Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 28 februarie 2008  privind activitatea structurilor de control din cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 28 februarie 2008 privind activitatea structurilor de control din cadrul sistemului de asigurari sociale de sanatate

EMITENT: CASA NATIONALA DE ASIGURARI DE SANATATE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 280 din 10 aprilie 2008


1. Definiţii
a) Structurã de control - structura specializatã din cadrul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi al caselor de asigurãri de sãnãtate care efectueazã activitãţi de control în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate.
b) Control - activitatea efectuatã de structurile de control şi desfãşuratã conform prevederilor legii şi ale prezentelor norme metodologice.
c) Corpul de control - structura centralã de specialitate care funcţioneazã la nivel de direcţie în cadrul Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate şi reglementeazã, coordoneazã şi monitorizeazã activitatea de control desfãşuratã de casele de asigurãri de sãnãtate.
d) Structurã teritorialã de control - serviciul/biroul/compartimentul de control din cadrul caselor de asigurãri de sãnãtate.
e) Entitate controlatã - instituţia sau persoana fizicã/juridicã care are o relaţie contractualã sau o obligaţie, conform legii, faţã de casele de asigurãri de sãnãtate sau faţã de Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate.
f) Echipã de control - colectivul care efectueazã acţiuni de control, format din salariaţi ai structurilor de control la care pot fi cooptaţi şi experţi din alte domenii de activitate.
g) Acţiune de control - activitatea delimitatã în timp, reglementatã prin lege şi prezentele norme metodologice, având ca scop constatarea iregularitãţilor şi disfuncţionalitãţilor din sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate şi consemnarea lor, emiterea de propuneri pentru mãsuri corective menite sã le elimine şi/sau propuneri de sancţiuni şi/sau aplicarea de sancţiuni contravenţionale, dupã caz.
h) Iregularitate - orice abatere de la normele legale şi procedurale în vigoare care are efecte patrimoniale sau juridice asupra caselor de asigurãri de sãnãtate, furnizorilor, asiguraţilor sau contribuabililor din sistem.
i) Disfuncţionalitate - orice deficienţã constatatã care poate conduce la apariţia de iregularitãţi.
j) Constatare - situaţie de fapt sesizatã de o echipã de control, în acţiunea de control, privind iregularitãţi sau disfuncţionalitãţi.
k) Concluzie - exprimarea succintã a implicaţiilor uneia sau mai multor constatãri, încadratã în prevederile legale în vigoare de cãtre echipa de control.
l) Mãsurã - dispoziţia prin care se urmãreşte eliminarea unei iregularitãţi, corectarea unei disfuncţionalitãţi sau aplicarea unei sancţiuni.
2. Dispoziţii generale
2.1. Prezentele norme metodologice stabilesc cadrul metodologic de desfãşurare a activitãţii de control din domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
2.2. Scopul prezentelor norme metodologice este de a defini procedurile de control şi de a le aplica în mod unitar de cãtre structurile de control care acţioneazã în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
2.3. Casa Naţionalã de Asigurãri de Sãnãtate, denumitã în continuare CNAS, desfãşoarã activitãţi de control în cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, prin Corpul de control şi structurile teritoriale de control.
2.4. Corpul de control realizeazã activitãţi de control, în condiţiile legii, în urmãtoarele domenii:
a) activitatea desfãşuratã de preşedinţii - directorii generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate în baza contractului de management şi a structurilor funcţionale din instituţiile respective;
b) furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, care au avut sau au relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate sau, dupã caz, cu CNAS;
c) persoanele juridice sau fizice ai cãror salariaţi beneficiazã de concediile şi indemnizaţiile acordate în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
d) persoanele fizice care beneficiazã de concediile şi indemnizaţiile acordate în baza <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
e) persoanele fizice care au obligaţia sã vireze contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate la casele de asigurãri de sãnãtate, cu excepţia celor pentru care colectarea contribuţiei se realizeazã de Agenţia Naţionalã de Administrare Fiscalã.
2.5. La nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate efectuarea controlului pentru domeniile prevãzute la pct. 2.4 lit. b) (mai puţin furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale aflaţi în relaţie contractualã cu CNAS), lit. c), d) şi e) se realizeazã de structurile teritoriale de control.
2.6. Personalul cu atribuţii de control se legitimeazã cu legitimaţia de control al cãrei model este prezentat în anexa nr. 1 şi cu ordinul/dispoziţia de serviciu care confirmã desemnarea sa pentru efectuarea controlului.
2.7. Legitimaţiile de control ale personalului din cadrul Corpului de control sunt avizate de preşedintele CNAS. Legitimaţiile de control ale personalului din cadrul structurilor teritoriale de control sunt avizate de directorul Corpului de control.
2.8. La organizarea concursurilor de ocupare a posturilor vacante din cadrul structurilor teritoriale de control, acestea au obligaţia de a informa Corpul de control despre concurs. Directorul Corpului de control va desemna un membru din cadrul direcţiei sau al unei structuri teritoriale de control, care va face parte din comisia de concurs.
2.9.1. Personalul care îşi desfãşoarã activitatea în Corpul de control şi în structurile teritoriale de control este împuternicit sã constate contravenţiile şi sã aplice sancţiunile prevãzute la <>art. 305 şi 306 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, şi la <>art. 47 şi 48 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
2.9.2. Personalul care îşi desfãşoarã activitatea în Corpul de control şi în structurile teritoriale de control este împuternicit sã constate şi sã stabileascã sumele încasate necuvenit din Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, denumit în continuare fond, de la cei care se fac vinovaţi de nerespectarea prevederilor legale în vigoare. Normele metodologice pentru stabilirea şi recuperarea sumelor încasate necuvenit de la fond de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sunt prevãzute în anexa nr. 2.
2.9.3. Sumele încasate necuvenit de la fond se recupereazã de la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale care au avut sau au relaţii contractuale cu casele de asigurãri de sãnãtate, în termenul de prescripţie de 3 ani.
2.9.4. Recuperarea sumelor prevãzute la pct. 2.9.3 se efectueazã de casele de asigurãri de sãnãtate, în condiţiile legii.
2.10. Personalul care îşi desfãşoarã activitatea în cadrul Corpului de control şi în cadrul serviciilor teritoriale de control, care efectueazã acţiuni de control, şi conducãtorii structurilor respective beneficiazã, conform <>art. 296 din Legea nr. 95/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de un spor pentru complexitatea muncii de 25%, aplicat la salariul de bazã, şi de alte sporuri conform legislaţiei în vigoare.
2.11. Corpul de control funcţioneazã în subordinea directã a preşedintelui CNAS, iar structurile teritoriale de control funcţioneazã în subordinea directã a preşedinţilor - directori generali ai caselor de asigurãri de sãnãtate, exercitând o funcţie distinctã şi independentã în interesul instituţiilor publice respective. Independenţa se traduce prin faptul cã, prin atribuţiile lor, Corpul de control şi structurile de control nu trebuie sã fie implicate în niciun fel în activitãţile pe care au competenţa sã le controleze.
2.12. Activitatea de control nu trebuie sã fie supusã ingerinţelor externe, începând de la stabilirea obiectivelor, realizarea efectivã a lucrãrilor şi pânã la comunicarea rezultatelor acesteia.
2.13. În activitatea desfãşuratã, membrii echipelor de control sunt obligaţi sã respecte Ghidul privind controlul în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate, cuprins în anexa nr. 3, şi Codul de conduitã al personalului cu atribuţii de control din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, cuprins în anexa nr. 4.
2.14. Acţiunile de control sunt efectuate de echipe formate din cel puţin douã persoane din cadrul unei structuri de control.
2.15. Personalul care efectueazã activitãţi de control trebuie sã aibã o atitudine imparţialã, sã nu aibã prejudecãţi şi sã evite conflictele de interese.
2.16. Personalul care efectueazã activitãţi de control trebuie sã îşi îndeplineascã atribuţiile în mod obiectiv şi independent, cu profesionalism şi integritate, potrivit normelor şi procedurilor specifice activitãţii de control.
2.17. Nu pot fi desemnate sã efectueze acţiuni de control persoane care sunt soţi, rude sau afini pânã la gradul al patrulea inclusiv cu conducãtorul entitãţii controlate sau cu membrii organului de conducere colectivã.
2.18. Persoanele care efectueazã controale nu trebuie implicate în vreun fel în îndeplinirea activitãţilor pe care în mod potenţial le pot controla.
2.19. În echipele de control nu pot fi nominalizate persoane care au lucrat în entitãţile controlate. Aceastã interdicţie se poate ridica dupã trecerea unei perioade de 3 luni.
2.20. Persoanele care se gãsesc în una dintre situaţiile prevãzute la pct. 2.17, 2.18 sau 2.19 au obligaţia de a informa de îndatã, în scris, conducãtorul structurii de control, în vederea remedierii situaţiei.
2.21. Pregãtirea şi experienţa personalului structurilor de control constituie un element esenţial în atingerea obiectivelor. Acesta trebuie sã posede cunoştinţe, îndemânare şi alte competenţe necesare pentru a-şi exercita responsabilitãţile individuale, mai ales:
a) competenţa în vederea aplicãrii normelor, procedurilor şi tehnicilor de control;
b) cunoaşterea principiilor de bazã în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, în economie, în domeniul juridic şi în domeniul tehnologiilor informatice;
c) cunoştinţe suficiente pentru a identifica abateri şi deficienţe şi pentru a le investiga;
d) capacitatea de a comunica oral şi în scris, de a putea expune clar şi eficient obiectivele, constatãrile, concluziile şi mãsurile propuse în urma controalelor efectuate.
2.22. Structura de control trebuie sã dispunã în mod colectiv de toatã competenţa şi experienţa necesare în realizarea activitãţii specifice.
2.23. Pentru cunoştinţe de strictã specialitate pot fi cooptate în echipele de control persoane din afara structurilor de control sau a caselor de asigurãri de sãnãtate.
3. Organizarea structurilor de control în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate
Structura organizatoricã a structurilor de control din cadrul sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate se aprobã de cãtre preşedintele CNAS la propunerea conducãtorilor caselor de asigurãri de sãnãtate, în concordanţã cu prevederile legale în vigoare.
Corpul de control al CNAS şi structurile teritoriale de control îşi vor modifica structura organizatoricã numai în condiţiile în care nu mai corespunde cu prevederile legale în vigoare sau nevoilor concrete de realizare a atribuţiilor specifice.
3.1. Corpul de control
3.1.1. Personalul din cadrul Corpului de control cu atribuţii în efectuarea de controale sau elaborarea de metodologii este format din funcţionari publici având studii superioare de lungã duratã în una dintre urmãtoarele specialitãţi: administraţie publicã, economicã, medicalã, farmacologicã, tehnicã sau juridicã.
3.1.2. Principalele atribuţii ale Corpului de control din cadrul CNAS sunt:
a) elaboreazã cadrul procedural general şi alte reglementãri specifice pentru activitatea de control şi proceduri operaţionale specifice activitãţii proprii;
b) coordoneazã metodologic structurile teritoriale de control;
c) participã la organizarea concursurilor de ocupare a posturilor vacante din cadrul structurilor teritoriale de control;
d) avizeazã legitimaţiile de control ale personalului angajat în cadrul structurilor teritoriale de control aflate în coordonare;
e) solicitã şi centralizeazã propuneri de modificãri de proceduri operaţionale specifice activitãţii de control, venite din partea structurilor teritoriale de control;
f) elaboreazã planul anual de control pentru activitatea de control desfãşuratã la nivelul CNAS;
g) solicitã spre analizã proiectul planului anual de control din partea structurilor teritoriale de control;
h) coordoneazã elaborarea planurilor anuale de control ale structurilor teritoriale de control, avizeazã, solicitã actualizarea acestora în funcţie de modificãrile legislative şi monitorizeazã realizarea lor;
i) desfãşoarã controale în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, conform legislaţiei în vigoare şi în conformitate cu obiectivele şi indicatorii de performanţã referitori la activitatea preşedinţilor - directori generali, incluşi în planul de management aprobat de preşedintele CNAS;
j) verificã sesizãrile, memoriile şi reclamaţiile primite de cãtre preşedintele CNAS şi repartizate de cãtre acesta Corpului de control;
k) transmite spre soluţionare caselor de asigurãri de sãnãtate sesizãrile, memoriile şi reclamaţiile primite de cãtre preşedintele CNAS şi repartizate de cãtre acesta Corpului de control;
l) întocmeşte rapoarte de control, face constatãri şi propune mãsuri corective menite sã elimine iregularitãţile şi disfuncţionalitãţile constatate şi le supune spre aprobare preşedintelui CNAS;
m) solicitã şi centralizeazã rapoarte de activitate periodice din partea structurilor teritoriale de control aflate în coordonare;
n) analizeazã, sintetizeazã şi raporteazã periodic activitatea desfãşuratã de structurile teritoriale de control prin rapoarte pe care le prezintã spre informare, aprobare şi dispunere de mãsuri preşedintelui CNAS;
o) elaboreazã raportul anual al activitãţii de control, în care vor fi cuprinse principalele constatãri, concluzii şi mãsurile rezultate în urma controalelor desfãşurate, pe care îl înainteazã preşedintelui CNAS;
p) propune modificãri şi îmbunãtãţiri ale actelor normative care reglementeazã activitatea în sistem şi care au implicaţii asupra activitãţii de control.
3.2. Structurile teritoriale de control
3.2.1. La nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate se organizeazã distinct structuri teritoriale de control (serviciu, birou sau compartiment), în funcţie de necesitãţile instituţiei şi în concordanţã cu obiectivele acesteia.
3.2.2. Personalul din cadrul structurilor teritoriale de control este format din funcţionari publici având studii superioare de lungã duratã în una dintre urmãtoarele specialitãţi: administraţie publicã, economicã, medicalã, farmacologicã, tehnicã sau juridicã.
3.2.3. Atribuţiile structurilor teritoriale de control, stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare al instituţiei din care fac parte, aprobat de preşedintele - director general al acesteia, trebuie sã conţinã cel puţin urmãtoarele atribuţii principale:
a) elaboreazã proceduri operaţionale specifice activitãţii proprii în baza cadrului procedural şi a metodologiilor emise de Corpul de control;
b) întocmesc pânã la data stabilitã de Corpul de control proiectul planului anual de control, pe care îl supun aprobãrii preşedintelui - director general; proiectul planului anual de control aprobat de preşedintele - director general se înainteazã spre analizã Corpului de control;
c) elaboreazã planul anual de control propriu;
d) actualizeazã planul anual de control în funcţie de modificãrile legislative, organizatorice sau de altã naturã intervenite, la solicitãrile CNAS sau ale preşedintelui - director general;
e) efectueazã controale conform legii şi prezentelor norme metodologice;
f) verificã şi controleazã aspectele cuprinse în memoriile, reclamaţiile şi/sau în sesizãrile primite de cãtre preşedintele - director general al casei de asigurãri de sãnãtate şi repartizate spre soluţionare structurii de control;
g) verificã şi controleazã aspectele cuprinse în memoriile, reclamaţiile şi/sau în sesizãrile primite de cãtre Corpul de control, transmise spre soluţionare de cãtre acesta;
h) în baza actelor de control întocmite, prezintã preşedintelui - director general spre aprobare constatãrile, concluziile şi mãsurile ce se impun;
i) urmãresc modul de implementare a mãsurilor dispuse prin rapoartele de control şi aprobate de preşedintele - director general;
j) efectueazã controale la solicitarea Corpului de control şi dispuse de preşedintele - director general;
k) întocmesc periodic rapoarte privind activitatea desfãşuratã;
l) solicitã Corpului de control avizarea legitimaţiei de control pentru personalul nou-angajat, în termen de 5 zile calendaristice de la emiterea deciziei de numire în funcţia publicã a noilor angajaţi;
m) elaboreazã propuneri privind modificãri ale actelor normative care reglementeazã activitatea în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, pe care le înainteazã Corpului de control.
3.2.4. Preşedintele - director general al casei de asigurãri de sãnãtate solicitã CNAS avizul cu privire la orice modificare a structurii de control.
3.2.5. Preşedintele - director general al casei de asigurãri de sãnãtate solicitã prezenţa unui membru al Corpului de control din CNAS în comisia de concurs organizatã pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul structurii teritoriale de control.
3.2.6. Structurile teritoriale de control pot desfãşura şi activitãţi de control comune cu specialişti din alte case de asigurãri de sãnãtate, în scopul eficientizãrii activitãţilor de control ce decurg din atribuţiile structurilor teritoriale de control Corpul de control va asigura cadrul metodologic pentru derularea activitãţilor de control comune ale structurilor teritoriale de control.
4. Ghid procedural privind activitatea structurilor de control
Conducãtorul structurilor de control este responsabil pentru organizarea şi desfãşurarea activitãţilor specifice.
4.1. Planificarea activitãţii de control

Diagrama activitãţii structurii teritoriale de control


┌─────────────────┐ ┌───────────────────────┐
┌─►┌─────────────────┐ │ Referat + Plan │ │Aprobare preşedinte CAS│
│ │ Rezultate ├───────┤ anual ├───────┤ Aviz Corp Control │
│ │ anterioare │ └───────┬─────────┘ └────────────┬──────────┘
│ └─────────────────┘ ▲ │
│ │ ▼
│ ┌──────────────────┐ │ ┌──────────┴─────────┐
│ ┌┴─────────────────┐│ ┌───────┴─────────────┐ │ Plan anual aprobat │
│ ┌┴─────────────────┐│├────►│ Planificarea anualã │ │ şi avizat │
│ │ Sesizãri, petiţii│├┘ └───────┬─────────────┘ └──────────┬─────────┘
│ │ reclamaţii, etc. ├┘ │ │
│ └────────┬─────────┘ │ ┌─────────────────────┘
│ │ │ │
│ │ ▼ │ ┌───────────────────────┐
│ │ ┌────────────────────┴────────┘ │Verificãri, comparaţii,│
│ ▼ ▼ ┌────►│ analize, etc. │
│ ┌────────┴────┴──────┐ ┌───────────────────┐│ └───────────────────────┘
│ │Selectarea entitãţii├───►│Efectuarea acţiunii├┘
│ │ controlate │ │ de control ├┐ ┌─────────────────────┐
│ └────────────────────┘ └─────────┬─────────┘│ ┌┴────────────────────┐│
│ │ │ ┌┴────────────────────┐││
│ ▼ └────►│ Note constatare, │├┘
│ ┌────────────────────────────┴────────────────┤ procese verbale, ├┘
│ │ │ minute, etc. │
│ ▼ ┌───────────────────────┐ └─────────────────────┘
│ ┌──────┴────────┐ │ Urmãrirea şi evaluarea├──────────────┐
│ │ Finalizarea ├──────┤ rezultatelor ├──┐ │
│ │ controlului │ └───────────┬───────────┘ │ ▼
│ └──────┬────────┘ ▲ │ ┌──────┴─────┐
│ │ ┌─────┘ │ │ Raportarea │
│ │ ┌────────┴──────────────┐ │ │ periodicã ├──────┐
│ │ ┌┴──────────────────────┐│ │ └──────┬─────┘ │
│ ▼ ┌┴──────────────────────┐│├───┐ │ ▲ │ │
│ ┌─────┴────┐ │ Corespondenţã legatã │├┘ │ │ ┌───┘ │ │
│ │ Raport ├────►│ de mãsurile dispuse ├┘ │ │ │ ▼ │
│ │ control │ └───────────────────────┘ ▼ ▼ │ ┌──┴─────────┐ │
│ └────┬─────┘ ┌─────┴─┴──┴──┐ │ Raport │ │
│ │ │Dosar control├─►│ activitate │ │
│ │ └─────┬───────┘ └──┬─┬───────┘ ▼
│ │ ▲ │ │ ┌───────┴─┐
│ └─────────────────────────────────────────┘ │ │ │ Corp │
│ │ └─►│ Control │
└───────────────────────────────────────────────────────────────┘ └─────────┘




Diagrama activitãţii Corpului de control


┌─────────────────┐ ┌────────────────────┐
┌─►┌─────────────────┐ │ Referat + Plan │ │ Aprobat Preşedinte │
│ │ Rezultate ├───────┤ anual ├────────┤ CNAS │
│ │ anterioare │ └───────┬─────────┘ └───────────┬────────┘
│ └─────────────────┘ ▲ │
│ │ ▼
│ ┌──────────────────┐ │ ┌──────────┴──────┐
│ ┌┴─────────────────┐│ ┌───────┴─────────────┐ │ Plan anual │
│ ┌┴─────────────────┐│├────►│ Planificarea anualã │ │ aprobat │
│ │ Sesizãri, petiţii│├┘ └───────┬─────────────┘ └──────────┬──────┘
│ │ reclamaţii, etc. ├┘ │ │
│ └────────┬─────────┘ │ ┌─────────────────────┘
│ │ │ │
│ │ ▼ │ ┌───────────────────────┐
│ │ ┌────────────────────┴────────┘ │Verificãri, comparaţii,│
│ ▼ ▼ ┌────►│ analize, etc. │
│ ┌────────┴────┴──────┐ ┌───────────────────┐│ └───────────────────────┘
│ │Selectarea entitãţii├───►│Efectuarea acţiunii├┘
│ │ controlate │ │ de control ├┐ ┌─────────────────────┐
│ └────────────────────┘ └─────────┬─────────┘│ ┌┴────────────────────┐│
│ │ │ ┌┴────────────────────┐││
│ ▼ └────►│ Note constatare, │├┘
│ ┌─────────────────────────────────────────────┤ procese verbale, ├┘
│ │ │ minute, etc. │
│ ▼ ┌───────────────────────┐ └─────────────────────┘
│ ┌──────┴────────┐ │ Urmãrirea şi evaluarea├─────────────────┐
│ │ Finalizarea ├──────┤ rezultatelor ├───┐ │
│ │ controlului │ └───────────┬───────────┘ │ ▼
│ └──────┬────────┘ ▲ │ ┌──────┴─────┐
│ │ ┌─────┘ │ │ Raportarea │
│ │ ┌────────┴──────────────┐ │ │ periodicã ├
│ │ ┌┴──────────────────────┐│ │ └─┬────┬─────┘
│ ▼ ┌┴──────────────────────┐│├───┐ │ ▲ │
│ ┌─────┴────┐ │ Corespondenţã legatã │├┘ │ │ ┌─────┘ │
│ │ Raport ├────►│ de mãsurile dispuse ├┘ │ │ │ ▼
│ │ control │ └───────────────────────┘ ▼ ▼ │ ┌───┴────────┐
│ └────┬─────┘ ┌────┴──┴──┴──┐ │ Raport │
│ │ │Dosar control├──►│ activitate │
│ │ └─────┬───────┘ └────┬───────┘
│ │ ▲ │
│ └──────────────────────────────────────────┘ │
│ │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────┘



5.1. Elaborarea planului de control de cãtre structurile de control
5.1.1. În vederea realizãrii atribuţiilor proprii, structurile de control îşi desfãşoarã activitatea în mod planificat, în baza planului anual de control.
5.1.2. Planul anual de control va fi însoţit de un referat de justificare, în care se va fundamenta motivaţia alegerii obiectivelor şi repartizãrii fondului de timp.
5.1.3. Elaborarea planului anual de control al Corpului de control al CNAS va avea în vedere atribuţiile specifice direcţiei.
5.1.4. La nivelul caselor de asigurãri de sãnãtate, la elaborarea planului anual de control se va ţine cont de urmãtoarele aspecte:
a) numãrul de furnizori de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, aflaţi în relaţie contractualã cu casa de asigurãri de sãnãtate, pe tipuri de asistenţã medicalã;
b) numãrul posturilor de execuţie ocupate din componenţa structurii de control şi timpul maxim disponibil pentru activitãţile de control;
c) numãrul de persoane fizice autorizate şi de persoane juridice luate în evidenţa casei de asigurãri de sãnãtate;
d) obligativitatea unei acţiuni de control, cel puţin o datã la 3 ani, pentru fiecare furnizor care a încheiat contract/contracte cu casa de asigurãri de sãnãtate;
e) aspecte de neconformitate sau iregularitãţi sesizate de alte structuri cu atribuţii de control sau de structura de audit;
f) aspecte de neconformitate sesizate de cãtre structura ierarhic superioarã din cadrul CNAS.
5.1.5. Planul anual de control va fi astfel întocmit încât fondul maxim disponibil pentru acţiuni de control, aşa cum este acesta definit la pct. 5.1.10, sã fie folosit integral şi în condiţii de eficienţã.
5.1.6. Planul anual de control al Corpului de control al CNAS se aprobã de preşedintele CNAS.
5.1.7. Planul anual de control al structurilor teritoriale de control, însoţit de referatul de justificare, este aprobat de preşedintele - director general al casei de asigurãri de sãnãtate. Planul de control aprobat de preşedintele - director general se transmite spre avizare Corpului de control al CNAS.
5.1.8. Planul anual de control poate fi modificat în funcţie de schimbãrile legislative, organizatorice, administrative sau la solicitarea forului ierarhic superior. Modificãrile aduse planului vor fi însoţite de un referat de justificare şi vor urma aceeaşi cale de aprobare şi avizare ca a planului anual de control.
5.1.9. Structura planului anual de control va fi stabilitã anual sau ori de câte ori este nevoie de cãtre Corpul de control.
5.1.10. Completarea planului anual de control va avea la bazã urmãtorii indicatori:
a) fond de timp (FD) = numãr de controlori x numãr de zile lucrãtoare pe an;
b) fond de concedii (C) = numãr de zile de concediu de odihnã x numãr de controlori;
c) fond de timp suplimentar (FS) = timp necesar pentru activitatea de raportare periodicã, activitatea de pregãtire profesionalã şi alte activitãţi în afara celor de control; se recomandã ca fondul de timp suplimentar sã fie de maximum 20% din fondul de timp (FD);
d) fondul maxim disponibil pentru acţiuni de control (FMD) = FD - (C+FS).
5.1.11. Obiectivele acţiunilor de control vor fi stabilite în funcţie de riscurile identificate la nivelul instituţiei şi de tipul controlului.
5.1.12. Se recomandã ca planificarea anualã a acţiunilor de control sã aibã în vedere urmãtoarele criterii:
1. fondul maxim de timp disponibil va fi repartizat astfel:
a) 80% pentru acţiuni de control la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale;
b) 20% pentru acţiuni de control la contribuabili la fond şi respectarea prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, privind drepturile acordate;
2. pentru fiecare domeniu de asistenţã medicalã, planificarea acţiunilor de control, raportatã la numãrul de contracte încheiate, se va face astfel:
a) dispozitive medicale destinate recuperãrii unor deficienţe organice sau funcţionale în ambulatoriu - 100% din contracte, pentru acei furnizori care au puncte de lucru în judeţ;
b) urgenţã prespitaliceascã şi transport sanitar - 100% din contracte;
c) îngrijiri la domiciliu - 100% din contracte;
d) asistenţã medicalã în ambulatoriul clinic, paraclinic, medicinã dentarã, medicinã de familie - 33% - 100% din contracte (pe baza principiului efectuãrii unui control la un furnizor o datã la 3 ani); la acest procent se vor urmãri toate obiectivele din tematica specificã pe domeniu; peste aceastã valoare procentualã se pot urmãri obiective restrânse;
e) farmacii - 33%-100% din contracte (pe baza principiului efectuãrii unui control la un furnizor o datã la 3 ani); la acest procent se vor urmãri toate obiectivele din tematica specificã pe domeniu; peste aceastã valoare procentualã se pot urmãri obiective restrânse;
f) spitale - 33% - 100% din contracte (pe baza principiului efectuãrii unui control la un furnizor o datã la 3 ani); la acest procent se vor urmãri toate obiectivele din tematica specificã pe domeniu; peste aceastã valoare procentualã se pot urmãri obiective restrânse;
g) recuperare şi reabilitare în ambulatoriu - 50% din contracte, dacã numãrul acestora este mai mare de 3. În caz cã existã cel mult 3 contracte în domeniu se va stabili un procent de 100%;
3. pentru contribuabili se va urmãri verificarea cu precãdere a acelora care nu sunt în evidenţa casei de asigurãri de sãnãtate, dar figureazã în evidenţele Ministerului Economiei şi Finanţelor;
4. pentru concedii şi indemnizaţii medicale se vor prevedea cel puţin 5 angajatori la care s-au constatat abateri în privinţa respectãrii prevederilor <>Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 , aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare;
5.1.13. Termenele de elaborare, avizare şi aprobare vor fi stabilite anual de Corpul de control al CNAS şi transmise structurilor de control pe care le coordoneazã.
5.2. Derularea unei acţiuni de control
Schema generalã a derulãrii unei acţiuni de control este reprezentatã grafic astfel:


───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Etapa Procedura Documente
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

┌───────────────────┐
┌───────────────────────┐ ┌┴──────────────────┐│
│ Elaborarea referatului│ ┌┴──────────────────┐││
│şi a ordinului/dispozi-│ │ Ordin/dispoziţie, │├┘
┌──┤ ţiei de serviciu ├───────>┤ tematica, referat ├┘
┌─────────────┐ │ └───────────┬───────────┘ └───────────────────┘
│ Pregãtirea ├─┤ ▼
│ acţiunii │ │ ┌───────────┴───────────┐
└──────┬──────┘ │ │ Avizarea referatului │
│ ├──┤ şi a ordinului/dispo- │
│ │ │ ziţiei de serviciu │
│ │ └───────────┬───────────┘ ┌───────────────────┐
│ │ ▼ ┌┴──────────────────┐│
│ │ ┌───────────┴───────────┐ ┌┴──────────────────┐││
│ │ │ Aprobarea referatului ├───────>│ Ordine deplasare │├┘
│ └──┤ şi a ordinului/dispo- │ │ (dacã este cazul) ├┘
│ │ ziţiei de serviciu │ └───────────────────┘
│ └───────────────────────┘

───────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────

│ ┌───────────────────────┐ ┌───────────────────┐
│ │ Prezentarea echipei şi│ ┌┴──────────────────┐│
▼ ┌──┤a tematicii de control │ ┌┴──────────────────┐││
┌──────┴──────┐ │ └───────────┬───────────┘ │ Ordin/dispoziţie │├┘
│ Efectuarea ├─┤ ▼ │ - tematica ├┘
│ controlului │ │ ┌───────────┴───────────┐ └───────────────────┘
└──────┬──────┘ │ │Controlul obiectivelor ├────────────────────┐
│ ├──┤ din tematicã │ V
│ │ └───────────┬───────────┘ ┌────────────────────┐
│ │ ▼ ┌┴───────────────────┐│
│ │ ┌───────────┴───────────┐ ┌┴───────────────────┐││
│ │ │ Finalizarea acţiunii, │ │ Proces-verbal de │├┘
│ └──┤ prezentarea constatã- │ │ constatare, note ││
│ │ rilor şi concluziilor │ │ explicative, copii ├┘
│ └───────────────────────┘ │de pe documente etc.│
│ └────────────────────┘

───────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────

│ ┌───────────────────────┐
│ │ Întocmirea ├──────────────────┐
▼ ┌──┤ raportului de control │ │
┌──────┴──────┐ │ └───────────┬───────────┘ V
│ Finalizarea ├─┤ ▼ ┌─────────────────────┐
│ controlului │ │ ┌───────────┴───────────┐ ┌┴────────────────────┐│
└──────┬──────┘ │ │ Aprobarea │ ┌┴────────────────────┐││
│ ├──┤ raportului de control │ │ Raport de control, │├┘
│ │ └───────────┬───────────┘ │ adrese de înaintare ├┘
│ │ ▼ └─────────────────────┘
│ │ ┌───────────┴───────────┐
│ └──┤ Transmiterea │
│ │ raportului de control │
│ └───────────────────────┘

───────┼───────────────────────────────────────────────────────────────────────

▼ ┌──────────────────────┐
┌──────┴───────────────┐ ┌───────────────────────┐ ┌┴─────────────────────┐│
│Urmãrirea îndeplinirii│ │Solicitarea, primirea │ ┌┴─────────────────────┐││
│mãsurilor, arhivarea │ │şi arhivarea corespon- │ │ Comunicãri privind │├┘
│raportului de control ├──┤denţei privind mãsurile│<──┤îndeplinirea mãsurilor├┘
│ │ │ implementate │ │ │
└──────────────────────┘ └───────────────────────┘ └──────────────────────┘



5.2.1. Pregãtirea acţiunii de control
1. Referatul pentru declanşarea acţiunii de control este un document care conţine fundamentarea acţiunii de control şi tematica propusã spre aprobare.
2. Ordinul/dispoziţia de serviciu reprezintã mandatul de intervenţie întocmit de structura de control şi aprobat de preşedintele CNAS sau preşedintele - director general al casei de asigurãri de sãnãtate, dupã caz. În ordinul/dispoziţia de serviciu se precizeazã:
- temeiul legal şi administrativ (referatul pentru declanşarea acţiunii de control) al efectuãrii controlului;
- perioada în care se desfãşoarã controlul;
- entitatea controlatã;
- echipa de control;
- persoana din cadrul echipei desemnatã sã coordoneze acţiunea de control.
3. Tematica de control face parte integrantã din ordinul/dispoziţia de serviciu şi conţine obiectivele acţiunii de control.
5.2.2. Efectuarea acţiunii de control
5.2.2.1. Prezentarea echipei de control şi a tematicii
5.2.2.1.1. Echipa de control va prezenta conducerii sau unui reprezentant autorizat al entitãţii controlate ordinul/dispoziţia de serviciu, tematica şi legitimaţiile.
5.2.2.1.2. Personalul care lucreazã în cadrul entitãţii controlate va fi informat de cãtre conducere cu privire la prezenţa echipei de control, la perioada acţiunii de control şi la obligaţia de a rãspunde prompt solicitãrilor venite din partea membrilor echipei.
5.2.2.2. Controlul obiectivelor din tematicã
5.2.2.2.1. Coordonatorul echipei va asigura repartizarea sarcinilor între membrii echipei şi va urmãri ca acţiunea de control sã se desfãşoare conform prevederilor legale în vigoare.
5.2.2.2.2. Membrii echipei de control vor urma dispoziţiile coordonatorului echipei, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
5.2.2.2.3. Fiecare membru al echipei rãspunde conform prevederilor legale în vigoare de propriile acţiuni din timpul controlului.
5.2.2.2.4. În activitatea de control, membrii echipelor vor utiliza tehnicile şi instrumentele de control specifice pentru atingerea obiectivelor. Principalele tehnici şi instrumente utilizate sunt:
1. tehnici:
a) verificarea reprezintã tehnica de control cel mai frecvent utilizatã. Verificarea poate avea ca scop identificarea unor elemente, respectarea unor reguli sau calcularea unor indicatori;
b) comparaţia este un procedeu prin care se evalueazã informaţii provenite din surse diferite care trebuie sã genereze aceleaşi rezultate. Aceastã tehnicã poate releva disfuncţionalitãţi în privinţa sistemelor de control intern ale entitãţii controlate;
c) observarea directã constã în urmãrirea, la faţa locului, a derulãrii unei activitãţi. În activitatea de control, aceastã tehnicã este utilizatã pentru urmãrirea respectãrii conformitãţii şi regularitãţii, nu a performanţei;
d) analiza constã în identificarea tuturor factorilor componenţi ai unei activitãţi sau proces şi evaluarea lor, pe criterii de regularitate şi conformitate;
e) dialogul constã în discuţii purtate cu personalul entitãţii controlate. Dialogul poate avea ca scop obţinerea de informaţii pentru abordarea în continuare a controlului sau stabilirea, de comun acord cu entitatea controlatã, a unor acţiuni ulterioare controlului;
f) interviul constã în elaborarea de cãtre echipa de control a unor note de relaţii adresate personalului entitãţii controlate, prin care se solicitã clarificarea unor aspecte legate de anumite constatãri. Interviul este o tehnicã obligatorie în cazul în care se constatã fapte care pot atrage sancţiuni îndreptate asupra unor persoane. Notele de relaţii trebuie sã fie adresate tuturor pãrţilor implicate pentru ca acestea sã îşi poatã formula propriile opinii;
2. instrumente:
a) procesul-verbal de constatare este un document bilateral în care se consemneazã constatãrile echipei de control. Este un act bilateral şi trebuie întocmit obligatoriu în controlul efectuat la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 5. Entitatea controlatã va semna procesul-verbal de constatare şi, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la primirea acestuia, va comunica instituţiei care a dispus acţiunile de control obiecţiile pe care le are faţã de consemnãrile din procesul verbal de constatare;
b) nota de constatare este un document unilateral în care se consemneazã constatãrile echipei de control în situaţia în care niciun reprezentant autorizat al entitãţii controlate nu este prezent. Constatãrile din notã se vor limita la obiectivele ce pot fi atinse în condiţiile absenţei unui reprezentant autorizat al entitãţii controlate. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 6;
c) procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate este un document bilateral prin care se aplicã sancţiunile contravenţionale stabilite de lege pentru care structurile de control au competenţã. Modelul este prezentat în anexa nr. 7;
d) solicitarea este un document prin care echipa de control se adreseazã entitãţii controlate în vederea obţinerii unor documente sau asigurãrii unor condiţii pentru desfãşurarea acţiunii de control, conform prevederilor legale în vigoare. Acest document este proba necesarã în cazul în care entitatea controlatã refuzã sã punã la dispoziţia echipei de control documentele solicitate sau sã asigure desfãşurarea acţiunii de control. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 8. Refuzul entitãţii controlate de a da curs solicitãrii atrage sancţiunile corespunzãtoare;
e) minuta este un document de consemnare a unor stãri de fapt constatate cu ocazia controlului şi care este relevant pentru atingerea obiectivelor acţiunii de control. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 9;
f) nota de relaţii este un document prin care se solicitã de la o persoanã informaţii privind aspecte constatate de echipa de control. Nota de relaţii este utilizatã atunci când o persoanã are atribuţii legate de obiectivele controlate sau echipa de control are nevoie de informaţii şi probe suplimentare pentru clarificarea unor aspecte constatate. Modelul şi procedura de întocmire şi înregistrare sunt prezentate în anexa nr. 10.
5.2.2.2.5. Etapele urmãrite în atingerea unui obiectiv sunt:
a) analiza preliminarã - constã în studierea entitãţii controlate prin prisma activitãţii desfãşurate, a raportului cu instituţia de care aparţine structura de control şi a obligaţiilor reciproce;
b) documentarea - se face de cãtre echipa de control la nivelul instituţiei de care aparţine, în vederea pregãtirii acţiunii de control, şi la nivelul entitãţii controlate, prin utilizarea tehnicilor şi instrumentelor de control adecvate;
c) solicitarea de informaţii suplimentare - se face la nivelul entitãţii controlate în cazul în care informaţiile şi probele obţinute nu sunt suficiente sau irefutabile;
d) elaborarea concluziilor - se face la sfârşitul acţiunii de control.
5.2.2.2.6. Echipa de control va solicita copii de pe toate documentele pe care le considerã necesare pentru susţinerea constatãrilor şi concluziilor. Copiile vor fi semnate pentru conformitate de conducãtorul sau de reprezentantul autorizat al entitãţii controlate.
5.2.2.2.7. Documentele în original întocmite la solicitarea echipei de control vor fi semnate de persoanele care le-au întocmit şi avizat, dupã caz, şi de conducãtorul sau de reprezentantul autorizat al entitãţii controlate.
5.2.2.3. Încheierea acţiunii
5.2.2.3.1. Echipa de control va prezenta conducerii entitãţii controlate constatãrile acţiunii de control, cu excepţia cazului în care niciun reprezentant autorizat al entitãţii controlate nu este prezent.
5.2.2.3.2. În cazul în care sunt exprimate obiecţii cu privire la constatãrile echipei de control, entitatea controlatã le va comunica instituţiei care a dispus acţiunea de control, în termen de maximum 3 zile calendaristice de la data finalizãrii acţiunii de control sau, dupã caz, de la primirea notei de constatare, la sediul instituţiei de care aparţine echipa de control.
5.2.3. Întocmirea raportului de control
5.2.3.1. Valorificarea acţiunilor de control se face prin întocmirea de cãtre echipa de control a unui raport de control.
5.2.3.2. Raportul de control va fi structurat conform prevederilor prezentelor norme metodologice. Se întocmeşte în douã exemplare, în termen de maximum 5 zile lucrãtoare de la încheierea acţiunii de control. În cazuri excepţionale conducãtorul instituţiei care a dispus controlul poate decide prelungirea termenului de finalizare, cu respectarea prevederilor legale privind termenele de aplicare a unor sancţiuni. Aceste situaţii vor fi menţionate în textul raportului.
5.2.3.3. Raportul de control va fi ataşat la un dosar de control, care va fi structurat pe urmãtoarele secţiuni:
A. raportul de control şi adresa de înaintare a acestuia spre aprobare, precum şi corespondenţa ulterioarã legatã de acesta cu entitatea controlatã;
B. documentele administrative care au stat la baza efectuãrii acţiunii de control (ordin/dispoziţia de serviciu, tematica, referat de justificare, sesizãri, petiţii, reclamaţii etc.) şi lista anexelor din secţiunea C. În lista anexelor vor fi consemnate toate documentele din secţiunea C cu denumirea şi numãrul de pagini corespunzãtoare;
C. documentele anexã la raportul de control. Aceastã secţiune va fi structuratã pe subsecţiuni, corespunzãtor obiectivelor din tematica de control.
Dosarul de control se arhiveazã la nivelul structurii de control care a efectuat acţiunea de control.
5.2.3.4. La întocmirea raportului de control se vor respecta urmãtoarele reguli:
a) constatãrile acţiunii de control vor fi consemnate succint, cu trimitere la anexe acolo unde este cazul. Vor fi consemnate numai problemele pe care echipa de control le-a constatat. Pentru fiecare problemã se va menţiona actul normativ sau administrativ care nu a fost respectat sau a fost încãlcat, precizându-se în scris textul normei corespunzãtor. Se vor consemna, de asemenea, efectele iregularitãţii sau disfuncţionalitãţii;
b) concluziile vor fi exprimate în funcţie de constatãri şi vor fi sinteza acestora;
c) mãsurile propuse trebuie sã fie în concordanţã cu prevederile legale în vigoare. De asemenea, acestea trebuie sã fie în concordanţã cu constatãrile şi concluziile din raport. Mãsurile propuse vor fi proporţionale cu faptele, fezabile şi oportune.
5.2.3.5. Raportul de control va fi înaintat spre aprobare preşedintelui CNAS sau preşedintelui - director general al casei de asigurãri de sãnãtate, dupã caz.
5.2.3.6. Termenul pentru comunicarea implementãrii mãsurilor de cãtre entitatea controlatã este de 30 de zile calendaristice de la primirea raportului de control. Modelul raportului de control este prezentat în anexa nr. 11.
5.2.4. Finalizarea acţiunii de control
5.2.4.1. O acţiune de control se considerã ca fiind finalizatã dupã implementarea mãsurilor din raportul de control.
5.2.4.2. Urmãrirea implementãrii mãsurilor structurii de control care a efectuat acţiunea se realizeazã prin desemnarea unei persoane responsabile de cãtre conducãtorul structurii de control, pentru fiecare raport de control.
5.2.4.3. Dupã primirea confirmãrii implementãrii mãsurilor de cãtre entitatea controlatã, dosarul de control se va arhiva la nivelul structurii de control pe o perioadã de 3 ani şi la nivelul instituţiei de care aceasta aparţine, conform prevederilor legale în vigoare.
5.2.4.4. În cazul în care entitatea controlatã nu a transmis în termen legal stadiul implementãrii mãsurilor, conducãtorul structurii de control va face o notificare în scris cãtre aceasta. Dacã în termen de 3 zile lucrãtoare de la primirea notificãrii entitatea controlatã nu transmite stadiul implementãrii mãsurilor, conducãtorul structurii de control va notifica în scris despre acest fapt preşedintele CNAS sau, dupã caz, preşedintele - director general al casei de asigurãri de sãnãtate.
5.2.4.5. Refuzul entitãţilor controlate de a transmite stadiul implementãrii mãsurilor se sancţioneazã în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
5.2.4.6. Refuzul punerii în aplicare a mãsurilor atrage sancţiuni, în funcţie de entitatea controlatã, conform prevederilor legale în vigoare.
5.3. Raportarea periodicã a activitãţii efectuate
5.3.1. Lunar, trimestrial şi anual, structurile teritoriale transmit Corpului de control rapoarte cu privire la rezultatele activitãţii desfãşurate, în conformitate cu machetele de raportare trimise de cãtre Corpul de control, pânã la utilizarea sistemului informatic unic integrat. Rapoartele sunt semnate de conducãtorul structurii teritoriale de control şi aprobate de preşedintele - director general al casei de asigurãri de sãnãtate. Pe baza acestor rapoarte, Corpul de control va întocmi un raport centralizat privind activitatea de control, pe care îl va înainta preşedintelui CNAS.
5.3.2. Raportarea activitãţii de cãtre structurile teritoriale de control se va face pânã la data de 5 a fiecãrei luni pentru activitatea lunii anterioare.
5.4. Dispoziţii finale
5.4.1. Corpul de control al CNAS, în colaborare cu celelalte structuri teritoriale de control aflate în coordonare, va elabora Cadrul de obiective urmãrit în activitãţile de control, în baza cãruia se vor stabili tematicele de control ale structurilor teritoriale de control. Dupã aprobare de cãtre preşedintele CNAS, cadrul de obiective va fi publicat pe site-ul CNAS în termen de maximum 10 zile calendaristice de la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice şi va fi actualizat în funcţie de modificãrile legislative, organizatorice sau de altã naturã.
5.4.2. Anexele nr. 1-11 fac parte integrantã din prezentele norme metodologice.


ANEXA 1
la normele metodologice



LEGITIMAŢIE DE CONTROL
- model -

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE │
│ LEGITIMAŢIE DE CONTROL │
│ seria ...... nr. ........ │
│ ┌───────────┐ Numele ....................................................│
│ │ │ Prenumele .................................................│
│ │ │ Funcţia ...................................................│
│ │ │ Casa de Asigurãri de Sãnãtate .............................│
│ │ FOTO │ Act identitate: .......... seria ........ nr ..............│
│ │ │ Eliberat de ......................... la ..................│
│ │ │ Data eliberãrii legitimaţiei: .............................│
│ └───────────┘ │
│ Preşedinte CNAS/ │
│ Director Corp control │
│ L.S. Semnãtura titularului, │
│ │
│ │
│ Legitimaţia nu este transmisibilã. │
│──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────│
│Titularul legitimaţiei are acces la persoanele fizice şi juridice pentru efec-│
│tuarea controlului la furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispo- │
│zitive medicale, la persoanele fizice care au obligaţia sã vireze contribuţia │
│de asigurãri sociale de sãnãtate la casele de asigurãri de sãnãtate, în baza │
│prevederilor titlului VIII - Asigurãrile sociale de sãnãtate din Legea nr. │
│95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile│
│ulterioare, şi ale <>Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi│
│completãrile ulterioare, precum şi la persoanele fizice care beneficiazã de │
│concedii şi indemnizaţii şi persoanele juridice ai cãror salariaţi beneficiazã│
│de concedii şi indemnizaţii, potrivit Ordonanţei de urgenţã a Guvernului nr. │
│158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate,
│aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 399/2006 , cu modificãrile │
│şi completãrile ulterioare. De asemenea, titularul acestei legitimaţii are │
│urmãtoarele drepturi: │
│ - sã examineze orice înscrisuri şi sã solicite informaţiile necesare, verbal │
│sau în scris, în legãturã cu obiectivele controlate; │
│ - sã constate contravenţii şi sã aplice sancţiuni potrivit prevederilor │
│legale. │
│──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────│
│ VIZE │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│sem. ....../anul ...... sem. ....../anul ...... sem. ....../anul ...... │
├──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│sem. ....../anul ...... sem. ....../anul ...... sem. ....../anul ...... │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘




ANEXA 2
la normele metodologice

NORME METODOLOGICE
pentru stabilirea şi recuperarea sumelor încasate necuvenit de la
Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate de cãtre furnizorii
de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale


SECŢIUNEA 1
1. Furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale care au sau care au avut încheiate contracte cu casele de asigurãri de sãnãtate se supun, în termenul prevãzut de lege, controlului în scopul verificãrii concordanţei dintre datele prevãzute în raportãrile cãtre casele de asigurãri de sãnãtate şi cele din documentele primare existente la nivelul furnizorilor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale.
2. Organele de control pot solicita toate documentele considerate necesare pentru verificarea justificãrii serviciilor raportate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale şi plãtite de casele de asigurãri de sãnãtate.
3. Se considerã sume încasate necuvenit de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale orice sume primite de la casele de asigurãri de sãnãtate în baza unui contract de furnizare de servicii pentru care nu existã documente justificative care sã confirme realitatea serviciilor prestate de furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale. Documentele care stau la baza raportãrilor pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condiţiile în care sunt completate şi furnizeazã toate informaţiile prevãzute de normele legale în vigoare.
Documentele justificative trebuie sã cuprindã urmãtoarele elemente principale:
a) denumirea documentului;
b) denumirea şi, dupã caz, sediul unitãţii care întocmeşte documentul;
c) numãrul documentului şi data întocmirii acestuia;
d) menţionarea pãrţilor care participã la efectuarea operaţiunii (când este cazul);
e) conţinutul operaţiunii şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuãrii acesteia;
f) datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii efectuate;
g) numele şi prenumele, precum şi semnãturile persoanelor care rãspund de efectuarea operaţiunii, ale persoanelor cu atribuţii de control financiar preventiv şi ale persoanelor în drept sã aprobe operaţiunile respective, dupã caz;
h) alte elemente menite sã asigure consemnarea completã a operaţiunilor efectuate.

SECŢIUNEA a 2-a
1. Constatarea sumelor încasate necuvenit din fond de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale se face de cãtre structurile de control.
2. La procesul-verbal de constatare se vor anexa, în copie, toate documentele pe care echipa de control le-a luat în considerare şi care stau la baza constatãrilor privind sumele încasate necuvenit.

SECŢIUNEA a 3-a
1. Recuperarea sumelor încasate necuvenit din fond de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale se va face de cãtre casele de asigurãri de sãnãtate.
2. Sumele încasate necuvenit din fond de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sunt purtãtoare de obligaţii accesorii conform dispoziţiilor legale.
3. Debitele provenite din sumele încasate necuvenit din fond de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale se evidenţiazã distinct în contabilitatea caselor de asigurãri sociale de sãnãtate, în conturile de venituri şi de creanţe. Valoarea debitelor respective este constituitã din valoarea sumelor încasate necuvenit la care se adaugã obligaţiile accesorii aferente.


ANEXA 3
la normele metodologice

GHIDUL
privind controlul în sistemul asigurãrilor sociale de sãnãtate

1. Dispoziţii generale
1.1. Prezentul ghid reprezintã un ansamblu de reguli şi dispoziţii care stabilesc tipurile de control, specifice Corpului de control, respectiv structurilor teritoriale de control, inclusiv scopul, obiectivele, programarea, pregãtirea şi finalizarea acţiunilor de control, modul de exercitare a controlului şi limitele acestuia.
1.2. În raport cu etapele în care se deruleazã controlul, ghidul stabileşte coordonatele generale ale acestuia şi integrarea unei metodologii unitare în activitatea de control desfãşuratã de personalul împuternicit al structurilor de control.
2. Scopul şi obiectivele activitãţii de control
2.1. Activitatea de control a personalului care exercitã atribuţii în acest domeniu are drept scop protejarea intereselor asiguraţilor şi buna gestiune financiarã a fondului, prin:
a) evidenţierea şi aducerea la cunoştinţa entitãţii controlate a abaterilor şi faptelor care au generat încãlcarea reglementarilor legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate şi a consecinţelor produse de aceastã încãlcare;
b) determinarea entitãţilor controlate sã îşi însuşeascã şi sã respecte normele legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate;
c) cunoaşterea dinamicii şi a gradului de repetabilitate al aceloraşi fapte care contravin normelor legale, în vederea stabilirii periodicitãţii intervenţiilor pentru înlãturarea deficienţelor şi limitarea efectelor patrimoniale negative;
d) dispunerea mãsurilor adecvate în vederea restabilirii legalitãţii şi evaluarea impactului şi a eficienţei mãsurilor luate anterior;
e) conştientizarea entitãţii controlate prin prezentarea riscurilor induse de nerespectarea prevederilor care decurg din reglementãrile aplicabile propriei activitãţi şi a avantajelor posibile determinate de conformitatea cu legislaţia din domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
2.2. Stabilirea obiectivelor activitãţii de control reprezintã o fazã importantã în activitatea privind verificarea respectãrii legislaţiei de cãtre persoanele din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate care sunt supuse controlului caselor de asigurãri de sãnãtate exercitat prin structurile de control.
2.3. La stabilirea obiectivelor se vor avea în vedere rezultatelor activitãţii anterioare, informaţiile provenite de la asiguraţi, furnizorii de servicii medicale, medicamente si dispozitive medicale, contribuabili, case de asigurãri de sãnãtate, mass-media, de la alte autoritãţi, precum şi din constatãrile proprii.
3. Tipuri de control. Limite ale activitãţii de control
3.1. În realizarea funcţiilor, a scopurilor şi a obiectivelor stabilite prin actele normative de organizare şi funcţionare, personalul din cadrul structurilor de control exercitã, în mod permanent, controale cu caracter operativ, inopinat şi tematic.
3.2. Controlul operativ constã în verificarea, limitatã în timp şi sub raportul sferei de cuprindere, a unui furnizor de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, a unui contribuabil sau a unei case de asigurãri de sãnãtate, în vederea stabilirii existenţei sau inexistenţei unor încãlcãri ale reglementarilor legale aplicabile în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate. Controalele operative sunt controale neplanificate.
3.2.1. Obiectivele concrete urmãrite, de regulã, se referã la verificarea punctualã a respectãrii de cãtre entitatea controlatã a obligaţiilor ce îi revin conform prevederilor legale, verificarea conformitãţii serviciilor prestate de cãtre furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale sau, în cazul apariţiei unui pericol iminent, verificarea menţinerii/sistãrii activitãţii şi prestãrii serviciilor pânã la realizarea conformitãţii, precum şi alte verificãri dispuse de şeful ierarhic potrivit limitelor de competenţã.
3.2.2. Controlul operativ se caracterizeazã prin rapiditate, rigoare şi eficienţã şi nu poate fi transformat, în lipsa unor constatãri valorificabile, în control tematic sau de altã naturã. Controlul operativ poate fi însã inclus în controlul tematic, prin adãugarea obiectivelor urmãrite la tematica de bazã.
3.2.3. Controlul operativ se dispune de preşedintele CNAS sau de preşedintele - director general al casei de asigurãri de sãnãtate.
3.3. Controlul inopinat constã în verificarea punctualã a unei stãri, situaţii sau consecinţe determinate de încãlcarea directã de cãtre entitatea controlatã a unei reglementãri, care lezeazã interesele legitime ale unui partener din sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate. Controalele inopinate sunt controale neplanificate.
3.3.1. Controlul inopinat este un control impus, de regulã, de o reclamaţie, sesizare, petiţie provenitã de la un partener din sistem, mass-media ori de la alte autoritãţi sau din dispoziţia preşedintelui CNAS ori a preşedintelui - director general, dupã caz.
3.3.2. Sunt considerate controale inopinate: controlul-ţintã, controlul de necesitate şi controlul de conformitate efectuate pentru stabilirea corespondenţei dintre conţinutul şi limitele documentelor prevãzute în actele normative şi activitatea propriu-zisã a entitãţii controlate.
3.4. Controlul tematic este controlul programat, cu obiective expres stabilite şi cu o duratã determinatã, menit sã asigure verificarea conformitãţii cu normele aplicabile în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate. Controalele tematice acoperã un numãr limitat de domenii din cele reglementate de legislaţia privind asigurãrile sociale de sãnãtate.
3.4.1. Controlul tematic se executã pe baza planului anual de control al structurilor de control şi se realizeazã, de regulã, de o echipã formatã din persoane cu specializãri diferite pentru acoperirea întregii problematici supuse acestei activitãţi.
3.4.2. Entitãţile controlate vor fi anunţate printr-o notificare scrisã cu privire la acţiunea de control tematic ce urmeazã a fi întreprinsã, cu cel puţin 7 zile calendaristice înainte de efectuarea acesteia.
3.4.3. Entitãţilor controlate le vor fi aduse la cunoştinţã perioada supusã controlului, tematica de control, precum şi perioada în care se va desfãşura acţiunea şi li se va solicita desemnarea unor reprezentanţi, care pe toata durata controlului sã rãspundã solicitãrilor echipei de control.
3.5. Activitatea de control, indiferent de scopul, de obiectivele stabilite şi de tipul de control preconizat, este supusã unor condiţionãri şi limitãri, determinate, în principal, de:
a) competenţele stabilite prin actele normative de organizare şi funcţionare ale CNAS şi ale caselor de asigurãri de sãnãtate;
b) obligativitatea respectãrii principiilor ingerinţei minime în activitatea entitãţii controlate şi a prezumţiei de nevinovãţie a personalului care acţioneazã în structurile de conducere sau de execuţie ale acesteia;
c) obiectul de activitate şi obiectul contractului sau obligaţia stabilitã de lege faţã de CNAS ori casa de asigurãri de sãnãtate pentru entitatea controlatã.
3.6. În cazul în care în acţiunile de control se constatã fapte a cãror cercetare nu este de competenţa structurilor de control, echipele de control vor consemna cele constatate şi vor sesiza autoritãţile competente.
4. Efectuarea controlului. Etape de desfãşurare. Caracterizare generalã
4.1. Activitatea de control se realizeazã în urmãtoarele etape:
4.1.1. prezentarea iniţialã, în cadrul cãreia unui reprezentant autorizat al entitãţii controlate i se comunicã:
a) echipa de control;
b) obiectivele avute în vedere;
c) perioada preconizatã de desfãşurare, sub rezerva prelungirii acesteia din motive obiective, în raport cu natura sau caracterul unor constatãri care impun o astfel de prelungire;
4.1.2. controlul propriu-zis, care se executã prin verificarea concretã a existenţei conformitãţii operaţiunilor şi serviciilor, pe bazã de documente, observare şi raţionament, prin utilizarea tehnicilor şi instrumentelor specifice;
4.1.3. finalizarea acţiunii de control, materializatã în constatãri concrete ale faptelor în legãturã cu fiecare dintre obiectivele avute în vedere şi aplicarea de sancţiuni contravenţionale, în condiţiile legii.
5. Valorificarea actelor de control
5.1. Actele de control încheiate în urma finalizãrii acţiunii de control, pentru a-şi produce efectele, urmeazã sã fie valorificate prin punerea în aplicare a mãsurilor stabilite.
5.2. Actele de control pot fi supuse procedurilor de contestare conform prevederilor legale în vigoare.
5.3. Pentru pagubele cauzate în activitatea de control, ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzãtoare a atribuţiilor, personalul cu atribuţii de control rãspunde potrivit dispoziţiilor legale in vigoare.
6. Dispoziţii tranzitorii şi finale
6.1. Prevederile prezentului ghid se completeazã cu reglementãrile specifice din actele normative privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate, precum şi cu celelalte dispoziţii legale aplicabile activitãţii de control.


ANEXA 4
la normele metodologice

CODUL DE CONDUITĂ
al personalului cu atribuţii de control din sistemul de
asigurãri sociale de sãnãtate

SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale

1. Personalul cu atribuţii de control din cadrul structurilor de control exercitã prerogativele de putere publicã pentru realizarea atribuţiilor în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în actele normative de organizare şi funcţionare proprii, cu prevederile specifice din <>Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicatã, cu reglementãrile din legislaţia asigurãrilor sociale de sãnãtate şi cu principiile şi normele stabilite prin prezentul cod de conduitã.
2. În sensul prevederilor prezentului cod de conduitã, personalul cu atribuţii de control este constituit din funcţionari publici cu pregãtire corespunzãtoare care exercitã atribuţii de verificare sau control, în baza unei împuterniciri date în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 2-a
Principii şi reguli aplicabile actului de control - caracteristici şi particularitãţi

1. În înţelesul prezentului cod de conduitã, controlul reprezintã o activitate legalã, necesarã şi utilã, exercitatã cu obiectivitate şi imparţialitate, destinatã menţinerii sau restabilirii echilibrului dintre dispoziţiile normative aplicabile domeniului asigurãrilor sociale de sãnãtate şi modul concret în care acţioneazã entitatea controlatã sau structurile sale interne şi personalul acestora în acel domeniu.
2. Controlul are ca scop obţinerea de date şi informaţii concludente ale cãror analizã, prelucrare şi interpretare sã permitã evaluarea corectã a nivelului de respectare a obligaţiilor din domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate, stabilite în sarcina entitãţii controlate.
3. Actul de control este guvernat de urmãtoarele principii:
a) legalitatea - principiul potrivit cãruia orice acţiune de verificare sau control poate fi efectuatã dacã este prevãzutã de lege sau de un alt act normativ aplicabil domeniului asigurãrilor sociale de sãnãtate;
b) oficialitatea - principiul care impune ca orice acţiune de verificare sau control sã se execute în temeiul unei împuterniciri exprese;
c) regularitatea - principiul conform cãruia actul de verificare sau control sã se desfãşoare la intervale rezonabile de timp, în aşa fel încât sã asigure cunoaşterea şi stabilirea modului în care entitatea controlatã îşi îndeplineşte obligaţiile legale şi sã nu afecteze activitatea normalã a acesteia;
d) egalitatea de tratament - principiul care instituie garanţia cã personalul împuternicit cu atribuţii de verificare sau control îşi exercitã îndatoririle cu respectarea normelor şi regulilor deontologice faţã de toate entitãţile controlate;
e) confidenţialitatea - principiul care obligã personalul cu atribuţii de verificare sau control sã nu divulge date, documente sau orice alte informaţii, precum şi identitatea persoanelor care au formulat reclamaţii, sesizãri sau petiţii, cu excepţia îndatoririlor care decurg din procedurile judiciare;
f) profesionalism - principiul care presupune exercitarea cu competenţã, responsabilitate, eficienţã, conştiinciozitate şi corectitudine a activitãţii de cãtre personalul cu atribuţii de control;
g) integritatea - principiul conform cãruia personalul cu atribuţii de control este obligat sã îşi îndeplineascã îndatoririle cu bunã-credinţã, sã respingã orice încercare de influenţare sau de deturnare de la obiectivele şi scopul acţiunii, sã nu pretindã şi sã nu primeascã, în nicio împrejurare, bani ori alte foloase sau promisiuni de astfel de daruri pentru tãinuirea rezultatelor reale ale activitãţii de control sau pentru avantajarea, în orice mod, a entitãţii controlate;
h) obiectivitatea şi imparţialitatea - principii care obligã personalul cu atribuţii de verificare şi control sã îndeplineascã acţiunea propriu-zisã, sã constate şi sã dispunã mãsurile, pe baza datelor şi documentelor examinate şi susţinute de acestea, cu eliminarea interpretãrilor personale, subiective, nesusţinute şi pãrtinitoare, în dezacord cu realitatea;
i) consecvenţa şi proporţionalitatea - principii care impun personalului cu atribuţii de control sã dispunã mãsuri cu conţinut şi consecinţe corespunzãtoare încãlcãrilor sau nerespectãrilor reglementãrilor legale şi sã asigure corespondenţa dintre gravitatea faptelor şi sancţiunile aplicate.
4. Controlul, ca activitate necesarã şi utilã, se defineşte prin urmãtoarele caracteristici:
a) unicitatea - un domeniu de activitate este supus unei singure proceduri de control; repetarea acesteia este determinatã de existenţa indiciilor privind sãvârşirea unor încãlcãri ale reglementãrilor legale de cãtre entitatea controlatã sau de necesitatea verificãrii îndeplinirii mãsurilor dispuse printr-un control anterior;
b) diversitatea - efectuarea controlului asupra acelor domenii de activitate ale entitãţii controlate susceptibile sã conţinã sau sã dezvolte riscuri de neconformitate cu normele specifice sistemului de asigurãri sociale de sãnãtate;
c) specialitatea - controlul se efectueazã numai în domeniul de competenţã al CNAS şi al caselor de asigurãri de sãnãtate;
d) periodicitatea - controlul se efectueazã conform programãrii stabilite, pentru a nu perturba activitatea normalã a entitãţii controlate şi, în acelaşi timp, pentru a nu îi permite acesteia sã încalce obligaţiile legale în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.

SECŢIUNEA a 3-a
Drepturile şi îndatoririle personalului cu atribuţii de control

1. În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul cu atribuţii de control este obligat sã cunoascã, sã respecte şi sã aplice urmãtoarele:
a) reglementãrile legale în vigoare care stabilesc competenţele şi coordonatele activitãţii structurilor de control din care face parte personalul cu atribuţii de control, drepturile şi îndatoririle personalului, precum şi sancţiunile aplicabile în cazul încãlcãrii sau nerespectãrii dispoziţiilor legale;
b) regulile, procedurile, uzanţele, normele tehnice elaborate şi adoptate, potrivit legii, utilizate în activitatea entitãţii controlate.
2. Personalul cu atribuţii de control este obligat, la începerea acţiunii, sã prezinte reprezentantului entitãţii controlate împuternicirea expresã (ordinul/decizia de serviciu şi legitimaţia) care confirmã desemnarea pentru efectuarea controlului şi obiectivele controlului.
3. Personalul cu atribuţii de control este obligat sã se documenteze asupra activitãţii ori principalelor activitãţi îndeplinite de entitatea controlatã, sã obţinã date relevante despre punctele de lucru utilizate de ea, sã se informeze asupra corespondenţei dintre obiectul/obiectele de activitate cuprins/cuprinse în actul de înfiinţare şi activitatea propriu-zisã, sã solicite sau, dupã caz, sã i se prezinte înscrisuri, copii şi orice alte documente care au legãturã cu controlul.
4. Personalul cu atribuţii de control este obligat sã pãstreze confidenţialitatea documentelor, materialelor şi altor înscrisuri obţinute în timpul controlului şi va proceda în mod corespunzãtor pentru ducerea la îndeplinire a acestei obligaţii.
5. Personalul cu atribuţii de control are acces la toate entitãţile prevãzute de prezentul ordin ca fiind pasibile de control, în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate.
6. Pentru clarificarea unor probleme specifice care presupun cunoştinţe de specialitate din diverse domenii de activitate (tehnic, tehnologic, juridic şi altele asemenea), personalul cu atribuţii de control poate cere sprijinul unor specialişti.
7. Personalul cu atribuţii de control are obligaţia sã îşi fundamenteze constatãrile, concluziile şi mãsurile atât pe bazã de documente şi informaţii, cât şi pe baza datelor provenite de la structurile entitãţii controlate şi a celor rezultate din analiza directã şi evaluãrile fãcute de personalul implicat în activitãţile supuse controlului.
8. Personalul cu atribuţii de control are dreptul sã solicite reprezentantului entitãţii controlate înscrisurile, documentele sau materialele care conţin date relevante în legãturã cu obiectul controlului şi sã cearã sã i se punã la dispoziţie copii ale acestora, pentru fundamentarea constatãrilor şi mãsurilor dispuse.
9. Personalul cu atribuţii de control este îndreptãţit şi are, în acelaşi timp, obligaţia sã asculte explicaţiile angajaţilor cu funcţii de conducere sau execuţie din cadrul entitãţii controlate, în legãturã cu obiectul controlului, în scopul asigurãrii finalizãrii controlului şi fundamentãrii corespunzãtoare a constatãrilor şi mãsurilor dispuse.
10. Personalul cu atribuţii de control este obligat sã manifeste imparţialitate în activitatea desfãşuratã şi sã nu întreprindã vreo acţiune de verificare sau control, dacã, în raporturile cu reprezentanţii sau cu ceilalţi membri ai entitãţii controlate, se aflã într-o situaţie de conflict de interese. Este considerat persoanã care are un interes membrul echipei de control, care:
a) beneficiazã, direct sau prin persoane interpuse, de serviciile, produsele, lucrãrile sau fondurile entitãţii controlate;
b) este, direct sau prin persoane interpuse, acţionar, deţinãtor de pãrţi sociale, fondator, administrator, cenzor, beneficiar al unei sponsorizãri sau al altei liberalitãţi din partea entitãţii controlate ori a reprezentanţilor acesteia.
11. Încãlcarea dispoziţiilor legale şi a prevederilor prezentului cod de cãtre personalul cu atribuţii de control constituie, dupã caz, abatere disciplinarã, contravenţie sau infracţiune şi poate atrage rãspunderea în condiţiile legii.
12. Persoanele însãrcinate cu activitãţi de control pot fi fãcute rãspunzãtoare de fapte privind încãlcarea prezentului cod numai dacã acestea sunt comise în activitatea de control propriu-zisã.
13. În activitatea desfãşuratã, personalul cu atribuţii de control beneficiazã de prezumţia de nevinovãţie. În cazul în care entitatea controlatã sau o persoanã din cadrul acesteia apreciazã existenţa unor abateri ale echipei de control sau ale unor membri ai acesteia, are obligaţia de a aduce probe în sprijinul afirmaţiilor fãcute.
14. Instituţia din care face parte o persoanã cu atribuţii de control are obligaţia de a apãra drepturile persoanei respective conform dispoziţiilor legale.
15. Prevederile prezentului cod se completeazã, de drept, cu reglementãrile generale sau cele cu caracter special din <>Legea nr. 188/1999 , republicatã, cu reglementãrile specifice din actele normative de organizare şi funcţionare ale CNAS şi caselor de asigurãri de sãnãtate.


ANEXA 5
la normele metodologice

PROCES-VERBAL DE CONSTATARE

1. Serveşte ca document obligatoriu în care sunt consemnate constatãrile echipei de control la încheierea efectuãrii unei acţiuni de control.
2. Se întocmeşte în douã exemplare de cãtre echipa de control şi se semneazã de cãtre reprezentaţii autorizaţi ai entitãţii controlate.
3. Se înregistreazã la entitatea controlatã.
4. Se arhiveazã la entitatea controlatã (exemplarul 1) şi la structura de control (exemplarul 2) în secţiunea C a dosarului de control.



- MODEL -
CAS ..................
Nr. .... din ......

PROCES-VERBAL DE CONSTATARE

Subsemnaţii ..................(membrii echipei de control).................,
în baza ..........(temeiul legal)................... şi a Ordinului/Dispoziţiei
nr. ...... din ...., am efectuat în perioada ................... o acţiune de
control la ............(date de identificare a entitãţii controlate)...........

Tematica acţiunii de control:
1. ............................................................;
2. ............................................................;
3. ............................................................;
4. ............................................................;
5. ............................................................;
...............................................................;
n. ............................................................;

Perioada controlatã: .........................................
Documente şi operaţiuni controlate:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
Pentru perioada verificatã conducerea ............(entitãţii controlate)....
...................................... a fost asiguratã de:
...............................................................
................................................................
................................................................
................................................................
În urma efectuãrii controlului, cu rezerva cã responsabilitatea pentru
veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate la raport revine ........,
echipa de control face urmãtoarele

CONSTATĂRI:
1. Obiectivul 1.............................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
2. Obiectivul 2.............................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
3. Obiectivul 3.............................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
4. Obiectivul 4.............................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
n. Obiectivul n.............................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
Prezentul proces-verbal de constatare a fost întocmit în douã exemplare, din
care unul rãmâne la .........(entitatea controlatã)........ şi unul la echipa
de control.

Echipa de control, Reprezentanţi ai entitãţii controlate,
................... ......................................
................... ......................................
................... ......................................




ANEXA 6
la normele metodologice

NOTĂ DE CONSTATARE

1. Serveşte ca document obligatoriu în care sunt consemnate constatãrile echipei de control la încheierea efectuãrii unei acţiuni de control, în condiţiile în care nu existã un reprezentant autorizat al entitãţii controlate.
2. Se întocmeşte în douã exemplare de cãtre echipa de control cãtre membrii echipei.
3. Se înregistreazã la instituţia care a dispus acţiunea de control.
4. Se arhiveazã la structura de control (exemplarul 1) în secţiunea C a dosarului de control şi la entitatea controlatã (exemplarul 2).
5. La nota de constatare trebuie sa fie anexatã o minutã prin care se consemneazã lipsa unui reprezentat autorizat al entitãţii controlate.



- MODEL -

CAS ........................
Nr. .... din ......

NOTĂ DE CONSTATARE

Subsemnaţii ..................(membrii echipei de control).................,
în baza ..........(temeiul legal)................... şi a Ordinului/Dispoziţiei
nr. ...... din ...., am efectuat în perioada ................... o acţiune de
control la ............(date de identificare a entitãţii controlate)...........

Tematica acţiunii de control:
1. ............................................................;
2. ............................................................;
3. ............................................................;
4. ............................................................;
5. ............................................................;
...............................................................;
n. ............................................................;

Perioada controlatã: .........................................
Documente şi operaţiuni controlate:
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
............................................................................
În urma efectuãrii controlului, cu rezerva cã responsabilitatea pentru
veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate la raport revine ........,
echipa de control face urmãtoarele

CONSTATĂRI:
1. Obiectivul 1.............................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
2. Obiectivul 2.............................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
3. Obiectivul 3.............................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
4. Obiectivul 4.............................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
n. Obiectivul n.............................................................
................................................................................
................................................................................
...............................................................................;
Prezenta notã de constatare a fost întocmitã în douã exemplare, din
care unul va fi transmis la .........(entitatea controlatã)........ şi unul
rãmâne la echipa de control.

Echipa de control,
..........................
..........................
..........................




ANEXA 7
la normele metodologice

Procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor în domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate



Model de formular-tip

CASA NAŢIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
Casa de Asigurãri de Sãnãtate ......................

PROCES-VERBAL
de constatare şi sancţionare a contravenţiilor în
domeniul asigurãrilor sociale de sãnãtate nr. ...........
Încheiat în ziua ... luna ....... anul .....

Agenţii constatatori ..........(funcţia).............., având calitatea
de ......................... în cadrul ......................, împuterniciţi cu
legitimaţia nr. ......, în urma controlului efectuat la ................., am
constatat:*)
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................

Faptele de mai sus constituie contravenţii prevãzute la art. 305 din Legea
nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi
completãrile ulterioare, sancţionate potrivit dispoziţiilor art. 306, respectiv
la <>art. 47 din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile
şi indemnizaţiile de asigurãri sociale de sãnãtate, aprobatã cu modificãri şi
completãri prin <>Legea nr. 399/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare,
sancţionate potrivit dispoziţiilor art. 48.
Faptele au fost constatate în ziua de ......, ora ...., locul ............ .
Faptele se sancţioneazã cu .................., conform art. 5 alin. .....
lit. ... din <>Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr. 180/2002,
cu modificãrile şi completãrile ulterioare, <>art. 306 din Legea nr. 95/2006 , cu
modificãrile şi completãrile ulterioare, şi art. 48 din Ordonanţa de urgenţã a
Guvernului nr. 158/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr.
399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
De sãvârşirea acestor fapte se face vinovat contravenientul:
A. ......................., în calitate de persoanã juridicã, cu sediul în
.........., cod fiscal ........., J......./........., cod unic de înregistrare
(CUI) .............., reprezentatã prin .............., funcţia .............,
legitimaţia seria ...... nr. ......., eliberatã de .............. la data
de ..............;
B. ......................, în calitate de persoanã fizicã, cu domiciliul
în ........................, legitimat cu B.I./C.I. seria. ......
nr. .............., eliberat/eliberatã de ............ la data de ........,
CNP ............, având ocupaţia ............ la ........... .

Agenţi constatatori, Contravenient,
.................. ..............

Alte menţiuni: obiecţii ale contravenientului:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
S-au constatat urmãtoarele fapte şi s-au luat mãsuri cu caracter obligatoriu:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
Contravenientul nu este de faţã/refuzã/nu poate sã semneze procesul-verbal.
Amenda contravenţionalã menţionatã la <>art. 306 din Legea nr. 95/2006 , cu
modificãrile şi completãrile ulterioare, se achitã integral în contul
.................... la Trezoreria ..............(din raza de domiciliu a
contravenientului)......... şi se face venit la bugetul de stat.
Amenda contravenţionalã menţionatã la art. 48 din Ordonanţa de urgenţã a
Guvernului nr. 158/2005, aprobatã cu modificãri şi completãri prin Legea nr.
399/2006, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se achitã integral în
contul .......... la Trezoreria ...........(din raza de domiciliu a
contravenientului).............. şi se face venit la bugetul Fondului naţional
unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
Contravenientul se angajeazã/nu se angajeazã sã achite jumãtate din minimul
amenzii, adicã .......... lei, în cel mult 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor sau, dupã caz,
a comunicãrii prezentului proces-verbal, şi sã prezinte în acelaşi termen
chitanţa agentului constatator sau organului din care face parte acesta.
Odatã cu sancţiunea s-a dispus şi confiscarea a:
...............................................................................
...............................................................................
...............................................................................
bunuri menţionate în anexa care face parte integrantã din prezentul
proces-verbal.
De asemenea, chitanţa achitãrii integrale a amenzii va fi înaintatã
agentului constatator sau organului din care face parte acesta, .............,
însoţitã de copia procesului-verbal, în termen de 15 zile calendaristice de la
data încheierii sau, dupã caz, a comunicãrii prezentului proces-verbal.
În caz de neachitare la termenul stabilit, se va proceda la executarea
silitã, conform prevederilor legale.
Împotriva prezentului proces-verbal, care ţine loc şi de înştiinţare de
platã, se poate face plângere în termen de 15 zile calendaristice de la data
încheierii ori, dupã caz, a comunicãrii acestuia.
Plângerea va fi însoţitã de copia procesului-verbal şi se va depune la Casa
de Asigurãri de Sãnãtate ............, care are obligaţia de a o înainta spre
soluţionare judecãtoriei în a cãrei razã teritorialã a fost sãvârşitã
contravenţia şi/sau poate fi depusã direct la judecãtoria în a cãrei razã
teritorialã a fost sãvârşitã contravenţia.
Prezentul proces-verbal s-a întocmit în douã exemplare, dintre care unul s-a
înmânat personal/comunicat, prin afişare la domiciliul sau la sediul
contravenientului/prin poştã, cu aviz de primire.

Agenţi constatatori, Contravenient,
.................. ..............

La încheierea prezentului proces-verbal a fost de faţã ..................,
în calitate de martor, domiciliat în .................., str. ..................
nr. ...., judeţul (sectorul) ..........., legitimat cu B.I./C.I. seria ......
nr. ......, eliberat/eliberatã de ............, CNP ................ .

Data ......... Semnãtura martorului .............

Motivele încheierii procesului-verbal fãrã martor:
..................................................
(sunt singur/sunt însoţit de agenţi constatatori)



-------
*) Se descriu contravenţia, articolul de lege încãlcat şi împrejurãrile în care a fost sãvârşitã.


ANEXA 8
la normele metodologice

SOLICITARE

1. Serveşte ca document prin care echipa de control se adreseazã entitãţii controlate în vederea obţinerii unor documente, facilitãrii accesului în anumite locaţii, asigurãrii sprijinului unor persoane din cadrul entitãţii controlate etc.
2. Se întocmeşte în douã exemplare de cãtre echipa de control şi se înregistreazã la entitatea controlatã.
3. Se arhiveazã la entitatea controlatã (exemplarul 1) şi la structura de control (exemplarul 2) în secţiunea C a dosarului de control.



- MODEL -

CAS...............................
Structura de control .......................
Nr. ................ din ...............

SOLICITARE

Subsemnaţii .............(membrii echipei de control)................,
în baza .......(temeiul legal)........... şi a Ordinului/Dispoziţiei nr.
......... din ........., aflaţi în control la ..........(date de identificare
a entitãţii controlate)......, în vederea asigurãrii unei bune desfãşurãri a
acţiunii de control, vã rugãm sã daţi curs urmãtoarelor solicitãri:
1. ........................................................................
Termen: ...............................................
2. ........................................................................
Termen: ...............................................
3. ........................................................................
Termen: ...............................................
...........................................................................
n. ........................................................................
Termen: ...................................

Echipa de control Confirmare de primire
............... (semnãtura şi ştampila entitãţii controlate)
............... ......................................
...............
...............




ANEXA 9
la normele metodologice

MINUTĂ

1. Serveşte ca document prin care echipa de control consemneazã o situaţie, stare de fapt, constatare etc. pentru care este necesarã confirmarea imediatã.
2. Se întocmeşte într-un singur exemplar şi se semneazã de membrii echipei de control şi, dupã caz, de:
- reprezentanţii entitãţii controlate;
- personalul desemnat de reprezentanţii autorizaţi ai entitãţii controlate sã însoţeascã membrii echipei de control;
- persoane din cadrul entitãţii controlate care sunt implicate în cele consemnate;
- terţe persoane care confirmã cele consemnate în minutã.
3. Se arhiveazã la structura de control în secţiunea C a dosarului de control.



- MODEL -

CAS..........................
Structura de control .......................

MINUTĂ

Subsemnaţii ............(membrii echipei de control).................,
în baza ...........(temeiul legal)............ şi a Ordinului/Dispoziţiei nr.
......... din ........., aflaţi în control la ..........(date de identificare a
entitãţii controlate)........., consemnãm prin prezenta urmãtoarele:
1. .........................................................................
2. .........................................................................
3. .........................................................................
4. .........................................................................
............................................................................
n. .........................................................................

Echipa de Control, Pentru conformitate
......... ............
......... ............
......... ............




ANEXA 10
la normele metodologice

NOTĂ DE RELAŢII

1. Serveşte ca document prin care echipa de control solicitã informaţii de la o persoanã din entitatea controlatã.
2. Se întocmeşte în douã exemplare şi se semneazã de membrii echipei de control şi de persoana cãreia i se adreseazã.
3. Un exemplar rãmâne la persoana chestionatã (exemplarul 1) şi alt exemplar (exemplarul 2) se arhiveazã la structura de control în secţiunea a III-a a dosarului de control, împreunã cu rãspunsul persoanei chestionate. Ambele documente au caracter confidenţial.



- MODEL -

CAS ..............................
Structura de control ..........................

NOTĂ DE RELAŢII

Subsemnaţii ...........(membrii echipei de control)...................,
în baza ..........(temeiul legal)............ şi a Ordinului/Dispoziţiei nr.
...... din ...., aflaţi în control la ........(date de identificare a entitãţii
controlate)........, solicitãm de la ................(persoana chestionatã -
nume, prenume şi funcţia deţinutã în cadrul entitãţii controlate)............
rãspunsuri/precizãri la urmãtoarele:
1. ........................................................................
2. ........................................................................
3. ........................................................................
4. ........................................................................
...........................................................................
n. Dacã mai aveţi ceva de adãugat.

Termen: ............................
(data şi ora)

Rãspunsurile vor fi formulate în scris, în douã exemplare. La rãspunsuri vã
rugãm sã anexaţi copii conforme de pe documente care sã vã susţinã afirmaţiile.
Rãspunsurile împreunã cu anexele vor fi numerotate şi semnate pe fiecare paginã
de dumneavoastrã şi de membrii echipei de control.
Atât prezenta notã de relaţii, cât şi rãspunsul dumneavoastrã sunt documente
confidenţiale.

Echipa de control, Am primit nota de relaţii.
.............. ........................
.............. (nume, prenume, funcţia)
.............. ....................
Data şi ora
................




ANEXA 11
la normele metodologice



- MODEL -

CNAS/CAS .........................
Structurã de control Aprobat
Preşedinte,
CNAS/CAS
Avizat
Conducãtorul structurii de control
.....................

RAPORT DE CONTROL
privind ....................

Subsemnaţii......................., în baza Ordinului/Dispoziţiei nr. ......
din..........., am efectuat în perioada ...... controlul ............ .

Tematica acţiunii de control:
1. ......................................................;
2. ......................................................;
3. ......................................................;
.........................................................;
n. ......................................................;
Perioada controlatã: ....................................
Documente şi operaţiuni controlate:
.........................................................
.........................................................
.........................................................
.........................................................

Pentru perioada verificatã conducerea ..........(entitãţii controlate).....
.................................... a fost asiguratã de:
...........................................................
...........................................................
...........................................................
...........................................................

În urma efectuãrii controlului, cu rezerva cã responsabilitatea pentru
veridicitatea înscrisurilor şi a documentelor anexate la raport revine
............................., echipa de control face urmãtoarele

CONSTATĂRI:
1. Obiectivul 1 .........................................................;
2. Obiectivul 2 .........................................................;
3. Obiectivul 3 .........................................................;
4. Obiectivul 4 .........................................................;
n. Obiectivul n .........................................................

CONCLUZII:
1. ......................................................;
2. ......................................................;
3. ......................................................;
4. ......................................................;
x. .......................................................

MĂSURI:
1. ......................................................;
2. ......................................................;
3. ......................................................;
4. ......................................................;
y. ......................................................;

..........va raporta implementarea mãsurilor şi le va prezenta cãtre .......
şi.................., în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea
prezentului raport de control.

Echipa de control,
.................
.................



-------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016