Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 5 septembrie 2008  privind inchirierea unor imobile sau parti din acestea, disponibile, aflate in administrarea Ministerului Apararii si in proprietatea publica a statului    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NORME din 5 septembrie 2008 privind inchirierea unor imobile sau parti din acestea, disponibile, aflate in administrarea Ministerului Apararii si in proprietatea publica a statului

EMITENT: MINISTERUL APARARII
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 658 din 18 septembrie 2008


CAP. I
Principii generale

ART. 1
(1) Prezentele norme reglementeazã modalitatea de închiriere a imobilelor sau pãrţilor din acestea, disponibile, aflate în administrarea Ministerului Apãrãrii şi în proprietatea publicã a statului.
(2) Prin imobile, în sensul prezentelor norme, se înţelege construcţiile cu instalaţiile şi terenurile aferente sau numai terenurile, amenajãrile de terenuri, altele decât cele cu destinaţie de locuinţe.
(3) Închirierea se face pentru imobilele sau pãrţi din acestea devenite disponibile în urma procesului de restructurare a armatei, precum şi pentru satisfacerea necesitãţilor unitãţilor militare privind asigurarea unor servicii curente cum ar fi: bufete de incintã, magazine, farmacii, frizerii, reparaţii echipament, difuzarea presei, activitãţi de depozitare, micã producţie, culturale, sportive, recreative şi altele asemenea.
(4) Ministerul Apãrãrii pune la dispoziţia forţelor NATO/PfP, UE şi ONU, gratuit sau contra cost, dupã caz, poligoane, terenuri, clãdiri, precum şi alte bunuri şi elemente de infrastructurã, fãrã licitaţie.
(5) Folosinţa exclusivã a bunurilor prevãzute la alin. (4) de cãtre forţele armate strãine pentru o perioadã mai mare de 6 luni se face cu aprobarea Guvernului.
ART. 2
Iniţiativa închirierii o are Ministerul Apãrãrii, prin unitãţile militare din subordine, sau orice persoanã fizicã ori juridicã românã sau strãinã.
ART. 3
Închirierea bunurilor prevãzute la art. 1 se face prin licitaţie publicã cu strigare, în condiţiile prezentelor norme, pe baza unor contracte de închiriere în care sã se specifice clauze privind utilizarea, conservarea şi restituirea bunurilor închiriate, precum şi pãstrarea secretului.
ART. 4
(1) Aprobarea pentru închirierea unor imobile sau pãrţi din acestea, disponibile, se dã la propunerea şefilor structurilor centrale, a şefilor statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei sau a comandanţilor comandamentelor de armã/similar, la solicitarea unitãţilor militare din subordine, de cãtre:
a) secretarul de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publicã, pentru imobile întregi şi/sau grupuri de construcţii ale cãror suprafeţe construite desfãşurate depãşesc 1.000 mp, precum şi pentru terenuri cu o suprafaţã mai mare de 10.000 mp, disponibile, numai cu avizul Statului Major General;
b) şeful Direcţiei domenii şi infrastructuri, pentru pãrţi din imobile sau grupuri de clãdiri ale cãror suprafeţe construite nu depãşesc 1.000 mp, precum şi pentru terenuri de pânã la 10.000 mp, disponibile.
(2) Solicitarea aprobãrii de închiriere se face de cãtre unitãţile militare interesate, dupã întocmirea urmãtoarelor documente:
a) referat tehnic, care sã concluzioneze asupra oportunitãţii închirierii bunului;
b) planul general/parţial de situaţie a cazãrmii, cu dispunerea pavilioanelor şi a terenului aferent ce urmeazã a fi închiriate;
c) planurile orizontale, cu dispunerea încãperilor în cadrul pavilioanelor, dupã caz.
(3) Referatul se întocmeşte pentru fiecare caz în parte şi cuprinde indicativul de cazarmã, numãrul de pavilioane sau încãperi solicitate pentru închiriere, suprafaţa construitã şi starea tehnicã a acestora, suprafaţa terenului aferent, amplasarea în interiorul cazãrmii, modalitãţile de rezolvare a circulaţiei interioare şi alte date ce sunt necesare pentru aprobarea închirierii.
(4) Unitãţile militare deţinãtoare ale imobilelor, dupã obţinerea avizului tehnic favorabil al Centrului de domenii şi infrastructuri sau, dupã caz, Centrului de cartiruire a trupelor şi administrare cazãrmi/similar, înainteazã ierarhic solicitãrile lor şefilor structurilor centrale sau ai statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei ori comandanţilor comandamentelor de armã/similar cãrora li se subordoneazã, pentru obţinerea acordului de închiriere.
(5) Dupã ce îşi dau acordul de închiriere, şefii structurilor centrale sau ai statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei ori comandanţii comandamentelor de armã/similar trimit solicitãrile Direcţiei domenii şi infrastructuri care, dupã caz, le aprobã sau le avizeazã şi le înainteazã secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publicã pentru aprobare.
ART. 5
(1) Se interzice închirierea bunurilor prevãzute la art. 1 în urmãtoarele situaţii:
a) când este afectat planul instrucţiei sau starea de operativitate a unitãţilor militare;
b) când sunt afectate securitatea unitãţilor militare şi pãstrarea secretului;
c) când se aduce atingere prestigiului armatei;
d) când spaţiul solicitat este în apropierea depozitelor de armament, muniţie, carburanţi-lubrifianţi, parcurilor auto şi altor asemenea obiective importante;
e) când spaţiul nu permite o circulaţie limitatã în incinta cazãrmii;
f) când spaţiul sau terenul este solicitat pentru amplasarea panourilor publicitare;
g) când bunul este revendicat de cãtre persoanele îndreptãţite în baza legilor de retrocedare şi existã o astfel de notificare prealabilã la Ministerul Apãrãrii sau o acţiune de revendicare ori constatare a dreptului de proprietate;
h) când sunt suspiciuni cã se urmãreşte practicarea unui comerţ ilicit sau depozitarea unor produse obţinute din import, sustrase de la obligaţiile de platã a impozitelor legale şi taxelor vamale.
(2) De asemenea, este interzisã închirierea bunurilor prevãzute la art. 1 pentru fabricarea şi comercializarea bãuturilor alcoolice, pentru depozitarea sau producerea de produse periculoase, cum ar fi: explozibili, artificii, arme şi altele asemãnãtoare, cu excepţia cazurilor în care imobilele respective sunt izolate faţã de activitãţile unitãţilor militare, sunt amplasate în cazãrmi în totalitate disponibilizate şi, dupã caz, au destinaţia respectivã din construcţie.
(3) Face excepţie de la prevederile alin. (1) lit. f) Clubul Sportiv al Armatei "Steaua" Bucureşti.
ART. 6
Veniturile realizate din închiriere se încaseazã şi se utilizeazã în conformitate cu dispoziţiile legale.

CAP. II
Modul de organizare a licitaţiei publice cu strigare

ART. 7
(1) Imobilele, grupurile/pãrţile de imobile prevãzute în prezentele norme se închiriazã de cãtre unitatea militarã utilizatoare care le are în evidenţa contabilã.
(2) Imobilele aflate în evidenţa contabilã a structurilor Ministerului Apãrãrii, care au personalitate juridicã, conform legii, se închiriazã de cãtre acestea indiferent de suprafaţa de teren şi/sau construitã desfãşuratã, în aceleaşi condiţii prevãzute în norme pentru unitãţile militare aflate în subordinea/coordonarea direcţiilor centrale, categoriilor de forţe ale armatei, comandamentelor de armã/similar.
ART. 8
(1) Dupã obţinerea aprobãrii, unitatea militarã îndreptãţitã sã închirieze imobile organizeazã licitaţia publicã cu strigare.
(2) Comisia de licitaţie este constituitã din 5 membri şi se numeşte prin ordin de zi pe unitate în termen de 5 zile de la înregistrarea aprobãrii, fiind formatã din:
a) preşedinte - locţiitorul comandantului/şefului unitãţii/ similar;
b) membri: şeful logisticii/similar, un reprezentant din compartimentul financiar-contabil şi un reprezentant al eşalonului superior;
c) secretar - administratorul cazãrmii.
ART. 9
Preşedintele comisiei de licitaţie rãspunde de întocmirea urmãtoarelor documente:
a) caietul de sarcini;
b) anunţul publicitar.
ART. 10
(1) Caietul de sarcini cuprinde întreaga suprafaţã construitã desfãşuratã a spaţiilor şi terenurilor aprobate prin documentaţie, precizeazã destinaţia spaţiilor ce urmeazã sã fie închiriate, durata închirierii, valoarea lucrãrilor ce urmeazã sã fie executate pentru reabilitarea acestora, dacã este cazul, şi stabileşte preţul minim de pornire a licitaţiei.
(2) Preţul minim de pornire a licitaţiei se calculeazã în lei pe mp/lunã, avându-se în vedere tarifele stabilite de consiliile locale sau de cãtre alte instituţii specializate ale statului, în funcţie de destinaţia şi zonele de amplasament ale imobilelor şi preţul de piaţã.
(3) Prin excepţie, pentru imobilul situat în bd. Ghencea nr. 45, sectorul 6 Bucureşti - stadionul "Steaua" - preţul minim de pornire a licitaţiei se stabileşte în euro/mp şi se achitã în lei, la cursul stabilit de Banca Naţionalã a României la data efectuãrii plãţii, conform <>art. 1 alin. (2) din Hotãrârea Guvernului nr. 373/2003 privind aprobarea închirierii unei pãrţi a unui imobil aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Apãrãrii Naţionale.
(4) În situaţia în care nu existã tarife se procedeazã la consultarea unor societãţi de profil, precum agenţii imobiliare acreditate şi altele asemenea, sau la achiziţionarea unor servicii specializate conform legislaţiei în vigoare, având în vedere şi preţul de piaţã.
(5) În funcţie de dotarea tehnicã a spaţiului de închiriat - climatizare, tâmplãrie PVC sau aluminiu şi altele asemenea, preţul minim de pornire se mãreşte cu 5% pânã la 10%.
(6) În cazul în care imobilele necesitã lucrãri de reabilitare, valoarea lucrãrilor ce urmeazã sã se execute şi preţul minim de pornire a licitaţiei sunt condiţii minimale pentru participarea la licitaţie a persoanelor interesate - neacceptarea acestora este sancţionatã cu descalificarea ofertanţilor.
(7) În cazul în care imobilele nu necesitã lucrãri de reabilitare, valoarea acestora nu mai constituie condiţie minimalã pentru participarea la licitaţie a persoanelor interesate şi nu se mai consemneazã în caietul de sarcini.
ART. 11
(1) Caietul de sarcini se întocmeşte de comisia de licitaţie pe baza modelului prevãzut în anexa nr. 1, se avizeazã tehnic de Centrul de domenii şi infrastructuri, de Centrul de cartiruire a trupelor şi administrare cazãrmi/similar şi se aprobã de comandantul/şeful unitãţii militare.
(2) În situaţia în care licitaţia se organizeazã de Centrul de domenii şi infrastructuri, caietul de sarcini se întocmeşte de cãtre acesta şi se aprobã de şeful Direcţiei domenii şi infrastructuri.
ART. 12
Caietul de sarcini se obţine contra cost de la unitatea militarã organizatoare a licitaţiei - contravaloarea acestuia nu trebuie sã depãşeascã preţul multiplicãrii.
ART. 13
(1) Anunţul publicitar se publicã în termen de 5 zile lucrãtoare de la avizarea caietului de sarcini, iar licitaţia se ţine în cel mult 30 de zile calendaristice de la apariţie, dar nu mai devreme de 10 zile calendaristice.
(2) Anunţul publicitar se dã într-o publicaţie cu caracter naţional şi în una cu caracter local, conform modelului prezentat în anexa nr. 2, şi se afişeazã la sediul unitãţii militare.
(3) În afara anunţurilor publicitare se trimit invitaţii de participare la licitaţie şi persoanelor care sunt interesate pentru închirierea bunurilor.
ART. 14
Cheltuielile pentru desfãşurarea licitaţiilor se suportã de structurile care le organizeazã, potrivit prevederilor legale.
ART. 15
(1) Garanţia de participare la licitaţie se stabileşte în cuantum de 5% din valoarea lunarã a chiriei minime.
(2) Garanţia de participare se exprimã în lei sau într-o valutã liber convertibilã şi se constituie prin scrisoare de garanţie bancarã care se prezintã în original.
(3) Scrisoarea de garanţie bancarã se elibereazã de o bancã din România sau, dupã caz, de o bancã din strãinãtate.
(4) În cazul în care se precizeazã aceastã posibilitate în caietul de sarcini, garanţia de participare se constituie şi prin depunerea de numerar la casieria unitãţii militare sau direct în contul acesteia.
(5) Garanţiile de participare se înapoiazã participanţilor necâştigãtori, în termen de 5 zile lucrãtoare de la adjudecarea licitaţiei.
(6) În situaţia în care participanţii nu se prezintã la licitaţie, garanţia de participare se reţine de cãtre unitatea militarã organizatoare a licitaţiei, cu excepţia situaţiilor de forţã majorã sau de caz fortuit.
ART. 16
(1) Persoanele care manifestã interes de participare la licitaţie depun la registratura unitãţii organizatoare, pânã la data înscrisã în anunţul publicitar, un plic închis şi sigilat care conţine confirmarea scrisã de participare, precum şi documentele solicitate prin caietul de sarcini.
(2) Pe plic se menţioneazã denumirea, adresa ofertantului, codul fiscal şi numãrul de înmatriculare de la oficiul registrului comerţului, dupã caz, cu menţiunea "LICITAŢIE PENTRU ÎNCHIRIERE".
ART. 17
(1) În caietul de sarcini se înscriu clauze specifice activitãţii de contrainformaţii şi securitate militarã, potrivit reglementãrilor în vigoare la momentul organizãrii licitaţiei.
(2) Unitatea militarã organizatoare a licitaţiei transmite în scris structurii contrainformaţii şi securitate militarã, în a cãrei arie de responsabilitate se aflã, elementele de identificare ale ofertanţilor, pe mãsura depunerii ofertelor.
ART. 18
Licitaţia se desfãşoarã la sediul unitãţii militare organizatoare, la data şi ora stabilite prin anunţul publicitar.
ART. 19
(1) Licitaţia se poate desfãşura în situaţia în care pânã la data limitã de depunere a ofertelor au fost depuse cel puţin 3 oferte, iar la aceastã datã se prezintã cel puţin 2 ofertanţi.
(2) În caz contrar, licitaţia se repetã dupã 7 zile, în aceleaşi condiţii.
(3) În cazul în care sunt îndeplinite condiţiile prevãzute la alin. (1), comisia desface plicurile şi verificã documentele solicitate.
(4) Dacã în urma verificãrilor cel puţin douã oferte sunt corespunzãtoare caietului de sarcini, comisia trece la desfãşurarea propriu-zisã a licitaţiei.
(5) Comisia hotãrãşte, în situaţia în care documentele sunt necorespunzãtoare, acordarea unui termen de maximum 48 de ore pentru completarea sau refacerea acestora, în situaţia în care acest lucru este posibil, întocmind în acest sens un proces-verbal, licitaţia urmând sã se ţinã dupã acest interval de timp.
(6) Licitaţia propriu-zisã se desfãşoarã prin strigãri ce se repetã de 3 ori, fiecare strigare a preşedintelui comisiei fãcându-se la un interval de cel puţin un minut.
(7) Preşedintele anunţã valoarea lucrãrilor ce urmeazã sã se execute pentru reabilitarea spaţiilor ce se închiriazã şi preţul minim de închiriere de la care porneşte strigarea, cu precizarea salturilor de supralicitare stabilite de comisia de licitaţie.
(8) Adjudecarea se face în favoarea aceluia care la cea din urmã strigare oferã preţul cel mai mare, aceasta fiind materializatã printr-un proces-verbal.
(9) Dacã în urma verificãrilor se constatã cã nu sunt cel puţin douã oferte corespunzãtoare, licitaţia se repetã în condiţiile prevãzute la alin. (2).
(10) A doua licitaţie se desfãşoarã dacã pânã la termenul-limitã se depun cel puţin douã oferte şi se prezintã ambii ofertanţi.
(11) În situaţia în care la cea de-a doua licitaţie documentele participanţilor sunt necorespunzãtoare, licitaţia se repetã în condiţiile prevãzute la alin. (2) sau, dacã este posibil, se acordã un termen pentru refacerea acestora.
(12) Dacã la a doua licitaţie se prezintã mai mulţi ofertanţi şi numai unul are documente corespunzãtoare, adjudecarea se face prin negociere şi se porneşte de la preţul minim prevãzut în caietul de sarcini.
(13) A treia licitaţie se desfãşoarã în situaţia în care se prezintã un singur ofertant cu documente corespunzãtoare, adjudecarea se face prin negociere şi se porneşte de la preţul minim prevãzut în caietul de sarcini.
(14) În situaţia în care licitaţia nu se finalizeazã prin desemnarea unui câştigãtor sau în cazul în care nu existã nicio solicitare pentru închiriere, se iau mãsuri pentru conservarea sau valorificarea bunurilor, potrivit prevederilor legale în vigoare.
(15) În situaţia în care se solicitã din nou închirierea aceleiaşi suprafeţe construite desfãşurate sau de teren, procedura de închiriere prevãzutã la art. 4 se reia în baza vechii aprobãri, dacã nu a trecut o perioadã mai mare de un an de la data finalizãrii licitaţiei precedente şi se actualizeazã preţul minim de pornire a licitaţiei cu indicele de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
ART. 20
(1) În toate fazele, comisia întocmeşte un proces-verbal, conform modelului prezentat în anexa nr. 6, în care se consemneazã toate activitãţile ce se desfãşoarã în timpul licitaţiei.
(2) Acesta se semneazã de membrii comisiei şi de reprezentanţii participanţilor care se legitimeazã cu buletin/carte de identitate sau paşaport şi delegaţie, dupã caz.
(3) Dupã anunţarea verbalã a câştigãtorului de cãtre preşedintele comisiei, licitaţia se declarã închisã şi se menţioneazã acest lucru în procesul-verbal.
(4) Dupã finalizarea licitaţiei, conţinutul procesului-verbal se aprobã de comandantul/şeful unitãţii militare care a organizat licitaţia.
(5) Documentele de desfãşurare a licitaţiei se constituie într-un dosar separat la unitatea militarã organizatoare.
ART. 21
(1) De regulã, nu este permisã anularea licitaţiei.
(2) În mod excepţional, anularea licitaţiei se face în urmãtoarele situaţii:
a) în cazul unor abateri grave, sesizate ca urmare a unor contestaţii întemeiate privind organizarea şi desfãşurarea licitaţiei, prin încãlcarea prevederilor legale privind închirierea bunurilor şi a prezentelor norme, care au afectat loialitatea concurenţei, nu au asigurat transparenţa procedurilor de licitaţie sau au produs discriminãri între ofertanţi;
b) în alte cazuri specificate în mod expres prin caietul de sarcini.
ART. 22
(1) Orice ofertant care participã la licitaţie are dreptul, dacã este cazul, sã facã contestaţie comandantului/şefului unitãţii militare organizatoare, în termen de 24 de ore de la comunicarea rezultatului licitaţiei.
(2) Unitatea militarã organizatoare a licitaţiei este obligatã sã soluţioneze contestaţia şi sã comunice rezultatul în scris, în termen de 5 zile lucrãtoare de la depunerea acesteia.
(3) În acest sens se numeşte, prin ordin de zi pe unitate, o comisie formatã din 3 membri, alţii decât cei din comisia de licitaţie.
ART. 23
(1) Comisia de licitaţie poartã întreaga rãspundere privind organizarea şi desfãşurarea licitaţiei.
(2) În cazul în care dupã depunerea ofertelor existã membri din comisie, rude sau afini pânã la gradul IV inclusiv, cu ofertanţi cum ar fi: reprezentanţi, asociaţi, administratori şi alţii, aceştia se înlocuiesc.
(3) La fel se procedeazã şi în situaţia în care vreun membru al comisiei este în imposibilitatea de a-şi exercita atribuţiunile.

CAP. III
Încheierea contractului de închiriere

ART. 24
(1) În maximum 10 zile lucrãtoare de la data desfãşurãrii licitaţiei se procedeazã la încheierea contractului de închiriere.
(2) În cazul în care câştigãtorul licitaţiei renunţã din diferite motive sau dacã nu se prezintã în termen de 10 zile lucrãtoare pentru perfectarea contractului, aceasta pierde garanţia depusã, situaţie în care unitatea organizatoare repetã licitaţia.
(3) La data încheierii contractului, câştigãtorul licitaţiei prezintã scrisoarea de garanţie bancarã pentru buna execuţie a contractului în valoare de 10% din valoarea chiriei anuale, valabilã pe durata contractului, la care se adaugã 90 de zile calendaristice peste termenul de expirare a contractului de închiriere.
ART. 25
(1) Contractul de închiriere se întocmeşte la sediul unitãţii militare organizatoare, conform modelului prezentat în anexa nr. 7, şi cuprinde clauze privind utilizarea, conservarea şi restituirea bunului închiriat, precum şi pãstrarea secretului.
(2) Contractul se semneazã din partea unitãţii de cãtre comandant/şef, se acordã vizã de control financiar preventiv de cãtre persoana abilitatã şi se avizeazã de cãtre consilierul juridic care asigurã asistenţã juridicã unitãţii militare respective.
ART. 26
(1) Durata contractului de închiriere este de cel mult 6 ani, în funcţie de valoarea lucrãrilor ce urmeazã sã fie executate pentru reabilitarea şi modernizarea spaţiilor, cu posibilitatea de prelungire pe aceeaşi duratã, la solicitarea expresã a chiriaşului, fãcutã cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de expirare.
(2) Valoarea lucrãrilor ce urmeazã sã se realizeze se stabileşte de cãtre administratorul cazãrmii sub forma unui deviz estimativ, verificat tehnic, de Centrul de domenii şi infrastructuri, de Centrul de cartiruire a trupelor şi administrare cazãrmi/similar şi este trecutã în caietul de sarcini.
(3) Durata contractului se stabileşte în caietul de sarcini în funcţie de valoarea previzionatã a lucrãrilor de reabilitare, astfel:
a) pentru o valoare de pânã la 5% din valoarea de înlocuire a imobilului sau din valoarea de piaţã a imobilului - 2 ani;
b) pentru o valoare cuprinsã între 5% şi 10% din valoarea de înlocuire a imobilului sau din valoarea de piaţã a imobilului - 4 ani;
c) pentru o valoare de peste 10 % din valoarea de înlocuire a imobilului sau din valoarea de piaţã a imobilului - 6 ani.
(4) Valoarea lucrãrilor ce urmeazã sã fie executate pentru reabilitarea spaţiilor ce se închiriazã, stabilitã în caietul de sarcini şi acceptatã de cãtre ofertant, prin oferta depusã, se preia ca obligaţie de chiriaş şi se înscrie în contractul încheiat între pãrţi.
(5) Întocmirea documentaţiei necesare, precum şi solicitarea certificatelor şi autorizaţiei necesare potrivit legii este în sarcina chiriaşului, cu condiţia obţinerii acordului prealabil al unitãţii militare contractante.
(6) Chiriaşul prezintã un grafic de realizare a lucrãrilor ce urmeazã sã se execute şi care se finalizeazã cu cel puţin un an înainte de expirarea contractului iniţial.
(7) Durata contractelor de închiriere, în care nu se prevãd lucrãri de reabilitare, este de maximum 4 ani, fãrã posibilitatea de prelungire.
(8) Valoarea chiriei se actualizeazã semestrial cu indicele de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
ART. 27
(1) În contractul de închiriere se prevãd în mod obligatoriu clauze privind eliberarea imobilului închiriat în maximum 30 de zile calendaristice de la data notificãrii, atunci când nevoile Ministerului Apãrãrii impun acest lucru, cum sunt: înfiinţarea de noi unitãţi, redislocarea/reorganizarea acestora ori altele asemenea.
(2) De asemenea, se prevãd clauze privind majorãrile de întârziere la plata chiriei, precum şi referitoare la faptul cã spaţiul nu poate fi înstrãinat, subînchiriat sau dat în folosinţã altor persoane.
(3) În contract, preţul stabilit la licitaţie în lei reprezintã valoarea chiriei pentru bunul închiriat pe mp/suprafaţã construitã desfãşuratã, mp suprafaţã teren şi pe total imobil.

CAP. IV
Dispoziţii finale

ART. 28
(1) Contractele de închiriere se încheie în douã exemplare, unitatea militarã având obligaţia sã trimitã o copie Centrului de domenii şi infrastructuri sau, dupã caz, Centrului de cartiruire a trupelor şi administrare cazãrmi/similar la care este arondatã administrativ.
(2) Centrele/similar au obligaţia sã ţinã evidenţa închirierilor din zona de responsabilitate şi sã transmitã semestrial la Direcţia domenii şi infrastructuri situaţii centralizatoare, respectiv la datele de 31 ianuarie şi 31 iulie ale fiecãrui an.
(3) Modelul situaţiei centralizatoare este prevãzut în anexa nr. 8.
(4) Circuitul parcurs de aceste situaţii centralizatoare este prevãzut în anexa nr. 9.
ART. 29
(1) Direcţia domenii şi infrastructuri, centrele de domenii şi infrastructuri sau, dupã caz, centrele de cartiruire a trupelor şi administrare cazãrmi/similar şi structurile statelor majore ale categoriilor de forţe ale armatei ori comandamentelor de armã/similar, prin organele proprii de specialitate, organizeazã controale şi verificãri privind modul de desfãşurare a licitaţiilor, perfectarea şi derularea contractelor, utilizarea spaţiilor şi propun ierarhic ministrului apãrãrii, dupã caz, mãsuri disciplinare, administrative sau de sesizare a organelor în drept, împotriva celor care au încãlcat reglementãrile în vigoare.
(2) Contractele de închiriere se auditeazã conform reglementãrilor interne pe aceastã linie.
ART. 30
Contractele de închiriere încheiate anterior intrãrii în vigoare a prezentelor norme îşi menţin valabilitatea, se prelungesc, dacã este cazul, în aceleaşi condiţii, conform dispoziţiilor existente în vigoare la acea datã, numai în mãsura în care acest aspect a fost stipulat expres în contract.
ART. 31
Imobilele aflate în administrarea Ministerului Apãrãrii care constituie proprietate privatã a statului se închiriazã în condiţiile prezentelor norme.
ART. 32
Anexele nr. 1-9 fac parte integrantã din prezentele norme.


ANEXA 1
la norme



- model -

ROMÂNIA NESECRET
MINISTERUL APĂRĂRII Exemplar nr. ...........
Unitatea Militarã ...........................
Nr. ................. din ...................

Avizat
U.M. ...........................

(Centrul de domenii şi infrastructuri,
Centrul de cartiruire a trupelor şi administrare cazãrmi/similar)

Aprob
Comandantul/Şeful U.M. ..............



CAIET DE SARCINI

1. Obiectul licitaţiei
a) U.M. ....................... închiriazã, prin licitaţie publicã cu strigare, imobilul situat în ....................................., compus din ......................., în vederea (prestãrii urmãtoarelor servicii: alimentaţie, prestãri servicii, producţie, farmacie, reparaţii sau pentru alte activitãţi agreate de Ministerul Apãrãrii).
Preţul minim de pornire este de ...................... lei/mp, în total pe suprafaţã de închiriat de ...................... mp este de ...................... lei/lunã.
Activitãţile desfãşurate trebuie sã nu aducã atingere securitãţii unitãţii, pãstrãrii secretului militar şi prestigiului armatei.
În situaţia în care se constatã cã activitatea ofertantului sau a chiriaşului încalcã prevederile alineatului de mai sus ori nu respectã clauzele contractuale, ofertantul este descalificat sau, dupã caz, contractul reziliat de drept, cu plata de daune interese şi reţinerea garanţiei de participare la licitaţie ori a depozitului de garanţie, fãrã ca acesta sã emitã pretenţii de orice fel.
În situaţii deosebite în care Ministerul Apãrãrii are nevoie de aceste spaţii (înfiinţarea de noi unitãţi, redislocarea sau reorganizarea acestora), chiriaşul se obligã sã le predea într-un termen de 30 de zile calendaristice de la notificare, libere de orice sarcini şi în stare corespunzãtoare.
b) Persoanele interesate depun documentele solicitate în prezentul caiet de sarcini pânã la data înscrisã în anunţul publicitar.
c) Durata contractului de închiriere este de pânã la ........ ani, cu drept de reînchiriere pe aceeaşi perioadã, în situaţia în care bunul rãmâne disponibil.
Valoarea totalã a urmãtoarelor categorii de lucrãri (se detaliazã lucrãrile necesare) ................... ce se executã pentru reabilitarea şi modernizarea spaţiilor, pe timpul perioadei de închiriere, este de ................................, fiind condiţie minimalã şi obligatorie de participare la licitaţie, dacã este cazul.
Chiriaşului îi este interzis, sub sancţiunea rezilierii de plin drept, fãrã somaţie şi fãrã sã apeleze la instanţele judecãtoreşti, sã înstrãineze sub orice formã, sã concesioneze, sã ipotecheze, sã încheie contracte de leasing, precum şi sã subînchirieze, în beneficiul altui chiriaş, bunurile imobile - terenuri şi construcţii.
d) Chiria se plãteşte lunar, prin ordin de platã sau alte modalitãţi prevãzute de legislaţia în vigoare, în contul stabilit în contractul de închiriere şi se actualizeazã semestrial cu indicele de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.
e) Pentru participarea la licitaţie ofertantul prezintã obligatoriu scrisoare de garanţie bancarã de participare la licitaţie sau depune la casieria unitãţii ori în contul acesteia 5% din valoarea lunarã a chiriei minime, cu excepţia instituţiilor publice.
Termenul de valabilitate a scrisorii este de 30 de zile calendaristice de la data desfãşurãrii licitaţiei. Scrisoarea de garanţie bancarã de participare la licitaţie sau valoarea acesteia depusã la casierie sau în contul unitãţii se restituie participanţilor necâştigãtori în termen de 5 zile lucrãtoare de la adjudecarea ofertei, iar pentru câştigãtor în momentul depunerii depozitului de garanţie.
2. Scrisoarea de garanţie bancarã pentru buna execuţie a contractului
Scrisoarea de garanţie bancarã pentru buna execuţie a contractului este destinatã pentru executarea obligaţiilor locative ale chiriaşului, este în cuantum de 10% din valoarea chiriei anuale, are un termen de valabilitate de 90 de zile calendaristice peste durata de expirare a contractului de închiriere şi se depune la încheierea contractului.
3. Documentele obligatorii care se depun de cãtre ofertanţi
Documentele obligatorii care se depun de cãtre ofertanţi sunt:
a) formularul de ofertã - anexa nr. 3;
b) certificatul de înmatriculare la oficiul registrului comerţului;
c) copie de pe actele constitutive ale societãţii (statut, contract), cu modificãrile acestora;
d) cazier fiscal;
e) ultimul bilanţ contabil înregistrat la organele specializate şi/sau scrisori de bonitate din partea bãncilor prin care se dovedeşte capacitatea economico-financiarã;
f) informaţii generale despre ofertant - anexa nr. 4;
g) scrisoare de garanţie bancarã de participare la licitaţie sau documente din care sã rezulte achitarea valorii acesteia - anexa nr. 5.
Pentru ofertanţii persoane fizice se depun urmãtoarele documente: formularul de ofertã - anexa nr. 3, autorizaţie de desfãşurare a activitãţii pentru care se solicitã închirierea, cazier fiscal şi judiciar şi actul de identitate în copie.
4. Evaluarea ofertelor
Evaluarea ofertelor se face de cãtre comisia de licitaţie, prin strigare, cu verificarea documentelor depuse de solicitanţi, cerute prin caietul de sarcini. Se declarã câştigãtoare persoana care oferã preţul de închiriere cel mai mare la ultima strigare.
5. Condiţiile generale pe care trebuie sã le îndeplineascã o ofertã
Ofertantul trebuie sã prezinte documente care sã ateste cã îndeplineşte condiţiile de eligibilitate prevãzute la pct. 3 din prezentul caiet de sarcini.
Orice ofertant, prin depunerea ofertei, acceptã preţul minim de pornire pe suprafaţa închiriatã şi valoarea lucrãrilor de reabilitare şi modernizare a spaţiilor ce se închiriazã şi care sunt condiţii minimale eliminatorii, acolo unde este cazul.
Oferta şi celelalte documente sunt dactilografiate în limba românã, semnate şi ştampilate de ofertant, fãrã sã prezinte ştersãturi, modificãri sau adãugãri.
Oferta împreunã cu celelalte documente se depun de cãtre ofertant la sediul unitãţii organizatoare într-un singur exemplar.
Ofertantul introduce oferta sa într-un plic. Plicul se sigileazã şi se scrie pe el "LICITAŢIE PENTRU ÎNCHIRIERE", iar pe verso numele şi adresa ofertantului.
Ofertele împreunã cu celelalte documente se depun la registraturã pânã la data şi ora indicate în anunţul publicitar şi caietul de sarcini.
Ofertele depuse peste termen se resping şi se returneazã nedeschise ofertanţilor.
În situaţia în care ofertele sunt incomplete, comisia acordã un termen de 48 de ore pentru remediere, dacã acestea nu se remediazã pe loc.
6. Desfãşurarea licitaţiei
Plicurile se deschid la data şi ora specificate în anunţul publicitar, în prezenţa comisiei şi a reprezentanţilor legali ai ofertanţilor, care au asupra lor împuternicire/delegaţie pentru participare la licitaţie.
Dupã deschiderea tuturor ofertelor, anunţarea numelor ofertanţilor şi citirea cererii de ofertã, prin care ofertanţii se obligã sã plãteascã cel puţin preţul de pornire şi valoarea lucrãrilor de reabilitare şi modernizare a spaţiilor ce se închiriazã, acolo unde este cazul, precum şi sã participe la derularea acesteia, comisia verificã documentele şi procedeazã în consecinţã.
În situaţia în care ofertele şi documentele sunt corespunzãtoare şi sunt respectate normele privind închirierea, se trece efectiv la desfãşurarea licitaţiei.
Preşedintele anunţã preţul iniţial de pornire şi precizeazã salturile de supralicitare stabilite de comisia de licitaţie, în funcţie de valoarea de pornire, în cuantum de 1-3%, şi consemneazã preţurile oferite pe parcursul licitaţiei.
Este declarat câştigãtor ofertantul care oferã preţul de închiriere cel mai mare la ultima strigare.
Toate activitãţile desfãşurate pe parcursul licitaţiei se consemneazã într-un proces-verbal în care se înscrie câştigãtorul acesteia şi care se semneazã de cãtre membrii comisiei şi reprezentanţii ofertanţilor, dacã sunt prezenţi.
7. Alte condiţii
Documentele licitaţiei se pun la dispoziţia celor interesaţi contra cost. Preţul caietului de sarcini este de ............... lei.
Întocmirea documentaţiei necesare realizãrii lucrãrilor şi solicitarea certificatelor şi autorizaţiilor necesare potrivit legislaţiei în vigoare cad în sarcina chiriaşului, dupã obţinerea acordului prealabil al unitãţii contractante.
Pentru nerespectarea condiţiilor impuse prin caietul de sarcini şi contractul de închiriere de cãtre ofertant/chiriaş, acesta pierde garanţiile depuse, iar contractul se reziliazã cu daune interese.
Prevederile prezentului caiet de sarcini se completeazã cu cele prevãzute de legislaţia în vigoare la data desfãşurãrii licitaţiei.

Preşedintele comisiei de licitaţie,
................................


ANEXA 2
la norme

- model -

ANUNŢ PUBLICITAR

Ministerul Apãrãrii, prin U.M. ....................., organizeazã licitaţie publicã deschisã cu strigare în vederea închirierii urmãtoarelor imobile (construcţii, terenuri etc.) .......................................................................................... .
Licitaţia are loc în ziua de ........, ora ........, la sediul U.M. ............................................ din str. ................................ nr. ...., localitatea .................................................. .
În caz de neadjudecare, licitaţia se repetã în ziua de .................., ora ........, şi în ziua de ........, ora ......, la aceeaşi adresã.
Condiţiile privind participarea şi adjudecarea sunt cuprinse în caietul de sarcini, care se cumpãrã de la sediul U.M. ........................, începând cu ziua de ......, contra sumei de ....... lei şi se depune la casieria unitãţii.
Informaţii suplimentare se obţin la sediul unitãţii sau la telefon ....................... .


ANEXA 3
la norme

- model -

OFERTANTUL
(denumirea/numele, sediul/adresa, telefon, fax)

FORMULAR DE OFERTĂ
Data ............

Cãtre ................(denumire/numele şi sediul, adresa unitãţii militare)......

În urma examinãrii caietului de sarcini şi a anexelor (nr. ..................), a cãror primire este astfel confirmatã, noi, subsemnaţii, reprezentanţi ai ofertantului, conform ............................., ne angajãm sã participãm la licitaţia privind închirierea ....................... şi sã oferim cel puţin preţul minim de strigare de ............ şi sã executãm lucrãrile de reabilitare şi modernizare a spaţiilor ce se închiriazã, acolo unde este cazul, în valoare de .................... .
Ne obligãm, în cazul în care câştigãm licitaţia, sã încheiem contractul de închiriere în decurs de 10 zile de la desfãşurarea acesteia.
În cazul în care suntem desemnaţi câştigãtorii licitaţiei, ne obligãm sã depunem, pânã la încheierea contractului, scrisoarea de garanţie bancarã pentru buna execuţie a contractului în valoare de 10% din valoarea chiriei anuale, valabilã pe durata contractului, la care se adaugã 90 de zile calendaristice peste termenul de expirare a contractului de închiriere, şi consimţim sã fim verificaţi din punctul de vedere al pãstrãrii secretului, al intereselor Ministerului Apãrãrii privind apãrarea naţionalã, ordinea publicã şi siguranţa naţionalã. În situaţia în care desfãşurãm activitãţi contrare celor arãtate mai sus acceptãm sã fim descalificaţi fãrã sã avem vreo pretenţie.
Pânã la încheierea contractului, oferta, inclusiv strigãrile de preţ, constituie un acord de principiu între noi.
În cazul în care contractul nu se încheie din culpa noastrã, suntem de acord cu sancţiunea pierderii garanţiei de participare.

Astãzi ..................
.........................
(semnãtura şi ştampila)
în calitate de .........................., deplin autorizat sã semneze oferta pentru şi în numele ......................


ANEXA 4
la norme

- model -

OFERTANTUL
(denumirea/numele, sediul/adresa, telefon, fax)

INFORMAŢII GENERALE
despre ofertant

1. Denumirea/Numele şi sediul/adresa
2. Numãrul şi data înregistrãrii la registrul comerţului
3. Codul fiscal
4. Capital social
5. Obiectul de activitate
6. Principalele contracte de livrãri de bunuri/servicii şi, dupã caz, servicii auxiliare
7. Service (propriu sau pe bazã de contract)
8. Alte date

Data completãrii Ofertant,
...................... ........................
(semnãtura şi ştampila)


ANEXA 5
la norme

- model -

BANCA
(denumirea, sediul, telefon, fax)

SCRISOARE DE GARANŢIE BANCARĂ
pentru oferta depusã în vederea participãrii la licitaţie

În cazul în care ofertantul înainteazã oferta sa, datatã ................., în vederea participãrii la licitaţie pentru adjudecarea ofertei de închiriere ce are loc la data de ............., vã facem cunoscut cã noi .................. garantãm în favoarea .................., pentru suma de ............, sumã pe care ne angajãm ca, în caz de insolvabilitate a ofertantului, sã o plãtim la prima dumneavoastrã cerere scrisã şi fãrã altã procedurã, în cazul în care ofertantul se aflã în una dintre situaţiile urmãtoare:
- revocã oferta dupã deschiderea acesteia şi înainte de adjudecare;
- revocã oferta dupã adjudecare;
- fiind câştigãtorul licitaţiei, nu semneazã contractul de închiriere în termenul de valabilitate al ofertei;
- fiind câştigãtorul licitaţiei, nu constituie depozitul de garanţie.
Prezenta garanţie este valabilã pânã la data de ............., ea devine nulã în cazul neacceptãrii ofertei depuse sau dacã licitaţia este adjudecatã de un alt ofertant.
Valabilitatea garanţiei se extinde, în cazul în care este necesar, la cererea unitãţii militare, cu acordul prealabil al ofertantului.

.......................... Director,
(denumirea bãncii) ...........................
(semnãtura şi ştampila)


ANEXA 6
la norme

- model -

ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII
Unitatea Militarã ...................

PROCESUL-VERBAL
al licitaţiei din data de ............... ora .........

1. Licitaţia a fost anunţatã în (publicaţia) ..................................................... din .......................
2. Bunul închiriat ...........................................................................................................
3. Comisia de licitaţie numitã prin OZU nr. ........................... din ............... al U.M. ............................. este constituitã din:

Preşedinte: (gradul, numele şi prenumele) din U.M. ......................
Membri: (gradul, numele şi prenumele) din U.M. ......................
(gradul, numele şi prenumele) din U.M. ......................
(gradul, numele şi prenumele) din U.M. ......................
Secretar: (gradul, numele şi prenumele) din U.M. ......................

4. La licitaţie au participat ca reprezentanţi ai eşaloanelor superioare: (se va completa cu gradul, numele şi prenumele) din U.M. ..............................
5. La licitaţie au participat persoanele menţionate în tabelul anexat care au documentele conform caietului de sarcini.
6. Preţul iniţial al licitaţiei bunului ............................................ lei, iar valoarea lucrãrilor ..........................................
Preţurile oferite pe parcursul licitaţiei şi persoanele care le-au oferit sunt menţionate în tabelul anexat, întocmit pe timpul desfãşurãrii acesteia.
7. Bunul a fost închiriat de ..............................................., la valoarea de ................................. lei.

Comisia de licitaţie
Preşedinte: ...........................
Membri: ...............................
.......................................
.......................................
Secretar: .............................



ANEXA 7
la norme

- model -

ROMÂNIA NESECRET
MINISTERUL APĂRĂRII Exemplar nr. ........
Unitatea Militarã ...................

CONTRACT DE ÎNCHIRIERE
nr. ............. din .................

I. Pãrţile contractante
Între Ministerul Apãrãrii, prin Unitatea Militarã nr. ..................., denumitã în continuare administrator, având contul de virament nr. ................................, deschis la Trezoreria ............................., reprezentatã de domnul .........................., comandant/şef, şi ......................., cu sediul în localitatea ............................, ...................... str. ........................ nr. ..., bl. ......, et. ..., ap. ..., sectorul ......., înregistratã în oficiul registrului comerţului cu numãrul ............., având contul de virament nr. ..............., deschis la .................., reprezentatã de domnul ..................., director, şi domnul (doamna) ..............................., contabil şef, denumitã în continuare chiriaş, a intervenit urmãtorul contract de închiriere.

II. Obiectul contractului
Art. 1.- Primul, în calitate de administrator, închiriazã, iar al doilea, în calitate de chiriaş, preia în folosinţã imobilul format din construcţie în suprafaţã desfãşuratã de ...... mp şi terenul în suprafaţã de ....... mp, situat în ...................., identificat conform schiţei anexate, care face parte din contract.
Art. 2.- Scopul închirierii imobilului este desfãşurarea activitãţilor ..........................., conform certificatului eliberat de oficiul registrului comerţului.
Art. 3.- Predarea-primirea imobilului este consemnatã în procesul-verbal anexat la contract (anexa nr. ...........).

III. Termenul
Art. 4.- Termenul închirierii este de ..... ani şi începe cu data de .................... pânã la .......................... .
Art. 5.- La expirarea termenului, contractul se reînnoieşte, dacã este cazul, cu acordul administratorului, pentru o nouã perioadã de ... ani, prin act adiţional, la cererea scrisã a chiriaşului, fãcutã cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de expirare, în aceleaşi condiţii privind chiria şi lucrãrile de reabilitare şi modernizare a spaţiilor (acolo unde este cazul), în situaţia în care chiriaşul şi-a îndeplinit în totalitate obligaţiile din contractul iniţial.
Când nevoile Ministerului Apãrãrii o impun (înfiinţarea de noi unitãţi, redislocarea sau reorganizarea acestora), în termen de 30 de zile calendaristice de la primirea notificãrii scrise din partea administratorului, chiriaşul se obligã sã elibereze imobilul închiriat, cu plata despãgubirilor neamortizate constatate în baza unei expertize tehnice.

IV. Plata chiriei
Art. 6.- Chiria lunarã este de ................., calculatã ca urmare a derulãrii licitaţiei, aşa cum rezultã din fişa anexatã (anexa nr. ............_), care face parte integrantã din prezentul contract.
Art. 7.- Plata chiriei se face lunar, pânã cel mai târziu la data de 15 a lunii în curs pentru luna expiratã, în contul administratorului, fãrã acceptare.
Art. 8.- Valoarea chiriei se actualizeazã semestrial, cu indicele de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statisticã.

V. Obligaţii ale administratorului
Art. 9.- Sã predea imobilul închiriat cu proces-verbal de predare-primire, conform art. 3.
Art. 10.- Sã asigure folosinţa imobilului închiriat în tot timpul contractului, garantând chiriaşul contra pierderii totale sau parţiale a bunului ori contra tulburãrii folosinţei imobilului.
Sã verifice periodic ca spaţiile închiriate sã fie folosite doar pentru destinaţia datã prin prezentul contract.

VI. Obligaţii ale chiriaşului
Art. 11.- Chiriaşul are obligaţia sã achite chiria lunar şi sã asigure paza juridicã şi întreţinerea imobilului, potrivit prevederilor legale, şi sã apere pe administrator împotriva oricãror uzurpãri.
Paza juridicã este în sarcina chiriaşului, conform prevederilor legale.
Chiriaşul are obligaţia sã execute lucrãrile pentru reabilitarea şi modernizarea spaţiilor (acolo unde este cazul) înscrise în caietul de sarcini şi acceptate prin ofertã, în valoare de ..., la data perfectãrii contractului, conform graficului anexat, care se finalizeazã cu cel puţin un an înainte de expirarea contractului iniţial (dacã este cazul).
Întocmirea documentaţiei, precum şi solicitarea certificatelor şi avizelor necesare, potrivit legii, pentru realizarea de lucrãri de reabilitare şi modernizare cad în sarcina chiriaşului, dupã obţinerea aprobãrii prealabile a unitãţii contractante (dacã este cazul).
De asemenea, chiriaşul prezintã la data încheierii contractului scrisoarea de garanţie bancarã pentru bunã execuţie a contractului în valoare de 10% din valoarea chiriei anuale, valabilã pe durata contractului, la care se adaugã 90 de zile calendaristice peste termenul de expirare al contractului de închiriere, pentru acoperirea obligaţiilor neexecutate.
Art. 12.- Sã nu schimbe destinaţia imobilului şi sã nu efectueze lucrãri care duc la schimbarea structurii sau configuraţiei spaţiilor construite, fãrã acordul administratorului.
Art. 13.- Sã comunice administratorului orice fel de modificare intervenitã, care influenţeazã cuantumul chiriei.
Art. 14.- Sã comunice administratorului, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte, dacã intenţioneazã sã elibereze imobilul şi sã-l predea în bunã stare de folosinţã şi curãţenie, liber de orice sarcinã.
Art. 15.- Sunt interzise, sub sancţiunea rezilierii de plin drept, fãrã somaţie şi fãrã a apela la instanţele judecãtoreşti, înstrãinarea sub orice formã, concesionarea, ipotecarea, contractul de leasing, precum şi subînchirierea bunurilor.
Art. 16.- Odatã cu preluarea imobilului, chiriaşul preia şi obligaţiile prevãzute de lege în sarcina sa privind apãrarea împotriva incendiilor, securitatea şi sãnãtatea în muncã, protecţia mediului, supravegherea tehnicã şi metrologia legalã, precum şi ecologizarea zonei, inclusiv cota-parte de .............. din taxa de igienizare pentru întreaga suprafaţã desfãşuratã de ....... mp, impozitul pe teren şi clãdiri şi altele.
Art. 17.- Sã nu foloseascã în mod gratuit efective ale Ministerului Apãrãrii în operaţiuni de manipulare, distribuire şi depozitare a produselor comercializate.
Pentru aceste operaţiuni se încheie contracte de prestãri de servicii, potrivit reglementãrilor în vigoare.
Art. 18.- Sã achite lunar contravaloarea utilitãţilor consumate stabilite în baza aparatelor de mãsurã, pe care chiriaşul este obligat sã le monteze. În situaţia în care condiţiile tehnice nu permit acest lucru, contravaloarea utilitãţilor consumate se stabileşte de comun acord cu administratorul.
Art. 19.- Sã nu foloseascã spaţiile Ministerului Apãrãrii decât pentru scopurile pentru care au fost închiriate.
Art. 20.- Sã respecte regulile de ordine interioarã, normele de apãrare împotriva incendiilor, securitate şi sãnãtatea în muncã, protecţie a mediului, supraveghere tehnicã şi metrologie legalã, precum şi cele privind accesul în unitate.
Art. 21.- La expirarea termenului contractual, chiriaşul se obligã sã predea administratorului imobilul în bunã stare, inclusiv cu îmbunãtãţirile aduse prin lucrãri de reparaţii executate pentru reabilitarea şi modernizarea acestuia (dacã a fost cazul) pe perioada derulãrii contractului, liber de orice sarcini.

VII. Rãspunderi contractuale
Art. 22.- Pentru neîndeplinirea obligaţiei de platã a chiriei timp de douã luni consecutiv, contractul de închiriere se considerã reziliat de plin drept fãrã somaţie şi fãrã a apela la instanţele judecãtoreşti, iar chiriaşul pierde depozitul de garanţie, datorând eventuale daune în completare.
Art. 23.- Pentru întârzierea la plata chiriei se percep majorãri de întârziere, conform legislaţiei în vigoare.
Art. 24.- Cauzele de forţã majorã, constatate conform legii şi comunicate în termen de 10 zile calendaristice de la producerea lor, exonereazã pãrţile de rãspundere.

VIII. Litigii
Art. 25.- Litigiile de orice fel decurgând din executarea prezentului contract de închiriere, care nu se rezolvã pe cale amiabilã, sunt de competenţa instanţei de judecatã de drept comun.
Art. 26.- Prezentul contract s-a încheiat în ....... exemplare, având valoarea de original şi aceeaşi forţã juridicã.

ADMINISTRATOR CHIRIAŞ
Comandantul/Şeful U.M.,
...................

Vizat pentru control financiar preventiv
................

Consilier juridic,
.................


ANEXA 8
la norme

- model -

ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII NESECRET
Structurile menţionate în ordin Exemplar nr. .............
nr. .......... din ..............

SITUAŢIE CENTRALIZATOARE
privind închirierea unor imobile sau pãrţi din acestea aflate în
administrarea Ministerului Apãrãrii,
la data de ............




┌───┬──────────┬───────┬───────┬──────────┬─────────────┬────────┬──────┬──────┬──────┬───────┬──────┬─────┐
│ │ │ │ │ │ Suprafata │ │ │ │ │Apro- │Con- │ │
│Nr │ │ Indi- │Litera │Chiriaşul │ închiriatã │Contrac-│Termen│ Data │Chiria│barea │tract │Obser│
│crt│Garnizoana│ cativ │pavili-│imobilului├──────┬──────┤ tul de │de în-│inchi-│(va- │inchi- │rezi- │vaţii│
│ │ │cazarmã│onului │(denumirea│ Con- │Teren │închiri-│chiri-│rierii│loare)│rierii │liat │ │
│ │ │ │ │ adresa) │struc-│- mp -│ere (nr.│ ere │ │ │(felul │(data,│ │
│ │ │ │ │ │ ţii │ │şi data)│ │ │ │şi nr. │moti- │ │
│ │ │ │ │ │- mp -│ │ │ │ │ │ │vul) │ │
├───┼──────────┼───────┼───────┼──────────┼──────┼──────┼────────┼──────┼──────┼──────┼───────┼──────┼─────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───┴──────────┴───────┴───────┴──────────┴──────┴──────┴────────┴──────┴──────┴──────┴───────┴──────┴─────┘

Comandantul/Şeful U.M. .............,
.....................................




ANEXA 9
la norme

- model -

TABEL
cu circuitul parcurs de situaţiile centralizatoare privind
închirierea unor imobile sau pãrţi din acestea
aflate în administrarea Ministerului Apãrãrii


┌────┬──────────────────────────┬────────────┬─────────────────────────────────┐
│ │ │ │ Detalii privind circuitul │
│Nr. │ Denumirea lucrãrii │ Frecvenţa │ informaţional │
│crt.│ │ şi data ├────────────────┬────────────────┤
│ │ │înaintãrii │ Centrele de │Direcţia domenii│
│ │ │ │ domenii şi │ şi │
│ │ │ │ infrastructuri │infrastructuri │
├────┼──────────────────────────┼────────────┼────────────────┼────────────────┤
│ 1.│Situaţie centralizatoare │ semestrial │ elaborare │ sintetizare │
│ │privind închirierea unor │31 ianuarie │ │ │
│ │imobile sau pãrţi din │ 31 iulie │ │ │
│ │acestea aflate în │ │ │ │
│ │administrarea Ministerului│ │ │ │
│ │Apãrãrii │ │ │ │
└────┴──────────────────────────┴────────────┴────────────────┴────────────────┘



--------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016