Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 30 martie 2023  de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 30 martie 2023 de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 342 din 24 aprilie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 868/1.303/2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 342 din 24 aprilie 2023.
──────────
    CAP. I
    Procedura de restituire, pe cale administrativă, a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, precum şi a dobânzilor aferente acestora
    1. Cadru general
    1.1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, denumită în continuare ordonanţă de urgenţă, reprezentând următoarele taxe şi dobânzile aferente:
    a) taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, prevăzută la art. 214^1-214^3 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
    b) taxa pe poluare pentru autovehicule, prevăzută de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, aprobată prin Legea nr. 140/2011;
    c) taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, prevăzută de Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, cu modificările ulterioare;
    d) timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 37/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) dobânzile aferente sumelor prevăzute la lit. a)-d), calculate de la data perceperii acestora şi până la data restituirii. Nivelul dobânzii este cel prevăzut la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Cod de procedură fiscală.

    1.2. Restituirea sumelor prevăzute la pct. 1.1 se face pe baza cererii depuse de contribuabil la organul fiscal central competent în administrarea acestuia.
    1.3. Cererea trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, contul bancar în care urmează să fie restituită suma cuvenită contribuabilului, precum şi elementele referitoare la datele de identificare ale plătitorului şi datele de identificare ale autovehiculului, respectiv marca, tipul/varianta, numărul de înmatriculare şi numărul de identificare, pentru care se solicită restituirea sumelor prevăzute la pct. 1.1.
    1.4. Prin excepţie de la subpct. 1.3, în cazul în care nu s-a efectuat înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate, în cerere se înscrie numărul de înmatriculare al autovehiculului de la momentul plăţii sumelor prevăzute la pct. 1.1 lit. a)-d), denumite în continuare taxe.
    1.5. Prin excepţie de la subpct. 1.3, în cazul în care numărul de înmatriculare sau numărul de identificare este necompletat, fiind necunoscut plătitorului de taxă, acesta poate depune cererea fără a-l completa.
    1.6. În situaţia achitării taxelor de către societăţile de leasing, cererea de restituire se depune de către proprietarii care au achiziţionat autovehiculele prin sistemul de leasing financiar, numai în condiţiile în care contractul de leasing este finalizat.
    1.7. Dreptul contribuabilului de a cere restituirea se naşte la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă, respectiv la 29 iunie 2022, indiferent de momentul la care s-a achitat taxa, iar cererea de restituire se depune în termen de 5 ani de la această dată.
    1.8. Prin organ fiscal central competent se înţelege organul fiscal central din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală competent în administrarea obligaţiilor fiscale datorate de contribuabil.

    2. Procedura de soluţionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentând taxe şi a dobânzilor aferente
    2.1. În baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal central competent, prin compartimentul cu atribuţii de compensare/restituire, denumit în continuare compartiment de specialitate, verifică plata efectuată de contribuabil, în funcţie de numărul de identificare al autoturismului/autovehiculului sau CNP-ul/CUI-ul contribuabilului, precum şi celelalte informaţii prezentate în cerere. În vederea efectuării eventualelor compensări, compartimentul de specialitate verifică situaţia fiscală a contribuabilului, urmând să soluţioneze cererea de restituire potrivit prezentei proceduri.
    2.2. În cazuri excepţionale în care numărul de identificare este necompletat, fiind necunoscut plătitorului de taxă, sau este completat eronat, compartimentul de specialitate verifică în bazele de date la care are acces existenţa deciziei prin care s-a stabilit taxa, în vederea identificării autovehiculului pentru care s-a efectuat plata taxei ce trebuie restituită.
    2.3. După verificarea prealabilă potrivit subpct. 2.1 şi în situaţia în care se constată că nu a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire de către contribuabil, organul fiscal central competent stabileşte suma aprobată la restituire şi procedează la compensare cu eventuale obligaţii fiscale restante şi/sau la restituire, în conformitate cu dispoziţiile art. 167 şi art. 168 alin. (8) din Codul de procedură fiscală.
    2.4. În conformitate cu prevederile art. 77 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, termenul de soluţionare a cererilor de restituire a sumelor cuvenite contribuabililor, potrivit dispoziţiilor legale, este de 45 de zile de la data înregistrării cererii de restituire la organul fiscal central competent, acesta putând fi prelungit în situaţiile prevăzute la alin. (2) al aceluiaşi articol.
    2.5. În situaţii excepţionale, dacă în urma verificării în bazele de date organul fiscal central nu poate identifica cu certitudine datele necesare soluţionării cererii, acesta notifică contribuabilul, în scris, şi îi solicită prezentarea informaţiilor şi documentelor relevante în soluţionarea cererii. În cazul în care informaţiile şi documentele solicitate de către organul fiscal central competent necesare în vederea soluţionării cererii nu sunt prezentate de către contribuabil în termen de cel mult 60 de zile de la data solicitării, cererea de restituire se respinge de către organul fiscal central competent.
    2.6. Termenul de 45 de zile prevăzut pentru soluţionarea cererilor de restituire se prelungeşte cu perioada cuprinsă între data la care s-a comunicat contribuabilului solicitarea de informaţii suplimentare relevante în soluţionarea acestora şi data înregistrării primirii acestor informaţii la organul fiscal central competent.
    2.7. În situaţia sumelor solicitate la restituire de către un contribuabil care a dobândit autovehiculul în baza unui contract de leasing financiar, după verificarea plăţii efectuate după numărul de identificare al autovehiculului sau codul de identificare fiscală a societăţii de leasing care a efectuat plata şi, respectiv, a restituirii/nerestituirii sumei achitate de societatea de leasing, organul fiscal central competent în administrarea contribuabilului include aceste informaţii, conform subpct. 3.3, în Situaţia centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna ........, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 10 la ordin.
    2.8. În baza cererii depuse de contribuabil, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, procedează la:
    a) introducerea, în baza de date centralizată, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii de restituire, a informaţiilor cuprinse în cererea de restituire;
    b) verificarea informaţiilor cu privire la autovehiculul pentru care se solicită restituirea taxei, după caz;
    c) verificarea în baza de date centralizată dacă pentru autovehiculul indicat în cerere a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire;
    d) verificarea, în mod electronic, a efectuării plăţii sumelor solicitate la restituire în baza de date centralizată în care sunt înregistrate plăţile.

    2.9. Cererea de restituire se respinge de către organul fiscal central competent prin emiterea Deciziei de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 4 la ordin, în următoarele situaţii:
    a) în situaţia în care contribuabilul nu transmite informaţiile şi documentele solicitate de organul fiscal central competent în termen de cel mult 60 de zile de la solicitare, conform subpct. 2.5;
    b) în situaţia în care contribuabilul nu indică în cererea de restituire elementele obligatorii prevăzute la subpct. 1.3, cu excepţia situaţiilor prevăzute la subpct. 1.4 şi 1.5;
    c) în situaţia în care, în urma verificării efectuate potrivit subpct. 2.8 lit. c), organul fiscal central competent constată că suma solicitată la restituire a fost deja compensată sau restituită, după caz;
    d) în situaţia în care, în urma verificării efectuate potrivit subpct. 2.8 lit. d) sau subpct. 2.11, organul fiscal central competent sau unitatea Trezoreriei Statului, după caz, constată că plata sumelor solicitate la restituire nu a fost identificată în baza de date în care sunt înregistrate plăţile.

    2.10. În situaţia în care nu s-a putut identifica în baza de date plata, compartimentul de specialitate editează din sistemul informatic o listă cu contribuabilii pentru care nu a fost identificată plata, care va cuprinde cel puţin următoarele informaţii: denumirea sau numele şi prenumele contribuabilului/codul de identificare fiscală al contribuabilului, numărul de identificare al autovehiculului, suma plătită pentru care nu a putut fi identificată plata taxei a cărei restituire se solicită.
    2.11. În vederea verificării de către unităţile Trezoreriei Statului a existenţei sumelor achitate de contribuabili în conturile deschise la acestea, reprezentând taxe a căror restituire se solicită, compartimentul de specialitate va transmite unităţii Trezoreriei Statului lista prevăzută la subpct. 2.10, în termen de 2 zile lucrătoare de la efectuarea verificării prevăzute la subpct. 2.8.
    2.12. După efectuarea verificărilor de către unitatea Trezoreriei Statului, potrivit subpct. 2.11, se va proceda astfel:
    a) în situaţia în care plăţile efectuate de contribuabili sunt înregistrate în evidenţa unităţilor Trezoreriei Statului, acestea editează extrasele de cont în care se regăsesc plăţile respective, pe care le transmit cu adresă de înaintare compartimentului de specialitate, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii listei prevăzute la subpct. 2.10;
    b) în situaţia în care plăţile efectuate de contribuabili nu sunt înregistrate în evidenţa unităţilor Trezoreriei Statului, această informaţie se comunică cu adresă scrisă compartimentului de specialitate, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii listei prevăzute la subpct. 2.10.

    2.13. După verificarea efectuată potrivit subpct. 2.8, respectiv 2.11 şi în situaţia în care se constată că nu a fost restituită/compensată suma solicitată la restituire de către contribuabil, organul fiscal central competent întocmeşte Referatul privind soluţionarea cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut în anexa nr. 2 la ordin.
    2.14. În vederea soluţionării cererii de restituire a sumelor, organul fiscal central competent întocmeşte în 2 exemplare, după caz, unul dintre următoarele documente:
    a) Decizia de soluţionare a cererii privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 3 la ordin;
    b) Decizia de respingere a cererii de restituire a sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 4 la ordin.

    2.15. Anterior emiterii deciziei de respingere, organul fiscal central competent procedează la audierea contribuabilului.
    2.16. Organul fiscal central competent comunică contribuabilului un exemplar din documentele prevăzute la subpct. 2.14, iar cel de-al doilea se arhivează la dosarul fiscal.

    3. Procedura de restituire a sumelor reprezentând taxe, precum şi a dobânzilor aferente
    3.1. În vederea restituirii sumelor reprezentând taxe, precum şi a dobânzilor aferente, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, procedează la verificarea datelor din evidenţa analitică pe plătitori sub aspectul existenţei unor eventuale obligaţii de plată neachitate înregistrate de către contribuabil şi aplică în mod corespunzător dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.899/2004 pentru aprobarea Procedurii de restituire şi de rambursare a sumelor de la buget, precum şi de acordare a dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele restituite sau rambursate cu depăşirea termenului legal.
    3.2. După verificarea prevăzută la subpct. 3.1, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, constată şi operează eventualele compensări cu obligaţii fiscale restante existente în evidenţa pe plătitor la data restituirii şi întocmeşte în 3 exemplare următoarele documente:
    a) decizie privind compensarea obligaţiilor fiscale/bugetare;
    b) notă privind restituirea/rambursarea unor sume;
    c) decizie de restituire a sumelor de la buget sau de acordare a dobânzilor în cazul sumelor de restituit sau de rambursat de la buget.

    3.3. În prima zi lucrătoare a fiecărei săptămâni, Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, Administraţia fiscală pentru contribuabilii mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor 1-6, precum şi administraţiile judeţene ale finanţelor publice, în baza informaţiilor comunicate de către organele fiscale centrale din subordine, pe baza evidenţei cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, transmit în format electronic Administraţiei Fondului pentru Mediu Situaţia centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna .............., prevăzută în anexa nr. 10 la ordin, pentru săptămâna anterioară, însoţite de Evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, prevăzută în anexa nr. 7 la ordin.
    3.4. Restituirea sumelor prevăzute la pct. 1 subpct. 1.1 lit. a)-d) şi a dobânzilor aferente calculate până la data plăţii se face din bugetul Fondului pentru mediu, din contul de venituri 20.I.16.09.00 „Timbrul de mediu pentru autovehicule“, codificat cu codul de identificare fiscală al Administraţiei Fondului pentru Mediu.
    3.5. Administraţia Fondului pentru Mediu virează în contul 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“, codificat cu codul de identificare fiscală atribuit Trezoreriei Statului (8609468), ale căror coduri IBAN sunt înscrise în situaţia centralizatoare prevăzută în anexa nr. 10 la ordin, suma totală destinată efectuării restituirii/compensării de fiecare unitate a Trezoreriei Statului, înştiinţând în acest sens şi organele fiscale centrale prevăzute la subpct. 3.3, în termen de 2 zile lucrătoare de la primirea Situaţiei centralizatoare a deciziilor de soluţionare a cererilor privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, emise în săptămâna ................, dar nu mai târziu de 15 decembrie a anului în curs.
    Sumele cuprinse în situaţia centralizatoare prevăzută la subpct. 3.3 aferente deciziilor de soluţionare a cererilor emise între 16 decembrie şi 31 decembrie a anului în curs se virează de Administraţia Fondului pentru Mediu în termen de 10 zile lucrătoare de la data aprobării bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru mediu.

    3.6. În vederea efectuării operaţiunilor de compensare/ restituire după primirea înştiinţării prevăzute la subpct. 3.5 de la Administraţia Fondului pentru Mediu prin care confirmă efectuarea viramentului sumelor solicitate, organul fiscal central competent, prin compartimentul de specialitate, transmite unităţii Trezoreriei Statului un exemplar din documentele prevăzute la subpct. 3.2 lit. a) şi/sau b), după caz, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data programată pentru efectuarea restituirii, astfel cum a fost înscrisă în borderoul prevăzut la subpct. 3.7.
    3.7. În vederea programării contribuabililor pentru care vor fi restituite sumele rămase ca urmare a efectuării eventualelor compensări potrivit subpct. 3.2, organul fiscal central competent întocmeşte Borderoul privind programarea plăţii sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, precum şi a dobânzilor aferente acestora, prevăzut în anexa nr. 6 la ordin.
    3.8. Compensarea şi restituirea sumelor prevăzute la pct.1 subpct.1.1 se fac din contul 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“ codificat cu codul de identificare fiscală al contribuabililor , în contul de venit bugetar şi/sau în contul bancar indicat de către contribuabil prin cererea sa de restituire, după caz, cu încadrarea în soldul creditor al contului sintetic 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“. Administraţia Fondului pentru Mediu asigură sumele în contul prevăzut la subpct. 3.5, în vederea efectuării de către organele fiscale centrale competente a compensărilor şi/sau restituirilor, după caz.
    3.9. Restituirea sumelor cuvenite contribuabililor se efectuează prin decontare bancară în contul bancar indicat prin cererea de restituire.
    3.10. Dacă până la restituirea integrală a sumelor cuvenite contribuabililor intervin schimbări privind datele de identificare ale acestora sau ale contului bancar, menţionate în cerere, contribuabilul are obligaţia de a înştiinţa organul fiscal central competent de îndată.
    3.11. În situaţia în care, ca urmare a indicării unui cont bancar eronat, se returnează de către instituţiile de credit sumele în contul din care acestea au fost plătite, unitatea Trezoreriei Statului transmite informaţiile respective organului fiscal central competent în administrarea contribuabilului.
    3.12. În termen de 5 zile de la primirea informaţiilor prevăzute la subpct. 3.11, organul fiscal central notifică contribuabilul cu privire la faptul că a indicat un cont bancar eronat, iar contribuabilul are obligaţia indicării contului bancar corect în termen de 60 de zile de la data solicitării.
    3.13. Programarea pe zile a contribuabililor se face de către organul fiscal central competent la data stabilită în borderoul prevăzut la subpct. 3.7, respectiv în nota privind restituirea/ rambursarea unor sume.
    3.14. Documentele întocmite în vederea soluţionării cererilor de restituire se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
    3.15. Sumele existente în contul precizat la subpct. 3.5 vor fi virate Administraţiei Fondului pentru Mediu în termen de 2 zile, în contul de venituri din care au fost acordate, precizat la subpct. 3.4, în limita soldului creditor al contului 51.I.16.09.00 „Disponibil din timbrul de mediu pentru autovehicule“.
    3.16. Administraţia Fondului pentru Mediu asigură în bugetul Fondului pentru mediu al anului următor, în acelaşi cont de venituri, sumele ce au fost virate conform subpct. 3.15 şi virează aceste sume în anul următor, în maximum 5 zile lucrătoare, în contul precizat la subpct. 3.5.

    4. Procedura privind calcularea dobânzilor cuvenite contribuabililor pentru sumele aprobate la restituire reprezentând taxe
    4.1. După efectuarea restituirii sumelor reprezentând taxe, potrivit pct. 3 subpct. 3.1-3.16, organul fiscal central competent calculează dobânda cuvenită contribuabilului, în cel mult 15 zile de la data restituirii.
    4.2. Dobânda cuvenită contribuabilului se calculează asupra sumei de restituit care se înmulţeşte cu numărul de zile aferent perioadei cuprinse între data perceperii taxei şi data restituirii efective şi cu nivelul dobânzii prevăzut de art. 174 alin. (5) din Codul de procedură fiscală, respectiv 0,02%/zi.
    4.3. Dobânzile datorate contribuabililor în cazul restituirii sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti sunt cele dispuse de instanţa judecătorească. În situaţia în care dobânzile dispuse de instanţa de judecată prin hotărâre judecătorească definitivă vizează o perioadă mai scurtă decât cea dintre data perceperii taxei şi data restituirii, organul competent la care se depune cererea de restituire calculează şi restituie dobânzile aferente întregii perioade de la data perceperii taxei şi până la data restituirii.
    4.4. În situaţia prevăzută la pct. 3 subpct. 3.11, data restituirii este data virării în contul indicat de contribuabil în cererea de restituire, inclusiv în situaţia în care acest cont a fost eronat indicat şi restituirea efectivă nu s-a produs, suma fiind returnată de către instituţia de credit.
    4.5. Pentru calcularea dobânzilor cuvenite contribuabililor, organul fiscal central competent întocmeşte, în două exemplare, Procesul-verbal privind calculul dobânzilor aferente sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule şi timbrul de mediu pentru autovehicule, prevăzut în anexa nr. 5 la ordin, din care un exemplar se comunică contribuabilului, iar celălalt se arhivează la dosarul său fiscal.
    4.6. În vederea restituirii dobânzilor cuvenite contribuabililor, organul fiscal central competent aplică în mod corespunzător prevederile pct. 3 subpct. 3.1-3.16.

    5. Prevederi privind evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire
    5.1. Evidenţa cererilor de restituire şi a sumelor aprobate la restituire, prevăzută în anexa nr. 7 la ordin, se gestionează informatic de către compartimentele de specialitate din cadrul organelor fiscale centrale competente, prin intermediul bazei de date centralizate.
    5.2. În termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, Administraţia Fondului pentru Mediu transmite informatic organelor fiscale centrale competente situaţia cererilor de restituire depuse la aceasta, precum şi sumele restituite, pentru care nu au fost transmise informaţii până la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice, în vederea actualizării bazei de date centralizate prevăzute la subpct. 5.1, cu toate sumele restituite de către aceasta, potrivit legii.
    5.3. Administraţia Fondului pentru Mediu trebuie să transmită toate sumele de plată pentru restituire către organele fiscale centrale, potrivit subpct. 5.2, în vederea actualizării bazei de date centralizate, pentru care contribuabilii solicită restituirea potrivit prezentelor norme metodologice.

    CAP. II
    Procedura de restituire a sumelor stabilite de instanţele de judecată prin hotărâri definitive, precum şi a cheltuielilor băneşti stabilite de aceste instanţe şi a oricăror altor cheltuieli ocazionate de executarea silită
    6.1. Fac obiectul prezentei proceduri sumele de restituit reprezentând taxe, dobânzile aferente stabilite de instanţele de judecată prin hotărâri definitive, precum şi cheltuielile băneşti stabilite de aceste instanţe şi orice alte cheltuieli ocazionate de executarea silită, pentru care la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă nu au fost emise decizii de soluţionare a cererii de restituire, precum şi cele care devin executorii după termenul prevăzut de art. 3 din ordonanţa de urgenţă.
    6.2. Pentru restituirea sumelor stabilite prin hotărâri definitive ale instanţei judecătoreşti competente, contribuabilul depune la organul competent o cerere la care anexează hotărârea judecătorească definitivă, în copie.
    6.3. Cererile depuse de contribuabili potrivit subpct. 6.2 se soluţionează de organul competent, indiferent dacă acesta renunţă ulterior la solicitarea de restituire a sumelor dispuse de instanţa de judecată, întrucât renunţarea nu afectează obligaţia organului competent de a duce la îndeplinire dispozitivul hotărârii judecătoreşti.
    6.4. Pentru sumele de restituit stabilite de către instanţa judecătorească, organul competent este organul fiscal central competent sau Administraţia Fondului pentru Mediu, după caz, astfel cum este stabilit prin hotărârea judecătorească definitivă.
    6.5. În cazul hotărârilor judecătoreşti definitive prin care se stabilesc ca organe competente pentru soluţionarea acestora atât organul fiscal central, cât şi Administraţia Fondului pentru Mediu, cererea de restituire se soluţionează de către organul competent la care se depune.
    6.6. Plata dobânzii cuvenite contribuabilului, în cazul hotărârilor judecătoreşti definitive, se calculează conform prevederilor pct. 4 subpct. 4.3.
    6.7. Pentru soluţionarea cererilor depuse, Administraţia Fondului pentru Mediu poate solicita, ori de câte ori consideră necesar, Serviciului public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculări vehicule sau unităţilor Trezoreriei Statului informaţii privind datele de identificare ale autovehiculului pentru care se solicită restituirea taxei, respectiv privind confirmarea plăţii acesteia.
    6.8. Restituirea sumelor stabilite de instanţa judecătorească prin hotărâre definitivă se efectuează de organul competent aplicând în mod corespunzător prevederile pct. 1 subpct. 1.3-1.6, pct. 2 subpct. 2.1.-2.4, subpct. 2.7, subpct. 2.8 lit. a) şi b), subpct. 2.9 lit. c), subpct. 2.13, subpct. 2.14, 2.15, pct. 3 subpct. 3.1-3.16, pct. 4 subpct. 4.1-4.6, pct. 5 subpct. 5.1-5.3 şi pct. 8 subpct. 8.1-8.7.
    6.9. În vederea actualizării bazei de date centralizate prevăzute la pct. 5 subpct. 5.1, Administraţia Fondului pentru Mediu transmite informatic situaţia cererilor de restituire a sumelor stabilite de instanţele de judecată prin hotărâri judecătoreşti, precum şi a oricăror alte sume stabilite de instanţele judecătoreşti şi restituite de către aceasta, în cel mult 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice sau de la data restituirii ulterioare a unor astfel de sume.
    CAP. III
    Procedura de restituire a taxelor, în situaţia în care autovehiculul nu a fost înmatriculat
    7.1. În situaţia în care înmatricularea autovehiculului sau transcrierea dreptului de proprietate pentru un autovehicul înmatriculat nu a fost efectuată, suma reprezentând taxa achitată, denumită în continuare taxă neutilizată, se restituie la cererea contribuabilului.
    7.2. Contribuabilul îndreptăţit să solicite restituirea taxei neutilizate în condiţiile prevăzute la subpct. 7.1 depune cererea de restituire la organul fiscal central competent, în termenul prevăzut la pct. 1 subpct. 1.7.
    7.3. După primirea cererii de restituire, organul fiscal competent verifică existenţa sumei achitate de contribuabil în conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului, precum şi datele de identificare a autovehiculului în bazele de date.
    7.4. În cazul în care după primirea cererii se constată că în aceasta nu este completat numărul de identificare sau după verificarea efectuată conform subpct. 7.3 se constată că autovehiculul nu figurează în baza de date sau figurează cu alţi proprietari decât contribuabilul solicitant al restituirii sumei, organul fiscal central competent procedează la notificarea contribuabilului pentru clarificare şi solicită informaţii suplimentare de la autorităţile competente.
    7.5. După verificarea plăţii potrivit subpct. 7.3, compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal central competent verifică în baza de date centralizată privind cererile de restituire şi sumele aprobate la restituire dacă taxa a fost sau nu restituită.
    7.6. În situaţia în care taxa achitată nu a fost restituită, organul fiscal central competent va proceda la restituirea sumelor neutilizate, aplicând în mod corespunzător prevederile pct. 2 subpct. 2.3-2.16, pct. 3 subpct. 3.1-3.16, pct. 4 subpct. 4.1-4.6, pct. 5 subpct. 5.1 şi pct. 8 subpct. 8.1-8.7.
    CAP. IV
    Procedura de restituire a taxelor încasate în alt cont al Administraţiei Fondului pentru Mediu decât cel prevăzut de legislaţia în vigoare la momentul efectuării plăţii
    8.1. În situaţia în care contribuabilul a achitat taxa, în mod eronat, în alt cont al Administraţiei Fondului pentru Mediu decât cel în care trebuia efectuată plata potrivit legislaţiei în vigoare la momentul plăţii, restituirea sumei respective se efectuează de către organul fiscal central competent în baza Dispoziţiei de restituire a unor sume reprezentând taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxă pe poluare pentru autovehicule, taxă pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrul de mediu pentru autovehicule, plătite eronat, prevăzută în anexa nr. 8 la ordin, emisă de Administraţia Fondului pentru Mediu.
    8.2. Pentru eliberarea dispoziţiei de restituire prevăzute la subpct. 8.1, contribuabilul depune o cerere în acest sens la Administraţia Fondului pentru Mediu, la care anexează o copie a documentului care atestă plata taxei.
    8.3. În baza cererii prevăzute la subpct. 8.2, Administraţia Fondului pentru Mediu verifică existenţa plăţii eronate efectuate de către contribuabil pentru achitarea taxei.
    8.4. După verificarea efectuată potrivit subpct. 8.3, în situaţia în care Administraţia Fondului pentru Mediu constată faptul că plata a fost virată eronat în alt cont decât cel în care trebuia efectuată plata potrivit legislaţiei în vigoare la momentul plăţii, aceasta întocmeşte, în trei exemplare, Dispoziţia de restituire a unor sume reprezentând taxă specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxă pe poluare pentru autovehicule, taxă pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrul de mediu pentru autovehicule, plătite eronat, dintre care două exemplare le comunică contribuabilului.
    8.5. În situaţia în care, după efectuarea verificării potrivit subpct. 8.3, Administraţia Fondului pentru Mediu constată faptul că plata nu este înregistrată în conturile acestei instituţii, emite, în două exemplare, Dispoziţia de respingere a cererii privind confirmarea plăţii efectuate eronat a taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule, taxei pe poluare pentru autovehicule, taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrului de mediu pentru autovehicule, prevăzută în anexa nr. 9 la ordin, din care un exemplar îl comunică contribuabilului.
    8.6. Odată cu emiterea dispoziţiei de restituire prevăzute la subpct. 8.4, Administraţia Fondului pentru Mediu transferă suma plătită eronat de către contribuabil, în contul prevăzut la pct. 3 subpct. 3.5.
    8.7. Pentru restituirea sumei plătite eronat în alt cont al Administraţiei Fondului pentru Mediu decât cel în care trebuia efectuată plata potrivit legislaţiei în vigoare la momentul plăţii, contribuabilul depune la organul fiscal central competent cererea prevăzută la pct. 1 subpct. 1.2, împreună cu un exemplar original al dispoziţiei de restituire eliberat de Administraţia Fondului pentru Mediu. Prevederile pct. 2 subpct. 2.1-2.7, subpct. 2.8 lit. a) şi b), subpct. 2.9 lit. a)-c) şi subpct. 2.13-2.16, pct. 3 subpct. 3.1-3.16, pct. 4 subpct. 4.1-4.6 şi pct. 5 subpct. 5.1-5.3 se aplică în mod corespunzător.
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016