii de namoluri de epurare sunt obligaţi:
    a) sa anunţe autorităţile competente şi producătorul de namol despre rotatia culturii;
    b) sa realizeze încorporarea namolurilor în sol în aceeaşi zi în care s-a aplicat namolul;
    c) sa anunţe producătorul de namol dacă s-a razgandit în privinta utilizării namolului, înainte de a se realiza transportul acestuia.

    În zonele de utilizare a namolurilor se organizează sistemul de monitorizare a factorilor de mediu (sol, apa, plante), în completarea sistemului naţional.


    CAP. III
    Atribuţii şi raspunderi ale autorităţii competente
    Pentru realizarea obiectivului prezentelor norme tehnice, autorităţile competente la nivel central au următoarele atribuţii:
    Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor:
    a) coordonează activitatea celorlalte autorităţi competente, prin Direcţia gestiune deşeuri şi substanţe chimice periculoase;
    b) asigura aprobarea şi validarea finala a datelor referitoare la producătorii şi utilizatorii de namol, precum şi la caracteristicile namolurilor utilizate în agricultura, date cuprinse în raportul anual primit de la Agenţia Naţionala pentru Protecţia Mediului şi de la Institutul de Cercetări pentru Pedologie şi Agrochimie.

    Agenţia Naţionala pentru Protecţia Mediului:
    a) elaborează împreună cu celelalte autorităţi competente documentele tehnice de utilizare a namolurilor;
    b) pe baza informaţiilor obţinute de la autorităţile teritoriale competente, Agenţia Naţionala pentru Protecţia Mediului şi Institutul de Cercetări pentru Pedologie şi Agrochimie validează datele şi întocmesc anual un raport de sinteza privind utilizarea namolurilor în agricultura, cantităţile utilizate, pe tipuri şi caracteristici de namoluri, tipurile de soluri şi evoluţia caracteristicilor acestora, dificultăţile apărute şi măsurile întreprinse sau propuse pentru rezolvarea acestora;
    c) transmite raportul anual de sinteza la Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor;
    d) după aprobarea raportului anual de sinteza de către autoritatea centrala pentru protecţia mediului, acesta va fi transmis Comisiei Europene, în conformitate cu formatul cerut prin Regulamentul Comisiei Europene de raportare a datelor.

    Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale:
    a) asigura fondurile necesare pentru dotarea şi autorizarea laboratoarelor Institutului de Cercetări pentru Pedologie şi Agrochimie şi ale Oficiului de Studii Pedologice şi Agrochimice pentru analize de sol, plante şi namol, în conformitate cu Ordinul ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 370/2003 privind activităţile şi sistemul de autorizare a laboratoarelor de mediu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 756 din 20 octombrie 2003;
    b) asigura fondurile necesare pentru ca Institutul de Cercetări pentru Pedologie şi Agrochimie şi Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice să efectueze studii pedologice speciale în scopul alegerii terenurilor care se preteaza pentru distribuirea namolului de epurare şi urmăreşte evoluţia culturilor pe aceste terenuri;
    c) asigura finanţarea activităţii de monitoring (sol, apa şi plante) după utilizarea namolului pe terenurile agricole.

    Institutul de Cercetări pentru Pedologie şi Agrochimie:
    a) asigura organizarea activităţii de monitoring (sol, apa şi plante) după utilizarea namolului pe terenurile agricole, pe baza finanţării primite pentru aceasta activitate de la Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
    b) executa cercetări pentru stabilirea comportării în sistemul sol-planta-apa a altor poluanti prezenţi în namolul orasenesc şi stabileşte limitele de încărcare cu aceşti poluanti.

    Oficiul de Studii Pedologice şi Agrochimice:
    a) elaborează recomandări de informare a publicului şi a potenţialilor factori implicaţi;
    b) elaborează studii pedologice speciale ale terenurilor agricole pe care poate fi utilizat namolul de epurare şi urmăreşte evoluţia culturilor pe aceste terenuri.

    Ministerul Administraţiei şi Internelor:
    a) participa la elaborarea documentelor tehnice;
    b) elaborează împreună cu autorităţile locale planuri de imbunatatire a activităţii statiilor de epurare în scopul aplicării celor mai bune practici de eliminare a namolului.

    Pentru realizarea obiectivului prezentelor norme tehnice, autorităţile competente la nivel teritorial au următoarele atribuţii:
    Autoritatea teritorială de protecţie a mediului (agenţia locală/regionala de protecţie a mediului):
    a) eliberează permis de aplicare a namolului, cu respectarea prevederilor prezentelor norme tehnice, conform modelului prevăzut în anexa la prezentele norme tehnice;
    b) se consulta şi informează autoritatea agricolă şi autoritatea pentru ape pentru acordarea permisului de aplicare;
    c) informează aceste autorităţi în legătură cu permisele de aplicare eliberate;
    d) este obligată sa trimită la termen decizia analizarii dosarului;
    e) controlează şi supraveghează activitatea producătorilor şi utilizatorilor de namol pentru respectarea prevederilor prezentelor norme tehnice şi ia măsuri de sancţionare conform legii, în cazul nerespectării acestora;
    f) tine la zi registrele cu producătorii de namoluri, pe cantităţi şi caracteristici ale namolurilor, tipuri de tratamente efectuate la namoluri, numele şi adresele producătorilor de namoluri;
    g) tine la zi situaţia permiselor de imprastiere a namolului pe terenurile agricole, precum şi datele prevăzute în studiul pedologic pe baza căruia s-a eliberat permisul, cantităţile utilizate, pe tipuri şi caracteristici de namoluri, dificultăţile apărute şi măsurile întreprinse sau propuse pentru rezolvarea acestora;
    h) întocmeşte anual, împreună cu autoritatea teritorială agricolă, un raport de sinteza privind utilizarea namolurilor în agricultura, cantităţile utilizate, pe tipuri şi caracteristici de namoluri, tipurile de soluri şi evoluţia caracteristicilor acestora, dificultăţile apărute şi măsurile întreprinse sau propuse pentru rezolvarea acestora. Acest raport se transmite la agenţia regionala de protecţie a mediului până în luna ianuarie a anului următor;
    i) agenţia regionala de protecţie a mediului întocmeşte un raport de sinteza pe regiune, cuprinzând datele prevăzute la lit. h), pe care îl transmite la Agenţia Naţionala pentru Protecţia Mediului.

    Autoritatea teritorială agricolă:
    a) cooperează cu autoritatea de mediu în vederea acordării permisului de aplicare şi întocmirii raportului de sinteza;
    b) tine la zi registrele cu utilizatorii de namoluri, pe tipuri şi caracteristici ale namolurilor şi ale solurilor pe care se utilizează namolurile, modul de utilizare, numele şi adresele utilizatorilor;
    c) tine evidenta rotatiei culturilor.

    Agenţii de consultanţa agricolă:
    a) organizează campanii de informare pentru utilizatorii de namol, agenţii economici şi consumatorii de produse agricole;
    b) oferă consultanţa agricultorilor în vederea folosirii namolului ca ingrasamant organic.

    ANEXA 1

    la normele tehnice
                                   PERMIS DE APLICARE
                          Nr. ....... din data de ...........
    pe terenul agricol a nămolului provenit din Staţia de epurare ..................
    ........(se vor completa denumirea statiei de epurare, adresa, nr. de telefon şi persoana de contact).........
    Agenţia locală de protecţie a mediului .....(se va completa judeţul)........ acordă permis de aplicare a cantităţii de nămol ..........(se va completa cantitatea folosită în tone materie uscată).........., provenit din Staţia de epurare .......(denumirea staţiei)................, pe terenurile agricole prevăzute în Studiul agrochimic special nr. .............. din data .............., elaborat de OSPA ........(judeţul)....... şi aprobat de Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală ........(judeţul)..... .
                  Directorul agenţiei locale de protecţie a mediului,
                    ...............................................

    --------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016