Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 4 noiembrie 2014  privind condiţiile de punere în aplicare a măsurii de promovare a vinurilor, eligibilă pentru finanţare în cadrul Programului naţional de sprijin al României în sectorul vitivinicol 2014-2018    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 4 noiembrie 2014 privind condiţiile de punere în aplicare a măsurii de promovare a vinurilor, eligibilă pentru finanţare în cadrul Programului naţional de sprijin al României în sectorul vitivinicol 2014-2018

EMITENT: MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 833 din 14 noiembrie 2014

    ART. 1
    Obiect
    Prezentele norme metodologice stabilesc condiţiile de punere în aplicare a măsurii de promovare a vinurilor, eligibilă pentru finanţare în cadrul programelor naţionale de sprijin în sectorul vitivinicol, definite prin Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1.037/2001 şi (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului, cu completările ulterioare, şi Regulamentul (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieţei vitivinicole în ceea ce priveşte programele de sprijin, comerţul cu ţările terţe, potenţialul de producţie şi privind controalele în sectorul vitivinicol, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 2
    Definiţii
    În condiţiile prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
    a) program - un ansamblu coerent de acţiuni de o amploare suficientă pentru a contribui în statele membre ale Uniunii Europene la informarea consumatorilor cu privire la consumul moderat de vin şi la schema de denumiri de origine controlată şi indicaţii geografice, iar în ţările terţe la îmbunătăţirea competitivităţii şi a exportului vinurilor cu denumire de origine controlată, denumită în continuare D.O.C., şi indicaţie geografică, denumită în continuare I.G., sau a vinurilor pentru care se indică soiul viţei-de-vie;
    b) măsura de promovare a vinurilor - submăsura de promovare prin informare a vinurilor produse în Uniunea Europeană care constă în acţiuni de informare în statele membre, în scopul informării consumatorilor cu privire la consumul moderat de vin şi la schema de denumiri de origine controlată şi indicaţii geografice, precum şi submăsura de promovare a vinurilor în ţări terţe, în vederea îmbunătăţirii competitivităţii vinurilor cu D.O.C., I.G. sau a vinurilor pentru care se indică soiul viţei-de-vie;
    c) ţări terţe - ţări, altele decât statele membre ale Uniunii Europene, denumită în continuare U.E., unde pot fi realizate acţiuni de informare sau de promovare;
    d) solicitanţi - pentru submăsura de promovare prin informare a vinurilor produse în U.E.: organizaţii profesionale, organizaţii de producători, asociaţii ale organizaţiilor de producători, organizaţii interprofesionale, care propun programe de promovare a acestor vinuri, iar pentru submăsura de promovare a vinurilor în ţări terţe: societăţi româneşti producătoare de vinuri cu D.O.C. şi/sau I.G. şi/sau de vinuri pentru care se indică soiul viţei-de-vie, organizaţii de producători, organizaţii profesionale şi organizaţii interprofesionale ai căror membri produc şi exportă vinuri cu D.O.C./I.G. sau vinuri pentru care se indică soiul viţei-de-vie, care propun programe de promovare a acestor vinuri;
    e) beneficiarii sprijinului financiar pentru promovarea vinurilor - solicitanţii definiţi la lit. d) ale căror programe au fost aprobate şi care au încheiat cu Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare A.P.I.A., contracte de punere în aplicare a programelor propuse;
    f) organisme de punere în aplicare - agenţii şi firme specializate în comunicare, relaţii publice şi publicitate, evaluare, cărora li se poate încredinţa de către solicitanţi execuţia integrală sau parţială a acţiunilor cuprinse în programul de informare sau de promovare;
    g) perioadă de programare - perioada derulării fiecărui program naţional de sprijin, denumit în continuare P.N.S., în sectorul vitivinicol;
    h) post bugetar - reprezintă alocarea financiară aferentă derulării unei acţiuni.
    ART. 3
    Acţiuni eligibile
    (1) Acţiunile eligibile pentru promovarea prin informare în statele membre constau în informaţii pentru consumatori în ceea ce priveşte:
    a) consumul de vin moderat şi riscul asociat consumului de alcool;
    b) schema de denumiri de origine protejate (DOP) şi indicaţii geografice protejate (IGP) a U.E., în special condiţiile şi efectele, în legătură cu calitatea specifică, reputaţia sau alte caracteristici ale vinului datorate mediului geografic sau originii sale particulare.
    Acţiunile de informare pot fi efectuate prin campanii de informare şi prin participarea la evenimente, târguri şi expoziţii importante la nivel naţional sau la nivelul U.E.
    (2) Acţiunile eligibile pentru acordarea sprijinului financiar în cadrul programului de promovare a vinurilor pe pieţele ţărilor terţe sunt detaliate pe subacţiuni, detalierea urmând a fi completată, pe parcursul implementării măsurii, cu alte tipuri de subacţiuni ce vor fi identificate:
    a) acţiuni de relaţii publice, acţiuni de promovare sau de publicitate, inclusiv la locul de desfacere către consumatorul final, care subliniază în mod special avantajele vinurilor comunitare, în principal în ceea ce priveşte calitatea, siguranţa alimentară ori respectarea mediului;
    subacţiuni:
    a1) relaţii publice, relaţii cu presa (dineuri/prânzuri tematice cu presa, grupuri-ţintă, jurnalişti, lideri de opinie); comunicate de presă; producerea şi distribuirea de plachete; consultanţă, animare de către un prestator, agenţii de comunicare sau relaţii publice; seminare cu somelieri sau oenologi; sponsorizarea acţiunilor specific viticole (concurs cu somelieri, oenologi etc.), sponsorizarea acţiunilor pentru publicul important: operaţiuni festive, sportive, căsătorii ale vedetelor etc.;
    a2) publicitate şi anunţuri în mass-media: publicitate în presă (zilnică, săptămânală, profesională, specializată); articole, publicaţii, editorial; introducerea publicităţii în catalogul unui distribuitor sau al unui importator; publicitate la radio, TV, publicitate prin afişare; plasarea produsului: produsul apare într-un spot, talk-show, achiziţionarea/crearea de bannere web, publicitate prin internet, publicitate pe reţelele de socializare, publicitate pe reţele sociale, bloguri;
    a3) operaţiuni de degustare: campanie de informare, anunţ degustare, invitaţii, listă vinuri, chestionare de evaluare, listă participanţi, eşantionare (mostre, transport, taxe), suporturi de informare: plachete, cataloage, fişe, pliante, reţete; material pentru degustare: pahare, feţe de masă, frapiere, tirbuşoane, alimente folosite în cadrul degustărilor: pâine, brânză, preparate; personal suport, animatori, invitaţi de prestigiu din domeniu sau vedete, închiriere sală, bannere, postere; degustare la masă sau la cină; degustare în magazine, saloane, focus-grupuri, degustări în restaurante; formarea pentru degustare a vânzătorilor, importatorilor; degustarea în cadrul unei vizite la locul de producţie; expedierea materialului şi a eşantioanelor necesare degustării;
    a4) realizarea de plachete, broşuri tehnice, website-uri dedicate exportului: plachete comerciale (prezentarea gamei), broşuri în limba ţării-ţintă, materiale publicitare (realizare, traduceri, fabricare, expediere), site web/realizare, actualizare, traducere, optimizare pe motoare de căutare;
    a5) promovare: publicitate şi anunţuri, asigurarea prin promovare a vizibilităţii şi evidenţierii produselor (punerea în faţă a produselor pe raft, în catalog), în cadrul publicităţii şi degustărilor în magazine, colerete sau stickere referitoare la o distincţie atribuită vinului (concurs, medalie), participări la concursuri, operaţiuni care asociază vinul cu: mâncarea, cultura, gastronomie, tradiţia, oferirea de mici obiecte promoţionale (pixuri, şepci, mousepad-uri, stick-uri, DVD-uri cu spoturi filmate pentru promovarea vinurilor, sacoşe, tirbuşoane, inscripţionate cu logoul U.E. şi al României, după caz, emblema beneficiarului);
    a6) călătorii/vizite la locul de producţie: prezentarea podgoriei, instalaţiilor, echipamentelor, a modului de producţie, a vinurilor, calităţilor şi proprietăţilor specifice, elemente de formare la faţa locului (transport, cazare, viză, masă, degustări), operaţiuni discuţii de afaceri între importatori/beneficiari, în vederea încheierii de contracte; operaţiuni cu presa, concurs clienţi cu călătorie la locul de producţie;
    b) participarea la evenimente, târguri sau expoziţii de importanţă internaţională;
    subacţiuni:
    b1) creare stand, închiriere spaţiu, construcţie stand, instalarea standului şi cheltuieli de funcţionare în cadrul evenimentului/apă, electricitate, transport stand, personal-suport la stand, mostre, materiale de informare, promovare, echipament personal: tricouri, şepci, şorţ, halat, înscrierea beneficiarului în catalogul expoziţiei, crearea unei baze de date, evenimente pe parcursul evenimentului: întâlniri cu potenţiali importatori, asociate cu dineuri tematice, prezentări/degustări de vinuri; misiuni de afaceri; seminare de mică şi mare anvergură;
    c) campanii de informare, în special privind regimurile comunitare referitoare la D.O.C., I.G. şi producţia ecologică, inclusiv degustări:
    subacţiuni:
    c1) campanii de informare, având ca documente-suport articol, broşură, folosind diferite mijloace de organizare/difuzare;
    d) studii ale noilor pieţe, necesare pentru extinderea pieţelor de desfacere;
    subacţiuni:
    d1) studii de piaţă, bazate pe date culese, achiziţionate, interpretate, cu formularea de concluzii clare, care să orienteze activitatea beneficiarului în cadrul programului, finalizate cu un raport de studiu;
    e) studii de evaluare a rezultatelor acţiunilor de promovare şi informare;
    subacţiuni:
    e1) studii, expertiză, preteste de validare a noilor produse, focus-grupuri, paneluri, finalizate cu un raport de evaluare.
    (3) Acţiunile prevăzute la alin. (1) nu sunt orientate în funcţie de anumite mărci comerciale, iar acţiunile prevăzute la alin. (2) nu sunt orientate în funcţie de anumite mărci comerciale în condiţiile acordării ajutorului de stat.
    ART. 4
    Cofinanţare
    (1) Pentru măsura de promovare a vinurilor, din valoarea cheltuielilor eligibile, contribuţia U.E. este de maximum 50%, iar contribuţia beneficiarilor este de minimum 50%.
    (2) Din valoarea cheltuielilor eligibile, beneficiarul poate opta pentru accesarea contribuţiei de la bugetul de stat, în cuantum de 30%. În acest caz, contribuţia U.E. este de maximum 50%, iar contribuţia beneficiarului este de minimum 20%.
    ART. 5
    Depunerea propunerilor de programe
    (1) Propunerile de programe se întocmesc cu respectarea cerinţelor şi formatului din Ghidul privind accesarea sprijinului acordat programelor de promovare a vinurilor, elaborat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare M.A.D.R., şi publicat pe site-ul acestuia.
    (2) Propunerile de programe de promovare a vinurilor se depun, în sesiune deschisă, la sediul M.A.D.R. din municipiul Bucureşti, bd. Carol I nr. 2-4, sectorul 3, cod poştal 030163, oficiul poştal 37, sau prin poştă.
    ART. 6
    Selecţia programelor de promovare a vinurilor
    (1) Propunerile de programe de promovare a vinurilor sunt supuse evaluării şi selecţiei de către o comisie ale cărei atribuţii şi componenţă sunt stabilite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.
    (2) Dosarele solicitanţilor pentru programe de promovare prin informare în statele membre vor fi evaluate şi selectate în funcţie de cel mai bun raport calitate-preţ, acordându-se prioritate operaţiunilor care vizează mai multe state membre, care vizează mai multe regiuni administrative sau viticole, care vizează mai multe D.O.C şi I.G.
    (3) Dosarele solicitanţilor pentru programe de promovare a vinurilor pe pieţe terţe vor fi evaluate şi selectate în funcţie de cel mai bun raport calitate-preţ, cu prioritate pentru I.M.M.-uri, noii beneficiari care nu au primit sprijin în baza P.N.S. 2009-2013, beneficiarii care vizează o nouă ţară terţă, pentru care nu s-a acordat sprijin prin P.N.S. 2009-2013, precum şi beneficiarii care accesează sprijinul financiar în cadrul prelungirilor de programe, în baza contractelor ferme de vânzare a vinurilor.
    (4) Procedura de evaluare şi selecţie a programelor de promovare a vinurilor se desfăşoară conform prevederilor Ghidului privind accesarea sprijinului acordat programelor de promovare a vinurilor.
    (5) În cazul în care documentaţia programului este incompletă, comisia de evaluare şi selecţie a programelor de promovare va înştiinţa solicitantul, în scris (poştă, fax, e-mail), în termen de 5 zile lucrătoare de la constatare, cu privire la completarea acesteia. Solicitantul trebuie să prezinte documentaţia indicată cel târziu în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea înştiinţării de completare.
    (6) Propunerile de programe pentru care nu sunt îndeplinite cerinţele tehnice şi administrative prevăzute în prezentele norme metodologice şi în ghidul privind accesarea sprijinului sunt respinse.
    (7) Punctajul minim necesar aprobării unui program de promovare a vinurilor este de 50 de puncte.
    (8) M.A.D.R. va comunica solicitanţilor rezultatul selecţiei în termen de două luni de la depunerea programelor de promovare, în scris.
    (9) M.A.D.R. va depune la A.P.I.A., în termen de două luni de la depunerea programelor de promovare, rezultatul selecţiei programelor de promovare, avizat de conducerea M.A.D.R., precum şi originalul documentaţiilor programelor selectate, numerotate şi vizate spre neschimbare.
    (10) Beneficiarul încheie cu A.P.I.A. contractul privind punerea în aplicare a programului de promovare a vinurilor, în termen de 120 de zile de la data primirii comunicării de aprobare a programului de promovare din partea MADR.
    (11) După această dată, niciun contract nu va fi semnat cu A.P.I.A. fără acordul prealabil al M.A.D.R.
    (12) În situaţia în care unele programe aprobate nu se finalizează cu încheierea contractului de finanţare cu A.P.I.A., M.A.D.R. va comunica propunătorilor de programe care au obţinut cel puţin punctajul minim necesar aprobarea programelor, conform criteriilor de prioritate menţionate la alin. (2) şi (3).
    ART. 7
    Organisme de punere în aplicare a programelor
    (1) Beneficiarii sprijinului pot pune în aplicare integral acţiunile din programele de informare şi promovare a vinurilor sau selectează, în acest scop, organisme de punere în aplicare.
    (2) Organismele de punere în aplicare sunt entităţi independente de beneficiari.
    (3) Selecţia organismelor de punere în aplicare şi atribuirea către acestea a contractelor de prestări de servicii de către beneficiarii sprijinului se fac printr-o procedură concurenţială, prevăzută, în funcţie de pragurile valorice ale achiziţiei de servicii, de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, de o procedură proprie, verificată de M.A.D.R.
    (4) În vederea evaluării impactului programelor de promovare a vinurilor se acceptă rapoartele de evaluare întocmite de către beneficiarul sprijinului financiar sau de un organism extern independent cu expertiză în domeniu, selectat printr-o procedură concurenţială. Cerinţele minime ale raportului de evaluare sunt precizate în Ghidul privind accesarea sprijinului acordat programelor de promovare a vinurilor.
    (5) M.A.D.R. comunică în scris A.P.I.A. validitatea/ nevaliditatea procedurii de selecţie a organismului de punere în aplicare a programului şi transmite A.P.I.A. copii certificate pentru conformitatea cu originalul ale documentaţiei privind selecţia organismului de punere în aplicare a programului.
    (6) În cazul în care, pe parcursul derulării programului, beneficiarul intenţionează să schimbe organismul de punere în aplicare a programului, se adresează M.A.D.R. pentru evaluarea şi validarea procedurii de selecţie.
    (7) Este în responsabilitatea beneficiarului ca prevederile contractelor încheiate cu organismul/organismele de punere în aplicare, precum şi ale acestuia (acestora) cu eventualii subcontractanţi şi experţi să respecte clauzele contractului, menţionat în art. 8, şi să includă clauza în temeiul căreia M.A.D.R., A.P.I.A., Comisia Europeană, Curtea de Conturi, precum şi alte autorităţi cu competenţe de control pot să exercite aceleaşi drepturi şi să beneficieze de aceleaşi garanţii şi posibilităţi de control în raport cu organismele de punere în aplicare şi subcontractanţii acestora ca şi în relaţia cu beneficiarul însuşi.
    ART. 8
    Încheierea şi modificarea contractelor
    (1) Beneficiarul trebuie să prezinte, după caz, înainte de încheierea contractului cu A.P.I.A., contractul/contractele încheiat/încheiate cu organismul/organismele de punere în aplicare şi calendarul acţiunilor pentru perioada de punere în aplicare a programului.
    (2) Beneficiarul retransmite la A.P.I.A., cu 30 de zile calendaristice înainte de începutul fiecărui trimestru contractual, calendarul detaliat al acţiunilor pentru următorul trimestru. Atunci când intervin modificări în raport cu acest calendar provizoriu, beneficiarul transmite, cu cel puţin 15 zile lucrătoare înainte, o estimare a datelor sau perioadelor de realizare a acţiunilor prevăzute în program. În absenţa comunicării acestor informaţii, costurile acţiunilor respective pot fi considerate neeligibile.
    (3) A.P.I.A. transmite M.A.D.R. copii ale contractelor în termen de 30 de zile calendaristice de la semnarea acestora.
    (4) După încheierea contractelor de finanţare, modificarea programelor se aprobă sau se respinge, după caz, de către A.P.I.A., în termen de 15 zile de la solicitare, în conformitate cu Liniile directoare pentru implementarea programelor naţionale de sprijin în sectorul vitivinicol, aprobate de Comisia Europeană, referitoare la măsura de promovare a vinurilor.
    ART. 9
    Cheltuieli eligibile
    (1) Categoriile de cheltuieli eligibile sunt cele menţionate în modelul de contract privind punerea în aplicare a programelor de promovare a vinurilor, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
    (2) Cheltuielile eligibile sunt aferente acţiunilor realizate şi plătite de beneficiar şi de organismul de punere în aplicare, după caz, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a contractului şi data finalizării acestuia.
    ART. 10
    Depunerea cererilor de plată şi autorizarea plăţilor
    (1) Plata sprijinului financiar U.E. şi naţional se poate efectua după cum urmează: plată în avans, plată intermediară şi a soldului, pe baza cererii de plată depuse la A.P.I.A., cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Carol I nr. 17, sectorul 2, însoţită de documentele justificative.
    (2) Plata sprijinului financiar U.E. şi naţional se poate efectua în avans pe baza cererii de plată şi numai după constituirea la dispoziţia A.P.I.A. a garanţiei corespunzătoare, în valoare de 110% din suma a cărei plată se cere în avans. Dovada constituirii garanţiei trebuie depusă la A.P.I.A. împreună cu cererea de plată în avans, sub sancţiunea respingerii cererii.
    (3) În cursul anului contractual beneficiarul poate depune una sau mai multe cereri de plată în avans, iar fiecare cerere de plată în avans poate fi depusă înainte de realizarea oricărei acţiuni. Valoarea maximă totală anuală a avansului este de 30% din valoarea sprijinului financiar anual şi se acordă pentru fiecare etapă contractuală.
    (4) Justificarea avansului se poate face de beneficiar pe parcursul întregului an contractual şi cel mai târziu, la data depunerii cererii de plată a soldului anual. Împreună cu cererea de justificare a avansului şi a documentelor justificative aferente, beneficiarul depune un raport în care precizează facturile şi documentele de plată care justifică modul de utilizare a avansului, pentru acţiunile realizate.
    (5) Anual, până la data de 15 noiembrie, fiecare beneficiar care a primit avans este obligat să depună la A.P.I.A. următoarele informaţii pentru fiecare program:
    - declaraţiile de cheltuieli care justifică, pentru fiecare măsură, utilizarea avansurilor până la 15 octombrie, împreună cu documentele justificative aferente;
    - o confirmare, pentru fiecare măsură, a soldului corespunzător avansurilor rămase neutilizate la 15 octombrie.
    (6) Garanţia aferentă sumelor acordate în avans se restituie beneficiarului, la cererea acestuia, după stabilirea dreptului definitiv la sprijinul financiar comunitar şi, după caz, naţional primit în avans, în conformitate cu prevederile art. 26 şi ale art. 27 din secţiunea 4: Garanţiile legate de avansuri din Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte agenţiile de plăţi şi alte organisme, gestiunea financiară, verificarea şi închiderea conturilor, garanţiile şi utilizarea monedei euro.
    (7) În cadrul fiecărei etape contractuale beneficiarul poate depune la A.P.I.A. cereri de plată intermediară a contribuţiei U.E. şi, după caz, de la bugetul de stat, până la sfârşitul lunii calendaristice care urmează după fiecare trimestru al anului contractual, însoţită de documente justificative. Dosarul cererii de plată este însoţit de documente justificative şi de dovada efectuării plăţii de către beneficiar către organismul de punere în aplicare şi/sau către furnizorii de servicii până la data depunerii cererii de plată. Depunerea cererii de plată intermediară este opţională. Cererea de plată intermediară vizează acţiunile realizate de către beneficiar, inclusiv de organismul de implementare şi subcontractanţi (dacă există), în trimestrul de referinţă şi/sau în trimestrele anterioare, pentru care A.P.I.A. nu a rambursat cheltuieli.
    Prin derogare de la dispoziţiile paragrafului anterior, prima depunere în cadrul anului financiar 2015 a cererilor de plată intermediară a contribuţiei U.E. şi, după caz, de la bugetul de stat se face până la sfârşitul celei de-a doua luni care urmează după trimestrul anului contractual, însoţită de documente justificative.
    (8) Cererea de plată intermediară reprezintă solicitarea la rambursare a sprijinului financiar aferent acţiunilor realizate şi plătite de beneficiar, evidenţiate prin extrasul de cont, către toţi subcontractanţii/angajaţii, inclusiv cheltuielile generale, de personal, transport, cazare, diurnă până la data depunerii cererii de plată intermediară. Dacă acţiunile sunt realizate de un organism de punere în aplicare, beneficiarul prezintă în susţinerea cererii de plată intermediară şi toate documentele justificative care confirmă realizarea acţiunilor şi efectuarea plăţilor evidenţiate ca plătite în extrasul de cont, de către organismul de punere în aplicare către toţi subcontractanţii/ angajaţii.
    (9) Dacă cererea de plată intermediară însoţită de documente justificative nu respectă în totalitate condiţiile precizate, A.P.I.A. va rambursa numai sprijinul financiar aferent cheltuielilor eligibile justificate corespunzător, cheltuielile nejustificate putând fi solicitate la următoarea cerere de plată sau cel târziu la sold. Împreună cu cererea de plată intermediară, beneficiarul depune în cadrul documentelor justificative şi un raport în care precizează facturile şi documentele de plată care justifică plăţile pentru acţiunile realizate.
    (10) În cadrul fiecărei etape contractuale beneficiarul depune la A.P.I.A. o cerere de plată a soldului, însoţită de documente justificative, în termen de maximum patru luni de la data finalizării acţiunilor anuale. Aceasta vizează acţiunile realizate în cadrul anului contractual şi plătite de beneficiar, respectiv de către organismul de punere în aplicare către subcontractanţi/ angajaţi, până la data depunerii cererii de plată a soldului, evidenţiate în extrasul de cont, pentru care A.P.I.A. nu a rambursat sprijin financiar. Cu toate acestea, evaluarea anuală poate fi finalizată şi plătită până la data depunerii cererii de plată a soldului anual.
    (11) Depunerea cererii de plată a soldului anual însoţită de documente justificative este obligatorie, cu excepţia unei situaţii de forţă majoră sau a unor circumstanţe excepţionale, dovedite cu documente justificative, sub sancţiunea considerării ca plăţi necuvenite a plăţilor efectuate în cadrul contractului, care se recuperează de A.P.I.A. de la beneficiar conform legislaţiei naţionale.
    (12) Termenele de plată pentru plăţile intermediare, avansuri şi solduri anuale sunt de 45 de zile lucrătoare, de la data depunerii unei cereri corecte şi complete, însoţită de documentele justificative corespunzătoare. Cu toate acestea, termenul de plată al soldului poate fi suspendat, în orice moment al perioadei de 45 de zile lucrătoare pentru efectuarea plăţii, prin notificare adresată de A.P.I.A. beneficiarului de program, privind faptul că cererea acestuia nu este admisibilă, fie pentru că cererea nu este susţinută de documentele justificative solicitate, fie pentru că statul membru estimează ca fiind necesar să primească informaţii suplimentare sau să procedeze la efectuarea de verificări. Termenul începe să curgă din nou de la data primirii informaţiilor solicitate sau de la data verificărilor efectuate de statul membru, care trebuie trimise sau, respectiv, efectuate în termen de 30 de zile de la data notificării.
    (13) Plata sprijinului financiar se realizează conform Hotărârii Guvernului nr. 578/2014 privind stabilirea modului de acordare a sprijinului financiar din partea Uniunii Europene pentru producătorii din sectorul vitivinicol în perioada 2014-2018, cu completările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 74/2009 privind gestionarea fondurilor comunitare nerambursabile provenite din Fondul european de garantare agricolă, Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat, privind gestionarea fondurilor nerambursabile alocate de la Comunitatea Europeană şi a fondurilor alocate de la bugetul de stat aferente programului de colectare şi gestionare a datelor necesare desfăşurării politicii comune în domeniul pescuitului şi a programului de control, inspecţie şi supraveghere în domeniul pescuitului şi pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, aprobată cu modificări prin Legea nr. 371/2009, cu modificările şi completările ulterioare, din bugetul M.A.D.R., de la titlul VIII "Proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile postaderare", articolul 56.06 "Programe din Fondul European de Garantare Agricolă".
    (14) Beneficiarul deschide pe numele său un cont special, care se utilizează exclusiv pentru operaţiunile financiare legate de derularea programului şi care se alimentează cu sumele reprezentând sprijinul financiar U.E. şi de la bugetul de stat, după caz, şi cu sumele care reprezintă contribuţia proprie a beneficiarului.
    (15) Creanţele părţilor (A.P.I.A., beneficiar) care rezultă din executarea contractului pentru punerea în aplicare a programului de promovare a vinurilor nu pot fi compensate pe durata executării contractului cu alte creanţe ale aceloraşi părţi şi nu fac obiectul cesiunii de creanţă.
    (16) Cursurile de schimb utilizate de beneficiar şi A.P.I.A. pe parcursul derulării programului sunt cele precizate în anexa nr. 2 la ordin.
    (17) În caz de plată necuvenită, beneficiarul rambursează sumele primite drept sprijin plus dobânzile calculate conform art. 97 din Regulamentul (CE) nr. 555/2008, cu modificările şi completările ulterioare, şi legislaţiei naţionale incidente.
    (18) Rata dobânzii aplicate şi a penalităţilor de întârziere se calculează în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (19) În caz de fraudă sau de neglijenţe grave, beneficiarul rambursează diferenţa dublă dintre suma plătită iniţial şi suma datorată efectiv.
    (20) Sumele recuperate, precum şi dobânzile aferente se plătesc în contul A.P.I.A. şi sunt deduse de aceasta, în cadrul exerciţiului financiar, din cheltuielile finanţate de Fondul european de garantare agricolă, denumit în continuare F.E.G.A., sau din bugetul de stat, proporţional cu participarea financiară U.E., respectiv naţională, după caz.
    ART. 11
    Controlul implementării măsurii
    (1) Controlul modului de realizare a acţiunilor pe durata programului, pentru acţiunile care au loc pe teritoriul României (de exemplu, informaţii pentru consumatori în ceea ce priveşte consumul moderat de vin şi riscul asociat consumului de alcool şi/sau schema de DOP şi IGP a U.E., în special condiţiile şi efectele, în legătură cu calitatea specifică, reputaţia sau alte caracteristici ale vinului datorate mediului geografic sau originii sale particulare), se realizează de către personalul direcţiei A.P.I.A. cu atribuţii în acest sens.
    (2) Pentru acţiunile derulate în România sau în exteriorul teritoriului naţional, A.P.I.A. va avea în vedere orice element care confirmă realizarea acţiunii: fotografii, articole şi comunicate de presă, spoturi publicitare difuzate prin reţele TV locale, infograme transmise pe bază de protocol de reprezentanţii birourilor de promovare comercială externă a României din cadrul ambasadelor şi consulatelor României în ţările vizate de programe, facturi achitate, extrase din presa locală, confirmări din partea organizatorilor de târguri şi expoziţii, lanţuri de magazine sau restaurante unde se desfăşoară acţiuni de informare şi promovare, rapoarte trimestriale/anuale comunicate de beneficiar, rapoarte de evaluare externă.
    (3) Beneficiarul şi, după caz, organismul/organismele de punere în aplicare ţin o evidenţă contabilă analitică ce permite identificarea veniturilor şi cheltuielilor aferente executării acţiunilor prevăzute în program. Aceştia sunt obligaţi să faciliteze efectuarea controalelor în orice moment, să nu le obstrucţioneze în niciun fel şi să pună la dispoziţia Comisiei Europene, A.P.I.A. sau a organismului împuternicit de aceasta prin cerere de asistenţă administrativă, precum şi a M.A.D.R. toate informaţiile şi documentele necesare pentru verificarea îndeplinirii obligaţiilor care le revin în realizarea programului de promovare.
    (4) Funcţionarii desemnaţi de Comisia Europeană, M.A.D.R., A.P.I.A. sau de organismul împuternicit de aceasta prin cerere de asistenţă administrativă pot să efectueze, în orice moment, controale tehnice şi contabile care să permită urmărirea evoluţiei realizării acţiunilor prevăzute în program, în cadrul cărora pot studia datele contabile şi alte documente utilizate în timpul procedurilor de control şi să realizeze copii sau extrase din acestea.
    (5) Persoanele desemnate de A.P.I.A., M.A.D.R., agenţii mandataţi ai Comisiei Europene şi Curţii de Conturi au, în egală măsură, acces la registre şi la orice alte documente referitoare la plăţile efectuate în cadrul contractului prevăzut la art. 8, de la momentul semnării acestuia şi până la expirarea unei perioade de 5 ani de la finele anului în care a luat sfârşit programul.
    (6) Comisia Europeană poate în orice moment să ia parte la controalele organizate de statele membre şi poate efectua orice control suplimentar pe care îl consideră necesar.
    (7) Controlul ex-post se realizează conform legislaţiei şi procedurilor specifice de structura de specialitate din cadrul M.A.D.R.
    ART. 12
    Monitorizare
    (1) Monitorizarea programelor aprobate se realizează în cadrul grupurilor de monitorizare a programelor, constituite de M.A.D.R. din reprezentanţi ai ministerului, ai A.P.I.A. şi beneficiarilor, care se reunesc periodic pentru a monitoriza stadiul de execuţie a programelor.
    (2) A.P.I.A. furnizează grupului de monitorizare, pentru fiecare program, calendarul acţiunilor prevăzute, copii ale rapoartelor intermediare şi anuale primite de la beneficiari, copii ale documentelor privind controalele efectuate, copii ale documentelor de aplicare a sancţiunilor etc.
    ART. 13
    Incompatibilitatea sprijinului financiar al programului cu acţiuni care beneficiază de alte tipuri de sprijin financiar
    Pentru acelaşi beneficiar şi aceeaşi ţară/piaţă vizată de program nu se acordă sprijin financiar unei acţiuni care beneficiază de sprijin conform art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului, cu modificările şi completările ulterioare, sau conform art. 2 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 3/2008 al Consiliului din 17 decembrie 2007 privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internă şi în ţările terţe, cu modificările şi completările ulterioare.
    ART. 14
    Comunicări către Comisia Europeană
    Comunicările către Comisia Europeană privind previziunile şi executarea programelor de promovare vor fi făcute de M.A.D.R. şi A.P.I.A. în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.308/2013, cu completările ulterioare, şi cu Regulamentul (CE) nr. 555/2008, cu modificările şi completările ulterioare, prin persoanele desemnate în acest sens.

                                 -----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016