Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 14 noiembrie 2023  de aplicare a Legii nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare româneşti în străinătate    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 14 noiembrie 2023 de aplicare a Legii nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare româneşti în străinătate

EMITENT: Departamentul pentru Românii de Pretutindeni
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1074 din 28 noiembrie 2023
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 233 din 14 noiembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.074 din 28 noiembrie 2023.
──────────
    ART. 1
    (1) Prezentele norme metodologice reglementează modul de aplicare a Legii nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare româneşti în străinătate, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Centrele comunitare româneşti în străinătate se înfiinţează, organizează şi funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu prezentele norme metodologice şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare. Centrele comunitare româneşti nu au personalitate juridică şi funcţionează în cadrul Departamentului pentru Românii de Pretutindeni, denumit în continuare D.R.P.

    ART. 2
    (1) Înfiinţarea fiecărui centru comunitar se face în acord cu disponibilitatea bugetară anuală a D.R.P., astfel:
    a) la cererea comunităţii, ca urmare a solicitării adresate D.R.P. Cererea trebuie să fie semnată de minimum 1.650 de persoane dintr-un minimum de 5.000 de cetăţeni români înregistraţi la misiunile diplomatice şi, după caz, la oficiile consulare ale României din statul în care se înfiinţează centrul;
    b) la iniţiativa D.R.P., în funcţie de necesitatea rezultată din implementarea politicilor de guvernare şi strategiei pentru românii de pretutindeni.

    (2) Cererea prevăzută la alin. (1) lit. a) trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
    a) să fie adresată, în scris, D.R.P.;
    b) să fie înaintată de un reprezentant desemnat de către membrii comunităţii;
    c) să poarte semnătura solicitantului;
    d) să indice oraşul în care se doreşte înfiinţarea centrului comunitar, ţinând cont de zonele cu cea mai numeroasă comunitate de români.

    (3) D.R.P. analizează cererea în cel mult 60 de zile lucrătoare de la înregistrarea acesteia la sediul departamentului şi ia măsurile necesare pentru a solicita avizul Ministerului Afacerilor Externe cu privire la propunerea de înfiinţare a centrului comunitar românesc. Avizul Ministerului Afacerilor Externe se solicită şi în cazul înfiinţării centrelor comunitare româneşti în condiţiile alin. (1) lit. b).
    (4) În analiza cererii, D.R.P. are în vedere următorii factori:
    a) eligibilitatea cererii conform prevederilor alin. (2);
    b) distanţa faţă de misiuni diplomatice, oficii consulare ori institute culturale româneşti, care îngreunează accesul la o prezenţă instituţională românească;
    c) numărul de români din regiunea în care va funcţiona centrul comunitar românesc;
    d) disponibilitatea bugetară anuală a D.R.P.

    (5) De factorii prevăzuţi la alin. (4) lit. b)-d) se ţine cont şi în fundamentarea propunerii de înfiinţare a unui centru comunitar românesc la iniţiativa D.R.P.
    (6) Semnatarii cererii vor dobândi de drept calitatea de membri ai centrului comunitar românesc înfiinţat. După înfiinţare, calitatea de membru al centrului se dobândeşte în condiţiile art. 2 alin. (5) din Legea nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare româneşti în străinătate, republicată.
    (7) Reprezentantul comunităţii, desemnat conform art. 2 alin. (2) lit. b), identifică, cu sprijinul misiunii diplomatice sau, după caz, a oficiului consular, un sediu adecvat desfăşurării activităţilor centrului comunitar românesc, pentru o perioadă de minimum 5 ani, având în vedere respectarea principiilor economicităţii şi eficacităţii utilizării fondurilor publice, şi înaintează documentele aferente D.R.P. pentru analiză şi acceptare.

    ART. 3
    (1) Centrele comunitare îşi desfăşoară activitatea cu respectarea normelor dreptului internaţional şi a legislaţiei interne a statelor de reşedinţă.
    (2) Pentru o bună funcţionare, centrele comunitare româneşti în străinătate colaborează cu misiunile diplomatice şi oficiile consulare din statele unde acestea funcţionează.

    ART. 4
    Pentru îndeplinirea scopului şi rolului pentru care sunt înfiinţate, centrele comunitare româneşti desfăşoară activităţi şi acţiuni de:
    a) informare cu privire la acţiunile, proiectele şi programele derulate de D.R.P. în sprijinul românilor de pretutindeni;
    b) monitorizare a proiectelor, acţiunilor şi programelor finanţate din bugetul D.R.P.;
    c) derulare a acţiunilor, proiectelor şi programelor care se subscriu scopului de înfiinţare;
    d) achiziţionare şi distribuire de manuale, cărţi de specialitate, cărţi de lectură sau alte publicaţii în limba română;
    e) derulare de cursuri educaţionale în limba română;
    f) organizare a unor evenimente care au ca scop celebrarea principalelor evenimente naţionale sau religioase;
    g) organizare a unor activităţi cu caracter artistic, religios sau sportiv;
    h) organizare, la cererea organizaţiilor reprezentative sau din oficiu, a unor sesiuni de informare privind drepturile şi responsabilităţile românilor în statul de reşedinţă şi/sau în România ori legislaţia aplicabilă în domenii de interes pentru comunităţile de români;
    i) derulare a unor acţiuni de organizare şi dezvoltare comunitară, cursuri de scriere şi implementare de proiecte;
    j) cercetare ştiinţifică şi dezbateri pe teme ce vizează românii de pretutindeni în parteneriat cu instituţii publice şi private, din ţară sau străinătate, care desfăşoară programe şi proiecte de cercetare ştiinţifică;
    k) alte activităţi ce vizează românii de pretutindeni, având ca scop întărirea legăturilor cu aceştia şi păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase în conformitate cu dreptul internaţional, adaptate specificului zonei şi cu respectarea legislaţiei statului ai cărui cetăţeni/rezidenţi sunt.


    ART. 5
    Cheltuielile administrative cu personalul centrelor comunitare româneşti şi cheltuielile pentru desfăşurarea acţiunilor, proiectelor şi programelor iniţiate şi desfăşurate în cadrul acestora vor fi suportate din bugetul D.R.P., donaţii, sponsorizări sau orice alte surse legal constituite în condiţiile legii şi cu respectarea prevederilor legale pentru fiecare categorie de cheltuieli.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016