Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 3 septembrie 2021  privind examinarea medicală şi psihologică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor şi periodicitatea examinărilor    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 3 septembrie 2021 privind examinarea medicală şi psihologică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor şi periodicitatea examinărilor

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 848 bis din 6 septembrie 2021
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1151/1752/2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 848 din 6 septembrie 2021.
──────────
    CAP. I
    EXAMINAREA MEDICALĂ ŞI PSIHOLOGICĂ A PERSONALULUI CU ATRIBUŢII ÎN SIGURANŢA TRANSPORTURILOR ŞI PERIODICITATEA EXAMINĂRII
    ART. 1
    (1) Examinarea medicală şi psihologică este obligatorie pentru funcţiile cu atribuţii în siguranţa transporturilor şi se efectuează pentru:
    a) persoanele care urmează cursurile organizate de centrele de pregătire şi perfecţionare profesională a personalului cu atribuţii siguranţa transporturilor, până la data absolvirii acestora;
    b) angajarea într-o funcţie cu atribuţii în siguranţa transporturilor;
    c) examinarea periodică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor, la termenele stabilite în prezentele norme;
    d) schimbarea funcţiei cu atribuţii în siguranţa transporturilor în cazul în care baremul medical şi/sau psihologic este superior faţă de cel stabilit pentru funcţia deţinută anterior;
    e) controlul medical şi psihologic la termenele de revizuire stabilite de comisiile medicale şi psihologice în siguranţa transporturilor pentru personalul care a obţinut aviz restrictiv.

    (2) La solicitarea persoanelor juridice angajatoare sau a organelor de inspecţie şi control pentru siguranţa transporturilor se efectuează examinarea suplimentară, medicală şi/sau psihologică. Solicitarea se face atunci când se constată că personalul cu atribuţii în siguranţa transporturilor are comportament necorespunzător la locul de muncă, a produs accidente, prezintă afecţiuni care influenţează capacitatea de muncă în siguranţa transporturilor şi/sau a beneficiat de concedii medicale prelungite de peste 60 zile, legate de specificul profesiei.
    (3) Avizul medical şi/sau psihologic se asimilează pentru toate funcţiile inferioare, întrucât baremul medical şi/sau psihologic este identic sau inferior faţă de cel stabilit pentru funcţia superioară.

    ART. 2
        Examinarea medicală şi psihologică periodică a personalului încadrat în funcţii cu atribuţii în siguranţa transporturilor, pe moduri de transport şi pe grupe de vârstă, se va efectua astfel:
    a) pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviare, grupa de vârsta cuprinsă între 18 ani şi 40 de ani, se va efectua controlul medical periodic şi controlul psihologic la interval de 3 ani, între 41 ani şi 55 controlul medical periodic şi controlul psihologic se va efectua la interval de 2 ani şi peste 55 ani controlul medical periodic şi controlul psihologic se va efectua anual. La examinarea medicală a mecanicului de locomotivă în vârstă de peste 40 ani, este necesar să se efectueze electrocardiograma în condiţii de repaus;
    b) la examinarea medicală şi psihologică a mecanicilor de locomotivă se va ţine cont de recomandările specificate în Anexa 2 la Normele aprobate prin Hotărârea nr. 1611/2009 privind Certificarea mecanicilor de locomotivă care conduc locomotive şi trenuri în sistemul feroviar din România, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de Condiţiile de sănătate şi siguranţă prevăzute la pct. 4.7 din Anexa la Decizia Comisiei 2012/757 din 14.11.2012 privind Specificaţia tehnică de interoperabilitate referitoare la subsistemul "exploatare şi gestionarea traficului" al sistemului feroviar din uniunea Europeană, cu modificările şi completările ulterioare;
    c) pentru personalul cu atribuţii în siguranţa transporturilor de la Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti "Metrorex" - S.A., examinarea medicală şi psihologică periodică se efectuează pe grupe de vârstă, astfel: între 18 ani - 40 ani la interval de 3 ani, între 41 ani - 60 ani la interval de 2 ani, iar peste 60 ani anual;
    d) pentru transportul rutier, la grupa de vârstă 18 ani - 65 ani se va efectua controlul medical periodic şi controlul psihologic la interval de un an, iar peste 65 ani se va păstra aceeaşi periodicitate atât la controlul medical cât şi la controlul psihologic, cu excepţia funcţiilor: manager transport/ inclusiv în regim de taxi şi în regim de închiriere/alternativ şi consilier de siguranţă pentru mărfuri periculoase. Pentru aceste două funcţii, controlul medical periodic şi controlul psihologic se vor efectua la un interval de 2 ani;
    e) pentru personalul navigant maritim sub vârsta de 18 ani, controlul medical periodic şi psihologic se va efectua anual;
    f) personalul navigant maritim şi piloţii maritimi peste 18 ani, vor efectua controlul medical periodic şi controlul psihologic la interval de 2 ani;
    g) pentru piloţii maritimi peste vârsta de 60 ani este obligatoriu controlul medical periodic să se efectueze anual, însoţit şi de electrocardiogramă la efort, iar controlul psihologic periodic este anual;
    h) pentru personalul navigant pe navele de navigaţie interioară, controlul medical periodic şi controlul psihologic se vor efectua astfel:
    - pentru grupa de vârstă cuprinsă între 18 şi 50 de ani, controlul medical şi psihologic va fi la un interval de 5 ani;
    – pentru grupa de vârstă 51 - 60 ani examinarea medicală periodică şi controlul psihologic se va efectua la un interval de 3 ani;
    – pentru grupa de vârstă 61 - 65 ani examinarea medicală periodică şi controlul psihologic se va efectua la un interval de 2 ani;
    – după împlinirea vârstei de 65 de ani controlul medical şi psihologic se vor efectua anual;

    i) pentru personalul aeronautic civil, exclusiv personalul aeronautic navigant civil şi personalul operativ de dirijare şi control al traficului aerian, grupa de vârstă cuprinsă între 18 ani şi 55 de ani, va efectua controlul medical periodic şi controlul psihologic la interval de 2 ani, iar peste vârsta de 55 ani, controlul medical periodic şi controlul psihologic se vor efectua anual.


    ART. 3
    (1) Examinarea medicală şi psihologică periodică în vederea obţinerii certificării medicale şi psihologice pentru personalul aeronautic navigant civil şi pentru personalul operativ de dirijare şi control al traficului aerian se efectuează, conform reglementărilor legale în vigoare de către unităţile sanitare autorizate sau recunoscute de Autoritatea Aeronautică Civilă Română, organizate sub formă de centre de medicină aeronautică (AeMC) şi cabinete independente cu examinatori aeromedicali (AME).
    (2) Procedura elaborată de Autoritatea Aeronautică Civilă Română pentru aplicarea reglementărilor prevăzute la alin. (1) se avizează de către Direcţia Medicală din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
    (3) Examinarea medicală şi psihologică periodică în vederea obţinerii certificării medicale şi psihologice pentru personalul navigant de la bordul navelor maritime şi fluviale, se efectuează de către examinatori medicali recunoscuţi din cadrul centrelor medicale şi/sau psihologice autorizate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.

    ART. 4
    (1) Examinarea medicală a persoanelor cu atribuţii în siguranţa transporturilor se efectuează în scopul verificării stării de sănătate şi prevenirii afecţiunilor medicale incompatibile cu funcţia pentru care se solicită examinarea.
    (2) Examinarea psihologică a persoanelor cu atribuţii în siguranţa transporturilor se efectuează în scopul evaluării capacităţilor cognitive (percepţie, memorie, gândire), a celor motrice (reactivitate, coordonare) şi a celor integrative (atenţie, emotivitate, motivaţie, structură atitudinal-valorică), precum şi psihodiagnoza aptitudinal specifică de lucru prin simulatoare şi aparate de testare psihologică asistată de calculator, conform funcţiei pentru care se solicită examinarea.
    (3) Personalul cu atribuţii în siguranţa transporturilor menţinut în activitate după pensionare, pe funcţii specifice de siguranţa transporturilor, va efectua un control medical periodic şi un control psihologic anual.
    (4) Direcţia Medicală din cadrul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va ţine o evidenţă a examinatorilor medicali recunoscuţi pe care o va pune la dispoziţia autorităţilor competente din alte state, la cerere.

    ART. 5
    (1) Personalul cu atribuţii în siguranţa transporturilor are obligaţia să se prezinte la examinarea periodică medicală şi psihologică la data stabilită, conform programării.
    (2) Neprezentarea în condiţiile alin. (1) a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor la controlul periodic la termenul precizat, din cauze imputabile acestuia atrage după sine, după expirarea valabilităţii avizului, retragerea temporară de la exercitarea funcţiei de către conducătorul persoanei juridice angajatoare, în temeiul comunicării primite de la comisia medicală şi/sau psihologică în siguranţa transporturilor.
    (3) Neprezentarea persoanelor cu atribuţii în siguranţa transporturilor la termenul prevăzut, la controlul medical/psihologic suplimentar solicitat, conform art. 1, alin. (2) duce la pierderea valabilităţii avizului obţinut.

    ART. 6
    (1) Dovada îndeplinirii condiţiilor de aptitudine medicală şi psihologică, se face prin avize medicale şi psihologice emise de comisiile medicale şi/sau psihologice în siguranţa transporturilor.
    (2) Valabilitatea avizelor medicale şi psihologice obţinute pentru formare profesională, unde sunt solicitate în mod expres, pe toate modurile de transport, nu poate depăşi 1 an la avizul medical, respectiv 1 an la avizul psihologic, perioadă în care pot interveni modificări în structura aptitudinală medicală/psihologică, acestea fiind prevăzute la specificaţia 'recomandări' de pe avizul medical/psihologic.
    (3) Dacă avizele de aptitudine medicală şi psihologică emise în vederea formării profesionale, pentru toate modurile de transport, nu conţin alte recomandări, aceste avize vor fi valabile şi în vederea angajării persoanei pe funcţia pentru care a fost examinată, dacă se încadrează în termenul prevăzut la alin. (2).
    (4) În cazul persoanelor cu atribuţii în siguranţa transporturilor care îndeplinesc cumulativ mai multe funcţii cu atribuţii în siguranţa transporturilor, se va efectua o singură examinare medicală şi/sau psihologică, respectiv aceea pentru funcţia cu baremul medical cel mai restrictiv, iar pe avizul medical şi/sau psihologic eliberat vor fi menţionate toate funcţiile cu responsabilităţi în siguranţa transporturilor ale persoanei examinate.

    ART. 7
    (1) Contestarea avizului medical sau psihologic de inapt se face în termen de maxim 30 zile calendaristice de la data eliberării avizului, la Comisia Centrală Medicală şi Psihologică în Siguranţa Transporturilor din cadrul Spitalului Clinic nr.1 Căi Ferate Witing, la solicitarea scrisă a persoanei fizice, de către persoana juridică angajatoare, sau în cazul angajării, doar de către persoana fizică.
    (2) Comisia Centrală va comunica, în termen de 5 zile lucrătoare, acordul pentru reexaminarea medicală sau psihologică: persoanei fizice solicitante, persoanei juridice angajatoare, şi comisiei medicale şi/sau psihologice în siguranţa transporturilor care l-a declarat inapt.
    (3) Comisia Centrală va comunica persoanei juridice angajatoare data programării în situaţia reexaminării.
    (4) Neprezentarea persoanei care a obţinut avizul de inapt la data stabilită la nivelul Comisiei Centrale, fără motive obiective sau refuzul internării în spital pentru examinare, duce la pierderea acordului de reexaminare.
    (5) Comisia medicală şi/sau psihologică în siguranţa transporturilor va transmite Comisiei Centrale, până la data programată pentru reexaminare, documentaţia medicală sau psihologică, precum şi motivele pe care se întemeiază avizul contestat.
    (6) Reexaminarea cazului la Comisia Centrală va avea loc în cel mult 15 zile lucrătoare de la data programării la reexaminare, iar avizul medical/ psihologic definitiv va fi eliberat cu respectarea prevederilor art. 8, alin. (3) din Anexa nr. 2.

    ART. 8
    (1) Personalului declarat inapt, apt cu restricţii sau inapt temporar pentru funcţii în siguranţa transporturilor i se poate recomanda, de către comisiile medicale şi/sau psihologice sau de către Comisia Centrală recuperarea în unităţi specializate.
    (2) După derularea procesului de recuperare în unităţile prevăzute la alin.(1), persoanele care solicită reintegrarea pe aceeaşi funcţie sau pe o funcţie diferită în siguranţa transporturilor, sunt reexaminate la comisiile medicale şi /sau psihologice sau la Comisia Centrală, în vederea reevaluării afecţiunii pentru care s-a recomandat recuperarea.

    ART. 9
        Persoanele juridice angajatoare au următoarele obligaţii:
    a) să asigure participarea personalului angajat în funcţii cu atribuţii în siguranţa transporturilor la examinarea medicală şi psihologică periodică;
    b) să utilizeze personalul cu atribuţii în siguranţa transporturilor numai conform avizelor medicale şi psihologice deţinute;
    c) să asigure evidenţa şi păstrarea avizelor de aptitudine/inaptitudine medicală şi psihologică, pe perioada valabilităţii acestora şi cel puţin o perioada de 6 luni de la data expirării acestora.


    ART. 10
        Tarifele pentru examinarea medicală şi/sau psihologică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor se percep de la solicitantul examinării, persoană fizică sau juridică.

    CAP. II

    A. METODELE UTILIZATE LA EXAMINAREA MEDICALĂ A PERSONALULUI CU ATRIBUŢII ÎN SIGURANŢA TRANSPORTURILOR ŞI DOTĂRILE MINIME PENTRU SPECIALITĂŢILE MEDICALE OBLIGATORII
    1. MEDICINĂ INTERNĂ
        Examenul de medicină internă constă în anamneză, examen clinic general, analize paraclinice obligatorii înscrise în fişa medicală tip de siguranţa transporturilor, respectiv hemoleucograma completă, glicemie, uree, creatinină, TGP - transaminaza glutamică piruvică, TGO - transaminaza glutamică oxaloacetică, GGT- gamaglutamil-transpeptidază, colesterol total, examen sumar urină, test serologic VDRL, test HIV. Electrocardiograma se efectuează la angajare şi apoi la controalele medicale periodice după 40 ani. Dacă există indicii/suspiciuni clinice, medicul de specialitate examinator poate solicita analize de laborator pentru determinarea toxicologică a prezenţei drogurilor.
        Pentru precizarea diagnosticului, a stadiului şi evoluţiei unor afecţiuni medicale, în vederea stabilirii aptitudinii/inaptitudinii pentru exercitarea funcţiilor cu atribuţii în siguranţa transporturilor, se vor utiliza investigaţiile paraclinice suplimentare stabilite de medicul examinator. La recomandările acestuia se pot efectua: radiografie pulmonară, ecografie abdominală, precum şi alte investigaţii clinice şi paraclinice.
        Dotarea minimă obligatorie pentru cabinetul medical de specialitate medicină internă în raport cu activitatea de examinare medicală a persoanelor cu atribuţii în siguranţa transporturilor în scopul verificării stării de sănătate şi prevenirii afecţiunilor medicale incompatibile cu funcţia pentru care se solicită examinarea este următoarea:
    - stetoscop;
    – tensiometru;
    – aparat EKG.

        Dotarea minimă obligatorie pentru realizarea investigaţiilor paraclinice înscrise în fişa medicală tip de siguranţa transporturilor este următoarea:
    - analizor hematologie pentru determinare hemoleucogramă;
    – analizor coagulare;
    – analizor de biochimie;
    – analizor sau teste HIV/VDRL;
    – analizor de urină.


    2. CHIRURGIE GENERALĂ
        Examenul constă din anamneză pentru consemnarea antecedentelor chirurgicale (operatorii, traumatice, congenitale) şi examenul clinic general pentru evidenţierea afecţiunilor invalidante chirurgicale sau dobândite, afecţiunilor arteriale şi venoase periferice, somatice sau viscerale, utilizându-se la necesitate şi investigaţiile paraclinice corespunzătoare.
        Pentru completa elucidare, cazurile vor fi îndrumate, după caz, la medici de alte specialităţi chirurgicale înrudite (urologie, ortopedie sau ginecologie).
        Dotarea minimă obligatorie pentru cabinetul medical de specialitate chirurgie generală în raport cu activitatea de examinare medicală a persoanelor cu atribuţii în siguranţa transporturilor în scopul verificării stării de sănătate şi prevenirii afecţiunilor medicale incompatibile cu funcţia pentru care se solicită examinarea este următoarea:
    - stetoscop;
    – anuscop chirurgical de examinare;
    – valve vaginale de examinare.


    3. OFTALMOLOGIE
        Examenul oftalmologic va determina:
    a) acuitatea vizuală: examinarea la optotip ETRDS: distanţă (1,0 ; minim 0,5 pentru ochiul mai slab), aproape (suficientă cu şi fără ajutor), cu şi fără corecţie (maximum: hipermetropie +5, miopie -8); ochelarii sunt autorizaţi dacă sunt verificaţi periodic de un specialist;
    b) testarea vederii binoculare prin supresie monoculară (test Worth): existentă;
    c) testarea echilibrului oculomotor în poziţie primară (Cover test), motilitate oculară;
    d) tensiunea intraoculară (se va determina obligatoriu la examinaţii de peste 40 de ani);
    e) câmpul vizual (perimetru computerizat);
    f) examenul fund de ochi (oftalmoscop sau lentile biconvexe);
    g) simţul cromatic (test Isihara, Rabkin, anomaloscop, cromatoscop) - testul se bazează pe recunoaşterea culorilor unice şi nu pe diferenţele relative;
    h) sensibilitatea la contrast (tabele Pelli - Robson): bună.

        Dotarea minimă obligatorie pentru cabinetul medical de specialitate oftalmologie în raport cu activitatea de examinare medicală a persoanelor cu atribuţii în siguranţa transporturilor în scopul verificării stării de sănătate şi prevenirii afecţiunilor medicale incompatibile cu funcţia pentru care se solicită examinarea este următoarea:
    - optotip pentru distanţă;
    – test Worth;
    – tonometru;
    – perimetru computerizat;
    – oftalmoscop sau lentile pentru examinare fund de ochi;
    – test Isihara şi cromatoscop;
    – tabele Pelli-Robson pentru sensibilitatea la contrast.


    4. OTO-RINO-LARINGOLOGIE - ORL
        Examenul ORL constă în: anamneză şi examen clinic obiectiv şi funcţional.
        Examenul clinic constă în investigarea, conform tehnicilor clasice de examinare (rinologie, faringolaringologie şi otologie).
        Examenul funcţiei auditive se face prin:
    a) acumetrie fonică - prin vocea şoptită şi vocea de conversaţie:
        ● tonalitate înaltă;
        ● tonalitate joasă;

    b) audiometria se va face tuturor candidaţilor la admiterea în şcoli de calificare în siguranţa transporturilor, la angajare şi pentru controlul periodic. Auzul suficient este confirmat de audiogramă dacă persoana examinată poate purta o conversaţie telefonică, aude sunetele de avertizare şi mesajele radio. Deficienţa de auz nu trebuie să fie mai mare de 45Db la 2000Hz pentru urechea care are cea mai slabă conducere aeriană a sunetului. În general deficienţa de auz nu trebuie să fie mai mare de 40dB la 500 şi 1000 Hz;
    c) examenul vestibular se va face cu ajutorul probelor spontane.

        Se pot efectua examene funcţionale suplimentare:
    - impedanţa;
    – examen vestibular cu probe provocate;
    – electronistagmografie;
    – potenţiale de trunchi;
    – testări alergologice şi imunologice;
    – examene radiologice.

        Dotarea minimă obligatorie pentru cabinetul medical de specialitate oto-rino-laringologie- ORL în raport cu activitatea de examinare medicală a persoanelor cu atribuţii în siguranţa transporturilor în scopul verificării stării de sănătate şi prevenirii afecţiunilor medicale incompatibile cu funcţia pentru care se solicită examinarea este următoarea:
    - trusă de consultaţii completă (specul auricular, specul nazal, pensă baionetă, apasător de limbă-ambalate individual şi sterilizate);
    – diapazon de 512 Hz;
    – lampă frontală;
    – unit de consultaţii ORL;
    – audiometru clinic şi cabină audiometrică.


    5. NEUROLOGIE
        Examenul neurologic se efectuează pentru depistarea eventualelor paralizii periferice sau de nervi cranieni, atrofii musculare, deformări ale scheletului.
        Examenul complet va cuprinde:
    - examinarea poziţiei statice şi a mersului, echilibrul în poziţie statică şi în mers, proba Romberg, atitudini particulare;
    – motilitatea activă segmentară: forţa musculară segmentară;
    – motilitate pasivă - hipertonii, contracturi - prezenţa unor mişcări involuntare, parţiale sau generalizate;
    – reflexele osteotendinoase: prezenţă, intensitate, simetrie;
    – reflexe cutanate, plantare: reacţie, simetrie;
    – sensibilitate superficială (tactilă şi dureroasă);
    – sensibilitate profundă (mioartrochinetică);
    – coordonarea mişcărilor (proba index-nas, călcâi-genunchi).

        Examenul nervilor cranieni: motilitate oculară, simetrie facială, nistagmus, deglutiţie, fonaţie, mişcările şi troficitatea limbii.
        Vorbirea: depistarea tulburărilor afazice, expresive sau senzoriale.
        Investigaţiile paraclinice suplimentare: radiografie craniană, şaua turcească, electroencefalogramă, fUnd de ochi, electromiogramă, viteza de conducere motorie şi viteza de conducere senzitivă, examen Doppler pentru vasele mari (în condiţii de spitalizare).
        Dotarea minimă obligatorie pentru cabinetul medical de specialitate neurologie în raport cu activitatea de examinare medicală a persoanelor cu atribuţii în siguranţa transporturilor în scopul verificării stării de sănătate şi prevenirii afecţiunilor medicale incompatibile cu funcţia pentru care se solicită examinarea este următoarea:
    - trusă neurologică completă (ciocan de reflexe, ciocan pentru evaluarea sensibilităţii superficiale, diapazon de 128 Hz, lanternă pentru reflexele pupilare, abeslanguri, creion pentru reflexele cutanate).


    6. PSIHIATRIE
        Examenul psihic elementar cuprinde: aspectul general, anamneza cu evaluarea percepţiei, atenţiei, memoriei, gândirii, afectivităţii, comportamentului, voinţei, ritmului nictemeral, logicei acţiunilor, timpului de reacţie, conştienţei, criticii bolii.
        Diagnosticarea tulburărilor psihice se va face conform criteriilor internaţionale în vigoare.
        Dotarea minimă obligatorie pentru cabinetul medical de specialitate psihiatrie în raport cu activitatea de examinare medicală a persoanelor cu atribuţii în siguranţa transporturilor în scopul verificării stării de sănătate şi prevenirii afecţiunilor medicale incompatibile cu funcţia pentru care se solicită examinarea este următoarea:
    - stetoscop;
    – tensiometru.



    B. METODOLOGIA DE EVALUARE PSIHOLOGICĂ UTILIZATĂ ÎN EXAMINAREA PSIHOLOGICĂ A PERSONALULUI CU ATRIBUŢII ÎN SIGURANŢA TRANSPORTURILOR
        OBIECTIVELE EVALUĂRII
    I. Stabilirea stadiului de maturitate psihică şi a existenţei/inexistenţei capacităţilor aptitudinal - atitudinale integrării în funcţiile cu atribuţii în siguranţa transporturilor.
        Se urmăresc aspectele:
    1. Psiho-somatice: tonus dinamico-energetic, tipul de sistem nervos, vitalitate, dezvoltare psiho- constituţională;
    2. Cognitiv-aptitudinale: capacitatea de prelucrare a informaţiei, de învăţare şi de capitalizare a informaţiei, de rezolvarea problemelor practice, tehnice, verbal-abstracte, sociale; particularităţile atenţiei şi memoriei, reprezentarea spaţială, aprecierea vitezelor şi distanţelor;
    3. Psiho-motrice: coordonarea oculo-motorie, organizarea abilităţilor motorii, reactivitatea complexă;
    4. Motivaţional-afective: maturitate, reactivitate emoţională, dispoziţiile afective dominante, motivele activităţii, interesele dominante, nivelul de aspiraţie;
    5. Capacitatea reglatorie: perseverenţa, spiritul de organizare şi disciplina, atitudinea faţă de activitate şi gradul de independenţă;
    6. Psiho-relaţionarea: sociabilitate, modul de a se raporta celorlalţi, de a rezolva conflictele intepersonale, stilul şi capacitatea de autoafirmare, simţul civic.


    II. Stabilirea nivelului competenţei aptitudinal-atitudinale specifice funcţiei cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei solicitate.
        Se evaluează:
    1. Capacitatea de diversificare a activităţii şi de interacţiune a cunoştinţelor şi deprinderilor în exercitarea unei activităţi: abilităţi în rezolvarea problemelor adiacente activităţii principale, activismul, nivelul inserţiei sociale, nivelul toleranţei şi agreabilităţii în relaţiile cu ceilalţi.
    2. Capacitatea identificării sarcinilor şi a definirii importanţei: nivelul angajării personale în activitate, spiritul de iniţiativă şi încrederea în sine, responsabilitatea, conştientizarea importanţei funcţiei privind impactul asupra destinului şi vieţii altor oameni.

        Evaluarea psihologică va ţine cont de raportul care se stabileşte între standardele ocupaţionale specifice postului/locului de muncă, rezultate din analiza psihologică a muncii, din fişa postului şi a standardului minimal de cerinţe psihologice.
        Examinarea psihologică trebuie să urmărească, de asemenea, psihodiagnoza aptitudinală specifică de lucru, prin simulatoare şi aparate de testare psihologică asistată de calculator, conform funcţiei pentru care se solicită examinarea.
        Evaluarea psihologică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor este un proces de urmărire longitudinală a acestuia şi nu secvenţială. Totodată, această evaluare psihologică va constitui punctul de plecare privind elaborarea unor strategii de recomandare pentru consilierea psihologică efectuată angajatului, precum şi pentru programe educative de implementare a unei conduite profesionale adecvate, în vederea creşterii siguranţei transporturilor (programe pentru: controlul tendinţelor agresive, intervenţie/ consiliere specifică traficului, comportament echilibrat în trafic).

        Evaluarea psihologică post-incident este obligatorie şi necesară atunci când personalul cu atribuţii în siguranţa transporturilor este implicat în evenimente cu potenţial traumatic sau este vulnerabil să dezvolte stres post-traumatic. Această evaluare implică identificarea nivelului de stres post-traumatic imediat după eveniment şi monitorizarea simptomelor disfuncţionale pe termen mediu şi lung, asistenţa persoanei în dezvoltarea unui mecanism de coping adaptat, recomandarea unui program adecvat de consiliere sau psihoterapie, şi recomandări cu privire la reluarea activităţii în condiţii de siguranţă.

        METODE DE EVALUARE PSIHOLOGICĂ
    1. Teste de inteligenţă privind aptitudinile intelectuale generale, teste de aptitudini tehnice şi mecanice.
    2. Teste de investigaţie a capacităţii de efort şi a aptitudinilor speciale:
    - teste de atenţie referitoare la concentrare, distributivitate, flexibilitate, stabilitate şi rezistenţa la factori perturbatori;
    – probe psihomotorii referitoare la reactivitatea simplă şi completă, nivelul dezvoltării abilităţilor motorii, calităţile reactivităţii - rapiditate, precizie, corectitudine, autocontrol, nivelul sensibilităţii vizuale, auditive, kinestezice.

    3. Teste de personalitate (chestionare, teste proiective, teste situaţionale) privind:
    - echilibrul emoţional, autocontrolul, responsabilitatea;
    – sistemul de atitudini şi aspiraţii, nivelul intereselor şi motivaţiei vocaţionale;
    – integrarea socială şi atitudinile interpersonale.

    4. Observaţia subiectului sub aspect constituţional şi comportamental cu referire la:
    - simptomatica stabilă - tip constituţional, aspecte fizionomice;
    – simptomatica dinamică - ţinuta, mimica, modificări vegetative, vorbire;
    – dinamica de comportament în timpul examinării.

    5. Anamneza/interviul cuprinzând date generale cu privire la evenimentele principale ale traseului existenţial şi cu privire la evenimentele cruciale din viaţa personală şi socio-profesională.
    6. Analiza şi evaluarea activităţii profesionale.
        Pentru modul de transport rutier şi pentru personalul aeronautic nenavigant este obligatorie administrarea a minim 5 probe de evaluare psihologică care să urmărească aspectele specifice exigenţelor funcţiilor respective, conform fişei postului şi a psihoprofesiogramei, iar pentru modurile de transport feroviar şi naval/maritim este obligatorie administrarea a minim 7 probe de evaluare psihologică.
        Observaţie:
        Interpretarea datelor obţinute prin diferite metode şi probe de evaluare psihologică va respecta principiul intercorelării complexe a tuturor funcţiilor şi structurilor personalităţii şi caracterul sistemic al activităţii profesionale în raport cu care se face investigaţia psihologică.
        Avizul psihologic va reprezenta o reflectare a datelor punctuale obţinute în urma examenului psihologic raportate la cerinţele funcţiei pentru care s-a făcut examinarea, precum şi o reflectare a dinamicii evolutive a caracteristicilor psihologice evidenţiate în contextul exercitării funcţiei profesionale.


        CARACTERISTICILE PSIHOLOGICE EVALUATE ÎN FUNCŢIE DE NIVELUL EXAMINĂRII
    1. Examinarea la şcolarizare/formare profesională urmăreşte prezenţa unui potenţial aptitudinal şi atitudinal de bază implicat în activitatea specifică din perspectiva posibilităţilor de antrenare, educare, instruire şi formare.
    2. Examinarea la angajare/reangajare urmăreşte determinarea şi evaluarea gradului de reprezentare a structurilor aptitudinal-atitudinale şi a modului cum acestea sunt dinamic angrenate în structura reală a profesiei.
    3. Examinarea la menţinerea în funcţie (control periodic) urmăreşte:
    - gradul de dezvoltare şi perfecţionare aptitudinală pe baza acumulării de experienţă, gradul de conservare a funcţionalităţii structurii psiho-comportamentale diagnosticate anterior, evaluarea dinamicii factorilor psihici în raport de vârsta, solicitările locului de muncă, tipul de transport;
    – constatarea unor modificări ca: uzura precoce, oboseala cumulată, ce pot antrena disfuncţii ale sistemului, atât la nivel aptitudinal (deficit de comutare a atenţiei, deteriorarea capacităţii de organizare a activităţii, dificultăţi în luarea deciziei, afectarea psihomotricităţii), cât şi la nivel atitudinal- caracterial (agresivitate sau anxietate, diminuarea activismului social şi al sociabilităţii).

    4. Examinarea la contestaţie urmăreşte:
    - măsura în care ineficienţa în plan aptitudinal-atitudinal constatată la examinarea anterioară s-a datorat unor cauze psihice structurale sau a fost de natură conjuncturală;
    – dacă se constată că nivelul unora dintre aptitudini nu se ridică la gradul de dezvoltare necesar, individualizat şi în funcţie de experienţa profesională;
    – dacă există posibilităţi compensatorii sau formative în plan aptitudinal;
    – dacă motivaţia, echilibrul psihic, capacitatea de a se mobiliza intervin favorizant în păstrarea calităţii comportamentului profesional.

    5. Examinarea la sesizare are caracter strict individualizat, dependent de situaţia care impune investigaţia psihologică şi va urmări stabilirea cauzelor comportamentului deviant sau a scăderii importante a eficienţei profesionale. Această examinare se efectuează pe baza unor solicitări scrise din partea angajatorului sau a altor organisme abilitate şi va cuprinde motivarea pentru care se solicită reevaluarea, însoţită de documentele constatatoare.

        DOTARE
        În evaluarea psihologică a personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor, se utilizează numai metode şi tehnici de evaluare (baterii de teste) avizate de către Comisia Metodologică a Colegiului Psihologilor din România care se află pe site-ul CPR (www.alegericpr.ro) în secţiunea Metodologie.



                                        -------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016