Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME TEHNICE din 12 august 2025  privind administrarea contingentelor tarifare în România    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME TEHNICE din 12 august 2025 privind administrarea contingentelor tarifare în România

EMITENT: Autoritatea Vamală Română
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 781 din 21 august 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 2.495 din 12 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 781 din 21 august 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentele norme tehnice stabilesc modul de funcţionare în România a sistemului de gestionare a contingentelor tarifare deschise prin reglementări ale Uniunii Europene, administrate de Comisia Europeană - Direcţia Generală Impozitare şi Uniune Vamală (DG TAXUD), în conformitate cu ordinea cronologică a datelor de acceptare a declaraţiilor vamale de punere în liberă circulaţie a mărfurilor, după principiul „primul venit, primul servit“.

    ART. 2
    În sensul prezentelor norme tehnice, termenii de mai jos au următoarea semnificaţie:
    a) contingent tarifar - volum de mărfuri exprimat cantitativ sau valoric ce poate fi pus în liberă circulaţie cu un tratament tarifar favorabil, constând în reducerea sau exceptarea de taxe vamale, stabilit de DG TAXUD;
    b) cerere de alocare - solicitarea declarantului pentru a beneficia de un contingent tarifar prin intermediul unei declaraţii vamale de punere în liberă circulaţie;
    c) balanţa contingentului tarifar - cantitatea sau valoarea acestuia pusă la dispoziţie, aflată în uz;
    d) taxe la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi altor taxe - taxe vamale şi alte măsuri tarifare prevăzute la import de legislaţia agricolă sau comercială ori de alte dispoziţii ale Uniunii Europene, taxa pe valoarea adăugată şi accizele datorate la importul mărfurilor;
    e) Quota^1 - bază de date pentru gestionarea contingentelor tarifare, ale cărei date publice sunt puse la dispoziţia persoanelor interesate pe pagina de internet a Comisiei Europene - DG TAXUD;
    ^1 https://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/quota_consultation.jsp?Lang=ro.

    f) COTA-RO - aplicaţie naţională informatică ce susţine administrarea contingentelor tarifare de autoritatea vamală din România;
    g) SNI - Sistemul naţional de import de procesare automată a declaraţiei vamale la import;
    h) BC - birou central responsabil de gestionarea contingentelor tarifare în România;
    i) programul de alocare a contingentelor tarifare - program privind transmiterea cererilor de alocare la DG TAXUD şi zilele când se fac alocări, publicat pe pagina de internet a Autorităţii Vamale Române (www.customs.ro);
    j) graficul de alocare a contingentelor tarifare - graficul privind zilele de alocare a contingentelor tarifare, stabilit de Comisia Europeană pentru sfârşitul şi începutul anului, publicat pe pagina de internet a Autorităţii Vamale Române;
    k) Codul vamal al Uniunii - Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului vamal al Uniunii;
    l) Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446 - Regulamentul delegat al Comisiei (UE) 2015/2.446 din 28 iulie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte normele detaliate ale anumitor dispoziţii ale Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
    m) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 - Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447 al Comisiei din 24 noiembrie 2015 de stabilire a unor norme pentru punerea în aplicare a anumitor dispoziţii din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările şi completările ulterioare;
    n) OPAVR nr. 2.478/2025 - Ordinul preşedintelui Autorităţii Vamale Române nr. 2.478/2025 pentru aprobarea Normelor tehnice de utilizare a Sistemului naţional de import.


    CAP. II
    Cererea de alocare a contingentului tarifar
    SECŢIUNEA 1
    Întocmirea şi depunerea cererii de alocare a contingentului tarifar
    ART. 3
    (1) Cererea de alocare se întocmeşte de către declarantul vamal numai dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
    a) contingentul tarifar este deschis printr-o reglementare unională în vigoare;
    b) balanţa acestuia nu este epuizată.

    (2) Cererea de alocare se depune prin completarea declaraţiei vamale sub formă electronică, cu următoarele elemente de date:
    - E.D. 18 01 000 000 - masa brută;
    – E.D. 18 04 000 000 - masă netă;
    – E.D. 18 02 000 000 - unităţi suplimentare, în cazul în care sunt cerute de nomenclatura combinată;
    – E.D. 14 03 040 005 - unitatea de măsură şi calificativul şi E.D. 14 03 040 006 - cantitatea, în cazul în care contingentul tarifar este exprimat cantitativ în altă unitate de măsură decât cea cerută de nomenclatura combinată (de exemplu, KGMS);
    – E.D. 14 11 000 000 - preferinţe, codul preferinţei tarifare prin care se solicită beneficiul contingentului tarifar;
    – E.D. 99 01 000 000 - numărul de ordine al contingentului, stabilit prin reglementarea Uniunii Europene care instituie contingentul tarifar;
    – E.D. 12 01 000 000 - documentul precedent şi 12 03 000 000 - document justificativ, codurile şi referinţele documentelor şi certificatelor de prezentarea cărora este condiţionată alocarea contingentului tarifar;
    – E.D. 99 02 000 000 - tipul de garanţie, E.D. 99 03 000 000 - GRN, în situaţia menţionată la art. 4 alin. (1).


    ART. 4
    (1) În situaţia în care contingentul tarifar este considerat critic în conformitate cu art. 53 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447, în aplicarea prevederilor art. 153 din Regulamentul delegat (UE) 2015/2.446, liberul de vamă pentru mărfuri este condiţionat de constituirea unei garanţii.
    (2) Garanţia trebuie să acopere diferenţa de cuantum al taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi altor taxe aplicabile în situaţia în care nu se acordă tratamentul tarifar favorabil prevăzut în cadrul contingentului tarifar.
    (3) Menţiunile referitoare la garanţia constituită se înscriu de către declarant la elementul de date E.D. 99 02 000 000 - tipul de garanţie şi E.D. 99 03 000 000 - GRN.

    ART. 5
    Cererea de alocare se consideră a fi depusă odată cu acceptarea la biroul vamal a declaraţiei vamale sub formă electronică, însoţită de documentele justificative, conform prevederilor art. 163 din Codul vamal al Uniunii.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Verificarea şi validarea cererii de alocare
    ART. 6
    Pentru declaraţiile vamale ce conţin o cerere de cotă, biroul vamal verifică:
    a) valabilitatea şi balanţa contingentului tarifar prin consultarea Quota, pe pagina de internet a Comisiei Europene, sau a aplicaţiei SNI, precum şi îndeplinirea condiţiilor specifice prevăzute de reglementarea Uniunii Europene care îl instituie;
    b) plata taxei la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi altor taxe datorate la punerea în liberă circulaţie a mărfurilor şi, dacă este cazul, constituirea garanţiei potrivit art. 4.


    ART. 7
    (1) În situaţia în care, în urma unui eventual control documentar, se constată că respectivul contingent tarifar este epuizat sau declaraţia vamală este completată necorespunzător, biroul vamal nu acordă liberul de vamă pentru mărfurile în cauză, iar declaraţia vamală se respinge, conform prevederilor art. 26 şi 27 din anexa la OPAVR nr. 2.478/2025.
    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1), procedura de declarare poate fi reluată prin depunerea unei alte declaraţii vamale, cu sau fără cerere de alocare a unui contingent tarifar.

    ART. 8
    Cererea de alocare este considerată validă la momentul acordării liberului de vamă, conform prevederilor art. 194 şi 195 din Codul vamal al Uniunii şi ale art. 246 şi 247 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Comunicarea cererii de alocare
    ART. 9
    Comunicarea cererii de alocare se efectuează conform programului de alocare a contingentelor tarifare şi graficului de alocare a contingentelor tarifare.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Măsuri administrative luate ca urmare a deciziei asupra cererii de alocare
    ART. 10
    (1) Decizia Comisiei Europene privind alocarea totală, parţială sau respingerea cererii valide de alocare a contingentului tarifar este preluată automat în aplicaţia COTA-RO şi retransmisă, prin intermediul SNI, biroului vamal în evidenţa căruia se află declaraţia vamală.
    (2) Biroul vamal verifică primirea în SNI a deciziei Comisiei Europene şi procesează o nouă versiune a declaraţiei vamale, cu modificările survenite ca urmare a alocării totale sau parţiale ori a respingerii alocării contigentului tarifar de către Comisia Europeană.
    (3) În termen de 7 zile lucrătoare de la momentul alocării contingentului tarifar, biroul vamal procedează la regularizarea situaţiei, prin:
    a) întocmirea deciziei pentru regularizarea situaţiei cu diferenţele de încasat. Decizia pentru regularizarea situaţiei se comunică debitorului, în vederea încasării acestor diferenţe;
    b) deblocarea, dacă este cazul, a garanţiei constituite potrivit art. 4.


    CAP. III
    Situaţii excepţionale
    SECŢIUNEA 1
    Alocarea eronată sau retroactivă
    ART. 11
    (1) În cazul în care, după acordarea liberului de vamă, în cadrul unui eventual control ulterior sau al reverificărilor se constată că mărfurile nu îndeplineau condiţiile pentru acordarea tratamentului tarifar favorabil în cadrul contingentului tarifar, biroul vamal unde s-a depus declaraţia de punere în liberă circulaţie procedează la returnarea în cel mai scurt timp a cantităţii necuvenite, încasarea cuantumului taxelor la import sau la export corespunzător datoriei vamale şi a altor taxe, prin întocmirea deciziei pentru regularizarea situaţiei. Returnarea cantităţilor necuvenite se realizează automat în sistemul SNI, printr-o cerere de modificare a declaraţiei vamale, după liberul de vamă. Actualizarea declaraţiei de punere în liberă circulaţie ca urmare a unui control ulterior sau a unei reverificări şi crearea versiunii finale a declaraţiei vamale revin în sarcina biroului vamal.
    (2) Aplicaţia COTA-RO preia automat respectiva cerere de returnare a cantităţii sau valoarea din contingentul tarifar alocată eronat.

    ART. 12
    (1) Declarantul vamal poate depune retroactiv în SNI o solicitare de modificare după liberul de vamă, pentru declaraţiile vamale care au avut cereri de cotă alocate parţial, respinse, sau pentru declaraţiile vamale care nu au avut iniţial o cerere de cotă, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiţii:
    a) declaraţia vamală a fost depusă în cadrul termenului de valabilitate a reglementării Uniunii Europene care stabileşte contingentul tarifar;
    b) sunt îndeplinite toate condiţiile prevăzute de reglementarea care instituie contingentul tarifar;
    c) balanţa contingentului tarifar de la data acceptării declaraţiei vamale nu este epuizată la data depunerii cererii de alocare retroactivă.

    (2) Cererea de alocare retroactivă şi declaraţia vamală se verifică de către biroul vamal, iar dacă cererea îndeplineşte toate condiţiile prevăzute la alin. (1), se acceptă, generându-se automat în aplicaţia COTA-RO a nouă cerere de cotă, care se transmite către Comisia Europeană în condiţiile şi termenele menţionate în cap. II secţiunea a 3-a - Comunicarea cererii de alocare.
    (3) Decizia Comisiei Europene privind alocarea totală, alocarea parţială sau respingerea cererii de alocare retroactivă a contingentului tarifar va putea fi vizualizată în modul COTA din SNI, iar biroul vamal procedează la regularizarea situaţiei, dacă este cazul.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Procedura alternativă
    ART. 13
    (1) În cazul indisponibilităţii temporare a SNI, care împiedică procesarea cererii de alocare a contingentului tarifar, se procedează după cum urmează:
    a) la data acordării liberului de vamă, biroul vamal transmite BC, prin e-mail, o informare privind utilizarea procedurii alternative, însoţită de o copie a declaraţiei vamale pe suport hârtie;
    b) datele din declaraţia vamală pe suport hârtie sunt introduse în sistemul informatic în maximum 24 de ore de la restabilirea funcţionării aplicaţiei SNI. Sistemul va genera automat o cerere de cotă, preluată în aplicaţia COTA-RO, care va fi transmisă automat către Comisia Europeană;
    c) decizia Comisiei Europene privind aprobarea alocării totale sau parţiale ori respingerea cererii de alocare a contingentului tarifar va putea fi vizualizată în modul COTA - SNI, imediat după primirea acesteia;
    d) biroul vamal procedează corespunzător la regularizarea situaţiei în termen de 7 zile lucrătoare de la primirea deciziei Comisiei Europene.

    (2) În cazul indisponibilităţii aplicaţiei COTA-RO, care împiedică transmiterea electronică a cererii de alocare, BC informează imediat Comisia, prin e-mail, în legătură cu problemele de funcţionare ale aplicaţiei COTA-RO, iar alocările pentru ziua respectivă se suspendă, în conformitate cu art. 51 alin. (1) din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 14
    Dispoziţiile prezentelor norme tehnice se completează cu prevederile Codului vamal al Uniunii şi ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/2.447.

    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016