Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 4 iunie 2025  privind procedura de control la unităţile medicale şi/sau psihologice, agreate să efectueze examinarea personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor, precum şi persoanele desemnate să efectueze controlul    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 4 iunie 2025 privind procedura de control la unităţile medicale şi/sau psihologice, agreate să efectueze examinarea personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor, precum şi persoanele desemnate să efectueze controlul

EMITENT: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 533 bis din 10 iunie 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 579 din 4 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 533 din 10 iunie 2025.
──────────
    ART. 1
        Prezentele norme stabilesc cadrul metodologic de desfăşurare a activităţii de control la unităţile medicale şi/sau psihologice, agreate să efectueze examinarea personalului cu atribuţii în siguranţa transporturilor.

    ART. 2
    (1) Tipurile de control care fac obiectul prezentelor norme sunt controlul operativ şi controlul inopinat, pentru situaţii justificate, dispuse de conducerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, privind menţinerea condiţiilor de agreare şi a respectării reglementărilor legale privind efectuarea examinărilor medicale şi/sau psihologice pentru persoanele cu atribuţii în siguranţa transporturilor.
    (2) Controlul operativ este un control efectuat în vederea stabilirii existenţei ori inexistenţei unor încălcări ale reglementărilor legale aplicabile privind menţinerea condiţiilor de agreare şi a respectării dispoziţiilor legale privind efectuarea examinărilor medicale şi/sau psihologice pentru persoanele cu atribuţii în siguranţa transporturilor; se dispune de conducerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi se caracterizează prin rapiditate, rigoare şi eficienţă. Controlul operativ este demarat în urma constatărilor/verificărilor proprii ale documentelor/datelor transmise de către unităţile medicale şi/sau psihologice agreate.
    (3) Controlul inopinat constă în verificarea punctuală a unei stări, situaţii sau consecinţe determinate de încălcarea directă de către unităţile medicale şi/sau psihologice agreate a prevederilor legale prevăzute în prezentul ordin privind examinarea medicală şi psihologică a personalului din transporturi cu atribuţii în siguranţa transporturilor. Controlul inopinat este un control impus, de regulă, de o reclamaţie, sesizare, petiţie provenită de la un partener din sistem, mass-media ori de la alte autorităţi sau din dispoziţia conducerii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (4) Nota de deplasare întocmită de personalul din cadrul Structurii de specialitate care va forma echipa de control şi aprobate de către conducerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii reprezintă mandatul de intervenţie în baza căruia se va desfăşura activitatea de control. În Notă se vor preciza următoarele date obligatorii:
    a. temeiul legal şi administrativ al efectuării controlului;
    b. perioada în care se desfăşoară controlul;
    c. perioada supusă controlului;
    d. unitatea medicală şi/sau psihologică agreată ce urmează să fie controlată;

    (5) Fiecare membru al echipei răspunde conform prevederilor legale în vigoare de propriile acţiuni din timpul controlului.

    ART. 3
        În activitatea de control, membrii echipei de control vor utiliza tehnicile şi formularele de control specifice pentru atingerea obiectivelor. Principalele tehnici şi formulare utilizate sunt:
    1. tehnici:
    a) verificarea - reprezintă tehnica de control cel mai frecvent utilizată. Verificarea poate avea ca scop identificarea unor elemente, respectarea unor reguli sau calcularea unor indicatori;
    b) observarea directă - constă în urmărirea, la faţa locului, a derulării unei activităţi. În activitatea de control, această tehnică este utilizată pentru urmărirea respectării conformităţii şi regularităţii;
    c) analiza - constă în identificarea tuturor factorilor componenţi ai unei activităţi sau proces şi evaluarea lor, pe criterii de regularitate şi conformitate;
    d) dialogul - constă în discuţii purtate cu personalul cu responsabilităţi în funcţie de tematică al unităţii medicale şi/sau psihologice controlate în vederea obţinerii de informaţii pentru atingerea obiectivelor din tematica de control.

    2. formulare:
    a) procesul-verbal de verificare a condiţiilor iniţiale de agreare precum şi a modului de desfăşurare a activităţii - este un document în care se consemnează constatările echipei de control şi trebuie întocmit obligatoriu în cadrul acţiunilor de control efectuate asupra unităţilor medicale şi/sau psihologice, al cărui model este prevăzut în Anexa nr. 5.11. Echipa de control va prezenta conducerii unităţii medicale şi/sau psihologice controlate constatările acţiunii de control şi va face înregistrarea procesului-verbal de constatare.



    ART. 4
        Etapele urmărite în atingerea unui obiectiv de control sunt:
    a) analiza preliminară - constă în studierea unităţii medicale şi/sau psihologice controlate prin prisma activităţii desfăşurate, a raportului cu Structura de specialitate din cadrul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi a obligaţiilor legale ale acesteia conferite de agreare;
    b) documentarea - se face de către echipa de control la nivelul Structurii de specialitate din cadrul Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, în vederea pregătirii acţiunii de control, şi la nivelul unităţii medicale şi/sau psihologice controlate, prin utilizarea tehnicilor şi instrumentelor de control adecvate;
    c) solicitarea de informaţii suplimentare - se face la nivelul unităţii medicale şi/sau psihologice controlate, în cazul în care informaţiile şi probele obţinute nu sunt suficiente sau irefutabile;
    d) elaborarea concluziilor - se face la sfârşitul acţiunii de control. Echipa de control va solicita copii de pe toate documentele pe care le consideră necesare pentru susţinerea constatărilor şi concluziilor. Copiile vor fi semnate pentru conformitate de de reprezentantul legal al unităţii medicale şi/sau psihologice controlate. Procesul verbal în original întocmit la solicitarea echipei de control va fi semnat de persoanele care l-au întocmit şi de reprezentantul legal al unităţii medicale şi/sau psihologice controlate.


    ART. 5
        Valorificarea acţiunilor de control se face prin întocmirea de către echipa de control a unei Note, care va fi înaintată, spre aprobare, conducerii ministerului, cu respectarea prevederilor legale privind termenele de aplicare a unor sancţiuni.

    ART. 6
        În cazul în care în cadrul acţiunilor de control se constată fapte a căror cercetare nu este de competenţa Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, echipa de control va consemna cele constatate în Procesul verbal şi poate sesiza autorităţile şi/sau organele abilitate (competente).

    ART. 7
        Activitatea de control se realizează în următoarele etape:
    a) prezentarea iniţială a acţiunii de control, în cadrul căreia reprezentantului legal al unităţii medicale şi/sau psihologice controlate i se comunică: a1) echipa de control; a2) obiectivele avute în vedere; a3) perioada preconizată de desfăşurare, sub rezerva prelungirii acesteia din motive obiective, în raport cu natura sau caracterul unor constatări care impun o astfel de prelungire;
    b) controlul propriu-zis, care se execută prin verificarea concretă a existenţei conformităţii documentelor/ dotărilor/ operaţiunilor şi/sau serviciilor, pe bază de documente, observare şi raţionament, prin utilizarea tehnicilor şi instrumentelor specifice;
    c) finalizarea acţiunii de control, materializată în constatări concrete ale faptelor în legătură cu fiecare dintre obiectivele avute în vedere şi aplicarea de măsuri/ sancţiuni, în condiţiile prezentelor norme;
    d) valorificarea actelor de control. Actele de control încheiate în urma finalizării acţiunii de control, pentru aşi produce efectele, urmează să fie valorificate prin punerea în aplicare a măsurilor/sancţiunilor stabilite, conform art. 5 alin. (1).


    ART. 8
        Pentru pagubele cauzate în activitatea de control, ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a atribuţiilor, personalul desemnat să facă parte din echipa de control răspunde potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.

    ART. 9
    (1) Personalul desemnat să facă parte din echipele de control exercită prerogativele de putere publică pentru realizarea atribuţiilor în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în actele normative de organizare şi funcţionare proprii, în legislaţia generală sau specială aplicabilă şi cu principiile şi normele stabilite prin prezentul ordin.
    (2) Personalul care efectuează activităţi de control trebuie să aibă o atitudine imparţială, să nu aibă prejudecăţi şi să nu se afle în conflict de interese.
    (3) Personalul care efectuează activităţi de control trebuie să îşi îndeplinească atribuţiile în mod obiectiv şi independent, cu profesionalism şi integritate, potrivit prezentelor norme specifice activităţii de control.
    (4) Nu pot fi desemnate să efectueze acţiuni de control persoane care sunt soţi, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv cu reprezentantul legal al unităţii medicale şi/sau psihologice controlate ori cu membrii asociaţi ai organului de conducere al acestora.
    (5) În echipele de control nu pot fi nominalizate persoane care au avut raporturi de muncă sau de colaborare în ultimii 5 ani, cu unităţile medicale şi/sau psihologice controlate.
    (6) Persoanele desemnate în echipele de control au obligaţia, la începerea acţiunii, să prezinte reprezentantului legal al unităţii medicale şi/sau psihologice controlate Nota de deplasare întocmită de personalul din cadrul Structurii de specialitate care formează echipa de control, aprobată de către conducerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (7) Persoanele desemnate în echipele de control au obligaţia să se documenteze asupra activităţii unităţii medicale şi/sau psihologice controlate, să obţină date relevante despre existenţa conformităţii documentelor/ dotărilor/ operaţiunilor şi/sau serviciilor, să solicite sau, după caz, să li se prezinte înscrisuri, copii şi orice alte documente care au legătură cu controlul.
    (8) Persoanele desemnate în echipele de control sunt obligate să păstreze confidenţialitatea documentelor, materialelor şi altor înscrisuri de care au cunoştinţă în timpul desfăşurării controlului.
    (9) Pentru clarificarea unor probleme specifice care presupun cunoştinţe de specialitate din diverse domenii de activitate (tehnic, tehnologic, juridic şi altele asemenea), persoanele desemnate în echipele de control pot cere sprijinul unor specialişti din cadrul structurilor de specialitate ale Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    (10) Persoanele desemnate în echipele de control au dreptul să solicite reprezentantului legal al unităţii medicale şi/sau psihologice controlate înscrisurile, documentele sau materialele care conţin date relevante în legătură cu obiectul controlului şi să ceară să i se pună la dispoziţie copii ale acestora, pentru fundamentarea constatărilor şi măsurilor dispuse.
    (11) Încălcarea dispoziţiilor legale şi a prevederilor prezentului ordin de către persoanele desemnate în echipele de control angajează răspunderea juridică, în condiţiile legii, cu privire la fapte care au legătură cu exercitarea acţiunii de control.

    ART. 10
        În cazul în care în cadrul acţiunilor de control se constată fapte a căror cercetare nu este de competenţa Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii sau constată declararea necorespunzătoare a adevărului cu privire la oricare dintre elementele pe care le cuprind declaraţiile pe proprie răspundere depuse în vederea obţinerii certificatului de agreare/avizului anual, echipele de control vor consemna cele constatate şi pot sesiza autorităţile şi/sau organele abilitate (competente).

                                         ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016