Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 23 ianuarie 2009  de aplicare a   Ordonantei Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile si a contributiei publice nationale in bugetul institutiilor implicate in gestionarea si utilizarea acestora, pentru obiectivul Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 23 ianuarie 2009 de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile si a contributiei publice nationale in bugetul institutiilor implicate in gestionarea si utilizarea acestora, pentru obiectivul "Cooperare teritoriala europeana", aprobata prin Legea nr. 379/2007

EMITENT: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 61 din 2 februarie 2009
PREAMBUL

Prezentele norme metodologice vizeazã programele derulate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", dupã cum urmeazã:
a) programe finanţate din Fondul European de Dezvoltare Regionalã (FEDR), pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate de management:
- Programul de cooperare transfrontalierã România-Bulgaria 2007-2013;
b) programe finanţate din FEDR, pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate naţionalã:
- Programul de cooperare transfrontalierã Ungaria-România 2007-2013;
- Programul de cooperare transnaţionalã "Sud-Estul Europei";
- Programul de cooperare interregionalã INTERREG IVC;
- Programul pentru Reţeaua de dezvoltare urbanã URBACT II;
- Programul de cooperare interregionalã INTERACT 2007-2013;
- Programul ESPON 2013 - Reţeaua europeanã de observare a dezvoltãrii şi coeziunii teritoriale;
c) programe finanţate din Instrumentul de Asistenţã pentru Preaderare (IPA), pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate de management:
- Programul IPA de cooperare transfrontalierã România-Serbia;
d) programe finanţate din Instrumentul European de Vecinãtate şi Parteneriat (ENPI), pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate comunã de management:
- Programul operaţional comun România-Ucraina-Republica Moldova 2007-2013;
- Programul operaţional comun de cooperare în Bazinul Mãrii Negre 2007-2013;
e) programe finanţate din ENPI, pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei are rol de Autoritate naţionalã:
- Programul de cooperare transfrontalierã Ungaria-Slovacia-România-Ucraina 2007-2013.

CAP. I
Programarea bugetarã a fondurilor externe nerambursabile şi a fondurilor aferente contribuţiei naţionale

ART. 1
(1) În scopul aplicãrii prevederilor <>art. 3-6 din Ordonanţa Guvernului nr. 46/2007 privind modul de alocare a fondurilor externe nerambursabile şi a contribuţiei publice naţionale în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea şi utilizarea acestora, pentru obiectivul "Cooperare teritorialã europeanã", aprobatã prin <>Legea nr. 379/2007 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, denumitã în continuare Ordonanţã, Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, în calitate de Autoritate de management/Autoritate comunã de management/Autoritate naţionalã, completeazã formularele de prezentare şi de fundamentare a fondurilor externe nerambursabile aferente programelor derulate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", precum şi a contribuţiei publice naţionale, dupã caz, incluse în poziţia globalã "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeanã", potrivit metodologiei elaborate anual de Ministerul Finanţelor Publice în vederea elaborãrii proiectului anual de buget, precum şi a rectificãrilor bugetare, denumitã în continuare Metodologie.
(2) Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã transmite documentele menţionate la alin. (1) direcţiei abilitate cu elaborarea proiectului de buget din Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei şi, pentru informare asupra propunerilor de cheltuieli formulate, Autoritãţii pentru coordonarea instrumentelor structurale şi Autoritãţii de certificare şi platã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice.
(3) Direcţia abilitatã cu elaborarea proiectului de buget din Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei cuprinde în proiectul de buget al Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, cu prioritate şi în întregime, sumele de natura celor prevãzute la art. 6 pct. 2 din Ordonanţã, precum şi fondurile externe nerambursabile aferente programelor derulate în cadrul obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", conform formularelor din Metodologie.
(4) Direcţia abilitatã cu elaborarea proiectului de buget din Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei transmite propunerea de buget Ministerului Finanţelor Publice, în vederea elaborãrii proiectului de buget de stat, conform legislaţiei în vigoare.
(5) În scopul aplicãrii prevederilor art. 3-6 din Ordonanţã, Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei şi Ministerul Finanţelor Publice desfãşoarã urmãtoarele activitãţi:
a) pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din preambul, pe baza propunerilor de cheltuieli primite de la Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, Autoritatea de certificare şi platã din cadrul Ministerului Finanţelor Publice include sumele propuse a fi alocate de la bugetul de stat la poziţia globalã "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeanã", reprezentând sumele necesare continuãrii finanţãrii proiectelor în cadrul programelor menţionate, în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor comunitare, precum şi cheltuielile aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Finanţelor Publice în conturile Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei în cadrul cãruia este constituitã Unitatea de platã definitã la art. 1 alin. (2) lit. m) din Ordonanţã;
b) sumele prevãzute la art. 6 pct. 2 din Ordonanţã sunt incluse în bugetul propriu al Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei de cãtre direcţia responsabilã cu elaborarea proiectului de buget al Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, pe baza propunerilor de cheltuieli formulate de Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã;
c) Ministerul Finanţelor Publice întocmeşte previziunea poziţiei nete a României în relaţia financiarã cu Uniunea Europeanã prin Unitatea de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeanã, incluzând propunerile de cheltuieli formulate de Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã.

CAP. II
Fluxurile fondurilor externe nerambursabile, precum şi ale fondurilor acordate de la bugetul de stat

ART. 2
(1) Sumele reprezentând fonduri externe nerambursabile aferente FEDR şi IPA sunt transferate de cãtre Autoritatea de certificare şi platã în conturile gestionate de cãtre Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, aferente programelor menţionate la lit. a) şi c) din preambul.
(2) Sumele necesare continuãrii finanţãrii proiectelor în cadrul programelor finanţate prin FEDR şi IPA în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor comunitare, prevãzute în bugetul Ministerului Finanţelor Publice - Acţiuni generale la poziţia globalã distinctã denumitã "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeanã", se transferã din contul de disponibil al Autoritãţii de certificare şi platã, alimentat de la bugetul de stat, în contul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei.
(3) Sumele prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt transferate de cãtre Autoritatea de certificare şi platã lunar, pe baza cererii de fonduri, la care se anexeazã prognoza fluxului de fonduri comunitare transmise de Autoritatea de management, în conformitate cu prevederile acordului încheiat între Autoritatea de certificare şi platã şi Autoritatea de management.
(4) Autoritatea de certificare şi platã transmite lunar cãtre Autoritatea de management o notificare privind plãţile efectuate.
(5) Autoritatea de certificare şi platã transmite Unitãţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeanã din Ministerul Finanţelor Publice situaţia sumelor prevãzute la alin. (1), în vederea monitorizãrii poziţiei nete a României în relaţia financiarã cu Uniunea Europeanã.
ART. 3
(1) Sumele aferente ENPI sunt transferate de cãtre Comisia Europeanã în conturile deschise de Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei pentru fiecare dintre programele menţionate la lit. d) din preambul.
(2) Sumele necesare continuãrii finanţãrii proiectelor în cadrul programelor finanţate prin ENPI în cazul indisponibilitãţii temporare a fondurilor comunitare, prevãzute în bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, se transferã din contul de disponibil al Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, alimentat de la bugetul de stat, în conturile beneficiarilor.
(3) Sumele prevãzute la alin. (1) şi (2) sunt transferate cãtre beneficiari de Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei.
(4) Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei transmite Unitãţii de coordonare a relaţiilor bugetare cu Uniunea Europeanã situaţia sumelor prevãzute la alin. (1), în vederea monitorizãrii poziţiei nete a României în relaţia financiarã cu Uniunea Europeanã.
ART. 4
(1) Sumele reprezentând cofinanţarea eligibilã din fonduri de la bugetul de stat pentru proiectele derulate de liderii de proiect/beneficiari/parteneri din România în cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", prevãzute în bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, se asigurã prin deschidere de credite bugetare pe baza previziunilor transmise de cãtre liderii de proiect/beneficiari/parteneri din România şi sunt transferate acestora de cãtre Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei.
(2) Sumele reprezentând cofinanţarea din fonduri de la bugetul de stat pentru axele prioritare de asistenţã tehnicã ale programelor menţionate la lit. b) din preambul, prevãzute în bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, se asigurã prin deschidere de credite bugetare pe baza previziunilor transmise de cãtre autoritãţile naţionale şi sunt transferate structurilor de gestionare a programelor din statele participante la programele respective de cãtre Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei.
ART. 5
Cofinanţarea de la bugetul de stat se acordã liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor din România dupã cum urmeazã:
1. în cazul programelor menţionate la lit. a), c) şi d) din preambul, pentru liderii de proiect/beneficiarii/partenerii din România, conform contractului de cofinanţare încheiat de aceştia cu Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management pe baza contractului de finanţare;
2. în cazul programelor menţionate la lit. b) şi e) din preambul, cofinanţarea de la bugetul de stat se acordã pentru liderii de proiect/beneficiarii/partenerii din România, pe baza contractului de cofinanţare încheiat cu Autoritatea naţionalã. Pentru semnarea contractului de cofinanţare, trebuie îndeplinite cumulativ urmãtoarele condiţii:
- aplicantul din România trebuie sã fi notificat Autoritatea naţionalã privind participarea, în cadrul unui program de cooperare teritorialã europeanã, înainte sau în termen de o lunã de la transmiterea oficialã a cererii de finanţare cãtre structurile de gestionare a programelor. Aceastã condiţie se aplicã pentru proiectele depuse ulterior intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice. Notificarea trebuie sã respecte formatul-standard de notificare, conform anexei la prezentele norme metodologice, trebuie sã fie semnatã de persoana desemnatã ca persoanã de contact în cadrul proiectului şi transmisã Autoritãţii naţionale, cu confirmare de primire, utilizându-se orice mijloc de comunicare: e-mail, fax, poştã. În cazul neîndeplinirii acestei obligaţii, Autoritatea naţionalã poate decide sã nu semneze contractul de cofinanţare;
- sã existe un contract de finanţare încheiat între liderii de proiect/beneficiari şi structurile de gestionare a programelor;
- sã existe un acord de parteneriat încheiat între partenerii din România şi liderii de proiect/beneficiari.
ART. 6
(1) Pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din preambul, cofinanţarea de la bugetul de stat aferentã birourilor de cooperare transfrontalierã care îndeplinesc atribuţii de secretariat tehnic comun se acordã conform contractului încheiat între Autoritatea de management şi acestea.
(2) Pentru Programul de cooperare transfrontalierã Ungaria - România 2007 - 2013, cofinanţarea de la bugetul de stat aferentã Biroului de Cooperare Transfrontalierã Oradea se acordã conform contractului de cofinanţare încheiat cu Autoritatea naţionalã. Pentru semnarea contractului de cofinanţare trebuie îndeplinite cumulativ urmatoarele condiţii:
- sã existe un contract de finanţare încheiat între Biroul de Cooperare Transfrontalierã Oradea şi Autoritatea de management/Secretariatul tehnic comun a/al programului;
- sã existe un acord-cadru privind stabilirea atribuţiilor controlorilor de prim nivel, încheiat cu Autoritatea naţionalã.
ART. 7
(1) Pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din preambul, Autoritatea de management transmite lunar Autoritãţii de certificare şi platã, dupã efectuarea plãţii cãtre beneficiari de cãtre Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, declaraţia privind eligibilitatea cheltuielilor la nivel de axã prioritarã, cuprinzând cheltuielile defalcate pe domenii majore de intervenţie/mãsuri.
(2) Pentru programul menţionat la lit. a) din preambul, Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei efectueazã plata cãtre liderii de proiect şi partenerii din România dupã verificarea cererilor de rambursare, conform procedurilor de management financiar al programelor, la cursul InforEuro al Comisiei Europene din luna autorizãrii plãţii de cãtre Unitatea de platã. Rambursarea ultimei tranşe de platã pentru fiecare proiect se va face numai dupã certificarea cheltuielilor şi înregistrarea acestora în contabilitatea Autoritãţii de certificare şi platã, în vederea regularizãrii plãţilor efectuate cãtre liderii de proiect şi partenerii din România prin aplicarea cursului de schimb comunicat de cãtre Autoritatea de certificare şi platã.
(3) Pentru programul menţionat la lit. c) din preambul, Unitatea de platã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei efectueazã plata cãtre liderii de proiect şi partenerii din România dupã verificarea cererilor de rambursare, conform procedurilor de management financiar al programului, la cursul InforEuro al Comisiei Europene din luna în care liderul de proiect a depus cererea de rambursare la Secretariatul tehnic comun al programului.

CAP. III
Acordarea şi recuperarea sumelor aferente plãţilor în avans

ART. 8
Sumele aferente plãţilor în avans pentru proiecte, prevãzute în conturile de disponibil ale Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, se transferã de cãtre Unitatea de platã în conturile liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor din sursele prevãzute la art. 13 din Ordonanţã, cu condiţia existenţei urmãtoarelor documente:
a) pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din preambul:
1. contract de cofinanţare încheiat între Autoritatea de management şi partenerii din România;
2. solicitare scrisã din partea partenerilor din România, conform contractului de cofinanţare prevãzut la lit. a) pct. 1;
b) pentru programele menţionate la lit. d) din preambul:
1. contract de finanţare încheiat între Autoritatea comunã de management şi beneficiari;
2. solicitare scrisã din partea beneficiarilor, conform contractului de finanţare prevãzut la lit. b) pct. 1.
ART. 9
(1) Pentru proiectele finanţate în cadrul programelor prevãzute la lit. a) şi c) din preambul se acordã plãţi în avans în cuantum de maximum 90% din valoarea eligibilã a contractului de cofinanţare încheiat între Autoritatea de management şi partenerii din România; partenerii care au depus cereri de rambursare nu mai pot beneficia de plãţi în avans.
(2) Pentru programele prevãzute la lit. d) din preambul se acordã plãţi în avans din fondurile externe nerambursabile, conform prevederilor regulamentelor programelor.
(3) Cuantumul şi condiţiile în care se acordã plata în avans se stabilesc în contractele de finanţare/cofinanţare.
ART. 10
Sumele acordate pentru proiecte în cadrul programelor prevãzute la lit. a), c) şi, respectiv, la lit. d) din preambul sub forma plãţii în avans se deduc din sursele din care au fost acordate, procentual din valoarea fiecãrei cereri de rambursare întocmite de partenerii din România, respectiv de cãtre beneficiari, conform contractului de cofinanţare/finanţare încheiat cu Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management.
ART. 11
Birourile regionale pentru cooperare transfrontalierã beneficiazã de plãţi în avans din sursele corespunzãtoare programelor respective, cu condiţia existenţei urmãtoarelor documente:
a) pentru programele prevãzute la lit. a), c) şi d) din preambul, pe baza solicitãrii scrise a Biroului regional pentru cooperare transfrontalierã şi a contractului încheiat de acesta cu Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management;
b) pentru Programul de cooperare transfrontalierã Ungaria - România 2007 - 2013 se acordã plãţi în avans în cuantum de maximum 30% din valoarea eligibilã a contractului de cofinanţare încheiat cu Autoritatea Naţionalã, pe baza solicitãrii scrise a Biroului Regional de Cooperare Oradea şi a contractului de cofinanţare încheiat.

CAP. IV
Fluxurile fondurilor aferente finanţãrii axelor prioritare/componentelor de asistenţã tehnicã din cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã"

ART. 12
(1) Sumele necesare finanţãrii axelor prioritare/componentelor de asistenţã tehnicã din cadrul programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã", pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei îndeplineşte rol de Autoritate de management/Autoritate comunã de management, sunt asigurate dupã cum urmeazã:
a) pentru programul menţionat la lit. a) din preambul, din fondurile externe nerambursabile aferente acestuia, în cuantumul calculat conform regulamentului fondului, la care se adaugã cofinanţarea de la bugetul de stat din partea statelor participante la program, calculatã conform prevederilor programului;
b) pentru programul menţionat la lit. c) din preambul, din fondurile externe nerambursabile aferente acestuia, în cuantumul calculat conform regulamentului fondului, la care se adaugã cofinanţarea de la bugetul de stat al României şi cofinanţarea pãrţii sârbe, calculate conform prevederilor programului;
c) pentru programele menţionate la lit. d) din preambul, din fondurile externe nerambursabile aferente acestora, în cuantumul calculat conform regulamentului fondului.
(2) Sumele necesare finanţãrii proiectelor derulate de cãtre Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei în cadrul axelor prioritare de asistenţã tehnicã pentru programele menţionate la lit. b) din preambul sunt asigurate din fondurile externe nerambursabile, în cuantumul calculat conform regulamentului fondului, la care se adaugã cofinanţarea de la bugetul de stat al României, calculatã conform prevederilor programului.
(3) Sumele menţionate la alin. (1) şi (2) sunt prevãzute în bugetul anual al Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei la o poziţie bugetarã distinctã.
(4) Previziunea sumelor menţionate la alin. (1) este realizatã de fiecare beneficiar şi avizatã de Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management.
(5) Previziunea sumelor menţionate la alin. (2) este realizatã de Autoritatea naţionalã, pe baza datelor furnizate de structurile de gestionare a programelor respective.
(6) Pentru programele menţionate la lit. a), c) şi d) din preambul, rambursarea sumelor solicitate aferente cheltuielilor efectuate în cadrul axelor prioritare/componentelor de asistenţã tehnicã se efectueazã similar cu cea aferentã celorlalte axe prioritare/prioritãţi.
(7) Pentru programele menţionate la lit. b) din preambul, pe baza plãţilor efectuate, Autoritatea naţionalã întocmeşte şi transmite cãtre structurile de gestionare a programelor din statele participante la programele respective cererea de rambursare însoţitã de declaraţia de cheltuieli, respectând perioadele de raportare aferente fiecãrui program.
(8) Sumele aflate la sfârşitul anului în conturile de disponibil ale Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei rãmân la dispoziţia acestuia, putând fi utilizate cu aceeaşi destinaţie în anul urmãtor.
(9) La întocmirea propunerii de buget pentru anul urmãtor, se prezintã direcţiei abilitate pentru elaborarea bugetului din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei necesarul de fonduri pentru anul urmãtor, luându-se în considerare previziunile de plãţi ale Autoritãţii de management/Autoritãţii comune de management/Autoritãţii naţionale, disponibilitãţile existente în cont şi, dupã caz, sumele pe care urmeazã sã le primeascã de la Autoritatea de certificare şi platã, respectiv de la Comisia Europeanã sau de la structurile de gestionare a programelor din statele participante la programele respective, pe baza cererilor de fonduri/rambursare transmise.
(10) Sumele aflate în contul de disponibil al beneficiarului de proiecte de asistenţã tehnicã la sfârşitul anului rãmân la dispoziţia acestuia, putând fi utilizate astfel:
a) cu aceeaşi destinaţie în anul urmãtor, în cazul sumelor provenite din virãri din contul de cheltuieli ale bugetului de stat;
b) conform prevederilor alin. (11), în cazul sumelor rambursate în conturile beneficiarilor de proiecte de asistenţã tehnicã, reprezentând echivalentul în lei al fondurilor externe nerambursabile.
(11) Sumele reprezentând echivalentul în lei al fondurilor externe nerambursabile, rambursate în conturile beneficiarilor de proiecte de asistenţã tehnicã care sunt ordonatori principali/secundari de credite, se vireazã în contul de cheltuieli ale bugetului de stat în termen de maximum 10 zile lucrãtoare de la data încasãrii acestora.
ART. 13
(1) Pentru programele menţionate la lit. b) din preambul, Autoritatea naţionalã are obligaţia, conform prevederilor programelor respective, de a transmite cãtre structurile de gestionare a programelor constituite în statele participante la programele respective contribuţia României la cofinanţarea axelor prioritare de asistenţã tehnicã, pe baza scrisorilor oficiale primite de la aceste structuri.
(2) Sumele necesare asigurãrii contribuţiei prevãzute la alin. (1) sunt prevãzute în bugetul anual al Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, conform previziunilor Autoritãţii naţionale formulate pe baza previziunilor furnizate de structurile de gestionare a programelor, din poziţia globalã "Cofinanţarea asistenţei financiare nerambursabile postaderare de la Comunitatea Europeanã".

CAP. V
Recuperarea creanţelor

ART. 14
Creanţele apãrute în cursul implementãrii proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, precum şi din fonduri alocate de la bugetul de stat pentru cofinanţarea cheltuielilor eligibile se recupereazã conform legislaţiei specifice naţionale şi comunitare în domeniu, precum şi documentelor aferente programelor.
ART. 15
(1) Pentru programele menţionate la lit. a) şi c) din preambul, în cazul în care, în urma verificãrii documentelor justificative ale cheltuielilor eligibile, Autoritatea de certificare şi platã constatã efectuarea unor plãţi susceptibile de a nu fi eligibile, aceasta informeazã Autoritatea de management cu privire la neincluderea sumelor în declaraţia de cheltuieli transmisã Comisiei Europene şi solicitã Autoritãţii de management sã reexamineze cheltuielile respective.
(2) Dacã în urma reexaminãrii se confirmã cã respectivele cheltuieli nu sunt eligibile, Autoritatea de management întreprinde demersurile necesare pentru recuperarea creanţelor bugetare.
(3) Dacã în urma reexaminãrii nu se confirmã suspiciunea menţionatã la alin. (1), existã urmãtoarele situaţii:
a) Autoritatea de certificare şi platã este de acord cu rezultatul reexaminãrii, caz în care introduce cheltuielile suspendate în urmãtoarea declaraţie de cheltuieli transmisã Comisiei Europene;
b) Autoritatea de certificare şi platã nu este de acord cu rezultatul reexaminãrii, caz în care invitã la o reconciliere reprezentanţii Autoritãţii de management.
ART. 16
(1) Pentru programele menţionate la lit. d) din preambul, în cazul în care, în urma verificãrii documentelor justificative ale cheltuielilor eligibile, Comisia Europeanã constatã efectuarea unor plãţi susceptibile de a nu fi eligibile, aceasta informeazã Autoritatea comunã de management şi solicitã Autoritãţii comune de management sã reexamineze cheltuielile respective.
(2) Dacã în urma reexaminãrii se confirmã cã respectivele cheltuieli nu sunt eligibile, Autoritatea comunã de management este responsabilã pentru recuperarea creanţelor rezultate conform legislaţiei specifice naţionale şi comunitare în domeniu, precum şi documentelor aferente programelor.
(3) Dacã în urma reexaminãrii nu se confirmã suspiciunea menţionatã la alin. (1), existã urmãtoarele situaţii:
a) Comisia Europeanã este de acord cu rezultatul reexaminãrii, caz în care Autoritatea comunã de management introduce cheltuielile suspendate în urmãtoarea declaraţie de cheltuieli transmisã Comisiei Europene;
b) Comisia Europeanã nu este de acord cu rezultatul reexaminãrii, caz în care Autoritatea comunã de management solicitã o întâlnire în vederea reconcilierii.
ART. 17
Pentru programele prevãzute la lit. b) şi e) din preambul, în cazul sumelor plãtite necuvenit cãtre liderii de proiect/partenerii din România, dacã structurile de gestionare a programelor din statele participante la programe nu le pot recupera de la aceştia, sumele vor fi acoperite din bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, urmând ca Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei sã le recupereze de la liderii de proiect/partenerii din România, conform legislaţiei naţionale.
ART. 18
(1) Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã din cadrul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei emite proceduri specifice de constatare şi recuperare a creanţelor în concordanţã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzãtor, aprobatã cu modificãri prin <>Legea nr. 529/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Autoritatea de management/Autoritatea comunã de management/Autoritatea naţionalã întreprinde mãsuri pentru includerea sumelor aferente achitãrii unor creanţe bugetare ale bugetului Uniunii Europene şi/sau bugetului de stat ca urmare a unor nereguli, inclusiv a majorãrilor de întârziere ca urmare a nerecuperãrii la timp de la liderii de proiect/beneficiari/parteneri, în bugetul Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, conform art. 6 pct. 2 lit. f) din Ordonanţã.

CAP. VI
Conturile aferente derulãrii fondurilor externe nerambursabile şi a fondurilor de la bugetul de stat

ART. 19
(1) În vederea derulãrii operaţiunilor financiare determinate de gestionarea fondurilor externe nerambursabile reglementate prin Ordonanţã, se deschid conturi bancare, în lei şi euro, în sistemul Trezoreriei Statului/bancã comercialã.
(2) În numele Ministerului Finanţelor Publice, ca ordonator principal de credite, se deschide la Banca Naţionalã/Trezoreria Statului contul/conturi în euro pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea fondurilor externe nerambursabile aferente programelor menţionate la lit. a) şi c) din preambul.
(3) În numele Ministerului Finanţelor Publice, ca ordonator principal de credite, se deschid la Trezoreria Statului conturi în lei pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor de la bugetul de stat în cazul indisponibilitãţii temporare de fonduri externe nerambursabile şi în cazul cheltuielilor aferente transferului de fonduri externe nerambursabile din conturile Ministerului Finanţelor Publice în conturile Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei.
(4) Pentru fiecare dintre programele menţionate la lit. a), c) şi d) din preambul, pe numele Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei se deschid la Trezoreria Statului/bancã comercialã conturi de disponibil în euro pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de finanţarea din fonduri externe nerambursabile a proiectelor derulate în cadrul acestor programe.
(5) Pentru fiecare dintre programele menţionate în preambul, Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei deschide la Trezoreria Statului/bancã comercialã conturi de disponibil în lei pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de utilizarea sumelor de la bugetul de stat pentru cofinanţare.
(6) Pentru programele menţionate la lit. b) din preambul, Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei deschide la Trezoreria Statului/bancã comercialã câte un cont în lei şi unul în euro pentru fiecare dintre programele pentru care Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei are obligaţia de a transfera cofinanţarea naţionalã la axele prioritare/axele prioritare de asistenţã tehnicã cãtre structurile de gestionare a programelor din statele participante la programe.
(7) Pentru toate programele menţionate în preambul, Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei deschide la Trezoreria Statului/bancã comercialã câte un cont în lei şi unul în euro pentru derularea operaţiunilor financiare determinate de recuperarea unor creanţe apãrute în gestionarea fondurilor aferente programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã".
(8) Conturile liderilor de proiect/beneficiarilor/partenerilor, prin care se gestioneazã sumele aferente proiectelor finanţate din fondurile externe nerambursabile corespunzãtoare programelor obiectivului "Cooperare teritorialã europeanã" şi din fonduri aferente cofinanţãrii de la bugetul de stat, se deschid la Trezoreria Statului/la bãnci comerciale.
ART. 20
Evidenţa contabilã a sumelor provenite din derularea unor proiecte finanţate în conformitate cu prevederile Ordonanţei se va ţine distinct de alte fonduri. Operaţiunile înregistrate în sistemul contabil al Ministerului Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei, conform prezentului capitol, se preiau în situaţiile financiare ale ordonatorului de credite în conformitate cu reglementãrile în vigoare în domeniul contabilitãţii.
ART. 21
Prezentele norme metodologice reglementeazã fluxurile aferente fondurilor externe nerambursabile în euro şi cofinanţãrii publice în monedã naţionalã şi euro.
ART. 22
Prevederile contractelor de finanţare aflate în derulare se modificã şi/sau se completeazã prin acte adiţionale, în termen de 30 de zile lucrãtoare de la data intrãrii în vigoare a prevederilor prezentelor norme metodologice.


ANEXĂ
la normele metodologice


<Antetul potenţialului beneficiar>

NOTIFICARE
privind intenţia de participare în
proiecte de cooperare teritorialã europeanã


Cãtre:
Ministerul Dezvoltãrii Regionale şi Locuinţei
Autoritatea Naţionalã pentru PO .........
<Adresa, inclusiv numãrul de telefon şi fax>

De la:
<Nume instituţie (potenţial beneficiar)>
<Adresa, inclusiv numãrul de telefon şi fax>



┌─────────────────────────┬─────────────────────────┬────────────────────────┐
│ Titlul proiectului: │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
│ Programul (nume): │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
│ Licitaţia (data): │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
│ Acronim: │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
│ Lider de proiect: │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
│ Valoarea totalã a │ │ │
│ proiectului (euro): │ │ │
├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
│ Partener din România: │ Buget total eligibil │ Suma de prevãzut în │
│ │aferent partenerului din │bugetul instituţiei │
│ │România (FEDR plus │(buget total eligibil │
│ │cofinanţare)*1) (euro) │plus cheltuieli │
│ │ │neeligibile)*2) (euro) │
├─────────────────────────┼─────────────────────────┼────────────────────────┤
│ ............. │ │ │
└─────────────────────────┴─────────────────────────┴────────────────────────┘


*1) În situaţia în care bugetul fiecãrui partener nu poate fi clar
delimitat, se va face o estimare cât mai realistã.
*2) Suma reprezintã fondurile nerambursabile, cofinanţarea beneficiarului
român, precum şi sumele aferente acoperirii cheltuielilor neeligibile, ţinând
cont de faptul cã plãţile vor fi efectuate pe principiul rambursãrii.


┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Descrierea obiectivelor proiectului: │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ Descrierea activitãţilor proiectului aflate în responsabilitatea │
│ partenerului din România: │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │
└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘



Prin prezenta vã informãm cu privire la intenţia de a participa la proiectul mai sus menţionat, cunoscând toate obligaţiile care decurg din acesta.
<Numele şi funcţia persoanei de contact în proiect>
<Instituţia>


<Data>

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016