Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 2 august 2010  de aplicare a prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010  pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003  privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME METODOLOGICE din 2 august 2010 de aplicare a prevederilor art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale

EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 542 din 3 august 2010
ART. 1
(1) Prin sintagma venituri de naturã profesionalã, altele decât cele salariale, denumite în continuare venituri de naturã profesionalã, prevãzutã la <>art. III alin. (1) din Ordonanţa de urgenţã a Guvernului nr. 58/2010 pentru modificarea şi completarea <>Legii nr. 571/2003 privind codul fiscal şi alte mãsuri financiar-fiscale, denumitã în continuare ordonanţã de urgenţã, se înţelege veniturile realizate de o persoanã fizicã din orice alte activitãţi decât activitãţile definite ca dependente potrivit <>art. 7 alin. (1) pct. 2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, activitãţi desfãşurate de aceastã persoanã în afara unei relaţii de angajare.
(2) Nu constituie venituri de naturã profesionalã în interesul alin. (1) urmãtoarele:
a) veniturile din cedarea folosinţei bunurilor;
b) veniturile din investiţii;
c) veniturile din pensii;
d) veniturile din activitãţi agricole;
e) veniturile din premii şi din jocuri de noroc;
f) veniturile din transferul proprietãţilor imobiliare;
g) veniturile din alte surse, definite conform <>art. 78 alin. (1) lit. a)-d) şi alin. (2) din Legea nr. 571/2003 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi veniturile realizate primite de persoanele fizice din vânzarea bunurilor în regim de consignaţie.
ART. 2
Persoanelor asigurate în alte sisteme, neintegrate sistemului public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, precum şi persoanelor care au calitatea de pensionari ai sistemului public de pensii nu le sunt aplicabile prevederile art. III din ordonanţa de urgenţã.
ART. 3
(1) Persoanele care realizeazã exclusiv venituri de naturã profesionalã cu caracter repetitiv - lunar, trimestrial sau semestrial - sau ocazional datoreazã contribuţiile individuale de asigurãri sociale, de asigurãri pentru şomaj şi de asigurãri sociale pentru sãnãtate, prevãzute la art. III alin. (2) din ordonanţa de urgenţã, denumite în continuare contribuţii individuale.
(2) Persoanele care, pe lângã veniturile de naturã salarialã, realizeazã şi venituri de naturã profesionalã cu caracter repetitiv - lunar, trimestrial sau semestrial - datoreazã contribuţiile individuale şi pentru aceste venituri de naturã profesionalã.
(3) Persoanele care, pe lângã veniturile de naturã salarialã, realizeazã şi venituri de naturã profesionalã în mod ocazional nu datoreazã contribuţiile individuale şi pentru aceste venituri de naturã profesionalã.
ART. 4
Contribuţiile individuale se datoreazã şi în situaţia în care veniturile de naturã profesionalã sunt realizate de persoane pentru care la data intrãrii în vigoare a prezentelor norme metodologice se prevede, potrivit legii, cã asigurarea în sistemul asigurãrilor pentru şomaj este facultativã.
ART. 5
(1) Persoanele fizice care realizeazã venituri de naturã profesionalã, pentru care se datoreazã contribuţiile individuale prevãzute la art. III alin. (2) din ordonanţa de urgenţã, sunt considerate asigurate obligatoriu, prin efectul legii, în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, în sistemul asigurãrilor pentru şomaj, precum şi în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate şi beneficiazã de prestaţiile prevãzute de <>Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, de indemnizaţie de şomaj în condiţiile <>Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurãrilor pentru şomaj şi stimularea ocupãrii forţei de muncã, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, precum şi de asigurare socialã de sãnãtate în condiţiile <>Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sãnãtãţii, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(2) Cotele contribuţiilor individuale prevãzute la alin. (1) sunt cele prevãzute de lege pentru contribuţia individualã de asigurãri sociale, pentru contribuţia individualã de asigurãri pentru şomaj, precum şi pentru contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 6
(1) Baza de calcul al contribuţiilor individuale, prevãzutã la art. III alin. (3) din ordonanţa de urgenţã, pentru asigurãrile sociale şi pentru asigurãrile pentru şomaj o constituie:
a) venitul net lunar realizat, dar nu mai mult de echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, pentru veniturile de naturã profesionalã cu caracter repetitiv - lunar, trimestrial sau semestrial - realizate în condiţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) sau (2);
b) venitul net anual realizat, dar nu mai mult de echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, pentru veniturile de naturã profesionalã realizate în mod ocazional, în condiţiile prevãzute la art. 3 alin. (1).
(2) Baza lunarã de calcul al contribuţiei pentru asigurãrile sociale de sãnãtate prevãzutã la art. III alin. (3) din ordonanţa de urgenţã o constituie cuantumul net al veniturilor de naturã profesionalã realizate lunar, determinat ca diferenţã între venitul brut şi cheltuielile deductibile aferente realizãrii venitului, care este limitat la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie şi nu poate fi mai mic decât un salariu de bazã minim brut pe ţarã, dacã acest venit este singurul asupra cãruia se calculeazã contribuţia.
(3) Pentru veniturile de naturã profesionalã, contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate se plãteşte de persoana care le realizeazã la termenele stabilite în <>Legea nr. 95/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
(4) Modalitatea de declarare şi platã a contribuţiei de asigurãri sociale de sãnãtate pentru veniturile de naturã profesionalã este reglementatã prin <>Legea nr. 95/2006 şi prin Normele metodologice privind stabilirea documentelor justificative pentru dobândirea calitãţii de asigurat, respectiv asigurat fãrã plata contribuţiei, precum şi pentru aplicarea mãsurilor de executare silitã pentru încasarea sumelor datorate la Fondul naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate, aprobate prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Asigurãri de Sãnãtate.
(5) Salariul mediu brut pe economie prevãzut la alin. (1) şi (2) este salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurãrilor sociale de stat şi aprobat prin legea bugetului asigurãrilor sociale de stat.
ART. 7
Persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1) au obligaţia de a depune câte o declaraţie privind asigurarea în sistemul public de pensii, în sistemul asigurãrilor pentru şomaj, respectiv de a încheia contracte de asigurare în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 8
(1) Declaraţiile de asigurare prevãzute la art. 7 se depun, o singurã datã, pânã la data de 25 a lunii pentru luna anterioarã în care s-au realizat venituri de naturã profesionalã, la casa teritorialã de pensii şi, dupã caz, la agenţia pentru ocuparea forţei de muncã judeţeanã sau a municipiului Bucureşti din raza de domiciliu sau de reşedinţã a persoanelor asigurate.
(2) Persoanele aflate în situaţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) şi (2) au obligaţia de a actualiza declaraţiile de asigurare în termen de 14 zile lucrãtoare de la data modificãrii cuantumului veniturilor de naturã profesionalã, prin depunerea unei noi declaraţii, care sã ateste cuantumul veniturilor de naturã profesionalã realizate pe fiecare sursã de venit.
(3) În lunile în care nu realizeazã venituri de naturã profesionalã, persoanele aflate în situaţiile prevãzute la art. 3 alin. (1) şi (2) au obligaţia de a notifica acest fapt casei teritoriale de pensii, precum şi agenţiei pentru ocuparea forţei de muncã judeţene sau a municipiului Bucureşti din raza de domiciliu sau de reşedinţã a acestora.
(4) Persoanele care realizeazã, în condiţiile prevãzute la art. 3 alin. (1), venituri de naturã profesionalã în mod ocazional depun declaraţiile de asigurare prevãzute la art. 7 ori de câte ori realizeazã venituri de naturã profesionalã, pânã la data de 25 a lunii pentru luna anterioarã în care au realizat aceste venituri.
(5) Declaraţiile prevãzute la alin. (1), (2) şi (4) constituie titluri de creanţã şi devin titluri executorii la data la care creanţele bugetare sunt scadente conform legii.
ART. 9
(1) Termenele de declarare prevãzute la art. 8 alin. (1) şi (4) constituie şi termene de platã a contribuţiilor individuale.
(2) Persoanele care realizeazã, în condiţiile prevãzute la art. 3 alin. (1), venituri de naturã profesionalã în mod ocazional datoreazã contribuţiile individuale pânã la data la care cuantumul veniturilor de naturã profesionalã realizate în cursul anului calendaristic atinge plafonul de 5 salarii medii brute pe economie.
(3) Pentru neachitarea contribuţiilor individuale la termenele de scadenţã prevãzute la alin. (1) se datoreazã dobânzi şi penalitãţi de întârziere, în condiţiile legii.
ART. 10
Plata contribuţiilor individuale se efectueazã în contul bugetului asigurãrilor sociale de stat, în contul bugetului asigurãrilor pentru şomaj, precum şi în contul bugetului Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate.
ART. 11
Perioadele pentru care s-au plãtit contribuţiile individuale constituie stagiu de cotizare în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale, precum şi în sistemul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 12
(1) Stagiul de cotizare realizat de persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1) în sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurãri sociale se stabileşte prin aplicarea asupra perioadei de cotizare a raportului dintre cota de contribuţie individualã de asigurãri sociale şi cota de contribuţie de asigurãri sociale aprobatã pentru locurile de muncã în condiţii normale.
(2) La stabilirea punctajului mediu anual se iau în considerare veniturile de naturã profesionalã la care s-a achitat contribuţia individualã de asigurãri sociale.
ART. 13
(1) Stagiul de cotizare realizat de persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1) în sistemul asigurãrilor pentru şomaj se stabileşte prin aplicarea asupra perioadei de cotizare a raportului dintre cota de contribuţie individualã de asigurãri pentru şomaj şi cota de contribuţie datoratã la bugetul asigurãrilor pentru şomaj, potrivit legii, de cãtre persoanele asigurate în baza contractului de asigurare pentru şomaj.
(2) Pentru persoanele prevãzute la alin. (1) care realizeazã venituri de naturã profesionalã din mai multe activitãţi de natura celor prevãzute la art. 1, stagiul de cotizare realizat de acestea în sistemul asigurãrilor pentru şomaj se stabileşte prin cumularea stagiilor realizate în baza declaraţiilor de asigurare în sistemul asigurãrilor pentru şomaj.
ART. 14
(1) În situaţia în care nu mai realizeazã venituri de naturã profesionalã, persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1) au obligaţia de a notifica acest fapt casei teritoriale de pensii, precum şi agenţiei pentru ocuparea forţei de muncã judeţene sau a municipiului Bucureşti din raza de domiciliu sau de reşedinţã a acestora, în termen de 3 zile lucrãtoare de la data intervenirii acesteia.
(2) Calitatea de asigurat deţinutã de persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1) înceteazã cu data de întâi a lunii urmãtoare celei în care s-a efectuat plata contribuţiilor individuale, cu excepţia calitãţii de asigurat în sistemul de asigurãri sociale de sãnãtate, pentru care persoanele beneficiazã de pachetul minimal de servicii medicale în condiţiile <>Legii nr. 95/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 15
Constituie contravenţie urmãtoarele fapte, dacã nu sunt sãvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, sã constituie infracţiuni:
a) necomunicarea datelor şi informaţiilor solicitate în scris de casele de pensii, precum şi de agenţiile pentru ocuparea forţei de muncã judeţene şi a municipiului Bucureşti, în vederea îndeplinirii atribuţiilor ce le revin potrivit prezentelor norme metodologice;
b) comunicarea de date şi informaţii incomplete sau eronate;
c) nedepunerea la termen de cãtre persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1) a declaraţiilor de asigurare;
d) nerespectarea de cãtre persoanele prevãzute la art. 5 alin. (1) a obligaţiei prevãzute la art. 14 alin. (1).
ART. 16
Contravenţiile prevãzute la art. 15 se sancţioneazã dupã cum urmeazã:
a) cele prevãzute la lit. a) şi b), cu amendã de la 300 lei la 600 lei;
b) cele prevãzute la lit. c) şi d), cu amendã de la 2.500 lei la 5.000 lei.
ART. 17
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea amenzilor corespunzãtoare se fac de cãtre personalul împuternicit al Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale şi al caselor teritoriale de pensii, desemnat prin decizie a preşedintelui Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale, de cãtre organele de control mãsuri active ale Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã şi ale structurilor sale teritoriale şi de personalul Inspecţiei Muncii şi al structurilor sale teritoriale, dupã caz.
ART. 18
Amenzile contravenţionale aplicate conform prezentelor norme metodologice constituie venituri la bugetul asigurãrilor sociale de stat sau la bugetul asigurãrilor pentru şomaj, dupã caz.
ART. 19
Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor pentru contribuţia de asigurãri sociale de sãnãtate se fac în condiţiile <>Legii nr. 95/2006 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 20
Dispoziţiile prezentelor norme metodologice referitoare la stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor se completeazã cu prevederile <>Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobatã cu modificãri şi completãri prin <>Legea nr. 180/2002 , cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 21
Dispoziţiile prezentelor norme metodologice referitoare la obligaţiile faţã de bugetul asigurãrilor sociale de stat, bugetul asigurãrilor pentru şomaj, precum şi faţã de bugetul Fondului naţional unic de asigurãri sociale de sãnãtate se completeazã cu prevederile <>Legii nr. 241/2005 privind prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificãrile ulterioare.
ART. 22
Modelul declaraţiilor de asigurare prevãzut la art. 7 se aprobã în termen de 7 zile de la intrarea în vigoare a prezentelor norme metodologice, prin ordin al preşedintelui Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurãri Sociale şi al preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncã.
ART. 23
În mãsura în care aplicarea prevederilor art. III din ordonanţa de urgenţã va impune precizãri suplimentare cu privire la contribuţia individualã de asigurãri sociale, respectiv contribuţia individualã de asigurãri pentru şomaj, acestea vor fi emise prin ordin al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016