Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME TEHNICE din 13 aprilie 2016  privind administrarea contingentelor tarifare în România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME TEHNICE din 13 aprilie 2016 privind administrarea contingentelor tarifare în România

EMITENT: Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 312 din 22 aprilie 2016
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.189 din 13 aprilie 2016, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 312 din 22 aprilie 2016.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prevederile prezentelor norme tehnice sunt aplicabile contingentelor tarifare deschise prin reglementări ale Uniunii Europene, gestionate de Comisia Europeană în conformitate cu ordinea cronologică a datelor de acceptare a declaraţiilor vamale de punere în liberă circulaţie, potrivit prevederilor art. 49-54 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii.

    ART. 2
    În sensul prezentelor norme, termenii de mai jos au următoarea semnificaţie:
    a) contingent tarifar - volum de mărfuri exprimat cantitativ sau valoric ce poate fi pus în liberă circulaţie cu un tratament tarifar favorabil, constând în reducerea sau exceptarea de taxe vamale;
    b) cerere de acordare - solicitarea declarantului pentru a beneficia de un contingent tarifar prin intermediul unei declaraţii vamale de punere în liberă circulaţie;
    c) balanţa contingentului tarifar - cantitatea sau valoarea acestuia pusă la dispoziţie, aflată în uz;
    d) taxe la import şi alte taxe - taxe vamale şi alte măsuri tarifare prevăzute la import de legislaţia agricolă sau comercială ori de alte dispoziţii ale Uniunii, taxa pe valoarea adăugată şi accizele datorate la importul mărfurilor;
    e) Quota - sistemul electronic pentru gestionarea contingentelor tarifare, ale cărui date publice sunt puse la dispoziţia persoanelor interesate pe site-ul internet al Comisiei;
    f) COTA2 - sistem ce susţine din punct de vedere informatic administrarea contingentelor tarifare de autoritatea vamală din România;
    g) RCDPS - Sistemul român de procesare automată a declaraţiei vamale la import;
    h) TARIC-RO - bază de date care conţine atât măsuri tarifare şi netarifare unionale, cât şi naţionale, aplicabile la efectuarea operaţiunilor de import şi export.


    CAP. II

    SECŢIUNEA 1
    Întocmirea şi depunerea cererii de acordare a contingentului tarifar
    ART. 3
    Cererea de acordare se întocmeşte prin completarea următoarelor date în declaraţia vamală de punere în liberă circulaţie:
    a) în caseta 36 - codul preferinţei tarifare, prin care se solicită beneficiul contingentului tarifar;
    b) în caseta 39 - numărul de ordine al contingentului tarifar, stabilit conform reglementărilor Uniunii Europene.


    ART. 4
    (1) Se constituie o garanţie care acoperă cuantumul taxelor la import şi al altor taxe pentru mărfurile puse în liberă circulaţie, în cazul în care volumul contingentului tarifar în cauză este considerat critic conform art. 53 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.
    (2) Biroul vamal solicită constituirea unei garanţii în conformitate cu prevederile titlului III cap. 2 din Codul vamal al Uniunii şi în situaţiile următoare, în care datoria vamală este susceptibilă de a lua naştere:
    a) din istoricul contingentului tarifar rezultă că balanţa acestuia a fost epuizată, în anul precedent, din prima lună de la deschidere;
    b) cantitatea sau valoarea solicitată prin cererea de acordare depăşeşte balanţa contingentului tarifar;
    c) din analiza de risc şi constatările autorităţii vamale rezultă necesitatea efectuării unor verificări care pot conduce la stabilirea unui cuantum mai ridicat al taxelor la import şi al altor taxe pentru mărfurile puse în liberă circulaţie.

    (3) Garanţia care se constituie trebuie:
    a) să acopere diferenţa de cuantum al taxelor la import şi al altor taxe aplicabile în situaţia în care nu se acordă tratamentul tarifar favorabil prevăzut în cadrul contingentului tarifar, în cazurile prevăzute la alin. (1) şi alin. (2) lit. a) şi b);
    b) să acopere diferenţa de cuantum al taxelor la import şi al altor taxe de care mărfurile puse în liberă circulaţie sunt pasibile în urma verificărilor, în cazul prevăzut la alin. (2) lit. c).

    (4) În situaţia prevăzută la alin. (1) şi (2), declarantul completează, în caseta 48 din declaraţia vamală, tipul garanţiei şi referinţa documentului prin care se constituie aceasta.

    ART. 5
    Declaraţia vamală de punere în liberă circulaţie ce conţine o cerere de acordare este acceptată dacă sunt puse la dispoziţia biroului vamal competent pentru plasarea mărfurilor sub regim vamal toate documentele justificative necesare pentru acordarea contingentului tarifar.

    ART. 6
    Cererea de acordare se consideră a fi depusă odată cu acceptarea la biroul vamal a declaraţiei vamale de punere în liberă circulaţie.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Verificarea şi validarea cererii de acordare
    ART. 7
    (1) Declaraţiile vamale care conţin o cerere de acordare sunt supuse obligatoriu controlului documentar.
    (2) În cadrul controlului documentar se verifică valabilitatea şi balanţa contingentului tarifar prin consultarea bazei de date Quota pe site-ul internet al Comisiei sau a sistemului COTA2 din Sistemul informatic integrat vamal, precum şi îndeplinirea condiţiilor specifice prevăzute de reglementarea Uniunii Europene care îl instituie.

    ART. 8
    În situaţia în care contingentul tarifar solicitat este epuizat sau nu mai este valabil, lucrătorul vamal care efectuează controlul documentar solicită declarantului vamal rectificarea în mod corespunzător a declaraţiei vamale.

    ART. 9
    În cadrul controlului financiar-contabil se verifică plata cuantumului taxelor la import şi al altor taxe datorate la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor şi, dacă este cazul, constituirea garanţiei în cazurile prevăzute la art. 4.

    ART. 10
    Cererea de acordare este considerată validă la momentul acordării liberului de vamă, potrivit art. 194 şi 195 din Codul vamal al Uniunii şi art. 245 şi 246 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Comunicarea cererilor de acordare
    ART. 11
    Cererea de acordare este preluată automat din sistemul RCDPS de la nivelul biroului vamal în sistemul COTA2 gestionat de autoritatea vamală la nivel central.

    ART. 12
    După efectuarea controlului de credibilitate a cererii de acordare, compartimentul de specialitate din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor o transmite Comisiei prin intermediul sistemului COTA2.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Măsuri administrative luate ca urmare a deciziei de alocare
    ART. 13
    (1) Decizia Comisiei privind alocarea totală, parţială sau respingerea cererii de acordare a contingentului tarifar se comunică în sistemul COTA2 şi se retransmite biroului vamal în evidenţa căruia se află declaraţia vamală, prin intermediul RCDPS.
    (2) La nivelul biroului vamal se verifică primirea în RCDPS a deciziei Comisiei şi se procedează, în termen de 24 de ore, la regularizarea situaţiei constând în:
    a) încasarea diferenţelor de taxe la import şi alte taxe datorate la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor, în cazul respingerii cererii de acordare sau în cazul alocării parţiale;
    b) restituirea, dacă este cazul, a garanţiei constituite în condiţiile prevăzute la art. 4.

    (3) Biroul vamal procesează o nouă versiune a declaraţiei vamale în care sunt înscrise taxele la import şi alte taxe datorate la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor efectiv încasate, în termen de 24 de ore de la încheierea tuturor formalităţilor legale privind regularizarea situaţiei.

    CAP. III
    Situaţii excepţionale
    SECŢIUNEA 1
    Alocarea eronată sau retroactivă
    ART. 14
    (1) În cazul în care, ulterior acordării liberului de vamă, se constată că mărfurile nu îndeplineau condiţiile pentru acordarea tratamentului tarifar favorabil în cadrul contingentului tarifar, biroul vamal procedează la încasarea cuantumului taxelor la import şi al altor taxe datorate la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor şi informează de îndată Direcţia Generală a Vămilor.
    (2) Compartimentul de specialitate din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor returnează fără întârziere Comisiei cantitatea sau valoarea din contingentul tarifar alocată eronat.

    ART. 15
    (1) Declarantul care este în posesia unei declaraţii vamale de punere în liberă circulaţie pentru care s-a acordat liber de vamă poate depune în scris la biroul vamal o cerere de acordare retroactivă a unui contingent tarifar, în următoarele condiţii:
    a) declaraţia vamală a fost depusă în cadrul termenului de valabilitate a reglementării Uniunii Europene care se invocă şi sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute de această reglementare;
    b) balanţa contingentului tarifar nu este epuizată la data solicitării.

    (2) În cerere trebuie să se precizeze: numărul de înregistrare al declaraţiei vamale şi data acceptării, codul TARIC al mărfurilor, numărul de ordine al contingentului tarifar, originea mărfurilor şi următoarele informaţii, după caz: greutatea netă, greutatea brută, valoarea sau cantitatea în unitatea de măsură suplimentară care se solicită din volumul contingentului tarifar.
    (3) Cererea de acordare retroactivă şi declaraţia vamală se transmit compartimentului de specialitate din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor, care, după efectuarea controlului de credibilitate, comunică Comisiei datele conţinute în cererea de acordare.
    (4) Decizia Comisiei privind alocarea totală, alocarea parţială sau respingerea cererii de acordare a contingentului tarifar se comunică biroului vamal, care procedează la regularizarea situaţiei.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Procedura alternativă
    ART. 16
    În cazul unei indisponibilităţi temporare a uneia dintre componentele Sistemului informatic integrat vamal român sau a unuia dintre sistemele electronice ale Comisiei, care împiedică transmiterea electronică a cererii de acordare sau a deciziei Comisiei privind alocarea contingentului tarifar, se aplică următoarele dispoziţii, după caz:
    a) la data acordării liberului de vamă, biroul vamal transmite compartimentului de specialitate din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor solicitarea de acordare a contingentului tarifar conţinând următoarele date preluate din declaraţia vamală: numărul de înregistrare al declaraţiei vamale şi data acceptării, codul TARIC al mărfurilor, numărul de ordine al contingentului tarifar, originea mărfurilor, greutatea netă, greutatea brută sau, dacă este cazul, valoarea sau cantitatea în unitatea de măsură suplimentară care se solicită din volumul contingentului tarifar;
    b) compartimentul de specialitate din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor transmite cererea de acordare Comisiei, în termenul, forma şi modalitatea convenite cu reprezentanţii Direcţiei Generale Taxare şi Uniune Vamală;
    c) compartimentul de specialitate din cadrul Direcţiei Generale a Vămilor transmite de îndată biroului vamal decizia Comisiei referitoare la cererea de acordare;
    d) biroul vamal procedează corespunzător la regularizarea situaţiei în termen de 24 de ore de la primirea deciziei Comisiei.


    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 17
    (1) Direcţia Generală a Vămilor adoptă, prin decizie, măsurile de organizare internă a activităţii autorităţii vamale în domeniul administrării contingentelor tarifare în România.
    (2) Prevederile deciziei se comunică unităţilor din subordine în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice.

    ART. 18
    Direcţia Generală a Vămilor adoptă, prin decizie, instrucţiuni specifice de completare în RCDPS a declaraţiei vamale care conţine o cerere de acordare, care se publică pe site-ul Direcţiei Generale a Vămilor în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice. Aceste instrucţiuni se actualizează de fiecare dată când sunt operate modificări ale componentelor Sistemului informatic integrat vamal, care au impact asupra modului de completare în RCDPS a declaraţiei vamale care conţine o cerere de acordare.

    ART. 19
    La data intrării în vigoare a prezentelor norme tehnice, Direcţia Generală a Vămilor publică pe pagina web "Graficul de alocare a contingentelor tarifare" comunicat de Comisie.


    -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016