Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 8 iulie 2005  privind criteriile de evaluare şi selecţie a obiectivelor de investiţii publice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 8 iulie 2005 privind criteriile de evaluare şi selecţie a obiectivelor de investiţii publice

EMITENT: Ministerul Finanţelor Publice
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 627 din 19 iulie 2005
──────────
    Aprobate prin Ordinul nr. 980 din 8 iulie 2005, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 627 din 19 iulie 2005.
──────────
    1. Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, prevede la art. 41 alin. (2) că Ministerul Finanţelor Publice are ca atribuţii stabilirea prin norme metodologice a criteriilor de evaluare şi selecţie a obiectivelor de investiţii publice.
    2. Prevederile prezentelor norme metodologice se aplică pentru selecţionarea obiectivelor de investiţii publice finanţate total sau parţial din bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) din: Legea nr. 500/2002, cu modificările ulterioare, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele publice locale, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/2004, cu modificările ulterioare.
    3. Realizarea investiţiilor publice se face pe răspunderea ordonatorilor principali de credite şi presupune următoarele etape:
    a) elaborarea documentaţiilor tehnico-economice ale obiectivelor de investiţii;
    b) includerea obiectivelor de investiţii în programele sectoriale de investiţii publice, pe baza datelor de evaluare şi selecţie din fişele de prioritizare ale fiecărui obiectiv;
    c) includerea obiectivelor de investiţii în Programul de investiţii publice, anexă la bugetul anual, şi întocmirea fişelor obiectivelor de investiţii;
    d) urmărirea execuţiei obiectivelor de investiţii, respectiv monitorizarea elaborării proiectului de execuţie, a realizării lucrărilor de construcţii-montaj, recepţia şi punerea în funcţiune a obiectivului de investiţii.

    4. Pentru evaluarea şi selecţia obiectivelor de investiţii publice ordonatorii principali de credite vor respecta următoarele etape:
    a) reanalizarea proiectelor de investiţii aflate în curs de execuţie din care să rezulte concordanţa cu strategia Guvernului şi o analiză de detaliu la nivelul fiecărui proiect, avându-se în vedere următoarele elemente:
    - costurile prevăzute şi beneficiile investiţiei propuse;
    – stadiul de execuţie a proiectului;
    – fondurile cheltuite până la data analizei;
    – dacă proiectul mai este în concordanţă cu politicile Guvernului;
    – dacă proiectul mai este justificat faţă de schimbările aprobate prin strategia sectorială.
    În urma efectuării analizei ordonatorii principali de credite vor decide dacă:
    - investiţia poate fi sistată, în acest scop propunându-se soluţii alternative: vânzare de active, privatizare, concesiune, contract de management etc.;
    – investiţia se continuă şi va face obiectul programului de prioritizare.

    Metodologia standard de evaluare a obiectivului de investiţii publice aflate în curs de execuţie este prevăzută în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
    Investiţiile care se continuă şi fac obiectul programului de prioritizare vor fi evaluate avându-se în vedere următoarele elemente: mărimea proiectului, estimarea costurilor, planul de finanţare etc.
    Proiectelor de investiţii publice selectate pentru Programul de investiţii publice li se vor aplica criteriile de prioritizare în vederea introducerii, în ordinea punctajului obţinut, în acest program.
    Metodologia standard de analiză şi selecţie a proiectelor de investiţii publice aflate în curs de execuţie este prezentată în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice;

    b) analizarea obiectivelor noi de investiţii în vederea introducerii în Programul de investiţii publice şi transmiterea la Ministerul Finanţelor Publice a informaţiilor referitoare la necesitatea, oportunitatea, relevanţa proiectului în raport cu politicile economice generale şi sectoriale, valoarea acestuia, capacitatea, analiza cost-eficienţă şi cost-beneficiu, beneficiile sociale, impactul asupra mediului.
    Metodologia standard de analiză şi selecţie a proiectelor de investiţii publice aflate în curs de execuţie prezentată în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice se aplică şi proiectelor/obiectivelor noi de investiţii.
    După aplicarea criteriilor de prioritizare conform anexei nr. 2 se întocmeşte tabelul centralizator privind prioritizarea proiectelor de investiţii, potrivit anexei nr. 3 la prezentele norme metodologice.


    ANEXA 1

    la normele metodologice
    METODOLOGIE
    de evaluare a proiectelor de investiţii publice aflate în curs de execuţie
    DENUMIREA PROIECTULUI: .............................
    Cod fişă: ..........................................
    1. DESCRIEREA INVESTIŢIEI INIŢIALE
    1.1. Obiectivele investiţiei: descriere pe scurt a scopului investiţiei şi naturii acesteia: producţie, servicii, infrastructură edilitară, învăţământ, sănătate, cultură, locuinţe, sport etc.
    1.2. Descrierea principalelor obiecte ale investiţiei: dacă investiţia are mai multe obiecte, se furnizează o descriere sumară a fiecăruia dintre acestea.
    1.3. Cost estimat iniţial: ........ mii lei, în preţuri la data de ......... (lună/an) (data aprobării documentaţiei tehnico-economice).
    1.4. Principalele beneficii aşteptate de la proiect: se indică modul în care se aşteaptă ca proiectul să contribuie la obiectivele sectoriale.
    1.5. Rezultate planificate:
    - Indicatori fizici: se indică rezultatele aşteptate de la proiect.
    – Număr de persoane deservite/suprafaţa acoperită: se specifică numărul de populaţie şi/sau aria care va beneficia de investiţie (oraş, judeţ, regiune, întreaga ţară).
    – Dezvoltare regională - locală.


    2. STADIUL ACTUAL AL PROIECTULUI
    2.1. Costul total al investiţiei, în preţuri actualizate la data de 31 decembrie a anului precedent: ordonatorul principal de credite este responsabil pentru actualizarea costului iniţial al investiţiei pe baza indicilor preţurilor de consum lunari (total), comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică.
    2.2. Durata aprobată/durata efectivă de realizare: compararea duratei lucrărilor iniţial planificate cu durata înscrisă în fişa obiectivului.
    2.3. Fonduri cheltuite pentru respectiva investiţie de la începerea lucrărilor, în preţuri actualizate la data de 31 decembrie a anului precedent: cheltuielile proiectului trebuie actualizate utilizându-se aceeaşi procedură ca la pct. 2.1.
    2.4. Execuţie (implementare): ... % execuţie fizică, ... % din valoarea totală la deschiderea finanţării; procentul de execuţie fizică trebuie să fie bazat pe inspecţiile la locul investiţiei; procentul din valoarea totală de la deschiderea finanţării se calculează ca şi cheltuieli actualizate/cost actualizat al proiectului; se va menţiona stadiul lucrărilor pe stadii determinante, procentual.

    3. RELEVANŢA PROIECTULUI FAŢĂ DE DOCUMENTELE PROGRAMATICE ŞI POLITICILE ECONOMICE GENERALE ŞI SECTORIALE
    3.1. Relevanţa pentru politicile economice generale. Se poate considera că obiectivele proiectului sunt în concordanţă cu politicile economice prezente şi cu rolul statului în economie? Pentru a răspunde la această întrebare, ordonatorul principal de credite trebuie să prezinte încadrarea proiectului în opţiunile Guvernului referitoare la politicile economice generale.
    3.2. Relevanţa proiectului pentru politica sectorială: ordonatorul principal de credite trebuie să prezinte o descriere a strategiei sectoriale şi impactul investiţiei în sectorul respectiv.

    4. MODUL DE FINANŢARE A INVESTIŢIEI (se vor prezenta sursele de finanţare ale obiectivului de investiţii)
    4.1. ...............................................................
    4.2. ...............................................................
    4.3. ...............................................................

    5. MOMENT DECIZIONAL - pe baza răspunsurilor la întrebările de mai sus obiectivele de investiţii vor fi selectate în trei categorii:
    5.1. Investiţii a căror realizare se sistează;
    5.2. Investiţii în curs de finalizare (realizate în proporţie de peste 90%);
    5.3. Investiţii care vor face obiectul selecţiei în "Faza a doua" conform anexei nr. 2 la normele metodologice.


    ANEXA 2

    la normele metodologice
    METODOLOGIE
    de analiză şi selecţie a proiectelor de investiţii publice
    noi şi/sau aflate în curs de execuţie
    DENUMIREA PROIECTULUI: ..............................
    Cod fişă: ...........................................
    1. ACTUALIZAREA PARAMETRILOR DE IMPLEMENTARE
    1.1. Mărimea proiectului: (Mărimea iniţială a proiectului mai corespunde nevoilor actuale? De exemplu: pentru infrastructura în domeniul ocrotirii sănătăţii, proiectul mai corespunde dinamicii demografice a populaţiei ţintă? Poate fi avută în vedere o mărire a proiectului sau o micşorare a acestuia?)
    1.2. Tehnologia propusă: (Soluţiile tehnice avute în vedere atunci când a fost elaborat proiectul mai sunt adecvate sau trebuie să fie actualizate?)
    1.3. Estimarea costurilor: (Estimarea iniţială a costurilor mai este valabilă sau este nevoie să fie revăzută? Care sunt estimările actuale ale preţurilor?) Ordonatorul principal de credite este responsabil pentru actualizarea costului iniţial al investiţiei pe baza indicilor preţurilor de consum lunari (total) comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică; pentru investiţiile în continuare se vor determina cheltuielile pentru "rest de executat" în preţurile lunii decembrie a anului precedent.
    1.4. Calendar de implementare: (Calendarul iniţial de implementare mai este realist? Dacă nu, se propune o programare în timp revăzută.)

    2. EVALUAREA PROIECTULUI: criteriile de evaluare ale proiectului variază de la sector la sector. Aceste criterii acoperă în general următoarele aspecte:
    2.1. Viabilitatea economică, pe baza:
    ● analizei cost-beneficiu, cu calcularea ratei rentabilităţii financiare şi ratei rentabilităţii economice;
    ● analizei cost-eficienţă: îşi atinge proiectul scopurile în modul cel mai eficient din punct de vedere al raportului cost-eficienţă?
    ● impactului asupra fondurilor publice: va duce proiectul la economii ale fondurilor publice în perspectivă?

    2.2. Beneficii sociale aşteptate în urma proiectului şi contribuţia la reducerea sărăciei: cum va contribui proiectul la creşterea nivelului de trai al populaţiei?
    2.3. Fezabilitate tehnică: soluţiile tehnice propuse prin proiect sunt corespunzătoare scopului acestuia?
    2.4. Capacitatea financiară a persoanei juridice care are sarcina de a implementa proiectul
    2.5. Impactul proiectului asupra mediului.

    3. PLANUL DE FINANŢARE A PROIECTULUI
    3.1. Structura costurilor totale (pe surse de finanţare, categorii de cheltuieli şi metode de contractare)
    3.2. Plan detaliat de finanţare (incluzând fondurile proprii, fonduri de la bugetul de stat, fonduri speciale, fonduri ale administraţiei publice locale, împrumuturi interne sau externe şi potenţiale contribuţii ale donatorilor)
    3.3. Alte obligaţii (plăţi sau garanţii) care rezultă din proiect
    3.4. Costuri recurente anuale generate de proiect şi cine va suporta aceste costuri.

    4. RECOMANDĂRI FINALE PE BAZA EVALUĂRII PROIECTULUI
    ● Redimensionarea proiectului şi căutarea de soluţii alternative (vânzare de active, privatizare, concesionare, contract de management etc.)
    ● Includerea obiectivului în proiectul de Program de investiţii publice (PIP) (eventual redimensionat), în urma punctajului obţinut prin aplicarea criteriilor de prioritizare
    ● Prezentarea proiectului către potenţialii finanţatori privaţi, prin includerea acestuia în lista întocmită în acest scop (proiecte pentru care se caută finanţare).

    5. APLICAREA CRITERIILOR DE PRIORITIZARE

    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
                  Criterii de evaluare a proiectului Punctaj
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     TOTAL GENERAL maximum 150
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     din care:
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     A. CRITERII GENERALE maximum 100
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     din care:
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     1. Investiţii cuprinse în programe şi proiecte cofinanţate
        din fonduri externe rambursabile sau nerambursabile 30
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     2. Investiţii cuprinse punctual în Programul de guvernare 25
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     3. Investiţii în curs de execuţie, realizate în proporţie
        de peste 75% 20
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     4. Investiţii ce se finalizează în anul pentru care se
        elaborează bugetul 10
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     5. Investiţii cu finanţare continuă în ultimii 5 ani 5
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     6. Investiţii în zone defavorizate şi/sau care creează
        noi locuri de muncă 5
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     7. Investiţii specifice pentru protecţia mediului şi/sau
        de infrastructură 5
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     B. CRITERII SPECIFICE (Criteriile specifice vor fi defalcate
        de către fiecare ordonator principal de credite pentru
        programele de investiţii din sectorul de activitate de
        care răspunde) maximum 50
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     din care:
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
     TOTAL PUNCTAJ OBŢINUT:
    ──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



    ANEXA 3

    la normele metodologice
    Ministerul (Instituţia) .........
    TABEL CENTRALIZATOR
    privind prioritizarea proiectelor de investiţii

┌───┬────┬───────────┬─────────────────────────────┐
│ │ │Denumirea │Punctajul obţinut │
│Nr │Cod │proiectului├───────────┬───────────┬─────┤
│crt│fişă│de │Conform │Conform │ │
│ │ │investiţii │criteriilor│criteriilor│Total│
│ │ │ │generale │specifice │ │
├───┼────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │
├───┼────┼───────────┼───────────┼───────────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │
└───┴────┴───────────┴───────────┴───────────┴─────┘

    NOTĂ:
    Înscrierea în centralizator a proiectelor de investiţii se va face în ordinea descrescătoare a punctajului obţinut.

    Semnătura
    ...........................
    Ordonator principal de credite,
    .................................

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016