Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 30 octombrie 2025  de aplicare a prevederilor Legii nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenţionale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 30 octombrie 2025 de aplicare a prevederilor Legii nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenţionale

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1014 din 3 noiembrie 2025
──────────
    Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 923 din 30 octombrie 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1014 din 3 noiembrie 2025.
──────────
    ART. 1
    În sensul prezentelor norme, prin organe emitente ale titlurilor de creanţă electronice se înţelege autorităţile şi instituţiile publice care au implementat seria de evidenţă unică a proceselor-verbale de contravenţii şi modalitatea de preluare şi transmitere în sistem informatic a datelor necesare creării titlului de creanţă electronic potrivit prevederilor Legii nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenţionale, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Lege, şi care emit şi transmit titlurile de creanţă electronice organelor fiscale competente.

    ART. 2
    Amenzile contravenţionale aplicate persoanelor fizice de către agenţii constatatori din cadrul organelor emitente ale titlurilor de creanţă electronice se achită în contul unic stabilit prin ordinul ministrului finanţelor prevăzut la art. 5 din Lege.

    ART. 3
    (1) Achitarea în contul unic a amenzilor contravenţionale aplicate persoanelor fizice se poate efectua astfel:
    a) prin decontare bancară, inclusiv internet banking, home-banking, mobile banking sau alte mijloace de plată la distanţă puse la dispoziţia plătitorilor de instituţiile de credit, precum şi prin mandat poştal, plata efectuându-se în contul unic deschis la Trezoreria Operativă Centrală din cadrul Ministerului Finanţelor;
    b) prin intermediul contului tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor la instituţii de credit cu care sunt încheiate convenţii, cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.801/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind informaţiile obligatorii care se înscriu în ordinele de plată pentru Trezoreria Statului prin care contribuabilii persoane fizice efectuează plăţi către bugetele componente ale bugetului general consolidat prin contul tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor Publice şi informaţiile cuprinse în mesajul electronic de plăţi care se transmite în sistem informatic de către instituţiile de credit iniţiatoare, cu modificările şi completările ulterioare, plata efectuându-se în contul tranzitoriu;
    c) în numerar, la orice unitate teritorială a Trezoreriei Statului;
    d) prin intermediul cardurilor bancare utilizând echipamentele POS instalate la orice unitate teritorială a Trezoreriei Statului;
    e) în numerar, la casieriile organelor fiscale locale ale autorităţilor administraţiei publice locale, denumite în continuare OFL;
    f) prin intermediul cardurilor bancare utilizând Sistemul naţional electronic de plăţi, disponibil la adresa de internet www.ghiseul.ro;
    g) prin intermediul echipamentelor POS instalate la sediile OFL-urilor şi/sau al aplicaţiilor care facilitează acceptarea plăţilor electronice.

    (2) Achitarea amenzilor contravenţionale în contul unic se poate efectua de către contravenient sau de către orice altă persoană fizică, în conformitate cu prevederile art. 163 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 4
    (1) Sumele încasate prin modalităţile de plată prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. e)-g) se depun/se virează în contul unic 50.09.01 „Cont unic aferent amenzilor contravenţionale aplicate persoanelor fizice“ care se deschide la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului din cadrul Ministerului Finanţelor prin care unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale îşi gestionează bugetele proprii.
    (2) În cazul persoanelor fizice care nu au domiciliul pe raza unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale care a încasat suma potrivit alin. (1), unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului din cadrul Ministerului Finanţelor decontează documentele de plată depuse de titularul contului prin care sumele încasate potrivit alin. (1) se virează la Trezoreria Operativă Centrală din cadrul Ministerului Finanţelor.
    (3) În cazul persoanelor fizice care au domiciliul pe raza unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului din cadrul Ministerului Finanţelor decontează documentele de plată depuse de titularul contului prin care sumele încasate potrivit alin. (1) se virează în contul corespunzător de venituri ale bugetului local.
    (4) Documentele de plată prin care se dispun plăţi potrivit alin. (2) şi (3), precum şi cele prin care se dispun plăţi potrivit art. 4 alin. (3) din Lege se întocmesc distinct în funcţie de momentul plăţii amenzii, potrivit art. 163 alin. (11) din Legea nr. 207/2015, înscriindu-se acest moment în rubrica „Dată document“.

    ART. 5
    Unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului, instituţiile de credit şi unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale care încasează amenzi contravenţionale în contul unic au obligaţia de a accepta sau întocmi, după caz, numai documente de plată care cuprind în rubricile destinate beneficiarului plăţii următoarele informaţii:
    a) seria de evidenţă unică a procesului-verbal de contravenţie, care se completează în rubrica „Număr de evidenţă a plăţii“;
    b) codul numeric personal al contravenientului, în cazul persoanelor fizice care au domiciliul în România, sau codul de identificare fiscală „8609468“, în cazul celorlalte categorii de persoane fizice, în rubrica „Cod de identificare fiscală“ al beneficiarului;
    c) contul 50.09.01, în documentele de plată în care se solicită simbolul contului unic sau codul IBAN al contului unic, respectiv: RO76TREZ999500901XXXXXXX, în documentele de plată în care se solicită codul IBAN al contului unic al beneficiarului;
    d) suma plătită, în rubrica dedicată valorii plăţii;
    e) data plăţii, în rubrica dedicată datei (zi/lună/an).


    ART. 6
    (1) Trezoreria Operativă Centrală din cadrul Ministerului Finanţelor restituie sumele achitate în contul unic, dacă:
    a) pe documentele de plată au fost completate la rubrica „Cod de identificare fiscală“ al beneficiarului coduri numerice personale eronate ori alte coduri de identificare fiscală diferite de codul de identificare fiscală „8609468“;
    b) în documentul de plată nu s-a completat rubrica „Numărul de evidenţă al plăţii“ sau numărul de evidenţă al plăţii este înscris eronat, respectiv în situaţia în care nu s-a completat rubrica „Cod de identificare fiscală“ al beneficiarului.

    (2) Pentru sumele reprezentând amenzi contravenţionale aplicate persoanelor fizice, achitate prin intermediul contului tranzitoriu deschis pe numele Ministerului Finanţelor la instituţii de credit, restituirea se face în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.801/2011, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 7
    (1) Organele emitente ale titlurilor de creanţă electronice transmit zilnic Ministerului Finanţelor titlurile de creanţă electronice, în formatul agreat de părţi, prin servicii web, astfel:
    a) cele emise pentru persoane fizice cu domiciliul în România, grupate pe unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, în funcţie de domiciliul din România;
    b) cele emise pentru persoane fizice fără domiciliul în România sau cu domiciliul necunoscut, grupate separat faţă de cele prevăzute la lit. a).

    (2) Ministerul Finanţelor transmite titlurile de creanţă electronice primite de la organele emitente, în termen de cel mult două zile lucrătoare de la primire, astfel:
    a) la unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale - cele primite potrivit alin. (1) lit. a);
    b) la Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Bucureşti - Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi - cele primite potrivit alin. (1) lit. b).


    ART. 8
    (1) La nivelul organelor emitente ale titlurilor de creanţă electronice se organizează sisteme informatice de emitere şi transmitere a titlurilor de creanţă electronice privind sancţiunile contravenţionale aplicate de propriii agenţi constatatori, denumite în continuare SIETTCE.
    (2) Finanţarea SIETTCE se realizează din bugetul fiecărui organ emitent al titlurilor de creanţă electronice.
    (3) Sistemul informatic de gestionare a titlurilor de creanţă electronice este format din interconectarea SIETTCE cu sistemul informatic al Ministerului Finanţelor şi al instituţiilor publice prevăzute la art. 7 alin. (2) cărora li se transmit respectivele titluri de creanţă electronice.

    ART. 9
    (1) Organul emitent al titlului de creanţă electronic din care face parte agentul constatator, care ia cunoştinţă, în orice mod, de erori materiale constând în neconcordanţe între informaţiile cuprinse în procesul-verbal de contravenţie înmânat sau comunicat contravenientului şi cele cuprinse în titlul de creanţă electronic emis în baza acestuia, emite titlul de creanţă corectat şi îl transmite Ministerului Finanţelor potrivit art. 7 alin. (1), în vederea aplicării de către acesta a prevederilor art. 7 alin. (2).
    (2) Dispoziţiile alin. (1) sunt aplicabile şi în cazul înscrierii eronate în titlul de creanţă electronic a informaţiilor prevăzute la art. 13 alin. (2) din Lege, altele decât cele preluate din procesul-verbal de contravenţie înmânat sau comunicat contravenientului.

    ART. 10
    (1) Informaţiile privind situaţia procesului-verbal de contravenţie, prevăzută la art. 13 alin. (2) lit. j) din Lege, sunt, după caz, următoarele:
    a) „Comunicat“, atunci când procesul-verbal de contravenţie a fost comunicat/înmânat contravenientului;
    b) „Suspendat“, atunci când împotriva procesului-verbal de contravenţie a fost formulată plângere contravenţională şi, potrivit legii, plângerea suspendă executarea;
    c) „Menţinut în totalitate sau în parte“, atunci când s-a dispus, prin hotărâre judecătorească definitivă, respingerea plângerii contravenţionale sau admiterea în parte a acesteia;
    d) „Anulat“, atunci când s-a dispus, prin hotărâre judecătorească definitivă, anularea procesului-verbal de contravenţie.

    (2) În situaţia actualizării informaţiei privind situaţia procesului-verbal de contravenţie, ca urmare a primirii unei sesizări cu privire la formularea unei plângeri împotriva acestuia ori la soluţionarea plângerii prin hotărâre judecătorească definitivă, organul emitent al titlului de creanţă electronic din care face parte agentul constatator emite titlul de creanţă actualizat şi îl transmite Ministerului Finanţelor potrivit art. 7 alin. (1), în vederea aplicării de către acesta a prevederilor art. 7 alin. (2).
    (3) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. c), titlul de creanţă electronic actualizat cuprinde şi informaţii actualizate privind suma de plată reprezentând cuantumul amenzii, dacă aceasta a fost modificată prin hotărârea judecătorească definitivă.

    ART. 11
    (1) Seria de evidenţă unică a procesului-verbal de contravenţie, prevăzută la art. 12 din Lege, este constituită din douăzeci şi trei de caractere organizate în cinci grupe numerice, după cum urmează:
    a) prima grupă reprezintă codul alocat instituţiei emitente care identifică în mod unic ordonatorul principal de credite de care aparţine organul din care face parte agentul constatator şi este formată din 4 cifre;
    b) a doua grupă, reprezentând anul tipăririi procesului-verbal, este formată din 2 cifre, respectiv ultimele două cifre ale anului calendaristic;
    c) a treia grupă este formată din 7 cifre şi poate fi folosită pentru eventuale codificări considerate necesare. În cazul în care nu sunt folosite se va completa cu 7 cifre de „0“ (zero);
    d) a patra grupă este formată din 8 cifre şi reprezintă numărul de ordine al procesului-verbal de contravenţie;
    e) a cincea grupă este formată din 2 cifre şi reprezintă cifrele de control obţinute conform algoritmului de generare a acestora transmis ordonatorului principal de credite de care aparţine organul din care face parte agentul constatator, de către Ministerul Finanţelor.

    (2) Codul prevăzut la alin. (1) lit. a) se alocă în ordine crescătoare, începând cu numărul „1000“.
    (3) Grupa numerică prevăzută la alin. (1) lit. c) se alocă potrivit codificării stabilite prin act administrativ al ordonatorului principal de credite de care aparţine organul din care face parte agentul constatator.

    ART. 12
    Ministerul Finanţelor, prin intermediul unităţilor Trezoreriei Statului, furnizează OFL/Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti - Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi extrase de cont cuprinzând informaţiile din documentele de plată prin care au fost achitate în contul unic amenzile contravenţionale aplicate.

    ART. 13
    (1) Sumele încasate de la persoanele fizice care au domiciliul în România în contul unic deschis la Ministerul Finanţelor se virează de către Trezoreria Operativă Centrală în termen de maximum două zile lucrătoare de la încasare, pe fiecare unitate/subdiviziune administrativ-teritorială, în funcţie de domiciliul contravenientului, conform datelor din Registrul naţional de evidenţă a persoanelor la care Ministerul Finanţelor are acces la data transferului.
    (2) În termenul prevăzut la alin. (1) se virează de către Trezoreria Operativă Centrală în contul corespunzător de venituri ale bugetului de stat sumele încasate în contul unic deschis la Ministerul Finanţelor de la persoane fizice fără domiciliul în România sau cu domiciliul necunoscut.

    ART. 14
    În urma primirii informaţiilor furnizate de către Ministerul Finanţelor, OFL-urile efectuează următoarele operaţiuni:
    a) înregistrează în evidenţa fiscală titlurile de creanţă electronice;
    b) înregistrează plăţile efectuate de către contribuabili şi procedează la stingerea sumelor datorate în evidenţa fiscală;
    c) identifică titlurile de creanţă electronice pentru care nu se înregistrează plăţi şi în cazul în care acestea au devenit titluri executorii, în condiţiile legii, procedează la urmărire şi executare silită;
    d) identifică eventuale plăţi ale unor contribuabili care şi-au modificat domiciliul într-o altă unitate/subdiviziune administrativ-teritorială, iar distribuirea sumelor reprezentând amenzi contravenţionale s-a realizat în funcţie de domiciliul iniţial, pe baza datelor existente la nivelul Ministerului Finanţelor, unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială la nivelul căreia a fost încasată contravaloarea amenzii contravenţionale efectuând transferul sumei către unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială competentă, în contul de venituri ale bugetului local, în limita obligaţiilor de plată transferate către aceasta;
    e) identifică eventuale plăţi ale unor contribuabili care nu au domiciliul pe raza unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale, altele decât cele prevăzute la lit. d), unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială la nivelul căreia a fost încasată contravaloarea amenzii contravenţionale efectuând transferul sumei în contul unic deschis la Trezoreria Operativă Centrală din cadrul Ministerului Finanţelor în vederea distribuirii acestora.


    ART. 15
    (1) Procesele-verbale de contravenţie întocmite de agenţii constatatori din cadrul organelor emitente ale titlurilor de creanţă electronice trebuie să cuprindă informaţiile obligatorii prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi cele prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. a) - d) din Lege. În procesele-verbale pot fi cuprinse şi elemente care să faciliteze plata amenzii contravenţionale, precum coduri de bare, coduri QR sau altele asemenea.
    (2) Informaţiile prevăzute la art. 11 alin. (1) din Lege pot fi organizate în secţiuni distincte, dacă acest lucru este posibil, şi pot fi evidenţiate vizual în procesul-verbal de contravenţie.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016