Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
NORME METODOLOGICE din 28 august 2025 privind degrevarea parţială de normă didactică de predare şi stabilirea obligaţiei de predare a personalului didactic de predare care ocupă funcţii de conducere, îndrumare şi control în învăţământul preuniversitar de stat în anul şcolar 2025-2026
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 810 din 1 septembrie 2025
──────────
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 703 din 28 august 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 810 din 1 septembrie 2025.
──────────
ART. 1
Prezentele norme metodologice reglementează degrevarea parţială de normă didactică de predare şi stabilirea obligaţiei de predare pentru personalul didactic de predare care ocupă funcţii de conducere, îndrumare şi control în învăţământul preuniversitar de stat în anul şcolar 2025-2026.
ART. 2
(1) Directorii unităţilor de educaţie extraşcolară, caselor corpului didactic, centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională, precum şi ai centrelor de excelenţă efectuează 14 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(2) Directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat de nivel antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional şi postliceal efectuează 10 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii, dacă unitatea de învăţământ îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:
a) are cel puţin 25 de formaţiuni de studiu;
b) are între 10 şi 24 de formaţiuni de studiu şi cel puţin 10 clase din învăţământul primar şi/sau grupe din învăţământul antepreşcolar/preşcolar;
c) are cel puţin 5 structuri şcolare arondate;
d) are cel puţin 20 de formaţiuni de studiu, precum şi internat şi/sau cantină;
e) are cel puţin 4 niveluri de şcolarizare dintre următoarele: antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, postliceal;
f) este unitate de învăţământ special cu cel puţin 16 formaţiuni de studiu.
(3) Directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat de nivel antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional şi postliceal care funcţionează cu un număr de formaţiuni de studiu cuprins între 5 şi 9 inclusiv efectuează 14 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(4) Directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat care funcţionează cu un număr de formaţiuni de studiu mai mic decât 5 efectuează integral norma didactică de predare.
(5) Directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat de nivel antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal, care nu se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la alin. (1)-(4), efectuează 12 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(6) Directorii adjuncţi ai unităţilor de educaţie extraşcolară şi ai centrelor judeţene de resurse şi asistenţă educaţională/Centrului Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională efectuează 16 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(7) Directorii adjuncţi ai unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat de nivel primar, gimnazial, liceal, profesional sau postliceal efectuează 12 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
(8) Personalul didactic de predare care ocupă funcţii de conducere, îndrumare şi control din inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti efectuează 10 ore/săptămână în specializarea/specializările dobândită/dobândite prin studii.
ART. 3
(1) În vederea participării la procesul de monitorizare şi evaluare a calităţii sistemului de învăţământ, federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar desemnează maximum 170 de persoane care beneficiază de degrevare parţială, în limita a maximum 90 de norme/posturi didactice la nivel naţional.
(2) Atribuţiile persoanelor prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:
a) participarea în grupuri de lucru pentru elaborarea proiectelor de acte normative şi/sau administrative cu caracter normativ în domeniul învăţământului preuniversitar;
b) participarea la activităţi de monitorizare privind activităţile de mobilitate a personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar;
c) participarea la activităţi de monitorizare privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate în învăţământul preuniversitar;
d) participarea la activităţi de monitorizare privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor de acordare a gradaţiei de merit în învăţământul preuniversitar;
e) participarea la activităţi de monitorizare privind organizarea şi desfăşurarea concursurilor pentru ocuparea funcţiilor de conducere din instituţiile sau din unităţile de învăţământ preuniversitar;
f) participarea, în calitate de observatori, în consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ, unităţilor de educaţie extraşcolară şi inspectoratelor şcolare;
g) participarea în comisii de dialog social, comisii paritare, comisii tehnice, la nivel local, judeţean, regional sau naţional;
h) participarea la negocierea contractului colectiv de muncă, la nivel judeţean sau naţional;
i) participarea în comitetele locale de dezvoltare a parteneriatului social;
j) participarea la lucrările comisiilor de cercetare a presupuselor abateri disciplinare săvârşite de salariaţii membri de sindicat din unităţile de învăţământ preuniversitar;
k) participarea la şedinţele/instruirile cu personalul de conducere, îndrumare şi control, personalul didactic sau personalul administrativ din învăţământul preuniversitar;
l) participarea, cu statut de observator, la activităţile de evaluare externă, în vederea autorizării, acreditării şi evaluării periodice a unităţilor de învăţământ preuniversitar.
(3) Persoanele prevăzute la alin. (1), care beneficiază de degrevare parţială, pot desfăşura una sau mai multe dintre activităţile prevăzute la alin. (2) şi, în vederea verificării şi monitorizării modului de îndeplinire a acestor activităţi, au obligaţia de a depune lunar un raport de activitate la filialele judeţene ale federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar.
(4) Semestrial, preşedinţii filialelor judeţene prevăzute la alin. (3) depun la inspectoratele şcolare un raport de monitorizare care să exprime, la nivel judeţean, modul de îndeplinire a atribuţiilor prevăzute la alin. (2).
(5) Preşedinţii federaţiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar depun semestrial, la Unitatea de Politici Publice „România Educată“ din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, rapoarte de monitorizare care să exprime, la nivel naţional, modul de îndeplinire a atribuţiilor prevăzute la alin. (2).
(6) Lista nominală a persoanelor prevăzute la alin. (1) şi obligaţia de predare pentru fiecare persoană se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei şi cercetării.
ART. 4
Inspectoratele şcolare au obligaţia de a monitoriza aplicarea prevederilor art. LIX alin. (2) şi (3) din Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare.
ART. 5
(1) Personalul didactic de predare care ocupă funcţii de conducere, îndrumare şi control în învăţământul preuniversitar de stat în anul şcolar 2025-2026 poate solicita, în scris, inspectoratului şcolar efectuarea integrală a normei didactice de predare, conform specializării/specializărilor dobândită/dobândite prin studii.
(2) Personalul didactic de predare aflat în funcţii de conducere, îndrumare şi control în învăţământul preuniversitar de stat în anul şcolar 2025-2026, ale cărui studii nu permit desfăşurarea obligaţiei de predare stabilite conform prezentelor norme metodologice, efectuează activităţi reglementate prin procedură aprobată de secretarul de stat care coordonează învăţământul preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
(3) Personalul didactic de predare aflat în funcţii de conducere, îndrumare şi control în învăţământul preuniversitar de stat în anul şcolar 2025-2026, titular pe posturi de profesor-consilier şcolar, profesor-logoped, profesor-psihopedagog, profesor-psiholog sau profesor itinerant şi de sprijin, poate desfăşura numărul de ore/săptămână pentru asigurarea obligaţiei de predare prevăzute în prezentele norme metodologice şi din norma didactică de predare aferentă unui astfel de post.
ART. 6
Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.865/2011 privind aprobarea Normelor metodologice pentru stabilirea obligaţiei didactice de predare a personalului de conducere din inspectoratele şcolare, unităţile de învăţământ, unităţile conexe, precum şi a personalului de îndrumare şi control din inspectoratele şcolare şi a personalului didactic din casele corpului didactic, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 601 din 25 august 2011, cu modificările şi completările ulterioare, nu se aplică în anul şcolar 2025-2026.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: