Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 28 septembrie 2022  privind certificarea aerodromurilor pe care se desfăşoară activităţi aeronautice militare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 28 septembrie 2022 privind certificarea aerodromurilor pe care se desfăşoară activităţi aeronautice militare

EMITENT: Ministerul Apărării Naţionale
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1016 din 19 octombrie 2022
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. M.163 din 28 septembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1016 din 19 octombrie 2022.
──────────
    ART. 1
    Statul Major al Forţelor Aeriene, în calitatea sa de autoritate aeronautică militară naţională, denumit în continuare AAMN, efectuează activităţi de certificare a aerodromurilor militare, în baza atribuţiilor şi competenţelor care îi revin în conformitate cu prevederile europene, naţionale, precum şi ale prezentelor norme.

    ART. 2
    Un aerodrom este certificat pentru desfăşurarea activităţilor aeronautice militare în baza art. 27 alin. (2) din Legea nr. 21/2020 privind Codul aerian, cu modificările şi completările ulterioare, şi în conformitate cu prevederile prezentelor norme.

    ART. 3
    Administratorul aerodromului sau al instituţiei care are în administrare un aerodrom existent iniţiază procesul de certificare în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme.

    ART. 4
    Administratorul aerodromului sau al instituţiei care are în administrare un aerodrom nou este obligat ca, în termen de 90 de zile de la recepţia la terminarea lucrării, să iniţieze procesul de certificare.

    ART. 5
    Procesul de certificare a aerodromului în vederea eliberării certificatului de aerodrom presupune parcurgerea următoarelor etape:
    a) iniţierea procedurii de certificare;
    b) evaluarea şi verificarea dosarului de certificare şi a procedurilor specifice;
    c) evaluarea aerodromului la faţa locului;
    d) elaborarea şi transmiterea raportului final către administratorul aerodromului evaluat, în urma verificării la faţa locului;
    e) acordarea certificatului de aerodrom;
    f) schimbarea/prelungirea/suspendarea valabilităţii certificatului de aerodrom.


    ART. 6
    Durata procesului de certificare este de maximum 240 de zile, începând cu data depunerii cererii de certificare la sediul AAMN.

    ART. 7
    În vederea îndeplinirii sarcinilor de evaluare la faţa locului şi certificare, şeful AAMN nominalizează o comisie de audit de aerodrom.

    ART. 8
    (1) În comisia de audit de aerodrom sunt nominalizaţi specialişti din cadrul AAMN.
    (2) În cazul în care nu pot fi acoperite toate domeniile de evaluare, din comisia de audit de aerodrom fac parte şi specialişti din cadrul altor structuri, cu avizul comandantului/ şefului structurii unde sunt aceştia încadraţi.

    ART. 9
    La selecţia şi nominalizarea membrilor comisiei de audit de aerodrom, şeful AAMN se asigură că aceştia nu sunt implicaţi în programul zilnic al aerodromului care urmează să fie evaluat şi deţin competenţele necesare/relevante pentru activitatea pe care urmează să o desfăşoare.

    ART. 10
    Comisia de audit de aerodrom este împuternicită să execute următoarele sarcini:
    a) să examineze documentaţia, procedurile operaţionale şi orice documente relevante specifice;
    b) să solicite explicaţii verbale la faţa locului sau demonstraţii;
    c) să efectueze evaluări, investigaţii, verificări, teste, exerciţii şi simulări, precum şi inspecţii ori de câte ori se consideră necesar.


    ART. 11
    (1) În cadrul procesului de audit de aerodrom la faţa locului, cu aprobarea şefului AAMN, pot participa în calitate de observator şi alte persoane, şeful comisiei asigurându-se că acestea nu influenţează şi nu intervin în procesul de verificare.
    (2) Observatorii pot fi persoane din cadrul altor structuri ale sistemului naţional de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională sau din alte instituţii, a căror prezenţă este justificată şi care deţin un document prin care se atestă că au acces la informaţii clasificate conform nivelului minim solicitat.

    ART. 12
    Documentele şi informaţiile furnizate sau obţinute pe timpul evaluării de către comisia de audit de aerodrom sunt confidenţiale. AAMN pune la dispoziţia terţilor, la solicitarea acestora, numai informaţii libere la publicare, cu avizul structurii care a întocmit respectivele documente şi cu respectarea prevederilor Legii nr. 182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 13
    Procedura de certificare este iniţiată prin înregistrarea la AAMN a cererii-tip, prevăzută în anexa nr. 1, şi a dosarului de certificare sau prin completarea online a cereriitip şi transmiterea electronică a documentelor-suport de către administratorul aerodromului sau al instituţiei care are în administrare un aerodrom, denumit în continuare în prezentele norme administrator al aerodromului.

    ART. 14
    Solicitantul cererii de certificare poartă integral responsabilitatea pentru autenticitatea datelor şi a informaţiilor incluse în dosarul de certificare transmis la AAMN.

    ART. 15
    (1) La primirea cererii de certificare, structura de specialitate din AAMN întocmeşte un plan de audit de aerodrom, care constă în analizarea documentelor primite, planificarea activităţilor şi pregătirea documentelor de lucru.
    (2) Structura de specialitate din AAMN verifică corectitudinea completării cererii şi a setului de documente-suport şi examinează preliminar dosarul de evaluare.
    (3) Documentele-suport sunt următoarele: actul de proprietate al terenului, normele de aerodrom/manualul de aerodrom şi declaraţia de conformitate a administratorului aerodromului.

    ART. 16
    În cazul în care la analiza cererii şi a documentelor-suport se constată că acestea sunt incomplete sau inadecvate, structura de specialitate din AAMN notifică în scris solicitantul în maximum 15 zile despre documentele suplimentare sau modificările cerute.

    ART. 17
    Procedura de audit de aerodrom se stabileşte prin reglementare aeronautică militară emisă de către şeful AAMN.

    ART. 18
    Pentru a determina dacă aerodromul întruneşte condiţiile necesare certificării, comisia de audit de aerodrom efectuează activităţi de audit de aerodrom, evaluare, inspecţie şi verificare:
    a) la sediul solicitantului;
    b) în facilităţile proprii sau în cele folosite în comun cu alte părţi;
    c) în sectoarele şi zonele operaţionale;
    d) în sectoarele, pe platformele sau la instalaţiile destinate folosirii sistemelor de armament şi hidrazină;
    e) în alte zone considerate necesar a fi inspectate în vederea stabilirii conformităţii regulamentelor aplicabile pentru certificare.


    ART. 19
    În cadrul verificării la faţa locului, comisia de audit de aerodrom se asigură că sunt îndeplinite următoarele cerinţe:
    a) starea fizică a pistei, a zonei operaţionale şi a zonelor de siguranţă asigură desfăşurarea activităţii în condiţii de deplină siguranţă;
    b) zonele de servituţi aeronautice respectă normele de obstaculare în vigoare;
    c) sistemele de iluminare şi marcajele respectă standardele în vigoare;
    d) sistemul de management al siguranţei respectă normele în vigoare;
    e) este implementat şi menţinut un sistem de management al calităţii;
    f) facilităţile medicale şi mijloacele de salvare şi de stingere a incendiilor respectă standardele minime de siguranţă;
    g) echipamentele şi mijloacele de la sol sunt adecvate operării în siguranţă a aerodromului;
    h) personalul este pregătit corespunzător pentru operarea şi întreţinerea aerodromului;
    i) procedurile operaţionale permit desfăşurarea în siguranţă a activităţilor.


    ART. 20
    (1) În cadrul procesului de audit de aerodrom, pentru aerodromurile nou-înfiinţate, administratorul aerodromului prezintă documente de verificare şi de validare a procedurilor de apropiere, de îndepărtare şi de decolare-aterizare cu aeronave certificate pentru acest scop.
    (2) În situaţia în care administratorul aerodromului nu deţine aceste documente, şeful AAMN dispune, la recomandarea şefului comisiei de audit de aerodrom, executarea de zboruri cu aeronave şi echipaje specifice fiecărui aerodrom şi/sau fiecărei staţii de radionavigaţie în parte, pentru verificarea procedurilor de apropiere, de îndepărtare şi de decolare-aterizare.

    ART. 21
    În scopul stabilirii conformităţii cu cerinţele certificării, administratorii aerodromurilor acordă accesul oricărei persoane din comisia de audit de aerodrom, conform nivelului de acces la informaţii clasificate deţinut, la orice instalaţie, document, procedură sau alt material relevant pentru activitatea supusă certificării, precum şi la efectuarea sau asistarea la orice acţiune, inspecţie, test, evaluare sau exerciţiu pe care comisia de audit de aerodrom îl consideră necesar.

    ART. 22
    Înainte de a acorda un certificat de aerodrom, AAMN se asigură că:
    a) personalul autorizat să desfăşoare activităţi pe aerodrom are competenţa şi experienţa necesare pentru operarea şi întreţinerea corectă şi în siguranţă a aerodromului;
    b) normele de aerodrom/manualul de aerodrom conţin/ conţine toate informaţiile relevante, sunt/este complet(e) şi actualizat(e);
    c) facilităţile şi echipamentele de aerodrom sunt certificate şi verificate, iar serviciile sunt furnizate în conformitate cu prevederile legislaţiei europene şi naţionale din domeniu, ale reglementărilor militare, precum şi cu specificaţiile din normele de aerodrom/manualul de aerodrom;
    d) procedurile de operare ale aerodromului asigură desfăşurarea în condiţii de siguranţă a activităţilor aeronautice militare;
    e) este implementat un sistem de management al siguranţei.


    ART. 23
    După finalizarea evaluării la faţa locului, în termen de 30 de zile, comisia de audit de aerodrom încheie raportul în care se trec concluziile auditului de aerodrom şi recomandările, raport care se înaintează şefului AAMN pentru aprobare.

    ART. 24
    (1) În cazul în care sunt identificate neconformităţi în urma evaluării la faţa locului, acestea sunt comunicate administratorului aerodromului în maximum 15 zile de la întocmirea raportului de audit de aerodrom.
    (2) Administratorul aerodromului este obligat ca, în termen de maximum 15 zile de la primirea concluziilor evaluării de aerodrom cu identificarea neconformităţilor, să transmită la AAMN planul de acţiuni corective şi termenul până la care se finalizează deficienţele.
    (3) La sfârşitul termenului de finalizare a deficienţelor, AAMN efectuează un nou audit de aerodrom pentru verificarea corectării neconformităţilor.

    ART. 25
    (1) Pentru următoarele constatări identificate în procesul de audit de aerodrom se impun măsuri obligatorii şi imediate:
    a) existenţa unor schimbări aduse aerodromului ce necesitau aprobarea prealabilă a AAMN;
    b) calitatea inadecvată a suprafeţelor operaţionale;
    c) obstacole ce constituie pericol pentru desfăşurarea activităţilor aeronautice în zona de siguranţă sau în zona de servituţi;
    d) inexistenţa mijloacelor şi a procedurilor referitoare la măsurile de protecţie împotriva introducerii pe suprafeţele de mişcare ale aerodromului a oricărui obiect sau a resturilor de obiecte care nu ar trebui să fie în acel loc şi care prin existenţa lor pot produce daune aeronavelor sau rănirea persoanelor, punând astfel în pericol siguranţa zborului;
    e) lipsa, degradarea sau neconformitatea marcajelor pe suprafaţa operaţională a aerodromului;
    f) neconformitatea, lipsa sau degradarea sistemului de balizaj;
    g) lipsa sau nefuncţionalitatea echipamentelor de salvare şi stingere a incendiilor;
    h) personal insuficient pentru îndeplinirea cerinţelor de salvare şi stingere a incendiilor;
    i) prezenţa pe suprafaţa de manevră a personalului sau a echipamentelor nemarcate ori semnalizate necorespunzător;
    j) prezenţa vieţii sălbatice în zonele de mişcare şi lipsa acţiunilor corective;
    k) lipsa unui sistem de management al siguranţei aplicabil în conformitate cu cerinţele operaţionale.

    (2) Având un grad ridicat de risc asupra siguranţei aeronautice, acordarea certificatului sau suspendarea activităţilor aeronautice este condiţionată de rezolvarea imediată a neconformităţilor de la alin. (1).
    (3) În cazul în care se identifică neconformităţile de la alin. (1), procesul de audit de aerodrom se suspendă până la rezolvarea neconformităţilor.

    ART. 26
    În baza concluziilor prezentate în raportul de evaluare, şeful AAMN dispune acordarea sau neacordarea certificatului de aerodrom. Acesta este însoţit de o anexă prin care se evidenţiază activităţile aeronautice militare autorizate, precum şi condiţiile sau limitările impuse acestora.

    ART. 27
    Certificatul de aerodrom se eliberează şi este valabil pentru o perioadă de 5 ani.

    ART. 28
    În cazul unei modificări aduse aerodromului se vor emite un nou certificat de aerodrom şi o anexă la certificat, primul certificat de aerodrom pierzându-şi valabilitatea la data emiterii certificatului de aerodrom nou.

    ART. 29
    Modelele certificatului de aerodrom şi anexei la certificat sunt prezentate în anexele nr. 2 şi 3.

    ART. 30
    Certificatul de aerodrom şi anexa la documentul care atestă certificarea se semnează de către şeful AAMN în dublu exemplar, unul transmiţându-se solicitantului, celălalt rămânând la structura de specialitate din AAMN.

    ART. 31
    După primirea certificatului de aerodrom, deţinătorul acestuia poate desfăşura operaţiunile/activităţile aeronautice autorizate, în condiţiile şi cu limitările stabilite prin anexa la certificat.

    ART. 32
    Pe întreaga perioadă de valabilitate a certificatului de aerodrom, administratorul aerodromului trebuie să asigure:
    a) toate condiţiile necesare pentru aterizarea şi decolarea în siguranţă a aeronavelor;
    b) punerea la dispoziţia operatorilor aerieni a infrastructurii de aerodrom pentru decolarea, aterizarea, rularea şi staţionarea aeronavelor compatibile cu caracteristicile fizice ale aerodromului;
    c) starea fizică adecvată a pistei/terenului de zbor, a întregii zone operaţionale şi a zonelor de siguranţă corespunzătoare;
    d) executarea unui program de întreţinere pentru menţinerea infrastructurii într-o stare care să asigure desfăşurarea în siguranţă a activităţilor aeronautice;
    e) inspectarea periodică, repararea sau renovarea facilităţilor sau echipamentelor de aerodrom care sunt critice pentru siguranţa zborului;
    f) implementarea unui sistem de management al siguranţei în conformitate cu cerinţele operaţionale;
    g) actualizarea şi transmiterea în permanenţă a datelor aeronautice în vederea publicării acestora în documentele de informare aeronautică;
    h) informarea în scris a AAMN asupra oricărei situaţii care limitează temporar desfăşurarea activităţilor aeronautice, cum ar fi, dar fără a se limita la acestea, disfuncţionalităţi apărute la staţii de radionavigaţie şi/sau instalaţii de balizaj, degradarea marcajelor, apariţia de obstacole şi/sau lucrări în zona de servituţi aeronautice.


    ART. 33
    AAMN desfăşoară activităţi de supraveghere permanentă a menţinerii condiţiilor de certificare şi poate să restricţioneze desfăşurarea activităţilor aeronautice sau să suspende certificatul de aerodrom în cazul în care constată că nu sunt menţinute condiţiile iniţiale de certificare sau cerinţele specifice impuse.

    ART. 34
    AAMN poate să restricţioneze activitatea aeronautică militară pe un aerodrom pe o perioadă de 6 luni, în cazul în care:
    a) nu mai sunt îndeplinite condiţiile de certificare pentru o parte din activităţile aeronautice desfăşurate;
    b) facilităţile sau echipamentele de aerodrom necesare executării unor activităţi aeronautice sunt indisponibile temporar sau permanent;
    c) există abateri de la cerinţele specifice stabilite sau de la procedurile declarate;
    d) apar alte situaţii în care este afectată siguranţa desfăşurării activităţilor aeronautice militare.


    ART. 35
    (1) Orice modificare care afectează condiţiile de certificare, tipul de operaţiuni autorizate, proprietatea, dreptul de folosinţă al aerodromului, sistemul de management aplicabil aerodromului, apariţia de construcţii sau modificări în zona de servituţi şi zona operaţională necesită informarea AAMN pentru analizarea efectelor asupra condiţiilor de certificare.
    (2) După analiza modificărilor şi efectelor asupra condiţiilor de certificare, AAMN decide dacă este necesar un nou audit de aerodrom pentru modificarea sau păstrarea condiţiilor de certificare.

    ART. 36
    (1) Înainte de orice modificare, operatorul aerodromului adresează AAMN o cerere însoţită de documente pentru justificarea următoarelor modificări:
    a) de natură organizatorică, tehnică şi operaţională, aduse de la ultima evaluare sau inspecţie de supraveghere efectuată de AAMN;
    b) de infrastructură, relevante pentru desfăşurarea activităţilor/operaţiunilor aeronautice curente.

    (2) Cererea, împreună cu documentele justificative, se transmite, însoţită de un studiu referitor la implicaţiile modificărilor propuse, cu evaluarea efectelor asupra siguranţei desfăşurării activităţilor aeronautice şi stabilirea măsurilor necesare pentru menţinerea cel puţin a nivelului iniţial de siguranţă.

    ART. 37
    Cererea se depune înainte ca orice astfel de schimbare să aibă loc, pentru a permite AAMN să determine menţinerea conformităţii cu cerinţele aplicabile şi să modifice, dacă este necesar, certificatul şi/sau anexa ataşată.

    ART. 38
    În timpul schimbărilor, operatorul de aerodrom desfăşoară activităţile aeronautice prevăzute în anexa la certificatul de aerodrom până la primirea noii anexe de la AAMN.

    ART. 39
    Prelungirea valabilităţii certificatului de aerodrom se face la cererea administratorului aerodromului, cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea valabilităţii certificatului, şi are în vedere următoarele:
    a) menţinerea condiţiilor de autorizare din certificatul deţinut;
    b) luarea de măsuri de actualizare a autorizărilor atunci când situaţia o impune.


    ART. 40
    Prelungirea valabilităţii certificatului de aerodrom şi anexei se face la fiecare 5 ani.

    ART. 41
    La primirea cererii de prelungire a valabilităţii, structura de specialitate din AAMN întocmeşte un plan de audit de aerodrom şi verificare la faţa locului în urma căruia se determină acordarea prelungirii valabilităţii certificatului.

    ART. 42
    În cazuri excepţionale, la solicitarea înaintată de administratorul aerodromului, cu avizul structurii de specialitate, şeful AAMN acordă prelungirea valabilităţii certificatului de aerodrom pentru o perioadă de maximum 6 luni până la un nou proces de certificare sau proces de prelungire a valabilităţii.

    ART. 43
    În cazul în care nu se solicită prelungirea valabilităţii certificatului de aerodrom şi acesta expiră prin depăşirea datei de valabilitate, aerodromul în cauză trebuie să fie certificat conform dispoziţiilor art. 5.

    ART. 44
    Suspendarea certificatului de aerodrom sau restricţionarea activităţilor este declanşată în următoarele situaţii:
    a) în urma constatărilor comisiei de audit de aerodrom din cadrul AAMN pe timpul inspecţiilor planificate;
    b) în urma constatărilor comisiei de audit de aerodrom din cadrul AAMN ca urmare a unei sesizări primite de la operatorii aerieni ce utilizează aerodromul în cauză;
    c) în urma constatărilor comisiei de audit de aerodrom din cadrul AAMN ca urmare a unei sesizări primite de la instituţii abilitate ale statului referitoare la siguranţa aeronautică;
    d) este solicitată în scris de către administratorul aerodromului.


    ART. 45
    Certificatul de aerodrom poate fi suspendat pe o perioadă de maximum 6 luni.

    ART. 46
    (1) Dacă până la expirarea perioadei de suspendare a certificatului de aerodrom nu sunt eliminate cauzele ce au dus la suspendare, acesta se anulează.
    (2) După expirarea perioadei de suspendare şi anularea certificatului de aerodrom, administratorul aerodromului nu mai poate desfăşura activităţi aeronautice pe aerodrom.
    (3) Pentru eliberarea unui certificat de aerodrom nou se reia procedura de certificare conform dispoziţiilor art. 5.

    ART. 47
    Pe durata suspendării certificatului de aerodrom, pe aerodromul în cauză nu se vor mai desfăşura activităţi aeronautice militare.

    ART. 48
    AAMN, precum şi toţi cei care deţin sau au în administrare aerodromuri pe care se desfăşoară activităţi aeronautice militare dispun măsuri pentru ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentelor norme.

    ART. 49
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

    la norme
    CERERE
    pentru: CERTIFICARE [ ] PRELUNGIRE [ ] MODIFICARE [ ]

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│A. Administratorul aerodromului (solicitantul) │
│Numele: │
│.................................................................................................................................................... │
│Adresa: │
│.....................................................................................................................................................│
│Nr. tel./fax: ..................... │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│B. Aerodromul │
│1. Identificare/localizare │
│Numele: │
│................................................................................................................................................... │
│Adresa: │
│.................................................................................................................................................... │
│Latitudine: ................................ Longitudine: │
│.............................. │
│Indicativ ICAO: ............................ │
├─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│2. Clasificarea aerodromului │
├──────────────────────────────────────────────────────┬─────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Aerodromul/punte zbor: │De stat: │Codul de referinţă: │
├──────────────────────────────────────────────────────┼─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Zi: │IFR: │Categoria operaţiunii de aviaţie: │
│Noapte: │VFR: │ │
├──────────────────────────────────────────────────────┴─────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│Categoria aerodromului: │
├───────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│C. Numele operatorului: │Adresa: │
├───────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│D. Autentificare │
│Confirm că datele prezentate mai sus sunt corecte. │
│Comandant/Director: .................................. │
│Data: ........................... Semnătura: │
│.......................................... │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘


    ANEXA 2

    la norme
    *) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)

    ANEXA 3

    la norme
    *) Anexa nr. 3 este reprodusă în facsimil.
 (a se vedea imaginea asociată)

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016