Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
──────────
Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 600 din 24 iulie 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 700 din 28 iulie 2025.
──────────
ART. 1
Traseele pedestre de interes naţional în scop recreativ sunt atestate la solicitarea iniţiatorului traseului, prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenorialului şi turismului, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în baza propunerii Comisiei de atestare a traseelor pedestre de interes naţional în scop recreativ, constituită în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (3) din Legea nr. 288/2024 privind traseele pedestre de interes naţional în scop recreativ, denumită în continuare Comisia.
ART. 2
(1) În vederea atestării traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ, acesta trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (2) din Legea nr. 288/2024.
(2) În vederea atestării traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ, iniţiatorul traseului depune la sediul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, în atenţia Comisiei prevăzute la art. 1, o cerere în format letric, al cărei model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentele norme metodologice, însoţită de o documentaţie care include următoarele:
a) acordul scris al titularilor dreptului de proprietate, ai unuia sau mai multor dezmembrăminte ale acestuia, ai dreptului de administrare sau ai dreptului de concesiune, prevăzuţi la art. 6 din Legea nr. 288/2024; în cadrul acordului se delimitează segmentul de traseu în cadrul planului de situaţie a proprietăţii pe care o străbate;
b) harta traseului la una dintre scările: 1:800.000-1:500.000, în format electronic, cu indicaţii pentru GPS;
c) ghidul traseului pedestru de interes naţional, care cuprinde: harta/hărţile şi alte elemente de identitate vizuală ale traseului de interes naţional, informaţii privind infrastructura traseului, zona de amplasare, lungimea traseului/segmentului de traseu, profilul cu diferenţe de nivel, spaţii de cazare şi alte informaţii turistice considerate relevante de către iniţiator;
d) avizul administratorului ariilor naturale protejate pentru amenajarea traseelor pedestre de interes naţional în scop recreativ pe suprafaţa acestora.
(3) În cazul în care documentaţia depusă este incompletă, Comisia informează solicitantul, în termen de 15 zile de la data înregistrării solicitării, cu privire la necesitatea completării acesteia prin transmiterea de documente şi/sau clarificări, dacă este cazul.
(4) Dacă în termen de 30 de zile de la data informării solicitantului cu privire la necesitatea completării documentaţiei aceasta nu este completată, cererea de atestare a traseului se clasează.
(5) Verificarea îndeplinirii condiţiilor se realizează de către Comisie în termen de 90 de zile de la solicitarea atestării traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ.
(6) Dacă traseul nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 5 alin. (2) din Legea nr. 288/2024, Comisia respinge cererea.
(7) Iniţiatorul traseului are posibilitatea să transmită o nouă cerere de atestare după 30 de zile de la comunicarea deciziei Comisiei de clasare/respingere a solicitării.
(8) În cazul în care Comisia stabileşte că traseul îndeplineşte condiţiile prevăzute de art. 5 alin. (2) din Legea nr. 288/2024, aceasta informează în scris iniţiatorul şi transmite, în termen de 5 zile de la întrunirea Comisiei, dar nu mai mult de 90 de zile de la solicitare, propunerea de atestare a traseului pedestru de interes naţional către structura de specialitate cu competenţe în domeniul turismului din cadrul Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, în vederea emiterii ordinului de către ministrul economiei, digitalizării, antreprenorialului şi turismului, prevăzut la art. 1.
ART. 3
Ordinul ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului şi turismului privind atestarea traseului pedestru de interes naţional este emis în termen de 30 de zile de la data transmiterii propunerii prevăzute la art. 2 alin. (8) şi cuprinde următoarele elemente:
a) denumirea şi datele de identificare ale traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ: localizarea regiunilor/ ţinuturilor istorice şi a judeţelor străbătute de traseu, lungimea traseului, sigla sau semnul distinctiv al traseului ales de către iniţiatorul traseului;
b) denumirea şi datele de identificare ale iniţiatorului/iniţiatorilor traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ;
c) denumirea titularilor dreptului de proprietate/administrare/ concesiune care şi-au exprimat acordul prevăzut la art. 2 alin. (2) lit. a);
d) denumirea administratorilor ariei protejate care şi-au dat avizul, după caz.
ART. 4
Unităţile administrativ-teritoriale pe a căror rază se află traseul pedestru de interes naţional în scop recreativ sau segmentul de traseu se pot constitui în asociaţii de dezvoltare intercomunitară, cu respectarea prevederilor art. 89 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea administrării traseului sau segmentului de traseu respectiv.
ART. 5
Autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului întocmeşte, publică şi actualizează pe site-ul propriu lista traseelor pedestre de interes naţional în scop recreativ ce au fost atestate conform prevederilor prezentelor norme metodologice, în vederea informării turiştilor sau a altor persoane interesate.
ART. 6
Amenajarea unui traseu pedestru de interes naţional în scop recreativ se realizează la iniţiativa unuia sau mai multor iniţiatori, astfel cum sunt definiţi la art. 2 lit. b) din Legea nr. 288/2024, în colaborare cu unităţile administrativ-teritoriale şi/sau asociaţia de dezvoltare intercomunitară pe a căror rază urmează să se amenajeze traseul pedestru de interes naţional în scop recreativ sau segmente ale acestuia, după caz.
ART. 7
Unităţile administrativ-teritoriale care au calitatea de administrator al traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ au obligaţia, pentru segmentul de traseu aflat pe teritoriul lor, să stabilească, împreună cu iniţiatorul, strategia privind amenajarea, întreţinerea, conservarea şi dezvoltarea acestuia, precum şi modalitatea în care iniţiatorul traseului colaborează cu administratorul, în vederea promovării traseului şi a amplasării/aplicării elementelor de traseu de interes naţional în scop recreativ aferente scopului şi destinaţiei pentru care a fost creat traseul.
ART. 8
Strategia privind amenajarea, întreţinerea, conservarea şi dezvoltarea traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ are următoarele obiective:
a) creşterea gradului de valorizare şi conştientizare a resurselor naturale şi culturale oferite de România în rândul comunităţilor locale şi al vizitatorilor;
b) dezvoltarea economică şi turistică a zonelor străbătute de aceste trasee;
c) protejarea mediului înconjurător printr-o amenajare corespunzătoare care să nu afecteze peisajul.
ART. 9
În cadrul strategiei privind administrarea, amenajarea, întreţinerea, conservarea şi dezvoltarea segmentului de traseu pedestru de interes naţional în scop recreativ care străbate teritoriul lor, unităţile administrativ-teritoriale au obligaţia de a identifica şi de a stabili împreună cu iniţiatorul traseului resursele financiare care trebuie alocate anual pentru buna administrare a respectivului segment de traseu. Finanţarea pentru amenajarea, întreţinerea şi conservarea traseului de interes naţional se va face de către unităţile administrativ-teritoriale pe al căror teritoriu se situează segmentul de traseu, cu respectarea principiilor stabilite de Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 10
Elementele de identitate vizuală şi de semnalizare ale traseului, precum: borne, semne, indicatoare şi marcaje vopsite de orientare, refugii, balustrade, borduri, sunt amplasate de iniţiatorul traseului singur sau în colaborare cu administratorii traseului.
ART. 11
Amplasarea/Aplicarea elementelor de traseu se realizează cu respectarea următoarelor principii de proiectare şi semnalizare:
a) design standardizat, caracterizat prin uniformitatea indicatoarelor şi marcajelor, cu includerea unui conţinut informativ şi de orientare şi care să semnalizeze permanent traseele pedestre de interes naţional în scop recreativ;
b) grad crescut de vizibilitate;
c) semnificaţie unitară pe întregul/întreaga traseu/secţiune de traseu pedestru de interes naţional în scop recreativ, după caz;
d) logo/pictogramă care să aibă valoare de recunoaştere a traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ.
ART. 12
(1) Amenajarea şi întreţinerea traseelor pedestre de interes naţional în scop recreativ se realizează cu respectarea următoarelor reguli:
a) mijloacele de semnalizare şi marcare a traseelor pedestre de interes naţional în scop recreativ se constituie într-un sistem unitar, se realizează şi se instalează astfel încât să fie observate cu uşurinţă şi de la o distanţă adecvată, atât pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte, şi se menţin în stare tehnică de funcţionare corespunzătoare;
b) traseul pedestru de interes naţional în scop recreativ trebuie să asigure legături cu mijloace de transport la începutul şi la sfârşitul acestuia;
c) marcajele traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ trebuie să includă logoul traseului, aplicat pe suport natural, precum lespezi plate din piatră, stânci sau alte elemente naturale de pe traseu, sau pe indicatoare montate pe stâlpi confecţionaţi din ţevi metalice, pe borne realizate în mod unitar şi estetic.
(2) În cazul în care porţiuni ale traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ sunt distruse din cauze naturale precum precipitaţii abundente, alunecări de teren, dislocări de roci, căderi de copaci sau altele asemenea, unităţile administrativ-teritoriale care au calitatea de administrator al traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ, în momentul luării la cunoştinţă despre acestea, notifică iniţiatorul traseului, cu precizarea traseului alternativ de parcurgere.
(3) Iniţiatorul traseului are obligaţia de a comunica public, prin canalele de comunicare de care dispune, respectiv website-ul oficial, reţele sociale, aplicaţii mobile şi semnalizare fizică pe teren prin panouri informative, informaţiile primite de la unităţile administrativ-teritoriale, în conformitate cu prevederile alin. (2), cu privire la segmentul de traseu impracticabil şi varianta alternativă de parcurgere cu caracter temporar.
ART. 13
Autorităţile administraţiei publice locale au următoarele obligaţii cu privire la segmentele de traseu pedestru de interes naţional în scop recreativ care străbat teritoriul administrativ al acestora:
a) întreprind măsuri de prevenire şi de informare a tuturor proprietarilor şi deţinătorilor de câini de pe raza teritorială a autorităţii administrativ-teritoriale pe care se află segmente ale traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ, cu privire la obligaţiile care le revin, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 55/2002 privind regimul de deţinere al câinilor periculoşi sau agresivi, republicată;
b) analizează măsurile necesare, după caz, ca urmare a sesizărilor iniţiatorului de traseu sau ale oricărei persoane asupra unor pericole potenţiale sau existente la care pot fi expuşi utilizatorii traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ din partea unor animale, cu sau fără stăpân, domestice sau sălbatice, şi promovează măsurile necesare în vederea înlăturării pericolelor sesizate, a diminuării sau încetării urmărilor celor produse sau sesizează organele abilitate pentru a lua măsurile ce se impun, conform prevederilor art. 1^1 din Legea vânătorii şi a protecţiei fondului cinegetic nr. 407/2006, cu modificările şi completările ulterioare;
c) protejează infrastructura de acces pe traseul pedestru de interes naţional în scop recreativ, în colaborare cu iniţiatorul acestuia, prin întreţinerea şi repararea constantă a elementelor de traseu deteriorate.
ANEXA 1
la normele metodologice
CERERE STANDARDIZATĂ
pentru atestarea traseelor pedestre de interes naţional în scop recreativ
Subsemnatul(a), …………….., CNP __/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/, act de identitate ……… seria … nr. ……… sau
Denumirea solicitantului: ………........, reprezentat de …………….., în calitate de ……………………, C.I.F./C.U.I. …………, cu sediul/sediul social în localitatea …………….., str. ……….. nr. …., bl. …., sc….., et. …., ap. ….., judeţul/sectorul …………., telefon fix/mobil …………, e-mail ………..,
solicit acordul pentru atestarea traseului pentru turism pedestru:
Denumirea traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ: ................................
Localizarea: ..........................................................
Judeţe/Localităţi pe a căror rază trece traseul pedestru de interes naţional în scop recreativ: …………………..........……
Monumente istorice, situri arheologice, situri naturale ale patrimoniului natural universal de sub egida UNESCO, arii naturale protejate, ce sunt străbătute de traseul pedestru de interes naţional în scop recreativ: …………………………..
Ataşez prezentei cereri următoarele documente (se bifează cu x):
1. harta traseului la una dintre scările: 1:800.000-1:500.000, în format electronic, cu indicaţii pentru GPS;
2. acordul titularilor dreptului de proprietate/administrare/concesiune sau ai altor dezmembrăminte asupra terenurilor proprietate privată sau publică ce sunt străbătute de traseu;
3. avizul administratorului ariei naturale protejate, după caz;
4. ghidul traseului pedestru de interes naţional în scop recreativ, care cuprinde: harta/hărţile şi alte elemente de identitate vizuală ale traseului de interes naţional, informaţii privind infrastructura traseului, zona de amplasare, lungimea traseului/segmentului de traseu, profilul cu diferenţe de nivel, spaţii de cazare şi alte informaţii turistice considerate relevante de către iniţiator.
Semnătura
............................
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: