Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME METODOLOGICE din 10 iulie 2009  privind modul de alocare a sumelor ce se virează către Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., reprezentând credite bugetare pentru susţinerea exportului, a mediului de afaceri şi a tranzacţiilor internaţionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME METODOLOGICE din 10 iulie 2009 privind modul de alocare a sumelor ce se virează către Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., reprezentând credite bugetare pentru susţinerea exportului, a mediului de afaceri şi a tranzacţiilor internaţionale

EMITENT: Ministerul Finanţelor Publice
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 566 din 14 august 2009
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 2.306 din 10 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 566 din 14 august 2009.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Obiectul normelor metodologice
    Prezentele norme metodologice reglementează modul de alocare a sumelor ce se virează către Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. (EXIMBANK - S.A.), reprezentând credite bugetare pentru susţinerea exportului, a mediului de afaceri şi a tranzacţiilor internaţionale, precum şi de verificare a plăţilor efectuate de Ministerul Finanţelor Publice (MFP) către EXIMBANK - S.A., în contextul prevederilor Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată, în scopul utilizării eficiente a fondurilor pentru obiectivele pentru care aceste sume sunt alocate de la bugetul de stat.

    CAP. II
    Alocarea sumelor prevăzute în bugetul de stat anual pentru susţinerea exportului, a mediului de afaceri şi a tranzacţiilor internaţionale
    ART. 2
    Principii generale
    2.1. Art. 10 din Legea nr. 96/2000:
    În scopul asigurării resurselor financiare necesare desfăşurării operaţiunilor în numele şi în contul statului, EXIMBANK - S.A. beneficiază de constituirea la dispoziţia sa a următoarelor fonduri:
    a) fondul pentru garanţii de export, pentru garantarea creditelor pentru bunuri şi servicii destinate exportului, a creditelor cumpărător şi a investiţiilor româneşti în străinătate, precum şi a activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale;
    b) fondul pentru asigurarea şi reasigurarea creditelor de export, a garanţiilor de export, a operaţiunilor de export în leasing şi a investiţiilor româneşti în străinătate, precum şi a activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale;
    c) fondul destinat stimulării operaţiunilor de comerţ exterior, precum şi pentru finanţarea, cofinanţarea şi refinanţarea activităţilor de dezvoltare a infrastructurii, a utilităţilor de interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetare-dezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii şi a tranzacţiilor internaţionale;
    d) fondul pentru asigurarea şi reasigurarea creditelor obţinute în vederea realizării de bunuri şi servicii destinate exportului;
    e) alte fonduri care vor fi înfiinţate prin hotărâre a Guvernului, cu reglementarea modalităţilor de utilizare.

    Norme metodologice:
    Prin legea anuală a bugetului de stat se prevede suma alocată EXIMBANK - S.A. în scopul susţinerii exportului, a mediului de afaceri şi tranzacţiilor internaţionale.
    Comitetul Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări (CIFGA) aprobă prin hotărâre repartizarea sumei pe fondurile menţionate la pct. 3.1 şi pe trimestre.


    2.2. Art. 11 alin. (3) din Legea nr. 96/2000: (3) Sumele prevăzute anual în bugetul de stat pentru constituirea fondurilor prevăzute la art. 10 vor fi virate lunar de Ministerul Finanţelor Publice la EXIMBANK - S.A. şi vor fi repartizate de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior*) în funcţie de necesităţile de susţinere a activităţii de comerţ exterior, dezvoltare a infrastructurii, dezvoltare a utilităţilor de interes public, dezvoltare regională, susţinere a activităţii de cercetaredezvoltare, protecţia mediului înconjurător, ocupare şi formare a personalului, susţinere şi dezvoltare a întreprinderilor mici şi mijlocii, precum şi susţinerea tranzacţiilor internaţionale.
──────────
*) A se vedea Hotărârea Guvernului nr. 534/2007 privind înfiinţarea, atribuţiile, competenţele şi modul de funcţionare ale Comitetului Interministerial de Finanţări, Garanţii şi Asigurări şi reglementarea operaţiunilor de finanţare, garantare şi asigurare efectuate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului.──────────

    Norme metodologice:
    Operaţiunea de virare a sumelor de la bugetul de stat în contul EXIMBANK - S.A. se realizează lunar, ca urmare a solicitării de plată transmise de către bancă, însoţită de următoarele documente justificative:
    a) centralizatorul sumelor aprobate în şedinţa CIFGA;
    b) hotărârile CIFGA pe fiecare operator economic;
    c) raportul privind soldul fondurilor la dispoziţia EXIMBANK - S.A. la sfârşitul lunii anterioare celei în care se face solicitarea.

    Raportul lunar întocmit de EXIMBANK - S.A. trebuie să cuprindă informaţii cu privire la activitatea băncii în numele şi în contul statului pentru luna respectivă (de exemplu: produse nou-create, operatori economici ale căror proiecte au fost aprobate prin hotărâre a CIFGA, valoarea acestora).
    Raportul trebuie să aibă anexate 3 situaţii, respectiv:
    1. Gestionarea fondurilor statului şi monitorizarea angajamentelor asumate în numele şi în contul statului la data întocmirii raportului:

┌───────┬──────────┬─────────┬──────────┬──────────┐
│ │ │Plăţi │Sume │ │
│ │ │efectuate│angajate │ │
│ │Sold │din total│în numele │Sume │
│ │disponibil│aprobări │şi în │neangajate│
│Fonduri│la data │CIFGA │contul │la data │
│ │întocmirii│pentru │statului │întocmirii│
│ │raportului│anul în │la data │raportului│
│ │ │curs │întocmirii│ │
│ │ │ │raportului│ │
├───────┼──────────┼─────────┼──────────┼──────────┤
│a) b) │ │ │ │ │
│c) d) │ │ │ │ │
└───────┴──────────┴─────────┴──────────┴──────────┘

    În funcţie de sumele neangajate la data întocmirii raportului, EXIMBANK - S.A. va fundamenta solicitarea de plată către MFP, respectiv:
    - dacă sumele neangajate sunt suficiente pentru acoperirea angajamentelor aprobate prin hotărâri ale CIFGA pe fiecare operator economic, EXIMBANK - S.A. va acoperi necesarul din sumele respective fără să mai solicite MFP virarea de la bugetul de stat a sumelor alocate în acest scop;
    – numai în situaţia în care sumele neangajate sunt insuficiente pentru plata angajamentelor asumate în cadrul lunii de referinţă prin hotărâri ale CIFGA, MFP va vira în contul EXIMBANK - S.A., la solicitarea acesteia, sumele necesare utilizării pe fonduri specifice, conform Legii nr. 96/2000, republicată.


    2. Situaţia fondurilor statului la data întocmirii raportului:

┌───────┬────────┬────────────┬───────┬───────┬─────────┬────────────┐
│ │ │ │ │ │ │Dobânda │
│ │ │ │ │ │ │plătită de │
│ │ │ │ │ │ │EXIMBANK - │
│ │ │ │Total │ │ │S.A. în │
│Fonduri│Alocaţii│Fructificări│fonduri│Sume │Tip │contul │
│ │bugetare│ │de stat│plasate│plasament│fiecărui │
│ │ │ │ │ │ │fond │
│ │ │ │ │ │ │utilizat la │
│ │ │ │ │ │ │plasamentele│
│ │ │ │ │ │ │efectuate │
├───────┼────────┼────────────┼───────┼───────┼─────────┼────────────┤
│a) b) │ │ │ │ │ │ │
│c) d) │ │ │ │ │ │ │
└───────┴────────┴────────────┴───────┴───────┴─────────┴────────────┘


    3. Situaţia comisionului de administrare perceput de EXIMBANK - S.A. la data întocmirii raportului:

┌───────┬──────────────────────────────┐
│ │Suma percepută de EXIMBANK - │
│Fonduri│S.A. reprezentând comisionul │
│ │de administrare pentru anul în│
│ │curs │
├───────┼──────────────────────────────┤
│a) b) │ │
│c) d) │ │
└───────┴──────────────────────────────┘


    Totodată, EXIMBANK - S.A. va prezenta lunar MFP contul de execuţie pentru sumele primite, utilizate şi angajamentele asumate în numele şi în contul statului pentru fondurile prevăzute la art. 10 din Legea nr. 96/2000, republicată.
    Disponibilităţile existente la finele fiecărei luni în fondurile prevăzute la art. 10 din Legea nr. 96/2000, republicată, vor fi evidenţiate în contabilitatea MFP pe baza conturilor de execuţie prezentate de EXIMBANK - S.A., conform instrucţiunilor emise de MFP.


    2.3. Art. 12 alin. (2) din Legea nr. 96/2000: (2) Administrarea fondurilor menţionate la art. 10 se va face de EXIMBANK - S.A. Sumele disponibile din aceste fonduri vor putea fi utilizate de EXIMBANK - S.A. ca surse atrase, necesare pentru susţinerea activităţii bancare. Nivelul obligaţiilor de plată ale EXIMBANK - S.A. pentru utilizarea acestor sume se va stabili prin convenţie încheiată între Ministerul Finanţelor Publice şi EXIMBANK - S.A., în cote procentuale, iar sumele aferente vor constitui resurse din fructificare pentru alimentarea fiecărui fond. Sumele disponibile la sfârşitul anului la aceste fonduri se reportează în anul următor şi se utilizează cu aceeaşi destinaţie.
    Norme metodologice:
    Pentru utilizarea sumelor disponibile atrase din fondurile statului, EXIMBANK - S.A. plăteşte o dobândă calculată prin aplicarea ratei anuale de dobândă corespunzătoare plasamentului efectuat la suma utilizată. Dobânzile datorate se plătesc în contul fiecărui fond utilizat în ziua încasării dobânzilor la plasamentele efectuate.
    Pentru fiecare zi de întârziere a plăţii dobânzilor datorate şi neplătite, EXIMBANK - S.A. va plăti în contul fondurilor penalităţi egale cu cota majorărilor de întârziere, prevăzute de lege, datorate pentru neplata la termen a creanţelor fiscale.
    Sumele disponibile la sfârşitul anului, în contul EXIMBANK - S.A., la aceste fonduri se reportează în anul următor şi se utilizează cu aceeaşi destinaţie.


    2.4. Art. 12 alin. (3) din Legea nr. 96/2000: (3) Pentru administrarea fondurilor menţionate la art. 10 EXIMBANK - S.A. percepe comisioane care vor fi aprobate prin proceduri interne de Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior şi care vor fi decontate pe seama acestor fonduri.
    Norme metodologice:
    Pentru administrarea fondurilor statului temporar disponibile, EXIMBANK - S.A. percepe un comision de administrare calculat conform convenţiei încheiate între MFP şi EXIMBANK - S.A.



    2.5. Art. 12 alin. (4) din Legea nr. 96/2000: (4) Diminuarea cu peste 20% a fondurilor prevăzute la art. 10 lit. a), b) şi d), ca urmare a executării angajamentelor asumate de EXIMBANK - S.A., în contul statului, conform prezentei legi, se va regulariza trimestrial cu bugetul de stat. Până la realizarea efectivă a regularizărilor, Comitetul Interministerial de Garanţii şi Credite de Comerţ Exterior poate decide, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice, reîntregirea temporară a deficitului fondului utilizat pe seama celorlalte fonduri disponibile.
    Norme metodologice:
    Fondurile prevăzute la pct. 2.1 [lit. a), b) şi d)], constituite şi utilizate pentru garanţii, asigurări şi reasigurări, pot fi alimentate şi completate trimestrial, dacă asemenea angajamente asumate de EXIMBANK - S.A., în contul statului, au fost executate, iar acestea au avut drept rezultat diminuarea cu peste 20% a acestor fonduri.
    Dacă de la data întocmirii ultimului cont de execuţie lunar, transmis de EXIMBANK - S.A. la MFP, se constată că au fost executate angajamentele asumate de EXIMBANK - S.A. în numele şi în contul statului pe fondurile prevăzute la pct. 2.1 [lit. a), b) şi d)] în proporţie de 20% din totalul acestora, MFP va reîntregi aceste fonduri.
    Până la realizarea efectivă a regularizărilor, MFP acordă avizul pentru reîntregirea temporară a deficitului fondului utilizat pe seama celorlalte fonduri disponibile, ca urmare a deciziei CIFGA.




    ART. 3
    Direcţii implicate în virarea sumelor alocate de la bugetul de stat pentru activitatea de susţinere a exportului, a mediului de afaceri şi a tranzacţiilor internaţionale
    3.1. Direcţia generală de trezorerie şi datorie publică întocmeşte documentaţia de plată, având următoarele responsabilităţi:
    - verifică existenţa şi corectitudinea documentelor justificative, respectiv: centralizatorul, hotărârile CIFGA pe fiecare operator economic şi raportul întocmit de EXIMBANK - S.A., din care să rezulte disponibilităţile fondurilor la dispoziţia băncii, sumele obţinute din fructificarea disponibilităţilor care au reîntregit fondurile şi care trebuie utilizate în scopul pentru care au fost solicitate, precum şi gradul de utilizare a fondurilor până la data solicitării de virare a sumelor alocate de la bugetul de stat în contul EXIMBANK - S.A.;
    – analizează raportul întocmit de EXIMBANK - S.A. privind soldurile disponibile ale fondurilor la dispoziţia EXIMBANK - S.A. la data solicitării virării sumei de la bugetul de stat în contul EXIMBANK - S.A. şi în funcţie de acesta decide efectuarea plăţii;
    – întocmeşte documentaţia de plată, respectiv: nota de fundamentare, cererea de deschidere de credite, angajamentul bugetar, nota de lichidare, ordonanţarea de plată;
    – la sfârşitul anului verifică situaţia transmisă de către EXIMBANK - S.A., din care trebuie să rezulte sumele utilizate efectiv în anul respectiv.
    Sumele alocate de la bugetul de stat pentru activitatea desfăşurată în numele şi în contul statului vor fi incluse în legea anuală a bugetului de stat şi dimensionate pe baza:
    - fundamentărilor şi programelor prezentate de EXIMBANK - S.A., conform prevederilor art. 28 lit. e) şi f) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare;
    – politicii Guvernului de susţinere a mediului economic, conform art. 11 alin. (2) din Legea nr. 96/2000, republicată.


    3.2. Direcţia generală de trezorerie şi contabilitate publică are următoarele responsabilităţi:
    - verifică dacă suma solicitată de EXIMBANK - S.A. se încadrează în limitele capitolului bugetar de unde se face plata şi înscrie disponibilul pe ordonanţarea de plată.
    Persoana desemnată pentru exercitarea controlului financiar propriu, aflată în structura Direcţiei generale de trezorerie şi contabilitate publică:
    - verifică dacă proiectele de operaţiuni supuse vizei respectă cerinţele Legii nr. 96/2000, republicată, ale Legii nr. 500/2002, cu modificările ulterioare, şi ale legii bugetare anuale;
    – exercită controlul financiar preventiv propriu asupra proiectelor de operaţiuni privind: angajamentul bugetar, cererea de deschidere de credite şi ordonanţarea de plată către EXIMBANK - S.A.

    Plata se efectuează de către Serviciul operaţiuni financiare şi deschideri de credite, dacă sunt îndeplinite condiţiile: cheltuielile care urmează să fie plătite au fost angajate, lichidate şi ordonanţate; există toate documentele justificative care să justifice plata; beneficiarul sumei este cel prevăzut în ordonanţarea de plată.
    Virarea sumelor din bugetul de stat se va efectua în raport cu gradul de folosire a fondurilor puse la dispoziţie anterior, conform art. 49 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările ulterioare.

    3.3. Persoana numită de către ministrul finanţelor publice pentru exercitarea controlului financiar preventiv delegat, aflată în structura Unităţii centrale de armonizare a sistemelor de management financiar şi control, are următoarele responsabilităţi:
    - verifică dacă documentele justificative sunt în conformitate cu cerinţele prezentelor norme metodologice şi cu Procedura operaţională PO-25.01, ediţia I, 22 aprilie 2008, revizia 0, privind organizarea şi exercitarea controlului financiar preventiv delegat;
    – verifică dacă proiectele de operaţiuni supuse vizei respectă cerinţele Legii nr. 96/2000, republicată, ale Legii nr. 500/2002, cu modificările ulterioare, şi ale legii bugetare anuale;
    – exercită controlul în vederea acordării vizei de control financiar preventiv delegat asupra proiectelor de operaţiuni privind angajamentul bugetar, cererea de deschidere de credite şi ordonanţarea de plată către EXIMBANK - S.A.

    3.4. Direcţia de specialitate din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală va efectua anual la EXIMBANK - S.A. controlul asupra sumelor utilizate în numele şi în contul statului, în scopul eficientizării activităţii de susţinere a exportului, a mediului de afaceri românesc şi a tranzacţiilor internaţionale.


    -------------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016