Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 9 aprilie 2019  privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale şi a unor raportări financiare lunare ale instituţiilor publice în anul 2019    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 9 aprilie 2019 privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale şi a unor raportări financiare lunare ale instituţiilor publice în anul 2019

EMITENT: Ministerul Finanţelor Publice
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 284 din 15 aprilie 2019
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.998 din 9 aprilie 2019, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 284 din 15 aprilie 2019.
──────────
    CAP. I
    Situaţii financiare trimestriale şi raportări financiare lunare
    1.1. Situaţiile financiare întocmite de instituţiile publice la finalul trimestrelor I, II şi III în anul 2019 se compun din: bilanţ, cont de rezultat patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie, conturi de execuţie bugetară şi anexe la situaţiile financiare care includ politici contabile şi note explicative.
    1.2. Situaţiile financiare trimestriale se întocmesc utilizând conturile contabile la nivel de cont sintetic de gradul III prevăzute în Normele metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
    1.3. Situaţiile financiare trimestriale se întocmesc pe modelele aprobate prin:
    - Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 629/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2009, cu modificările şi completările ulterioare (anexele nr. 2-5, 9, 12, 14a, 14b, 17, 20a, 20b, 27, 28, 30, 30b, 30b.1 şi 40a-40c la situaţiile financiare);
    – Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 79/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2009, cu modificările ulterioare (anexa nr. 32 la situaţiile financiare);
    – Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 82/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2015, pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, precum şi pentru modificarea şi completarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii publice, cu completările ulterioare (anexa nr. 1 la situaţiile financiare);
    – Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.762/2018 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale şi a unor raportări financiare lunare ale instituţiilor publice în anul 2018, precum şi pentru modificarea şi completarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii publice (anexa 19 la situaţiile financiare);
    – Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 129/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2018 şi pentru modificarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii instituţiilor publice (anexele 6, 7, 7b, 11, 13, 15, 16 şi 18 la situaţiile financiare).

    1.4.(1) Modelele formularelor actualizate pentru situaţiile financiare trimestriale şi raportările financiare lunare în anul 2019, precum şi corelaţiile ce trebuie respectate între formularele de situaţii financiare în anul 2019 sunt publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice: www.mfinante.ro/domenii de activitate/reglementari contabile/institutii publice/legislatie.
    1.4.(2) Corelaţiile care trebuie respectate între formularele de situaţii financiare în anul 2019 sunt cele prevăzute în anexa nr. 3 „Corelaţii între formularele de situaţii financiare trimestriale“ la Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 640/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2017, pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea contabilităţii instituţiilor publice, Planul de conturi pentru instituţiile publice şi instrucţiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.917/2005, precum şi pentru modificarea şi completarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii publice, precum şi cele prevăzute în prezentul ordin.
    1.5. Cerinţe privind întocmirea situaţiilor financiare trimestriale:
    1.5.(1) La întocmirea formularului „Bilanţ“ (anexa nr. 1 la situaţiile financiare) se are în vedere şi completarea rândurilor 22.1 „Avansuri acordate“ şi 61.1 „Avansuri primite“.
    1.5.(1).1. Formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 la situaţiile financiare) prezintă existenţa şi mişcările de numerar aflate în conturile de venituri şi cheltuieli bugetare, conturile de disponibilităţi deschise la unităţile Trezoreriei Statului şi în casieria (în lei) ale instituţiilor publice, pe următoarea structură:
    - Fluxurile de trezorerie din activitatea operaţională prezintă mişcările de numerar (încasări şi plăţi) rezultate din activitatea curentă. Fluxurile de trezorerie din activitatea operaţională se corelează cu codurile din clasificaţia bugetară a veniturilor şi cheltuielilor, altele decât cele menţionate pentru activitatea de investiţii şi activitatea de finanţare.
    – Fluxurile de trezorerie din activitatea de investiţii prezintă mişcările de numerar (încasări şi plăţi) rezultate din achiziţiile ori vânzările de active fixe. Fluxurile de trezorerie din activitatea de finanţare se corelează cu clasificaţia bugetară astfel:
    • încasările se corelează cu codul 39 „Venituri din valorificarea unor bunuri“;
    • plăţile se corelează cu codurile 71 „Active nefinanciare“ şi 72 „Active financiare“.

    – Fluxurile de trezorerie din activitatea de finanţare prezintă mişcările de numerar (încasări şi plăţi) rezultate din împrumuturi primite, rambursate, acordate, ori alte surse financiare.
    – Fluxurile de trezorerie din activitatea de finanţare se corelează cu clasificaţia bugetară astfel:
    • încasările se corelează cu sumele reprezentând încasări din rambursarea împrumuturilor acordate preluate din codurile 40 „Încasări din rambursarea împrumuturilor acordate“ şi 41 „Alte operaţiuni financiare“ şi codul 31 „Venituri din dobânzi“ (numai pentru dobânzile încasate la împrumuturile acordate);
    • plăţile se corelează cu codurile 80 „Împrumuturi“, 81 „Rambursări de credite“ şi 30 „Dobânzi“.

    În formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa 3 la situaţiile financiare) corelaţiile dintre fluxurile de trezorerie din activitatea operaţională şi activitatea de investiţii şi clasificaţia bugetară nu se respectă în situaţia plăţilor efectuate de la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“, titlul 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“ şi de la titlul 65 „Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabilă“.
    Plăţile efectuate de la aceste titluri se vor repartiza pe grupele de fluxuri de trezorerie: din activitatea operaţională şi din activitatea de investiţii, în funcţie de natura acestora.
    Formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 la situaţiile financiare) se completează astfel:
    Coloana 1 se completează cu totalul numerarului în lei aflat în casieria instituţiei, în conturile de venituri şi cheltuieli bugetare şi în conturile de disponibilităţi deschise la Trezoreria Statului.
    Coloana 2 se completează cu numerarul aflat în casieria instituţiei evidenţiat în contul 5310101 „Casa în lei“.
    Coloanele de la 3 la 12 se completează astfel:
    Veniturile bugetului de stat (sursa A), bugetelor locale (sursa A), bugetului asigurărilor sociale de stat (sursa A), bugetului asigurărilor pentru şomaj (sursa A), bugetului instituţiilor finanţate integral din venituri proprii (sursa F), bugetului instituţiilor finanţate din venituri proprii şi subvenţii (sursa G), bugetului activităţilor finanţate integral din venituri proprii (sursa E), bugetului activităţii de privatizare (sursa H), bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate (sursa A), bugetului Fondului pentru mediu (sursa I), bugetului Trezoreriei Statului (sursa J) se completează în „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa 3 la situaţiile financiare) cu veniturile încasate diminuate cu restituirile din venituri, evidenţiate în conturile: 5200100, 5210100, 5240100, 5250101, 5250102, 5600101, 5610101, 5620101, 5710100, 5740101, 5740102, 5750100.
    Plăţile bugetului de stat (sursa A), bugetelor locale (sursa A), bugetului asigurărilor sociale de stat (sursa A), bugetului asigurărilor pentru şomaj (sursa A), bugetului instituţiilor finanţate integral din venituri proprii (sursa F), bugetului instituţiilor finanţate din venituri proprii şi subvenţii (sursa G), bugetului activităţilor finanţate integral din venituri proprii (sursa E), bugetului activităţii de privatizare (sursa H), bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate (sursa A), bugetului Fondului pentru mediu (sursa I), bugetului Trezoreriei Statului (sursa J) se completează în „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa 3 la situaţiile financiare) cu soldurile conturilor de finanţare bugetară 7700000 „Finanţare de la buget“ aferente fiecărei surse de finanţare.
    Soldul pentru conturile de finanţare bugetară se stabileşte ca diferenţă între plăţi efectuate şi încasări (sume recuperate din finanţarea anului curent reprezentând reconstituirea creditelor bugetare) şi reflectă totalul plăţilor nete de casă.
    Coloana 13 - la încasări se completează cu veniturile încasate diminuate cu restituirile din venituri pentru bugetele creditelor externe (sursa B) şi bugetele creditelor interne (sursa C), evidenţiate în conturile: 5130101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne şi externe contractate de stat la trezorerie“, 5140101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne şi externe garantate de stat la trezorerie“, 5160101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne şi externe contractate de autorităţile administraţiei publice locale la trezorerie“, 5170101 „Disponibil în lei din împrumuturi interne şi externe garantate de autorităţile administraţiei publice locale la trezorerie“, la codurile bugetare de venituri 41.02.00 „Sume aferente creditelor interne“ şi 41.03.00 „Sume aferente creditelor externe“.
    Coloana 13 - la plăţi se completează cu soldul contului 7700000 „Finanţarea de la buget“, reprezentând plăţile nete de casă, efectuate din bugetul creditelor externe (sursa B) şi bugetul creditelor interne (sursa C).
    La raportările trimestriale, pentru conturile: 5130301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de stat“, 5130302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de stat“, 5140301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de stat“, 5140302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de stat“, 5160301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de autorităţile administraţiei publice locale“, 5160302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de autorităţile administraţiei publice locale“, 5170301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de autorităţile administraţiei publice locale“, 5170302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de autorităţile administraţiei publice locale“, se completează soldul iniţial pe rd. 14, iar sumele care au fost transferate la începutul anului din conturile de disponibil în conturile bugetelor respective se completează pe rd. 14.3.
    Coloana 14 - la încasări se completează cu veniturile încasate diminuate cu restituirile din venituri pentru bugetul fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D) evidenţiate în contul: 5150103 „Disponibil în lei din fonduri externe nerambursabile la trezorerie - venituri ale bugetului fondurilor externe nerambursabile (sursa D)“.
    Coloana 14 - la plăţi se completează cu soldul contului 7700000 „Finanţarea de la buget“, reprezentând plăţile nete de casă, efectuate din bugetul fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D).
    La raportările trimestriale, pentru contul 5150600 „Disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor“ se completează soldul iniţial pe rd. 14, iar sumele care au fost transferate la începutul anului din contul de disponibil în contul bugetului respectiv se completează pe rd. 14.3.
    Coloana 15 - la încasări se completează cu încasările în conturile de disponibil deschise pe numele instituţiilor publice, prevăzute de Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 720/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice privind execuţia bugetelor de venituri şi cheltuieli ale instituţiilor publice autonome, instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii şi activităţilor finanţate integral din venituri proprii, inclusiv a bugetelor creditelor interne, bugetelor creditelor externe, bugetelor fondurilor externe nerambursabile, bugetelor fondului de risc şi bugetelor privind activitatea de privatizare, gestionate de instituţiile publice, indiferent de modalitatea de organizare şi finanţare a acestora, cu modificările şi completările ulterioare.
    Coloana 15 - la plăţi se completează cu plăţile din conturile de disponibil deschise pe numele instituţiilor publice, prevăzute de Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 720/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
    La rândul 14 „Numerar şi echivalent de numerar la începutul anului“ se raportează: rezultatele din anii precedenţi ale bugetului local, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, bugetului Fondului pentru mediu, bugetului Trezoreriei Statului, bugetului instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, bugetului instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii, bugetului activităţilor finanţate integral din venituri proprii, bugetului aferent activităţii de privatizare, bugetului fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D), în situaţia în care este aprobat cu buget de venituri şi cheltuieli, soldul iniţial al contului de disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor, în situaţia în care bugetul FEN (sursa D) nu este aprobat cu buget de venituri şi soldurile iniţiale ale conturilor de disponibil din împrumuturi din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor, pe coloanele bugetelor respective în formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“.
    Sumele utilizate din excedentul anului precedent sub formă de împrumut, evidenţiate la rd. 14.2, se raportează în cursul exerciţiului la încasări la „Numerar din activitatea de finanţare“. Plăţile efectuate în cursul exerciţiului din aceste sume se raportează la „Numerar din activitatea operaţională“ sau „Numerar din activitatea de investiţii“, în funcţie de natura cheltuielilor, după caz.
    Rândul 14.1 „Sume recuperate/primite în excedentul anului precedent“ se completează astfel:
    - pentru bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, bugetul instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii, bugetul instituţiilor publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii, bugetul activităţii finanţate integral din venituri proprii, bugetul fondurilor externe nerambursabile - sursa D în situaţia în care este aprobat cu buget de venituri şi cheltuieli, bugetul privind activitatea de privatizare - cu sumele recuperate în excedentul anilor precedenţi;
    – cu sumele reprezentând reîntregirea excedentului cu depozitele, dacă operaţiunile au avut loc în exerciţii financiare diferite;
    – cu sumele primite în excedentul anului precedent în situaţia reorganizărilor.

    Rândul 14.2 „Sume utilizate/transferate din excedentul anului precedent“ se completează astfel:
    - pentru bugetele: locale, instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii, activităţilor finanţate integral din venituri proprii, fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D) în situaţia existenţei unui buget de venituri şi cheltuieli, activităţii de privatizare, Fondului pentru mediu - cu sumele utilizate din excedentul anului precedent pentru efectuarea de cheltuieli, acoperirea golurilor temporare de casă;
    – pentru bugetul instituţiilor publice finanţate integral din venituri proprii şi bugetul activităţilor finanţate integral din venituri proprii - cu sumele transferate din excedent la bugetul local;
    – cu sume transferate din excedent pentru constituirea de depozite în trezorerie;
    – cu sumele transferate din excedentul anului precedent în situaţia reorganizărilor.

    La sfârşitul exerciţiului financiar, sumele raportate la rd. 14.1 şi 14.2 trebuie să fie egale, cu următoarele excepţii:
    - sumele transferate din excedentul instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral din venituri proprii, care se preiau ca venit la bugetul local;
    – sumele transferate din excedent pentru constituirea de depozite în trezorerie, precum şi în situaţia reîntregirii excedentului cu depozitele, dacă operaţiunile au avut loc în exerciţii financiare diferite;
    – sumele din excedentul anilor precedenţi ale sistemului asigurărilor pentru şomaj utilizate pentru acoperirea deficitului din anii anteriori al acestuia;
    – sumele primite/transferate în/din excedentul anului precedent în situaţia reorganizărilor.

    Ordonatorii de credite cuprind în raportul de analiză pe bază de bilanţ, ce însoţeşte situaţiile financiare anuale, informaţii cu privire la situaţiile menţionate ca excepţii.
    Rândul 14.3 „Sume transferate din disponibilul neutilizat la finele anului precedent“ se completează pentru bugetul fondurilor externe nerambursabile (sursa 08/D), în situaţia existenţei doar a unui buget de cheltuieli, precum şi pentru bugetul creditelor interne şi bugetul creditelor externe, cu sumele neutilizate la finele anului precedent, transferate la începutul anului din conturile de disponibil în conturile bugetelor respective.
    La rd. 15 „Numerar şi echivalent de numerar la sfârşitul perioadei“, coloana 13 „Buget împrumuturi interne şi externe“, la raportările anuale, se completează soldul final al conturilor: 5130301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de stat“, 5130302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de stat“, 5140301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de stat“, 5140302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de stat“, 5160301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de autorităţile administraţiei publice locale“, 5160302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi contractate de autorităţile administraţiei publice locale“, 5170301 „Disponibil în lei al bugetului creditelor interne din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de autorităţile administraţiei publice locale“, 5170302 „Disponibil în lei al bugetului creditelor externe din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor - din împrumuturi garantate de autorităţile administraţiei publice locale“.
    La rd. 15 „Numerar şi echivalent de numerar la sfârşitul perioadei“, coloana 14 „Bugetul fondurilor externe nerambursabile“, la raportările anuale, se completează soldul final al contului 5150600 „Disponibil al bugetului fondurilor externe nerambursabile din sume neutilizate în anul curent şi reportate în anul următor“.
    Sumele primite din prefinanţare sau din rambursările provenite din fonduri externe nerambursabile postaderare (codurile bugetare: 45.xx, 48.xx, 41.04) se raportează la activitatea operaţională la încasări, în formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 şi anexa nr. 4 la situaţiile financiare).
    Sumele încasate la codul bugetar 40.16.00 „Sume primite în cadrul mecanismului decontării cererilor de plată“ se raportează în „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 la situaţiile financiare) la activitatea operaţională.
    Instituţiile publice care înregistrează în creditul contului 8077000 „Sume solicitate la rambursare aferente fondurilor externe nerambursabile postaderare în curs de virare la buget“ sumele rambursate în conturile de venituri ale bugetului de stat sau local nu raportează în formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 la situaţiile financiare).
    Sumele recuperate în anul curent din finanţarea anilor precedenţi încasate la codurile bugetare: 85.01.01 „Plăţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în anul curent în secţiunea de funcţionare a bugetului local“ şi 85.01.03 „Plăţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în anul curent aferente cheltuielilor curente şi operaţiunilor financiare ale altor instituţii publice“ se raportează în formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 la situaţiile financiare) la activitatea operaţională.
    Sumele recuperate în anul curent din finanţarea anilor precedenţi încasate la codurile bugetare: 85.01.02 „Plăţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în anul curent în secţiunea de dezvoltare a bugetului local“ şi 85.01.04 „Plăţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în anul curent aferente cheltuielilor de capital ale altor instituţii publice“ se raportează în formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 la situaţiile financiare) la activitatea de investiţii.
    Sumele recuperate în anul curent din finanţarea anilor precedenţi încasate la codul bugetar: 85.01.05 „Plăţi efectuate în anii precedenţi şi recuperate în anul curent aferente fondurilor externe nerambursabile“ se raportează în formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 la situaţiile financiare) pe cele 3 grupe: din activitatea operaţională, din activitatea de
    investiţii şi din activitatea de finanţare, în funcţie de natura acestora.
    Sumele încasate la codurile bugetare 41.02 „Sume aferente creditelor interne“ şi 41.03 „Sume aferente creditelor externe“ se raportează în formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexele nr. 3 şi 4 la situaţiile financiare) la activitatea de finanţare.
    În formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 la situaţiile financiare) care se depune de către unităţile de învăţământ preuniversitar la unitatea administrativ-teritorială nu se mai completează coloana 3 pentru finanţarea de la bugetul de stat.


    1.5.(1).2. Instituţiile publice au obligaţia să verifice corespondenţa datelor înscrise în fluxul de trezorerie (anexele nr. 3 şi 4 la situaţiile financiare) cu cele din extrasele de cont eliberate de unităţile Trezoreriei Statului sau de instituţiile de credit, după caz.
    Instituţiile publice au obligaţia să prezinte la unităţile Trezoreriei Statului la care au deschise conturile formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 la situaţiile financiare) pentru obţinerea vizei privind exactitatea soldurilor conturilor de disponibilităţi şi pentru asigurarea concordanţei datelor din contabilitatea instituţiilor publice cu cele din contabilitatea unităţilor Trezoreriei Statului.
    Datele înscrise în formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 3 la situaţiile financiare) trebuie să corespundă cu datele din evidenţa Trezoreriei Statului, altfel aceasta restituie situaţia instituţiei publice respective pentru a introduce corecţiile corespunzătoare. Viza Trezoreriei Statului se acordă pentru datele înscrise pe rândurile 14 şi 15, coloana 15.

    1.5.(2).1. Formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 4 la situaţiile financiare) prezintă existenţa şi mişcările de numerar aflate în conturile de disponibilităţi deschise la instituţiile de credit şi în casieria (în valută) instituţiilor publice.
    În formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 4 la situaţiile financiare), la rândurile 15 şi 16 se înscriu numai diferenţele de curs valutar favorabile/nefavorabile rezultate din reevaluarea soldurilor conturilor de numerar şi echivalent de numerar la sfârşitul perioadei de raportare.

    1.5.(2).2. La depunerea la ordonatorul de credite superior, formularul „Situaţia fluxurilor de trezorerie“ (anexa nr. 4 la situaţiile financiare) este însoţit de copii ale extraselor de cont pentru a confirma exactitatea soldurilor conturilor de disponibilităţi deschise la instituţiile de credit.
    1.5.(3).1. La întocmirea conturilor de execuţie - venituri (anexele nr. 5, 9, 12, 17) şi a conturilor de execuţie - cheltuieli (anexele nr. 6, 7, 7b, 11, 13, 15, 16, 18) în anul 2019 se au în vedere următoarele:
    - Informaţiile referitoare la prevederi bugetare se completează potrivit structurii indicatorilor aprobaţi prin Legea bugetului de stat pe anul 2019 nr. 50/2019, prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2019 nr. 47/2019, prin Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celorlalte acte normative în vigoare;
    – cap. IV pct. 4.2. (1), 4.2. (2), 4.3. (3), 4.4,4.5-4.8 şi 4.10-4.13 din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2018 şi pentru modificarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii instituţiilor publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 129/2019.

    1.5.(3).2. Formularele „Contul de execuţie bugetară - Cheltuieli“ (anexele nr. 6, 7, 7b, 11, 13, 15, 16 şi 18 la situaţiile financiare), la raportarea trimestrială, se completează după cum urmează:
    - credite de angajament aprobate la finele perioadei de raportare (coloana 1);
    – credite de angajament trimestriale cumulate (coloana 2);
    – credite bugetare aprobate la finele perioadei de raportare (coloana 3);
    – credite bugetare trimestriale cumulate (coloana 4).
    La formularele „Contul de execuţie bugetară - Cheltuieli“ (anexele nr. 7b, 11, 13, 15, 16 şi 18 la situaţiile financiare), la raportarea trimestrială, coloanele 1 şi 2 se completează la instituţiile publice definite potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, pentru acţiunile multianuale.

    1.5.(3).3. La întocmirea conturilor de execuţie - venituri (anexele nr. 5, 9, 12, 17) se au în vedere şi veniturile încasate în numerar nedepuse în conturile de trezorerie.
    Sumele raportate în conturile de execuţie - venituri la coloana 4 reprezentând „Drepturi constatate din anii precedenţi“ trebuie să corespundă cu sumele raportate la coloana 8 „Drepturi constatate de încasat“ din aceleaşi formulare, întocmite la 31 decembrie 2018.

    1.5.(3).4. Unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice subordonate acestora care nu au bugetul aprobat până la data depunerii situaţiilor financiare aferente trimestrului I 2019 raportează în „Conturile de execuţie - Venituri“ şi, respectiv, „Conturile de execuţie - Cheltuieli“ următorii indicatori, astfel:
    - „Prevederile bugetare aprobate la finele perioadei de raportare“ (col. 1) se completează cu prevederile din proiectul de buget întocmit pentru anul 2019.
    – „Prevederile bugetare trimestriale cumulate“ (col. 2) se completează la nivelul încasărilor realizate în trimestrul I 2019.
    – „Creditele de angajament la finele perioadei de raportare“ (col. 1) se completează cu prevederile din anexele la proiectul de buget întocmit pentru anul 2019.
    – „Creditele de angajament trimestriale cumulate“ (col. 2) nu se completează.
    – „Creditele bugetare aprobate la finele perioadei de raportare“ (col. 3) se completează cu prevederile din proiectul de buget întocmit pentru anul 2019.
    – „Creditele bugetare trimestriale cumulate“ (col. 4) se completează la nivelul plăţilor efectuate în trimestrul I 2019.
    Unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice subordonate acestora care au bugetul aprobat până la data depunerii situaţiilor financiare aferente trimestrului I 2019 raportează „Conturile de execuţie - Venituri“ şi, respectiv, „Conturile de execuţie - Cheltuieli“ conform bugetului aprobat.

    1.5.(3).5. Plăţile efectuate din fonduri externe nerambursabile de preaderare (PHARE, ISPA) de către agenţii/autorităţi de implementare în numele instituţiei publice, care se raportează în „Conturile de execuţie a bugetului - Cheltuieli“ (anexele nr. 6 şi 7 la situaţiile financiare), întocmite de autorităţile publice, ministere, celelalte organe ale administraţiei publice centrale, instituţiile publice autonome şi instituţiile publice aflate în subordine, în coordonare sau sub autoritatea lor, poartă viza agenţiilor/autorităţilor de implementare prin care se confirmă exactitatea plăţilor raportate în conturile de execuţie de către instituţiile publice - beneficiari ai fondurilor externe nerambursabile.
    Plăţile efectuate din fonduri externe nerambursabile de preaderare (PHARE, ISPA) de către agenţii/autorităţi de implementare în numele instituţiei publice, care se raportează în formularul „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli“ (anexa nr. 7b la situaţiile financiare) şi în formularul „Contul de execuţie a bugetului fondurilor externe nerambursabile - Cheltuieli“ (anexa nr. 18 la situaţiile financiare), se pun de acord cu datele din evidenţa agenţiilor/autorităţilor de implementare.

    1.5.(4).1. Formularul „Disponibil din mijloace cu destinaţie specială“ (anexa nr. 14a la situaţiile financiare) se completează de către instituţiile publice de subordonare centrală.
    Rândul 12 „Alte fonduri cu destinaţie specială“ se detaliază pe fonduri în raportul de analiză pe bază de bilanţ.
    La completarea formularului se au în vedere prevederile pct. 2.(11), mai puţin tezele 1 şi 3, din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2014, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 556/2014, cu completările ulterioare.

    1.5.(4).2. Formularul „Disponibil din mijloace cu destinaţie specială“ (anexa nr. 14b la situaţiile financiare) se completează de către instituţiile publice de subordonare locală.
    La completarea formularului se au în vedere prevederile pct. 2.(12) din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2014, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 556/2014, cu completările ulterioare.

    1.5.(5).1. Formularul „Situaţia plăţilor efectuate şi a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanţate din FEN postaderare“ (anexa nr. 19 la situaţiile financiare) se completează de instituţiile publice care sunt beneficiari şi derulează proiecte cu finanţare externă nerambursabilă postaderare, pentru plăţile efectuate de la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ şi la titlul 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“.
    1.5.(5).2. Formularul „Situaţia plăţilor efectuate şi a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanţate din FEN postaderare“ (anexa nr. 19 la situaţiile financiare) se completează distinct pe fiecare sursă de finanţare (mai puţin sursa 08 - bugetul fondurilor externe nerambursabile).
    1.5.(5).3. Plăţile raportate de instituţiile publice la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ şi la titlul 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“, raportate în anexele nr. 7 şi 7b, întocmite potrivit bugetului aprobat, trebuie să corespundă cu plăţile raportate în formularul „Situaţia plăţilor efectuate şi a sumelor declarate pentru cota-parte aferentă cheltuielilor finanţate din FEN postaderare“ (anexa nr. 19 la situaţiile financiare).
    1.5.(5).4. În cazul proiectelor derulate în parteneriat, instituţiile publice, în calitate de lideri sau parteneri, completează anexa nr. 19 la situaţiile financiare cu informaţii privind plăţile efectuate potrivit bugetului aprobat pentru activităţile pe care s-au angajat să le asigure în scopul implementării proiectului, conform acordului de parteneriat, precum şi cu informaţii privind sumele rambursate/neautorizate/deduse din sumele solicitate aferente propriilor activităţi.
    1.5.(5).5. Anexa nr. 19 se completează potrivit prevederilor pct. 1.5.(6).5 din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale şi a unor raportări financiare lunare ale instituţiilor publice în anul 2018, precum şi pentru modificarea şi completarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.762/2018.
    1.5.(6).1. Formularul „Situaţia sumelor primite direct de la Comisia Europeană/alţi donatori şi a plăţilor din FEN postaderare“ (anexa nr. 20a la situaţiile financiare) se completează de instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de sursa de finanţare, care primesc direct de la Comisia Europeană/alţi donatori fonduri externe nerambursabile postaderare (de exemplu: Autoritatea de certificare şi plată, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice etc.) şi apoi efectuează plăţi către autorităţile de management, agenţii de plăţi, instituţii publice subordonate în calitate de beneficiari sau alţi beneficiari de fonduri externe nerambursabile.
    1.5.(6).2. Anexa nr. 20a se completează potrivit prevederilor pct. 4.21.(1) din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2012, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice nr. 71/2013, cu modificările ulterioare.
    1.5.(7).1. Formularul „Situaţia sumelor primite indirect de la Comisia Europeană/alţi donatori şi a plăţilor din FEN postaderare“ (anexa nr. 20b la situaţiile financiare) se completează de instituţiile publice, indiferent de subordonare şi de sursa de finanţare, care primesc fonduri externe nerambursabile postaderare prin autorităţi de certificare, instituţii publice ierarhic superioare, după caz, şi care ulterior efectuează plăţi din aceste sume (de exemplu: autorităţi de management, agenţii de plăţi, operatori de program, alte instituţii publice).
    1.5.(7).2. Anexa nr. 20b se completează potrivit prevederilor pct. 4.21. (2) din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2012, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice nr. 71/2013, cu modificările ulterioare.
    1.5.(7).3. Anexa nr. 20b nu se completează de instituţiile publice care au calitatea de beneficiari sau de lideri de proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare, care primesc prefinanţări şi rambursări prin autorităţile de management din România în conturile de venituri ale bugetelor proprii.
    1.5.(8).1. Formularul „Situaţia plăţilor efectuate din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (titlul 56 şi titlul 58)“ (anexa nr. 27 la situaţiile financiare) se completează de instituţiile publice care derulează proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile postaderare.
    1.5.(8).2. În anexa nr. 27 „Situaţia plăţilor efectuate din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (titlul 56 şi titlul 58)“ totalul plăţilor raportate de instituţiile publice la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ şi la titlul 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“ se detaliază pe fiecare sursă de finanţare, pe naturi de cheltuieli, şi trebuie să corespundă cu totalul plăţilor raportate în anexa nr. 7 sau 7b la situaţiile financiare, la cele două titluri (coloana 7).
    1.5.(9).1. Formularul „Situaţia plăţilor efectuate la titlul 65 «Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabil㻓 (anexa nr. 28 la situaţiile financiare) se completează de instituţiile publice finanţate integral din bugetul de stat, din venituri proprii de subordonare centrală, cu informaţii privind plăţile efectuate pentru programele cu finanţare rambursabilă.
    1.5.(9).2. În anexa nr. 28 „Situaţia plăţilor efectuate la titlul 65 «Cheltuieli aferente programelor cu finanţare rambursabil㻓 totalul plăţilor raportate de instituţiile publice la titlul 65 se detaliază pe fiecare sursă de finanţare, pe naturi de cheltuieli, şi trebuie să corespundă cu totalul plăţilor raportate în anexa nr. 7 la situaţiile financiare (coloana 7).
    1.5.(10). Formularul „Plăţi restante“ (anexa nr. 30 la situaţiile financiare) se completează de autorităţile publice, ministere, celelalte organe ale administraţiei publice centrale, instituţiile publice autonome şi instituţiile publice aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea lor, cu sumele reprezentând plăţi restante din: bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, credite externe, credite interne, fonduri externe nerambursabile, bugetul Fondului pentru mediu, al instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii/activităţi finanţate integral din venituri proprii. Se completează câte un formular distinct pentru fiecare cod înscris în subsolul acestuia.
    1.5.(11) Formularul „Plăţi restante“ [anexa nr. 30b la situaţiile financiare modificată conform prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, nr. 1.248/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor art. 49 alin. (13^1) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale şi de modificare şi completare a Normelor metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2009, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 629/2009] se completează de unităţile administrativ-teritoriale, precum şi de instituţiile publice din subordinea acestora, indiferent de modul de finanţare.
    1.5.(12) 1.5.(12) Plăţile restante se completează potrivit prevederilor pct. 4.28.(3)-4.28.(7) din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2014, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 96/2015, cu modificările ulterioare.
    1.5.(13) Formularul „Situaţia sumelor evidenţiate în conturi în afara bilanţului rezultate din operaţiuni ce decurg din administrarea veniturilor bugetului general consolidat“ (anexa nr. 32 la situaţiile financiare) se completează de către creditorii bugetari (Ministerul Finanţelor Publice, Casa Naţională de Pensii Publice, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Casa Naţională de Asigurări de Sănătate) care, potrivit legii, gestionează veniturile bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru şomaj, bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în vederea raportării prin situaţiile financiare a bunurilor sechestrate ca măsură asiguratorie dispusă prin procedură administrativă şi ca modalitate de executare silită a garanţiilor depuse de contribuabili pentru înlesnirile acordate etc. Această anexă se completează cu soldurile conturilor în afara bilanţului specifice operaţiunilor respective.
    1.5.(14).1. În vederea întocmirii corecte a formularului „Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia centrală la data de ...“ (anexa nr. 40a la situaţiile financiare), a formularului „Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia locală la data de ...“ (anexa nr. 40b la situaţiile financiare) şi a formularului „Situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din domeniul asigurărilor sociale (de stat, şomaj, sănătate) la data de ...“ (anexa nr. 40c la situaţiile financiare), instituţiile publice trebuie să dezvolte conturile contabile în analitice distincte, astfel încât acestea să poată furniza informaţii detaliate pe sectoare, precum şi pe subsectoarele administraţiei publice: subsectorul administraţie publică centrală, subsectorul administraţie publică locală, subsectorul asigurări sociale.
    1.5.(14).2. Sectoarele instituţionale, potrivit manualului Sistemul european de conturi (SEC 2010), sunt cele prevăzute la pct. 2.(10) din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2015, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 465/2015.
    1.5.(14).3. În scopul identificării cazurilor de reclasificare a creditelor comerciale în împrumuturi (Maastricht debt) conform deciziei Eurostat se au în vedere prevederile pct. 4.32 şi 4.33 din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare ale instituţiilor publice la 31 decembrie 2018 şi pentru modificarea altor norme metodologice în domeniul contabilităţii instituţiilor publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 129/2019.
    1.5.(15).1. La situaţiile financiare trimestriale în anul 2019, unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, pentru fondurile primite de la bugetul local, întocmesc şi depun la unitatea administrativ-teritorială toate formularele de situaţii financiare în vederea centralizării (de exemplu: bilanţ, contul de rezultat patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie, contul de execuţie a bugetului local, plăţi restante, situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia locală la data de …. ş.a.).
    Aceste formulare cuprind active, datorii, capitaluri proprii, veniturile şi cheltuielile instituţiei efectuate din bugetul local, respectiv plăţile restante, aferente sectorului 02 „Buget local“.

    1.5.(15).2. Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, pentru fondurile primite de la bugetul local şi în bugetele cărora au fost aprobate credite bugetare aferente cluburilor sportive şcolare fără personalitate juridică, iau măsuri în vederea includerii în situaţiile financiare pe care le depun la unitatea administrativ-teritorială în vederea centralizării şi a operaţiunilor efectuate de acestea.
    1.5.(15).3. La situaţiile financiare trimestriale în anul 2019, pentru fondurile primite de la bugetul de stat prin unităţile teritoriale ale Ministerului Educaţiei Naţionale, unităţile de învăţământ preuniversitar de stat întocmesc şi depun toate formularele de situaţii financiare pe care le prezintă inspectoratelor şcolare în vederea centralizării (de exemplu: bilanţ, contul de rezultat patrimonial, situaţia fluxurilor de trezorerie, contul de execuţie a bugetului de stat, plăţi restante, situaţia activelor şi datoriilor financiare ale instituţiilor publice din administraţia centrală ş.a.).
    Aceste formulare cuprind active, datorii, capitaluri proprii, veniturile şi cheltuielile instituţiei efectuate din bugetul de stat, respectiv plăţile restante, aferente sectorului 01 „Buget de stat“.

    1.5.(15).4. Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, pentru fondurile primite de la bugetul de stat prin unităţile teritoriale ale Ministerului Educaţiei Naţionale şi în bugetele cărora au fost aprobate credite bugetare aferente cluburilor sportive şcolare fără personalitate juridică, iau măsuri în vederea includerii în situaţiile financiare pe care le prezintă inspectoratelor şcolare în vederea centralizării şi a operaţiunilor efectuate de acestea.
    1.5.(15).5. Unităţile de învăţământ preuniversitar de stat, ai căror conducători au calitatea de ordonatori terţiari de credite, unifică situaţiile financiare întocmite pentru sectorul 01 „Buget de stat“ şi sector 02 „Buget local“ pe suport hârtie şi le păstrează la sediul acestora.
    Acestea reprezintă documente oficiale de prezentare a patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare.

    1.5.(16) Societatea Română de Radiodifuziune şi Societatea Română de Televiziune depun trimestrial la Ministerul Finanţelor Publice formularul „Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice - Cheltuieli“ (anexa nr. 6 la situaţiile financiare) şi formularul „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli“ (anexa nr. 7 la situaţiile financiare).
    1.5.(17) Ca urmare a efectuării înregistrărilor contabile: 891 „Bilanţ de deschidere“ = 121 „Rezultatul patrimonial“ sau 121 „Rezultatul patrimonial“ = 892 „Bilanţ de închidere“ pot exista diferenţe între rândurile 87 şi 88, coloana 02 din formularul „Bilanţ“ (anexa nr. 1 la situaţiile financiare), întocmit la raportările trimestriale ale anului precedent, şi rândurile 31 şi 32 coloana 01 din formularul „Contul de rezultat patrimonial“ (anexa nr. 2 la situaţiile financiare), întocmit la raportările trimestriale ale anului curent la unităţile teritoriale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Aceste diferenţe nu sunt admise la nivelul situaţiilor financiare trimestriale centralizate ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

    1.6. Cerinţe privind întocmirea raportărilor financiare lunare:
    1.6.(1) Instituţiile publice întocmesc în anul 2019 următoarele raportări financiare lunare:
    A. Autorităţile publice, ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale, instituţiile publice autonome, indiferent de sursa de finanţare:
    a) execuţia centralizată a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii, aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea lor, inclusiv a activităţilor finanţate integral din venituri proprii (potrivit art. 65 din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare) şi a Fondului pentru mediu, în formularele:
    - anexa nr. 5 „Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice - Venituri“;
    – anexa nr. 6 „Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice - Cheltuieli“;
    – anexa nr. 7 „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli“.
    La raportările lunare, la anexa nr. 6 „Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice - Cheltuieli“ şi anexa nr. 7 „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli“ se completează numai coloana 7 „Plăţi efectuate“. Detalierea pe clasificaţia economică se efectuează pe capitole, titluri şi articole de cheltuieli.
    În formularul „Contul de execuţie a bugetului instituţiei publice - Venituri“ se completează numai coloana 6 „Încasări realizate“.


    b) execuţia cheltuielilor efectuate de la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ şi execuţia cheltuielilor efectuate de la titlul 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014 - 2020“ în formularul:
    - anexa nr. 7 „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli“.
    La raportările lunare se completează numai coloana 7 „Plăţi efectuate“. Detalierea pe clasificaţia economică se efectuează pe capitole, titluri, articole şi alineate de cheltuieli.


    c) indicatorii din bilanţ: „Creanţe comerciale şi avansuri“, cod rând 22, „Avansuri acordate“, cod rând 22.1, „Datorii comerciale şi avansuri“, cod rând 61, „Avansuri primite“, cod rând 61.1, „Contribuţii sociale“, cod rând 63.1, „Salariile angajaţilor“, cod rând 72, „Alte drepturi cuvenite altor categorii de persoane (pensii, indemnizaţii de şomaj, burse)“ cod rând 73. Ordonatorii de credite întocmesc o notă explicativă pentru creşterile semnificative ale sumelor raportate în bilanţ la indicatorii menţionat;
    d) anexa nr. 30 „Plăţi restante“. Ordonatorii de credite întocmesc o notă explicativă referitoare la plăţi restante şi arierate, în care se explică cauzele creşterilor semnificative ale sumelor raportate pe categorii de plăţi restante/arierate şi pe număr de zile de întârziere (peste 90 de zile, peste 120 de zile, peste un an), precum şi componenţa sumelor raportate la finele perioadei.

    B. Unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile subordonate acestora, indiferent de sursa de finanţare:
    a) execuţia cheltuielilor efectuate din finanţările rambursabile externe şi interne, în formularele:
    - anexa nr. 15 „Contul de execuţie a bugetului creditelor externe - Cheltuieli“;
    – anexa nr. 16 „Contul de execuţie a bugetului creditelor interne - Cheltuieli“;
    – anexa nr. 7b „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli“.
    La raportările lunare se completează numai coloana 7 „Plăţi efectuate“. Detalierea pe clasificaţia economică se efectuează pe capitole, titluri şi articole de cheltuieli;


    b) execuţia centralizată a bugetelor instituţiilor publice finanţate integral sau parţial din venituri proprii, inclusiv a activităţilor finanţate integral din venituri proprii, în formularele:
    - anexa nr. 9 „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii (de subordonare locală) - Venituri“;
    – anexa nr. 11 „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii (de subordonare locală) - Cheltuieli“;
    – anexa nr. 7b „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli“.
    În formularul „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii (de subordonare locală) - Venituri“ se completează numai coloana 6 „Încasări realizate“, iar în formularul „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii (de subordonare locală) - Cheltuieli“ şi în formularul „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli“ se completează numai coloana 7 „Plăţi efectuate“.
    În formularul „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice şi activităţilor finanţate integral sau parţial din venituri proprii (de subordonare locală) - Cheltuieli“, la secţiunile de funcţionare şi dezvoltare informaţiile se completează numai la nivel de capitol. Detalierea pe clasificaţia economică se efectuează pe capitole, titluri şi articole de cheltuieli;


    c) execuţia cheltuielilor efectuate de la titlul 56 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare“ şi execuţia cheltuielilor efectuate de la titlul 58 „Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014 - 2020“ în formularul:
    - anexa nr. 7b „Contul de execuţie a bugetului instituţiilor publice - Cheltuieli“.
    La raportările lunare se completează numai coloana 7 „Plăţi efectuate“. Detalierea pe clasificaţia economică se efectuează pe capitole, titluri, articole şi alineate de cheltuieli;


    d) indicatorii din bilanţ: „Creanţe comerciale şi avansuri“ cod rând 22, „Avansuri acordate“, cod rând 22.1, „Datorii comerciale şi avansuri“, cod rând 61, „Avansuri primite“, cod rând 61.1, „Contribuţii sociale“, cod rând 63.1, „Salariile angajaţilor“, cod rând 72, „Alte drepturi cuvenite altor categorii de persoane (pensii, indemnizaţii de şomaj, burse)“ cod rând 73. Ordonatorii de credite întocmesc o notă explicativă pentru creşterile semnificative ale sumelor raportate în bilanţ la indicatorii menţionaţi;
    e) anexa nr. 30b „Plăţi restante“. Ordonatorii de credite întocmesc o notă explicativă referitoare la plăţi restante şi arierate, în care se explică cauzele creşterilor semnificative ale sumelor raportate pe categorii de plăţi restante/arierate şi pe numărul de zile de întârziere (peste 90 de zile, peste 120 de zile, peste un an), precum şi componenţa sumelor raportate la finele perioadei;
    f) anexa nr. 30b.1 „Situaţia centralizată a arieratelor bugetului general al unităţii administrativ-teritoriale la data de ....“. Se arhivează la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi a municipiului Bucureşti şi nu se centralizează;
    g) anexa nr. 30b.2 „Situaţia centralizată a arieratelor bugetului general al unităţii administrativ-teritoriale la data de 31 martie 2013“. Se arhivează la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice şi a municipiului Bucureşti şi nu se centralizează.


    1.6.(2) În anul 2019 se suspendă depunerea la Ministerul Finanţelor Publice a raportărilor financiare lunare privind execuţia bugetară efectuată prin conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului, astfel:
    - formularele prevăzute la pct. 1.6. (1) subpct. A lit. a) şi b);
    – formularele prevăzute la pct. 1.6. (1) subpct. B lit. a), b) şi c).
    În funcţie de necesităţile proprii de informare, ordonatorii principali de credite pot dispune întocmirea şi centralizarea în continuare a raportărilor financiare lunare suspendate de la depunere.

    1.6.(3) Raportările financiare lunare se depun la Ministerul Finanţelor Publice, pentru execuţia bugetară efectuată prin conturile deschise la instituţii de credit, cu excepţia sumelor care au tranzitat conturile de venituri şi cheltuieli deschise la unităţile Trezoreriei Statului, în anul 2019, după cum urmează:
    - formularele prevăzute la pct. 1.6. (1) subpct. A lit. a) şi b);
    – formularele prevăzute la pct. 1.6. (1) subpct. B lit. a), b) şi c).
    La întocmirea raportărilor financiare lunare, referitor la sumele care au tranzitat conturile de venituri şi cheltuieli deschise la unităţile Trezoreriei Statului, se au în vedere următoarele precizări:
    - în conturile de execuţie - venituri (anexele nr. 5, 9 la situaţiile financiare) se completează numai sumele încasate în conturile de disponibilităţi, deschise la instituţiile de credit, reprezentând venituri aferente bugetului instituţiei şi care nu au fost transferate în conturile de venituri bugetare deschise la unităţile Trezoreriei Statului;
    – în conturile de execuţie - cheltuieli (anexele nr. 6, 7, 7b, 11, 15, 16 la situaţiile financiare) se completează plăţile, aprobate în bugetul instituţiei publice, care au fost efectuate din conturile de disponibilităţi deschise la instituţiile de credit şi care nu provin din sumele transferate din conturile de cheltuieli bugetare deschise la unităţile Trezoreriei Statului.



    1.7. Precizările privind dezvoltarea conturilor sintetice în conturi analitice în scop de raportare a balanţei de verificare la Ministerul Finanţelor Publice, prevăzute în cap. III pct. 10 lit. b.5) şi b.6) din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2014, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 556/2014, cu completările ulterioare, rămân valabile şi în anul 2019.
    CAP. II
    Depunerea situaţiilor financiare trimestriale şi a raportărilor financiare lunare
    2.1. Situaţiile financiare trimestriale şi raportările financiare lunare întocmite de ordonatorii principali de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetelor fondurilor speciale, precum şi de administraţiile judeţene ale finanţelor publice şi direcţiile generale regionale ale finanţelor publice pentru bugetele locale se depun la Ministerul Finanţelor Publice la termenul prevăzut de legislaţia în vigoare.
    2.2. Situaţiile financiare trimestriale şi raportările financiare lunare întocmite de instituţiile publice de subordonare centrală ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari şi terţiari de credite se depun la instituţiile ierarhic superioare, potrivit legislaţiei în vigoare.
    2.3. Situaţiile financiare trimestriale şi raportările financiare lunare întocmite de instituţiile de subordonare locală ai căror conducători au calitatea de ordonatori principali de credite se depun la administraţiile judeţene ale finanţelor publice şi la direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, potrivit legislaţiei în vigoare.
    2.4. Autorităţile publice, ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale, instituţiile publice autonome, precum şi unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile subordonate acestora, indiferent de sursa de finanţare, transmit raportările financiare lunare în format electronic, însoţite de o adresă de înaintare şi note explicative, după caz, scanate şi semnate de conducătorul instituţiei publice şi de conducătorul compartimentului financiar-contabil sau de altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie.
    2.5. Autorităţile publice, ministerele şi celelalte organe ale administraţiei publice centrale, instituţiile publice autonome, precum şi unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile subordonate acestora urmăresc pentru raportările financiare lunare concordanţa datelor lunare transmise cu cele raportate prin situaţiile financiare trimestriale. În cazul unor diferenţe majore se comunică cauzele acestor diferenţe.
    2.6. Termenele de depunere la Ministerul Finanţelor Publice a raportărilor financiare lunare sunt cele prevăzute la cap. III pct. 7 din Normele metodologice privind întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare trimestriale ale instituţiilor publice, precum şi a unor raportări financiare lunare în anul 2013, aprobate prin Ordinul ministrului delegat pentru buget nr. 505/2013.
    2.7. Sancţiunile pentru nerespectarea reglementărilor emise de Ministerul Finanţelor Publice cu privire la întocmirea, semnarea şi depunerea la Ministerul Finanţelor Publice şi la unităţile teritoriale ale acestuia, precum şi la instituţiile publice ierarhic superioare a situaţiilor financiare trimestriale şi anuale ale instituţiilor publice sunt prevăzute la art. 42 alin. (1) şi (8) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    2.8. Situaţiile financiare trimestriale şi anuale/Raportările financiare lunare întocmite la nivelul activităţilor de trezorerie şi contabilitate publică din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi a municipiului Bucureşti se semnează de persoanele care au calitatea de ordonatori terţiari de credite ai bugetului Trezoreriei Statului şi ai bugetului Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale şi de conducătorul compartimentului financiar-contabil (Serviciul contabilitatea generală a statului/Serviciul administrarea şi contabilitatea contului curent al trezoreriei) sau de alte persoane cărora le-a fost delegată exercitarea acestor competenţe.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016