Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 6 septembrie 2007  privind modul de prevenire, constatare, evaluare si aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase si de alti factori vatamatori fondului forestier national, vegetatiei forestiere din afara fondului forestier national si obiectivelor instalate in acestea    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 6 septembrie 2007 privind modul de prevenire, constatare, evaluare si aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase si de alti factori vatamatori fondului forestier national, vegetatiei forestiere din afara fondului forestier national si obiectivelor instalate in acestea

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 646 din 21 septembrie 2007

CAP. I
Dispoziţii generale

ART. 1
(1) Fac obiectul prezentelor norme pierderile provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea.
(2) Fenomenele meteorologice periculoase şi factorii vãtãmãtori precizaţi la alin. (1) sunt prevãzuţi în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice.
ART. 2
(1) Pierderile provocate de fenomene meteorologice periculoase fac obiectul prezentelor norme atunci când nu sunt stabilite tratamente, tehnologii de lucru şi metode eficiente de prevenire şi combatere, potrivit legislaţiei în vigoare.
(2) Pierderile provocate de boli, insecte dãunãtoare şi animale fac obiectul prezentelor norme numai atunci când gestionarul obiectivului afectat nu dispune de metodele de prevenire şi combatere necesare, din motive neimputabile lui.
ART. 3
Sunt expuse direct sau indirect pierderilor provocate de factorii şi fenomenele prevãzute în anexa nr. 1 urmãtoarele obiective:
a) arboretele afectate aflate în diverse stadii de dezvoltare;
b) regenerãrile naturale şi artificiale care nu au realizat starea de masiv;
c) culturile de rãchitã şi cele specializate de arbuşti fructiferi;
d) culturile de puieţi din solare şi pepiniere;
e) pãsãrile şi animalele din crescãtorii;
f) fauna de interes cinegetic ţinutã în captivitate pentru colonizãri sau repopulãri;
g) peştele din pãstrãvãrii şi topliţe;
h) drumurile forestiere, clãdirile, alte mijloace fixe, obiecte de inventar şi materiale.

CAP. II
Organizarea prevenirii pierderilor cauzate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori

ART. 4
(1) Organizarea şi conducerea activitãţilor de prevenire a pierderilor cauzate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori prevãzuţi în anexa nr. 1, în cazul obiectivelor aparţinând persoanelor juridice, se realizeazã de comisii special constituite în acest scop.
(2) Comisiile prevãzute la alin. (1) se constituie prin decizii ale conducãtorilor unitãţilor care administreazã sau gestioneazã în mod direct obiectivele expuse.
ART. 5
Comisiile prevãzute la art. 4, denumite Comisii de organizare a prevenirii pierderilor cauzate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori, aprobã planurile de prevenire, apãrare şi diminuare a pierderilor provocate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori şi iau mãsuri de prevenire şi de limitare a pierderilor.
ART. 6
Planurile prevãzute la art. 5 trebuie sã conţinã:
a) lista persoanelor cu atribuţii în acţiunea de apãrare împotriva fenomenelor meteorologice periculoase şi a altor factori vãtãmãtori, cu precizarea funcţiei, adresei şi a telefoanelor de contact la serviciu şi la domiciliu;
b) modul de avertizare şi alarmare;
c) modul de intervenţie pentru fiecare dintre obiectivele prevãzute la art. 3;
d) instrucţiunile specifice elaborate de autoritãţile publice centrale, în vederea reducerii efectelor negative ale acestor fenomene;
e) dotarea minimã necesarã pentru diminuarea pierderilor provocate de fenomenele şi factorii prevãzuţi în anexa nr. 1.

CAP. III
Semnalarea şi constatarea pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori

ART. 7
Semnalarea apariţiei factorilor ce pot produce pagube se face imediat, de cãtre cei care au în gestiune obiectivele respective, precum şi de orice altã persoanã cu atribuţii în acest sens conform fişei postului.
ART. 8
Gestionarii obiectivelor afectate vor aplica primele mãsuri pentru limitarea pagubelor şi înlãturarea efectelor produse de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori, potrivit prevederilor planurilor prevãzute la art. 5.
ART. 9
(1) Constatarea şi evaluarea pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori se fac în termen de 24 de ore de la semnalare, de cãtre o comisie alcãtuitã din 7 membri.
(2) Pentru obiectivele finanţate din fonduri publice sau pentru a cãror refacere se solicitã fonduri publice, comisia are în componenţã, în mod obligatoriu, urmãtoarele persoane:
a) delegatul inspectoratului teritorial de regim silvic şi de vânãtoare, desemnat prin decizie a inspectorului-şef, preşedinte;
b) contabilul-şef al inspectoratului teritorial de regim silvic şi de vânãtoare, membru;
c) delegatul unitãţii care administreazã sau gestioneazã obiectivul afectat, membru;
d) delegatul consiliului local sau municipal, dupã caz, care face parte din comisia de apãrare împotriva dezastrelor, membru.
(3) Pentru obiectivele finanţate din fonduri proprii, comisia are în componenţã, în mod obligatoriu, urmãtoarele persoane:
a) delegatul unitãţii care administreazã obiectivul afectat, desemnat prin decizie a conducãtorului, preşedinte;
b) contabilul-şef, membru;
c) delegatul consiliului local sau municipal, dupã caz, care face parte din comisia de apãrare împotriva dezastrelor, membru.
(4) Comisiile prevãzute la alin. (2) şi (3) pot fi completate, dupã caz, cu specialişti de la Institutul de Cercetãri şi Amenajãri Silvice, delegatul persoanei juridice care executã lucrãrile afectate, pentru obiectivele în curs de execuţie, reprezentanţi ai proiectantului obiectivului, medici veterinari, agronomi şi alţi specialişti, în funcţie de specificul obiectivului afectat.
(5) Comisia prevãzutã la alin. (2) se constituie prin decizie a inspectorului-şef al inspectoratului teritorial de regim silvic şi de vânãtoare, iar cea prevãzutã la alin. (3) prin decizie a conducãtorului unitãţii care administreazã, gestioneazã sau în raza cãreia se executã lucrãrile.
(6) Comisiile prevãzute la alin. (2) şi (3) se convoacã de preşedinte.
(7) În cadrul comisiilor prevãzute la alin. (2) şi (3) deciziile se iau cu majoritatea simplã a membrilor care le compun.
ART. 10
(1) Comisiile prevãzute la art. 9 alin. (2) şi (3) întocmesc procese-verbale în care consemneazã urmãtoarele:
a) denumirea obiectivului afectat;
b) denumirea fenomenelor meteorologice periculoase şi/sau a factorilor vãtãmãtori şi descrierea în detaliu a modului în care aceştia au acţionat, inclusiv documentaţii foto, în mãsura în care este posibil acest lucru;
c) estimarea cantitativã a pierderilor;
d) mãsurile aplicate pentru diminuarea pagubelor sau înlãturarea efectelor fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vãtãmãtori;
e) estimarea cantitativã a pierderilor;
f) mãsurile de prevenire şi reducere a pericolelor, care au fost luate pentru protecţia obiectivului respectiv anterior acţiunii fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vãtãmãtori;
g) dacã obiectivul prejudiciat a fost realizat conform documentaţiilor tehnice aprobate;
h) recomandãri pentru limitarea efectelor acţiunii fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vãtãmãtori.
(2) În situaţia în care acţiunea fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vãtãmãtori se deruleazã pe o perioadã mai lungã, estimarea pierderilor se face la încetarea acţiunii negative a acestora.
(3) Procesul-verbal astfel întocmit se înregistreazã, dupã caz, la instituţia sau unitatea în care activeazã cel care a emis decizia de constituire a comisiei.
(4) Modelul şi conţinutul procesului-verbal de constatare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori sunt prevãzute în anexa nr. 2.
ART. 11
Pe baza datelor din procesul-verbal, gestionarul obiectivului prejudiciat pune în aplicare imediat recomandãrile comisiei.
ART. 12
Persoanele desemnate prin decizie a conducãtorului unitãţii raporteazã pe perioada manifestãrii fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vãtãmãtori, la secretariatele tehnice permanente ale comisiilor judeţene de apãrare împotriva dezastrelor şi, dupã caz, la inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânãtoare, centralizat, urmãtoarele date:
a) suprafaţa arboretelor afectate, a regenerãrilor, pepinierelor, culturilor specializate prejudiciate şi valoarea estimativã a pagubelor;
b) denumirea obiectivelor prejudiciate şi valoarea estimativã a pagubelor;
c) lungimea drumurilor forestiere afectate şi valoarea estimativã a pagubelor;
d) estimarea valorii altor pagube.

CAP. IV
Evaluarea pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori

ART. 13
(1) Evaluarea pierderilor înregistrate şi înscrise în procesul-verbal prevãzut la art. 10 se face de comisiile prevãzute la art. 9 alin. (2) şi (3), într-un document denumit proces-verbal de evaluare a pierderilor.
(2) Modelul şi conţinutul procesului-verbal de evaluare a pierderilor sunt prevãzute în anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
(3) Criteriile de stabilire a valorii pierderilor provocate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori asupra obiectivelor de la art. 3 sunt prevãzute în anexa nr. 4.
ART. 14
Membrii comisiei de evaluare rãspund potrivit legii pentru exactitatea şi corectitudinea datelor înscrise în actul de evaluare a pierderilor.

CAP. V
Aprobarea scãderii din evidenţe a obiectivelor prejudiciate

ART. 15
Documentaţia în baza cãreia se solicitã scãderea din evidenţã a obiectivelor afectate va cuprinde urmãtoarele documente:
a) procesul-verbal de constatare a acţiunii factorilor meteorologici periculoşi şi a altor factori vãtãmãtori;
b) proces-verbal de evaluare a pierderilor ;
c) documente pentru susţinerea şi justificarea pierderilor înregistrate în procesul-verbal de evaluare a pierderilor, prevãzute în anexa nr. 5;
d) referatul de prezentare care se supune aprobãrii, al cãrui model este prevãzut în anexa nr. 6.
ART. 16
În termen de 5 zile de la întocmirea procesuluiverbal de evaluare a pierderilor, comisiile prevãzute la art. 9 alin. (2) şi (3) depun, în vederea aprobãrii, documentaţia prevãzutã la art. 15.
ART. 17
Competenţa de aprobare a documentaţiilor prevãzute la art. 15 revine:
a) autoritãţii publice centrale care rãspunde de silviculturã, pentru documentaţii ce cuprind valori ale pierderilor mai mari de 300.000 lei/obiectiv, în cazul în care obiectivele au fost realizate din fonduri publice sau pentru a cãror refacere se solicitã fonduri publice;
b) inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de vânãtoare, pentru documentaţii ce cuprind valori ale pierderilor mai mici sau egale cu 300.000 lei/obiectiv, în cazul în care obiectivele au fost realizate din fonduri sau pentru a cãror refacere se solicitã fonduri publice;
c) organelor de conducere ale administratorilor sau gestionarilor obiectivelor prejudiciate, conform atribuţiilor ce le revin prin propriile regulamente de organizare şi funcţionare, în cazul în care finanţarea s-a fãcut din fonduri proprii.
ART. 18
(1) Modul de soluţionare a fiecãrei solicitãri se comunicã celor care au depus documentaţia respectivã, în termen de 30 de zile de la data înregistrãrii acesteia la autoritatea cãreia i se solicitã aprobarea pentru scãderea din evidenţã a obiectivelor afectate.
(2) În cazul unei documentaţii incomplete sau care mai necesitã acte doveditoare suplimentare, termenul de comunicare curge de la data depunerii completãrilor.
ART. 19
Înregistrarea pierderilor şi scãderea obiectivelor prejudiciate din evidenţele contabile se fac potrivit prevederilor legale în vigoare.
ART. 20
Anexele nr. 1-6 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.

ANEXA 1
-------
la normele metodologice
-----------------------

LISTA
fenomenelor meteorologice periculoase şi a principalilor factori vãtãmãtori ce pot produce pagube fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea

I. Fenomene meteorologice periculoase
1. Ploi torenţiale
2. Ninsori abundente
3. Furtuni şi viscole
4. Depuneri de gheaţã, chiciurã şi polei
5. Îngheţuri timpurii sau târzii
6. Grindinã
7. Secetã*)
----
*) Fenomen meteorologic caracterizat prin insuficienţa umiditãţii solului şi a atmosferei faţã de valorile necesare creşterii şi dezvoltãrii normale a plantelor; perioadã cu precipitaţii reduse în care totalul acestora, în cel puţin 10 zile consecutive, nu depãşeşte 0,1 mm.

II. Factori vãtãmãtori
1. Factori biotici
a) Boli
b) Insecte dãunãtoare
c) Animale
2. Factori abiotici
a) Inundaţii
b) Incendii
c) Alunecãri de teren
d) Surpãri de maluri
e) Tasãri de teren macroporice (loessuri)
f) Mişcãri seismice cauzatoare de avarii sau distrugeri
g) Poluãri accidentale, ploi acide

ANEXA 2
-------
la normele metodologice
-----------------------

Convocarea ........

PROCES-VERBAL
de constatare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea

Încheiat astãzi, ........., la*1)............

I. Subsemnaţii*2): ................................... întruniţi în comisia convocatã de ..................., ne-am deplasat la*3): .................. unde am constatat urmãtoarele*4): ...........................
II. Din cauza fenomenelor meteorologice periculoase şi a altor factori vãtãmãtori ce au acţionat s-au produs urmãtoarele pagube*5): .................................. .
III. Din analiza situaţiei din teren şi a documentelor de birou, comisia constatã cu privire la execuţia lucrãrilor prejudiciate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori menţionaţi urmãtoarele*6): ...................................................
IV. Comisia constatã cã pânã la întrunirea acesteia au fost luate urmãtoarele mãsuri de prevenire constând în*7): ............
V. În urma analizelor efectuate se menţioneazã cã personalul care gestioneazã bunurile prejudiciate de fenomenele meteorologice periculoase şi de factorii vãtãmãtori descrişi se face/nu se face vinovat, iar unitatea care gestioneazã obiectul în cauzã a luat/nu a luat la timp mãsurile necesare pentru reducerea pericolelor determinate de factorii respectivi, potrivit planurilor de prevenire, apãrare şi de diminuare a pierderilor provocate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori. În acest sens se fac urmãtoarele precizãri*8) .......................
VI. Faţã de cele menţionate, comisia concluzioneazã urmãtoarele*9): ..........
A. Se estimeazã cã pierderea înregistratã este de*10): ............ la*11): ........, rezultând .............. % din volumul total al obiectivului respectiv.
B. Stabilirea volumului pierderilor nu se poate face la aceastã datã, deoarece acţiunea fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vãtãmãtori asupra obiectivului continuã. Pentru acest motiv, comisia va fi convocatã a doua oarã, în termen de cel mult 48 de ore de la încetarea acţiunii fenomenelor/factorilor respectivi*).
VII. În vederea diminuãrii efectelor cauzate de acţiunea fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vãtãmãtori, comisia face urmãtoarele recomandãri*12): ...............................
VIII. Prezentul proces-verbal a fost încheiat în 3 exemplare, din care*13): ............................................................................

Comisia de constatare

Numele şi prenumele Unitatea şi funcţia Semnãtura
................... ................... .........
................... ................... .........
................... ................... .........

----
*1) Denumirea subunitãţii în gestiunea cãreia se aflã obiectivul prejudiciat.
*2) Numele şi prenumele, funcţia, calitatea pe care o are în comisie şi unitatea din partea cãreia participã.
*3) Denumirea şi localizarea obiectivului prejudiciat, utilizându-se, în funcţie de situaţie, fie elemente din amenajamentul silvic (UP, ua), fie cele administrativ-teritoriale.
*4) Se va înscrie obiectivul afectat, principalele sale caracteristici, precum şi factorul vãtãmãtor şi perioada în care a acţionat, intensitatea acestuia şi alte elemente ce pot justifica pierderile înregistrate.
*5) Se vor estima cantitativ pierderile ce au survenit ca urmare a acţiunii factorului vãtãmãtor menţionat la nota 4. Cantitãţile estimate se vor reda în unitãţi de mãsurã specifice naturii obiectivului prejudiciat. În situaţia în care obiectivul este compus din mai multe pãrţi, acestea se vor reda sub formã tabelarã (diverse culturi dintr-o pepinierã, mai multe unitãţi amenajistice dintr-un bloc de plantaţii şi altele asemenea).
*6) Se vor înscrie datele din care sã rezulte cã obiectivul prejudiciat funcţiona corespunzãtor, în care scop se vor face precizãri cu privire la: condiţiile tehnice de execuţie, calitatea materialului utilizat, dacã lucrãrile de întreţinere au fost suficiente şi corespunzãtor executate, eventualele îngrãşãminte utilizate (natura îngrãşãmintelor, sortimentul, cantitatea şi perioada aplicãrii), apariţia şi evoluţia bolii care a acţionat, iar pentru animale - constatãrile organelor sanitar-veterinare autorizate.
*7) Se vor face precizãri cu privire la mãsurile care au fost luate pânã la sosirea comisiei, de gestionarul obiectivului sau de subunitatea care are în administrare obiectivul respectiv.
*8) Se vor menţiona salariaţii care, eventual, prin activitatea desfãşuratã au contribuit la producerea pagubelor, precizându-se motivele care au condus la aceastã concluzie.
Pentru unitatea gestionarã, se va arãta dacã a stabilit modalitãţile de prevenire şi combatere a acestora şi dacã a acţionat potrivit planurilor de prevenire, apãrare şi de diminuare a pierderilor provocate de factorii meteorologici nefavorabili.
*9) În funcţie de modul în care se manifestã factorul vãtãmãtor la data întocmirii procesului-verbal, se completeazã litera A sau litera B, dupã caz.
*10) Se va înscrie unitatea de mãsurã specificã obiectivului prejudiciat, cantitatea pierderilor ce se vor înregistra şi se va preciza procedeul prin care s-a determinat cantitatea respectivã.
*11) Denumirea obiectivului prejudiciat: cultura, plantaţia, efectivul de animale, construcţia şi altele asemenea.
*12) Se vor preciza lucrãrile recomandate, cu indicarea elementelor specifice, strict necesare asupra execuţiei. Se va avea în vedere ca recomandãrile sã conducã la remedierea prejudiciilor şi, respectiv, repunerea în stare normalã de funcţionare a obiectivului analizat.
*13) Modul în care s-au repartizat exemplarele procesului-verbal.
*) Dacã se convoacã a doua oarã comisia, se va întocmi un nou proces-verbal, notificându-se pe prima paginã "convocarea a II-a".

ANEXA 3
-------
la normele metodologice
-----------------------

PROCES-VERBAL
de evaluare a pierderilor provocate
fondului forestier naţional/vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional .............., obiectivelor instalate în acesta/aceasta .............., potrivit datelor din procesul-verbal înregistrat la nr. ........ şi nr. ......
(pentru convocarea a II-a)

1. Denumirea obiectivului prejudiciat, localitatea şi descrierea principalelor caracteristici ale acestuia ...............................
2. Vârsta (pentru culturi, semãnãturi şi plantaţii) ........................
3. Mãrimea totalã a obiectivului la care s-au înregistrat pierderi (în unitatea de mãsurã specificã) ..................................
- din care: prejudiciatã ............, reprezentând ............ % din total.
4. Fenomenul meteorologic periculos/factorul vãtãmãtor care a acţionat, principalele sale caracteristici şi perioada în care a acţionat ..............
5. Valoarea lucrãrilor prejudiciate, conform evidenţelor, total ......., din care: valoarea lucrãrilor (bunurilor) care se recupereazã ......................
6. Fonduri necesare pentru refacerea lucrãrilor (bunurilor) prejudiciate, conform calculelor orientative efectuate ...............
7. Recomandãrile fãcute prin procesul-verbal încheiat la data de ......... au /nu au fost duse la îndeplinire, fãcându-se urmãtoarele constatãri ..............
8. Valoarea totalã a pierderilor este de .............. lei, din care ............... lei se propun pentru aprobarea scãderii din evidenţele contabile, iar diferenţa de ............ lei se va reţine de la cei vinovaţi, pentru care se va emite decizia de imputare în sarcinã*): ..............................
----
*) Copia deciziei de imputare se anexeazã la procesul-verbal de evaluare.

Comisia de evaluare

Numele şi prenumele Funcţia Semnãtura
................... ......... ...........
................... ......... ...........
................... ......... ...........


ANEXA 4
-------
la normele metodologice
-----------------------

CRITERII
de stabilire a valorii pierderilor provocate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea

Valoarea pagubelor produse de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea, prevãzute în prezentele norme metodologice, se determinã în funcţie de costurile efective, pe baza documentelor legale înregistrate în evidenţele contabile şi tehnico-economice.
Sumele extrase din documentele respective, care reprezintã, de regulã, costul mijloacelor fixe sau al lucrãrilor afectate, se diminueazã cu valoarea materialelor care se recupereazã.
Determinarea valorii pierderilor produse de factorii vãtãmãtori, pe categorii, se face astfel:
1. Pãduri şi vegetaţie forestierã din afara fondului forestier naţional
Cuantificarea pierderilor cauzate de acţiunea fenomenelor meteorologice periculoase şi a altor factori vãtãmãtori se face avându-se în vedere suprafaţa afectatã care necesitã lucrãri de refacere.
2. Lucrãri de împãduriri
Se au în vedere pierderile provocate în culturile care nu au realizat starea de masiv, precum şi în culturile de rãchitã, în cele specializate de arbuşti fructiferi şi în plantaţii semincere, pânã la darea lor în producţie.
Valoarea pagubelor înregistrate în asemenea culturi este reprezentatã de costul lucrãrilor executate pânã la data când a acţionat factorul negativ, evidenţiat în evidenţele tehnicoeconomice, pentru: pregãtirea solului, costul materialului de împãdurire, plantarea (butãşirea sau semãnarea), întreţinerea culturilor, precum şi pentru lucrãrile de prevenire şi combatere a dãunãtorilor. Nu se totalizeazã la pierderi pregãtirea terenului şi desţelenirea, dacã aceste lucrãri nu mai sunt necesare a se executa la instalarea noii culturi.
În situaţia în care pierderile sunt totale, în cazul culturilor forestiere lucrãrile de întreţinere sau completãri nemaifiind eficiente, valoarea pagubelor este reprezentatã de costul integral al lucrãrilor respective.
Se considerã pierdere totalã situaţia în care sunt distruse peste 80% din lucrãrile de împãdurire care nu au realizat starea de masiv.
3. Culturile de rãchitã şi culturile specializate de arbuşti fructiferi
Valoarea pierderilor este formatã din cheltuielile efectuate în limita celor planificate pentru producţia anului respectiv, pânã la data producerii pagubei, respectiv pentru lucrãri de întreţinere, irigaţii, fertilizãri, la care se adaugã cota de amortizare care revine suprafeţei pe care s-a produs pierderea, pentru întregul an în care producţia a fost compromisã.
De asemenea, se mai adaugã şi eventualele lucrãri necesare a se efectua pentru îndreptarea efectelor produse în obiectivul respectiv de fenomenele meteorologice periculoase şi de factorii vãtãmãtori care au acţionat şi au produs paguba respectivã.
4. Culturile de puieţi din solarii şi pepiniere
Valoarea pierderilor înregistrate este formatã din costul efectiv al înfiinţãrii culturilor afectate, respectiv al cheltuielilor pentru lucrãrile de pregãtire (mãrunţire) a solului, la care se adaugã valoarea seminţelor, a butaşilor şi cheltuielile pentru repicãri, lucrãri de întreţinere a culturilor, irigãri.
Nu fac parte şi nu se înregistreazã ca pierderi costul lucrãrilor de desfundare a solului şi îngrãşãmintele administrate, deoarece vor putea folosi şi noilor culturi care se vor instala pe aceeaşi suprafaţã.
Totodatã, la pierderi se vor adãuga cheltuieli necesare pentru repicarea sau conservarea puieţilor recuperaţi, precum şi pentru eventualele lucrãri de despotmoliri la culturile acoperite cu mâl. Aceste cheltuieli se vor stabili în baza unui deviz.
5. Activitatea din crescãtoriile de animale, pãsãri şi peşte
Valoarea pierderilor se calculeazã pe baza cheltuielilor efectuate pentru creşterea efectivului care a murit sau a dispãrut ca urmare a acţiunii fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vãtãmãtori care au produs pagube.
6. Fauna de interes cinegetic ţinutã în captivitate pentru colonizãri sau repopulãri
Valoarea pierderilor înregistrate este formatã din cheltuielile pentru capturarea sau procurarea efectivului respectiv, precum şi din cele privind întreţinerea, pânã în momentul producerii evenimentului care a provocat paguba.
7. Mijloace fixe
Pentru stabilirea valorii pierderilor se ţine cont de valoarea de înregistrare în evidenţele contabile, exclusiv amortizarea aferentã mijloacelor fixe afectate.
În cazul în care au fost încheiate contracte de asigurare, diferenţa de valoare neacoperitã prin poliţa de asigurare se considerã pierdere.
Pentru mijloacele fixe neasigurate şi distruse (degradate) parţial se evalueazã cuantumul valoric al pierderilor şi se propune întocmirea documentaţiei tehnice necesare pentru repunerea în funcţiune a acestora.
În cazul mijloacelor fixe distruse (degradate) în totalitate, obiectivul se caseazã, inventariindu-se materialele recuperabile.

ANEXA 5
-------
la normele metodologice
-----------------------

LISTA
principalelor documente care se întocmesc pentru susţinerea şi justificarea pierderilor înregistrate prin procesele-verbale de constatare şi în actele de evaluare a pierderilor

1. Documente din care sã rezulte clar şi fãrã echivoc fenomenul care a produs pierderea:
- datele meteorologice (specifice factorului vãtãmãtor) eliberate de unitãţi autorizate, cele mai apropiate de zona afectatã;
- buletinul de analizã-diagnostic, eliberat de instituţiile abilitate.
2. Documente din care sã rezulte calitatea şi starea obiectivelor afectate, la data intervenţiei fenomenelor meteorologice periculoase şi/sau a factorilor vãtãmãtori:
- buletinele de analizã (pentru seminţe folosite la culturi, certificatul de identitate pentru materialul forestier etc.);
- situaţia reuşitei culturilor, stabilitã primãvara dupã rãsãrire;
- situaţia-inventar a lotului de culturã, întocmitã primãvara la pornirea vegetaţiei;
- reuşita înregistratã la controlul anual al regenerãrilor;
- procesele-verbale încheiate de specialişti în domeniul respectiv de activitate, referitoare la starea obiectivelor afectate de fenomenele meteorologice periculoase şi de factorii vãtãmãtori.
3. Documente din care sã rezulte mãsurile de prevenire şi combatere aplicate:
- copia de pe planul de prevenire a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vãtãmãtori;
- tratamentele preventive executate pentru prevenirea sau limitarea pierderilor produse de factorii vãtãmãtori;
- documentele încheiate şi demersurile fãcute la organele în drept pentru remedierea unor acţiuni nefavorabile (poluarea apei, diminuarea debitului apei etc.).
4. Documentaţia foto cu aspecte reprezentative asupra modului în care a acţionat fenomenul meteorologic periculos şi/sau factorul vãtãmãtor şi pierderile provocate.
5. Documente necesare evaluãrii pierderilor înregistrate:
- situaţia-inventar întocmitã dupã încetarea acţiunii fenomenelor meteorologice periculoase şi/sau factorilor vãtãmãtori, din care sã rezulte, pe baza mãsurãtorilor, atât cantitãţile prejudiciate, cât şi cele ce pot fi recuperate;
- borderoul cu inventarierea zilnicã a exemplarelor moarte (în crescãtorii, voliere, iazuri, eleştee, pãstrãvãrii, vânatul în ţarcuri de creştere şi rezervaţii, câinii de vânãtoare şi alte animale);
- copie de pe fişa de evidenţã a cheltuielilor, pentru fiecare obiectiv afectat.

ANEXA 6
-------
la normele metodologice
-----------------------

REFERAT
Obiectiv: prezentarea spre aprobare a documentaţiei privind pierderile înregistrate din cauza acţiunii fenomenelor meteorologice periculoase şi/sau a factorilor vãtãmãtori fondului forestier naţional/vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional ........................ obiectivului .................... din cadrul .........................
În urma analizãrii documentaţiei privind pierderile înregistrate la ............, în valoare de ............. lei, depusã de cãtre ............ cu raportul nr. ...../......., au rezultat urmãtoarele:
Constatarea pierderilor s-a fãcut la data de ..............., iar pagubele au fost evaluate la data de .........., respectându-se/nerespectându-se termenele prevãzute de reglementãrile în vigoare.
Din verificãrile întreprinse se deprind urmãtoarele: ..................
Faţã de cele prezentate, se propun urmãtoarele:
a) aprobarea documentaţiei prezentate şi scãderea din evidenţe a lucrãrilor în valoare de ............. lei, ale cãror pierderi se justificã, dupã cum urmeazã:
.............................................................................................................................................................................................
b) imputarea, în sarcina celor vinovaţi, a sumei de ........... lei pentru urmãtoarele motive: ...................
c) diferenţa de ....................... lei, pânã la valoarea totalã a documentaţiei depuse, nu constituie pagubã, provenind din: ...................

Preşedintele comisiei de constatare şi evaluare

Numele şi prenumele Funcţia Semnãtura
...................... ........... .............

REZOLUŢIA INSPECTORULUI ŞEF (CONDUCĂTORULUI UNITĂŢII)

.......................................................................
A. Se aprobã (se propune aprobarea):
Suma de ............ lei se va înregistra la pierderi şi se va scãdea din evidenţele contabile.
B. Nu se aprobã propunerile prezentate, datoritã urmãtoarelor motive:
..............................................................................................................................................................................................
Drept urmare, documentaţia se va restitui iniţiatorilor, pentru a proceda potrivit celor arãtate.

Inspector-şef/ Contabil-şef/
Conducãtorul unitãţii, Director economic,
.......................... ......................

------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016