Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 10 iunie 2022  privind controlul transferurilor de deşeuri    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 10 iunie 2022 privind controlul transferurilor de deşeuri

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 637 din 28 iunie 2022
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.647 din 10 iunie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 637 din 28 iunie 2022.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    (1) Prezentele norme metodologice au drept scop organizarea, supravegherea şi controlul transferurilor de deşeuri, astfel încât să ţină seama de necesitatea de a conserva, proteja şi îmbunătăţi calitatea mediului şi a sănătăţii oamenilor.
    (2) Dispoziţiile prezentelor norme metodologice, denumite în continuare norme metodologice, se aplică tuturor autorităţilor, instituţiilor publice, precum şi operatorilor economici, astfel cum sunt prevăzute la art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 788/2007 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.013/2006 privind transferul de deşeuri, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 2
    În înţelesul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    1. instalaţie de valorificare - reprezintă o unitate tehnică staţionară sau mobilă, care cuprinde ansamblul de construcţii, maşini, piese, instrumente şi utilaje, montate astfel încât să formeze un tot, în care se desfăşoară cel puţin lucrări de pregătire a deşeurilor pentru a putea servi unui scop util în întreprinderi sau în economie, în general. Aceste lucrări de pregătire a deşeurilor includ operaţiunile preliminare înainte de valorificare, inclusiv preprocesarea, cum ar fi: demontarea, sortarea, sfărâmarea, compactarea, granularea, mărunţirea uscată, condiţionarea, reambalarea, separarea şi amestecarea înainte de supunerea la oricare dintre operaţiunile efective de valorificare, aşa cum sunt ele prevăzute în anexa nr. 3 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare.
    Instalaţia de valorificare astfel definită poate fi operată în condiţiile deţinerii actului administrativ emis de autorităţile competente de mediu, care permite funcţionarea acesteia, cu condiţia respectării prevederilor legislaţiei de mediu;

    2. operator economic - orice persoană fizică sau juridică care exploatează ori deţine controlul asupra unei instalaţii de valorificare, astfel cum este definită la pct. 1;
    3. bunuri secondhand - bunuri mobile corporale care pot fi refolosite în starea în care se află sau după efectuarea unor reparaţii, altele decât operele de artă, obiectele de colecţie sau antichităţile, pietrele preţioase şi alte bunuri, conform anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
    4. registru R.O.A.F.M. - registru instituit la Administraţia Fondului pentru Mediu în care operatorii economici prevăzuţi la art. 6 alin. (1^5) din Hotărârea Guvernului nr. 788/2007, cu modificările şi completările ulterioare, furnizează informaţii privind capacitatea anuală autorizată de procesare, precum şi estimările anuale ale cantităţilor de deşeuri provenite din import;
    5. definiţiile celorlalţi termeni relevanţi pentru operaţiunile de transfer deşeuri se regăsesc în cadrul art. 2 titlul I din Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.013/2006 din 14 iunie 2006 privind transferul de deşeuri, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 190 din 12 iulie 2006, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. II
    Condiţii privind transferul, importul şi exportul deşeurilor
    ART. 3
    (1) Importul/Transferul oricăror tipuri sau cantităţi de deşeuri în România se poate realiza numai către instalaţii de valorificare, astfel cum sunt definite în prezentele norme metodologice, exclusiv pentru sine, fără a putea transfera dreptul de proprietate al acestora către alte entităţi, care ar putea de asemenea să deruleze operaţiuni de valorificare, înainte de a fi derulate operaţiuni de valorificare obligatorii.
    (2) Importul/Transferul deşeurilor de orice natură în România, în scopul eliminării acestora, este interzis.
    (3) Exportul de deşeuri se realizează după asigurarea respectării condiţiilor restrictive impuse de ţările de destinaţie şi cu respectarea prevederilor condiţiilor Convenţiei de la Basel, respectiv ale Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.013/2006 privind transferul de deşeuri, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) Tranzitul de deşeuri se realizează însoţit de documentele specifice.
    (5) Nerespectarea prevederilor de la alin. (1)-(4) atrage interzicerea trecerii frontierei de stat a României.

    ART. 4
    Amestecul diferitelor tipuri de deşeuri pe timpul transportului este interzis.

    ART. 5
    Descărcarea deşeurilor în alte locuri faţă de destinaţia menţionată în documentele ce însoţesc transportul este interzisă.

    ART. 6
    Transportul/Transferul deşeurilor fără documentele specificate în Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.013/2006 privind transferul deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare, este interzis.

    ART. 7
    Documentele ce însoţesc transportul de deşeuri trebuie să cuprindă toate datele şi informaţiile prevăzute în Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.013/2006 privind transferul deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 8
    Transferul deşeurilor se efectuează numai după ce se certifică faptul că instalaţia de valorificare are capabilităţile tehnice în raport cu tipurile, categoriile, precum şi cantităţile de deşeuri pentru care se planifică un transport, în conformitate cu actele de reglementare din punctul de vedere al protecţiei mediului şi cu declaraţiile depuse în registrul R.O.A.F.M.

    ART. 9
    La planificarea unui transport, operatorul economic se asigură că deşeurile în integralitatea lor sunt recepţionate la instalaţiile de valorificare.

    ART. 10
    (1) Transferul deşeurilor se realizează prin punctele desemnate conform dispoziţiilor art. 6 din Hotărârea Guvernului nr. 788/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Pentru punctele de trecere a frontierei intracomunitare, controlul de specialitate este derulat exclusiv în punctele desemnate prin ordin comun al ministrului mediului, apelor şi pădurilor şi al ministrului afacerilor interne, pentru intrarea/ieşirea în/din România.

    CAP. III
    Controlul transferului, importului, exportului şi tranzitului de deşeuri în punctele de control trecere a frontierei de stat
    ART. 11
    (1) Controlul de specialitate pentru transferul deşeurilor organizat în punctele desemnate de trecere a frontierei de stat ale României este obligatoriu şi se efectuează de către comisarii Gărzii Naţionale de Mediu (GNM), la solicitarea reprezentanţilor Poliţiei de Frontieră Române, care au atribuţii specifice în privinţa controlului general al mijloacelor de transport, în zona de competenţă.
    (2) Controlul de specialitate asupra încărcăturilor care conţin deşeuri se efectuează de către comisarii Gărzii Naţionale de Mediu, care au responsabilitatea cu privire la verificarea îndeplinirii tuturor standardelor aplicabile transferului de deşeuri.
    (3) Controlul de specialitate efectuat de către comisarii Gărzii Naţionale de Mediu, în punctele desemnate de trecere a frontierei de stat a României, cuprinde toate acţiunile ce sunt necesare în vederea stabilirii conformării la prevederile legislaţiei de mediu aplicabile transferului de deşeuri. Controlul în punctul de trecere a frontierei de stat include şi verificarea înscrierii operatorului economic în registrul R.O.A.F.M. care cuprinde operatorii economici ce introduc deşeuri în România, în vederea valorificării.
    (4) Controlul de specialitate se efectuează de către comisarii Gărzii Naţionale de Mediu inclusiv în cazul mijloacelor de transport încărcate cu bunuri care pot fi asociate deşeurilor.
    (5) Controlul de specialitate al Gărzii Naţionale de Mediu include şi inspecţia fizică a încărcăturilor/mijloacelor de transport oprite de către reprezentanţii Poliţiei de Frontieră Române.
    (6) Controlul de specialitate al reprezentanţilor Gărzii Naţionale de Mediu în punctul de trecere a frontierei, asupra unei/unui încărcături/transport, este efectuat în maximum 24 de ore din momentul solicitării venite din partea reprezentanţilor Poliţiei de Frontieră Române.
    (7) Pe parcursul controlului de specialitate, comisarii Gărzii Naţionale de Mediu pot concluziona că substanţa, materialul sau obiectul transportat supus controlului este deşeu, inclusiv dacă aceştia consideră documentele justificative şi informaţiile de care dispun insuficiente pentru a ajunge la o concluzie.

    ART. 12
    În cazul deşeurilor periculoase, comisarii Gărzii Naţionale de Mediu, în cadrul acţiunilor de verificare şi control la punctele de trecere a frontierei desemnate, verifică documentele şi informaţiile prezentate în integralitatea lor, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului (CE) nr. 1.013/2006 privind transferul deşeurilor, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 13
    (1) Pentru încărcăturile de deşeuri care tranzitează teritoriul României şi care nu sunt sigilate cu sigiliu vamal se aplică sigiliul Gărzii Naţionale de Mediu care este consemnat într-un document letric sau digital asumat de către comisarii care au efectuat controlul.
    (2) Seriile sigiliilor vor fi transmise către comisarii GNM din punctele de ieşire de pe teritoriul naţional în vederea verificării integrităţii acestora, după tranzitarea teritoriului României.

    ART. 14
    Pentru încărcăturile care nu pot fi verificate din anumite cauze obiective, în punctele de trecere a frontierei desemnate, comisarii Gărzii Naţionale de Mediu pot aplica sigilii GNM asupra mijlocului de transport pentru a fi verificate la instalaţia de valorificare/punctul de destinaţie menţionat în actele ce însoţesc transportul, instalaţie de valorificare care trebuie, în mod obligatoriu, să se regăsească în registrul R.O.A.F.M.

    ART. 15
    Veridicitatea documentelor prezentate în punctul de trecere a frontierei de stat intră în sarcina notificatorului/ persoanei care organizează transportul/transferul de deşeuri.

    ART. 16
    (1) Încărcăturile cu deşeuri, precum şi cele cu bunuri secondhand trebuie să îndeplinească toate standardele, respectiv criteriile specifice de acceptabilitate în România, în conformitate cu legislaţia subsecventă pentru care se întocmesc acte de control specifice de către fiecare autoritate competentă în parte.
    (2) După finalizarea controlului de specialitate în cazul transporturilor de deşeuri, comisarii Gărzii Naţionale de Mediu elaborează un document letric sau digital care este înmânat reprezentanţilor Poliţiei de Frontieră Române/vămii, pentru continuarea procedurilor aplicabile în cazul transportului supus controlului.
    (3) După finalizarea controlului de specialitate în cazul bunurilor secondhand, autoritatea competentă elaborează un act specific de control care este înmânat reprezentanţilor Poliţiei de Frontieră Române/vămii, pentru continuarea procedurilor aplicabile în cazul transportului supus controlului.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016