Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 8 iunie 2018  de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 8 iunie 2018 de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 98/2017 privind funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziţie publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 496 din 18 iunie 2018
──────────
    Aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 419 din 8 iunie 2018, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 496 din 18 iunie 2018
──────────
    CAP. I
    Domeniul de aplicare a controlului ex ante şi organizarea sa la nivelul Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice
    ART. 1
    (1) Activitatea de control ex ante, prevăzută la art. 6 alin. (2) şi (3) din ordonanţa de urgenţă, se iniţiază odată cu emiterea deciziei de verificare şi înştiinţarea autorităţii contractante, conform art. 9 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă şi se finalizează la:
    a) data înştiinţării cu privire la încheierea contractului, anulării procedurii şi/sau încheierii actului adiţional pentru modificări ale contractului;
    b) 60 de zile de la data respingerii de la validare a documentaţiei de atribuire în condiţiile art. 6 alin. (2), în cazul în care autoritatea contractantă nu a retransmis la ANAP respectiva documentaţie revizuită.

    (2) În termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea activităţii de control ex ante, verificatorii ex ante întocmesc un raport de activitate care se transmite, în copie, autorităţilor de management pentru contractele finanţate din fonduri europene nerambursabile, respectiv Agenţiei Naţionale de Integritate, atunci când sunt incidente prevederile art. 7 alin. (6) din ordonanţa de urgenţă.
    (3) Raportul de activitate prevăzut la alin. (2) este întocmit de către verificatorii ex ante desemnaţi conform art. 2 alin. (2) şi conţine rezumatul activităţii de control ex ante, inclusiv situaţia avizelor conforme emise pe parcursul întregii verificări.

    ART. 2
    (1) În aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, funcţia de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor şi al modificărilor contractuale, se exercită printr-o structură de specialitate din cadrul ANAP, organizată la nivel central şi teritorial.
    (2) Pentru fiecare procedură de atribuire, respectiv modificare contractuală, incluse în programul de verificare, se desemnează verificatori ex ante, aceştia constituindu-se în echipe de control diferite, astfel:
    a) o echipă care verifică procesul de atribuire în conformitate cu prevederile art. 11 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă şi, respectiv
    b) echipe care verifică derularea procedurii de atribuire conform prevederilor art. 12, a art. 20, respectiv a modificărilor contractuale conform art. 21 din ordonanţa de urgenţă, după caz.

    (3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), aspectele privind propunerea de răspuns a autorităţii contractante la solicitările de clarificări adresate de către operatorii economici în legătură cu documentaţia de atribuire şi/sau a oricăror completări/ informaţii suplimentare pe care autoritatea contractantă doreşte să le formuleze în legătură cu documentaţia de atribuire în cauză, prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. c) din ordonanţa de urgenţă sunt verificate de echipa prevăzută la alin. (2) lit. a) cu sprijinul echipei desemnate să realizeze verificările prevăzute la art. 12 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă.
    (4) Echipele de control prevăzute la alin. (2) lit. b) sunt desemnate prin ordin al preşedintelui ANAP în termen de 3 zile lucrătoare de la publicarea anunţului de participare/de concurs/de participare simplificat/de concesionare, respectiv în termen de o zi lucrătoare de la momentul includerii în programul de verificare a modificării contractuale, respectiv a procedurii de negociere fără publicarea prealabilă.
    (5) Ordinul prevăzut la alin. (4) se transmite în maximum o zi lucrătoare, în copie, autorităţilor contractante selectate în vederea controlului ex ante. În cazul modificărilor contractuale, respectiv a procedurilor de negociere fără publicarea prealabilă, ordinul reprezintă anexă la decizia de verificare.
    (6) În aplicarea art. 26 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, echipele de control prevăzute la alin. (2) lit. b) sunt împuternicite să constate contravenţiile şi să aplice sancţiunile la procedurile atribuire şi modificările contractuale incluse în programul de verificare.

    ART. 3
    (1) Metodologia de selecţie, prevăzută în capitolul II, secţiunea 1 din ordonanţa de urgenţă, are la bază evaluarea riscului asociat procedurilor de atribuire a contractelor sau modificărilor contractuale şi, pe baza rezultatului obţinut prin aplicarea unor filtre, criterii şi indicatori de risc, se realizează includerea acestora în programul de verificare.
    (2) Filtrele sunt utilizate pentru a repartiza procedurile de atribuire a contractelor şi modificările contractuale, care urmează să fie introduse în programul de verificare şi se referă la:
    a) obiectul contractului, respectiv contract de produse, contract de servicii sau contract de lucrări;
    b) valoarea estimată, corespunzător unor praguri valorice care se stabilesc periodic prin ordinul prevăzut la alin. (12).

    (3) Indicatorii de risc prevăzuţi la alin. (1) sunt:
    a) impactul financiar al achiziţiei, respectiv al modificării contractuale;
    b) complexitatea obiectului contractului, respectiv a modificării contractuale;
    c) istoricul şi experienţa autorităţii contractante în aplicarea legislaţiei menţionate la art. 2 alin. (1) lit. g) din ordonanţa de urgenţă.

    (4) Indicatorul de risc prevăzut la alin. (3) lit. a) este evaluat, pentru fiecare caz în parte, în funcţie de următoarele criterii, prin raportare la praguri valorice stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (12), acestea fiind diferite de cele prevăzute la alin. (2) lit. b): a) valoarea estimată a contractului, respectiv a modificării contractuale iniţiate;
    b) valoarea cumulată a tuturor modificărilor contractuale anterioare, efectuate în cadrul contractului în cauză, în circumstanţele prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 237 şi 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 102 şi 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) ponderea valorică a modificării contractuale prin raportare la valoarea iniţială a contractului.

    (5) Indicatorul de risc prevăzut la alin. (3) lit. b) este evaluat, pentru fiecare caz în parte, în funcţie de criterii, care sunt cel puţin următoarele, cele ce urmează, dar fără a se limita la acestea:
    a) obiectul contractului, respectiv al modificării contractuale, aşa cum rezultă din codul/codurile CPV utilizate pentru descrierea achiziţiei în cauză;
    b) tipul procedurii de atribuire aplicată. Se au in vedere procedurile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. g) din ordonanţa de urgenţă;
    c) criteriul de atribuire utilizat;
    d) sursa de finanţare a contractului ce urmează a fi încheiat;
    e) numărul modificărilor anterioare ale contractului efectuate în conformitate cu prevederile legale menţionate la alin. (4) lit. b);
    f) diversitatea aspectelor ce fac obiectul modificării contractuale în cauză, prin raportare la natura generală a obiectului contractului şi a circumstanţelor de modificare a contractului prevăzute de art. 221 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 237 şi 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 102 şi 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare.

    (6) Indicatorul de risc prevăzut la alin. (3) lit. c) este stabilit periodic pentru fiecare autoritate contractantă, prin raportare la tipurile de contract atribuite în ultimii 3 ani calendaristici, respectiv de produse, servicii, sau lucrări, după caz, în funcţie de criterii, care sunt cel puţin următoarele:
    a) istoricul rezultatelor controalelor efectuate de ANAP cu privire la respectarea dispoziţiilor legale în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale, sau, după caz, concesiuni de lucrări şi concesiuni de servicii;
    b) rata anuală a contestaţiilor admise din numărul total de contestaţii depuse, comparativ cu cea anuală la nivel naţional, calculată ca medie pentru aceeaşi perioadă de referinţă;
    c) eficacitatea în derularea procedurilor de atribuire reflectată de indicatori cum ar fi durata medie a respectivelor proceduri, calculată de la publicarea anunţurilor de participare până la data publicării anunţurilor de atribuire, ponderea procedurilor de atribuire finalizate prin anulare din totalul celor iniţiate;
    d) dimensiunea achiziţiilor realizate, reflectată în numărul mediu anual al contractelor semnate şi valoarea medie anuală a acestora;
    e) calitatea proceselor de achiziţie derulate, reflectată de indicatori cum ar fi numărul mediu de oferte/candidaturi primite la procedurile de atribuire, rata medie a ofertelor/candidaturilor admisibile din procedurile de atribuire, numărul mediu anual al anunţurilor de tip erată publicate în cadrul procedurilor de atribuire, calculaţi prin raportare la media naţională;
    f) ponderea medie anuală a achiziţiilor directe realizate de autoritatea contractantă în raport cu valoarea tuturor contractelor semnate, comparativ cu media naţională pentru aceeaşi perioadă de referinţă;
    g) capacitatea de a stabili valoarea estimată a contractului de o manieră adecvată contextului aferent lansării procedurii de atribuire, reflectată prin media anuală a ratei dintre valoarea contractelor semnate şi valoarea estimată a tuturor achiziţiilor, comparativ cu media naţională pentru aceeaşi perioadă de referinţă.

    (7) Procedura de atribuire a contractului, respectiv modificarea contractuală, se clasifică în următoarele categorii de risc: risc scăzut, risc mediu, risc ridicat sau risc foarte ridicat.
    (8) Programul de verificare se realizează prin includerea cu preponderenţă a procedurilor de atribuire a contractelor şi a modificărilor contractuale în funcţie de încadrarea în categoriile de risc de la alin. (7), în ordine descrescătoare, de la risc foarte ridicat la risc scăzut, iar în cazul în care se înregistrează acelaşi grad de risc, repartizarea se face aleatoriu printr-un instrument informatic.
    (9) Caracterul aleatoriu al metodologiei de selecţie este asigurat prin respectarea unor condiţii cum ar fi:
    a) distribuirea în mod echilibrat a procedurilor de atribuire selectate în vederea controlului ex ante în funcţie de numărul celor iniţiate de o autoritate contractantă într-o anumită perioadă de timp;
    b) distribuţia geografică a autorităţilor contractante;
    c) gradul de încărcare al echipelor de verificatori ex ante.

    (10) În situaţia în care rezultatul aplicării zilnice a metodologiei de selecţie conduce la selectarea mai multor proceduri de atribuire a unor contracte similare, ca obiect şi valoare estimată, de la aceeaşi autoritate contractantă, care au fost încadrate în aceeaşi categorie de risc, se include în programul de verificare numai una dintre aceste proceduri, respectiv cea care are valoarea estimata cea mai mare.
    (11) Metodologia de selecţie se aplică zilnic conform prevederilor acestui articol pentru:
    a) documentaţiile de atribuire înregistrate în ziua precedentă în SEAP;
    b) înştiinţările primite de la autorităţile contractante privind demararea unor negocieri fără publicare prealabilă sau a unor modificări contractuale, înregistrate la ANAP în ziua precedentă.

    (12) Detaliile procedurale aferente realizării selecţiei procedurilor de atribuire şi a modificărilor contractuale, conform art. 3, se stabilesc prin ordin al preşedintelui ANAP.

    ART. 4
    (1) În aplicarea dispoziţiilor art. 8 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, autorităţile contractante atribuie un cod unic de identificare pentru fiecare obiect de contract pentru care se derulează o procedură de atribuire inclusă în programul anual al achiziţiilor pentru un obiect de contract, cu respectarea a cel puţin următoarelor reguli necesare pentru asigurarea trasabilităţii în timp a respectivei achiziţii:
    a) codul unic de identificare conţine întotdeauna codul unic de înregistrare atribuit autorităţii contractante în conformitate cu legislaţia incidentă înfiinţării şi funcţionării persoanelor juridice;
    b) anul programului anual al achiziţiilor în care a fost inclusă pentru prima oară procedura de atribuire a obiectului de contract în cauză;
    c) numărul curent alocat iniţial pentru procedura de atribuire a obiectului de contract în cauză introdusă în programului anual al achiziţiilor precizat la lit. b).

    (2) Numărul curent menţionat la alin. (1) lit. c) se păstrează în toate modificările ulterioare ale programului anual al achiziţiilor.
    (3) Dispoziţiile alin. (1) se aplică pentru programele anuale ale achiziţiilor elaborate de autorităţile contractante pentru procedurile de atribuire lansate după data de 15 iunie 2018, inclusiv pentru revizuirile aduse ulterior acestei date programului anual al achiziţiilor aferent anului 2018.
    (4) În conformitate cu dispoziţiile art. 8 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă, autorităţile contractante au dreptul să schimbe codul unic de identificare în cazul în care pentru achiziţia în cauză este încărcată o nouă documentaţie de atribuire, cu condiţia justificării în mod corespunzător a încadrării în cel puţin una dintre următoarele situaţii:
    a) tipul contractului este schimbat;
    b) atribuirea contractului se modifică în sensul împărţirii pe loturi, divizării în mai multe proceduri de atribuire, sau cumulării cu alte obiecte de contract într-o singură procedură de atribuire, în aceste situaţii păstrându-se codul unic de identificare alocat obiectului principal al contractului corespunzător scopului urmărit prin respectiva achiziţie, pentru eventualele obiecte noi de contract rezultate urmând a se aloca noi coduri unice de identificare;
    c) între introducerea procedurii de atribuire a obiectului de contract în cauză pentru prima oară în programul anual al achiziţiilor şi momentul în care se modifică codul unic de identificare a trecut o perioadă de cel puţin 2 ani.


    ART. 5
    (1) Raportat la dispoziţiile art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, controlul aspectelor de calitate se referă la următoarele elemente, în măsura în care presupune o analiză, prin raportare la obiectul contractului, a relevanţei utilizării acestora şi a modului în care se asigură respectarea principiilor ce stau la baza atribuirii contractelor, în elaborarea documentaţiei de atribuire, a eventualelor modificări aduse acesteia, respectiv în formularea răspunsurilor la solicitările de clarificări adresate de operatorii economici, astfel:
    a) alegerea tipului de procedură de atribuire aplicat;
    b) utilizarea adecvată a instrumentelor şi tehnicilor specifice de atribuire a contractelor;
    c) stabilirea criteriilor de calificare şi selecţie, precum şi nivelurile minime asociate acestora şi/sau modul în care se poate proba îndeplinirea de către operatorii economici;
    d) alegerea criteriului de atribuire şi/sau a factorilor de evaluare din cadrul acestuia, precum şi stabilirea ponderilor asociate respectivilor factori şi/sau coerenţa metodologiei de acordare a punctajului;
    e) strategia de contractare referitoare la atribuirea pe loturi a obiectului contractului;
    f) corelarea specificaţiilor tehnice ce fac obiectul caietului de sarcini cu cerinţele formulate în celelalte secţiuni ale documentaţiei de atribuire, cum ar fi cele referitoare la modul de întocmire a propunerilor tehnice şi/sau financiare, sau clauzele contractuale referitoare la recepţia serviciilor, bunurilor sau lucrărilor, după caz;
    g) corelaţia dintre natura/scopul contractului, mecanismele contractuale aferente recepţiei produselor/serviciilor/lucrărilor ce fac obiectul acestuia şi cele de plată aferente;
    h) stabilirea clauzelor contractuale de o manieră care să asigure că drepturile şi obligaţiilor părţilor reflectă o alocare corespunzătoare a riscurilor aferente implementării;
    i) termenul stabilit pentru depunerea ofertelor/candidaturilor/ solicitărilor de participare;
    j) claritatea şi caracterul complet al răspunsurilor autorităţii contractante prin raportare la solicitările de clarificări/informaţii suplimentare formulate cu privire la elementele precizate la lit. a)-i).

    (2) În cazul documentaţiilor de atribuire aferente contractelor care au obiecte ce aparţin unor sectoare specifice de activitate economică, care se stabilesc pe parcursul unei perioade determinate prin ordin al preşedintelui ANAP, se consideră aspecte de calitate, pe lângă cele prevăzute la alin. (1), acelea referitoare la specificaţii tehnice restrictive/discriminatorii şi/sau care favorizează anumiţi operatori economici.
    (3) Sunt considerate aspecte de calitate următoarele, cu condiţia să presupună o analiză, în condiţiile dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, cu privire la modul de respectare a principiilor ce stau la baza atribuirii contractelor în contextul specific al unei proceduri de atribuire, în legătură cu evaluarea ofertelor/candidaturilor:
    a) modul de respectare de către comisia de evaluare a principiului tratamentului egal în elaborarea şi transmiterea de solicitări de clarificări ofertanţilor/candidaţilor, precum şi la stabilirea ofertelor/candidaturilor respinse;
    b) aplicarea consecventă a criteriilor de calificare şi selecţie, a criteriului de atribuire şi a celorlalte cerinţe formale precizate în instrucţiunile pentru ofertanţi, precum şi a prevederilor caietului de sarcini referitoare la organizarea, calificarea şi experienţa personalului ce va realiza efectiv activităţile care fac obiectul contractului, prin raportare la ofertele/candidaturile depuse.

    (4) Sunt considerate aspecte de calitate următoarele, cu condiţia să presupună o analiză în condiţiile dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă cu privire la posibilitatea realizării unei modificări contractuale în condiţiile prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 237 şi 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 102 şi 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare, după caz:
    a) măsura în care modificarea propusă afectează sau nu natura generală a contractului;
    b) justificările aduse de autoritatea contractantă cu privire la caracterul imprevizibil al evenimentului care determină necesitatea modificării contractuale, respectiv cu privire la imposibilitatea înlocuirii contractorului iniţial.

    (5) În cazul procedurilor de negociere fără publicare prealabilă, se consideră aspecte de calitate acelea prevăzute la alin. (1) şi (3), prevederile acestora urmând a fi aplicate în mod corespunzător.
    (6) Aspectele care nu sunt încadrate ca aspecte de calitate, potrivit alin. (1)-(5), reprezintă aspecte de regularitate, acestea acoperind toate acele aspecte care decurg din aplicarea întocmai a dispoziţiilor legale care reglementează achiziţiile publice/sectoriale, sau a concesiunilor de lucrări şi concesiunilor de servicii, după caz, sau pentru aplicarea cărora ANAP emite ordine/instrucţiuni/notificări, fiind preluate ca abordări de bună practică prin intermediul listelor de verificare aprobate în conformitate cu prevederile alin. (8).
    (7) Aspectele de oportunitate şi/sau de natură tehnică, cum ar fi următoarele, nu fac obiectul controlului ex ante:
    a) identificarea nevoii autorităţii contractante şi stabilirea necesităţii cu privire la obiectul contractului pentru care se lansează procedura de atribuire;
    b) analiza opţiunilor în vederea identificării soluţiei adecvate pentru satisfacerea nevoii identificate;
    c) stabilirea specificaţiilor tehnice şi/sau alegerea standardelor de performanţă aferente acestora;
    d) succesiunea şi durata activităţilor în cadrul contractului;
    e) conformitatea propunerii tehnice cu specificaţiile tehnice ale caietului de sarcini, cu excepţia cazurilor în care aplicarea eronată sau neaplicarea prevederilor legislaţiei menţionate la art. 2 alin. (1) lit. g) din ordonanţa de urgenţă, incidente procesului de evaluare a ofertelor, este de natură a conduce la încălcarea principiilor prevăzute de aceasta;
    f) preţurile practicate de către ofertanţi, cu excepţia situaţiilor în care există indicii că ofertele depuse conţin elementele de preţ sau cost ce sunt aparent neobişnuit de scăzute în raport cu lucrările, produsele sau serviciile care constituie obiectul contractului care urmează a fi atribuit, avându-se în vedere valoarea estimată a acestora şi/sau preţurile ofertate pe respectivele elemente de preţ/cost de ceilalţi ofertanţi;
    g) aspectele tehnice şi/sau economice cuprinse în rapoartele experţilor/specialiştilor cooptaţi în comisiile de evaluare, cu excepţia cazurilor în care modul de utilizare a acestor aspecte de către respectivele comisii în procesul de evaluare este de natură a conduce la încălcarea principiilor prevăzute de legislaţia menţionată la art. 2 alin. (1) lit. g) din ordonanţa de urgenţă.

    (8) În aplicarea dispoziţiilor art. 5 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, ANAP detaliază modul de verificare al aspectelor de regularitate şi de calitate, conform celor prevăzute în prezentul articol, în cadrul unor liste de verificare aprobate prin ordin al preşedintelui ANAP.
    (9) Următoarele aspecte nu fac obiectul controlului ex ante:
    a) punctele de vedere elaborate de autorităţile contractante în legătură cu contestaţiile/plângerile depuse în conformitate cu Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) comunicările transmise de autoritatea contractantă ofertanţilor/candidaţilor în baza art. 214 alin. (1) şi (2) şi art. 215 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 227 alin. (1) şi (2) şi art. 228 alin. (1) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sau a art. 92 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. II
    Desfăşurarea activităţii de control ex ante al documentaţiei de atribuire, anunţului de participare/ de participare simplificat/de concurs/de concesionare, al anunţului de tip erată şi al propunerii de răspuns la solicitările de clarificări/informaţii suplimentare
    ART. 6
    (1) Controlul ex ante prevăzut la art. 11 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă se efectuează în termen de 9 zile lucrătoare de la data transmiterii deciziei de verificare prevăzută la art. 1 alin. (1), respectiv de la data primirii documentelor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, în situaţia în care acestea din urmă nu sunt disponibile în SEAP.
    (2) ANAP transmite constatările sale rezultate din verificarea aspectelor de calitate şi de regularitate autorităţii contractante, respectiv avizul conform necondiţionat sau condiţionat, prin intermediul SEAP, sub forma comunicării acceptului de publicare, respectiv a respingerii de la validare a documentaţiei de atribuire în cauză.
    (3) Termenul prevăzut la alin. (1) se prelungeşte cu 5 zile lucrătoare în cazul verificărilor aferente documentaţiilor de atribuire prevăzute la art. 5 alin. (2).

    ART. 7
    (1) În urma controlului ex ante al documentelor prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă, ANAP are obligaţia ca în termen de 2 zile lucrătoare de la data încărcării anunţului în SEAP:
    a) fie să emită către operatorul SEAP acceptul de publicare pentru anunţul respectiv, dispoziţiile art. 11 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă şi ale art. 6 alin. (2) fiind aplicabile în mod corespunzător;
    b) fie să respingă publicarea anunţului, caz în care emite autorităţii contractante aviz conform condiţionat, dispoziţiile art. 11 alin. (3) din ordonanţa de urgenţă fiind aplicabile.

    (2) În cazul prevăzut la alin. (1) lit. a), operatorul SEAP are obligaţia:
    a) de a transmite anunţul spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în cel mult o zi lucrătoare de la primirea acceptului de publicare, în cazul în care este prevăzută o obligaţie în acest sens sau autoritatea contractantă selectează voluntar această opţiune; operatorul SEAP are obligaţia de a asigura înregistrarea în sistemul electronic a datei la care a fost transmis anunţul spre publicare, ca probă privind momentul transmiterii;
    b) de a publica anunţul în SEAP în cel mult 2 zile lucrătoare de la primirea acceptului de publicare.

    (3) Autorităţile contractante stabilesc la momentul transmiterii anunţului de participare/de participare simplificat/de concurs/de concesionare, conform prevederilor legislaţiei menţionate la art. 4 din ordonanţa de urgenţă, termenele procedurale aferente derulării procedurilor de atribuire, inclusiv, printre altele, termenul pentru depunerea ofertelor/candidaturilor, termenul/termenele de răspuns la solicitările de clarificări/informaţii suplimentare, termenul-limită până la care operatorii economici pot solicita respectivele clarificări/informaţii suplimentare, precum şi calendarul de derulare a procesului de evaluare a candidaturilor/ ofertelor.
    (4) Anunţul de participare/de participare simplificat/de concurs/de concesionare se transmite spre verificare în maximum 30 de zile de la comunicarea avizului conform în condiţiile art. 6 alin. (2).
    (5) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (4) atrage după sine anularea avizului conform emis de ANAP, autoritatea contractantă având obligaţia de a obţine un nou aviz conform pentru documentaţia de atribuire în cauză.

    ART. 8
    (1) Controlul ex ante al documentelor prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. c) din ordonanţa de urgenţă se realizează în termen de 3 zile de la data primirii fiecărei propuneri de răspuns consolidat formulată de autoritatea contractantă la solicitările de clarificări/informaţii suplimentare potrivit termenului, sau, după caz, termenelor de răspuns precizate în anunţul de participare/de participare simplificat/de concurs/de concesionare conform prevederilor art. 161 din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 173 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv art. 70 alin. (8) din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite către ANAP propunerea de răspuns consolidat formulat la solicitările de clarificări/informaţii suplimentare cu cel puţin 4 zile anterior termenului sau, după caz, termenelor de răspuns stabilit/stabilite anunţul de participare/de participare simplificat/de concurs/de concesionare.
    (3) În cazul în care procedura de atribuire nu se derulează integral prin mijloace electronice, sau din motive tehnice nu este posibilă vizualizarea acestora în SEAP de către verificatorii ex ante, autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite ANAP periodic, prin poşta electronică sau fax, dar nu mai târziu de termenele prevăzute de alin. (2), solicitările de clarificări sau informaţii suplimentare transmise de operatorii economici interesaţi de accesul la respectiva procedură de atribuire, în vederea exercitării controlului ex ante.

    CAP. III
    Desfăşurarea activităţii de control al procesului de evaluare a ofertelor/candidaturilor şi de atribuire a contractului
    ART. 9
    (1) Controlul ex ante prevăzut la art. 12 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă se realizează cu respectarea următoarelor termene, calculate de la data încărcării înscrisurilor ce conţin deciziile formalizate ale comisiei de evaluare în SEAP, respectiv de la data înregistrării acestora la ANAP, în situaţia în care, din motive tehnice, nu este posibilă utilizarea SEAP:
    a) 3 zile lucrătoare pentru verificarea aspectelor prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. a), d), respectiv art. 12 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă;
    b) 4 zile lucrătoare pentru verificarea aspectelor prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă;
    c) 2 zile lucrătoare pentru verificarea aspectelor prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. c) din ordonanţa de urgenţă.

    (2) În cazul în care procedura de atribuire implică şi derularea unor runde de negociere/dialog, la termenele prevăzute conform alin. (1) lit. b) şi c) se adaugă 3 zile lucrătoare pentru realizarea controlului ex ante prevăzut la art. 12 alin. (1) lit. b), respectiv c), din ordonanţa de urgenţă, asupra înscrisului/înscrisurilor ce conţin deciziile formalizate ale comisiei de evaluare rezultate în urma finalizării negocierii/dialogului.
    (3) Prin controlul ex ante se verifică dacă concluziile comisiei de evaluare sunt complete şi fundamentate corect prin raportare la prevederile legale în domeniul achiziţiilor publice/sectoriale, sau, după caz, concesiuni de lucrări sau servicii, la cerinţele din documentaţia de atribuire, la răspunsurile/informaţiile suplimentare/eratele transmise de autoritatea contractantă şi conţinutul ofertelor/candidaturilor depuse.

    ART. 10
    (1) Verificatorii ex ante pot participa la întâlnirile comisiei de evaluare/şedinţele de evaluare cu ocazia finalizării fazelor procesului de evaluare prevăzute la art. 12 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă numai pentru solicitarea de clarificări cu privire la fundamentarea concluziilor comisiei de evaluare în adoptarea deciziilor cu privire la declararea drept admise/respinse a candidaturilor/ofertelor depuse, aplicarea criteriului de atribuire şi stabilirea ofertantului/ofertanţilor câştigător/câştigători, şi numai dacă aceste aspecte nu pot fi soluţionate în scris.
    (2) În aplicarea alin. (1) se vor avea în vedere următoarele aspecte în vederea calculării termenelor prevăzute la art. 9 alin. (1):
    a) verificatorii ex ante îşi pot exprima, prin intermediul structurii responsabile cu controlul ex ante prevăzută la art. 2 alin. (1), intenţia de a se organiza o întâlnire pentru discutarea anumitor aspecte punctuale cu membrii comisiei de evaluare, în condiţiile prevederilor art. 10 alin. (2) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, prin transmiterea unei solicitări la autoritatea contractantă înainte de datele calendaristice precizate în calendarul procesului de evaluare pentru finalizarea fazelor evaluării prevăzute la art. 12 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă; în situaţia în care vizita la sediul autorităţii contractante se poate organiza în aceeaşi zi cu transmiterea înscrisurilor ce conţin deciziile formalizate ale comisiei de evaluare conform art. 9 alin. (1), termenele prevăzute de acesta din urmă nu sunt afectate;
    b) perioadele de timp necesare pentru organizarea şi derularea vizitelor la autoritatea contractantă, conform prevederilor art. 10 alin. (2) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, se adaugă termenelor prevăzute la art. 9 alin. (1) în cazul în care autoritatea contractantă nu a trimis actualizările calendarului procesului de evaluare a ofertelor/candidaturilor cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de momentul formalizării deciziilor luate de comisia de evaluare cu ocazia finalizării fazelor evaluării prevăzute la art. 12 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, sau nu a fost exprimată intenţia de a se organiza o întâlnire conform lit. a) având în vedere că, datorită complexităţii ridicate a obiectului contractului şi/sau a ofertelor depuse şi/sau numărul mare al acestora, este necesar să fie analizate, în prealabil, concluziile comisiei de evaluare şi alte informaţii/documente puse la dispoziţie de autoritatea contractantă cum ar fi cele de la alin. (4).

    (3) În aplicarea dispoziţiilor art. 10 alin. (2) lit. a) din ordonanţa de urgenţă, calendarul de derulare a procesului de evaluare a candidaturilor/ofertelor include de asemenea, în cazul procedurilor de atribuire care implică derularea unor runde de negociere/dialog, detalii privind datele şi organizarea întâlnirilor de negociere, verificatorii ex ante asistă la derularea acestora în vederea documentării constatărilor ce urmează a sta la baza emiterii avizului conform ca urmare a finalizării verificărilor prevăzute art. 12 alin. (1) lit. b), respectiv c), din ordonanţa de urgenţă.
    (4) În aplicarea dispoziţiilor art. 10 alin. (1) lit. e) din ordonanţa de urgenţă, ANAP poate solicita copii ale unor extrase din ofertele/candidaturile depuse, prin indicarea paginilor la care se regăsesc informaţiile/documentele considerate relevante, termenele prevăzute la art. 9 alin. (1) calculându-se de la data înregistrării respectivelor informaţii/ documente la ANAP.

    CAP. IV
    Aspecte specifice ale controlului ex ante al procedurilor de negociere fără publicare prealabilă şi al modificărilor contractuale
    ART. 11
    (1) Notificarea intenţiei de a iniţia procedura de negociere fără publicare prealabilă, respectiv de a modifica contractul, se transmite către ANAP prin mijloacele de comunicare prevăzute în cap. II secţiunea 5-a din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sau prin intermediul SEAP, şi conţine informaţiile prevăzute în anexa nr. 1.1., respectiv anexa nr. 1.2. la prezentele norme metodologice.
    (2) În vederea derulării controlului ex ante, autoritatea contractantă pune la dispoziţia ANAP, în cazul procedurilor de negociere fără publicare prealabilă, în termen de o zi lucrătoare de la data solicitării de către verificatorii ex ante, informaţiile/documentele necesare, art. 10 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă aplicându-se în mod corespunzător, inclusiv completările aduse în relaţie cu justificările aferente demonstrării încadrării în prevederile legale pentru derularea negocierii fără publicare prealabilă, dacă este cazul.
    (3) În caz de anulare a procedurii de negociere fără publicare prealabilă, autoritatea contractantă transmite ANAP, în copie conform cu originalul, hotărârea de anulare, în termen de o zi de la adoptarea acesteia.

    ART. 12
    (1) ANAP analizează, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea acestora, conţinutul documentelor transmise de autoritatea contractantă şi emite, în acelaşi termen, avizul conform cu privire la modul în care autoritatea contractantă a demonstrat respectarea prevederilor legale invocate, ce permit aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă, precum şi cu privire la prevederile documentaţiei de atribuire.
    (2) În situaţii excepţionale, în care complexitatea documentelor puse la dispoziţie de autoritatea contractantă impun o analiză ce necesită un interval de timp mai îndelungat, sau acestea sunt trimise cu întârziere, ori sunt necesare deplasări ale verificatorilor ex ante la sediul autorităţii contractante pentru obţinerea unor clarificări suplimentare, termenul pentru emiterea avizului conform se prelungeşte cu 3 zile lucrătoare.
    (3) În cazul prevăzut la alin. (2), ANAP informează autoritatea contractantă şi aceasta amână, în mod corespunzător, termenul pentru demararea rundelor de negociere.
    (4) Prevederile art. 9 şi 10 se aplică în mod corespunzător.

    ART. 13
    (1) În sensul art. 21 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă, etapele de modificare a contractului includ toate demersurile dintre autoritatea contractantă şi contractant cu privire la stabilirea şi formalizarea condiţiilor ce vor guverna implementarea modificării contractuale.
    (2) Până la data-limită de începere a demersurilor dintre autoritatea contractantă şi contractant cu privire la etapele de modificare a contractului, respectiv data expirării termenului de 5 zile lucrătoare de la înregistrarea notificării la ANAP, verificatorii ex ante fundamentează constatările aferente emiterii, în cadrul acestui termen, a opiniei prin care se aduc la cunoştinţa autorităţii contractante în cauză motivele pentru care ANAP consideră că nu sunt întrunite condiţiile prevăzute de lege în ceea ce priveşte modificarea contractului.
    (3) În situaţia în care autoritatea contractantă aduce justificări suplimentare în raport cu cele semnalate de ANAP prin opina transmisă conform alin. (2), ANAP emite, în termen de 3 zile lucrătoare, opinia finală cu privire la modul în care întrunite condiţiile prevăzute de lege pentru efectuarea modificării contractuale în cauză.
    (4) În aplicarea art. 6 alin. (4) din ordonanţa de urgenţă, verificatorii ex ante nu participă la derularea propriu-zisă a etapelor de modificare a contractului.
    (5) Modul de interacţiune dintre ANAP şi autoritatea contractantă în procesul de control ex ante al modificărilor contractuale incluse în programul de verificare se stabileşte prin ordin al preşedintelui ANAP.

    CAP. V
    Avizul conform al ANAP
    ART. 14
    (1) Avizul conform este emis în limita informaţiilor comunicate de autoritatea contractantă, aceasta având obligaţia de a transmite ANAP informaţii corecte şi complete.
    (2) Verificatorii ex ante răspund de acurateţea constatărilor rezultate din exercitarea atribuţiilor şi de fundamentarea propunerilor ce stau la baza emiterii avizului conform.
    (3) Avizul conform se emite în format letric, acesta transmiţându-se autorităţii contractante prin mijloacele de comunicare prevăzute la art. 9 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă, cu excepţia situaţiei prevăzute la art. 6 alin. (2) şi art. 7 alin. (1).
    (4) Termenele pentru emiterea şi comunicarea avizului conform, prevăzute la art. 6-8, 9 şi 11, nu includ:
    a) perioadele de timp în care au fost puse la dispoziţia ANAP informaţiile şi/sau documentele necesare conform art. 10 alin. (1) lit. a), c), e) şi i) şi alin. (2) lit. b) din ordonanţa de urgenţă;
    b) perioadele de timp, prevăzute la capitolul II, secţiunea a 6a din ordonanţa de urgenţă, în eventualitatea organizării şi derulării procedurii de conciliere.

    (5) Termenele de emitere şi comunicare a avizului conform sunt aplicabile şi în cazul controlului ulterior al actelor autorităţii contractante transmise ANAP în scopul remedierii abaterilor constatate prin avizul conform condiţionat, cu excepţia controlului documentelor transmise în scopul remedierii abaterilor constatate cu privire la documentele prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. a) din ordonanţa de urgenţă pentru care aceste termene sunt reduse cu 5 zile lucrătoare, dispoziţiile alin. (4) rămânând aplicabile.
    (6) În cazul în care sunt aplicabile prevederile art. 14 alin. (9^1) din ordonanţa de urgenţă, constatările ANAP cu privire la măsurile de remediere dispuse de autoritatea contractantă, ca urmare a avertismentului de integritate emis de Agenţia Naţională de Integritate, se aduc la cunoştinţa acestei instituţii prin transmiterea raportului de activitate prevăzut la art. 1 alin. (2) în care se detaliază respectivele constatări.
    (7) În aplicarea art. 14 alin. (5) din ordonanţa de urgenţă, abaterile constatate de verificatorii ex ante cu privire la aspectele de calitate se transmit autorităţii contractante împreună cu recomandările de remediere aferente, prevederile alin. (3) aplicându-se în mod corespunzător. Odată cu acestea se transmite şi avizul conform emis ca urmare a realizării controlului ex ante asupra aspectelor de regularitate conform art. 6 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă.
    (8) În situaţia în care autoritatea contractantă decide să adopte măsurile de remediere recomandate pentru aspectele de calitate, aceasta retransmite corectat documentul ce a făcut obiectul controlului ex ante, verificatorii ex ante reluând controlul, cu respectarea aceloraşi termene generale ca la emiterea avizului conform, eventualele constatări şi recomandări aduse la cunoştinţa autorităţii contractante conform alin. (7) fiind considerate finale. Autoritatea contractantă nu are dreptul de a modifica informaţiile din documentul supus controlului ex ante ce privesc aspecte de regularitate pentru care a primit aviz conform necondiţionat, cu excepţia cazurilor în care este aplicabil art. 10 alin. (2) lit. b) din ordonanţa de urgenţă.
    (9) Avizele conforme emise de ANAP, precum şi eventualele recomandări formulate conform alin. (7) şi (8), ca urmare a efectuării controlului ex ante, devin parte a dosarului achiziţiei publice.

    CAP. VI
    Procedura de conciliere
    ART. 15
    (1) În termen de 2 zile lucrătoare de la data comunicării avizului conform condiţionat, autoritatea contractantă poate transmite ANAP o scrisoare de intenţie, în cazul în care optează să iniţieze o procedură de conciliere, conform secţiunii a 6-a a capitolului II din ordonanţa de urgenţă, pentru anumite aspecte de calitate cu care nu este de acord în raport cu constatările şi/sau măsurile dispuse. Prin scrisoarea de intenţie se precizează doar aceste aspecte, verificatorii ex ante desemnaţi, conform art. 2, urmând a analiza mai întâi dacă măsurile de remediere acceptate de către autoritatea contractantă, ca urmare a avizului conform condiţionat, au fost implementate în mod corespunzător.
    (2) Dacă în urma analizei prevăzute la alin. (1) se constată că autoritatea contractantă nu a implementat în mod corespunzător măsurile de remediere dispuse, ANAP emite un nou aviz conform condiţionat, autoritatea contractantă având posibilitatea de a transmite o nouă scrisoare de intenţie, în termen de maximum 2 zile lucrătoare.
    (3) În cazul în care toate măsurile dispuse prin avizul conform şi comunicate de autoritatea contractantă ca fiind acceptate sunt implementate în mod corespunzător, ANAP emite un nou aviz conform condiţionat care conţine numai abaterile ce au făcut obiectul scrisorii/scrisorilor de intenţie.
    (4) Autoritatea contractantă poate transmite la ANAP cererea de conciliere, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la comunicarea avizului conform condiţionat prevăzut la alin. (3), sau poate renunţa la cele sesizate prin scrisoarea/scrisorile de intenţie transmisă/transmise anterior, informând ANAP în acest sens.
    (5) În cazul în care autoritatea contractantă are obiecţii cu privire la toate constatările privind aspectele de calitate comunicate prin avizul conform condiţionat, atunci aceasta poate transmite cererea de conciliere în termen de 2 zile lucrătoare de la comunicarea respectivului aviz, fără a fi necesară transmiterea prealabilă a scrisorii de intenţie, cu condiţia să nu existe abateri de la legislaţia în domeniul achiziţiilor încadrate ca şi aspecte de regularitate în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (6).
    (6) Cererea de conciliere, respectiv scrisoarea de intenţie prevăzute de prezentul articol se elaborează conform modelului din anexa nr. 1.3, respectiv anexa nr. 1.4.

    ART. 16
    Procedura de conciliere se derulează în scris, cu excepţia şedinţei de clarificare prevăzute la art. 17, fiind instrumentată de o structură de specialitate din cadrul ANAP diferită de cea prevăzută la art. 2 alin. (1).

    ART. 17
    (1) În termen de 2 zile lucrătoare de la înregistrarea la ANAP a cererii de conciliere, structura de specialitate prevăzută la art. 16 poate solicita autorităţii contractante în scris, în cadrul examinării pe fond a celor semnalate, să participe la o şedinţă de clarificare în vederea lămuririi documentelor şi/sau a informaţiilor care au stat la baza emiterii avizului conform condiţionat, sau a aspectelor care au fost precizate în respectiva cerere de conciliere şi/sau în scrisoarea de intenţie.
    (2) Şedinţa de clarificare prevăzută la alin. (1) poate avea loc în maximum 3 zile lucrătoare de la data transmiterii solicitării, în cadrul acesteia, structura de specialitate prevăzută la art. 16 neavând dreptul de a lua hotărâri cu privire la soluţionarea solicitării autorităţii contractante sau de a se antepronunţa în acest sens. În cadrul şedinţei de clarificare autoritatea contractantă nu poate depune documente noi, cu excepţia celor care au stat la baza emiterii documentelor ce au făcut obiectul controlului ex ante, şi/sau versiuni revizuite ale acestora din urmă.
    (3) Neprezentarea autorităţii contractante la şedinţa de clarificare nu împiedică soluţionarea cererii de conciliere, decizia urmând să fie adoptată pe baza informaţiilor disponibile.

    ART. 18
    (1) Cererea de conciliere este respinsă ca inadmisibilă, fără examinare pe fond, în cazul in care:
    a) nu a fost depusă în termenele prevăzute la art. 15 alin. (4) sau alin. (5), după caz;
    b) intenţia de conciliere nu a fost exprimată prin transmiterea scrisorii de intenţie conform prevederilor art. 15 alin. (1) şi (2);
    c) obiectul cererii de conciliere nu corespunde cu cel inclus în scrisoarea/scrisorile de intenţie prevăzute la art. 15 alin. (1) şi (2);
    d) nu conţine toate informaţiile prevăzute de modelul de cerere de conciliere din anexa nr. 1.3.;
    e) obiectul concilierii nu vizează abateri legate de aspecte de calitate şi/sau măsurile de remediere dispuse.

    (2) Examinarea cererii de conciliere pe fond vizează măsura în care aspectele constatate şi măsurile de remediere dispuse de ANAP prin avizul conform condiţionat sunt susţinute, în fapt şi în drept, de argumentele aduse de verificatorii ex ante, personalul ANAP implicat în formularea recomandării de soluţionare a cererii de conciliere având obligaţia de a acţiona cu diligenţă şi respectarea termenelor procedurale aferente examinării acesteia; pentru fundamentarea recomandării de soluţionare a cererii de conciliere, se are în vedere, de câte ori este posibil, jurisprudenţa şi/sau bunele practici în materia achiziţiilor publice/sectoriale/concesiune la nivel european, precum şi deciziile precedente adoptate în cazuri similare, în măsura în care se poate demonstra că acestea sunt relevante în raport cu cazul în discuţie.
    (3) Dacă în urma examinării cererii de conciliere pe fond se constată că aspectele identificate şi măsurile de remediere dispuse de ANAP prin avizul conform condiţionat sunt susţinute, în fapt şi în drept, neexistând o justificare pertinentă şi obiectivă pentru înlăturarea argumentele aduse de verificatorii ex ante, se menţine respectivul aviz conform condiţionat, cererea de conciliere fiind respinsă.

    ART. 19
    (1) Structura de specialitate prevăzută la art. 16 pregăteşte recomandarea privind soluţionarea aspectelor ce fac obiectul cererii de conciliere, iar decizia de conciliere este adoptată de către comitetul decizional prevăzut la art. 18 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă.
    (2) Recomandarea prevăzută la alin. (1) este adoptată prin vot al membrilor comitetului decizional, cu majoritate simplă, aceştia neavând dreptul de a se abţine de la exprimarea votului.
    (3) Membrii comitetului decizional care nu sunt de acord cu recomandarea emisă conform alin. (1) au obligaţia de a prezenta justificări concrete, similar modului prevăzut la art. 18 alin. (2).
    (4) În cazul în care în urma exprimării votului nu se ajunge la obţinerea majorităţii, conform alin. (2), decizia de conciliere va fi adoptată de către reprezentantul legal al ANAP, prin alegerea uneia dintre următoarele soluţii, cu prezentarea unor justificări în acest sens:
    a) respingerea cererii de conciliere, aplicându-se art. 18 alin. (3);
    b) acceptarea abordării autorităţii contractante, urmând a fi emis aviz conform necondiţionat;
    c) admiterea parţială a obiectului cererii de conciliere, prin menţinerea constatărilor controlului ex ante şi propunerea de măsuri de remediere a abaterilor constatate prin avizul conform condiţionat diferite de cele precizate la lit. (a) şi (b).

    (5) După adoptarea deciziei de conciliere, în termen de o zi lucrătoare este emis avizul conform final pe baza rezultatului acesteia.
    (6) Membrii comitetului decizional diseminează deciziile de conciliere în cadrul structurilor pe care le reprezintă, în vederea asigurării unei abordări unitare şi coerente a problematicilor evidenţiate de acestea la nivelul ANAP.

    CAP. VII
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 20
    (1) În vederea facilitării îndeplinirii funcţiei de control ex ante prevăzute în ordonanţa de urgenţă, operatorul SEAP are obligaţia, pe baza datelor disponibile, de a pune la dispoziţia ANAP, în format electronic, rapoartele solicitate de aceasta, în scopul exercitării funcţiei de control ex ante în cadrul sistemului naţional de achiziţii publice.
    (2) Operatorul SEAP adoptă toate măsurile necesare pentru a adapta sistemul electronic al achiziţiilor publice, având următoarele obligaţii:
    a) să asigure personalului ANAP accesul la toate documentele încărcate de autoritatea contractantă în SEAP sau primite de aceasta de la operatorii economici, în timp real;
    b) să adapteze modul curent de raportare al datelor către ANAP în vederea selecţiei pentru controlul ex ante, cât şi modul de distribuire a dosarelor procedurilor de atribuire potrivit nevoilor noii metodologii de selecţie, inclusiv să permită înregistrarea în SEAP a codului unic de identificare prevăzut la art. 4;
    c) să permită autorităţilor contractante transmiterea prin SEAP a intenţiilor de efectuare a unor modificări contractuale şi/sau de derulare a unor proceduri de negociere fără publicare prealabilă ce fac obiectul controlului ex ante în conformitate cu prevederile ordonanţei de urgenţă;
    d) să permită autorităţilor contractante transmiterea prin SEAP a înscrisurilor de formalizare a deciziilor aferente fiecărei faze a procesului de evaluare către ANAP, precum şi comunicarea avizului conform al ANAP şi publicarea acestuia, după caz, păstrând trasabilitatea asupra acţiunilor de control realizate de către ANAP şi asupra răspunsurilor/modificărilor formulate/realizate de către autoritatea contractantă;
    e) să permită transmiterea scrisorii de intenţie de conciliere şi a cererii de conciliere de către autoritatea contractantă prin SEAP.


    ART. 21
    Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite ANAP orice informaţie solicitată de aceasta, inclusiv prin secţiunile suplimentare din cadrul formularelor de anunţuri puse la dispoziţie prin intermediul SEAP, în scopul exercitării funcţiei de control ex ante în cadrul sistemului naţional de achiziţii publice.

    ART. 22
    În aplicarea prezentelor norme metodologice, preşedintele ANAP emite ordine.

    ART. 23
    Anexele nr. 1.1.-1.4. fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    ANEXA 1.1.

    la normele metodologice
    Informaţii pe care autoritatea/entitatea contractantă trebuie să le includă în notificarea către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice privind negocierile fără publicare prealabilă derulate în baza art. 104, cu excepţia art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 117, cu excepţia art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv a art. 64 şi 65 din Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor iniţiate în baza art. 122 lit. i) sau art. 252 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care sunt incidente prevederile art. 236 alin. (4) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 223 alin. (4) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale art. 116 alin. (4) din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare
    1. Denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, numărul de fax, adresa de e-mail şi adresa de internet ale autorităţii contractante şi persoana de contact;
    2. Numele/prenumele reprezentantului legal al autorităţii contractante;
    3. Data şi valabilitatea contractului iniţial (acolo unde este cazul);
    4. Denumirea contractului ce urmează a fi atribuit prin procedura de negociere fără publicare prealabilă, tipul acestuia - contract de lucrări/servicii/produse şi codul/codurile CPV;
    5. Obiectul principal al contractului iniţial (acolo unde e cazul);
    6. Sursa de finanţare - fonduri europene nerambursabile/ fonduri bugetare/fonduri proprii;
    7. Data stabilită pentru începerea demersurilor de negociere şi adresa la care vor avea loc acestea;
    8. Valoarea de atribuire a contractului iniţial (acolo unde e cazul);
    9. Valoarea estimată a viitorului contract/act adiţional încheiat în urma procedurii de negociere;
    10. Numărul/Data anunţului de participare şi a anunţului de atribuire a contractului iniţial, publicat în SEAP (acolo unde e cazul);
    11. Descrierea circumstanţelor care au condus la necesitatea iniţierii negocierii fără publicare prealabilă a unui anunţ în baza art. 104, cu excepţia art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, a art. 117, cu excepţia art. 117 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, şi a art. 64 şi art. 65 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare (după caz);
    12. Autoritatea de management (acolo unde sursa de finanţare este reprezentată de fonduri europene);
    13. Data invitaţiei/invitaţiilor de participare transmise operatorilor economici pentru participarea la procedura de negociere fără publicare prealabilă;
    14. Codul unic de identificare a procedurii de atribuire;
    15. Orice alte informaţii relevante, cum ar fi criteriul de atribuire utilizat.
    Anexate notificării vor fi prezentate şi copii ale invitaţiei/invitaţiilor de participare transmise operatorilor economici pentru participarea la procedura de negociere fără publicare prealabilă.

    ANEXA 1.2.

    la normele metodologice
    Informaţii pe care autoritatea/entitatea contractantă trebuie să le includă în notificarea către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice privind modificarea contractului/acordului-cadru de achiziţie publică, contractului/acordului-cadru sectorial, în situaţiile prevăzute la art. 221 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 98/2016  privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, la art. 237 şi 238 din Legea nr. 99/2016  privind achiziţiile sectoriale, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 102 şi 103 din Legea 100/2016  privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, cu modificările şi completările ulterioare
    1. Denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, numărul de fax, adresa de e-mail şi adresa de internet ale autorităţii contractante şi persoana de contact;
    2. Denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, numărul de fax, adresa de e-mail şi adresa de internet ale contractantului cu care se încheie actul adiţional;
    3. Numele/prenumele reprezentantului legal al autorităţii contractante;
    4. Data semnării contractului iniţial şi perioada de valabilitate a acestuia;
    5. Tipul contractului iniţial: contract de lucrări/servicii/produse;
    6. Obiectul principal al contractului iniţial;
    7. Descrierea aspectelor ce fac obiectul modificării contractuale ce urmează a fi iniţiată;
    8. Sursa de finanţare (contract iniţial, act adiţional) - fonduri europene nerambursabile/fonduri bugetare/fonduri proprii;
    9. Data stabilită pentru începerea etapelor de modificare a contractului;
    10. Valoarea estimată a contractului iniţial, procedura de atribuire aplicată pentru semnarea acestuia, valoarea la care a fost atribuit şi semnat;
    11. Numărul/Data anunţului de participare şi a anunţului de atribuire a contractului iniţial, publicat în SEAP;
    12. Criteriul de atribuire şi factorii de evaluare ai procedurii de atribuire a contractului iniţial;
    13. Numărul modificărilor contractuale, de tipul celor prevăzute la pct. 15, efectuate pe respectivul contract şi valoarea actelor adiţionale aferente contractului iniţial (dacă există);
    14. Valoarea modificării contractuale ce se doreşte a fi realizată (exprimată în valoare nominală şi în procent din contractul iniţial);
    15. Descrierea circumstanţelor imprevizibile care au condus la necesitatea iniţierii modificării în cauză şi argumentele autorităţii contractante care justifică încadrarea în prevederea legală, conform prevederilor art. 221 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, art. 237 şi 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sau art. 102 şi 103 din Legea nr. 100/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    16. Orice alte informaţii relevante.

    ANEXA 1.3.

    la normele metodologice




    Cerere de conciliere
    În atenţia preşedintelui ANAP
    Subsemnatul,
    Numele autorităţii contractante/entităţii: ..............................................................................................
    Adresa autorităţii contractante/entităţii: ..............................................................................................
    Persoană de contact, adresă de e-mail: .............................................................................................
    Reprezentant legal: ..............................................................................................................................
    În ceea ce priveşte avizul conform condiţionat nr. ............. din data .................., emis de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice ca rezultat al activităţii controlului ex ante asupra documentaţiei de atribuire/anunţului de participare/solicitării de clarificări/procesului-verbal de evaluare nr. ........... din data ...................,
    transmitem pe această cale cererea pentru conciliere cu privire la următoarele abateri identificate în cadrul controlului ex ante şi măsurile de remediere corespunzătoare acestora, solicitând emiterea unui aviz conform necondiţionat. Vă prezentăm în continuare argumentele pentru păstrarea formei propuse de noi:
    Motivele în fapt:
    Motivele de drept:
    Numele autorităţii contractante/entităţii ..............................................................................................
    Numele reprezentantului legal al autorităţii contractante/entităţii .........................................................
    Semnătura reprezentantului legal al autorităţii contractante/entităţii ..................................................
    Se anexează scrisoarea de intenţie de conciliere, atunci când aceasta a fost formulată.

    ANEXA 1.4.

    la normele metodologice




    Scrisoare de intenţie pentru conciliere
    Subsemnatul,
    Numele autorităţii contractante/entităţii: .............................................................................................
    Adresa autorităţii contractante/entităţii: ................................................................................................
    Persoană de contact, adresă de e-mail: .............................................................................................
    Reprezentant legal: .............................................................................................................................
    În ceea ce priveşte avizul conform condiţionat nr. .............., emis de către Agenţia Naţională pentru Achiziţii Publice ca rezultat al activităţii controlului ex ante asupra documentaţiei de atribuire/anunţului de participare/solicitării de clarificări/procesului-verbal de evaluare nr. ...........,
    vă aducem la cunoştinţă pe această cale că intenţionăm să depunem cererea pentru conciliere cu privire la următoarele abateri identificate în cadrul controlului ex ante şi remediile aferente acestora: .....................................................................................
    Numele autorităţii contractante/entităţii ...............................................................................................
    Numele reprezentantului legal al autorităţii contractante/entităţii ........................................................
    Semnătura reprezentantului legal al autorităţii contractante/entităţii ...................................................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016