Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 31 martie 2022  proprii privind recuperarea ajutorului de minimis din domeniul programelor de promovare a exportului la nivelul Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 31 martie 2022 proprii privind recuperarea ajutorului de minimis din domeniul programelor de promovare a exportului la nivelul Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului

EMITENT: Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 358 din 11 aprilie 2022
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 707 din 31 martie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 358 din 11 aprilie 2022.
──────────
    CAP. I
    Recuperarea ajutoarelor de minimis dispusă de Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului
    ART. 1
    (1) Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului (denumit în continuare „MAT“), prin structurile din aparatul propriu, monitorizează schemele de ajutor de minimis pe care le administrează.
    (2) Procesul de monitorizare prevăzut la alin. (1) se realizează prin controalele delegaţilor oficiali la faţa locului, prin solicitări de documente justificative de la operatorii economici beneficiari de către structura responsabilă cu implementarea schemelor de ajutor de minimis sau prin sesizările autorităţilor de control abilitate ca urmare a controalelor efectuate.
    (3) Procesul de monitorizare a ajutoarelor de minimis vizează verificarea următoarelor aspecte:
    a) îndeplinirea condiţiilor prevăzute în legislaţia europeană în domeniul ajutorului de minimis;
    b) îndeplinirea condiţiilor prevăzute în deciziile de autorizare a schemelor de ajutor de minimis;
    c) îndeplinirea condiţiilor prevăzute în actele normative/administrative prin care se instituie scheme de ajutor de minimis.


    ART. 2
    În urma procesului de monitorizare prevăzut la art. 1, când se constată nerespectarea condiţiilor de acordare a ajutoarelor de minimis, structura responsabilă cu implementarea schemelor de ajutor de minimis din domeniul programelor de promovare a exportului întocmeşte o notă de oportunitate în vederea emiterii unui ordin, în conformitate cu art. 25 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, care, în funcţie de situaţia constatată, poate fi de recuperare parţială sau totală a ajutorului de minimis.

    ART. 3
    Ordinele prevăzute la art. 2 au caracter de titlu executoriu, conform legii.

    CAP. II
    Mecanismul de recuperare a ajutoarelor de minimis
    ART. 4
    Nota de oportunitate prevăzută la art. 2 cuprinde constatările legate de nerespectarea condiţiilor de acordare a ajutoarelor de minimis şi stă la baza ordinului de recuperare totală sau parţială a ajutorului de minimis acordat.

    ART. 5
    (1) În cazul în care delegaţii oficiali la faţa locului constată nerespectarea condiţiilor de acordare a ajutoarelor de minimis, aceştia întocmesc un proces-verbal de constatare a neconformităţilor, pe baza căruia structura responsabilă cu implementarea schemelor de ajutor de minimis din domeniul programelor de promovare a exportului redactează nota de oportunitate prevăzută la art. 2.
    (2) Nota de oportunitate întocmită conform art. 2, aprobată de secretarul de stat coordonator, va fi transmisă Direcţiei economice pentru întocmirea notei de stabilire a creanţei bugetare şi a dobânzii aferente ajutorului de minimis.
    (3) Modelul notei de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate şi dobânda aferentă ajutorului de minimis, este prevăzut în anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.
    (4) Calculul prejudiciului se va baza pe suma datorată de beneficiarul ajutorului de minimis şi dobânda aferentă ajutorului de minimis, conform normelor legale incidente şi Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE. Aceste calcule vor fi exprimate în moneda naţională.
    (5) Modelul procesului-verbal de constatare a neconformităţilor este prevăzut în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    ART. 6
    Ordinul de recuperare a ajutorului de minimis se iniţiază de către direcţia de specialitate pe baza notelor de oportunitate prevăzute la art. 2, respectiv la art. 5, va fi avizat de către Direcţia juridică şi administrare societăţi şi va fi aprobat de ministrul antreprenoriatului şi turismului, ulterior avizării acestuia de către secretarul de stat coordonator al structurii care administrează schema de minimis, precum şi, dacă este cazul, de alte structuri aferente procesului de avizare din cadrul MAT.

    ART. 7
    (1) Ordinele prin care se dispune recuperarea ajutorului de minimis trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
    a) emitentul ordinului, sediul social şi codul de identificare a acestuia;
    b) numărul şi data ordinului;
    c) denumirea operatorului economic;
    d) codul unic de înregistrare;
    e) domiciliul fiscal;
    f) obiectul ordinului;
    g) motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea ordinului;
    h) data la care ajutorul de minimis a fost pus la dispoziţia beneficiarului;
    i) data până la care s-a calculat dobânda de recuperare;
    j) cuantumul ajutorului de minimis, precum şi al dobânzii ce trebuie recuperate;
    k) rata dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat;
    l) temeiul legal în baza căruia s-a dispus recuperarea ajutorului de minimis, precum şi a dobânzilor aferente;
    m) temeiul legal al puterii executorii a ordinului;
    n) organul la care se depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
    o) data de la care îşi produce efectele ordinul;
    p) numele şi semnătura ministrului antreprenoriatului şi turismului sau ale persoanei înlocuitoare de drept şi ştampila instituţiei publice.

    (2) Modelul ordinului de recuperare este prevăzut în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentele norme metodologice.

    ART. 8
    Rata legală a dobânzii utilizată pentru determinarea cuantumului dobânzii de recuperat se aplică pentru întreaga perioadă până la data recuperării. Cu toate acestea, în cazul în care trece mai mult de un an de la data la care ajutorul de minimis a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată şi până la data recuperării ajutorului, dobânda se recalculează la intervale de un an, având ca bază rata de referinţă a Băncii Naţionale a României în vigoare în momentul recalculării.

    ART. 9
    Ordinul de recuperare aprobat de ministrul antreprenoriatului şi turismului se transmite de către administratorul schemei de minimis din cadrul MAT operatorului economic beneficiar şi spre informare Consiliului Concurenţei.

    ART. 10
    Ulterior expirării termenului legal prevăzut la art. 22, ordinul de recuperare a ajutoarelor de minimis se transmite de către administratorul schemei de minimis organelor fiscale centrale care procedează la înregistrarea, încasarea şi recuperarea sumelor individualizate prin acestea, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 11
    Sumele recuperate, reprezentând ajutoare de minimis, care se fac venit la bugetul de stat, se virează în contul RO58TREZ23A800107850103X deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti.

    ART. 12
    Structura din cadrul MAT responsabilă cu administrarea schemelor de ajutor de minimis solicită, periodic, organelor fiscale situaţia referitoare la sumele recuperate.

    ART. 13
    MAT, prin structura responsabilă cu administrarea schemelor de ajutor de minimis, informează periodic Consiliul Concurenţei cu privire la stadiul recuperării ajutoarelor de minimis.

    CAP. III
    Calcularea sumei datorate, rezultată din nereguli
    ART. 14
    Calculul sumelor datorate se efectuează de către Direcţia economică pe baza notei de oportunitate prevăzute la art. 2, respectiv la art. 5, de la data la care ajutorul necuvenit a fost pus la dispoziţia beneficiarului şi până la data recuperării sale în integralitate.

    ART. 15
    Suma datorată de către beneficiarul ajutorului de minimis, acordată în cadrul programelor de promovare a exportului, derulate de MAT, se calculează astfel:
    suma datorată = suma constatată ca acordată necuvenit + dobânda calculată începând cu data la care ajutorul necuvenit a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată şi până la data recuperării sale, conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004


    ART. 16
     Conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004, rata dobânzii ce urmează să se aplice este rata în vigoare la care ajutorul necuvenit a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată.

    ART. 17
    Rata dobânzii se aplică pe o bază compusă până la data recuperării ajutorului de minimis. Dobânzile cumulate pe parcursul anului precedent produc dobânzi în fiecare an următor.

    ART. 18
    Rata dobânzii se aplică de-a lungul întregii perioade până la data recuperării. Cu toate acestea, în cazul în care trec mai mult de 5 ani de la data la care ajutorul necuvenit a fost pus la dispoziţia beneficiarului pentru prima dată până la data recuperării ajutorului, rata dobânzii se recalculează la intervale de 5 ani, având ca bază rata în vigoare în momentul recalculării.

    ART. 19
    Sumele reprezentând dobânzi datorate pentru neachitarea la termen a obligaţiilor prevăzute în titlul executoriu se fac creanţe la acelaşi buget în care se virează şi creanţa bugetară rezultată din nereguli.

    ART. 20
    Creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate li se aplică toate prevederile aplicabile creanţelor bugetare rezultate din nereguli.

    CAP. IV
    Emiterea ordinului de recuperare a ajutorului de minimis, căile de atac şi executarea silită
    SECŢIUNEA 1
    Transmiterea ordinului de recuperare a ajutorului de minimis şi contestarea acestuia
    ART. 21
    MAT are obligaţia ca, în termen de 15 zile de la aprobarea actului administrativ, să transmită beneficiarului de ajutor financiar nerambursabil, prin administratorul schemei de minimis, ordinul de recuperare a ajutorului de minimis. Ordinul de recuperare a ajutorului de minimis se comunică conform art. 9 debitorului prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire/fax/e-mail cu confirmare de primire şi constituie titlu executoriu.

    ART. 22
    Beneficiarul ajutorului de minimis are obligaţia de a efectua plata sumelor datorate, în termen de 30 de zile de la data comunicării ordinului de recuperare a ajutorului, în contul indicat în cuprinsul acestuia.

    ART. 23
    Împotriva titlului executoriu reprezentat de ordinul de recuperare a ajutorului de minimis se poate formula contestaţie în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 24
    Contestaţia este o cale administrativă de atac, care se formulează în scris, în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicării titlului executoriu, şi trebuie să conţină următoarele elemente:
    a) datele de identificare a contestatarului;
    b) obiectul contestaţiei - îl constituie numai sumele şi măsurile stabilite înscrise în ordinul de recuperare a ajutorului de minimis, care reprezintă titlul executoriu;
    c) motivele de fapt şi de drept;
    d) dovezile pe care se întemeiază;
    e) semnătura contestatarului sau a împuternicitului acestuia; dovada calităţii de împuternicit a contestatarului se face potrivit legii.


    ART. 25
    Contestaţia administrativă se va depune la sediul MAT, care are obligaţia să o soluţioneze în termen de 30 de zile calendaristice de la data înregistrării acesteia.

    ART. 26
    Introducerea contestaţiei administrative nu suspendă executarea titlului executoriu.

    ART. 27
    Răspunsul la contestaţie poate fi atacat de către contestatar la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă, în termen de 6 luni de la comunicarea răspunsului la contestaţie, conform art. 11 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Executarea silită de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală
    ART. 28
    În situaţia în care debitorul nu rambursează suma datorată în termenul de 30 de zile prevăzut la art. 22, conform titlului executoriu, Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului va transmite Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (A.N.A.F.), conform art. 10, documentaţia aferentă recuperării ajutorului de minimis acordat, respectiv nota de stabilire a creanţei bugetare datorate, ordinul de recuperare a ajutorului de minimis şi dovada comunicării acestora debitorului, în vederea înscrierii debitului în evidenţa A.N.A.F.

    ART. 29
    Organele fiscale ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală vor calcula obligaţii fiscale accesorii conform dispoziţiilor legale în vigoare.

    ART. 30
    În cazul debitorilor pentru care instanţa dispune deschiderea procedurii insolvenţei, înscrierea la masa credală pentru creanţele prevăzute mai sus se efectuează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin organele sale subordonate.

    ART. 31
    Stingerea creanţelor principale şi dobânzilor individualizate în titlul executoriu se efectuează de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală sau de către organele fiscale competente, potrivit art. 22 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

    ANEXA 1

    la normele metodologice
     - Model -
    ORDIN
    de recuperare a ajutorului de minimis acordat ........ în baza...............
    În temeiul prevederilor:
    - art. 25 alin. (4), respectiv art. 39 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare;
    – art. 11 alin. (3) din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a art. 93 din Tratatul CE, cu modificările ulterioare;
    – art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 1.327/2021 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Antreprenoriatului şi Turismului;
    – ................................................….,

    având în vedere următoarele considerente:
    1. Datele de identificare ale furnizorului
    Denumirea: Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului (MAT)
    Codul unic de înregistrare: 45336915
    Sediul: Calea Victoriei nr. 152, sectorul 1, Bucureşti

    2. Datele de identificare ale beneficiarului
    Denumirea:................................
    Număr de înmatriculare la oficiul registrului comerţului: ...........................
    Codul unic de înregistrare: ................
    Sediul social: ......................

    3. Obiectul ordinului, motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea ordinului de recuperare
    În conformitate cu prevederile .............., a beneficiat de un ajutor de minimis aprobat prin ......................, în cuantum de ................, acordat sub formă de ..........., pentru .............. . Ajutorul de minimis s-a acordat ..........., pe o perioadă de .........., astfel: .......... .
    Având în vedere faptul că ............... se află în următoarea situaţie de fapt ............, se constată că nu pot fi respectate prevederile de la ............., drept care se impune luarea măsurii de recuperare a ajutorului de minimis în sumă totală de ..................

    4. Cuantumul ajutorului de minimis, precum şi al dobânzii ce trebuie recuperate
    Cuantumul ajutorului de minimis ce trebuie recuperat de la ........... este în sumă totală de ........... lei. Dobânda care trebuie recuperată este în sumă de .......... lei, calculată de la data de ............ până la data de................ Calculul dobânzii în vederea recuperării ajutorului de minimis acordat .............

    5. Organul la care se poate depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia
    Potrivit art. 7 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, ordinul se poate contesta la sediul MAT în termen de 30 de zile de la comunicare.
    Procedura de contestaţie este cea prevăzută de dispoziţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, în mod corespunzător.

    6. Data la care îşi produce efectele ordinul de recuperare
    Ordinul de recuperare îşi produce efectele de la data comunicării acestuia către administratorul judiciar/beneficiarul ajutorului de minimis ........., Casa de Insolvenţă ............/............, cu sediul social în ............,
    ministrul antreprenoriatului şi turismului emite următorul ordin:
    ART. 1
    Se aprobă recuperarea ajutorului de minimis, acordat sub formă de .............., pentru realizarea proiectului de investiţie, în cuantum de ............... lei, la care se adaugă dobânda de recuperat aferentă acestuia în cuantum de ............. lei, calculată până la data de ............ .

    ART. 2
    De la data de …………... şi până la data recuperării efective a ajutorului de minimis, cuantumul dobânzii va fi calculat şi comunicat de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, prin organele sale subordonate, în calitate de instituţie responsabilă cu recuperarea ajutorului de minimis menţionat la art. 1.

    ART. 3
    Sumele recuperate potrivit art. 1 şi 2 reprezintă venituri ale bugetului de stat şi se virează în contul .................. „Venituri din ajutoare de stat recuperate“.

    ART. 4
    Prezentul ordin constituie titlu executoriu şi îşi produce efectele de la data comunicării.

    ART. 5
    Prezentul ordin, încheiat în .......... exemplare, dintre care ............. originale şi o copie, va fi comunicat:
    - organului fiscal competent în administrarea …............, respectiv ...............;
    – beneficiarului sau, după caz, practicianului în insolvenţă desemnat ca administrator sau lichidator judiciar ori administrator concordatar al ............... . Ministrul antreprenoriatului şi turismului,
    ...................................




    ANEXA 2

    la normele metodologice
    PROCES-VERBAL
    de constatare a neconformităţilor
    Încheiat astăzi, .........
    Referitor la: Necesitatea recuperării totale/parţiale a ajutorului de minimis acordat beneficiarului ............................
    Temei legal:
    - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi prevederile procedurii de implementare a schemei de ajutor de stat/de minimis
    – Normele metodologice pentru aplicarea de către Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat a prevederilor art. 25 dinOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobate prin Ordinul ministrului pentru mediul de afaceri, comerţ şi antreprenoriat nr. 1.238/2017


┌──────┬────────────────────┬──────────┐
│Nr. │Neconformitatea │Observaţii│
│crt. │constatată │ │
├──────┼────────────────────┼──────────┤
│ │ │ │
├──────┼────────────────────┼──────────┤
│ │ │ │
└──────┴────────────────────┴──────────┘


    Numele, prenumele şi semnătura: ....................................
    Numele, prenumele şi semnătura beneficiarului: ................................
    Prezentul proces-verbal de constatare a neconformităţilor s-a întocmit în două exemplare originale, cu anexele aferente în copie, unul rămânând la beneficiar.

    ANEXA 3

    la normele metodologice
    NOTĂ
    de stabilire a creanţei bugetare datorate, rezultată din neregulile constatate
    şi dobânda aferentă ajutorului de minimis
    Întocmită astăzi, .............., în baza Procesului-verbal de constatare a neconformităţilor nr. ........./........

┌────┬──────────┬─────────┬────────┬──────────┬─────────┬──────────┐
│Nr. │Valoarea │Data │Rata │Dobânda │Cuantumul│ │
│crt.│ajutorului│acordării│dobânzii│datorată*)│sumei │Observaţii│
│ │ │ │ │ │datorate │ │
├────┼──────────┼─────────┼────────┼──────────┼─────────┼──────────┤
│1 │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼─────────┼────────┼──────────┼─────────┼──────────┤
│2 │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴─────────┴────────┴──────────┴─────────┴──────────┘


    Unitate de plată:
    Numele şi prenumele: ................. Semnătura: ......................
    Numele şi prenumele: ............. Semnătura:.............................
    *) Dobânda aferentă ajutorului, datorată de la data la care ajutorul necuvenit a fost pus la dispoziţia beneficiarului şi până la data recuperării sale.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016