Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 5 septembrie 2007  pentru aplicarea   Ordonantei Guvernului nr. 21/2006 privind regimul concesionarii monumentelor istorice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 5 septembrie 2007 pentru aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 21/2006 privind regimul concesionarii monumentelor istorice

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 653 din 25 septembrie 2007

TITLUL I
Dispoziţi generale

ART. 1
Prezentele norme metodologice stabilesc dispoziţiile speciale privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare a monumentelor istorice, conţinutulcadru al caietului de sarcini al concesiunii, al documentaţiei de atribuire a contractului de concesiune, precum şi al contractului de concesiune a monumentelor istorice, în aplicarea prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/2006 privind regimul concesionãrii monumentelor istorice, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 454/2006 .
ART. 2
Contractul de concesiune are ca obiect orice monument istoric aflat în domeniul public sau privat al statului ori al unitãţii administrativ-teritoriale, inclusiv cele aflate în administrarea regiilor autonome, companiilor naţionale, societãţilor naţionale sau a altor societãţi comerciale cu capital integral ori majoritar de stat.
ART. 3
(1) În scopul ţinerii evidenţei documentelor şi informaţiilor cu privire la desfãşurarea procedurilor de concesionare şi la derularea contractelor de concesiune, concedentul întocmeşte şi pãstreazã douã registre:
a) registrul "Oferte", care cuprinde date şi informaţii referitoare la derularea procedurilor prealabile încheierii contractului de concesiune, precum: datele şi informaţiile referitoare la studiul de oportunitate, oferte, procedura de atribuire aplicatã;
b) registrul "Contracte", care cuprinde date şi informaţii referitoare la executarea contractului de concesiune, precum: datele şi informaţiile referitoare la obiectul, durata contractului de concesiune, termenele de platã a redevenţei, obligaţiile de mediu.
(2) Registrele se întocmesc şi se pãstreazã la sediul concedentului.
ART. 4
Concedentul are obligaţia de a întocmi dosarul concesiunii pentru fiecare contract atribuit, în conformitate cu prevederile <>art. 60-63 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri proprietate publicã, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 22/2007 .

TITLUL II
Procedura administrativã de iniţiere a concesionãrii

CAP. I
Iniţiativa concesionãrii

ART. 5
(1) Concesiunea are loc la iniţiativa concedentului sau ca urmare a unei propuneri însuşite de acesta.
(2) Orice investitor interesat, persoanã fizicã sau juridicã de drept privat, poate iniţia procedura de concesionare prin înaintarea unei solicitãri de concesionare adresate concedentului, care se înregistreazã de acesta în registrul "Oferte".
(3) Propunerea de concesionare prevãzutã la alin. (2), fundamentatã din punct de vedere economic, financiar, social şi de mediu, se va face în scris şi va cuprinde datele de identificare a investitorului, manifestarea fermã şi serioasã a intenţiei de concesionare, obiectul şi scopul concesiunii, precum şi proiectul/programul de exploatare şi investiţii.

CAP. II
Studiul de oportunitate

ART. 6
(1) Iniţierea concesionãrii are la bazã un studiu de oportunitate efectuat în prealabil de cãtre concedent.
(2) În scopul luãrii unei decizii privind concesionarea, la primirea propunerii de concesionare formulate de un investitor interesat, concedentul are obligaţia sã procedeze la întocmirea studiului de oportunitate în termen de 60 de zile de la data înregistrãrii propunerii, în cazul în care pãrţile nu convin asupra altui termen.
(3) În cazul în care concedentul nu deţine capacitatea organizatoricã şi tehnicã pentru elaborarea studiului de oportunitate, acesta poate apela la serviciile unor consultanţi de specialitate.
(4) În cazul în care persoana fizicã sau juridicã interesatã solicitã consultanţã de la o firmã de consultanţã independentã, costul studiului de oportunitate este suportat de cãtre aceasta.
ART. 7
(1) Studiul de oportunitate trebuie sã cuprindã, în principal, urmãtoarele elemente:
a) descrierea monumentului istoric ce urmeazã sã fie concesionat:
- istoricul etapelor de construcţie şi menţionarea elementelor care au stat la baza clasãrii ca monument istoric;
- suprafaţa desfãşuratã, suprafaţa construitã şi suprafaţa terenului aferent;
- tehnicile şi materialele de construcţie;
- sarcinile rezultate din Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric;
- elemente de diagnostic asupra stãrii de conservare;
b) motivele de ordin economic, financiar, social şi de mediu care justificã acordarea concesiunii:
- tipurile de activitãţi, inclusiv cele culturale, care sunt propuse a se realiza, tipurile de activitãţi economice din zonã asupra cãrora concesiunea ar avea impact pozitiv, posibilitatea accesului publicului etc.;
- previziuni asupra dezvoltãrii locale;
- precizarea poluatorilor sau a elementelor de ameliorare a situaţiei de mediu care se intenţioneazã a se implementa: plantaţii, sisteme de canalizare etc.;
c) investiţiile necesare pentru protejarea, conservarea, restaurarea şi/sau punerea în valoare a monumentului istoric:
- identificarea elementelor constructive care trebuie reabilitate sau, dupã caz, restaurate, cu estimarea defalcatã a costurilor aferente şi a perioadelor necesare operaţiunilor respective;
- precizarea elementelor care necesitã investiţii, conform Obligaţiei privind folosinţa monumentului istoric şi regulamentului privind zona de protecţie a monumentului istoric, cu evaluarea necesarului de lucrãri care sã conducã la îndeplinirea acestor cerinţe;
- estimarea globalã a nivelului investiţiilor necesare;
d) nivelul minim al redevenţei;
e) propunerea de procedurã de atribuire a concesiunii avutã în vedere şi justificarea alegerii procedurii, potrivit legii;
f) durata estimatã a concesiunii:
- precizarea etapelor investiţiilor prevãzute;
- precizarea duratei preconizate de amortizare a investiţiilor;
g) termenele previzibile pentru realizarea procedurii de concesionare:
- precizarea intervalului de timp în care se poate realiza procedura de predare-preluare a imobilului, împreunã cu inventarul sãu;
- precizarea termenelor de inventariere şi predare-preluare la încheierea perioadei de concesionare;
h) detaliile tehnice şi de funcţionare necesar a fi respectate, elaborate în conformitate cu avizul comisiilor zonale sau, dupã caz, al Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice;
i) avizul obligatoriu al Oficiului Central de Stat pentru Probleme Speciale şi al Statului Major General privind încadrarea obiectului concesiunii în infrastructura sistemului naţional de apãrare, dupã caz;
j) avizul obligatoriu al structurii de administrare/custodelui ariei naturale protejate, în cazul în care obiectul concesiunii îl constituie bunuri situate în interiorul unei arii naturale protejate, respectiv al autoritãţii teritoriale pentru protecţia mediului competente, în cazul în care aria naturalã protejatã nu are structurã de administrare/custode.
(2) În situaţia în care se are în vedere concesionarea unei pãrţi a monumentului istoric, studiul de oportunitate va fi întocmit pentru întregul monument istoric sau, în situaţii speciale (situri arheologice, ansambluri etc.), pentru toatã acea zonã a monumentului care va fi potenţial afectatã de concesionarea parţialã, zonã care va fi indicatã în aceastã situaţie de cãtre direcţia pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti.
ART. 8
(1) Studiul de oportunitate se aprobã prin ordin, hotãrâre sau, dupã caz, decizie a concedentului.
(2) Concesionarea se aprobã, pe baza studiului de oportunitate prevãzut la alin. (1), prin hotãrâre a Guvernului, a consiliilor locale, judeţene sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dupã caz.

CAP. III
Documentaţia de atribuire

ART. 9
(1) În baza studiului de oportunitate concedentul elaboreazã caietul de sarcini al concesiunii.
(2) Caietul de sarcini va cuprinde obligaţiile ce revin concesionarului în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric, întocmitã potrivit dispoziţiilor <>Ordinului ministrului culturii şi cultelor nr. 2.684/2003 privind aprobarea Metodologiei de întocmire a Obligaţiei privind folosinţa monumentului istoric şi a conţinutului acesteia, precum şi alte obligaţii.
(3) Dacã la data demarãrii procedurilor în vederea concesionãrii Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric nu este întocmitã, direcţia pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti, în a cãrei razã teritorialã este situat monumentul istoric, are obligaţia ca, la solicitarea concedentului şi în regim de urgenţã, sã întocmeascã acest document.
(4) Caietul de sarcini trebuie sã conţinã cel puţin elementele enumerate în anexa nr. 1.
ART. 10
(1) Dupã elaborarea caietului de sarcini, concedentul întocmeşte documentaţia de atribuire, care se aprobã prin ordin, hotãrâre sau, dupã caz, decizie a acestuia.
(2) Documentaţia de atribuire trebuie sã cuprindã cel puţin urmãtoarele:
a) informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numãrul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact, dupã caz, etc.;
b) caietul de sarcini;
c) Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric;
d) instrucţiuni privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare;
e) instrucţiuni privind modul de elaborare şi prezentare a ofertelor;
f) informaţii detaliate şi complete privind criteriile avute în vedere pentru stabilirea ofertei câştigãtoare, precum şi ponderea acestora;
g) instrucţiuni privind modul de utilizare a cãilor de atac;
h) informaţii referitoare la clauzele contractuale obligatorii;
i) garanţiile profesionale şi/sau financiare solicitate, dupã caz.
ART. 11
Instrucţiunile privind organizarea şi desfãşurarea procedurii de concesionare se elaboreazã de cãtre concedent atât pentru procedura licitaţiei, cât şi pentru procedura negocierii directe.

CAP. IV
Instrucţiuni privind modul de elaborare şi prezentare a ofertelor

ART. 12
(1) Oferta se redacteazã în limba românã.
(2) Ofertanţii transmit ofertele în douã plicuri sigilate, unul exterior şi unul interior, care vor fi înregistrate, în ordinea primirii lor, în registrul "Oferte", precizându-se data şi ora.
ART. 13
(1) Pe plicul exterior al ofertei se va indica obiectul concesiunii pentru care este depusã oferta şi acesta trebuie sã conţinã:
a) o fişã cu informaţii privind ofertantul şi o declaraţie de participare semnatã de ofertant;
b) acte doveditoare privind calitãţile şi capacitãţile ofertanţilor, conform solicitãrilor concedentului;
c) acte doveditoare, potrivit cerinţelor solicitate în caietul de sarcini.
(2) Pe plicul interior, care conţine oferta propriu-zisã, se înscriu numele sau denumirea ofertantului, precum şi domiciliul sau sediul acestuia, dupã caz.
ART. 14
Oferta propriu-zisã trebuie sã cuprindã detaliat toate condiţiile prevãzute în caietul de sarcini, alte obligaţii pe care ofertantul şi le asumã, precum şi date tehnice şi financiare referitoare la:
a) investiţiile pe care se obligã sã le realizeze;
b) perioada preconizatã de amortizare a investiţiilor;
c) standardele de calitate a bunurilor aduse ca investiţii;
d) standardele de calitate a activitãţilor sau serviciilor publice ce urmeazã a fi prestate;
e) preţurile şi/sau tarifele pe care îşi propune sã le practice;
f) redevenţa.
ART. 15
(1) Oferta are caracter obligatoriu, din punctul de vedere al conţinutului, pe toatã perioada de valabilitate stabilitã de concedent.
(2) Conţinutul ofertelor trebuie sã rãmânã confidenţial pânã la data stabilitã pentru deschiderea acestora, concedentul urmând a lua cunoştinţã despre conţinutul respectivelor oferte numai dupã aceastã datã.
(3) Plicurile sigilate vor fi predate comisiei de evaluare în ziua fixatã pentru deschiderea acestora.
ART. 16
Instrucţiunile privind modul de elaborare şi prezentare a ofertelor se elaboreazã de cãtre concedent şi fac parte din documentaţia de atribuire.

CAP. V
Reguli privind anunţul de licitaţie şi anunţul negocierii directe

ART. 17
(1) Anunţul de licitaţie se întocmeşte dupã aprobarea documentaţiei de atribuire de cãtre concedent.
(2) Anunţul negocierii directe se întocmeşte în situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la <>art. 26 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 22/2007 .
ART. 18
Anunţul de licitaţie, respectiv al negocierii directe, trebuie sã cuprindã cel puţin elementele prevãzute în anexa nr. 2.

CAP. VI
Comisia de evaluare

ART. 19
(1) Comisia de evaluare este alcãtuitã dintr-un numãr impar de membri, care nu poate fi mai mic de 5.
(2) Fiecãruia dintre membrii comisiei de evaluare i se poate desemna un supleant.
(3) Comisia de evaluare este alcãtuitã în conformitate cu prevederile <>art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 454/2006 .
(4) Componenţa comisiei de evaluare, membrii acesteia, precum şi supleanţii lor sunt stabiliţi şi sunt numiţi prin ordin, hotãrâre sau decizie a concedentului, dupã caz.
(5) Preşedintele comisiei de evaluare este numit de concedent dintre reprezentanţii acestuia în comisia de evaluare.
(6) Secretarul comisiei de evaluare este numit de cãtre preşedinte dintre membrii comisiei de evaluare.
(7) La şedinţele comisiei de evaluare preşedintele poate invita personalitãţi recunoscute pentru experienţa şi competenţa lor în domeniul protejãrii monumentelor istorice.
ART. 20
Atribuţiile comisiei de evaluare sunt:
a) analizarea şi selecţia ofertelor, pe baza datelor, informaţiilor şi documentelor cuprinse în plicul exterior;
b) întocmirea listei cuprinzând ofertele admise şi comunicarea acesteia;
c) analizarea şi evaluarea ofertelor, pe baza datelor, informaţiilor şi documentelor cuprinse în plicul interior;
d) întocmirea raportului de evaluare;
e) întocmirea proceselor-verbale prevãzute de prezentele norme metodologice;
f) desemnarea ofertei câştigãtoare.
ART. 21
(1) Concedentul, membrii comisiei de evaluare şi supleanţii trebuie sã respecte regulile privind conflictul de interese, prevãzute la <>art. 46-49 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 22/2007 .
(2) Pe parcursul desfãşurãrii procesului de evaluare, membrii comisiei de evaluare şi supleanţii au obligaţia de a pãstra confidenţialitatea asupra conţinutului ofertelor, precum şi asupra oricãror alte informaţii prezentate de cãtre ofertanţi, a cãror dezvãluire ar putea aduce atingere dreptului acestora de a-şi proteja proprietatea intelectualã sau secretele comerciale.
(3) Membrii comisiei de evaluare şi supleanţii au obligaţia de a semna pe propria rãspundere o declaraţie de compatibilitate, confidenţialitate şi imparţialitate, dupã termenul limitã de depunere a ofertelor, care se va pãstra alãturi de dosarul concesiunii.
(4) Declaraţia prevãzutã la alin. (3) trebuie semnatã înainte de preluarea atribuţiilor specifice, în cadrul procesului de evaluare.
(5) În cazul în care unul dintre membrii sau supleanţii desemnaţi în comisia de evaluare constatã cã se aflã într-o situaţie de incompatibilitate, atunci acesta are obligaţia de a solicita de îndatã înlocuirea sa din componenţa comisiei respective cu o altã persoanã. Situaţiile de incompatibilitate pot fi sesizate concedentului şi de cãtre terţi.
(6) În cazul în care sunt sesizate astfel de situaţii, conform dispoziţiilor alin. (5), concedentul are obligaţia de a verifica cele semnalate şi, dacã este cazul, de a adopta mãsurile necesare pentru evitarea/remedierea oricãror aspecte care pot determina apariţia unui conflict de interese.
ART. 22
(1) Comisia de evaluare este legal întrunitã numai în prezenţa tuturor membrilor.
(2) Supleanţii participã la şedinţele comisiei de evaluare numai în cazul în care membrii acesteia se aflã în imposibilitate de participare datoritã unui caz de incompatibilitate, caz fortuit sau de forţã majorã.
(3) Comisia de evaluare adoptã decizii în mod autonom şi numai pe baza documentaţiei de atribuire şi cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
ART. 23
(1) Fiecare dintre membrii comisiei de evaluare beneficiazã de câte un vot.
(2) Modul de lucru al comisiei de evaluare este stabilit de cãtre preşedintele comisiei, de comun acord cu membrii acesteia.
(3) Orice decizie a comisiei de evaluare trebuie sã întruneascã votul a cel puţin douã treimi din numãrul membrilor sãi.
(4) În cazul în care se ajunge în situaţia ca prevederile alin. (3) sã nu fie respectate datoritã unor eventuale divergenţe de pãreri între membrii comisiei de evaluare, preşedintele comisiei va solicita reanalizarea punctelor de divergenţã, în scopul finalizãrii în timp util a etapei de evaluare a ofertelor şi de stabilire a ofertei câştigãtoare. În cazul în care comisia de evaluare nu ajunge la un acord, decizia finalã se adoptã cu votul majoritãţii simple a membrilor sãi.
(5) Membrii comisiei de evaluare care nu sunt de acord cu decizia adoptatã au obligaţia de a-şi prezenta punctul de vedere în scris, elaborând în acest sens o notã individualã care se ataşeazã la raportul procedurii de atribuire.

TITLUL III
Atribuirea contractului de concesiune a monumentelor istorice

CAP. I
Depunerea ofertelor

ART. 24
(1) Ofertele se depun la sediul concedentului sau la locul precizat în anunţul de licitaţie ori al negocierii directe, dupã caz, în douã plicuri închise şi sigilate, unul exterior şi unul interior, conform prevederilor art. 12-14.
(2) Oferta depusã la o altã adresã decât cea stabilitã în anunţul publicitar sau dupã expirarea datei limitã pentru depunere se returneazã nedeschisã.
(3) Fiecare participant poate depune doar o singurã ofertã.
ART. 25
(1) Oferta va fi depusã într-un numãr de exemplare stabilit de cãtre concedent şi prevãzut în anunţul de licitaţie sau al negocierii directe, dupã caz.
(2) Fiecare exemplar al ofertei trebuie sã fie semnat de cãtre ofertant.

CAP. II
Licitaţia

ART. 26
(1) Procedurile de atribuire a contractului de concesiune a monumentelor sunt:
a) licitaţia - procedura la care orice persoanã fizicã sau juridicã interesatã are dreptul de a depune ofertã;
b) negocierea directã - procedura prin care concedentul negociazã clauzele contractuale, inclusiv redevenţa, cu unul sau mai mulţi participanţi la procedura de atribuire a contractului de concesiune.
(2) Concedentul are obligaţia de a atribui contractul de concesiune, de regulã, prin aplicarea procedurii licitaţiei.
ART. 27
(1) În cazul procedurii de licitaţie concedentul are obligaţia sã publice în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, într-un cotidian de circulaţie naţionalã şi într-unul de circulaţie localã anunţul de licitaţie, întocmit conform anexei nr. 2.
(2) Anunţul de licitaţie se trimite spre publicare cu cel puţin 20 de zile calendaristice înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor.
(3) Transmiterea spre publicare a anunţului cãtre Regia Autonomã "Monitorul Oficial" se realizeazã printr-o solicitare adresatã în scris, care trebuie sã fie semnatã de o persoanã autorizatã de concedent.
ART. 28
În perioada cuprinsã între data publicãrii anunţului de participare şi data limitã de depunere a ofertelor, concedentul are obligaţia de a asigura oricãrei persoane interesate, care a transmis o solicitare de participare la procedura de atribuire a contractului de concesiune, posibilitatea de a obţine documentaţia de atribuire, cu respectarea prevederilor art. 20 şi ale <>art. 22-24 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 22/2007 .
ART. 29
(1) Procedura de licitaţie se poate desfãşura numai dacã în urma publicãrii anunţului de licitaţie au fost depuse cel puţin 3 oferte valabile.
(2) În cazul în care în urma publicãrii anunţului de licitaţie nu au fost depuse cel puţin 3 oferte valabile, concedentul este obligat sã anuleze procedura şi sã organizeze o nouã licitaţie.
ART. 30
(1) Plicurile închise şi sigilate vor fi predate comisiei de evaluare la data fixatã pentru deschiderea lor, prevãzutã în anunţul de licitaţie.
(2) Dupã deschiderea plicurilor exterioare în şedinţã publicã, comisia de evaluare eliminã ofertele care nu conţin totalitatea documentelor şi datelor prevãzute la art. 13 alin. (1).
(3) Pentru continuarea desfãşurãrii procedurii de licitaţie, este necesar ca dupã deschiderea plicurilor exterioare cel puţin 3 oferte sã întruneascã condiţiile prevãzute la art. 13 alin. (1).
(4) Dupã analizarea conţinutului plicurilor exterioare, secretarul comisiei de evaluare întocmeşte procesul-verbal, în care se menţioneazã rezultatul analizei.
ART. 31
Deschiderea plicurilor interioare se face numai dupã semnarea procesului-verbal, prevãzut la art. 30 alin. (4), de cãtre toţi membrii comisiei de evaluare şi de cãtre ofertanţi.
ART. 32
(1) Pe parcursul procedurii de licitaţie, comisia de evaluare poate propune concedentului solicitarea oricãror clarificãri şi completãri necesare pentru demonstrarea conformitãţii ofertei cu cerinţele solicitate.
(2) În termen de 3 zile lucrãtoare de la primirea propunerii comisiei de evaluare, concedentul o transmite respectivilor ofertanţi.
(3) Ofertanţii trebuie sã rãspundã la solicitarea concedentului în termen de 3 zile lucrãtoare de la primirea acesteia.
ART. 33
(1) Sunt considerate oferte valabile ofertele care îndeplinesc criteriile de valabilitate prevãzute în caietul de sarcini al concesiunii.
(2) În urma analizãrii ofertelor de cãtre comisia de evaluare, pe baza criteriilor de valabilitate, secretarul acesteia întocmeşte un proces-verbal în care sunt prevãzute ofertele valabile, ofertele care nu îndeplinesc criteriile de valabilitate şi cauzele care au stat la baza excluderii acestora din urmã de la procedura de atribuire.
(3) Procesul-verbal se semneazã de toţi membrii comisiei de evaluare, inclusiv de preşedintele acesteia.
ART. 34
(1) În baza procesului-verbal întocmit conform prevederilor art. 33 alin. (2)-(3), comisia de evaluare întocmeşte, în termen de o zi lucrãtoare, un raport pe care îl transmite concedentului.
(2) În termen de 3 zile lucrãtoare de la primirea raportului comisiei de evaluare, concedentul informeazã în scris, cu confirmare de primire, ofertantul declarat câştigãtor despre alegerea sa şi pe ceilalţi ofertanţi despre respingerea ofertelor lor, cu indicarea motivelor care au stat la baza respingerii.
(3) Raportul prevãzut la alin. (1) se depune la dosarul concesiunii.

CAP. III
Negocierea directã

ART. 35
În cazul în care nu au fost depuse cel puţin 3 oferte valabile în cadrul celei de-a doua licitaţii, concedentul va decide iniţierea procedurii de negociere directã.
ART. 36
(1) Concedentul procedeazã la publicarea anunţului negocierii directe, în condiţiile art. 17 şi ale art. 27 alin. (1).
(2) Anunţul negocierii directe se trimite spre publicare cu cel puţin 10 zile calendaristice înainte de data limitã pentru depunerea ofertelor, cu respectarea prevederilor art. 27 alin. (3).
ART. 37
Pentru negocierea directã va fi pãstratã documentaţia de atribuire aprobatã pentru licitaţie, cu respectarea dispoziţiilor <>art. 20 şi 28-30 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 22/2007 .
ART. 38
La data prevãzutã în anunţul negocierii directe pentru începerea procedurii, concedentul programeazã ofertanţii şi îi informeazã, în scris, despre data negocierii directe.
ART. 39
Dispoziţiile art. 31-34 se aplicã în mod corespunzãtor procedurii negocierii directe.
ART. 40
(1) Concedentul va negocia cu fiecare ofertant în parte la data stabilitã conform programãrii.
(2) Negocierea se desfãşoarã potrivit condiţiilor prevãzute în documentaţia de atribuire; criteriile pentru valabilitatea ofertelor nu pot face obiectul negocierilor.

CAP. IV
Determinarea ofertei câştigãtoare

ART. 41
(1) Pentru determinarea ofertei câştigãtoare, comisia de evaluare aplicã criteriile prevãzute în documentaţia de atribuire şi stabilite conform dispoziţiilor <>art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 454/2006 .
(2) Ponderea importanţei criteriilor de selecţie a ofertelor va fi stabilitã de concedent, în funcţie de monumentul istoric care face obiectul concesiunii, şi va fi prevãzutã în documentaţia de atribuire.
(3) Comisia de evaluare stabileşte punctajul fiecãrei oferte, având în vedere ponderile stabilite în conformitate cu dispoziţiile alin. (2).
(4) Oferta câştigãtoare este cea care întruneşte cel mai mare punctaj în urma aplicãrii criteriilor de atribuire.
(5) În cazul în care existã punctaje egale între ofertanţii clasaţi pe primul loc, departajarea acestora se va face în funcţie de punctajul obţinut pentru criteriul cu ponderea cea mai mare.
ART. 42
Dupã finalizarea evaluãrii ofertelor, sunt întocmite procesul-verbal şi raportul şi se procedeazã la informarea ofertanţilor, în conformitate cu dispoziţiile art. 33 alin. (2)-(3) şi ale art. 34.
ART. 43
(1) Anunţul de atribuire se transmite spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, în cel mult 20 de zile calendaristice de la finalizarea procedurii de atribuire a contractului de concesiune.
(2) Anunţul de atribuire trebuie sã cuprindã cel puţin elementele prevãzute în anexa nr. 3.

TITLUL IV
Contractul de concesiune

ART. 44
(1) Concedentul poate sã încheie contractul de concesiune numai dupã împlinirea unui termen de 20 de zile calendaristice de la data realizãrii comunicãrii prevãzute la art. 34 alin. (2).
(2) Neîncheierea contractului de concesiune într-un termen de 20 de zile calendaristice de la data împlinirii termenului prevãzut la alin. (1) poate atrage plata daunelor-interese de cãtre partea în culpã.
(3) Refuzul ofertantului declarat câştigãtor de a încheia contractul de concesiune poate atrage plata daunelor-interese.
ART. 45
(1) Contractul de concesiune se încheie cu respectarea prevederilor <>art. 13 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 454/2006 , şi ale <>art. 51-58 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 22/2007 .
(2) Conţinutul contractului de concesiune este prezentat, cu titlu orientativ, în anexa nr. 4.

TITLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale

ART. 46
Anularea procedurii de atribuire a contractului de concesiune se poate face în cazurile şi în condiţiile prevãzute de dispoziţiile <>art. 43-45 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 22/2007 .
ART. 47
Exercitarea controlului şi soluţionarea litigiilor privind concesionarea monumentelor istorice se realizeazã în conformitate cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 454/2006 , precum şi cu cele ale <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 54/2006 , aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 22/2007 .
ART. 48
Anexele nr. 1-4 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


ANEXA 1
-------
la normele metodologice
-----------------------

CONŢINUTUL-CADRU AL CAIETULUI DE SARCINI

CAP. I
Obiectul propus concesionãrii

1. Obiectul concesionãrii îl constituie monumentul istoric denumit ......., având codul ......., conform Listei monumentelor istorice, aprobatã prin Ordinul ministrului culturii şi cultelor nr. ..../....., publicat în Monitorul Oficial al României nr. ..../.... .
2. Monumentul istoric care face obiectul concesionãrii se aflã în domeniul public/privat al statului/unitãţii administrativ-teritoriale ...... şi în administrarea ........, conform actului/documentului nr. ..../anul ......., emis de ...., şi este situat în str. ..... nr. ...., localitatea ....., judeţul ..... .
3. Se propune/propun spre concesionare corpul/corpurile de construcţii în suprafaţã construitã de ........ mp, suprafaţã desfãşuratã de ....... mp şi suprafaţa de teren aferentã acestora, în suprafaţã de ...... mp, conform legendei din planul de situaţie şi releveelor şi, dupã caz, obiectele de patrimoniu cultural naţional mobil, aferente acestuia/acestora, conform Listei de inventar şi documentarului foto anexate şi ştampilate pe fiecare filã.

CAP. II
Obiectivul concesionãrii

4. Obiectivul concesionãrii îl constituie asigurarea conservãrii, restaurãrii, punerii în valoare/introducerii în circuitul cultural-turistic şi/sau economic a monumentului istoric prevãzut la pct. 1, din alte fonduri decât cele de la bugetul de stat/local.

CAP. III
Condiţii de exploatare a concesiunii şi investiţii necesare

5. Concesionarul va începe finanţarea documentaţiilor/lucrãrii, dupã caz, de protejare şi punere în valoare a monumentului istoric în termen de cel mult .... luni de la data încheierii contractului de concesionare.
6. Etapele necesare de proiectare şi execuţie pe specialitãţi, dupã caz, şi avizele necesare prevãzute de <>Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicatã, sunt:
..................................................................
7. Termenul la care se vor încheia lucrãrile, conform studiului de oportunitate aprobat conform Hotãrârii/Ordinului/Deciziei ...., este de .... zile.

CAP. IV
Documente juridice şi tehnice

8. Copii de pe actele/documentele care atestã apartenenţa monumentului istoric la domeniul public/privat al statului/unitãţii administrativ-teritoriale .......
9. Copie de pe certificatul de cadastru şi extras de carte funciarã
10. Copie de pe planul de situaţie, cu marcarea în legendã a imobilelor: construcţii şi/sau terenurile supuse concesionãrii
11. Releveele construcţiilor care fac obiectul concesionãrii, cu marcarea în legendã a suprafeţei construite şi desfãşurate care se supune concesionãrii
12. Copie de pe avizul Ministerului Culturii şi Cultelor privind schimbarea destinaţiei/funcţiunii monumentului istoric.

CAP. V
Obligaţiile concesionarului

13. Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric, elaboratã şi transmisã de cãtre direcţia pentru culturã, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeanã, respectiv a municipiului Bucureşti.
14. Obligaţii ale concesionarului:
a) ...............................................
b) ...............................................
..................................................

CAP. VI
Condiţii financiare şi de asigurare

15. Dosarul privind concesionarea monumentului istoric va cuprinde urmãtoarele elemente necesare pentru luarea deciziei de cãtre comisia de evaluare a ofertelor:
a) evaluarea financiarã a lucrãrilor necesare şi durata de punere în funcţiune şi în circuitul cultural/turistic/economic a obiectivului;
b) valoarea investiţiei, a redevenţei minime pe care o poate asigura concesionarul conform ofertei, raportul în procente între acestea, corelatã cu timpul de punere în funcţiune a monumentului istoric şi cel de recuperare a investiţiei;
c) prevederi privind asigurarea bunurilor imobile/mobile de cãtre concesionar prin poliţe de asigurare a bunurilor, încheiate cu societãţile de asigurare autorizate;
d) dovezi privind asigurarea de cãtre concesionar a condiţiilor de protecţie a patrimoniului cultural naţional imobil/mobil cu mijloace/sisteme antiefracţie/împotriva incendiului etc., dupã caz;
e) copii legalizate de pe licenţele deţinute de cãtre ofertanţi sau copii legalizate de pe contracte cu terţe persoane fizice ori juridice care deţin licenţe pentru derularea activitãţilor culturale/turistice/economice specifice destinaţiilor monumentelor istorice avizate concedentului de Ministerul Culturii şi Cultelor;
f) garanţia bonitãţii pentru achitarea cel puţin a valorii minime a redevenţei stabilite prin studiul de oportunitate;
g) garanţia existenţei unui contract sau antecontract cu o persoanã fizicã ori juridicã atestatã/autorizatã, înscrisã în registrele Ministerului Culturii şi Cultelor, privind urmãrirea comportãrii în timp a monumentului istoric;
h) alte garanţii specifice, necesare conservãrii, punerii în valoare şi introducerii în circuitul cultural/turistic/economic a monumentului istoric.


ANEXA 2
-------
la normele metodologice
-----------------------

ANUNŢUL DE LICITAŢIE/NEGOCIERE DIRECTĂ

1. Informaţii generale privind concedentul, precum: denumirea, codul fiscal, adresa, numãrul de telefon şi telefax de la care se pot obţine informaţii suplimentare şi/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact, dupã caz, etc.
2. Informaţii generale privind obiectul concesiunii: denumirea, descrierea şi adresa monumentului istoric, codul acestuia, conform Listei monumentelor istorice, situaţia juridicã actualã.
3. Informaţii privind documentaţia de atribuire:
3.1. modalitatea sau modalitãţile prin care persoanele interesate pot obţine documentaţia de atribuire;
3.2. denumirea şi adresa compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine documentaţia de atribuire;
3.3. costul şi condiţiile de platã pentru obţinerea documentaţiei de atribuire, dupã caz;
3.4. data limitã pentru solicitarea clarificãrilor.
4. Informaţii privind ofertele:
4.1. data limitã de depunere a ofertelor;
4.2. adresa la care trebuie depuse ofertele;
4.3. numãrul de exemplare în care trebuie depusã fiecare ofertã.
5. Data şi locul la care se va desfãşura şedinţa publicã de deschidere a ofertelor.
6. Denumirea, adresa, numãrul de telefon, telefax ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apãrute şi termenele pentru sesizarea instanţei.
7. Data transmiterii anunţului de licitaţie/negociere directã cãtre instituţiile abilitate în vederea publicãrii.


ANEXA 3
-------
la normele metodologice
-----------------------

ANUNŢUL DE ATRIBUIRE

1. Informaţii generale privind concedentul, precum: denumirea, codul fiscal, adresa, numãrul de telefon şi telefax de la care se pot obţine informaţii suplimentare şi/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact, dupã caz etc.
2. Informaţii generale privind obiectul concesiunii: denumirea, descrierea şi adresa monumentului istoric, codul acestuia, conform Listei monumentelor istorice, şi situaţia juridicã actualã
3. Procedura aplicatã pentru atribuirea contractului de concesiune
4. Data publicãrii anunţului de licitaţie/negociere directã în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a
5. Criteriile utilizate pentru determinarea ofertei câştigãtoare
6. Numãrul ofertelor primite şi al celor declarate câştigãtoare
7. Denumirea/numele şi sediul/adresa ofertantului a cãrui ofertã a fost declaratã câştigãtoare
8. Durata contractului
9. Nivelul redevenţei
10. Denumirea, adresa, numãrul de telefon, telefax ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apãrute şi termenele pentru sesizarea instanţei
11. Data informãrii ofertanţilor despre decizia de stabilire a ofertei câştigãtoare
12. Data transmiterii anunţului de atribuire cãtre instituţiile abilitate în vederea publicãrii


ANEXA 4
-------
la normele metodologice
-----------------------

CONTRACT-CADRU DE CONCESIUNE

CAP. I
Pãrţile contractante

Între ministerul/organul de specialitate al administraţiei publice centrale/consiliul judeţean/consiliul local ......., cu sediul în ........, reprezentat prin doamna/domnul ......, având funcţia de ......, în calitate de concedent, pe de o parte,
şi
Doamna/Domnul ........., persoanã fizicã (domiciliul, buletinul/cartea de identitate)/ ...... persoana juridicã (actul constitutiv al operatorului economic) ......, cu sediul principal în ........., reprezentat prin doamna/domnul ........, având funcţia de ........., în calitate de concesionar, pe de altã parte,
la data de ..........,
la sediul concedentului (alt loc, adresa etc.) ........,
în temeiul <>Ordonanţei Guvernului nr. 21/2006 privind regimul concesionãrii monumentelor istorice, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 454/2006 şi al Hotãrârii (Guvernului/consiliului judeţean/General al Municipiului Bucureşti/local) de aprobare a concesionãrii nr. .... din ......, s-a încheiat prezentul contract de concesiune.

CAP. II
Obiectul contractului de concesiune

ART. 1
(1) Obiectul contractului de concesiune este monumentul istoric (denumirea conform Listei monumentelor istorice) ......, înscris în Lista monumentelor istorice, având codul ......, situat în ......., în conformitate cu obiectivele concedentului.
(2) Obiectivele concedentului sunt:
a) ..................................................
b) .................................................;
................................................... .
(3) În derularea contractului de concesiune, concesionarul va utiliza urmãtoarele categorii de bunuri:
a) bunurile de retur - bunurile care au fãcut obiectul concesiunii - care revin de plin drept, gratuit şi libere de orice sarcini concedentului la încetarea contractului de concesiune ..........;
b) bunurile proprii - bunurile care au aparţinut concesionarului şi au fost utilizate de acesta pe durata concesiunii -, care la încetarea contractului de concesiune rãmân în proprietatea concesionarului:
..............................................................

CAP. III
Termenul

ART. 2
(1) Durata concesiunii este de ..... ani, începând de la data de ........ .
(2) Contractul de concesiune poate fi prelungit pentru o perioadã egalã cu cel mult jumãtate din durata sa iniţialã prin acordul de voinţã al pãrţilor.

CAP. IV
Redevenţa

ART. 3
Redevenţa este de ................ lei şi se plãteşte anual/lunar, în conformitate cu caietul de sarcini (detalii cu privire la modul de platã).

CAP. V
Plata redevenţei

ART. 4
(1) Plata redevenţei se face prin conturile:
- contul concedentului nr. ......, deschis la Banca ..........;
- contul concesionarului nr. ...., deschis la Banca ......... .
(2) Neplata redevenţei sau executarea cu întârziere a acestei obligaţii conduce la ....... .

CAP. VI
Drepturile pãrţilor

ART. 5
(1) Concesionarul are dreptul de a exploata, în mod direct, pe riscul şi pe rãspunderea sa, bunurile care fac obiectul contractului de concesiune.
(2) Concesionarul are dreptul de a folosi şi de a culege fructele bunurilor care fac obiectul concesiunii, potrivit naturii bunului şi obiectivelor stabilite de pãrţi prin contractul de concesiune.
ART. 6
(1) Concedentul are dreptul sã inspecteze bunurile concesionate, sã verifice stadiul de realizare a investiţiilor ........, urmãrind respectarea obligaţiilor asumate de concesionar.
(2) Verificarea se va efectua numai cu notificarea prealabilã a concesionarului şi în urmãtoarele condiţii:
...............................................................
(3) Concedentul are dreptul sã modifice în mod unilateral partea reglementarã a contractului de concesiune, din motive excepţionale legate de interesul naţional sau local. În cazul în care modificarea unilateralã a contractului îi aduce un prejudiciu, concesionarul are dreptul sã primeascã fãrã întârziere o justã despãgubire. În caz de dezacord între concedent şi concesionar cu privire la suma despãgubirii, aceasta va fi stabilitã de cãtre instanţa judecãtoreascã competentã. Acest dezacord nu poate în niciun caz sã permitã concesionarului sã nu îşi execute obligaţiile contractuale.

CAP. VII
Obligaţiile pãrţilor - clauze stabilite în condiţiile caietului de sarcini

ART. 7
(1) Concesionarul este obligat sã asigure exploatarea eficientã, în regim de continuitate şi de permanenţã, a bunului care face obiectul concesiunii, potrivit obiectivelor stabilite de cãtre concedent.
(2) Concesionarul va utiliza bunul care face obiectul prezentului contract în strictã concordanţã cu destinaţia acestuia, fãrã a-l scoate din circuitul civil sau a constitui asupra sa ipoteci de gradul I.
(3) Concesionarul este obligat sã respecte sarcinile impuse prin Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric şi prevederile legale privind protejarea monumentelor istorice.
(4) Concesionarul este obligat sã desfãşoare în mod direct activitatea care face obiectul concesiunii.
(5) Concesionarul este obligat sã plãteascã redevenţa.
(6) Concesionarul este obligat sã asigure creşterea eficienţei în urmãtoarele modalitãţi:
a) ...............................................;
b) ...............................................;
.................................................. .
(7) Concesionarul este obligat sã realizeze investiţii cu respectarea urmãtoarelor precizãri:
a) bunurile aduse ca investiţii (datele de identificare a acestora, datele tehnice) .........;
b) termenele de realizare a investiţiilor ...................;
c) investiţiile care nu se amortizeazã pe durata concesiunii .........;
d) avizele ce trebuie obţinute în cazul în care sunt afectate bunuri cu regim special ........;
e) standardele de calitate a activitãţilor prestate .......... .
(8) Concesionarul este obligat sã respecte condiţiile impuse de natura bunului (protejarea secretului de stat, materiale cu regim special, condiţii de siguranţã în exploatare, protecţia mediului, protecţia muncii, condiţii privind folosirea şi conservarea patrimoniului etc.) ............ .
(9) În termen de 90 de zile de la data încheierii contractului de concesiune, concesionarul este obligat sã depunã, cu titlu de garanţie, o sumã de ......... lei, reprezentând o cotã-parte din suma datoratã concedentului cu titlu de redevenţã pentru primul an de activitate.
(10) La încetarea contractului de concesiune prin ajungere la termen, concesionarul este obligat sã restituie concedentului, în deplinã proprietate, bunurile de retur în mod gratuit şi libere de orice sarcini.
(11) La încetarea contractului de concesiune din alte cauze decât prin ajungere la termen, excluzând forţa majorã şi cazul fortuit, concesionarul este obligat sã asigure continuitatea activitãţii/destinaţiei monumentului istoric, în condiţiile stipulate în contract, pânã la preluarea acesteia de cãtre concedent.
(12) În cazul în care concesionarul sesizeazã existenţa sau posibilitatea existenţei unei cauze de naturã sã conducã la imposibilitatea realizãrii activitãţii, va notifica de îndatã acest fapt concedentului, în vederea luãrii mãsurilor ce se impun pentru asigurarea continuitãţii activitãţii.
(13) Concesionarul este obligat sã continue desfãşurarea activitãţii în noile condiţii stabilite de concedent, în mod unilateral, potrivit art. 6 alin. (3), fãrã a putea solicita încetarea contractului.
(14) Concesionarul se obligã sã plãteascã ......% din prima de asigurare.
(15) Concesionarului îi este interzis dreptul de a subconcesiona, în tot sau în parte, unei alte persoane monumentul istoric care face obiectul concesiunii.
(16) Alte clauze.
ART. 8
(1) Concedentul este obligat sã nu îl tulbure pe concesionar în exerciţiul drepturilor rezultate din prezentul contract de concesiune.
(2) Concedentul nu are dreptul sã modifice în mod unilateral contractul de concesiune în afarã de cazurile prevãzute expres de lege.
(3) Concedentul este obligat sã notifice concesionarului apariţia oricãror împrejurãri de naturã sã aducã atingere drepturilor concesionarului.

CAP. VIII
Încetarea contractului de concesiune

ART. 9
(1) Prezentul contract de concesiune înceteazã în urmãtoarele situaţii:
a) la expirarea duratei stabilite în contract, dacã pãrţile nu convin, în scris, prelungirea acestuia în condiţiile legii;
b) în cazul în care interesul naţional sau local o impune, prin denunţarea unilateralã de cãtre concedent, cu plata unei despãgubiri juste şi prealabile în sarcina concedentului, în caz de dezacord fiind competentã instanţa de judecatã;
c) în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale asumate de cãtre concesionar, cu precãdere a celor privind protejarea, punerea în valoare sau, dupã caz, exploatarea monumentului istoric, prin reziliere, cu plata unei despãgubiri în sarcina concesionarului;
d) în cazul nerespectãrii obligaţiilor contractuale de cãtre concedent, prin reziliere, cu plata de despãgubiri în sarcina concedentului;
e) la dispariţia, dintr-o cauzã de forţã majorã, a bunului concesionat sau în cazul imposibilitãţii obiective a concesionarului de a-l exploata, prin renunţare, fãrã plata unei despãgubiri.
(2) La încetarea din orice cauzã a contractului de concesiune bunurile ce au fost utilizate de concesionar în derularea concesiunii vor fi repartizate dupã cum urmeazã:
a) bunuri de retur ....................................;
b) bunuri proprii .................................... .

CAP. IX
Clauze contractuale referitoare la împãrţirea responsabilitãţilor de mediu între concedent şi concesionar

ART. 10. - ................................................ .

CAP. X
Rãspunderea contractualã

ART. 11
Nerespectarea de cãtre pãrţile contractante a obligaţiilor cuprinse în prezentul contract de concesiune atrage rãspunderea contractualã a pãrţii în culpã.

CAP. XI
Litigii

ART. 12
(1) Litigiile de orice fel ce decurg din executarea prezentului contract de concesiune se soluţioneazã în conformitate cu prevederile <>Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Pentru soluţionarea eventualelor litigii pãrţile pot stipula în contractul de concesiune clauze compromisorii.

CAP. XII
Alte clauze (de exemplu: clauze de reziliere convenţionalã, clauze penale)

ART. 13. - ................................................

CAP. XIII
Definiţii

ART. 14
(1) Prin forţã majorã, în sensul prezentului contract de concesiune, se înţelege o împrejurare externã cu caracter excepţional, fãrã relaţie cu lucrul care a provocat dauna sau cu însuşirile sale naturale, absolut invincibilã şi absolut imprevizibilã.
(2) Prin caz fortuit se înţelege acele împrejurãri care au intervenit şi au condus la producerea prejudiciului şi care nu implicã vinovãţia paznicului juridic, dar care nu întrunesc caracteristicile forţei majore.
Prezentul contract de concesiune a fost încheiat în .... exemplare.


Concedent, Concesionar,
............ ...............

-------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016