Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME FI.-12 din 18 decembrie 2012  privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii în Ministerul Apărării Naţionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME FI.-12 din 18 decembrie 2012 privind organizarea şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii în Ministerul Apărării Naţionale

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 769 din 19 august 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. M.150 din 18 decembrie 2012, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 769 din 19 august 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Unităţile militare au în administrare elemente de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii a căror mişcare - primire, predare, păstrare, distribuţie - se realizează în cadrul unor subdiviziuni organizatorice denumite gestiuni. Verificarea existenţei elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii se realizează prin intermediul inventarierii.

    ART. 2
    Inventarierea reprezintă ansamblul operaţiunilor prin care se constată existenţa tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, cantitativ-valoric sau numai valoric, după caz, aflate în administrarea unităţii militare la data la care aceasta se efectuează. Inventarierea se organizează şi se execută potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prezentelor norme.

    ART. 3
    Inventarierea are ca scop principal stabilirea situaţiei reale a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii aflate în administrarea fiecărei unităţi militare, inclusiv bunurile şi valorile deţinute cu orice titlu, aparţinând altor persoane juridice sau fizice, în vederea întocmirii situaţiei financiare anuale, care trebuie să asigure o imagine fidelă, clară şi completă a patrimoniului şi a rezultatelor obţinute.

    ART. 4
    (1) Unităţile militare ale căror comandanţi/şefi au calitatea de ordonator de credite au obligaţia să inventarieze, în condiţiile stabilite de prezentele norme, totalitatea elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii existente în administrarea lor, precum şi a bunurilor aparţinând altor unităţi militare ori persoanelor juridice sau fizice şi care se află, temporar, în păstrarea/utilizarea lor.
    (2) Unităţile militare au obligaţia să efectueze inventarierea generală a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii în următoarele situaţii:
    a) la începutul activităţii;
    b) cel puţin o dată pe an, pe parcursul funcţionării;
    c) în cazul reorganizării structurilor;
    d) la încetarea activităţii;
    e) la cererea organelor de control, cu prilejul efectuării controlului sau la cererea altor organe prevăzute de lege;
    f) ori de câte ori sunt indicii că în gestiune există plusuri sau minusuri, care nu pot fi stabilite cert decât prin inventarierea tuturor gestiunilor;
    g) ori de câte ori intervine o predare-primire de gestiune, numai în cadrul gestiunii respective;
    h) cu prilejul reorganizării gestiunilor;
    i) ca urmare a calamităţilor naturale, a unor cazuri de forţă majoră;
    j) în alte situaţii prevăzute de lege.

    (3) În cazul în care în situaţiile prevăzute la alin. (2) sunt inventariate toate elementele de natura activelor dintr-o gestiune, aceasta poate ţine loc de inventariere anuală, cu aprobarea comandantului/şefului unităţii militare care are, potrivit prezentelor norme, competenţa de a o dispune, dacă procesul-verbal de inventariere a fost aprobat cu cel mult 4 luni înainte de sfârşitul perioadei de inventariere, stabilită pentru bunurile din gestiunea respectivă, potrivit anexelor nr. 1 şi 2.

    ART. 5
    Răspunderea pentru organizarea şi efectuarea operaţiunii de inventariere revine comandantului unităţii militare care are structură financiar-contabilă şi care elaborează şi transmite comisiilor de inventariere proceduri scrise în acest sens, adaptate la specificul unităţii militare respective şi al unităţilor militare aflate în coordonare/subordine, ce nu au structuri cu atribuţii în privinţa ţinerii contabilităţii cantitativ-valorice.

    ART. 6
    Intervalele de timp, perioadele din cursul anului în care se execută inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii aflate în administrarea Ministerului Apărării Naţionale sunt stabilite în anexele nr. 1 şi 2. Prelungirea termenului pentru efectuarea inventarierii este în competenţa eşalonului superior şi se face cu aprobarea şefului/comandantului acestuia, cu condiţia ca înregistrarea rezultatelor să nu depăşească exerciţiul bugetar al anului respectiv.

    ART. 7
    În funcţie de natura şi complexitatea activităţilor de inventariere, comandantul/şeful unităţii militare are obligaţia să asigure, în principal, următoarele:
    a) stabilirea perioadelor de efectuare a inventarierii;
    b) organizarea şi numirea comisiilor de inventariere;
    c) pregătirea condiţiilor necesare efectuării inventarierii;
    d) înregistrarea în contabilitate a tuturor operaţiilor aferente perioadei supuse inventarierii;
    e) efectuarea faptică a inventarierii;
    f) determinarea rezultatelor inventarierii şi valorificarea acestora.


    ART. 8
    Inventarierea se efectuează la locurile de depozitare sau de folosinţă a bunurilor: magazii, depozite, poligoane, laboratoare, cabinete, săli de specialitate, săli de clasă, dormitoare, saloane de spital, birouri, subunităţi, formaţiuni.

    ART. 9
    Inventarierea se realizează în mai multe etape, astfel:
    a) organizarea inventarierii;
    b) executarea inventarierii;
    c) stabilirea rezultatelor inventarierii;
    d) înregistrarea în evidenţa contabilă a rezultatelor inventarierii.


    ART. 10
    (1) Bunurile aflate în evidenţa cantitativ-valorică a unităţilor militare, ce se folosesc în activitatea oficială de cifru, se inventariază de o comisie ai cărei membri deţin autorizaţie de acces valabilă pentru activitatea oficială de cifru.
    (2) La efectuarea inventarierii bunurilor prevăzute la alin. (1) se aplică şi prevederile actelor normative specifice care reglementează activitatea oficială de cifru.

    CAP. II
    Organizarea inventarierii
    ART. 11
    (1) Pentru executarea inventarierii, comandantul/ şeful unităţii militare numeşte comisia de inventariere prin ordin de zi pe unitate, la propunerea şefului structurii financiar-contabile. Comisia de inventariere este alcătuită din minimum 3 persoane, care trebuie să aibă pregătirea corespunzătoare în domeniile economic şi tehnic.
    (2) Ordinul de zi pe unitate de numire a comisiei de inventariere trebuie să cuprindă, în principal, următoarele:
    a) componenţa comisiei de inventariere;
    b) modul de organizare şi executare a inventarierii;
    c) gestiunile supuse inventarierii;
    d) perioadele de efectuare a inventarierii pentru fiecare gestiune în parte;
    e) metoda de inventariere.

    (3) Ordinul de zi pe unitate se emite cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte de începutul perioadei prevăzute pentru efectuarea inventarierii şi se aduce la cunoştinţa personalului unităţii militare, în scopul de a lua măsurile necesare pentru executarea acestei activităţi.
    (4) Personalul destinat manipulării bunurilor supuse inventarierii, respectiv pentru sortare, aşezare, cântărire, măsurare, numărare şi alte activităţi specifice acestui domeniu, se nominalizează prin ordinul de zi pe unitate.
    (5) La unităţile militare unde nu există structură financiar-contabilă, pentru executarea propriei inventarieri, comandantul/ şeful unităţii militare poate propune, prin raport scris, comandantului eşalonului a cărui structură financiar-contabilă are în evidenţa cantitativ-valorică toate elementele de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, aflate în administrarea sa, numirea de comisii de inventariere din propria unitate. În funcţie de situaţia concretă, comandantul eşalonului căruia i sa înaintat raportul, la propunerea şefului structurii financiar-contabile, hotărăşte necesitatea numirii unor astfel de comisii de inventariere, a căror componenţă o nominalizează în ordinul de zi pe unitate.

    ART. 12
    (1) La unităţile militare în care inventarierea nu poate fi asigurată de o singură comisie, din cauza volumului mare al elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, precum şi diversităţii acestora, se pot constitui şi nominaliza, prin ordinul de zi pe unitate, două sau mai multe comisii de inventariere.
    (2) Comisiile de inventariere se compun din cel puţin două persoane, din care una îndeplineşte şi atribuţiile de preşedinte al comisiei.
    (3) Activităţile determinate de organizarea, îndrumarea, supravegherea şi controlul comisiilor de inventariere sunt de competenţa preşedintelui comisiei de inventariere pe unitate, denumită în continuare comisie centrală de inventariere.
    (4) Preşedinţii comisiilor de inventariere sunt şi membri în comisia centrală de inventariere.
    (5) Comisia centrală de inventariere şi comisiile de inventariere răspund de efectuarea tuturor activităţilor de inventariere, potrivit prezentelor norme.

    ART. 13
    (1) În comisiile centrale/comisiile de inventariere nu pot fi numiţi gestionarii bunurilor şi valorilor băneşti supuse inventarierii, persoanele care ţin contabilitatea/evidenţa gestiunilor respective şi nici auditorii interni.
    (2) Prin proceduri interne, unităţile militare pot stabili ca la efectuarea operaţiunilor de inventariere să asiste şi persoanele care ţin contabilitatea/evidenţa gestiunilor respective, fără ca acestea să facă parte din comisia de inventariere.

    ART. 14
    Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi înlocuiţi decât în cazuri bine justificate şi numai prin ordin de zi pe unitate, emis de către persoana care i-a numit sau înlocuitorii legali ai acesteia.

    ART. 15
    Structurile militare ierarhic superioare stabilesc şi execută, prin sondaj, controale de verificare a modului de organizare, desfăşurare şi executare a activităţilor de inventariere a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii.

    ART. 16
    Preşedintele comisiei de inventariere întocmeşte planul privind efectuarea inventarierii, care cuprinde în principal:
    a) gestiunile şi bunurile sau valorile băneşti supuse operaţiunii de inventariere;
    b) perioadele de timp stabilite şi responsabilităţile pe comisii/membri;
    c) planul tematic de instruire a personalului participant la inventariere;
    d) convocatorul persoanelor participante la inventariere;
    e) graficele de lucru ale comisiei centrale/comisiilor de inventariere.


    ART. 17
    (1) Pe timpul desfăşurării/executării inventarierii, prin grija comandantului/şefului unităţii militare, nu se execută activităţi care pot afecta buna desfăşurare a acesteia.
    (2) La solicitarea preşedinţilor comisiilor de inventariere, comandantul/şeful unităţii militare asigură personal de lucru necesar pentru executarea manipulării bunurilor supuse inventarierii, respectiv pentru sortare, aşezare, cântărire, măsurare şi numărare.
    (3) În perioada inventarierii, preşedintele şi membrii comisiei de inventariere nu execută alte activităţi care ar duce la diminuarea timpului afectat acesteia.
    (4) La activitatea de inventariere participă întreaga comisie de inventariere stabilită prin ordinul de zi pe unitate.

    ART. 18
    Gestionarii bunurilor sau înlocuitorii lor legali participă, în mod obligatoriu, la operaţiunea de inventariere, pentru a prezenta bunurile şi pentru a da detaliile necesare. În cazul când gestionarul lipseşte, se procedează conform prevederilor art. 22 alin. (2) şi (3).

    ART. 19
    În vederea bunei desfăşurări a operaţiunilor determinate de efectuarea inventarierii, pentru crearea condiţiilor corespunzătoare de lucru comisiei de inventariere destinate executării acestei activităţi, în cadrul fiecărei unităţi militare, comandanţii/şefii unităţilor militare dispun luarea următoarelor măsuri:
    a) ordonarea bunurilor, aflate în locurile de depozitare, pe sorto-tipodimensiuni, grupe, clase sau subclase, în funcţie de codificarea acestora, şi întocmirea etichetelor de raft;
    b) înregistrarea la zi, în evidenţa operativă şi în contabilitate, a tuturor documentelor justificative privind intrările şi ieşirile de bunuri şi stabilirea soldului scriptic la fiecare cont până la data când începe inventarierea, în vederea confruntării datelor dintre aceste evidenţe;
    c) asigurarea participării la identificarea bunurilor inventariate - calitate, sort, preţ - a unor persoane competente din unitate sau din afara acesteia, după caz, la solicitarea preşedintelui comisiei de inventariere. Aceste persoane sunt nominalizate/înlocuite prin ordin de zi pe unitate şi au obligaţia de a semna listele de inventariere, pentru atestarea datelor înscrise;
    d) punerea la dispoziţia comisiei de inventariere a aparatelor şi instrumentelor adecvate şi în număr suficient pentru măsurare şi cântărire, a mijloacelor de identificare - cataloage, mostre, sonde -, precum şi a formularelor şi rechizitelor necesare;
    e) asigurarea comisiei de inventariere cu mijloace tehnice de calcul şi de sigilare a spaţiilor inventariate;
    f) asigurarea protecţiei membrilor comisiilor de inventariere în conformitate cu normele de sănătate şi securitate în muncă;
    g) retragerea în depozite/magazii a bunurilor care nu mai sunt necesare subunităţilor sau diverşilor deţinători - ateliere, persoane -, a celor propuse pentru scoatere din funcţiune sau declasare, precum şi a bunurilor a căror prelucrare, transformare sau reparare a fost terminată;
    h) stabilirea bunurilor primite de unitatea militară pe bază de proces-verbal şi/sau contract, respectiv pentru prelucrare/ reparare, precum şi a bunurilor aflate asupra militarilor detaşaţi în unitatea militară respectivă, cu scopul de a fi inventariate pe liste separate;
    i) amenajarea de încăperi separate unde să se poată depozita bunurile disponibile, neutilizabile sau degradate, iar acolo unde spaţiul nu permite amenajarea unor încăperi separate se vor stabili locuri speciale în cadrul magaziilor existente;
    j) verificarea existenţei documentelor justificative privind bunurile unităţii militare la care se execută inventarierea, care au fost date cu chirie, în custodie sau predate pentru prelucrare ori reparare la terţi;
    k) stabilirea modului de completare a informaţiilor din listele de inventariere se face fie folosind sistemul informatic de prelucrare automată a datelor, fie prin înscrierea elementelor de active identificate, fără spaţii libere şi fără ştersături, conform procedurilor interne aprobate.


    ART. 20
    În vederea efectuării inventarierii, structura financiar-contabilă din cadrul unităţii militare completează, în condiţiile stabilite la art. 19 lit. k), datele din listele de inventariere cu privire la denumirea bunurilor, codul şi unitatea de măsură.

    ART. 21
    Principalele măsuri organizatorice ce trebuie întreprinse de către comisia de inventariere în vederea pregătirii şi desfăşurării acestei activităţi sunt prezentate în anexa nr. 3.

    ART. 22
    (1) În perioada în care se execută inventarierea, gestionarii ale căror gestiuni fac obiectul acestei activităţi vor fi prezenţi în unităţile militare. În acest sens, comandanţii/şefii unităţilor militare vor acorda atenţie planificării concediilor de odihnă, efectuării diferitelor misiuni sau executării altor activităţi.
    (2) În cazul în care gestionarul lipseşte, comisia de inventariere aplică sigiliul şi raportează aceasta comandantului/ şefului unităţii militare. Comandantul/Şeful unităţii militare are obligaţia să aducă imediat la cunoştinţa gestionarului, în scris, reprogramarea inventarierii ce trebuie să se efectueze, indicând locul, ziua şi ora fixate pentru începerea activităţii.
    (3) Dacă gestionarul nu se prezintă la locul, data şi ora fixate, inventarierea se efectuează de către comisia de inventariere, în prezenţa înlocuitorului său legal sau a altei persoane, numită de comandantul/şeful unităţii militare prin ordin de zi pe unitate, care îl reprezintă pe gestionar, în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare.

    ART. 23
    (1) Pentru desfăşurarea optimă a inventarierii se recomandă sistarea/limitarea operaţiunilor de predare-primire a bunurilor supuse inventarierii, luându-se din timp măsurile corespunzătoare pentru a nu se stânjeni procesul normal de predare-primire a bunurilor, precum şi activităţile operative şi cele curente, de serviciu, ale unităţii militare.
    (2) Dacă operaţiunile de predare-primire a bunurilor nu pot fi suspendate, acestea se vor efectua de către gestionar numai în prezenţa comisiei de inventariere, care va menţiona pe documentele respective sintagma „primit/eliberat în timpul inventarierii“, după caz, pentru evitarea inventarierii duble sau a omisiunilor.

    ART. 24
    Pe toată durata inventarierii, programul şi perioada inventarierii se afişează la loc vizibil, prin grija şefului structurii logistice a unităţii militare.

    ART. 25
    Pe timpul desfăşurării inventarierii, documentele întocmite de comisia de inventariere rămân în cadrul gestiunii inventariate, în fişete, casete, dulapuri încuiate şi sigilate de către preşedintele comisiei de inventariere.

    CAP. III
    Executarea inventarierii
    ART. 26
    Inventarierea se execută la locul de depozitare sau folosinţă a valorilor materiale şi băneşti, în prezenţa tuturor membrilor comisiei de inventariere şi a gestionarului sau înlocuitorului legal al acestuia ori a persoanei numite conform art. 22 alin. (3).

    ART. 27
    Executarea inventarierii constă în stabilirea stocurilor faptice de valori materiale şi băneşti, prin numărare, cântărire, măsurare sau cubare, după caz, determinându-se totodată şi starea fizică a acestora.

    ART. 28
    (1) Toate bunurile inventariate în depozite/magazii sau la locurile de folosinţă, grupate pe gestiuni şi categorii de bunuri, se înscriu cu cerneală sau pix, fără spaţii libere şi fără ştersături în Lista de inventariere - cod 14-3-12, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile, document care se semnează de membrii comisiei de inventariere şi gestionarul gestiunii respective.
    (2) Pentru elementele de natura activelor care nu au substanţă materială, datoriilor şi capitalurilor proprii inventariate se întocmesc situaţii analitice distincte. Totalul situaţiilor analitice astfel întocmite se verifică cu soldurile conturilor sintetice corespunzătoare, care se preiau în Registrul-inventar - cod 14-1-2, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile.

    ART. 29
    (1) Stabilirea existentului de bunuri se execută, de regulă, în ultimele zile ale perioadei de inventariere, în aşa fel încât cantităţile de pe teren şi soldurile din contabilitate, ce se înscriu în documente, să exprime realitatea din ultima zi lucrătoare a perioadei de inventariere.
    (2) Când constatarea pe teren a bunurilor se termină înainte de ultima zi lucrătoare a perioadei stabilite pentru inventariere, precum şi în cazul când pe timpul inventarierii se fac mişcări de bunuri, pe lângă rezultatele constatate pe teren se iau în calcul şi intrările/ieşirile de bunuri ce au avut loc, ţinându-se seama de documentele justificative ale acestor mişcări.

    ART. 30
    Dacă în timpul executării inventarierii se fac schimbări din funcţie ale gestionarilor, documentele întocmite cu această ocazie se folosesc pentru completarea datelor privind rezultatele inventarierii.

    ART. 31
    (1) Elementele de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii aflate asupra unităţii militare se inventariază, de regulă, în următoarea ordine:
    a) bunurile cu grad mare de perisabilitate;
    b) bunurile aflate în custodie;
    c) bunurile aflate în folosinţă individuală;
    d) bunurile aflate în folosinţă comună - în dormitoare, săli de mese, săli de clasă, cluburi, birouri, săli de documentare, ateliere, laboratoare, spălătorii;
    e) bunurile din depozite, magazii, remize, bordeie, silozuri;
    f) celelalte elemente de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii.

    (2) Bunurile aflate în folosinţă individuală se inventariază şi se trec în liste/tabele separate, anexate la listele de inventariere, specificându-se persoanele.
    (3) Bunurile aflate asupra personalului militar şi civil din unitatea militară, precum şi cele aflate în folosinţă comună se inventariază simultan pe întreaga unitate militară, iar dacă acest lucru nu este posibil se iau măsuri ca această activitate să se execute în aceeaşi zi, pentru a se evita eventualele nereguli care ar putea influenţa rezultatele inventarierii. În acest scop, la propunerea preşedintelui comisiei de inventariere, comandantul/ şeful unităţii militare va asigura, prin programul zilnic al acesteia, timpul necesar pentru inventarierea bunurilor aflate în folosinţă individuală şi a celor în folosinţă comună.
    (4) Bunurile aflate în folosinţa structurilor de cifru se trec în liste/tabele separate, anexate la listele de inventariere, specificându-se persoanele care răspund de păstrarea lor.

    ART. 32
    Bunurile aflate asupra personalului militar şi civil care absentează temporar din unitatea militară - în misiuni a căror durată este mai mare de 60 de zile calendaristice sau detaşări - se înscriu în liste/tabele separate, anexate la listele de inventariere, ca existente pe teren în baza documentelor legale de predare-primire, specificându-se persoanele care răspund de păstrarea lor. Aceste bunuri se inventariază la revenirea persoanelor în unitatea militară.

    ART. 33
    (1) Pentru bunurile primite în custodie, documentele de inventariere conţin informaţii cu privire la numărul şi data actului întocmit, precum şi alte informaţii utile.
    (2) Pentru bunurile date în custodie, comisia de inventariere solicită confirmare scrisă privind existenţa acestora, iar, acolo unde se apreciază necesar şi este posibil, comisia de inventariere poate verifica pe teren realitatea datelor înscrise în documentele respective. În situaţia în care, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitare, nu se primeşte confirmarea, comandantul/şeful unităţii militare dispune efectuarea verificării situaţiei faptice.
    (3) Listele de inventariere cuprinzând bunurile primite în custodie se trimit şi persoanei fizice sau juridice căreia îi aparţin bunurile respective, în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la terminarea inventarierii, urmând ca proprietarul bunurilor să comunice eventualele nepotriviri, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea listelor de inventariere.

    ART. 34
    (1) În listele de inventariere, bunurile se înscriu cu denumirea, unitatea de măsură şi codul prevăzute în nomenclatoarele în vigoare, date care trebuie să fie identice cu cele din contabilitate, precum şi cu orice alte caracteristici care uşurează identificarea acestora.
    (2) Elemente de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii care nu sunt înscrise în nomenclatoarele menţionate la alin. (1) se inventariază cu denumirea şi unitatea de măsură cu care sunt înscrise în contabilitate. În cazul când comisia constată pe teren că denumirea bunurilor înscrise în documentele de inventariere sau unitatea de măsură nu este corectă, după verificarea documentelor de primire şi inventarierea acestora, comisia de inventariere este obligată să înscrie aceste nereguli în procesul-verbal de inventariere.

    ART. 35
    Concomitent cu determinarea cantitativă a existentului, comisia de inventariere este obligată să stabilească şi starea reală a bunurilor, prin examinarea atentă a fiecărui obiect. Cu această ocazie se urmăreşte dacă bunurile prezintă o uzură mai avansată decât cea pe care ar trebui s-o aibă în mod normal, în raport cu timpul de când sunt date în folosinţă, făcându-se menţiune despre aceasta în procesul-verbal de inventariere, în vederea stabilirii cauzelor şi răspunderilor.

    ART. 36
    (1) Disponibilităţile băneşti, cecurile, precum şi alte valori aflate în casieria unităţilor militare se inventariază în conformitate cu reglementările în domeniu.
    (2) Formularele cu regim special şi cele cu regim special intern de tipărire şi numerotare se înscriu în listele de inventariere în ordinea codurilor, menţionându-se pentru fiecare tip de formular şi seriile acestora, pentru a se putea stabili cu uşurinţă identitatea şi integritatea lor.
    (3) Înscrierea în listele de inventariere a mărcilor poştale, timbrelor fiscale, bonurilor valorice, documentelor militare de transport şi a biletelor de transport se face la valoarea lor nominală, cu excepţia timbrelor cu valoare filatelică.

    ART. 37
    (1) Disponibilităţile aflate în conturi la bănci sau unităţile Trezoreriei Statului se inventariază prin confruntarea soldurilor din extrasele de cont emise de acestea cu cele din contabilitate. În acest scop, extrasele de cont din ziua de 31 decembrie sau ultima zi bancară trebuie să aibă aplicată, în mod obligatoriu, ştampila Trezoreriei Statului sau a băncii.
    (2) Disponibilităţile în lei şi în valută din casieria unităţii militare se inventariază în ultima zi lucrătoare a exerciţiului financiar, după înregistrarea tuturor operaţiunilor de încasări şi plăţi privind exerciţiul respectiv, confruntându-se soldurile din registrul de casă cu cele din contabilitate.
    (3) Creanţele şi datoriile faţă de terţi sunt supuse verificării şi confirmării, pe baza extraselor, soldurilor debitoare şi creditoare ale conturilor de creanţe şi datorii care deţin ponderea valorică în totalul soldurilor acestor conturi, potrivit formularului Extras de cont-cod 14-6-3 prevăzut în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile, sau pe baza punctajelor reciproce scrise, în funcţie de necesitate.
    (4) Pentru creanţele cu o vechime mai mare de 6 luni, confirmarea soldurilor se face, în mod obligatoriu, pe bază de adresă/extras cu confirmare de primire.
    (5) În cazul unităţilor militare care efectuează decontarea creanţelor şi obligaţiilor pe bază de deconturi interne sau deconturi externe periodice, ce urmează a fi confirmate de către parteneri, aceste documente ţin locul extraselor de cont confirmate.

    ART. 38
    Bunurile din domeniul public, respectiv privat al statului aflate în administrarea unităţilor militare se inventariază separat şi se înscriu în liste de inventariere distincte.

    ART. 39
    Inventarierea bunurilor Ministerului Apărării Naţionale de patrimoniu, culturale, artistice, inclusiv a fondului de carte, a valorilor de muzeu şi a recuzitei din cadrul instituţiilor artistice de spectacole se face în condiţiile şi la termenele stabilite prin norme elaborate de Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional, cu avizul Ministerului Finanţelor Publice.

    ART. 40
    Pentru bunurile depreciate, atipice, inutilizabile sau deteriorate, fără mişcări, cu mişcare lentă sau greu vandabile, pentru comenzile în curs, abandonate sau sistate, precum şi pentru creanţele şi obligaţiile incerte ori în litigiu se întocmesc liste de inventariere distincte sau situaţii analitice separate, după caz.

    ART. 41
    (1) La lichidele a căror cantitate efectivă nu se poate stabili prin transvazare şi măsurare, verificarea existentului se face în funcţie de conţinutul recipientelor, de volum, densitate, compoziţie şi alte caracteristici ale lichidelor, care se constată fie organoleptic, fie prin măsurare sau probe de laborator.
    (2) Cantităţile de lichide depozitate în recipiente de capacitate mare - rezervoare, cisterne - se pot inventaria pe bază de calcule tehnice.
    (3) Recipientele sigilate de către producător nu se desigilează. Cantităţile de lichide se determină pe baza datelor înscrise pe ambalaje sau a datelor înscrise în documentele de primire şi recepţie.

    ART. 42
    Materialele de masă - oţel beton, ciment în vrac, produse de carieră şi balastieră, cărbuni, produse agricole -, a căror inventariere, prin cântărire şi măsurare, necesită cheltuieli importante sau conduc la degradarea bunurilor respective, se pot inventaria pe bază de calcule tehnice, care se menţionează în listele de inventariere întocmite.

    ART. 43
    Stofele, pânzeturile şi alte bunuri similare se inventariază în metri liniari, cu indicarea obligatorie, la fiecare sortiment, a lăţimii şi culorii. Covoarele şi perdelele se inventariază în bucăţi şi/sau metri pătraţi, cu indicarea detaliilor specifice.

    ART. 44
    Imobilizările corporale care în perioada inventarierii se află în afara unităţii militare - misiune de lungă durată sau în teatru de operaţii, custodie, chirie, reparat - se inventariază înaintea ieşirii lor temporare din unitatea militară sau prin confirmare scrisă primită de la unitatea militară şi/sau de la terţi unde acestea se găsesc.

    ART. 45
    Inventarierea terenurilor, reţelelor electrice, termice, de apă-canal se efectuează prin confruntarea datelor din dosarul tehnic cu cele înscrise în evidenţa contabilă, iar pe baza schiţelor de amplasare şi a titlurilor/documentelor care atestă drepturile asupra acestora se execută verificarea practică pe teren.

    ART. 46
    (1) Inventarierea clădirilor, drumurilor, podurilor, amenajărilor de terenuri, lucrărilor şi echipamentelor speciale, precum şi a utilajelor din starea de fixaţie, indiferent de destinaţie - cazărmi, spaţii administrative, locuinţe de serviciu şi de intervenţie, poligoane, depozite, magazii, silozuri, remize - se face prin verificarea existenţei acestora pe teren şi confruntarea cu datele din evidenţa contabilă şi tehnică.
    (2) În cazul când se constată că bunurile prevăzute la alin. (1) nu figurează în contabilitate ori sunt descrise incomplet, în documentele de inventariere se înscrie denumirea care corespunde destinaţiei principale a acestora şi se trec datele şi indiciile tehnice care lipsesc, în vederea actualizării dosarului tehnic şi a evidenţei cantitativ-valorice.
    (3) Când bunurile prevăzute la alin. (1) au fost transformate, recondiţionate, modernizate sau reutilate şi datorită acestui fapt li s-a modificat destinaţia principală, ele se înscriu în documentele de inventariere cu denumirea corespunzătoare noilor destinaţii şi valoarea nouă.
    (4) În cazurile când lucrările executate ulterior - adăugarea de noi încăperi prin recompartimentare, amenajări de noi instalaţii, de drumuri şi alte lucrări de natura reparaţiilor curente sau lichidarea parţială a unor anumite elemente ale clădirilor, construcţiilor, instalaţiilor speciale sau altor elemente de infrastructură - nu sunt reflectate în dosarul tehnic/contabilitate, comisia de inventariere trebuie să determine datele referitoare la modificările efectuate.

    ART. 47
    (1) Inventarierea lucrărilor de reparaţii capitale neterminate la instalaţii - cu excepţia celor aferente construcţiilor -, maşini, utilaje, mijloace de transport, în cazul în care are loc o creştere a valorii acestora sau o mărire a duratei de funcţionare, se face prin verificarea la faţa locului a stadiului fizic al lucrărilor.
    (2) Lucrările de reparaţii capitale neterminate la bunurile prevăzute la alin. (1) se consemnează într-o listă de inventariere separată, în care se indică denumirea obiectului supus reparaţiei, gradul de executare a reparaţiei, costul de deviz şi cel efectiv al lucrărilor executate.
    (3) Pentru materialele utilizate la efectuarea lucrărilor de reparaţii la instalaţii, distribuite din magazie/depozit şi nescăzute din evidenţa contabilă, structura de administrare a cazărmii va întocmi un proces-verbal de recepţie parţială a lucrării realizate, cu deviz anexat, iar inventarierea se va face la faţa locului prin verificarea stadiului fizic al lucrărilor.
    (4) Inventarierea lucrărilor de reparaţii capitale şi/sau investiţii nefinalizate, a căror execuţie a fost sistată, se face prin verificarea „Proceselor-verbale privind stadiul fizic al lucrărilor sistate la obiectivele de investiţii“ şi corespondenţa acestora cu realitatea din teren.

    ART. 48
    (1) Inventarierea activelor fixe necorporale se efectuează prin constatarea existenţei şi apartenenţei acestora la unităţile militare deţinătoare, iar în cazul brevetelor, licenţelor şi mărcilor de fabrică este necesară dovedirea existenţei acestora pe baza titlurilor de proprietate, pentru cele al căror proprietar este Ministerul Apărării Naţionale, sau pe baza certificatelor de licenţă ori a altor documente din care rezultă dreptul legal de utilizare al acestora de către Ministerul Apărării Naţionale, pentru cele achiziţionate sau primite spre utilizare.
    (2) Modalitatea de inventariere a licenţelor din domeniul comunicaţiilor şi informaticii este stabilită prin precizări ale Direcţiei comunicaţii şi informatică.

    ART. 49
    (1) În listele de inventariere a activelor fixe necorporale şi corporale aflate în curs de execuţie se menţionează, pentru fiecare obiect în parte, pe baza constatării la faţa locului, denumirea obiectului şi descrierea amănunţită a stadiului în care se află acesta pe baza valorii din documentaţia existentă, precum şi în funcţie de volumul lucrărilor realizate la data inventarierii.
    (2) Materialele şi utilajele primite de la beneficiari pentru montaj şi neîncorporate în lucrări se inventariază separat.

    ART. 50
    (1) Inventarierea lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente la activele fixe corporale se înscrie în listele de inventariere a lucrărilor neterminate, în care se consemnează, cantitativ şi valoric, lucrările executate şi cele rămase de executat, conform documentaţiei tehnice aprobate.
    (2) În listele de inventariere prevăzute la alin. (1) se includ şi lucrările terminate, dar nerecepţionate.

    ART. 51
    În cazărmile în care investiţiile au fost puse în funcţiune total sau parţial, la care nu au fost elaborate documentele de înregistrare ca active fixe, se înscriu în liste de inventariere separate. De asemenea, lucrările de investiţii care nu se mai execută, fiind întrerupte/sistate/abandonate, se înscriu în liste de inventariere separate, arătându-se cauzele întreruperii/sistării/abandonării, aprobările în acest sens, precum şi măsurile ce se propun în legătură cu aceste lucrări.

    ART. 52
    (1) În cazul producţiei în curs de execuţie se inventariază atât produsele care nu au trecut prin toate fazele/stadiile prelucrării impuse de procesul tehnologic de producţie, cât şi produsele care, deşi au fost terminate, nu au trecut toate probele de recepţionare tehnică sau nu au fost completate cu toate piesele şi accesoriile lor.
    (2) În cadrul producţiei în curs de execuţie se cuprind, de asemenea, lucrările şi serviciile în curs de execuţie sau neterminate.

    ART. 53
    Materiile prime, materialele, prefabricatele, piesele de schimb, semifabricatele, aflate la locurile de muncă şi nesupuse prelucrării, nu se consideră produse în curs de execuţie şi se inventariază separat.

    ART. 54
    Înainte de începerea inventarierii producţiei în curs de execuţie şi a semifabricatelor din producţia proprie este necesar:
    a) să se predea la magazii/depozite, pe baza documentelor, toate piesele, ansamblurile şi agregatele a căror prelucrare a fost terminată;
    b) să se colecteze din secţii sau ateliere toate produsele reziduale şi deşeurile, întocmindu-se documentele de constatare;
    c) să se întocmească documentele de constatare şi să se prezinte la control semifabricatele a căror utilizare este îndoielnică.


    ART. 55
    (1) Determinarea stocurilor faptice se face astfel încât rezultatul acesteia să nu fie afectat prin omiterea sau prin inventarierea de două sau mai multe ori a aceloraşi bunuri.
    (2) Inventarierea producţiei în curs de execuţie din cadrul secţiilor auxiliare se face prin stabilirea gradului de executare a lucrărilor de reparaţii, lucrărilor pentru terţi.

    ART. 56
    (1) Animalele şi păsările se inventariază pe specii şi categorii de vârstă şi se înscriu în listele de inventariere conform conturilor contabile.
    (2) Speciile de păsări ouătoare şi animale de serviciu se inventariază prin numărare.

    ART. 57
    (1) La subunităţile productive - ateliere/secţii de reparaţii, laboratoare - unde distribuţia materialelor consumabile necesare pentru reparaţii se face pe bază de comenzi şi se scad din evidenţă în momentul distribuţiei, nu se mai efectuează inventarierea acestor materiale, considerându-se consumate.
    (2) Materialele care nu se scad din evidenţă în momentul distribuţiei la subunităţi productive se retrag în depozit şi se inventariază, urmând ca pentru cele consumate să se întocmească documente justificative.

    ART. 58
    Ambalajele proprii, aparţinând Ministerului Apărării Naţionale, se inventariază separat de cele care, conform dispoziţiilor speciale existente, circulă în regim de restituire.

    ART. 59
    (1) Toate bunurile - armamentul şi tehnica de luptă, autovehiculele, autospecialele şi autoatelierele, cu aparatura auxiliară de pe acestea, rachetele, aparatele şi utilajele, obiectele de uz gospodăresc - a căror evidenţă se ţine şi pe serii se inventariază nominal, bucată cu bucată, pe fiecare serie în parte, confruntându-se seriile din evidenţă cu cele existente pe teren.
    (2) Sălile de specialitate, poligoanele de instrucţie, atelierele se inventariază verificându-se, obligatoriu, existenţa tuturor bunurilor ce intră în compunerea lor.

    ART. 60
    (1) Cu prilejul inventarierii, armamentul, maşinile, aparatura, utilajele se verifică şi se pun în funcţiune, după caz, dacă nu necesită instalări sau amenajări speciale, iar personalul de specialitate din comisii stabileşte starea bunurilor, în raport cu comportarea acestora.
    (2) Pentru activele fixe corporale se specifică şi numerele de inventar atribuite anterior şi care, de regulă, rămân neschimbate, cu excepţia cazurilor când numărătoarea s-a făcut greşit.

    ART. 61
    Bunurile care se dau în consum, în funcţie de anul de fabricaţie sau de termenul de valabilitate, se inventariază pe loturi şi ani de fabricaţie, respectiv pe termene de valabilitate a eficacităţii lor.

    ART. 62
    Bunurile la care contabilitatea se ţine pe complete/loturi se înscriu individual în documentele de inventariere, cu indicarea caracteristicilor specifice, verificându-se obligatoriu existenţa şi starea tuturor pieselor, accesoriilor şi detaliilor ce intră în compunerea lor, conform inventarului completului/lotului.

    ART. 63
    (1) La armamentul şi aparatura artileristică, verificarea stării reale a acestora se face în următoarele procente:
    a) 10% - pentru unităţile, depozitele, centrele şi depozitele centrale care constituie stocuri la nivel strategic şi operativ;
    b) 100% - pentru cele de la stocul de mobilizare;
    c) 100% - pentru cele de la serviciu/uz curent.

    (2) La rachetele de toate tipurile, verificarea stării reale se efectuează conform documentaţiei de exploatare/mentenanţă emise de furnizori.

    ART. 64
    (1) Bunurile care se păstrează în ambalaje originale intacte ale furnizorilor nu se desfac decât prin sondaj, în procent de maximum 5% din numărul acestora, acest lucru urmând a fi menţionat şi în listele de inventariere respective. Pentru diferenţa rămasă în urma verificării prin sondaj, cantităţile existente se determină, obligatoriu, prin aspectarea acestor bunuri şi pe baza datelor înscrise pe ambalaje sau a datelor din documentele de primire, când ambalajele nu conţin suficiente elemente de identificare, spre a se putea verifica în acelaşi timp starea lor de păstrare şi conservare.
    (2) Dacă se constată deficienţe, verificarea se extinde, pentru a se preveni degradarea acestor bunuri din cauza neasigurării de către furnizori a condiţiilor necesare pentru conservare sau a modului necorespunzător de depozitare în unităţile militare. Notele de calcul privind inventarierea, precum şi datele tehnice care au stat la baza calculelor se vor anexa la listele de inventariere.
    (3) În ceea ce priveşte existentul muniţiei din gestiuni, acesta se stabileşte astfel:
    a) la muniţia ambalată în lăzi cu balot, având sigiliul uzinei furnizoare aplicat pe ladă, cantităţile se determină potrivit inscripţiilor făcute de furnizor pe ambalaje, fără a se mai desigila lăzile respective, iar verificarea integrităţii ambalajelor, baloturilor şi sigiliilor acestora se execută la 5% din lăzile fiecărui lot;
    b) la muniţia aflată în lăzi fără balot, însă în cutii metalice etanşate, cantităţile se determină pe baza inscripţiilor furnizorului, efectuate pe ambalaje, confruntate cu cele de pe cutiile metalice etanşate;
    c) la muniţia scoasă din ambalajele originale, existentul se determină prin numărarea bucată cu bucată a întregii cantităţi;
    d) la muniţia aflată în pachete bituminate, prevăzute cu etichete pe care se precizează cantitatea, cine a ambalat şi la ce unitate militară, existentul se determină pe baza inscripţiilor de pe etichete, verificându-se cantitatea, prin numărare bucată cu bucată, la 10% din pachetele fiecărui lot;
    e) la muniţia pentru aruncătoare şi aruncătoare de proiectile reactive, precum şi la muniţia de artilerie terestră şi antiaeriană, existentul se determină după inscripţiile făcute de furnizori pe ambalaje, verificându-se cantitatea, prin numărare bucată cu bucată, la 5% din muniţia fiecărui lot;
    f) la muniţia pentru aruncătoarele de grenade, etanşată în folie de masă plastică, cantităţile se determină potrivit inscripţiilor furnizorului, fără a proceda la desfacerea foliei, verificându-se 5% din ambalajele fiecărui lot;
    g) la muniţia pentru aruncătoarele de grenade incendiare şi aruncătoarele de flăcări, existentul se determină după inscripţiile făcute de furnizor pe ambalaje, verificându-se cantitatea - prin numărare bucată cu bucată - la 5% din muniţia fiecărui lot;
    h) la încărcăturile de azvârlire de bază şi suplimentare pentru aruncătoare, dispuse în tocuri de masă plastică şi pachetele bituminate originale, livrate de uzină, precum şi la cartuşele de rezervă pentru aruncătoare, dispuse în folie sau în pachete bituminate originale, livrate de uzină, cantităţile se determină potrivit inscripţiilor furnizorului pe ambalaje, prin numărare bucată cu bucată, fără a se proceda la desfacerea acestora;
    i) la pulberile în vrac şi în încărcături, precum şi la explozivi, existentul se determină după inscripţiile făcute de furnizori pe ambalaje, verificându-se cantitatea, prin cântărire, la 20% din fiecare lot.

    (4) În cazul altor muniţii decât cele prevăzute la alin. (3), inventarierea şi verificarea stării reale a acestora se efectuează conform documentaţiei tehnice emise de furnizori şi prin aplicarea corespunzătoare a prezentelor norme.
    (5) Ori de câte ori în urma verificării prin sondaj a conţinutului cantitativ al ambalajelor cu muniţii se constată diferenţe faţă de inscripţiile făcute pe ambalaje se procedează la verificarea întregii cantităţi din lotul de muniţie respectiv.

    ART. 65
    (1) Bunurile aflate în curs de transport/expediţie se inventariază cu respectarea prevederilor prezentelor norme.
    (2) În cazul mişcării de bunuri între unităţi militare ale Ministerului Apărării Naţionale, cele care se distribuie pe timpul perioadei de inventariere se inventariază de unitatea militară predătoare, care este obligată să înscrie, în mod expres şi vizibil, menţiunea „INVENTARIAT“ atât pe documentele cu care acestea se distribuie, cât şi pe cele de transport.
    (3) În cazul când în unităţile militare primitoare sosesc bunuri în perioada de inventariere, iar pe documente există menţiunea „INVENTARIAT“, acestea nu se includ ca existente în documentele de inventariere încheiate de aceste unităţi militare.
    (4) În cazul operaţiunilor cu unităţi din afara Ministerului Apărării Naţionale, bunurile expediate şi recepţionate la furnizori, care nu au sosit în unităţile militare, dar ale căror documente prin care se face dovada livrării au fost primite până în ultima zi lucrătoare a perioadei de inventariere, se înscriu în documente de inventariere separate.

    ART. 66
    (1) Pe ultima filă a listei de inventariere, gestionarul trebuie să menţioneze dacă toate valorile materiale şi băneşti din gestiune au fost inventariate şi consemnate în listele de inventariere în prezenţa sa, precum şi dacă are obiecţii cu privire la modul de efectuare a inventarierii. În acest caz, comisia de inventariere este obligată să analizeze obiecţiile, iar concluziile la care a ajuns se menţionează la sfârşitul listelor de inventariere.
    (2) Listele de inventariere se semnează pe fiecare filă, de către membrii comisiei de inventariere şi de către gestionar. În cazul gestiunilor colective, cu mai mulţi gestionari, listele de inventariere se semnează de către toţi gestionarii, iar în cazul predării-primirii gestiunii, listele se semnează atât de către gestionarul predător, cât şi de către cel primitor.

    ART. 67
    Pentru inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii ce nu reprezintă valori materiale este suficientă prezentarea lor în situaţii analitice distincte, care să fie totalizate şi să justifice soldul conturilor sintetice în care acestea sunt cuprinse şi care se preiau în centralizatorul listelor de inventariere.

    ART. 68
    (1) Registrul-inventar cod 14-1-2, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile, este un document contabil obligatoriu, de înregistrare anuală şi de grupare a rezultatelor inventarierii executate în unităţile militare aparţinând Ministerului Apărării Naţionale, ce cuprinde toate elementele de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, inventariate potrivit prezentelor norme şi grupate după natura lor, conform posturilor din bilanţul contabil.
    (2) Elementele de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii înscrise în registrul-inventar au la bază listele de inventariere centralizatoare şi procesele-verbale de inventariere, care justifică/susţin conţinutul fiecărui post din bilanţul contabil.
    (3) În situaţia inventarierii în totalitate a unor gestiuni pe parcursul anului, în registrul-inventar se cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate şi înscrise în listele de inventariere, actualizate cu intrările şi ieşirile de bunuri din perioada cuprinsă între data inventarierii şi data de 31 decembrie. Actualizarea se efectuează pe baza unei note explicative, care se anexează la procesul-verbal întocmit cu ocazia inventarierii de la sfârşitul anului, în care se reflectă intrările şi ieşirile, iar soldul final se înscrie în registrul-inventar.

    CAP. IV
    Stabilirea rezultatelor inventarierii
    ART. 69
    (1) Rezultatele inventarierii executate în unităţile militare aparţinând Ministerului Apărării Naţionale se stabilesc prin compararea datelor constatate faptic şi înscrise în listele de inventariere cu cele din contabilitate.
    (2) Înainte de stabilirea rezultatelor inventarierii se procedează la punerea de acord a stocurilor din evidenţele operative cu soldurile din contabilitate şi la verificarea minuţioasă a exactităţii tuturor evaluărilor, calculelor şi totalizărilor din contabilitate. Erorile constatate trebuie corectate înainte de stabilirea rezultatelor inventarierii, prin confruntarea cantităţilor consemnate în listele de inventariere cu evidenţa operativă, pentru fiecare poziţie în parte.

    ART. 70
    (1) Evaluarea creanţelor şi a datoriilor exprimate în devize se face la cursul de referinţă al Băncii Naţionale a României din ziua de 31 decembrie, în situaţia inventarierii anuale, sau la cursul de referinţă al Băncii Naţionale a României în vigoare la data efectuării operaţiei respective, în situaţia inventarierilor executate în timpul anului.
    (2) Diferenţele de curs favorabile sau nefavorabile se reflectă în contabilitate cu ajutorul conturilor stabilite.

    ART. 71
    (1) Pentru toate plusurile, lipsurile şi deprecierile constatate, precum şi pentru pagubele determinate de expirarea termenelor de prescripţie a creanţelor sau din alte cauze, comisia de inventariere solicită explicaţii scrise de la cei în cauză.
    (2) Pe baza explicaţiilor primite şi a documentelor prezentate, comisia de inventariere stabileşte natura lipsurilor, pierderilor şi deprecierilor constatate, propunând modul de regularizare a diferenţelor dintre datele din contabilitate şi cele faptice, rezultate în urma inventarierii.
    (3) Toate plusurile şi minusurile constatate pe timpul inventarierii se consemnează de către comisia de inventariere, la terminarea activităţii, în situaţia centralizatoare a plusurilor şi minusurilor.

    ART. 72
    În cazul constatării, în gestiune, a unor lipsuri, degradări sau deprecieri imputabile, comisia de inventariere raportează comandantului/şefului unităţii militare, care dispune măsurile legale care se impun.

    ART. 73
    (1) În situaţia constatării, în gestiune, a unor lipsuri care nu sunt considerate infracţiuni se va avea în vedere posibilitatea compensării acestora cu eventualele plusuri constatate, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
    a) să existe riscul de confuzie între sorturile aceluiaşi bun material, din cauza asemănării în ceea ce priveşte aspectul exterior - culoare, desen, model, dimensiuni, ambalaj sau alte elemente - pe baza listelor cu sorturile de produse, mărfuri, ambalaje şi alte valori materiale care întrunesc condiţiile de compensare;
    b) diferenţele constatate în plus sau în minus să privească aceeaşi perioadă de gestiune şi aceeaşi gestiune.

    (2) Listele cu sorturile de produse, mărfuri, ambalaje şi alte valori materiale care întrunesc condiţiile de compensare datorită riscului de confuzie se întocmesc de şeful structurii logistice şi se aprobă anual de către ordonatorii de credite, acestea servind pentru uzul intern în cadrul unităţii militare.
    (3) Nu se admite compensarea în cazurile în care s-a făcut dovada că lipsurile constatate la inventariere provin din sustragerea sau degradarea bunurilor respective din vina persoanelor care răspund de gestionarea acestor bunuri.
    (4) Compensarea se face pentru cantităţi egale între plusurile şi minusurile constatate.
    (5) În cazul în care cantităţile sorturilor supuse compensării la care s-au constatat plusuri sunt mai mari decât cantităţile sorturilor admise la compensare la care s-au constatat lipsuri se va proceda la stabilirea egalităţii cantitative prin eliminarea din calcul a diferenţei în plus. Această eliminare se face începând cu sorturile care au preţurile unitare cele mai scăzute, în ordine crescătoare. În cazul în care cantităţile sorturilor supuse compensării la care s-au constatat lipsuri sunt mai mari decât cantităţile sorturilor admise la compensare la care s-au constatat plusuri se va proceda, de asemenea, la stabilirea egalităţii cantitative prin eliminarea din calcul a cantităţii care depăşeşte totalul cantitativ al plusurilor. Eliminarea se face începând cu sorturile care au preţurile unitare cele mai scăzute, în ordine crescătoare.

    ART. 74
    (1) Rezultatele inventarierii se înscriu într-un proces-verbal de către comisia de inventariere, după confirmarea de către structura financiar-contabilă a soldurilor scriptice. În cazul existenţei mai multor comisii de inventariere, procesele-verbale întocmite de către acestea vor sta la baza elaborării procesului-verbal al comisiei centrale de inventariere.
    (2) Procesul-verbal prevăzut la alin. (1) trebuie să conţină, în principal, următoarele elemente:
    a) data întocmirii;
    b) gradul, numele şi prenumele preşedintelui şi membrilor comisiei/comisiei centrale de inventariere, după caz;
    c) numărul şi data ordinului de zi pe unitate de numire a comisiei/comisiei centrale de inventariere, după caz;
    d) gestiunile inventariate;
    e) data începerii şi terminării operaţiunii de inventariere;
    f) rezultatele inventarierii;
    g) concluziile şi propunerile comisiei/comisiei centrale de inventariere, după caz, cu privire la cauzele plusurilor şi lipsurilor constatate, volumul stocurilor depreciate, atipice, fără mişcare, cu mişcare lentă şi propunerile de măsuri în vederea lichidării lor;
    h) propuneri cu privire la cauzele care au dus la apariţia de plusuri şi lipsuri în gestiune şi persoanele vinovate;
    i) propunerile de scoatere din funcţiune, declasare şi valorificare a bunurilor care fac obiectul acestor operaţiuni;
    j) constatările privind păstrarea, depozitarea, siguranţa, securitatea, conservarea şi asigurarea integrităţii bunurilor din gestiune;
    k) alte aspecte legate de activitatea gestiunilor inventariate.


    ART. 75
    (1) Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii, întocmit de comisia de inventariere sau, în situaţia prevăzută la art. 12, de comisia centrală de inventariere, se prezintă comandantului/şefului unităţii militare în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data încheierii operaţiunii de inventariere.
    (2) Comandantul/Şeful unităţii militare decide în termen de cel mult 3 zile lucrătoare, cu avizul contabilului-şef şi al consilierului juridic, asupra soluţionării propunerilor făcute şi hotărând în scris, după caz, următoarele:
    a) înregistrarea în contabilitate a rezultatelor inventarierii;
    b) numirea comisiei pentru executarea cercetării administrative asupra lipsurilor sau pagubelor constatate;
    c) repartizarea bunurilor disponibile în cadrul unităţii militare sau, în cazul când acestea depăşesc nevoile proprii, comunicarea la eşalonul superior, în vederea redistribuirii ori a transferării lor;
    d) luarea măsurilor corespunzătoare pentru înlăturarea cauzelor care au provocat lipsurile, plusurile şi abaterile constatate de la regulile gestionării şi conservării valorilor aflate asupra unităţii militare;
    e) întocmirea documentaţiei cu propunerile de scoatere din funcţiune, declasare sau valorificare, potrivit dispoziţiilor speciale din acest domeniu;
    f) alte măsuri apreciate ca fiind necesare.


    ART. 76
    (1) Procesul-verbal privind rezultatele inventarierii, aprobat de comandantul/şeful unităţii militare, împreună cu toate documentele inventarierii, se predă şefului structurii financiar-contabile în prima zi lucrătoare după aprobare. În cazul în care în rezoluţia comandantului/şefului unităţii militare sunt implicate mai multe structuri, şeful structurii financiar-contabile are obligaţia de a aduce la cunoştinţa celor implicaţi decizia comandantului/şefului unităţii militare, pe bază de semnătură.
    (2) Rezultatele inventarierii se înregistrează în evidenţa contabilă şi operativă în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data aprobării procesului-verbal de inventariere.

    ART. 77
    La finalizarea inventarierii se constituie dosarul inventarierii, care cuprinde, în principal, următoarele documente:
    a) extrasul din ordinul de zi pe unitate privind inventarierea;
    b) procedurile scrise ale comandantului/şefului unităţii militare;
    c) planul tematic de instruire a personalului participant la inventariere;
    d) convocatorul persoanelor participante la inventariere;
    e) graficele de lucru ale comisiei centrale şi comisiilor de inventariere;
    f) procesul-verbal de inventariere al comisiei centrale de inventariere;
    g) procesele-verbale de inventariere ale comisiilor de inventariere;
    h) declaraţiile de inventar ale gestionarilor;
    i) explicaţiile scrise, în situaţia existenţei plusurilor şi lipsurilor;
    j) listele de inventariere;
    k) situaţia centralizatoare a plusurilor şi minusurilor;
    l) procesul-verbal de compensare;
    m) procesul-verbal pentru darea la scădere a perisabilităţilor, dacă este cazul.


    CAP. V
    Valorificarea rezultatelor inventarierii
    ART. 78
    Înregistrarea în contabilitate a rezultatelor inventarierii se face în conformitate cu prevederile legale în domeniu.

    ART. 79
    (1) Bunurile constatate lipsă la inventariere se evaluează şi se înregistrează în contabilitate la valoarea contabilă.
    (2) Pagubele constatate la inventariere, imputate persoanelor stabilite ca vinovate, precum şi debitorii deveniţi insolvabili se evidenţiază în contabilitate în conformitate cu legislaţia din domeniu, urmărindu-se recuperarea debitelor la valoarea de înlocuire, potrivit legii.

    ART. 80
    Lipsurile materiale, care se încadrează în scăzămintele legal admise, se înregistrează ca ieşiri din gestiune.

    ART. 81
    Bunurile constatate în plus se evaluează şi se înregistrează în contabilitate ca o intrare în gestiune la costul de achiziţie al acestora, în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, în funcţie de preţul pieţei la data constatării sau de costul de achiziţie al bunurilor similare.

    ART. 82
    Plusul de casă, constatat cu ocazia inventarierii în casieria unităţilor militare, se varsă la bugetul din care acestea sunt finanţate, paragraful „Alte venituri“.

    ART. 83
    În raportul de analiză pe bază de bilanţ asupra modului de execuţie a bugetului, care însoţeşte situaţia financiară anuală, într-un capitol distinct, se analizează modul de organizare şi desfăşurare a inventarierii, precum şi rezultatele acesteia, respectiv evidenţierea plusurilor, înregistrarea minusurilor şi măsurile luate pentru îmbunătăţirea gestionării valorilor materiale şi băneşti.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 84
    Formularele necesare pentru executarea inventarierii se asigură de către fiecare unitate militară.

    ART. 85
    (1) Pentru cunoaşterea de către eşaloanele superioare a existentului şi stării reale a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor, înscrise în listele de inventariere, unităţile militare subordonate întocmesc, prin grija şefilor structurilor de specialitate, situaţii informative cu existentul la 31.12.
    (2) Precizările privind modul de elaborare şi termenele de transmitere a situaţiilor informative cu existentul la 31.12, precum şi modelul documentului ce se va întocmi sunt prezentate în anexa nr. 4.

    ART. 86
    Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

    la norme
    (art. 4, 6)
    INTERVALELE DE TIMP ŞI PERIOADELE
    din cursul anului în care se execută inventarierea elementelor de
    natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii aflate în
    administrarea Ministerului Apărării Naţionale

┌────┬─────────────┬────────────────┬───────────────────────┬────┐
│ │ │Intervalul de │Perioadele în care se │ │
│Nr. │Categorii de │timp în care se │execută inventarierea │ │
│crt.│valori │inventariază │ │Obs.│
│ │materiale ├──────────┬─────┼───────────┬───────────┤ │
│ │ │Serviciu │Stoc │Serviciu │Stoc │ │
├────┼─────────────┴──────────┴─────┴───────────┴───────────┴────┤
│ │Active fixe │
│ ├─────────────┬──────────┬─────┬───────────┬───────────┬────┤
│ │1. │ │ │ │ │ │
│ │echipamente │ │ │ │ │ │
│ │tehnologice │ │ │ │ │ │
│ │(maşini, │anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│ │utilaje şi │ │ │ │ │ │
│ │instalaţii de│ │ │ │ │ │
│ │lucru) │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │2. aparate şi│ │ │ │ │ │
│ │instalaţii de│ │ │ │ │ │
│ │măsurare, │anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│ │control şi │ │ │ │ │ │
│ │reglare │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │3. mijloace │anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│ │de transport │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │4. animale, │ │ │ │ │ │
│ │păsări şi │ │ │ │- │ │
│ │plantaţii, │ │ │ │ │ │
│ │astfel: │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │4.1. │anual │- │1.11-30.11 │ │ │
│ │plantaţii │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │4.2. animale │lunar │- │ultima zi │ │ │
│ │şi păsări │ │ │lucrătoare │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │5. mobilier, │ │ │ │ │ │
│ │aparatură │ │ │ │ │ │
│ │birotică, │ │ │ │ │ │
│ │sisteme de │ │ │ │ │ │
│ │protecţie a │ │ │ │ │ │
│ │valorilor │ │ │ │ │ │
│ │umane şi │ │ │ │ │ │
│ │materiale, │ │ │ │ │ │
│ │active fixe │ │ │ │ │ │
│ │de natura │ │ │ │ │ │
│I. │tehnicii │ │ │ │ │ │
│ │militare: │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │5.1. mobilier│anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │5.2. │ │ │ │ │ │
│ │aparatură │anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│ │birotică │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │5.3. sisteme │ │ │ │ │ │
│ │de protecţie │ │ │ │ │ │
│ │a valorilor │anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│ │umane şi │ │ │ │ │ │
│ │materiale │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │5.4. active │ │ │ │ │ │
│ │fixe de │ │ │ │ │ │
│ │natura │ │ │ │ │ │
│ │tehnicii │ │ │ │ │ │
│ │militare, │ │ │ │ │ │
│ │astfel: │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │5.4.1. │ │ │ │ │ │
│ │tehnică de │anual │- │15.09-15.12│- │ │
│ │luptă │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │5.4.2. │anual │- │15.09-15.12│- │ │
│ │armament │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │5.4.3. │ │ │ │ │ │
│ │mijloace de │anual │- │15.09-15.12│- │ │
│ │instrucţie şi│ │ │ │ │ │
│ │antrenament │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │5.4.4. active│ │ │ │ │ │
│ │fixe cu │ │ │ │ │ │
│ │specific │ │ │ │ │ │
│ │militar, │anual │- │15.09-15.12│- │ │
│ │neregăsite în│ │ │ │ │ │
│ │subgrupele │ │ │ │ │ │
│ │anterioare │ │ │ │ │ │
├────┼─────────────┴──────────┴─────┴───────────┴───────────┴────┤
│ │Obiecte de inventar │
│ ├─────────────┬──────────┬─────┬───────────┬───────────┬────┤
│ │1. în magazie│anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│II. ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │2. în │anual │- │15.09-15.12│- │ │
│ │folosinţă │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │3. la terţi │anual │- │15.09-15.12│- │ │
├────┼─────────────┴──────────┴─────┴───────────┴───────────┴────┤
│ │Materiale │
│ ├─────────────┬──────────┬─────┬───────────┬───────────┬────┤
│ │1. │ │ │ │ │ │
│ │medicamente │semestrial│anual│ultima zi │15.09-15.12│ │
│ │şi materiale │ │ │lucrătoare │ │ │
│ │sanitare │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │2. materiale │ │ │ │ │ │
│ │de │anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│ │întreţinere │ │ │ │ │ │
│ │şi gospodărie│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │3. alimente │ │ │ │ │ │
│ │şi furaje - │ │ │ │ │ │
│ │inclusiv │lunar │anual│ultima zi │15.09-15.12│ │
│ │produsele │ │ │lucrătoare │ │ │
│ │aprovizionate│ │ │ │ │ │
│ │pentru iarnă │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│III.│4. materiale │ │ │ │ │ │
│ │şi utilaje │anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│ │pentru │ │ │ │ │ │
│ │investiţii │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │5. materiale │anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│ │în prelucrare│ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │6. materiale │ │ │ │ │ │
│ │rezervă de │- │anual│- │15.09-15.12│ │
│ │stat şi de │ │ │ │ │ │
│ │mobilizare │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │7. ambalaje │ │ │ │ │ │
│ │pentru │ │ │ │ │ │
│ │rezerva de │- │anual│- │15.09-15.12│ │
│ │stat şi de │ │ │ │ │ │
│ │mobilizare │ │ │ │ │ │
│ ├─────────────┼──────────┼─────┼───────────┼───────────┼────┤
│ │8. alte │anual │anual│15.09-15.12│15.09-15.12│ │
│ │bunuri │ │ │ │ │ │
└────┴─────────────┴──────────┴─────┴───────────┴───────────┴────┘

    NOTĂ:
    Următoarele valori materiale se vor inventaria astfel:
    1. muniţiile şi substanţele explozive:
    a) serviciu - trimestrial, până în ultima zi lucrătoare a fiecărui trimestru;
    b) stoc - anual, în perioada 1.05-30.09;

    2. carburanţii şi lubrifianţii:
    a) serviciu - lunar, în ultimele 3 zile lucrătoare ale fiecărei luni;
    b) stoc - anual, în perioada 1.10-15.12;

    3. bunurile aflate asupra reprezentanţelor militare din străinătate se inventariază din trei în trei ani, în perioada 1.10-15.12, cu excepţia obiectelor de valoare (tablouri, cristaluri, argintărie), care se inventariază anual, în aceeaşi perioadă.



    ANEXA 2

    la norme
    (art. 4, 6)
    EXCEPŢIILE
    de la regula generală de inventariere a elementelor de natura
    activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii aflate în administrarea
    Ministerului Apărării Naţionale

┌────┬───────────┬─────────────┬──────────────────────┬────┐
│ │ │Intervalul de│ │ │
│ │Categorii │timp în care │Perioadele în care se │ │
│Nr. │de valori │se │execută inventarierea │Obs.│
│crt.│materiale │inventariază │ │ │
│ │ ├────────┬────┼───────────┬──────────┤ │
│ │ │Serviciu│Stoc│Serviciu │Stoc │ │
├────┼───────────┴────────┴────┴───────────┴──────────┴────┤
│ │Active fixe │
│ ├───────────┬────────┬────┬───────────┬──────────┬────┤
│ │a) terenuri│din 2 în│- │15.09-15.12│- │ │
│ │ │2 ani │ │ │ │ │
│ ├───────────┼────────┼────┼───────────┼──────────┼────┤
│ │b) │din 2 în│ │ │ │ │
│ │amenajări │2 ani │- │15.09-15.12│- │ │
│ │terenuri │ │ │ │ │ │
│ ├───────────┼────────┼────┼───────────┼──────────┼────┤
│ │c) active │ │ │ │ │ │
│ │fixe, │ │ │ │ │ │
│ │clasificate│din 2 în│- │15.09-15.12│- │ │
│ │astfel: │2 ani │ │ │ │ │
│ │1. │ │ │ │ │ │
│ │construcţii│ │ │ │ │ │
│ ├───────────┼────────┼────┼───────────┼──────────┼────┤
│ │2. active │ │ │ │ │ │
│ │fixe de │ │ │ │ │ │
│ │natura │ │ │ │ │ │
│ │tehnicii │ │ │ │ │ │
│ │militare, │ │ │ │ │ │
│ │astfel: │ │ │ │ │ │
│ ├───────────┼────────┼────┼───────────┼──────────┼────┤
│I. │2.1. │ │din │ │ │ │
│ │tehnică de │- │2 în│- │1.05-30.08│ │
│ │luptă │ │2 │ │ │ │
│ │ │ │ani │ │ │ │
│ ├───────────┼────────┼────┼───────────┼──────────┼────┤
│ │ │ │din │ │ │ │
│ │2.2. │- │2 în│- │1.05-30.08│ │
│ │armament │ │2 │ │ │ │
│ │ │ │ani │ │ │ │
│ ├───────────┼────────┼────┼───────────┼──────────┼────┤
│ │2.3. │ │din │ │ │ │
│ │mijloace de│ │2 în│ │ │ │
│ │instrucţie │- │2 │- │1.05-30.08│ │
│ │şi │ │ani │ │ │ │
│ │antrenament│ │ │ │ │ │
│ ├───────────┼────────┼────┼───────────┼──────────┼────┤
│ │2.4. active│ │ │ │ │ │
│ │fixe cu │ │ │ │ │ │
│ │specific │ │din │ │ │ │
│ │militar, │- │2 în│- │1.05-30.08│ │
│ │neregăsite │ │2 │ │ │ │
│ │în │ │ani │ │ │ │
│ │subgrupele │ │ │ │ │ │
│ │anterioare │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴────────┴────┴───────────┴──────────┴────┘


    ANEXA 3

    la norme
    (art. 21)
    Principalele măsuri organizatorice ce trebuie
    întreprinse de către comisia de inventariere
    1. Comisia de inventariere să ia de la gestionarul răspunzător de gestiunea valorilor materiale sau băneşti o declaraţie scrisă, înainte de începerea operaţiunii de inventariere, din care să rezulte, în principal, dacă:
    a) gestionează valori materiale/băneşti şi în alte locuri de depozitare, cu indicarea precisă a acestor locuri;
    b) în afara valorilor materiale/băneşti ale unităţii militare respective, are în gestiune şi altele aparţinând terţilor, primite cu sau fără documente;
    c) are plusuri sau lipsuri în gestiune, despre a căror cantitate sau valoare are cunoştinţă;
    d) a primit sau a eliberat valori materiale/băneşti fără documente legale;
    e) are valori materiale/băneşti nerecepţionate sau care nu au fost expediate/distribuite, deşi s-au întocmit documentele necesare;
    f) deţine numerar sau alte hârtii de valoare rezultate din valorificarea bunurilor aflate în gestiunea sa;
    g) are documente justificative de predare-primire de bunuri care nu au fost înregistrate în evidenţa gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate.
    De asemenea, gestionarul va menţiona în declaraţia scrisă felul, numărul şi data ultimului document de intrare/ieşire a bunurilor în/din gestiune.
    Declaraţia se datează şi se semnează de către gestionar şi de către comisia de inventariere, care atestă că a fost dată în prezenţa sa.
    În situaţia când gestionarul lipseşte, nu se va lua declaraţie persoanei desemnate să îl înlocuiască pe timpul inventarierii.

    2. Să identifice toate locurile/încăperile în care există valori materiale/băneşti ce urmează a fi inventariate.
    3. Să asigure închiderea şi sigilarea, în prezenţa gestionarului, ori de câte ori se întrerup operaţiunile de inventariere şi se părăseşte gestiunea.
    Dacă valorile materiale/băneşti supuse inventarierii, gestionate de către o singură persoană, sunt depozitate în locuri diferite sau când gestiunea are mai multe căi de acces, membrii comisiei de inventariere trebuie să sigileze toate aceste locuri şi căile lor de acces, cu excepţia locului în care a început inventarierea, care se sigilează numai în cazul când inventarierea nu se termină într-o singură zi.
    La reluarea lucrărilor se verifică dacă sigiliul este intact; în caz contrar, acest fapt se va consemna într-un proces-verbal de desigilare, care se semnează de către comisia de inventariere şi de către gestionar, luându-se măsurile corespunzătoare.
    Sigilarea se execută şi în cazul când unitatea militară are mai multe gestiuni, cu bunuri de acelaşi fel, iar inventarierea acestora se face de aceeaşi comisie de inventariere, dar nu simultan.
    Desigilarea se face de preşedintele comisiei de inventariere, în prezenţa comisiei de inventariere şi a gestionarului.
    În toate situaţiile, comisia de inventariere aplică sigiliul numai dacă locul de depozitare a fost anterior sigilat şi de gestionar. În situaţia în care gestionarul refuză să sigileze depozitul, magazia sau alt spaţiu destinat păstrării bunurilor, unde în mod obligatoriu acesta avea obligaţia să aplice sigiliul, preşedintele comisiei de inventariere informează imediat comandantul/şeful unităţii militare pentru luarea măsurilor necesare.

    4. Să controleze dacă toate instrumentele şi aparatele de măsură sau de cântărire au fost verificate metrologic şi dacă sunt în stare bună de funcţionare.
    5. Să bareze şi să semneze, la ultima operaţiune, fişele de magazie, menţionând data la care s-au inventariat valorile materiale, să vizeze documentele care privesc intrări sau ieşiri de valori materiale existente în gestiune, dar neînregistrate în evidenţa operativă şi să dispună înregistrarea acestora în fişele de magazie şi predarea lor în contabilitate, astfel încât situaţia scriptică a gestiunii să reflecte realitatea.
    6. Să verifice numerarul din casă şi să stabilească suma încasărilor din ziua curentă, solicitând întocmirea monetarului.

    ANEXA 4

    la norme
    (art. 85)
    Precizări privind modul de elaborare şi termenele de
    transmitere a situaţiilor informative cu existentul la 31.12
    1. Pentru cunoaşterea reală a existentului şi a stării patrimoniului din administrarea unităţilor militare, în structurile din Ministerul Apărării Naţionale se întocmesc situaţiile informative cu existentul la 31.12 pentru toate tipurile de bunuri, conform modelului din prezentele precizări.
    Situaţiile informative cu existentul la 31.12, denumite în continuare situaţii informative, se întocmesc pentru toate bunurile, pe gestiuni serviciu/uz şi stoc, respectiv pe categorii de folosinţă, iar eventualele plusuri sau minusuri constatate se justifică.
    Situaţiile informative se întocmesc după încheierea activităţii de inventariere a elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii.

    2. Comandanţii/Şefii unităţilor militare cu responsabilităţi pe linia întocmirii şi transmiterii situaţiilor informative, locţiitorii acestora, şefii de state majore, contabilii-şefi şi şefii structurilor logistice răspund de exactitatea datelor înscrise şi de corectitudinea întocmirii situaţiilor informative.
    3. Situaţiile informative se întocmesc sub directa coordonare a şefului structurii financiar-contabile şi a şefului structurii logistice. Şeful structurii financiar-contabile şi şeful structurii logistice execută instruirea personalului implicat în această activitate, prezintă modul de completare a situaţiei informative şi iau toate măsurile ordonate de comandantul/şeful unităţii militare în vederea bunei desfăşurări a acestei activităţi.
    4. Situaţiile informative se înaintează ierarhic astfel:
    a) de la batalion/similar, până la data de 12 ianuarie a fiecărui an;
    b) de la brigadă/similar, până la data de 24 ianuarie a fiecărui an;
    c) de la baza logistică/similar, până la data de 5 februarie a fiecărui an;
    d) de la divizie/similar, până la data de 19 februarie a fiecărui an;
    e) statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei şi comandamentele de armă, până la data de 3 martie a fiecărui an.

    5. Situaţiile informative, transmise conform prevederilor punctului 4, se centralizează de statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei şi comandamentele de armă şi se înaintează la Direcţia logistică/Statul Major General, cele de domeniul logistic, respectiv la Direcţia comunicaţii şi informatică/Statul Major General, cele de domeniul comunicaţiilor şi informaticii.
    Brigada/Similar transmite situaţiile informative centralizate şi la baza logistică în a cărei zonă de responsabilitate logistică se află.

    6. Situaţiile informative anuale se elaborează în format „Microsoft Office Excel“, caracterul „Times New Roman“, şi se transmit atât în scris, cât şi în format electronic.
    7. Situaţiile informative, pe gestiuni şi clase de materiale, care sunt transmise la structurile centrale, cuprind următoarele categorii de echipamente şi bunuri:
    a) clasa I - apă şi raţii individuale de hrană;
    b) clasa a II-a - armament, inclusiv cel montat pe tehnică de luptă, tehnică de blindate, automobile şi tractoare, tehnică de comunicaţii şi informatică, tehnică de geniu, tehnică de apărare chimică, biologică, radiologică şi nucleară, denumită în continuare C.B.R.N., complete de decontaminare şi echipamente de protecţie individuală C.B.R.N., tehnică şi materiale specifice hrănirii, tehnică de carburanţi-lubrifianţi şi cea aferentă depozitării, manipulării şi transportului acestora, uniforme militare, corturi, tehnică de aviaţie, tehnică de marină, tehnică de artilerie, tehnică pentru evacuare medicală, active fixe şi obiecte de inventar de resortul medical, alte autovehicule şi utilaje prevăzute în catalogul de înzestrare;
    c) clasa a III-a - carburanţi, uleiuri şi lubrifianţi, pentru toate destinaţiile şi pentru armament specific, benzine pe cifre octanice, motorine pe intervale de temperatură, inclusiv combustibil lichid pentru uz neindustrial tip M necesar încălzirii spaţiilor şi activităţilor administrativ-gospodăreşti;
    d) clasa a III-a A - carburanţi, uleiuri şi lubrifianţi pentru aviaţie;
    e) clasa a IV-a - imobile aflate în administrare, suprafaţa construită/suprafaţa desfăşurată, suprafaţa terenului, numărul extrasului de carte funciară, numărul cadastral, respectiv combustibil lemnos sau lemne de foc;
    f) clasa a V-a - muniţii, rachete, explozivi şi substanţe chimice de toate tipurile.
    Situaţiile informative înaintate structurilor centrale nu cuprind:
    a) echipamentele/bunurile propuse/aprobate pentru scoatere din funcţiune/declasare;
    b) echipamentele scoase din înzestrare, armamentul secţionat, muniţiile şi rachetele de instrucţie sau secţionate;
    c) piesele de schimb şi materialele necesare procesului de mentenanţă, întreţinere/reparaţie infrastructură etc.

    Structurile centrale cu atribuţii în domeniu, statele majore ale categoriilor de forţe ale armatei şi comandamentele de armă pot elabora precizări proprii privind conţinutul, forma şi procedurile de întocmire şi transmitere a situaţiilor informative.

    8. Situaţiile informative, precum şi analiza stării calitative şi cantitative a bunurilor, cu justificarea eventualelor plusuri şi minusuri constatate şi menţionarea consemnării acestora în evidenţa cantitativ-valorică a unităţii militare, se anexează la rapoartele adresate comandanţilor/şefilor unităţilor militare prin care se solicită aprobarea şi transmiterea ierarhică a acestora.
    - Model -
    Aprob.
    Comandantul/Şeful Unităţii Militare ......,
    ...............

    SITUAŢIA INFORMATIVĂ
    cu existentul la 31.12 .... la Batalionul ......./
    Brigada ....../Baza logistică ....../CFA (CDM)
    a) la serviciu/uz;
    b) la stoc.

┌────┬─────────┬─────┬───────┬────────┬───────────────────────┬──────────┐
│ │ │UM │ │ │Categoria bunului │ │
│ │Denumirea│(buc.│ │ │material │ │
│Nr. │bunului │/Cpl.│Necesar│Existent├───┬─────────┬─────────┤Observaţii│
│crt.│material │/kg/ │ │ │ │În │Cu nevoi │ │
│ │ │l) │ │ │Nou│folosinţă│de │ │
│ │ │ │ │ │ │ │reparaţii│ │
├────┴─────────┴─────┴───────┴────────┴───┴─────────┴─────────┴──────────┤
│Clasa I de materiale │
├────┬─────────┬─────┬───────┬────────┬───┬─────────┬─────────┬──────────┤
│1. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│2. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│n │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┴─────────┴─────┴───────┴────────┴───┴─────────┴─────────┴──────────┤
│Clasa a II-a de materiale │
├────┬─────────┬─────┬───────┬────────┬───┬─────────┬─────────┬──────────┤
│1. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│2. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│n │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┴─────────┴─────┴───────┴────────┴───┴─────────┴─────────┴──────────┤
│Clasa a III-a de materiale │
├────┬─────────┬─────┬───────┬────────┬───┬─────────┬─────────┬──────────┤
│1. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│2. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│n │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┴─────────┴─────┴───────┴────────┴───┴─────────┴─────────┴──────────┤
│Clasa a III-a A de materiale │
├────┬─────────┬─────┬───────┬────────┬───┬─────────┬─────────┬──────────┤
│1. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│2. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│n │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┴─────────┴─────┴───────┴────────┴───┴─────────┴─────────┴──────────┤
│Clasa a IV-a de materiale │
├────┬─────────┬─────┬───────┬────────┬───┬─────────┬─────────┬──────────┤
│1. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│2. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│n │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┴─────────┴─────┴───────┴────────┴───┴─────────┴─────────┴──────────┤
│Clasa a V-a de materiale │
├────┬─────────┬─────┬───────┬────────┬───┬─────────┬─────────┬──────────┤
│1. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│2. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│. │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼─────┼───────┼────────┼───┼─────────┼─────────┼──────────┤
│n │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴─────────┴─────┴───────┴────────┴───┴─────────┴─────────┴──────────┘


┌─────────────────────────────────────────────────┐
│Avizat │
├────────────────────────┬────────────────────────┤
│Şeful Structurii de │Contabilul-şef, │
│logistică, │........................│
│........................│ │
├────────────────────────┴────────────────────────┤
│Întocmit │
│........................ │
└─────────────────────────────────────────────────┘


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016