Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 23 noiembrie 2023  privind monitorizarea, evaluarea şi controlul utilizării ajutorului de stat de către Societatea Complexul Energetic Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 23 noiembrie 2023 privind monitorizarea, evaluarea şi controlul utilizării ajutorului de stat de către Societatea Complexul Energetic "Valea Jiului" - S.A. pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă din cadrul exploatărilor miniere Lonea, Lupeni, Livezeni şi Vulcan

EMITENT: Ministerul Energiei
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1114 din 12 decembrie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.549 din 23 noiembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.114 din 12 decembrie 2023.
──────────
    ART. 1
    (1) Activitatea de monitorizare constă în colectarea, procesarea, verificarea datelor şi a informaţiilor care atestă executarea lucrărilor, certificate de un terţ (diriginte de şantier) sau de o comisie numită prin decizie a directorului general, corespunzătoare activităţilor prevăzute în anexa nr. 1 - Lista activităţilor de închidere şi punere în siguranţă a extracţiei de huilă din cadrul exploatărilor miniere Lonea, Lupeni, Livezeni şi Vulcan necesar a fi realizate de Societatea Complexul Energetic „Valea Jiului“ - S.A. la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2023 privind acordarea unui ajutor de stat Complexului Energetic „Valea Jiului“ - S.A. pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă din cadrul exploatărilor miniere Lonea, Lupeni, Livezeni şi Vulcan.
    (2) Datele şi informaţiile prevăzute la alin. (1) vor fi comunicate de Societatea Complexul Energetic „Valea Jiului“ - S.A. şi vor conţine: notă justificativă privind descrierea lucrărilor executate, respectiv descrierea acestora pe fiecare activitate prevăzută în anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2023 şi fiecare exploatare minieră, procese-verbale de recepţie a lucrărilor executate, aprobate de conducerea fiecărei exploatări miniere şi însuşite de reprezentantul legal al societăţii.
    (3) Monitorizarea activităţilor enumerate la alin. (1) se va realiza de către Direcţia generală politici economice şi Green Deal.

    ART. 2
    (1) Activitatea de evaluare constă în identificarea, în conformitate cu practicile europene şi naţionale, a măsurilor de închidere a minelor şi de refacere a mediului bazate pe evaluarea riscurilor, cu considerarea deciziilor privind necesitatea şi amploarea acţiunilor de remediere bazate pe criteriul riscurilor şi pericolelor la adresa oamenilor, proprietăţii şi mediului.
    (2) Prin activitatea de evaluare, Ministerul Energiei se asigură de faptul că activităţile prevăzute la art. 1 sunt în concordanţă cu angajamentele asumate de România în implementarea de urgenţă a activităţilor prevăzute de Decizia Consiliului din 10 decembrie 2010 privind ajutorul de stat pentru facilitarea închiderii minelor de cărbune necompetitive (2010/787/UE).
    (3) Societatea Complexul Energetic „Valea Jiului“ - S.A. va pune la dispoziţie, în scopul evaluării, documentele justificative ale încadrării fiecărei lucrări executate.
    (4) Activitatea de evaluare descrisă la alin. (1) se va realiza de către Direcţia generală politici economice şi Green Deal.

    ART. 3
    (1) Controlul utilizării ajutorului de stat se realizează prin activitatea de emitere a vizei de certificare în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii şi a bunului de plată pe documentele finale emise de Societatea Complexul Energetic „Valea Jiului“ - S.A.
    (2) Activitatea de control efectuată prin emiterea vizei de „certificat în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii“ constă în verificarea următoarelor documente:
    a) facturi, contracte care justifică utilizarea sumelor şi documente justificative privind cheltuielile salariale;
    b) angajamente legale pe baza cărora s-au efectuat respectivele prestări de servicii/livrări de bunuri/execuţii de lucrări (comenzi, contracte);
    c) procesele-verbale de recepţie cantitativă şi calitativă care confirmă efectuarea serviciilor prestate/bunurilor livrate/lucrărilor executate, asumate de directorii fiecărei exploatări miniere şi aprobate de directorul general al societăţii.

    (3) Activitatea de control efectuată prin emiterea vizei de „bun de plată“ constă în verificarea următoarelor documente:
    a) facturi, contracte care justifică utilizarea sumelor şi documente justificative privind cheltuielile salariale;
    b) angajamente legale pe baza cărora s-au efectuat respectivele prestări de servicii/livrări de bunuri/execuţii de lucrări, cum ar fi, dar fără a se limita la, comenzi, contracte şi altele asemenea;
    c) procesele-verbale de recepţie cantitativă şi calitativă care confirmă efectuarea serviciilor prestate/bunurilor livrate/lucrărilor executate.

    (4) Direcţia generală politici energetice şi Green Deal va certifica în privinţa realităţii, regularităţii şi legalităţii, iar Direcţia generală ajutor de stat şi fonduri europene va da viza „bun de plată“.
    (5) Ministerul Energiei poate efectua şi controale la faţa locului în vederea verificării respectării condiţiilor de acordare a ajutorului de stat şi pentru a dispune măsurile ce se impun în situaţia în care condiţiile de acordare a ajutorului de stat nu au fost respectate.
    (6) Controlul la faţa locului se dispune prin ordin al ministrului energiei, prin care se stabilesc atât condiţiile de efectuare a acestuia, cât şi persoanele desemnate în acest scop.

    ART. 4
    (1) Pe baza constatărilor reieşite din activitatea de monitorizare, în cazul în care se constată neautorizarea ajutorului de stat pentru închiderea în siguranţă a minelor de huilă de către Comisia Europeană sau nerespectarea de către Societatea Complexul Energetic „Valea Jiului“ - S.A. a destinaţiei sumelor acordate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2023 privind acordarea unui ajutor de stat Complexului Energetic „Valea Jiului“ - S.A. pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă din cadrul exploatărilor miniere Lonea, Lupeni, Livezeni şi Vulcan, Ministerul Energiei, prin Direcţia generală ajutor de stat şi fonduri europene, va lua măsurile necesare în vederea recuperării ajutoarelor de stat şi a dobânzilor aferente, în condiţiile capitolului VI din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale normelor europene în domeniul recuperării ajutoarelor de stat.
    (2) Decizia de stopare/recuperare se aprobă de conducerea Ministerului Energiei şi trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
    a) emitentul deciziei, sediul social şi codul de identificare ale acestuia;
    b) numărul şi data deciziei;
    c) denumirea operatorului economic debitor;
    d) codul unic de înregistrare al debitorului;
    e) domiciliul fiscal al debitorului;
    f) obiectul deciziei;
    g) motivele de fapt şi de drept care au condus la emiterea deciziei;
    h) temeiul legal şi modalitatea de acordare a ajutorului de stat;
    i) cuantumul ajutorului de stat de care are dreptul să beneficieze;
    j) temeiul legal în baza căruia s-a dispus stoparea ajutorului de stat/de minimis;
    k) data la care se realizează stoparea acordării ajutorului de stat, respectiv data producerii situaţiei de fapt care determină, potrivit prevederilor legale, măsura stopării;
    l) temeiul legal al puterii executorii a deciziei;
    m) organul la care se poate depune contestaţia şi termenul de depunere a acesteia;
    n) numele şi semnătura ministrului energiei sau ale persoanei delegate.

    (3) Deciziile de stopare/recuperare se comunică Societăţii Complexul Energetic „Valea Jiului“ - S.A. de către Direcţia generală ajutor de stat şi fonduri europene în termen de 5 zile de la emitere, în vederea rambursării voluntare.
    (4) În situaţia în care sumele reprezentând ajutor de stat nu sunt achitate voluntar, deciziile prevăzute la alin. (3) se transmit, în cel mult 20 de zile lucrătoare de la comunicare, organelor fiscale competente, în vederea recuperării ajutorului de stat, inclusiv a dobânzilor aferente, potrivit prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
    (5) În cadrul executării silite a deciziilor prevăzute la alin. (3), Ministerul Energiei calculează valoarea dobânzii pentru perioada cuprinsă între data plăţii ajutorului de stat şi data emiterii deciziei de recuperare inclusiv, iar organele fiscale competente vor calcula valoarea dobânzii pentru perioada cuprinsă între data emiterii deciziei de recuperare şi data recuperării sau a rambursării integrale a sumelor datorate de către beneficiar.

    ART. 5
    (1) Justificarea bunurilor, serviciilor şi lucrărilor solicitate spre a fi decontate, precum şi recepţia acestora intră în sarcina exclusivă a Societăţii Complexul Energetic „Valea Jiului“ - S.A., care are obligaţia respectării în totalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2023 privind acordarea unui ajutor de stat Complexului Energetic „Valea Jiului“ - S.A. pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă din cadrul exploatărilor miniere Lonea, Lupeni, Livezeni şi Vulcan.
    (2) Ca urmare a executării lucrărilor/prestării serviciilor/livrării bunurilor în conformitate cu prevederile legii în materie de achiziţii publice, dar şi cu alte prevederi legale, pentru decontarea lucrărilor prevăzute la art. 1, Societatea Complexul Energetic „Valea Jiului“ - S.A. are obligaţia de a întocmi documente justificative din care să reiasă prestarea serviciilor/execuţia lucrărilor/livrarea bunurilor, respectiv: rapoarte de activităţi/informări/deconturi/procese-verbale de recepţie cantitativă şi calitativă/orice alte documente relevante. Documentele justificative vor fi asumate de către conducerea Societăţii Complexul Energetic „Valea Jiului“ - S.A.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016