Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 12 mai 2022  de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2022 privind regimul de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 12 mai 2022 de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2022 privind regimul de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare

EMITENT: Ministerul Afacerilor Externe
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 522 din 27 mai 2022
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.205 din 12 mai 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 522 din 27 mai 2022.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentele norme stabilesc metodologia de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare prevăzute la art. 5 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2022 privind regimul de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare, denumită în continuare Ordonanţă, de către Ministerul Afacerilor Externe, prin Departamentul pentru controlul exporturilor - ANCEX, denumit în continuare ANCEX.

    ART. 2
    (1) Termenii utilizaţi în prezentele norme sunt cei prevăzuţi sau definiţi la art. 3 din Ordonanţă.
    (2) Sintagma „transmitere de produse software sau de tehnologie“ se referă la activităţile de export definite la art. 2 pct. 2 lit. (d) din Regulament1, pentru produsele software sau tehnologiile cuprinse în anexa I la Regulament, categoriile 0-9, secţiunile D, respectiv E.
    ^1 Regulamentul (UE) 2021/821 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 mai 2021 de instituire a unui regim al Uniunii pentru controlul exporturilor, serviciilor de intermediere, asistenţei tehnice, tranzitului şi transferului de produse cu dublă utilizare (reformare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 206 din 11 iunie 2021.

    (3) Termenii „cercetare ştiinţifică fundamentală“, „dezvoltare“, „din domeniul public“, „produse software“, „producţie“, „tehnologie“, „utilizare“ sunt definiţi în anexa I la Regulament.
    (4) Sintagma „în original“ se referă la un document în format fizic, semnat olograf, sau un document transmis în format electronic, semnat cu certificat digital calificat.
    (5) eLicensing este un sistem informatic care asigură suportul electronic necesar autorizării operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare, conform prevederilor Regulamentului.
    (6) Obligaţia de diligenţă prevăzută în Regulament înseamnă întreprinderea, de către persoanele care efectuează operaţiuni cu produse cu dublă utilizare, de măsuri pentru evaluarea şi diminuarea riscurilor legate de o operaţiune, respectiv parcurgerea unui proces de evaluare referitor la tranzacţii, produse, destinaţie şi utilizator final, respectiv utilizare finală.
    (7) Sancţiunile internaţionale reprezintă sancţiunile impuse prin rezoluţii ale Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite, deciziile adoptate de Uniunea Europeană, în cadrul politicii externe şi de securitate comună, şi modalităţile de punere în aplicare a acestora, regulamentele Uniunii Europene sau deciziile Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa.

    ART. 3
    ANCEX, în calitate de autoritate naţională pentru controlul operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare, desfăşoară următoarele activităţi în beneficiul persoanelor fizice şi juridice române sau rezidente în România, denumite în continuare persoane:
    a) acordă consultanţă de specialitate în vederea stabilirii regimului de control al operaţiunilor în cauză;
    b) eliberează licenţe pentru operaţiunile prevăzute la art. 5 din Ordonanţă;
    c) eliberează, la cererea altor autorităţi de control al exporturilor, certificatul internaţional de import (CII) şi, respectiv, certificatul de control al livrării (CCL);
    d) elaborează şi publică, pe site-ul web al ANCEX, ghiduri şi orientări;
    e) conduce campanii de conştientizare şi avertizare.


    ART. 4
    (1) Persoanele care desfăşoară operaţiuni sau colaborări cu entităţi din afara României au obligaţia să verifice dacă activităţile respective se încadrează la operaţiunile prevăzute la art. 5 din Ordonanţă.
    (2) Verificarea activităţilor menţionate la alin. (1) constă în parcurgerea, după caz, a următoarelor etape:
    a) compararea caracteristicilor produsului care face obiectul activităţilor de la alin. (1) cu caracteristicile produselor incluse în anexa I la Regulament;
    b) verificarea, din surse deschise, a destinatarului, utilizatorului final, utilizării şi destinaţiei finale, respectiv dacă operaţiunea se încadrează în una dintre situaţiile prevăzute la art. 4, 5, 9 sau 10 din Regulament;
    c) verificarea, din surse deschise, dacă utilizarea finală declarată de partenerul extern corespunde cu obiectul de activitate al acestuia;
    d) încadrarea operaţiunii care urmează să fie realizată în unul dintre tipurile de operaţiuni prevăzute la art. 5 alin. (1) din Ordonanţă.

    (3) În cazul în care persoanele au cunoştinţă că operaţiunea pe care intenţionează să o desfăşoare se supune regimului de control, conform prevederilor Regulamentului şi Ordonanţei, acestea au obligaţia să se înregistreze în eLicensing, urmând procedura descrisă la art. 13, şi să transmită la ANCEX o cerere de licenţă, în funcţie de specificul operaţiunii, prin intermediul eLicensing.
    (4) În cazul în care persoanele, conform constatărilor rezultate din îndeplinirea obligaţiei de diligenţă, apreciază că activitatea pe care intenţionează să o desfăşoare s-ar putea supune regimului de control, conform prevederilor Regulamentului şi Ordonanţei, acestea au obligaţia să transmită la ANCEX o cerere de consultanţă, conform prevederilor cap. II.
    (5) Instituţiile academice, universitare şi de cercetare au responsabilitatea de a crea cadrul organizatoric intern care să asigure respectarea legislaţiei în domeniul controlului operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare, prin stabilirea unor proceduri care să permită o evaluare sistematică a operaţiunilor efectuate şi a riscurilor asociate, în vederea obţinerii licenţelor necesare desfăşurării operaţiunilor în cauză.
    (6) Persoanele care desfăşoară activităţi de cercetare şi dezvoltare a produselor cu dublă utilizare au obligaţia de a transmite la ANCEX notificarea acestor activităţi, conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX.
    (7) În cazul operaţiunii de import, la cererea partenerului extern, persoana care efectuează această operaţiune solicită la ANCEX eliberarea certificatului internaţional de import (CII) şi/sau a certificatului de control al livrării (CCL), prin completarea şi transmiterea la ANCEX a formularelor de cereri de eliberare a CII, respectiv CCL, conform modelelor disponibile pe site-ul web al ANCEX, însoţite de documentaţia prevăzută la cap. V.
    (8) Corelarea termenelor de eliberare de către ANCEX a documentelor solicitate de persoanele care efectuează operaţiuni cu produse cu dublă utilizare, cu termenele prevăzute în documentele comerciale încheiate de acestea cu partenerii din afara României, este responsabilitatea exclusivă a solicitantului.
    (9) Persoanele care solicită la ANCEX eliberarea unor documente sunt răspunzătoare pentru corectitudinea datelor şi informaţiilor transmise.

    ART. 5
    (1) Persoanele care desfăşoară operaţiuni cu produse cu dublă utilizare trebuie să desemneze, conform art. 38 alin. (4) din Ordonanţă, cel puţin o persoană, denumită în continuare persoană de contact, cunoscătoare a legislaţiei în domeniu, împuternicită să coordoneze procedurile de identificare a surselor potenţiale de export, derularea operaţiunilor în conformitate cu prevederile Regulamentului, ale Ordonanţei şi ale prezentelor norme, respectiv transmiterea cererilor de licenţă prin eLicensing.
    (2) Datele de identificare şi împuternicirile persoanelor de contact se înregistrează în eLicensing.
    (3) Prelucrarea datelor cu caracter personal este conformă cu prevederile Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.

    ART. 6
    (1) Persoanele care desfăşoară operaţiunile cu produse cu dublă utilizare prevăzute la art. 5 din Ordonanţă trebuie să se informeze, inclusiv prin participarea la activităţile organizate de ANCEX, cu privire la ultimele evoluţii şi la obligaţiile care le revin în aplicarea legislaţiei Uniunii Europene şi a legislaţiei naţionale în domeniu.
    (2) ANCEX verifică, ori de câte ori consideră necesar, cunoştinţele persoanelor de contact, prevăzute la art. 5 alin. (1), în domeniul legislaţiei produselor cu dublă utilizare.

    ART. 7
    (1) Persoanele care desfăşoară operaţiuni cu produse cu dublă utilizare, conform art. 5 alin. (1) din Ordonanţă, trebuie să păstreze evidenţe detaliate şi documente referitoare la operaţiunile în cauză, precum facturi, documente de transport, documente vamale sau alte documente, pentru a permite identificarea:
    a) produselor cu dublă utilizare;
    b) cantităţii de produse cu dublă utilizare;
    c) numelui şi adresei exportatorului şi destinatarului;
    d) utilizării finale şi utilizatorului final.

    (2) Fără a aduce atingere prevederilor de la alin. (1), intermediarii şi furnizorii de asistenţă tehnică au obligaţia să păstreze documente şi evidenţe detaliate care să permită identificarea perioadei de furnizare, a destinatarilor şi ţărilor vizate de respectivele servicii de intermediere sau de asistenţă tehnică.
    (3) Registrele, evidenţele şi documentele prevăzute la alin. (1) se păstrează în conformitate cu prevederile art. 38 din Ordonanţă.

    CAP. II
    Acordarea consultanţei
    ART. 8
    (1) În situaţii specifice, determinate de lipsa capacităţii de evaluare a persoanelor, sau la solicitarea biroului vamal sau a altor instituţii, ANCEX acordă gratuit consultanţă de specialitate pentru stabilirea regimului de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare.
    (2) Evaluarea preliminară a operaţiunii cu produse cu dublă utilizare îi revine persoanei care intenţionează să efectueze operaţiunea respectivă.
    (3) În evaluarea preliminară, solicitantul trebuie să verifice dacă produsul care face obiectul operaţiunii se încadrează în anexa I la Regulament sau în listele prevăzute la art. 5 alin. (6) sau art. 9 alin. (4) din Regulament, să verifice, din surse deschise, informaţiile referitoare la destinaţie, destinatar, utilizatorul final şi utilizarea finală şi să aibă în vedere prevederile art. 4 alin. (2) şi art. 5 alin. (2) din Regulament.

    ART. 9
    (1) Consultanţa de specialitate, prevăzută la art. 23 din Ordonanţă, se solicită prin completarea formularului Cerere de consultanţă pentru stabilirea regimului de control al operaţiunii cu produse cu dublă utilizare, conform modelului din anexa nr. 1 la prezentele norme, disponibil şi pe site-ul web al ANCEX.
    (2) Cererea de consultanţă semnată în original şi scanată, împreună cu fişele cu date tehnice, în limba română sau engleză, se transmit la ANCEX prin e-mail, ţinând cont de prevederea de la art. 4 alin. (9).
    (3) Pentru operaţiunile efectuate către destinaţiile supuse unui embargo de arme sau altor sancţiuni internaţionale, solicitantul trebuie să transmită o declaraţie privind utilizarea finală a produselor, conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX.

    ART. 10
    Documentaţia transmisă conform art. 9 trebuie să cuprindă toate datele necesare care să permită ANCEX:
    a) să stabilească funcţia pentru care a fost conceput produsul;
    b) să compare parametrii produsului care face obiectul cererii de consultanţă cu cei prevăzuţi în listele de control;
    c) să identifice utilizarea finală şi utilizatorul final al produsului.


    ART. 11
    (1) ANCEX poate solicita date suplimentare pentru evaluarea operaţiunii sau a produsului care face obiectul cererii de consultanţă.
    (2) Evaluarea cererii de consultanţă se bazează pe datele transmise de solicitant şi pe informaţiile existente la data respectivă şi este valabilă până când apar elemente noi, care pot determina o reevaluare, sau până la actualizarea listelor de control.
    (3) Cererea de consultanţă se soluţionează în termen de 30 de zile de la data primirii documentaţiei relevante, complete.

    CAP. III
    Autorizarea prin licenţă
    ART. 12
    (1) Operaţiunile cu produse cu dublă utilizare prevăzute la art. 5 din Ordonanţă se supun controlului prin licenţe. Cererile de eliberare sau de utilizare a licenţelor se transmit prin eLicensing, conform art. 9 alin. (3) din Ordonanţă.
    (2) Evaluarea cererilor de licenţă se bazează pe datele transmise de solicitant şi pe informaţiile existente la data respectivă şi este valabilă până când apar elemente noi, care pot determina o reevaluare.

    SECŢIUNEA 1
    Înregistrarea ca utilizator eLicensing
    ART. 13
    (1) Înainte de prima solicitare de licenţă pentru operaţiuni cu produse cu dublă utilizare, persoanele trebuie să se înregistreze în eLicensing, furnizând toate datele şi informaţiile solicitate de sistem şi încărcând, după caz, următoarele documente:
    a) un document de identitate;
    b) o prezentare a societăţii (activităţi specifice, liste de produse, organizare, parteneri comerciali reprezentativi);
    c) copii ale documentelor de înfiinţare şi funcţionare a societăţii.

    (2) Netransmiterea documentelor menţionate la alin. (1) sau transmiterea unor documente incomplete sau incorecte are drept consecinţă respingerea cererii de înregistrare de către ANCEX.
    (3) În cazul modificării datelor încărcate în eLicensing (adresă, persoane de contact, acte adiţionale etc.), persoanele solicită actualizarea datelor în eLicensing.
    (4) Instrucţiunile pentru înregistrarea ca utilizator eLicensing şi pentru solicitarea licenţelor sunt disponibile pe site-ul web al ANCEX.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Documente privind utilizarea finală
    ART. 14
    (1) Conform art. 10 alin. (2) din Ordonanţă, în vederea eliberării unei licenţe individuale de export, exportatorul trebuie să transmită la ANCEX un document de utilizare finală, în original. Documentul poate fi o declaraţie de utilizare finală, un certificat de utilizare finală sau, după caz, un certificat internaţional de import.
    (2) Declaraţia de utilizare finală este un angajament din partea utilizatorului final că produsele cu dublă utilizare vor fi folosite doar pentru utilizările declarate în licenţă, cu precizarea utilizării finale civile sau militare şi a faptului că reexportul acestor produse se va face numai cu acordul scris al autorităţii naţionale din ţara de destinaţie finală.
    (3) Certificatul de utilizare finală pentru produse cu dublă utilizare este un document prin care destinatarul certifică în nume propriu şi, după caz, în numele utilizatorului sau utilizatorilor finali faptul că produsele cu dublă utilizare vor fi folosite doar pentru utilizările declarate în licenţă, cu precizarea utilizării finale civile sau militare şi a faptului că reexportul acestor produse se va face numai cu acordul scris al autorităţii naţionale din ţara de destinaţie.
    (4) În cazul destinaţiilor supuse unor sancţiuni internaţionale conform art. 2 alin. (7), documentul menţionat la alin. (3) trebuie certificat de o autoritate din ţara de destinaţie.
    (5) Declaraţia de utilizare finală, respectiv certificatul de utilizare finală se completează pe formularele disponibile pe siteul web al ANCEX. După caz, ANCEX poate accepta declaraţii sau certificate de utilizare finală în alt format, cu condiţia ca acestea să conţină cel puţin angajamentele din formularele disponibile pe site-ul web al ANCEX.
    (6) ANCEX poate solicita exportatorului obţinerea certificatului internaţional de import (CII) de la autoritatea naţională din ţara importatorului. CII este un formular standardizat, specific fiecărui stat emitent, care reprezintă garanţia că autoritatea naţională din statul respectiv are cunoştinţă de operaţiunea în cauză.
    (7) ANCEX decide asupra acceptării tipului de document de utilizare finală, în funcţie de specificul operaţiunii.
    (8) Conform art. 10 alin. (2) din Ordonanţă, ANCEX poate excepta anumite cereri de licenţă de la obligaţia de a prezenta un document de utilizare finală. Excepţia se poate aplica în cazul în care:
    a) produsul este trimis la reparat sau este înlocuit într-o ţară terţă care nu este supusă sancţiunilor menţionate la art. 2 alin. (7);
    b) produsul este exportat temporar şi/sau este utilizat de exportator, iar ţara de destinaţie nu este supusă sancţiunilor menţionate la art. 2 alin. (7);
    c) produsul a fost importat temporar şi se întoarce la furnizor într-o ţară de destinaţie care nu este supusă sancţiunilor menţionate la art. 2 alin. (7);
    d) produsul face obiectul unui transfer intragrup în interiorul Uniunii Europene.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Licenţa individuală de export şi de transfer în interiorul Uniunii Europene
    ART. 15
    (1) Licenţa individuală de export este definită la art. 2 pct. 12 din Regulament, iar eliberarea acestui tip de licenţă se face cu respectarea prevederilor art. 12 din Regulament şi art. 9 din Ordonanţă.
    (2) Eliberarea licenţei de transfer în interiorul Uniunii Europene se face cu respectarea prevederilor art. 12 din Ordonanţă.

    ART. 16
    (1) Pentru eliberarea licenţei individuale de export sau de transfer în interiorul Uniunii Europene, persoanele trebuie să completeze cererea de licenţă în eLicensing şi să încarce în sistem următoarele documente:
    a) copia contractului comercial încheiat cu partenerul extern sau copiile altor documente comerciale justificative;
    b) documente privind utilizarea finală, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (1);
    c) fişe cu datele tehnice ale produselor tranzacţionate;
    d) autorizaţia eliberată de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN), în cazul operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear;
    e) acordul de reexport, în situaţia în care produsele care urmează a fi exportate au fost importate/transferate în România anterior, iar importatorul s-a angajat să nu reexporte produsele importate ori transferate decât cu aprobarea prealabilă a autorităţilor competente din ţara de provenienţă;
    f) documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita, în funcţie de specificul operaţiunii şi de produsele cu dublă utilizare care fac obiectul cererii de licenţă, de exemplu, un extras din registrul comerţului din ţara importatorului, care să confirme existenţa şi obiectul de activitate ale importatorului sau utilizatorului final.

    (2) Documentele prevăzute la alin. (1), obţinute în alte limbi decât română, franceză sau engleză, se transmit şi cu traducerea autorizată a acestora în limba română.
    (3) Persoanele, inclusiv autorităţile publice, care solicită eliberarea licenţei individuale de export, respectiv de transfer în interiorul Uniunii Europene, pentru produse rezultate în urma activităţilor menţionate la art. 6 din Ordonanţă, trebuie să anexeze formularul „Notificare a activităţilor de cercetare şi dezvoltare a produselor cu dublă utilizare“, conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX.
    (4) Valabilitatea licenţei individuale de export, respectiv de transfer în interiorul Uniunii Europene este de maximum 2 ani de la data eliberării acesteia. Valabilitatea licenţei individuale pentru proiecte de mare anvergură este de maximum 4 ani de la data eliberării acesteia.
    (5) Exportatorul trebuie să transmită la ANCEX, în termen de zece zile lucrătoare de la data efectuării exportului, documentele doveditoare privind efectuarea livrării, în copie electronică, respectiv documentul administrativ unic, facturile externe, documentele de transport şi, la solicitarea ANCEX, documente suplimentare.
    (6) În termen de 6 luni de la data livrării, exportatorul are obligaţia, conform art. 10 alin. (3) din Ordonanţă, să transmită la ANCEX certificatul de control al livrării (CCL) sau alte documente doveditoare care confirmă faptul că produsele au ajuns în ţara importatoare şi au fost livrate în conformitate cu termenii licenţei de export. CCL este eliberat de către autoritatea pentru controlul exporturilor din ţara de destinaţie sau de destinaţie finală.
    (7) În situaţia operaţiunilor multiple de export efectuate în baza aceleiaşi licenţe, în termen de 6 luni de la derularea fiecărei operaţiuni se transmit la ANCEX, parţial, CCL sau alte documente doveditoare, împreună cu lista exporturilor efectuate în baza licenţei respective.
    (8) Sintagma „alte documente doveditoare“, menţionată la alin. (6) şi (7), cuprinde documente care pot fi luate în considerare în locul CCL, atunci când ţara de destinaţie nu eliberează acest tip de document. Acesta poate fi înlocuit, după caz, cu un document eliberat de autoritatea vamală din ţara de destinaţie sau din ţara de destinaţie finală, o notă de intrare-recepţie sau un proces-verbal care confirmă primirea produselor de către destinatar sau de către utilizatorul final.
    (9) Alte documente doveditoare se solicită şi în situaţiile, fără limitarea la această enumerare, în care produsele sunt casate la destinaţie, ca urmare a degradării lor pe durata transportului (documente doveditoare privind casarea), sunt confiscate ca urmare a unor activităţi care încalcă legislaţia din ţara de destinaţie (documentul care confirmă confiscarea de către autoritatea competentă din ţara de destinaţie) sau ca urmare a arestării mijlocului de transport în urma unor acţiuni piratereşti.
    (10) În cazul în care produsele cu dublă utilizare exportate fac obiectul unui transfer intangibil de software sau tehnologie, confirmarea livrării acestora se face în termen de 10 zile lucrătoare de la data transmiterii lor către destinatar, prin declaraţia pe propria răspundere a exportatorului care a efectuat operaţiunea, precizând datele specificate la art. 44, însoţită de un document care atestă că produsele în cauză au ajuns la destinaţie.
    (11) Conform art. 10 alin. (5) din Ordonanţă, licenţele individuale de export pot face obiectul unor condiţii speciale, precizate în licenţa emisă, precum monitorizarea operaţiunii pe teritoriul României, până la părăsirea teritoriului vamal naţional. Cu minimum 5 zile înainte de începerea operaţiunii, persoanele trebuie să notifice ANCEX cu privire la mijlocul de transport folosit, condiţiile de ambalare, traseul până la punctul de ieşire din ţară, alte detalii solicitate de ANCEX, care informează autorităţile competente pentru monitorizarea operaţiunii, potrivit legii.

    SECŢIUNEA a 4-a
    Programul intern de conformitate
    ART. 17
    (1) Programul intern de conformitate (PIC) este definit la art. 2 pct. 21 din Regulament.
    (2) Prin implementarea şi utilizarea PIC se asigură condiţiile optime pentru respectarea legislaţiei, inclusiv a obligaţiilor şi consideraţiilor enumerate la art. 15 alin. (1) lit. (a)-(d) din Regulament, evaluarea corectă a caracterului de produs cu dublă utilizare supus regimului de control, identificarea surselor potenţiale de export, evaluarea riscurilor asociate operaţiunilor, companiilor şi ţărilor importatoare şi crearea unei baze de date privind operaţiunile derulate cu produse cu dublă utilizare.

    ART. 18
    (1) Implementarea PIC este o condiţie obligatorie pentru solicitanţii licenţelor globale de export şi utilizatorii licenţei generale de export a Uniunii nr. EU007, conform prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanţă şi art. 12 alin. (4) din Regulament, respectiv ale art. 14 alin. (6) din Ordonanţă, dar poate fi implementat de orice persoană juridică, inclusiv de institutele academice, universitare şi de cercetare.
    (2) În vederea adaptării PIC la dimensiunea, structura şi activitatea persoanei juridice, precum şi pentru evaluarea şi diminuarea riscurilor asociate activităţii sale, aceasta poate consulta ghidurile şi orientările disponibile pe site-ul web al ANCEX.

    ART. 19
    (1) ANCEX efectuează, cel puţin o dată la trei ani, auditul implementării PIC şi respectării de către persoana juridică a obligaţiilor şi consideraţiilor enumerate la art. 15 alin. (1) lit. (a)-(d) din Regulament.
    (2) PIC implementat de solicitanţi trebuie să conţină, în principal, următoarele elemente:
    a) angajamentul conducerii de la cel mai înalt nivel cu privire la conformitate;
    b) structura organizatorică, responsabilităţi şi resurse;
    c) formare şi sensibilizare;
    d) procesul şi procedurile de verificare a tranzacţiilor;
    e) analiza performanţei, auditurile, raportarea şi măsurile corective;
    f) păstrarea evidenţei şi documentarea;
    g) securitatea fizică şi a informaţiilor.

    (3) În cazul în care ANCEX constată deficienţe în implementarea PIC, solicită în scris persoanei juridice să adopte măsuri corective.
    (4) ANCEX verifică dacă au fost adoptate măsurile corective, după expirarea intervalului de timp prevăzut în notificare.
    (5) Neimplementarea măsurilor corective solicitate duce la suspendarea utilizării licenţelor globale de export şi/sau a licenţei generale nr. EU007.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Licenţa globală de export
    ART. 20
    Licenţa globală de export este definită la art. 2 pct. 13 din Regulament, iar eliberarea acestui tip de licenţă se face cu respectarea prevederilor art. 12 din Regulament şi art. 11 din Ordonanţă.

    ART. 21
    (1) Pentru solicitarea licenţei globale de export, exportatorii trebuie să completeze cererea de licenţă în eLicensing şi să încarce în sistem următoarele documente:
    a) copii ale contractelor comerciale încheiate cu partenerii externi sau ale altor documente comerciale justificative care implică livrări succesive de produse cu dublă utilizare între exportator şi partenerii externi;
    b) fişe cu datele tehnice ale produselor;
    c) autorizaţia eliberată de CNCAN, în cazul operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear;
    d) documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita în funcţie de specificul operaţiunii şi de produsele cu dublă utilizare care fac obiectul cererii de licenţă.

    (2) Valabilitatea licenţei globale de export este de maximum 2 ani de la data eliberării. Valabilitatea licenţei globale de export pentru proiecte de mare anvergură este de maximum 4 ani de la data eliberării.

    ART. 22
    Titularii licenţelor globale de export au obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la încheierea anului calendaristic, să transmită la ANCEX un raport în format electronic privind operaţiunile de export efectuate în anul precedent în baza licenţelor globale, conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX.

    SECŢIUNEA a 6-a
    Înregistrarea pentru utilizarea licenţelor generale
    ART. 23
    (1) Exportatorii înregistraţi în eLicensing ca operatori economici şi care intenţionează să utilizeze licenţele generale naţionale de export sau licenţele generale de export ale Uniunii Europene au obligaţia să se înregistreze în eLicensing ca utilizatori ai tipului de licenţă solicitat, prin completarea formularului corespunzător.
    (2) ANCEX, prin intermediul eLicensing, confirmă exportatorului înregistrarea pentru utilizarea licenţelor generale, în termen de 10 zile lucrătoare de la data primirii cererii şi angajamentului exportatorului, în condiţiile prevăzute la art. 13 alin. (5) şi art. 14 alin. (2) din Ordonanţă.
    (3) Exportatorul notifică ANCEX, prin intermediul eLicensing, cu privire la orice modificare a datelor menţionate în cererea de înregistrare, în termen de 15 zile de la apariţia modificării.

    SECŢIUNEA a 7-a
    Licenţele generale naţionale de export
    ART. 24
    (1) Licenţele generale naţionale de export sunt definite la art. 2 pct. 16 din Regulament, iar utilizarea acestora se face respectând prevederile art. 12 alin. (6) din Regulament şi ale art. 13 din Ordonanţă.
    (2) Licenţele generale naţionale de export se emit prin ordin al ministrului afacerilor externe şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (3) Licenţele generale naţionale de export produc efecte până la încetarea valabilităţii acestora prin ordin al ministrului afacerilor externe, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (4) Licenţele generale naţionale de export pot fi utilizate de toţi exportatorii stabiliţi sau rezidenţi în România, care îndeplinesc condiţiile impuse pentru utilizarea acestor licenţe.

    ART. 25
    (1) Exportatorul care utilizează o licenţă generală naţională de export, înregistrat pentru utilizarea acestei licenţe în conformitate cu prevederile art. 23, informează ANCEX în legătură cu prima utilizare a acestei licenţe, în termen de 30 de zile de la data la care a avut loc primul export.
    (2) Utilizatorul licenţei generale naţionale de export are obligaţia de a transmite la ANCEX, în termen de 30 de zile calendaristice de la sfârşitul anului, un raport în format electronic al operaţiunilor de export efectuate în anul precedent în baza licenţelor generale naţionale de export, conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX, şi de a transmite, la cererea ANCEX, copii ale facturilor externe şi ale documentelor de transport pentru anumite operaţiuni.

    ART. 26
    La cererea ANCEX, exportatorul transmite şi alte informaţii privind exporturile desfăşurate în baza licenţelor generale naţionale de export.

    SECŢIUNEA a 8-a
    Licenţele generale de export ale Uniunii Europene
    ART. 27
    Licenţele generale de export ale Uniunii Europene sunt definite la art. 2 pct. 15 din Regulament, iar utilizarea acestora se face respectând prevederile anexei II la Regulament secţiunile A-H şi ale art. 14 din Ordonanţă.

    ART. 28
    (1) Exportatorul care intenţionează să utilizeze licenţele generale de export ale Uniunii Europene are obligaţia să se înregistreze la ANCEX înainte de prima utilizare a fiecărei licenţe, cu respectarea prevederilor art. 23.
    (2) Exportatorul care utilizează o licenţă generală de export a Uniunii Europene are obligaţia să menţioneze, în declaraţia vamală, numărul de înregistrare generat în eLicensing pentru utilizarea licenţei respective.
    (3) Utilizatorii licenţelor generale de export ale Uniunii Europene nr. EU001-EU006 informează ANCEX în legătură cu prima utilizare a licenţelor respective, în termen de 30 de zile de la data la care a avut loc primul export.
    (4) Utilizatorul licenţei generale de export a Uniunii nr. EU003 are obligaţia să anexeze la momentul înregistrării, precum şi la notificările prevăzute în prezentul articol, o copie a licenţei iniţiale de export, conform prevederilor anexei II la Regulament secţiunea C.
    (5) În cazul în care exportatorul decide să exporte definitiv un produs care a fost exportat temporar în baza licenţei generale de export a Uniunii nr. EU004, acesta trebuie să obţină acordul ANCEX şi să transmită o cerere de licenţă individuală de export pentru acelaşi produs şi aceeaşi destinaţie (ţara de destinaţie în care a avut loc exportul temporar pentru expoziţii sau târguri).
    (6) Utilizatorul licenţei generale de export a Uniunii nr. EU007 are obligaţia să implementeze PIC, urmând procedura descrisă în secţiunea a 4-a, şi notifică ANCEX asupra primei utilizări a acestei licenţe, cu minimum 30 de zile înainte de data primului export.
    (7) Utilizatorul licenţei generale de export a Uniunii nr. EU008 are obligaţia să notifice ANCEX cu privire la prima utilizare a acesteia, cu minimum 10 zile înainte de data primului export. Totodată, transmite, la cererea ANCEX, specificaţiile tehnice ale produselor pe care intenţionează să le exporte prin utilizarea acestei licenţe, conform anexei II la Regulament secţiunea H.
    (8) Utilizatorii licenţelor generale de export ale Uniunii Europene transmit la ANCEX, în termen de 30 de zile de la încheierea anului calendaristic, rapoarte ale operaţiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenţelor generale respective. Rapoartele privind utilizarea licenţelor generale de export ale Uniunii Europene, conform modelelor disponibile pe site-ul web al ANCEX, se transmit la ANCEX în format electronic.
    (9) Conform art. 12 alin. 7 din Regulament, ANCEX poate retrage temporar dreptul de utilizare a oricărei licenţe generale de export a Uniunii Europene, în situaţiile prevăzute la art. 52.

    ART. 29
    La cererea ANCEX, exportatorul are obligaţia să transmită şi alte documente şi informaţii privind exporturile desfăşurate în conformitate cu licenţele generale de export ale Uniunii Europene, în special copii ale facturilor externe şi documentelor de transport, sau alte documente justificative, în cazul transferului intangibil de produse software sau tehnologie.

    SECŢIUNEA a 9-a
    Licenţa pentru servicii de intermediere
    ART. 30
    (1) Serviciile de intermediere şi intermediarul sunt definiţi la art. 2 pct. 7 şi 8 din Regulament, iar necesitatea impunerii unei licenţe pentru servicii de intermediere se face având în vedere prevederile art. 6 şi 13 din Regulament.
    (2) Pentru furnizarea serviciilor de intermediere pentru produse cu dublă utilizare incluse în anexa I la Regulament este necesară o licenţă, dacă intermediarul a fost informat de către ANCEX că produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral sau parţial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament.
    (3) În situaţia în care intermediarul are cunoştinţă sau are motive să suspecteze că produsele cu dublă utilizare, incluse în anexa I la Regulament, sunt sau pot fi destinate, integral sau parţial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament, este obligat să notifice ANCEX, care decide cu privire la necesitatea obţinerii unei licenţe pentru serviciile de intermediere în cauză.

    ART. 31
    (1) Intermediarul trebuie să completeze cererea de licenţă în eLicensing şi să încarce în sistem informaţiile şi documentele următoare:
    a) datele de identificare a intermediarului sau a împuterniciţilor acestuia;
    b) documentele care atestă relaţia de intermediere, după caz;
    c) un document de utilizare finală, după caz, conform art. 14;
    d) documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita în funcţie de specificul operaţiunii.

    (2) Valabilitatea licenţei pentru servicii de intermediere este de maximum un an de la data eliberării.
    (3) Licenţele pentru servicii de intermediere se eliberează de ANCEX pentru intermediarii stabiliţi sau rezidenţi pe teritoriul României, dar şi pentru intermediarii din ţări terţe, în cazul în care serviciile de intermediere sunt furnizate de pe teritoriul României.

    SECŢIUNEA a 10-a
    Licenţa pentru tranzitul produselor cu dublă utilizare neunionale
    ART. 32
    Tranzitul este definit la art. 2 pct. 11 din Regulament, iar impunerea unei licenţe sau interzicerea tranzitului produselor cu dublă utilizare neunionale se face având în vedere prevederile art. 7 din Regulament şi art. 17 din Ordonanţă.

    ART. 33
    (1) ANCEX poate decide, cu avizul prealabil al Consiliului interinstituţional, interzicerea tranzitului produselor cu dublă utilizare neunionale incluse în anexa I la Regulament:
    a) în cazul în care are motive întemeiate să suspecteze că produsele sunt sau ar putea fi destinate, integral sau parţial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament; sau
    b) în baza informaţiilor primite de la instituţiile care desfăşoară activităţi informative sau de la autorităţile din alte state membre UE, conform cărora produsele sunt sau ar putea fi destinate, integral sau parţial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament.

    (2) ANCEX poate impune, în cazuri speciale, o obligaţie de obţinere a unei licenţe pentru tranzitul de produse cu dublă utilizare neunionale incluse în anexa I la Regulament, dacă respectivele produse sunt sau pot fi destinate, integral sau parţial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament.
    (3) În susţinerea cererii pentru licenţa de tranzit, titularul contractului încheiat cu beneficiarul din ţara terţă, declarantul, transportatorul sau persoana fizică, conform prevederilor din art. 7 alin. (2) din Regulament, trebuie să completeze cererea de licenţă în eLicensing şi să încarce în sistem următoarele documente:
    a) factura externă;
    b) documentul de expediere;
    c) documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita în funcţie de specificul operaţiunii.

    (4) Aprobarea sau respingerea licenţei de tranzit se va face în termen de 10 zile de la data primirii documentaţiei complete, cu posibilitatea prelungirii acestui termen cu maximum 30 de zile.
    (5) Valabilitatea licenţei de tranzit este de maximum 90 de zile de la data eliberării, cu posibilitatea prelungirii cu maximum 30 de zile, în cazuri justificate.
    (6) În cazul în care ANCEX decide interzicerea tranzitului pentru produse cu dublă utilizare neunionale, decizia va fi comunicată fără întârziere operatorului economic şi Autorităţii Vamale Române.

    SECŢIUNEA a 11-a
    Licenţa pentru asistenţă tehnică
    ART. 34
    (1) Asistenţa tehnică este definită la art. 2 pct. 9 din Regulament, iar furnizorul de asistenţă tehnică este definit la art. 2 pct. 10 din Regulament. Asistenţa tehnică poate lua forme precum instruirea, consilierea, formarea, transmiterea, inclusiv prin mijloace electronice, de cunoştinţe practice ori competenţe profesionale sau servicii de consultanţă sau orice altă formă de asistenţă acordată pe cale verbală.
    (2) Se supune controlului furnizarea de asistenţă tehnică referitoare la produsele cu dublă utilizare incluse în anexa I la Regulament, dacă furnizorul de asistenţă tehnică este informat de ANCEX că produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral sau parţial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament.
    (3) ANCEX poate impune obligaţia obţinerii unei licenţe şi în cazul în care furnizorul de asistenţă tehnică are cunoştinţă sau are motive să suspecteze că produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral sau parţial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament.
    (4) Eliberarea licenţei pentru asistenţă tehnică se impune atunci când asistenţa tehnică este furnizată de către o persoană:
    a) de pe teritoriul României către teritoriul unei ţări terţe;
    b) pe teritoriul unei ţări terţe; sau
    c) unui rezident al unei ţări terţe, aflat temporar pe teritoriul vamal al Uniunii Europene.

    (5) Prevederile alin. (4) nu se aplică în cazul în care asistenţa tehnică:
    a) este furnizată pe sau către teritoriul unei ţări incluse în anexa II la Regulament secţiunea A partea a 2-a sau către un rezident al unei ţări incluse în anexa II la Regulament secţiunea A partea a 2-a;
    b) este sub forma unui transfer de informaţii din domeniul public sau din sfera cercetării ştiinţifice fundamentale, în sensul notei generale privind tehnologia sau al notei privind tehnologia nucleară, prevăzute în anexa I la Regulament;
    c) este furnizată de autorităţile sau agenţiile române în contextul atribuţiilor lor oficiale;
    d) este furnizată forţelor armate ale unui stat membru, în contextul atribuţiilor ce le revin;
    e) este furnizată pentru un scop care este menţionat în rândul excepţiilor aplicabile produselor din Regimul de control al tehnologiilor pentru rachete (tehnologia MTCR), conform anexei IV la Regulament; sau
    f) reprezintă minimul necesar pentru instalarea, operarea, întreţinerea (verificarea) sau repararea acelor produse pentru care a fost eliberată o autorizaţie de export.


    ART. 35
    (1) În vederea eliberării unei cereri de licenţă pentru asistenţă tehnică, solicitantul trebuie să completeze cererea de licenţă în eLicensing şi să încarce în sistem următoarele documente, în funcţie de specificul operaţiunii:
    a) detalii privind locul din care se furnizează asistenţa tehnică;
    b) o descriere clară a activităţii (modul de furnizare a asistenţei tehnice, produsele în legătură cu care este furnizată asistenţa tehnică, alte informaţii relevante);
    c) părţile terţe implicate în tranzacţie;
    d) ţara de destinaţie, utilizatorul final din respectiva ţară şi localizarea exactă a acestuia;
    e) informaţii şi documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita, după caz.

    (2) Valabilitatea licenţei pentru asistenţă tehnică este de maximum un an de la data eliberării acesteia.

    SECŢIUNEA a 12-a
    Controlul exporturilor produselor cu dublă utilizare care nu sunt incluse în anexa I la Regulament, în funcţie de destinaţia şi utilizarea finală
    ART. 36
    (1) Conform prevederilor art. 4 din Regulament, exportul produselor cu dublă utilizare care nu sunt incluse în anexa I la Regulament, dar care sunt sau pot fi destinate, integral sau parţial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) din Regulament, poate face obiectul unei cereri pentru eliberarea unei licenţe individuale de export.
    (2) Conform prevederilor art. 5 din Regulament, exportul produselor de supraveghere cibernetică care nu sunt incluse în anexa I la Regulament, dar care sunt sau pot fi destinate, integral sau parţial, unor utilizări prevăzute la art. 5 alin. (1) din Regulament, poate face obiectul unei cereri pentru eliberarea unei licenţe individuale de export.
    (3) Conform prevederilor art. 9 şi 10 din Regulament, exportul produselor cu dublă utilizare care nu sunt incluse în anexa I la Regulament poate face obiectul unei cereri pentru eliberarea unei licenţe individuale de export, din motive de siguranţă publică, de prevenire a actelor de terorism sau din considerente legate de drepturile omului.

    ART. 37
    (1) Prevederile art. 36 se aplică în următoarele situaţii:
    a) exportatorul a fost informat în scris de către ANCEX că produsele cu dublă utilizare pe care intenţionează să le exporte şi care nu sunt incluse în anexa I la Regulament sunt sau pot fi destinate unor utilizări prevăzute la art. 4 alin. (1), art. 5 alin. (1) sau art. 10 alin. (1) din Regulament sau că se întrunesc condiţiile prevăzute la art. 9 alin (1) din Regulament. Informarea este echivalentă cu blocarea operaţiunii, impunându-se solicitarea unei licenţe pentru efectuarea exportului;
    b) exportatorul are cunoştinţă - sau are motive să suspecteze - şi notifică ANCEX că produsele cu dublă utilizare pe care intenţionează să le exporte şi care nu sunt incluse în anexa I la Regulament sunt sau pot fi destinate unor utilizări prevăzute la art. 4 alin. (1) sau la art. 5 alin. (1) din Regulament;
    c) exportatorul intenţionează să exporte produse de supraveghere cibernetică incluse în lista publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, sau în lista naţională de produse supuse controlului în baza art. 5 din Regulament, situaţie în care trebuie să solicite avizul ANCEX, prin completarea unei cereri de consultanţă, conform prevederilor capitolului II.

    (2) Exportatorul este obligat să suspende operaţiunea de export până la primirea deciziei ANCEX în situaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c). Termenul pentru transmiterea deciziei este de 30 de zile de la data înregistrării notificării, termen care poate fi prelungit până la 60 de zile, în cazuri justificate.
    (3) Ca parte a obligaţiei de diligenţă prevăzute la art. 5 alin. (2) din Regulament, exportatorii au obligaţia să desfăşoare un proces de evaluare a tranzacţiei, în vederea reducerii sau evitării riscurilor asociate exportului în cauză.

    ART. 38
    Decizia de impunere a unei licenţe este comunicată de ANCEX şi membrilor Consiliului interinstituţional.

    SECŢIUNEA a 13-a
    Licenţa pentru exportul de produse software şi tehnologie
    ART. 39
    Se disting următoarele tipuri de operaţiuni de export de produse software şi tehnologie:
    a) export utilizând mijloace tangibile, pe suport hârtie, sau înregistrate pe alte suporturi;
    b) export utilizând mijloace de comunicare electronice sau mijloace de transmisie vocală, cunoscut şi sub denumirea de transmitere de produse software şi tehnologie.


    ART. 40
    Exportul de produse software şi tehnologii poate surveni în următoarele situaţii, fără limitarea la această enumerare:
    a) prin telefon, fax, e-mail sau videoconferinţă;
    b) utilizând laptopuri, tablete sau dispozitive de memorie;
    c) între filialele companiilor multinaţionale;
    d) accesarea sau descărcarea tehnologiei supuse regimului de control în timpul deplasării în străinătate;
    e) accesul angajaţilor la intranetul companiei, atunci când fac deplasări în afara teritoriului naţional;
    f) accesul persoanelor din alte state membre sau din ţări terţe la intranet sau la servicii cloud;
    g) oferirea serviciilor de asistenţă sau a serviciilor de administrare, inclusiv pentru servicii cloud;
    h) testarea şi întreţinerea sistemului IT.


    ART. 41
    (1) Pentru exportul de produse software şi tehnologii care sunt incluse în anexa I la Regulament şi pentru transferul în interiorul Uniunii Europene de produse software sau tehnologii incluse în anexa IV la Regulament, respectiv subcategoriile D şi E, este necesară o licenţă.
    (2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) activităţile care se referă la:
    a) informaţii aparţinând domeniului public;
    b) cercetare ştiinţifică fundamentală;
    c) cunoştinţe minimale necesare pentru cererile de brevet, doar pentru produsele incluse în anexa I la Regulament, categoriile 1-9;
    d) minimul necesar pentru instalarea, operarea, întreţinerea sau repararea produselor supuse regimului de control al căror export a fost autorizat anterior.

    (3) Stabilirea excepţiilor de la prevederile alin. (1) se face ţinând cont de nota generală privind tehnologia (GTN), nota privind tehnologia nucleară (NTN), nota generală privind produsele software (GSN) şi nota privind produsele software nucleare (NSN), precum şi de excepţiile de la control menţionate în Regulament.

    ART. 42
    (1) Persoanele care exportă produse software şi tehnologii incluse în anexa I la Regulament pot face cerere de licenţă individuală sau globală de export, de transfer în interiorul Uniunii Europene sau pot utiliza o licenţă generală de export a Uniunii Europene.
    (2) Licenţa de export este necesară inclusiv în cazul transferului produselor software sau tehnologiei în formă criptată.
    (3) Pentru exportul produselor software şi tehnologiilor care nu sunt incluse în anexa I la Regulament poate fi necesară eliberarea unei licenţe de export, în situaţiile prevăzute la art. 4, 5, 9 şi 10 din Regulament.

    ART. 43
    Pentru eliberarea licenţei de export, ANCEX poate solicita, în funcţie de specificul operaţiunii, o prezentare succintă a proiectului, agenda reuniunii sau a conferinţei în care urmează să fie prezentate informaţiile, lista participanţilor din state terţe sau alte documente care să ateste transferul de date şi informaţii. Documentele doveditoare ale transferului pot cuprinde copii ale e-mailurilor de transmitere a produselor software sau tehnologiei, confirmarea de primire a e-mailurilor etc.

    ART. 44
    Persoanele care exportă produse software şi/sau tehnologii supuse regimului de control trebuie să păstreze, timp de minimum 5 ani, registre detaliate care să cuprindă cel puţin următoarele informaţii:
    a) descrierea produselor software şi tehnologiei transferate (tipul de tehnologie sau produs software, scopul pentru care urmează să fie utilizat);
    b) detalii despre persoana sau entitatea către care se face exportul (inclusiv informaţii despre utilizatorii finali şi orice altă parte la tranzacţie şi ţările de destinaţie implicate, ori de câte ori este posibil);
    c) data transferului;
    d) orice alte înregistrări, în funcţie de specificul operaţiunii.


    CAP. IV
    Dispoziţii comune
    ART. 45
    Refuzul eliberării unei licenţe se face în situaţiile în care:
    a) eliberarea licenţei ar fi în contradicţie cu aspectele relevante prevăzute la art. 15 din Regulament;
    b) solicitantul de licenţă sau partenerii de afaceri ai acestuia au încălcat obligaţiile şi angajamentele internaţionale ale României sau au acţionat împotriva acestora;
    c) în sprijinul cererii de licenţă au fost prezentate date false;
    d) nu au fost prezentate toate informaţiile relevante cu privire la operaţiune;
    e) solicitantul de licenţă nu gestionează corespunzător programul intern de conformitate;
    f) alte cazuri prevăzute de lege.


    ART. 46
    (1) Conform prevederilor art. 30 din Ordonanţă, licenţele eliberate de ANCEX pot fi anulate, suspendate, revocate, modificate sau limitate, în conformitate cu prevederile legii.
    (2) Licenţele pentru operaţiuni cu produse cu dublă utilizare pot fi anulate de ANCEX la solicitarea titularului licenţei sau în situaţia în care se constată că informaţiile care au stat la baza eliberării licenţei sunt false sau că nu au fost prezentate toate informaţiile relevante cu privire la operaţiune.
    (3) Licenţele pentru operaţiuni cu produse cu dublă utilizare pot fi suspendate de ANCEX la solicitarea titularului licenţei sau în situaţia în care au apărut noi informaţii cu privire la operaţiune, iar analiza acestora necesită timp.
    (4) Licenţele pentru operaţiuni cu produse cu dublă utilizare pot fi revocate de ANCEX în cazul în care situaţia din ţara de destinaţie s-a modificat în mod semnificativ.
    (5) Licenţele pentru operaţiuni cu produse cu dublă utilizare pot fi limitate de ANCEX ca urmare a informaţiilor primite din partea autorităţilor publice abilitate, potrivit legii, să desfăşoare activităţi informative.
    (6) Modificarea licenţei, ca urmare a solicitării titularului sau limitării licenţei, implică transmiterea unei noi cereri de licenţă.

    ART. 47
    (1) Condiţiile care au stat la baza eliberării licenţei trebuie menţinute pe toată durata de valabilitate a acesteia.
    (2) Titularul licenţei este obligat să declare la ANCEX, în scris, în termen de 10 zile lucrătoare, orice modificări sau diferenţe faţă de datele înscrise în aceasta sau în documentele transmise.
    (3) În cazul în care modificările notificate conduc la anularea licenţei, titularul poate înregistra o nouă cerere de licenţă.
    (4) În cazul în care, în termenul de valabilitate al licenţei, se modifică valorile înscrise pe licenţă, titularul licenţei are obligaţia să informeze ANCEX, care stabileşte dacă este necesară o nouă cerere de licenţă sau dacă se poate utiliza licenţa existentă.

    ART. 48
    (1) Notificarea privind refuzul eliberării licenţei ori, după caz, anularea, suspendarea, revocarea sau limitarea licenţei se comunică titularului licenţei în termen de 10 zile lucrătoare de la data emiterii deciziei directorului general ANCEX.
    (2) Titularul licenţei poate contesta refuzul eliberării licenţei sau, după caz, anularea, suspendarea, limitarea sau revocarea licenţei, în termen de 15 zile de la comunicarea notificării, în conformitate cu prevederile art. 31 din Ordonanţă.

    ART. 49
    (1) Licenţa poate fi utilizată numai de către titularul sau beneficiarul acesteia, cu respectarea condiţiilor prevăzute la art. 27 din Ordonanţă.
    (2) Titularul licenţei este răspunzător de modul de utilizare a acesteia, în conformitate cu condiţiile în temeiul cărora a fost eliberată.

    ART. 50
    În documentele comerciale relevante, persoanele care efectuează operaţiuni cu produse cu dublă utilizare au obligaţia să înscrie, în limbile română şi engleză, următorul text: „Produse cu dublă utilizare supuse regimului de control la export. Categoria .../Dual-use items subject to export control regime. Category ... “. În acest sens, documentele comerciale relevante includ contracte, facturi, confirmări ale comenzilor, note de expediţie.

    ART. 51
    În cazul în care exportatorul utilizează o licenţă generală de export a Uniunii Europene sau o licenţă generală naţională de export pentru exportul de produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear, acesta este obligat să deţină o autorizaţie valabilă eliberată de CNCAN şi să o transmită, la cererea ANCEX.

    ART. 52
    (1) ANCEX poate interzice, temporar, dreptul de utilizare a oricărei licenţe generale de export a Uniunii Europene sau a oricărei licenţe generale naţionale de export, în situaţiile în care:
    a) s-a constatat nerespectarea prevederilor legale privind controlul exporturilor de către utilizator. Interdicţia se aplică până la soluţionarea cazului şi asigurarea conformităţii;
    b) a fost demarată o anchetă pentru o infracţiune legată de controlul exporturilor. În această situaţie, interdicţia se aplică până la finalizarea anchetei;
    c) a fost pronunţată o sentinţă definitivă pentru o faptă penală în legătură cu nerespectarea regimului de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare, situaţie în care interdicţia de utilizare se aplică pe toată perioada de executare a pedepsei penale;
    d) unei subsidiare a unei companii dintr-un alt stat membru, deţinută sau controlată în întregime de exportator (compania-mamă), i-a fost interzisă de acel stat membru utilizarea uneia sau mai multor licenţe generale de export ale Uniunii Europene.

    (2) Interdicţia poate fi între 6 luni şi un an şi poate fi prelungită, în termene succesive de câte 6 luni, până la remedierea situaţiei şi asigurarea conformităţii.
    (3) Decizia ANCEX de interzicere temporară a dreptului de utilizare a oricărei licenţe generale de export a Uniunii Europene sau a oricărei licenţe generale naţionale de export este comunicată exportatorului şi autorităţii vamale.
    (4) Utilizatorii licenţelor generale cărora ANCEX le-a retras dreptul de a le utiliza pot face cereri de licenţe individuale de export.

    CAP. V
    Eliberarea certificatului internaţional de import (CII) şi a certificatului de control al livrării (CCL)
    ART. 53
    Pentru operaţiunile de import de produse cu dublă utilizare, ANCEX poate elibera CII şi CCL sau poate certifica documente echivalente, la solicitarea autorităţii competente din ţara exportatorului.

    ART. 54
    (1) În vederea eliberării CII, importatorul trebuie să transmită la ANCEX:
    a) cererea de eliberare a CII, completată, în original, în sensul definit la art. 2 alin. (4), conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX;
    b) documente comerciale relevante;
    c) documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita.

    (2) Eliberarea de către ANCEX a CII, conform anexei nr. 2 la prezentele norme, se face în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea documentaţiei complete.
    (3) Eliberarea CII poate fi refuzată sau CII poate fi retras în situaţiile în care:
    a) importatorul sau destinatarul final încalcă prevederile Regulamentului;
    b) importul sau comercializarea produselor încalcă obligaţiile internaţionale sau interesele de securitate naţională ale României;
    c) importatorul a prezentat date şi informaţii incorecte, false sau incomplete.

    (4) CII îşi pierde valabilitatea dacă nu este prezentat autorităţii competente din ţara exportatorului în termen de 6 luni de la data eliberării sale.

    ART. 55
    (1) În vederea eliberării CCL, importatorul trebuie să transmită la ANCEX:
    a) cererea de eliberare a CCL, completată, în original, în sensul definit la art. 2 alin. (4), utilizând modelul disponibil pe site-ul web al ANCEX;
    b) factura externă;
    c) documentul de transport internaţional;
    d) numărul şi data declaraţiei vamale de import;
    e) nota de intrare-recepţie şi constatare de diferenţe;
    f) fişele de producţie, după caz;
    g) documente suplimentare pe care ANCEX le poate solicita.

    (2) În vederea eliberării CCL, ANCEX verifică corectitudinea datelor din documentele prezentate şi poate efectua un control fizic pentru a verifica existenţa produselor şi utilizarea acestora.
    (3) Eliberarea CCL poate fi refuzată sau CCL poate fi retras, în situaţiile în care:
    a) produsele nu sunt localizate conform menţiunilor solicitantului;
    b) importatorul a prezentat date şi informaţii incorecte, false sau incomplete.

    (4) Eliberarea CCL, conform anexei nr. 3 la prezentele norme, se face în termen de 30 de zile de la depunerea documentaţiei complete.

    CAP. VI
    Notificarea activităţilor de cercetare şi dezvoltare a produselor cu dublă utilizare
    ART. 56
    (1) Persoanele care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare în instituţiile academice, universitare sau de cercetare şi în departamentele de cercetare create pe lângă unităţile de producţie, care pot avea ca rezultat produse cu dublă utilizare incluse în anexa I la Regulament sau pot face obiectul unor operaţiuni supuse regimului de control, prevăzute la art. 5 alin. (1) din Ordonanţă, au obligaţia să notifice ANCEX în legătură cu aceste activităţi.
    (2) Notificarea ANCEX se face şi în cazul în care activităţile menţionate presupun implicarea unor parteneri din alte state membre sau din ţări terţe.
    (3) Evaluarea preliminară a operaţiunii sau a produsului rezultat în urma activităţilor menţionate la alin. (1) îi revine persoanei care desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare.
    (4) Notificarea se efectuează conform modelului disponibil pe site-ul web al ANCEX şi se transmite la ANCEX în termen de 10 zile lucrătoare de la data începerii activităţilor de cercetare-dezvoltare.
    (5) ANCEX poate solicita copii ale unor documente în sprijinul evaluării activităţilor de cercetare-dezvoltare.

    CAP. VII
    Dispoziţii finale şi tranzitorii
    ART. 57
    (1) În situaţia în care apar neclarităţi cu privire la documentele prezentate în copie la ANCEX, persoanele care efectuează operaţiuni cu produse cu dublă utilizare au obligaţia să prezinte, la cererea ANCEX, originalele documentelor respective, care le vor fi restituite după consultare.
    (2) ANCEX poate solicita, după caz, copii certificate pentru conformitate cu originalul sau traduceri autorizate ale unor documente.

    ART. 58
    Formularele documentelor pentru operaţiuni cu produse cu dublă utilizare, care fac parte integrantă din prezentele norme, conform art. 28 din Ordonanţă, sunt prevăzute în următoarele anexe:*)
    *) Anexele nr. 1-3 sunt reproduse în facsimil.
    a) anexa nr. 1 „Cerere de consultanţă“;
    b) anexa nr. 2 „Certificat internaţional de import“;
    c) anexa nr. 3 „Certificat de control al livrării“.


    ART. 59
    Alte formulare, menţionate în cuprinsul prezentelor norme, sunt disponibile pe site-ul web al ANCEX:
    a) „Declaraţie de utilizare finală pentru produse cu dublă utilizare“;
    b) „Certificat de utilizare finală pentru produse cu dublă utilizare“;
    c) „Cerere pentru eliberarea certificatului internaţional de import“;
    d) „Cerere pentru eliberarea certificatului de control al livrării“;
    e) „Notificare privind activităţile de cercetare şi dezvoltare a produselor cu dublă utilizare“;
    f) „Raport al operaţiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenţelor generale ale Uniunii EU001, EU002, EU005, EU006“;
    g) „Raport al operaţiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenţei generale a Uniunii EU003“;
    h) „Raport al operaţiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenţei generale a Uniunii EU004“;
    i) „Raport al operaţiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenţei generale a Uniunii EU007“;
    j) „Raport al operaţiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenţei generale a Uniunii EU008“;
    k) „Raport al operaţiunilor de export efectuate în anul precedent prin utilizarea licenţelor globale“.


    ANEXA 1

 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 2

 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 3

 (a se vedea imaginea asociată)

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016