Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 8 aprilie 2009  de aplicare a   Legii nr. 198/2004 privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de drumuri de interes national, judetean si local    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 8 aprilie 2009 de aplicare a Legii nr. 198/2004 privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de drumuri de interes national, judetean si local

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 309 din 11 mai 2009

ART. 1
(1) Domeniul de aplicare prevãzut la <>art. 1 din Legea nr. 198/2004 privind unele mãsuri prealabile lucrãrilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare lege, este stabilit pentru realizarea lucrãrilor de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local prevãzute la art. 6 alin. (1), <>art. 7 şi 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Coridorul de expropriere reprezintã delimitarea generalã a terenului ce urmeazã a fi afectat de lucrarea de construcţie a drumului, stabilitã pe baza caracteristicilor tehnice. Elementele concrete aferente coridorului de expropriere vor fi stabilite, în condiţiile legii, în studiul de fezabilitate.
ART. 2
(1) Lucrãrile de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local declarate de utilitate publicã potrivit legii includ toate lucrãrile prealabile, lucrãrile execuţiei propriuzise, precum şi pe cele ce urmeazã finalizãrii operaţiunii de construire, reabilitare, dezvoltare, modernizare ori extindere a drumurilor de interes naţional, judeţean şi local.
(2) În cazul în care nu au fost stabilite prin studiul de fezabilitate, terenurile necesare pentru relocarea utilitãţilor, pentru drumurile tehnologice, drumurile temporare, drumurile ocolitoare, precum şi cele necesare gropilor de împrumut se stabilesc de cãtre expropriator şi se supun prevederilor din lege.
(3) Dupã finalizarea lucrãrilor, în termen de 30 de zile, terenurile expropriate potrivit art. 2 alin. (4) din lege, aflate în domeniul public al statului, se predau unitãţilor administrativteritoriale, în condiţiile legii.
ART. 3
(1) Documentaţia tehnico-economicã aferentã lucrãrilor de execuţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local aferentã unui coridor de expropriere se elaboreazã potrivit dispoziţiilor referitoare la studiul de fezabilitate din anexa nr. 2 la <>Hotãrârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrãri de intervenţii.
(2) În vederea elaborãrii studiului de fezabilitate, expropriatorul va înştiinţa printr-un anunţ afişat la sediul consiliului local al unitãţii administrativ-teritoriale/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ce va cuprinde cel puţin amplasamentul lucrãrii şi calendarul referitor la datele în care se va permite accesul pentru activitãţile necesare realizãrii studiului de fezabilitate. Prin amplasament al lucrãrii se înţelege traseul şi limitele de dezvoltare a proiectului propuse iniţial de expropriator.
(3) Certificatele de urbanism, avizele, acordurile, permisele sau autorizaţiile sunt valabile pânã la finalizarea executãrii lucrãrilor pentru care au fost eliberate, indiferent de data emiterii acestora.
ART. 4
(1) În situaţia în care, din motive obiective, nu este posibilã supunerea spre aprobarea Guvernului/autoritãţii publice locale competente a tuturor elementelor prevãzute la art. 4 alin. (1) din lege, aprobarea declanşãrii procedurii de expropriere a tuturor imobilelor care constituie coridorul de expropriere, a sumei globale estimate şi a termenului în care aceasta se vireazã expropriatorului va face obiectul unei hotãrâri ulterioare a Guvernului/autoritãţii publice locale competente.
(2) Expropriatorului i se va vira, din suma globalã estimatã a despãgubirilor, la cererea acestuia, suma care îi este necesarã în vederea acordãrii despãgubirilor.
(3) Documentaţia cadastral-juridicã pentru fiecare imobil propus spre expropriere se avizeazã şi se recepţioneazã de cãtre oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã, în maximum 5 zile lucrãtoare de la solicitarea expropriatorului sau a proprietarului.
(4) În vederea realizãrii documentaţiilor cadastral-juridice, în cazul în care proprietarii nu au putut fi identificaţi sau refuzã predarea actelor necesare acestei operaţiuni, oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã şi consiliile locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale implicate vor furniza expropriatorului, în termen de 5 zile de la solicitarea acestuia:
a) date complete cu privire la identitatea proprietarilor rezultaţi în urma aplicãrii legislaţiei în vigoare, respectiv, fãrã a se limita la, numele şi adresa;
b) copii ale înscrisurilor ce fac dovada dreptului de proprietate asupra imobilelor afectate, incluzând aici, dar fãrã a se limita la: acte translative de proprietate, titluri de proprietate emise potrivit legilor proprietãţii sau, în lipsa acestor titluri, copii ale proceselor-verbale de punere în posesie.
(5) Agenţia Naţionalã de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã, denumitã în continuare ANCPI, prin oficiile teritoriale, recepţioneazã documentaţia cadastral-juridicã întocmitã de expropriator potrivit art. 4 alin. (2) din lege şi, la sfârşitul fiecãrei luni, transmite unitãţii administrativ-teritoriale afectate de traseul lucrãrii respective lista imobilelor a cãror documentaţie cadastral-juridicã a fost recepţionatã în luna în curs situate pe coridorul de expropriere. Dupã recepţionarea documentaţiei cadastral-juridice, oficiile în a cãror razã teritorialã de activitate sunt situate imobilele ce fac obiectul exproprierii vor proceda la înscrierea în cartea funciarã a intenţiei de expropriere.
(6) Unitãţile administrativ-teritoriale vor afişa la sediul lor lista transmisã, în termen de 24 de ore de la primirea acesteia. Dupã transmiterea acestei liste unitãţilor administrativ-teritoriale afectate de traseul lucrãrii se interzice emiterea oricãrui aviz, acord, permis sau oricãrei autorizaţii cu privire la imobilele supuse exproprierii.
(7) Unitãţile administrativ-teritoriale au obligaţia sã afişeze şi modificãrile ce intervin în aceste liste, în termen de 24 de ore de la primirea acestora.
(8) Modul de întocmire şi recepţie a documentaţiilor cadastral-juridice de expropriere va fi stabilit prin regulamentul aprobat de ANCPI, cu avizul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, prin Compania Naţionalã de Autostrãzi şi Drumuri Naţionale din România, cu consultarea structurilor asociative ale autoritãţilor administraţiei publice locale.
(9) Orice documentaţie tehnicã sau de evaluare realizatã anterior intrãrii în vigoare a prezentelor norme sau întocmitã în temeiul <>Legii nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauzã de utilitate publicã se considerã valabilã.
(10) În sensul art. 4 alin. (5) din lege, indicatorul cadastral va fi reprezentat de numãrul cadastral atribuit imobilului supus exproprierii de cãtre Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliarã (OCPI), iar numele proprietarului va fi cel indicat de înscrierile efectuate în cartea funciarã, pentru imobilele care au cartea funciarã deschisã, iar pentru celelalte imobile va fi preluat din documentaţia cadastral-juridicã şi din alte înscrisuri doveditoare ale dreptului de proprietate sau ale altui drept real.
(11) La sediul consiliului local al unitãţii administrativ-teritoriale/ Consiliului General al Municipiului Bucureşti în raza cãreia se aflã imobilele supuse exproprierii se afişeazã şi vor rãmâne afişate pânã la finalizarea procedurilor de acordare a despãgubirilor:
a) lista imobilelor propuse spre expropriere, cuprinzând datele de identificare a acestora, respectiv numãrul cadastral şi numele persoanei identificate ca fiind proprietar, stabilite pe baza documentaţiei cadastral-juridice avizate de OCPI;
b) planul cu amplasamentul lucrãrii, realizat pe baza datelor din documentaţiile cadastral-juridice aferente imobilelor propuse spre expropriere, elaborat la scara 1: 1.000, având obligatoriu anexate coordonate ale punctelor de contur, în sistem de proiecţie Stereograficã 1970;
c) anunţul conform cãruia titularii dreptului de proprietate şi ai celorlalte drepturi reale au dreptul ca, în termen de 10 zile de la data afişãrii tabelelor prevãzute la art. 4 alin. (5) din lege, sã depunã cererea prevãzutã de art. 5 din lege şi documentele ce fac dovada dreptului de proprietate sau a altor drepturi reale.
(12) Tabelele actualizate conform art. 4 alin. (7) din lege se supun procedurii de publicitate prevãzute la art. 4 alin. (5) şi (6) din lege.
(13) Rapoartele de evaluare întocmite conform art. 4 alin. (8) din lege vor determina cuantumul despãgubirii aferente imobilelor supuse exproprierii, pe categorii de folosinţã, şi, dupã caz, necesitatea suplimentãrii sumei globale a despãgubirilor aprobate iniţial prin hotãrâre a Guvernului/autoritãţii locale competente.
ART. 5
(1) Se considerã cerere în înţelesul art. 5 alin. (1) din lege manifestarea de voinţã fãcutã în formã scrisã de cãtre titularul/titularii dreptului de proprietate sau al/ai altor drepturi reale sau de cãtre persoanele care justificã un interes legitim, denumiţi în continuare persoane interesate, ce va fi însoţitã de documentele doveditoare prevãzute de lege. Cererea va cuprinde urmãtoarele elemente:
a) numele şi prenumele persoanei interesate;
b) adresa de domiciliu;
c) documentele doveditoare referitoare la existenţa drepturilor reale asupra bunului imobil expropriat, în original sau în copie legalizatã;
d) opţiunea privind cuantumul despãgubirii.
(2) În cazul în care comisia va fi constituitã la nivelul unei localitãţi unde nu funcţioneazã birouri ale notarilor publici, legalizarea copiilor de pe documentele doveditoare se va realiza de cãtre secretarii unitãţilor administrativ-teritoriale ale localitãţilor respective, în conformitate cu prevederile <>art. 12 din Legea notarilor publici şi a activitãţii notariale nr. 36/1995 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(3) În cazul în care existã mai multe persoane interesate cu privire la imobilul supus exproprierii, cererea va fi semnatã de toţi, personal sau prin mandatar împuternicit cu procurã specialã autenticã, iar procura se va ataşa cererii.
(4) La nivelul fiecãrei unitãţi administrativ-teritoriale se va numi prin decizie a expropriatorului o comisie, fãrã personalitate juridicã, care va analiza cererile şi documentele doveditoare depuse în condiţiile art. 5 din lege, va întocmi procesul-verbal, va emite şi va comunica hotãrârea de acordare a despãgubirilor în vederea efectuãrii plãţilor sau a consemnãrii sumelor pe numele persoanelor îndreptãţite, potrivit legii.
(5) Dupã numirea comisiei, expropriatorul va transmite decizia consiliului local competent/Consiliului General al Municipiului Bucureşti, care are obligaţia de a asigura prin secretarul unitãţii administrativ-teritoriale secretariatul comisiei, care va primi, înregistra şi arhiva cererile şi documentele doveditoare depuse potrivit art. 5 din lege.
(6) Secretariatul comisiei va constitui registre şi arhive speciale, în care se vor înregistra cererile şi originalele/copiile legalizate ale documentelor anexate acestora. Cererile se arhiveazã şi se pãstreazã prin grija secretariatelor constituite la nivelul unitãţilor administrativ-teritoriale. Registrele vor cuprinde menţiuni privitoare la:
a) data înregistrãrii cererii;
b) numele şi prenumele titularului/titularilor cererii;
c) elementele de identificare a imobilului pentru care se solicitã despãgubirea, respectiv numãrul cadastral, suprafaţa, unitatea administrativ-teritorialã în care se situeazã, proprietarul sau titularul altui drept real;
d) documentele doveditoare care însoţesc cererea.
(7) Membrii comisiei au acces nelimitat la registre şi arhive.
(8) Dupã finalizarea procedurilor de acordare a despãgubirilor, registrele şi arhivele vor fi transmise expropriatorului pentru a fi pãstrate de acesta, conform reglementãrilor în vigoare.
(9) Comisia este formatã din 5 membri, dupã cum urmeazã:
a) primarul unitãţii administrativ-teritoriale sau, în lipsa acestuia, viceprimarul;
b) un reprezentant al instituţiei prefectului;
c) un reprezentant al oficiului de cadastru şi publicitate imobiliarã;
d) 2 reprezentanţi ai expropriatorului, având calificare juridicã.
(10) Comisia îşi începe activitatea în termenul prevãzut de lege la sediul consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
(11) Şedinţele comisiei se vor ţine zilnic pânã la data la care vor fi emise şi comunicate, potrivit legii, toate hotãrârile de acordare a despãgubirilor pentru imobilele supuse exproprierii.
(12) Comisia este legal întrunitã şi îşi poate desfãşura lucrãrile în prezenţa a cel puţin 3 membri, prezenţa reprezentanţilor expropriatorului fiind obligatorie.
(13) În termen de 10 zile de la data începerii activitãţii, comisia va analiza cererile şi documentele anexate acestora şi, dupã caz:
a) constatã cã dosarul este complet şi convoacã titularul/titularii cererii, în scris, prin poştã, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, în vederea semnãrii procesului-verbal;
b) constatã cã dosarul nu este complet şi convoacã titularul/titularii cererii, în scris, prin poştã, cu scrisoare recomandatã cu confirmare de primire, în termenul prevãzut de lege, în vederea completãrii documentelor şi a semnãrii procesului-verbal.
(14) Convocarea va cuprinde data, ora şi locul şedinţei în cadrul cãreia va fi încheiat procesul-verbal ce cuprinde elementele de identificare a imobilului propus spre expropriere, respectiv numãr cadastral şi numãr de carte funciarã, dupã caz, valoarea despãgubirii, determinatã pe baza raportului de evaluare, şi, dupã caz, vor fi analizate documentele doveditoare solicitate în completarea celor anexate cererii.
(15) În situaţia în care titularul dreptului de proprietate, al altui drept real care este cunoscut - a fost identificat pe baza datelor de carte funciarã, respectiv extrase de carte funciarã pentru informare, a documentaţiei cadastral-juridice, a titlului de proprietate, a procesului-verbal de punere în posesie, a posesiei de fapt, a registrului agricol şi a altor acte/fapte similare care produc efecte juridice potrivit legii - nu întocmeşte cererea sau nu depune documentele doveditoare solicitate în completare, dupã împlinirea termenelor prevãzute de lege pentru îndeplinirea acestor obligaţii, comisia va face menţiune despre aceasta într-un proces-verbal, va emite şi va comunica hotãrârea conform art. 7 din lege. Sumele datorate ca despãgubire vor fi consemnate de expropriator pe numele persoanei/persoanelor astfel identificate.
(16) În cazul în care nicio persoanã interesatã nu a depus cerere, iar documentaţia cadastral-juridicã prevãzutã de lege a fost întocmitã pe baza documentelor puse la dispoziţie de cãtre oficiile de cadastru şi publicitate imobiliarã şi/sau consiliile locale ale unitãţilor administrativ-teritoriale competente, şi din aceste documente nu rezultã adresa completã a titularilor drepturilor reale, comisia va face menţiune despre aceasta într-un proces-verbal şi va emite hotãrârea pentru sumele propuse cu titlu de despãgubire. Notificarea respectivelor sume cãtre aceştia se va realiza prin afişare la sediul consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti competent, iar consemnarea lor se va face potrivit legii.
(17) În cazurile prevãzute la alin. (15) şi (16), persoana îndreptãţitã se poate adresa expropriatorului ulterior cu o cerere însoţitã de documentele doveditoare în condiţiile prevãzute de lege sau de o hotãrâre judecãtoreascã definitivã şi irevocabilã, solicitând eliberarea despãgubirii, potrivit legii.
(18) În cazul în care persoana interesatã a fãcut cererea, a depus în termen documentele care fac dovada calitãţii sale şi este de acord cu suma propusã cu titlu de despãgubire, între comisie şi aceasta se încheie un proces-verbal în care se menţioneazã acordul cu privire la valoarea despãgubirii. Procesul-verbal se semneazã de cãtre membrii comisiei şi de cãtre persoana interesatã.
(19) În situaţia în care persoana îndreptãţitã nu este de acord cu cuantumul despãgubirii, comisia face menţiune despre aceastã situaţie în procesul-verbal, arãtând cã persoana îndreptãţitã este în drept sã se adreseze instanţei de judecatã în condiţiile prevederilor <>art. 21-27 din Legea nr. 33/1994 . Procesul-verbal se semneazã de cãtre membrii comisiei şi de cãtre persoana îndreptãţitã sau se menţioneazã faptul cã aceasta nu poate semna ori refuzã sã semneze.
(20) În cazul în care persoana interesatã a fãcut cererea, dar nu a depus în termen documentele care fac dovada calitãţii sale, comisia va face menţiune despre acesta într-un proces-verbal şi va adopta hotãrârea prevãzutã de art. 7 din lege.
(21) În situaţia în care coproprietarii aflaţi în concurs sunt de acord cu cuantumul despãgubirii propuse, între aceştia şi comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt. Pe baza acestui proces-verbal comisia va emite hotãrârea, urmând ca plata despãgubirilor sã se facã în contul indicat de aceştia. În cazul în care coproprietarii nu pot indica contul bancar pentru efectuarea plãţii, în temeiul hotãrârii expropriatorul va consemna sumele datorate ca despãgubire pe numele tuturor.
(22) În situaţia în care coproprietarii aflaţi în concurs nu sunt de acord cu cuantumul despãgubirii propuse sau unii dintre aceştia nu se prezintã în faţa comisiei, între coproprietarii prezenţi şi comisie se va încheia un proces-verbal în care se va consemna acest fapt. În cazul în care coproprietarii prezenţi refuzã semnarea procesului-verbal, se va face menţiune despre aceasta în cuprinsul acestuia. În temeiul procesului-verbal comisia va emite hotãrârea în temeiul cãreia expropriatorul va consemna sumele datorate ca despãgubire pe numele tuturor.
(23) În situaţia în care aceeaşi despãgubire este cerutã în contradictoriu de mai multe persoane ce se pretind deopotrivã îndreptãţite şi între care existã un litigiu pe rolul instanţelor judecãtoreşti, comisia va solicita pãrţilor sã prezinte un certificat de grefã din care sã rezulte existenţa litigiului. Între comisie şi persoanele aflate în litigiu se va încheia un proces-verbal care va atesta situaţia de fapt. Pe baza acestuia comisia va emite hotãrârea în temeiul cãreia expropriatorul va consemna despãgubirea pe numele pãrţilor aflate în litigiu.
(24) În situaţia în care titularul dreptului de proprietate a înstrãinat imobilul prin simpla tradiţiune a titlului sau prin tradiţiunea titlului însoţitã de acte sub semnãturã privatã, comisia, împreunã cu cel puţin una dintre pãrţi, va încheia un proces-verbal în care se va consemna situaţia de fapt existentã şi se va indica pãrţilor sã procedeze la întocmirea formalitãţilor legale de înstrãinare. Pe baza acestui proces-verbal comisia va emite hotãrârea în temeiul cãreia expropriatorul va consemna despãgubirea pe numele pãrţilor.
(25) În toate cazurile procesele-verbale se înregistreazã într-un registru unic, numerotat şi sigilat. Originalele proceselor-verbale se anexeazã la hotãrârile de acordare a despãgubirilor.
(26) În situaţia în care, ca urmare a procesului de identificare, rezultã cã titularul dreptului este decedat, iar procedura succesoralã nu a fost deschisã sau în cazul în care comisia este sesizatã de cãtre o persoanã în calitate de succesibil al defunctului, dar care nu deţine certificat de moştenitor, comisia consemneazã aceasta în procesul-verbal, iar un reprezentant împuternicit al expropriatorului, în calitate de persoanã interesatã, se va adresa unui notar din circumscripţia în care şi-a avut ultimul domiciliu defunctul, solicitându-i deschiderea procedurii succesorale.
(27) Suma reprezentând despãgubirile se va consemna pe numele moştenitorilor aparenţi, cu menţiunea cã suma face parte din masa succesoralã. Aceastã sumã va fi eliberatã la cererea expropriatorului, pe baza certificatului de moştenitor sau pe baza unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile.
(28) În situaţia în care procedura succesoralã a fost deja deschisã, expropriatorul va consemna suma în condiţiile prevãzute la alin. (27).
(29) În cazul în care, ca urmare a procesului de identificare, rezultã cã titularul dreptului este decedat, iar moştenitorii aparenţi nu pot fi cunoscuţi sau identificaţi, suma reprezentând despãgubirea se va consemna pe numele notarului public cãruia i s-a solicitat deschiderea procedurii succesorale, cu menţiunea cã suma face parte din masa succesoralã. Suma va rãmâne consemnatã pânã la stabilirea moştenitorilor, când se va proceda potrivit alin. (27) teza a doua, sau, dupã caz, pânã la împlinirea termenului prevãzut de lege pentru vacanţa succesoralã.
ART. 6
(1) În toate cazurile comisia va emite o hotãrâre de stabilire a despãgubirilor in termen de douã zile de la încheierea procesului-verbal, care va cuprinde menţiuni privitoare la:
a) data emiterii şi componenţa comisiei;
b) elementele de identificare a imobilului afectat: judeţul, localitatea, numãr cadastral şi numãr de carte funciarã, dupã caz, suprafaţa şi numele proprietarului/deţinãtorului;
c) datele de identificare a titularului cererii, dacã a fost formulatã cererea, numele şi prenumele persoanelor îndreptãţite sã primeascã despãgubiri sau menţiunea conform cãreia nu a fost depusã nicio cerere întemeiatã pe dispoziţiile art. 5 din lege;
d) acordul/dezacordul persoanelor îndreptãţite sã primeascã despãgubiri cu privire la cuantumul despãgubirilor, exprimat în cuprinsul procesului-verbal, sau menţiunea referitoare la neprezentarea acestuia în faţa comisiei;
e) valoarea despãgubirilor şi modul de platã a acestora;
f) documentele avute în vedere la emiterea hotãrârii;
g) concluzia comisiei şi textul de lege pe care se întemeiazã;
h) calea de atac împotriva hotãrârii şi termenul în care poate fi exercitatã.
(2) Hotãrârea comisiei se emite în 4 exemplare originale şi poartã semnãturile membrilor comisiei prezenţi. Hotãrârea va avea ca anexã procesul-verbal întocmit în condiţiile prezentelor norme metodologice. În cazul pluralitãţii persoanelor interesate, hotãrârea se emite într-un numãr de exemplare originale corespunzãtor.
(3) Anterior înregistrãrii cererii expropriatorului de intabulare a dreptului de proprietate în cartea funciarã, hotãrârea comisiei poate fi revocatã pentru motive temeinice. În acest caz titularul cererii va fi notificat.
(4) Hotãrârea se comunicã în original titularului cererii prin scrisoare recomandatã cu confirmare de primire sau poate fi ridicatã personal de titularul cererii ori de mandatarul acestuia cu procurã specialã autenticã, cu semnãturã de primire.
(5) Hotãrârea comisiei se va afla spre consultare la sediul expropriatorului. Hotãrârile, cuprinzând şi cuantumul despãgubirilor, se vor afişa în extras atât la sediul consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti în raza cãruia se aflã situat imobilul expropriat, cât şi pe pagina proprie de internet a expropriatorului.
(6) În cazul în care, potrivit hotãrârii comisiei, expropriatorul consemneazã despãgubirile într-un cont bancar, un exemplar al hotãrârii se va comunica unitãţii bancare la care s-a deschis contul pe numele titularului/titularilor de drepturi reale.
ART. 7
(1) În cazul în care plata se va face în numerar, persoanele îndreptãţite se vor prezenta la sediul expropriatorului sau în alt loc indicat de acesta pentru ridicarea despãgubirilor. Eliberarea în numerar a despãgubirilor se face pe baza actului de identitate şi a hotãrârii comisiei, în original sau în copie legalizatã.
(2) În cazul în care existã mai multe persoane îndreptãţite sã primeascã despãgubiri, eliberarea sumei în numerar se va face tuturor titularilor de drepturi reale sau mandatarilor acestora, cu procurã autenticã şi specialã, care vor semna de primire. Mai multe persoane pot fi reprezentate de un singur mandatar.
(3) Consemnarea despãgubirilor se va face de cãtre expropriator la unitãţi bancare, dupã urmãtoarea procedurã:
a) în cazul în care existã un singur titular de drepturi reale, al cãrui drept este recunoscut de comisia constituitã de expropriator, expropriatorul va consemna despãgubirile pe numele acestuia;
b) în cazul în care existã mai mulţi titulari de drepturi reale care nu au convenit asupra despãgubirilor, expropriatorul va consemna despãgubirile pe numele tuturor. La cererea expropriatorului unitatea bancarã va elibera despãgubirile persoanelor care îşi probeazã dreptul real în faţa expropriatorului, în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile sau în temeiul unui alt act autentic prin care se consfinţeşte învoiala tuturor titularilor de drepturi reale cu privire la cuantumul despãgubirilor ce le revin fiecãruia dintre ei;
c) în cazul în care existã mai multe persoane care pretind în contradictoriu un drept real, expropriatorul va consemna despãgubirile pe numele tuturor pãrţilor aflate în litigiu. La cererea expropriatorului, unitatea bancarã va elibera despãgubirile persoanei care îşi probeazã dreptul real în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile;
d) în cazul în care titularul unic sau unul/unii dintre titularii de drepturi reale a/au decedat şi procedura succesoralã a fost deschisã, expropriatorul va consemna despãgubirile pe seama succesiunii într-un cont deschis pe numele notarului pe rolul cãruia se aflã procedura succesoralã, cu menţiunea cã suma reprezintã despãgubire în temeiul legii. La cererea expropriatorului, suma va fi eliberatã de cãtre notar moştenitorilor, pe bazã de certificat de moştenitor sau în temeiul unei hotãrâri judecãtoreşti definitive şi irevocabile;
e) în cazul în care titularul unic sau unul/unii dintre titularii de drepturi reale a/au decedat şi succesiunea nu a fost deschisã, expropriatorul va solicita deschiderea succesiunii. În acest caz, procedura de consemnare şi de acordare a despãgubirilor este cea prevãzutã la lit. d).
(4) La cererea expropriatorului, unitatea bancarã va deschide conturi pe numele persoanelor expropriate pe baza informaţiilor furnizate de expropriator cu privire la numele persoanelor şi la elementele de identificare a imobilului, respectiv numãr cadastral şi numãr de carte funciarã, dupã caz, ce urmeazã a fi expropriat. Unitatea bancarã va elibera sumele consemnate doar la cererea expropriatorului şi numai persoanei indicate de cãtre acesta.
ART. 8
(1) Cererile adresate instanţei judecãtoreşti potrivit dispoziţiilor art. 9 din lege se vor depune la tribunalul în a cãrui razã teritorialã sunt situate imobilele ce fac obiectul exproprierii.
(2) Procesele având ca obiect cererile prevãzute de art. 9 din lege se judecã în contradictoriu cu expropriatorul, reprezentat potrivit legii.
ART. 9
Metodologia de întocmire, avizare şi aprobare a documentaţiilor necesare scoaterii definitive sau temporare a terenurilor necesare pentru lucrãri de construcţie de drumuri de interes naţional, judeţean şi local din circuitul agricol şi, respectiv, din fondul forestier naţional, fãrã plata taxelor prevãzute la <>art. 92 alin. (4) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 , republicatã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, respectiv a taxelor şi a celorlalte sume datorate potrivit art. 33 alin. (3) lit. h), art. 36 alin. (2), <>art. 41 şi 42 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se va întocmi de cãtre expropriator, conform reglementãrilor în vigoare, dupã cum urmeazã:
a) pentru terenurile forestiere cu suprafaţa mai micã de 1,0 ha, documentaţiile în baza cãrora se emit aprobãrile de scoatere din fondul forestier naţional conţin urmãtoarele documente:
(i) solicitarea expropriatorului de scoatere definitivã/ temporarã a terenului din fondul forestier naţional, adresatã inspectoratului teritorial de regim silvic şi de vânãtoare în raza cãruia se aflã terenul solicitat pentru scoatere din fondul forestier;
(ii) plan de încadrare în zonã;
(iii) plan de situaţie al amplasamentului care urmeazã a fi ocupat. Din plan va rezulta situaţia terenului înainte de a fi scos din fondul forestier, precum şi dupã ce va fi realizat obiectivul pentru care s-a solicitat scoaterea;
(iv) fişa tehnicã de transmitere-defrişare;
(v) avizul Regiei Naţionale a Pãdurilor - Romsilva, pentru terenurile forestiere proprietate publicã a statului. În cazul în care terenul a fost expropriat fãrã sã mai fie transmis în administrarea Regiei Naţionale a Pãdurilor - Romsilva, nu este nevoie de aviz;
(vi) actul administrativ al autoritãţii de protecţie a mediului;
(vii) hotãrârea de expropriere şi documentele care atestã plata, în copie, certificate conform cu originalul, pentru terenurile dobândite în baza <>Legii nr. 198/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
b) pentru terenurile forestiere cu suprafaţa mai mare sau egalã cu 1,0 ha, documentaţiile în baza cãrora se emit aprobãrile de scoatere din fondul forestier naţional conţin urmãtoarele documente:
(i) solicitarea de scoatere definitivã/temporarã a terenului din fondul forestier naţional, adresatã autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã;
(ii) plan de încadrare în zonã;
(iii) plan de situaţie al amplasamentului care urmeazã a fi ocupat. Din plan va rezulta situaţia terenului înainte de a fi scos din fondul forestier, precum şi situaţia terenului dupã ce va fi realizat obiectivul pentru care s-a solicitat scoaterea;
(iv) fişa tehnicã de transmitere-defrişare a terenului solicitat pentru scoatere din fondul forestier naţional, întocmitã de unitãţi abilitate. Fişa tehnicã va fi vizatã de cãtre inspectoratul teritorial de regim silvic şi de vânãtoare;
(v) avizul Regiei Naţionale a Pãdurilor - Romsilva, pentru terenurile forestiere proprietate publicã a statului. În cazul în care terenul forestier a fost expropriat, nu mai este nevoie de acest aviz;
(vi) avizul inspectoratului teritorial de regim silvic şi de vânãtoare în raza cãruia se aflã terenul solicitat pentru scoatere din fondul forestier naţional;
(vii) acordul de mediu;
(viii) hotãrârea de expropriere şi documentele care atestã plata, în copie, certificate conform cu originalul, pentru terenurile dobândite în baza <>Legii nr. 198/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 10
(1) Serviciile prestate de cãtre ANCPI prin OCPI judeţene în vederea întocmirii documentaţiilor cadastral-juridice de expropriere sunt scutite de platã. Sunt scutite de platã servicii ca: furnizarea de date privind reţelele de referinţã şi punctele de detaliu; furnizarea de produse cartografice analogice, cum ar fi planuri cadastrale, planuri parcelare, planuri de amplasament şi delimitare, hãrţi şi orice alte asemenea produse; furnizarea de date şi informaţii cartografice digitale; furnizarea de copii ale actelor de proprietate ale deţinãtorilor imobilelor afectate ori de copii ale documentaţiilor cadastrale ale acestor imobile; consultarea documentelor şi eliberarea de copii certificate din arhiva cãrţilor funciare ori de extrase de carte funciarã de informare, precum şi orice alte servicii necesare pentru întocmirea documentaţiilor cadastral-juridice.
(2) Toate serviciile prestate de cãtre ANCPI prin OCPI judeţene cu privire la înregistrarea, recepţionarea şi avizarea documentaţiilor cadastral-juridice privitoare la imobilele afectate de expropriere, precum şi notarea începerii procedurilor de expropriere în cartea funciarã a imobilelor afectate de expropriere sunt scutite de platã.
(3) Sunt scutite de platã toate operaţiunile privind deschiderea de cãrţi funciare şi intabularea dreptului de proprietate al statului roman sau al unitãţilor administrativ-teritoriale şi notarea dreptului de administrare corespunzãtor asupra imobilelor expropriate în scopul realizãrii lucrãrilor de construire de drumuri de interes naţional, judeţean şi local, precum şi orice alte taxe, tarife şi obligaţii de platã prevãzute de lege şi datorate bugetului de stat şi bugetelor locale în legãturã cu operaţiunile efectuate în baza <>Legii nr. 198/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 11
(1) Dovada trecerii imobilelor supuse exproprierii din proprietatea privatã în proprietatea publicã a statului sau a unitãţii administrativ-teritoriale şi în administrarea expropriatorului se face cu hotãrârea comisiei, emisã în condiţiile prezentelor norme metodologice, însoţitã de unul dintre urmãtoarele documente:
a) copia ordinului de transfer al despãgubirilor în contul titularului/titularilor de drepturi reale, în cazul plãţii prin transfer bancar;
b) dovada emisã de notarul la biroul cãruia a fost înregistratã cererea de deschidere a procedurii succesorale formulatã de expropriator şi dovada consemnãrii despãgubirii, conform prevederilor legale;
c) dovada consemnãrii despãgubirilor la o unitate bancarã.
(2) Expropriatorul poate intra în posesia terenurilor în termen de 5 zile calendaristice de la data la care a fost fãcutã plata sau, dupã caz, consemnarea despãgubirii.
(3) Expropriatorul poate intra în posesia terenurilor afectate de construcţii cu destinaţia de locuinţã în termen de 10 zile calendaristice de la data la care obligaţia de platã a despãgubirilor a fost îndeplinitã.
(4) Intabularea dreptului de proprietate publicã şi notarea dreptului de administrare corespunzãtor se face în baza cererii expropriatorului, în conformitate cu prevederile <>Legii cadastrului şi publicitãţii imobiliare nr. 7/1996 , republicatã, în registrele speciale deschise la birourile de carte funciarã.
ART. 12
Prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii se aprobã procedura de autorizare a executãrii lucrãrilor de construcţii aferente infrastructurii de transport rutier de interes naţional.
ART. 13
În cazul lucrãrilor de construcţii aferente infrastructurii de transport rutier aflate în curs de desfãşurare, expropriatorul va opta pentru procedura mai favorabilã.

-----------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016