Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 7 august 2025  de aplicare la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a Normelor de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 64/2025     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 7 august 2025 de aplicare la nivelul Ministerului Afacerilor Interne a Normelor de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 64/2025

EMITENT: Ministerul Afacerilor Interne
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 762 din 14 august 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 120 din 7 august 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 14 august 2025.
──────────
    ART. 1
    Prezentele norme metodologice conţin prevederi privind aplicarea în Ministerul Afacerilor Interne, denumit în continuare MAI, a Normelor de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 64/2025.

    ART. 2
    Dispoziţiile prezentelor norme metodologice se aplică personalului MAI care foloseşte în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare, pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru.

    ART. 3
    În înţelesul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) unitatea MAI angajatoare - unitate, instituţie sau structură MAI, cu stat de organizare propriu, în care este încadrat/angajat personalul MAI;
    b) personalul MAI - personalul la care fac referire prevederile art. 17 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) dispozitiv de corecţie special - dispozitivul la care fac referire prevederile art. 3 lit. b) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025;
    d) echipament cu ecran de vizualizare - echipamentul la care fac referire prevederile art. 3 lit. c) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025;
    e) post de lucru - postul la care fac referire prevederile art. 3 lit. e) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025;
    f) supravegherea stării de sănătate a personalului MAI - totalitatea serviciilor medicale care asigură prevenirea, depistarea, dispensarizarea bolilor profesionale şi a bolilor legate de profesie, precum şi menţinerea sănătăţii şi a capacităţii de muncă a personalului MAI;
    g) medic de medicina muncii - medicul care a urmat un program de pregătire în specialitate şi este confirmat prin promovarea examenului de specialitate, cu drept de liberă practică.


    ART. 4
    Supravegherea stării de sănătate a personalului MAI este asigurată de unităţile MAI angajatoare şi se efectuează de către medicii de medicina muncii, în conformitate cu normele aplicabile la nivelul MAI.

    ART. 5
    În situaţia în care, în baza evaluării riscurilor de accidentare şi îmbolnăvire profesională, se constată că personalul MAI foloseşte în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru, unitatea MAI angajatoare are obligaţia de a efectua următoarele menţiuni în cuprinsul fişei de identificare a factorilor de risc profesional:
    a) la secţiunea „Operaţiuni executate de lucrător în cadrul procesului tehnologic“ se menţionează „activitatea profesională desfăşurată la postul de lucru presupune folosirea în mod obişnuit a unui echipament cu ecran de vizualizare, pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru“;
    b) la secţiunea „Suprasolicitări“ se bifează câmpul „vizuale“;
    c) la secţiunea „Echipament de lucru“ se menţionează „echipament cu ecran de vizualizare“.


    ART. 6
    (1) În baza fişei de identificare a factorilor de risc profesional, completată conform art. 5 şi transmisă de către unitatea MAI angajatoare, medicul de medicina muncii dispune efectuarea de către personalul MAI a screeningului vizual prevăzut la art. 6 alin. (1) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025.
    (2) Screeningul vizual prevăzut la alin. (1) se realizează de către medicul de unitate.

    ART. 7
    În situaţia în care se constată probleme vizuale în urma screeningului prevăzut la art. 6 alin. (1), medicul de medicina muncii dispune efectuarea de către personalul MAI a unui examen oftalmologic specializat.

    ART. 8
    Pentru punerea în aplicare a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025, cu ocazia realizării examenului oftalmologic prevăzut la art. 7, medicul oftalmolog recomandă folosirea unui dispozitiv de corecţie special, în situaţia în care este necesară prevenirea unor probleme vizuale sau dacă există probleme vizuale care necesită corecţie optică pentru vederea intermediară pe parcursul activităţii ce implică lucrul cu un echipament cu ecran de vizualizare, şi completează, semnează şi parafează prescripţia - recomandarea pentru utilizarea dispozitivului de corecţie special, denumită în continuare prescripţie - recomandare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1.

    ART. 9
    (1) Personalul MAI depune personal prescripţia - recomandarea în original la cabinetul medicului de unitate, iar acesta o transmite cu celeritate medicului de medicina muncii prevăzut la art. 6.
    (2) În baza rezultatului examenului oftalmologic prevăzut la art. 7, medicul de medicina muncii completează documentul prevăzut la alin. (1) şi îl comunică personalului MAI prin intermediul unităţii MAI angajatoare în termen de 30 de zile de la data înregistrării la secretariatul unităţii în care îşi desfăşoară activitatea medicul de medicina muncii.

    ART. 10
    (1) Prin excepţie de la prevederile art. 8, în situaţia în care medicul oftalmolog emite un document medical, altul decât prescripţia - recomandarea, personalul MAI depune personal documentul respectiv în original la cabinetul medicului de unitate, iar medicul de unitate îl transmite cu celeritate medicului de medicina muncii prevăzut la art. 6.
    (2) În situaţia prevăzută la alin. (1), dacă documentul medical eliberat de medicul oftalmolog respectă condiţiile prevăzute la art. 8, medicul de medicina muncii completează prescripţia - recomandarea în partea care îl priveşte şi o comunică personalului MAI prin intermediul unităţii MAI angajatoare, împreună cu documentul medical, în original, în termen de 30 de zile de la data înregistrării documentului medical la secretariatul unităţii în care îşi desfăşoară activitatea medicul de medicina muncii.

    ART. 11
    Prescripţia - recomandarea completată potrivit art. 8, art. 9 alin. (2) şi art. 10 alin. (2) reprezintă document justificativ în sensul prevederilor art. 8 lit. a) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025.

    ART. 12
    (1) Personalul MAI solicită decontarea costurilor de achiziţie a dispozitivului de corecţie special prin formularea unei cereri întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 şi adresate unităţii MAI angajatoare, la care anexează în original prescripţia - recomandarea completată potrivit art. 8 şi art. 9 alin. (2). În situaţia în care prescripţia - recomandarea este completată potrivit art. 10 alin. (2), cererea trebuie să fie însoţită de originalul documentului medical prevăzut la art. 10 alin. (1).
    (2) Cererea împreună cu documentele anexate conform alin. (1) se prezintă la viza pentru control financiar preventiv propriu de către o persoană anume desemnată prin dispoziţie/ordin de zi pe unitate.
    (3) În vederea parcurgerii fazei de lichidare a cheltuielilor, persoana desemnată conform alin. (2) întocmeşte un document centralizator cuprinzând persoanele beneficiare şi sumele cuvenite, care se supune aprobării ordonatorului de credite/persoanei delegate de acesta, împreună cu cererile aferente.
    (4) Cererile aprobate, împreună cu centralizatorul prevăzut la alin. (3), se transmit lunar structurii financiar-contabile până în data de 10 a fiecărei luni de către persoana prevăzută la alin. (2) în vederea asigurării plăţii în funcţie de prevederile bugetare disponibile.

    ART. 13
    Termenul de 1 an prevăzut la art. 7 alin. (1) lit. c) din Normele de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 64/2025, se calculează de la data înregistrării solicitării la secretariatul unităţii MAI angajatoare.

    ART. 14
    Sumele reprezentând cheltuielile de decontare a dispozitivelor de corecţie speciale plătite necuvenit se recuperează conform prevederilor legale în vigoare.

    ART. 15
    Decontarea cheltuielilor pentru dispozitivele de corecţie speciale, generate de aplicarea prezentelor norme metodologice, se face în limita creditelor bugetare aprobate.

    ART. 16
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    ANEXA 1

    la normele metodologice
    - Model -
    PRESCRIPŢIE-RECOMANDARE
    pentru utilizarea dispozitivului de corecţie special
    Angajat: Nume .......... Prenume .........
    Acest formular trebuie utilizat atunci când o persoană efectuează un examen oftalmologic în legătură cu munca desfăşurată în mod obişnuit cu un echipament cu ecran de vizualizare, pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru.

┌────────────────────────────────────────────────────────┐
│Partea I (Se completează de către medicul oftalmolog în │
│urma examenului de specialitate.) │
│Confirm că domnul/doamna ......................, CNP │
│............., aflat(ă) în raporturi de serviciu/de │
│muncă cu ...... (unitatea/subunitatea/ │
│compartimentul),........, a efectuat un examen │
│oftalmologic şi, conform rezultatelor testului: │
│1. necesită dispozitiv de corecţie special care vizează │
│corectarea optică pentru distanţă intermediară sau │
│prevenirea dificultăţilor vizuale în raport cu o │
│activitate, la un post de lucru, care implică un │
│echipament cu ecran de vizualizare [ ] │
│2. necesită schimbarea ramelor sau a lentilelor ca │
│urmare a deteriorării datorate uzurii normale a acestora│
│[ ] │
│3. nu necesită dispozitiv de corecţie special [ ] │
│4. nu necesită prescripţie actualizată la data │
│examinării [ ] │
│Medic oftalmolog .................... Parafa şi │
│semnătura .............. │
│Denumirea unităţii sanitare/cabinetului medical │
│.............. data ............ │
├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────┤
│Partea a II-a (Se completează de către medicul de │
│medicina muncii.) │
│În baza prescripţiei medicului oftalmolog, în urma │
│constatării problemelor vizuale care necesită corecţie │
│optică pentru vederea intermediară sau pentru prevenirea│
│dificultăţilor vizuale, având în vedere fişa de │
│identificare a factorilor de risc profesional aferentă │
│postului ocupat, recomand utilizarea unui dispozitiv de │
│corecţie special pentru desfăşurarea activităţii în │
│raport cu o activitate care implică un echipament cu │
│ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a │
│timpului normal de lucru. │
├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────┤
│Medic medicina muncii .............. Parafa şi semnătura│
│............... │
│Unitatea medicului de medicina muncii ........... data │
│.............. │
├────────────────────────────────────────────────────────┤
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────┤
│Observaţii │
│........................................................│
└────────────────────────────────────────────────────────┘

    Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679!

    ANEXA 2

    la normele metodologice
    - Model -
    MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
    UNITATEA ....................
    Nr. ......... din ................
    Aprob,
    Şeful/Comandantul unităţii MAI angajatoare,
    .................
    CERERE
    pentru decontarea dispozitivului de corecţie special
    Subsemnatul(a), ......(grad militar/profesional, nume, prenume)...., având funcţia ..............., în cadrul ...(direcţie/serviciu/birou/compartiment etc. din cadrul unităţii MAI angajatoare)......, am onoarea să vă adresez rugămintea de a-mi aproba acordarea contravalorii dispozitivului de corecţie special în conformitate cu prevederile art. 8 din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 64/2025 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor art. V alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum şi reglementarea unor aspecte organizatorice.
    Anexez următoarele documente justificative:
    a) recomandarea medicului de medicina muncii şi rezultatele examenului oftalmologic;
    b) factura fiscală nr. ............... din ..................;
    c) [ ] bon fiscal nr. ........ din ......... sau [ ] extras de cont pentru plăţile efectuate prin virament bancar.

    Solicit decontarea pentru:
    a) [ ] necesitatea folosirii pentru prima oară a dispozitivului de corecţie special;
    b) [ ] necesitatea modificării dioptriei lentilelor dispozitivului de corecţie special;
    c) [ ] necesitatea schimbării ramelor sau a lentilelor, în cazul deteriorării datorate uzurii normale a acestora, dar nu mai devreme de un an de la data decontării anterioare.

    Menţionez că [ ]am beneficiat/[ ] nu am beneficiat de decontarea contravalorii dispozitivului de corecţie special în data de ............. .
    Declar pe propria răspundere că datele prezentate sunt reale şi mă angajez să restitui în condiţiile legii sumele încasate fără temei legal.
    Data ........................
    Semnătura ...................
    Document care conţine date cu caracter personal protejate de prevederile Regulamentului (UE) 2016/679!

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016