Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME TEHNICE din 15 decembrie 2025  privind autorizarea utilizării garanţiei globale şi a exonerării de garanţie în legătură cu două sau mai multe operaţiuni, declaraţii sau regimuri vamale, cu excepţia regimului de tranzit unional/comun    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME TEHNICE din 15 decembrie 2025 privind autorizarea utilizării garanţiei globale şi a exonerării de garanţie în legătură cu două sau mai multe operaţiuni, declaraţii sau regimuri vamale, cu excepţia regimului de tranzit unional/comun

EMITENT: Autoritatea Vamală Română
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1184 din 22 decembrie 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 3.400 din 15 decembrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1184 din 22 decembrie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentele norme tehnice stabilesc procedura de autorizare de către structurile competente din cadrul Autorităţii Vamale Române a utilizării garanţiei globale şi a exonerării de garanţie în legătură cu două sau mai multe operaţiuni, declaraţii sau regimuri vamale, cu excepţia regimului de tranzit unional/comun.

    ART. 2
    În aplicarea prezentelor norme, prin termenii de mai jos se înţelege:
    a) Codul vamal al Uniunii - Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei - Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei - Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
    d) Sistemul de decizii vamale - sistemul electronic de gestionare a deciziilor vamale dezvoltat la nivelul Uniunii Europene şi pus la dispoziţia statelor membre, în conformitate cu prevederile art. 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2025/512 al Comisiei;
    e) birou vamal de garanţie - Autoritatea Vamală Română în cazul cererilor şi autorizaţiilor pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie valabile în mai multe state membre, direcţia regională vamală competentă în cazul celorlalte cereri;
    f) depozitar - structura din cadrul Autorităţii Vamale Române, la care se constituie garanţia globală sub forma depozitului în numerar;
    g) cuantum de referinţă al garanţiei globale şi al exonerării de garanţie - cuantumul taxelor la import şi al celorlalte taxe, determinat în conformitate cu prevederile art. 155 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei;
    h) nivel al garanţiei globale - procentul din cuantumul de referinţă în care se constituie garanţia globală;
    i) cuantum maxim al garanţiei globale - cuantumul garanţiei globale care se constituie, rezultat din aplicarea nivelului garanţiei globale la cuantumul de referinţă al garanţiei globale;
    j) AEO - operator economic autorizat în conformitate cu prevederile art. 38 din Codul vamal al Uniunii;
    k) AEOC - operator economic autorizat titular al unei autorizaţii AEO - Simplificări vamale;
    l) AEOS - operator economic autorizat titular al unei autorizaţii AEO - Securitate şi siguranţă;
    m) AEOF - operator economic autorizat titular al unei autorizaţii AEO combinate - Simplificări vamale şi Securitate şi siguranţă;
    n) ANAF - Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.


    ART. 3
    (1) Garanţia poate fi constituită în următoarele forme:
    a) fie prin depozitul în numerar sau un echivalent al acestuia, efectuat în lei;
    b) fie prin angajamentul unui garant emis de un organism de creditare, o instituţie financiară sau o companie de asigurări acreditată în Uniune în conformitate cu dispoziţiile în vigoare ale Uniunii, întocmit potrivit modelului de formular prevăzut în anexa 32-03 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.

    (2) În conformitate cu prevederile art. 53 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii, coroborate cu cele ale art. 48 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei, contravaloarea monedei euro în lei care trebuie aplicată la constituirea depozitelor în euro este rata stabilită de Banca Centrală Europeană în prima zi lucrătoare a lunii octombrie, rată care se aplică de la data de 1 ianuarie a anului următor.

    ART. 4
    În cazul autorizaţiei pentru utilizarea garanţiei globale care este valabilă doar în România, cuantumul de referinţă al garanţiei globale/exonerării de garanţie trebuie să acopere:
    a) pentru datorii vamale existente:
    (i) taxele la import;
    (ii) alte măsuri tarifare prevăzute la import de legislaţia agricolă sau comercială ori de alte dispoziţii ale Uniunii.
    Celelalte taxe datorate legate de importul mărfurilor în cazul unei datorii existente urmează regimul de impozitare prevăzut de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;

    b) pentru datorii vamale potenţiale:
    (i) taxele la import;
    (ii) alte măsuri tarifare prevăzute la import de legislaţia agricolă sau comercială ori de alte dispoziţii ale Uniunii;
    (iii) acciza şi, după caz, taxa pe valoarea adăugată, conform dispoziţiilor legale aplicabile operaţiunii sau regimului vamal pentru care este necesară constituirea garanţiei.



    CAP. II
    Autorizarea pentru utilizarea garanţiei globale şi a exonerării de garanţie
    ART. 5
    (1) Autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie în legătură cu două sau mai multe operaţiuni, declaraţii sau regimuri vamale, cu excepţia regimului de tranzit unional/comun, se acordă de către:
    a) Autoritatea Vamală Română în cazul autorizaţiilor pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie valabile în mai multe state membre;
    b) direcţia regională vamală competentă pentru locul în care solicitantul îşi are domiciliul fiscal, în cazul autorizaţiilor pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie valabile doar în România.

    (2) În cazul în care autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale este emisă de biroul vamal de garanţie în baza unui depozit în numerar, biroul vamal de garanţie din cadrul direcţiei regionale vamale va desemna drept unic depozitar al sumelor biroul vamal în a cărui arie de competenţă teritorială se află domiciliul fiscal al solicitantului.
    (3) În situaţia prevăzută la alin. (2), la desemnarea depozitarului, biroul vamal de garanţie va lua în considerare aria de competenţă teritorială a direcţiilor regionale vamale, prevăzută în partea a III-a din anexa la prezentele norme tehnice, stabilită în conformitate cu anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 237/2022 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Vamale Române şi pentru modificarea pct. 1 de la lit. C din cadrul anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 791/2009 privind condiţiile pentru certificarea aeroporturilor civile internaţionale sau deschise traficului aerian internaţional, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) În situaţia în care solicitantul are statut AEO, direcţia regională vamală competentă cu verificarea îndeplinirii criteriilor de acordare a statutului AEO are şi calitatea de birou vamal de garanţie.

    ART. 6
    (1) Autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale/ exonerării de garanţie în legătură cu două sau mai multe operaţiuni, declaraţii sau regimuri vamale, cu excepţia regimului de tranzit unional/comun, se acordă solicitanţilor, la cerere, în condiţiile prevăzute la art. 95 din Codul vamal al Uniunii şi la art. 84 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei.
    (2) În aplicarea prevederilor art. 95 din Codul vamal al Uniunii, autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie nu se acordă operatorilor economici care sunt în stare de insolvenţă, se află în procedură de reorganizare (cu excepţia cazului în care este societate absorbantă) ori lichidare judiciară sau figurează în evidenţa specială şi/sau în lista contribuabililor inactivi. Verificarea acestor informaţii se face prin consultarea de către biroul vamal de garanţie a informaţiilor din baza de date RECOM a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului şi a informaţiilor existente pe portalul ANAF.
    (3) În aplicarea prevederilor art. 95 alin. (1) lit. c) din Codul vamal al Uniunii se consideră că:
    a) un titular utilizează frecvent regimul în situaţia în care efectuează/estimează că va efectua cel puţin 2 operaţiuni în perioada de descărcare declarată sau în ultimele/următoarele 12 luni înaintea/ulterior depunerii cererii;
    b) un titular respectă criteriul privind standardele practice de competenţă sau calificările profesionale care sunt în legătură directă cu activitatea desfăşurată dacă sunt îndeplinite oricare dintre condiţiile prevăzute la art. 27 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.

    (4) Biroul vamal de garanţie verifică îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 95 alin. (1) lit. b) din Codul vamal al Uniunii în conformitate cu prevederile Normelor tehnice privind evaluarea încălcărilor legislaţiei vamale şi ale dispoziţiilor fiscale, în vederea luării unor decizii ale autorităţii vamale, aprobate prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Vamale Române nr. 2.204/2025.
    (5) În aplicarea prevederilor art. 6 şi 16 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 10 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei, formularea cererilor şi emiterea autorizaţiilor pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie, schimbul şi stocarea de informaţii referitoare la cereri şi decizii, precum şi referitoare la orice eveniment ulterior care ar putea avea efecte asupra cererii sau deciziei iniţiale se efectuează prin intermediul Sistemului de decizii vamale, prin trecerea cererii/deciziei în una dintre stările menţionate în prezentele norme tehnice.

    ART. 7
    (1) Cererea de autorizare pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie se completează de către solicitant în Sistemul de decizii vamale, potrivit cerinţelor comune şi specifice în materie de date prevăzute în anexa A, titlul I şi titlul II din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei şi codurilor legate de cerinţele comune în materie de date prevăzute în anexa A, titlul II şi titlul III din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.
    (2) În cererea de autorizare pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie se completează şi elementul de date 37 04 000 000 - Numărul de operaţiuni din anexa A la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, care, potrivit dispoziţiilor unionale, este opţional pentru statele membre.
    (3) În cererea de autorizare pentru utilizarea garanţiei globale solicitantul poate completa şi elementul de date 46 05 000 000 - Forma garanţiei din anexa A la Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, care, potrivit dispoziţiilor unionale, este opţional pentru solicitant, în situaţia în care acesta intenţionează constituirea garanţiei globale sub forma unui depozit în numerar.
    (4) Următoarele documente se ataşează cererii de autorizare pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie:
    a) cazierul judiciar al solicitantului, semnat digital de instituţia emitentă; în situaţia în care cazierul judiciar este eliberat în format fizic, acesta se va transmite biroului vamal de garanţie, în original;
    b) cazierul judiciar al tuturor asociaţilor şi administratorilor solicitantului, astfel cum aceştia figurează în baza de date RECOM a Oficiului Naţional al Registrului Comerţului la data depunerii cererii, semnat digital de instituţia emitentă; în situaţia în care cazierul judiciar este eliberat în format fizic, acesta se va transmite biroului vamal de garanţie, în original.
    Certificatul de cazier judiciar, pentru cetăţenii altor state sau pentru persoanele juridice nerezidente, este eliberat de autorităţile competente de pe teritoriul României, precum şi de autorităţile competente din statul de cetăţenie, respectiv rezidenţă;

    c) cazierul judiciar al angajatului (angajaţilor) responsabil(i) cu chestiunile vamale ale solicitantului, semnat digital de instituţia emitentă; în situaţia în care cazierul judiciar este eliberat în format fizic, acesta se va transmite biroului vamal de garanţie, în original;
    d) situaţia justificativă, întocmită după modelul prevăzut în anexa la prezentele norme tehnice, necesară determinării cuantumului de referinţă al garanţiei globale/exonerării de garanţie în conformitate cu cerinţele şi condiţiile prevăzute la art. 155 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei, adaptată de solicitant la obiectul cererii şi la specificul activităţii sale;
    e) documentele care dovedesc îndeplinirea criteriului privind standardele practice de competenţă sau calificările care sunt în legătură directă cu activitatea desfăşurată, în conformitate cu art. 95 alin. (1) lit. c) din Codul vamal al Uniunii. Aceste documente sunt necesare doar în situaţia în care solicitantul nu are statut AEO sau are statut AEOS, iar titularul nu utilizează frecvent regimul pentru care a solicitat autorizaţia;
    f) informaţii detaliate din care să rezulte dacă solicitantul dispune de un sistem logistic care identifică mărfurile ca fiind mărfuri unionale sau neunionale şi indică, după caz, localizarea acestora. Aceste informaţii se furnizează doar în situaţia în care solicitantul nu are statut AEO sau are statut AEOS, iar în cererea de autorizare se solicită o exonerare de garanţie;
    g) un chestionar de autoevaluare în care solicitantul demonstrează că îndeplineşte fiecare dintre condiţiile prevăzute la art. 84 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, completat corespunzător nivelului de garanţie solicitat, precum şi, după caz, declaraţiile/documentele prevăzute în normele tehnice privind acordarea statutului de operator economic autorizat, în vigoare la data depunerii cererii, în cazul solicitării reducerilor nivelului de garanţie globală sau al exonerării de garanţie;
    h) o declaraţie pe proprie răspundere depusă de reprezentantul legal al operatorului economic din care să rezulte faptul că niciuna dintre persoanele menţionate la art. 24 alin. (1) lit. b) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei, respectiv:
    (i) solicitantul (societatea);
    (ii) angajatul sau angajaţii responsabili cu chestiunile vamale ale solicitantului; şi
    (iii) persoana sau persoanele care conduc, administrează ori exercită controlul asupra gestiunii acestuia (administratori) nu se află într-o procedură penală ori pe rol, indiferent de faza acesteia (cercetare sau urmărire penală); în caz contrar, se vor indica numărul dosarului şi calitatea procesuală a persoanelor mai sus menţionate în cadrul acestuia;

    i) orice alte documente care justifică solicitările formulate în cererea de autorizare.

    (5) Documentele prevăzute la alin. (4) lit. e)-g) nu se depun în situaţia în care solicitantul are statut de operator economic autorizat pentru simplificări vamale, prevăzut la art. 38 alin. (2) lit. a) din Codul vamal al Uniunii.

    ART. 8
    (1) În urma verificării existenţei informaţiilor şi a documentelor necesare, prevăzute la art. 7 alin. (1)-(4), biroul vamal de garanţie stabileşte dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru acceptarea cererii de autorizare, în termenul prevăzut la art. 22 alin. (2) primul paragraf din Codul vamal al Uniunii.
    (2) Biroul vamal de garanţie acceptă sau respinge cererea de autorizare în conformitate cu prevederile art. 22 alin. (2) din Codul vamal al Uniunii, ale art. 11 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei şi ale art. 12 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei şi informează solicitantul prin intermediul Sistemului de Decizii vamale, prin trecerea cererii în starea „Acceptat“.

    ART. 9
    (1) Dacă cererea de autorizare este acceptată, biroul vamal de garanţie:
    a) stabileşte cuantumul de referinţă al garanţiei globale/ exonerării de garanţie şi cuantumul maxim al angajamentului garantului, în conformitate cu prevederile art. 155 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei;
    b) verifică îndeplinirea condiţiilor de autorizare prevăzute la art. 95 alin. (1) din Codul vamal al Uniunii;
    c) solicită comunicarea de către structura de specialitate în domeniul AEO a rezultatului verificărilor efectuate şi ia în considerare răspunsul formulat de această structură;
    d) solicită structurii de specialitate cu atribuţii de verificare în domeniul AEO efectuarea verificării îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 84 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, pentru cererile de autorizare pentru utilizarea garanţiei globale cu un cuantum redus şi a exonerării de garanţie, dacă nu este AEOC/AEOF.

    (2) La stabilirea cuantumului de referinţă menţionat la alin. (1) lit. a) biroul vamal de garanţie:
    a) analizează, după caz, dacă se justifică modul în care se solicită repartizarea cuantumului de referinţă între statele membre în care îşi desfăşoară activitatea solicitantul, pentru garanţiile care pot fi utilizate în mai multe state membre, cu respectarea procedurii de consultare prevăzute la art. 14 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei;
    b) analizează dacă se justifică cuantumul de referinţă al garanţiei globale/exonerării de garanţie înscris în cererea de autorizare şi, după caz, fiecare parte a cuantumului de referinţă pentru datoriile vamale şi alte taxe care au luat naştere sau pot lua naştere, precum şi sumele care fac parte din acest cuantum pentru fiecare tip de operaţiune vamală.

    (3) La verificarea îndeplinirii condiţiilor menţionate la alin. (1) lit. c) şi d) se aplică, în mod corespunzător, metodologia utilizată în cazul cererilor pentru obţinerea statutului de operator economic autorizat pentru simplificări vamale. Un operator economic care a făcut obiectul verificării de către autoritatea vamală competentă a îndeplinirii criteriilor de acordare a statutului de AEOC/AEOF şi a monitorizării potrivit normelor în materie nu va fi supus aceloraşi verificări care au fost deja efectuate, în condiţiile prevăzute la art. 38 alin. (5) din Codul vamal al Uniunii.
    (4) Prevederile art. 28 alin. (2) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei se aplică în mod corespunzător.

    ART. 10
    (1) Biroul vamal de garanţie comunică solicitantului, prin intermediul Sistemului de decizii vamale, cuantumul de referinţă stabilit, cuantumul garanţiei globale de constituit, modalitatea, biroul vamal depozitar şi un termen de maximum 30 de zile pentru constituirea acesteia.
    (2) Atunci când garanţia globală este constituită sub forma unui depozit în numerar, solicitantul constituie la biroul vamal competent care are calitatea de depozitar, în termenul acordat, suma corespunzătoare.
    (3) În aplicarea prevederilor alin. (1) şi (2), depozitarul încasează suma stabilită de biroul vamal de garanţie şi confirmă de îndată acestuia suma încasată.
    (4) Atunci când garanţia globală este constituită sub forma unui angajament al garantului, solicitantul constituie, în termenul prevăzut, o garanţie globală sub forma angajamentului garantului, pentru suma care face parte din cuantumul de referinţă corespunzătoare unui cuantum al datoriilor vamale şi, dacă este cazul, al altor taxe care pot lua naştere, cu excepţia taxelor la import şi a altor taxe care pot lua naştere pentru mărfurile plasate în regim de tranzit unional/comun, folosind modelul prevăzut în anexa 32-03 la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.
    (5) În situaţia în care garanţia este constituită de o altă persoană decât cea de la care este solicitată, conform prevederilor art. 89 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii, în angajamentul garantului, la secţiunea I punctul 1 trebuie să se menţioneze următoarele:
    "(...) poate fi, poate deveni debitor sau poate avea calitatea de persoană care furnizează garanţia faţă de ţările menţionate anterior cu datoria constituită din taxele vamale şi din celelalte taxe (...)"

    (6) Angajamentul garantului prevăzut la alin. (4) se depune, în original, la biroul vamal de garanţie.

    ART. 11
    (1) În situaţia în care toate condiţiile de autorizare sunt îndeplinite, biroul vamal de garanţie eliberează autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie, cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (3) din Codul vamal al Uniunii, prin intermediul Sistemului de decizii vamale, după confirmarea primită de la depozitar cu privire la suma încasată, prevăzută la art. 10 alin. (3), sau după depunerea de către solicitant a angajamentului garantului, prevăzut la art. 10 alin. (4), şi după aprobarea acestuia.
    (2) Angajamentul garantului se aprobă de biroul vamal de garanţie dacă acoperă cuantumul garanţiei globale şi dacă este emis de un organism de creditare, o instituţie financiară sau o companie de asigurări acreditată în Uniune în conformitate cu dispoziţiile în vigoare ale Uniunii.

    ART. 12
    (1) În situaţia în care nu sunt îndeplinite toate condiţiile de autorizare, biroul vamal de garanţie comunică solicitantului, prin intermediul Sistemului de decizii vamale, motivele pe baza cărora intenţionează să ia decizia de neeliberare a autorizaţiei solicitate şi acordă acestuia posibilitatea să îşi exprime punctul de vedere în aplicarea prevederilor art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii.
    (2) Solicitantul îşi poate exprima punctul de vedere în termenul prevăzut la art. 8 alin. (1) din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, în Sistemul de decizii vamale, prin completarea câmpului special alocat în acest sens.
    (3) Decizia este luată de biroul vamal de garanţie după analizarea punctului de vedere exprimat de solicitant sau după expirarea termenului stabilit, în cazul în care solicitantul nu a furnizat punctul său de vedere în cadrul acestui termen.
    (4) În situaţia în care documentele/informaţiile transmise nu sunt suficiente sau nu au fost transmise în termenul prevăzut la alin. (2), biroul vamal de garanţie comunică solicitantului decizia de neeliberare a autorizaţiei, prin trecerea cererii în starea „Nefavorabil“, precum şi motivele care au stat la baza luării deciziei, în câmpul destinat justificării deciziei.
    (5) Împotriva deciziei de neeliberare a autorizaţiei solicitantul poate formula plângere prealabilă în condiţiile art. 44 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 13
    Prevederile art. 6, art. 7 alin. (4) şi (5) şi ale art. 9-12 se aplică în mod corespunzător fiecărei situaţii în care este necesară o modificare a autorizaţiei iniţiată de către titular.

    ART. 14
    (1) În aplicarea prevederilor art. 23 alin. (5) din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 15 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, biroul vamal de garanţie monitorizează anual condiţiile şi criteriile care trebuie îndeplinite de către titularul autorizaţiei, precum şi respectarea obligaţiilor care decurg din autorizaţie şi revizuieşte cuantumul de referinţă al exonerării de garanţie şi al garanţiei globale cu un cuantum redus şi, în cazul în care este necesar, reevaluează autorizaţia.
    (2) Monitorizarea cuantumului de referinţă al garanţiei globale/exonerării de garanţie se efectuează pentru fiecare parte din acest cuantum şi pentru fiecare tip de regim vamal sau de operaţiune vamală în condiţiile prevăzute la art. 156-157 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.
    (3) În situaţia în care se constată că oricare parte a cuantumului de referinţă al garanţiei globale/exonerării de garanţie este epuizată, biroul vamal de garanţie suspendă autorizaţia de utilizare a garanţiei globale/exonerării de garanţie şi notifică de îndată titularul autorizaţiei.
    (4) Pentru efectuarea monitorizării anuale prevăzute la alin. (1), titularul autorizaţiei pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie depune, la solicitarea biroului vamal de garanţie, documentele menţionate la art. 7 alin. (4) lit. a)-c) şi h).
    (5) Prevederile art. 7 alin. (5) şi ale art. 9 se aplică în mod corespunzător.

    ART. 15
    (1) Biroul vamal de garanţie suspendă, anulează, revocă sau modifică autorizaţia pentru utilizarea garanţiei globale/exonerării de garanţie în condiţiile prevăzute la art. 23 alin. (4) lit. b), art. 27 şi 28 din Codul vamal al Uniunii şi la art. 16-18 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei, prin intermediul Sistemului de decizii vamale.
    (2) În aplicarea prevederilor art. 22 alin. (6) din Codul vamal al Uniunii, biroul vamal de garanţie comunică titularului motivele pe baza cărora intenţionează să ia decizia suspendării, anulării, revocării sau modificării autorizaţiei, cu excepţia cazului prevăzut la art. 28 alin. (1) lit. b) din Codul vamal al Uniunii, prin intermediul Sistemului de decizii vamale.
    (3) Prevederile art. 12 alin. (2) şi (3) se aplică în mod corespunzător.
    (4) În situaţia în care documentele/informaţiile transmise nu sunt suficiente sau nu au fost transmise în termenul prevăzut, biroul vamal de garanţie comunică titularului decizia de suspendare, anulare, revocare sau modificare a autorizaţiei, prin trecerea autorizaţiei în starea „Suspendat“, „Anulat“, „Revocat“, „Activă“, după caz, precum şi motivele care au stat la baza luării deciziei, în câmpul destinat justificării deciziei.
    (5) Împotriva deciziei de suspendare, anulare, revocare sau modificare a autorizaţiei titularul poate formula plângere prealabilă în condiţiile art. 44 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) O autorizaţie de utilizare a garanţiei globale/exonerării de garanţie care este suspendată, revocată sau anulată de biroul vamal de garanţie nu mai poate fi invocată în procesul de derulare a formalităţilor vamale pentru niciun tip de operaţiune sau regim vamal. În situaţia în care titularul autorizaţiei de utilizare a garanţiei globale/exonerării de garanţie are statut AEO, biroul vamal de garanţie informează structura cu atribuţii de verificare în domeniul AEO competentă, în vederea completării dosarului de audit al operatorului economic.

    ART. 16
    (1) În aplicarea prevederilor art. 93, 94 şi 98 din Codul vamal al Uniunii, atunci când angajamentul garantului este revocat sau reziliat, în conformitate cu prevederile art. 151 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei:
    a) biroul vamal de garanţie eliberează angajamentul garantului imediat după ce datoria vamală pentru care a fost constituită sau după ce obligaţia de plată a altor taxe încetează sau nu mai este susceptibilă de a lua naştere;
    b) în cazul în care există operaţiuni emise în baza angajamentului garantului şi rămase neîncheiate/nedescărcate, biroul vamal de garanţie reţine angajamentul până la finalizarea recuperării datoriei vamale sau a descărcării operaţiunii sau, dacă este cazul, până la eliberarea garantului de obligaţia de plată.

    (2) În situaţia în care titularul autorizaţiei/garantul solicită eliberarea angajamentului garantului, biroul vamal de garanţie poate elibera angajamentul dacă titularul a depus un alt angajament al garantului în care este înscrisă menţiunea preluării tuturor obligaţiilor ce derivă din angajamentul revocat/reziliat pentru operaţiunile emise în baza acestuia.

    CAP. III
    Dispoziţii finale
    ART. 17
    (1) Autorizaţiile pentru utilizarea garanţiei globale în legătură cu două sau mai multe operaţiuni, declaraţii sau regimuri vamale, cu excepţia regimului de tranzit unional/comun, eliberate până la data intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice îşi menţin valabilitatea.
    (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), autorizaţiile pentru utilizarea garanţiei globale în legătură cu două sau mai multe operaţiuni, declaraţii sau regimuri vamale eliberate de un birou vamal de garanţie, altul decât cel menţionat la art. 5 alin. (1) lit. b), alin. (3) şi (4), îşi menţin valabilitatea pe o perioadă de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice.
    (3) În aplicarea prevederilor alin. (2), titularii autorizaţiilor de garanţie globală au următoarele opţiuni:
    a) depunerea la biroul vamal de garanţie competent a unei cereri de modificare a unei autorizaţii existente, pentru ajustarea corespunzătoare a cuantumului de referinţă, dacă este cazul;
    b) depunerea la biroul vamal de garanţie competent a unei cereri de autorizare.


    ART. 18
    Dispoziţiile prezentelor norme tehnice se completează cu prevederile Codului vamal al Uniunii, ale Regulamentului delegat (UE) 2015/2.446 al Comisiei şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei.

    ART. 19
    Prelucrarea datelor cu caracter personal de către biroul vamal de garanţie se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

    ART. 20
    Anexa face parte integrantă din prezentele norme tehnice.

    ANEXA 1

    la normele tehnice
    SITUAŢIA
    justificativă necesară determinării
    cuantumului de referinţă al garanţiei globale

    Partea I.A. Cuantumul de referinţă al garanţiei globale propus, care acoperă taxele la import şi alte taxe care au luat naştere (datorie vamală existentă)
    Statul membru: ....................

┌──────────┬──────────┬────────────────────┬─────────┐
│ │ │Cuantumul taxelor la│ │
│ │ │import şi al altor │Cuantumul│
│Numărul şi│ │taxe │de │
│tipul de │Valoarea ├──────┬───────┬─────┤referinţă│
│operaţiuni│mărfurilor│Taxa │ │Alte │al │
│ │ │la │Alte │taxe │garanţiei│
│ │ │import│taxe*1)│SM*2)│ │
│ │ │ │ ├─┬───┤ │
├──────────┼──────────┼──────┼───────┼─┼───┼─────────┤
├──────────┼──────────┼──────┼───────┼─┼───┼─────────┤
├──────────┼──────────┼──────┼───────┼─┼───┼─────────┤
├──────────┼──────────┼──────┼───────┼─┼───┼─────────┤
├──────────┼──────────┼──────┼───────┼─┼───┼─────────┤
├──────────┼──────────┼──────┼───────┼─┼───┼─────────┤
├──────────┼──────────┼──────┼───────┼─┼───┼─────────┤
├──────────┼──────────┼──────┼───────┼─┼───┼─────────┤
├──────────┼──────────┼──────┼───────┼─┼───┼─────────┤
├──────────┼──────────┼──────┴───────┴─┴───┼─────────┤
│ │ │ │Total │
│ │ │ │I.A. │
└──────────┴──────────┴────────────────────┴─────────┘

    *1) Se completează dacă mărfurile în cauză se supun altor măsuri tarifare prevăzute la import de legislaţia agricolă sau comercială ori de alte dispoziţii ale Uniunii, cum ar fi, de exemplu, taxele antidumping sau compensatorii.
    *2) Se înscrie cuantumul altor taxe percepute de statul membru (SM) pe teritoriul căruia se solicită autorizarea şi care, potrivit legislaţiei naţionale a acestui stat membru, fac obiectul constituirii unei garanţii globale.

    Partea I.B. Estimarea cuantumului de referinţă al garanţiei globale care acoperă taxele la import şi alte taxe care pot lut naştere (datorie vamală potenţială)*3)
    Statul membru: ....................

┌──────────────────────┬─────────────┬──────────────────────────────────┬────────────────────────────────┬─────────┐
│Detalii privind │ │Nivelul cel mai ridicat al taxelor│Cuantumul estimat al taxelor la │Cuantumul│
│operaţiunile │ │la import şi al altor taxe │import şi al altor taxe │de │
│ │ │ │ │referinţă│
├──────────┬───────────┤Valoarea ├─────────┬───────┬──────┬───┬─────┼──────┬───────┬──────┬───┬──────┤estimat │
│Numărul şi│ │mărfurilor*4)│ │ │ │ │Alte │Taxa │ │ │ │Alte │al │
│tipul de │Perioada*5)│ │Taxa la │Alte │Acciza│TVA│taxe │la │Alte │Acciza│TVA│taxe │garanţiei│
│operaţiuni│ │ │import*6)│taxe*7)│ │ │SM*8)│import│taxe*9)│ │ │SM*10)│globale │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├──────────┼───────────┼─────────────┼─────────┼───────┼──────┼───┼─────┼──────┼───────┼──────┼───┼──────┼─────────┤
├──────────┼───────────┼─────────────┼─────────┼───────┼──────┼───┼─────┼──────┼───────┼──────┼───┼──────┼─────────┤
├──────────┼───────────┼─────────────┼─────────┼───────┼──────┼───┼─────┼──────┼───────┼──────┼───┼──────┼─────────┤
├──────────┼───────────┼─────────────┼─────────┼───────┼──────┼───┼─────┼──────┼───────┼──────┼───┼──────┼─────────┤
├──────────┼───────────┼─────────────┼─────────┼───────┼──────┼───┼─────┼──────┼───────┼──────┼───┼──────┼─────────┤
├──────────┼───────────┼─────────────┼─────────┼───────┼──────┼───┼─────┼──────┼───────┼──────┼───┼──────┼─────────┤
├──────────┼───────────┼─────────────┼─────────┼───────┼──────┼───┼─────┼──────┼───────┼──────┼───┼──────┼─────────┤
├──────────┼───────────┼─────────────┼─────────┴───────┴──────┴───┴─────┼──────┼───────┼──────┼───┼──────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │Total │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │I.B. │
└──────────┴───────────┴─────────────┴──────────────────────────────────┴──────┴───────┴──────┴───┴──────┴─────────┘


┌──────────────────────────────────────┐
│Cuantumul de referinţă total propus: │
│(I.A + I.B) │
└──────────────────────────────────────┘

    *3) Se utilizează datele de care dispune solicitantul şi care rezultă, printre altele, din documentaţia comercială şi din evidenţele contabile. Situaţia poate fi adaptată corespunzător acestor date.
    *4) Se înscrie valoarea maximă a mărfurilor care pot fi plasate sub regim sau în depozitare temporară la un moment dat.
    *5) Se înscrie, în luni de zile, perioada medie cuprinsă între plasarea mărfurilor sub regimul vamal relevant sau în depozitare temporară şi momentul în care este descărcat regimul vamal sau momentul în care se încheie supravegherea mărfurilor sub regim de destinaţie finală sau depozitarea temporară.
    *6) Se înscrie nivelul cel mai ridicat al taxei la import, determinat pe baza informaţiilor şi documentaţiei deţinute de solicitant la data semnării, fără să se ia în considerare o posibilă reducere sau exonerare care ar putea fi acordată, de exemplu, în cadrul unui contingent tarifar sau în baza unei dovezi de origine preferabilă.
    *7) Se completează dacă mărfurile în cauză se supun altor măsuri tarifare prevăzute la import de legislaţia agricolă sau comercială ori de alte dispoziţii ale Uniunii. Se ia în considerare orice taxă antidumping sau compensatorie potenţială.
    *8) Se înscrie cuantumul altor taxe percepute de statul membru pe teritoriul căruia se solicită autorizarea şi care, potrivit legislaţiei naţionale a acestui stat membru, fac obiectul constituirii unei garanţii globale.
    *9) Se completează dacă mărfurile în cauză se supun altor măsuri tarifare prevăzute la import de legislaţia agricolă sau comercială ori de alte dispoziţii ale Uniunii. Se ia în considerare orice taxă antidumping sau compensatorie potenţială.
    *10) Se înscrie cuantumul altor taxe percepute de statul membru pe teritoriul căruia se solicită autorizarea şi care, potrivit legislaţiei naţionale a acestui stat membru, fac obiectul constituirii unei garanţii globale.

    Partea a II-a. Situaţia privind garanţia pentru taxele la import şi alte taxe care pot lua naştere pentru mărfurile plasate sub regimurile vamale sau în depozitare temporară în cele 12 luni precedente cererii*11)
    Tipul de operaţiuni: ........(regim vamal sau depozitare temporară).........

┌──────────────┬──────┬──────────┬──────────┬───────────────┬─────────┐
│ │ │ │ │Cuantumul │ │
│ │ │ │ │garanţiei │ │
│ │ │Numărul şi│ │pentru fiecare │ │
│Luna │Biroul│tipul de │Valoarea │tip de taxă │Cuantumul│
│calendaristică│vamal │operaţiuni│mărfurilor├──────────┬────┤garanţiei│
│ │ │ │ │Taxa la │Alte│ │
│ │ │ │ │import*12)│taxe│ │
│ │ │ │ │ ├┬┬─┬┤ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna 1 │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 2-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 3-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 4-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 5-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 6-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 7-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 8-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 9-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 10-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 11-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Luna a 12-a │ │ │ │ │││ ││ │
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
├──────────────┼──────┼──────────┼──────────┼──────────┼┼┼─┼┼─────────┤
│Total │ │ │ │ │││ ││ │
└──────────────┴──────┴──────────┴──────────┴──────────┴┴┴─┴┴─────────┘

    *11) Se întocmeşte o fişă pentru fiecare tip de regim vamal, respectiv depozitare temporară, pentru care se solicită autorizarea.
    *12) Se înscrie cel mai ridicat cuantum al taxei la import, care s-ar fi datorat fără să se ia în considerare reducerea sau exonerarea acordată, de exemplu, în cadrul unui contingent tarifar sau în baza unei dovezi de origine preferenţială ori o eventuală scutire de la garantare acordată anterior.

    Partea a III-a. Denumirea şi aria de competenţă a direcţiilor regionale vamale

┌────┬─────────────────┬───────────────┐
│Nr. │Denumirea │Aria de │
│crt.│direcţiilor │competenţă │
│ │regionale vamale │teritorială │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│0 │1 │2 │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Bucureşti │
│ │ │Ilfov │
│ │ │Constanţa │
│1 │Bucureşti │Călăraşi │
│ │ │Dâmboviţa │
│ │ │Giurgiu │
│ │ │Ialomiţa │
│ │ │Prahova │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Alba │
│ │ │Braşov │
│2 │Braşov │Covasna │
│ │ │Harghita │
│ │ │Mureş │
│ │ │Sibiu │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Bihor │
│ │ │Bistriţa-Năsăud│
│3 │Cluj │Cluj │
│ │ │Sălaj │
│ │ │Satu Mare │
│ │ │Maramureş │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Argeş │
│ │ │Dolj │
│ │ │Gorj │
│4 │Craiova │Mehedinţi │
│ │ │Olt │
│ │ │Teleorman │
│ │ │Vâlcea │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Brăila │
│ │ │Buzău │
│5 │Galaţi │Galaţi │
│ │ │Vrancea │
│ │ │Tulcea │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Bacău │
│ │ │Botoşani │
│6 │Iaşi │Iaşi │
│ │ │Neamţ │
│ │ │Suceava │
│ │ │Vaslui │
├────┼─────────────────┼───────────────┤
│ │ │Arad │
│7 │Timişoara │Caraş-Severin │
│ │ │Hunedoara │
│ │ │Timiş │
└────┴─────────────────┴───────────────┘


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016