Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 27 iunie 2018  privind prevenirea, pregătirea şi răspunsul în caz de situaţii de urgenţă pentru categoria de pregătire pentru urgenţă IV şi categoria de pregătire pentru urgenţă VI    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 27 iunie 2018 privind prevenirea, pregătirea şi răspunsul în caz de situaţii de urgenţă pentru categoria de pregătire pentru urgenţă IV şi categoria de pregătire pentru urgenţă VI

EMITENT: Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 565 bis din 5 iulie 2018

──────────
        Aprobate de Ordinul nr. 147/2018, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 565 din 5 iulie 2018.
──────────

    CAP. I
    Obiective, domeniul de aplicare şi definiţii
    ART. 1
    (1) Prezentele norme stabilesc cerinţele specifice pentru prevenirea, pregătirea şi răspunsul în caz de situaţie de urgenţă radiologică pentru instalaţiile şi activităţile care fac parte din categoria de pregătire pentru urgenţă IV şi categoria de pregătire pentru urgenţă VI.
    (2) Identificarea categoriei de pregătire pentru urgenţă se face conform art. 31 alin. (3) lit. d) şi f) şi alin. (4) din Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologie, aprobat prin Ordinul ministrului afacerilor interne şi al preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 61/113/2018 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 523 bis din 26 iunie 2018.
    (3) Prezentele norme stabilesc cerinţele specifice pentru prevenirea, pregătirea şi răspunsul în cazul situaţiilor de urgenţă radiologică, inclusiv în situaţiile de urgenţă produse ca urmare a deplasării neautorizate a materialelor nucleare, materialelor radioactive şi surselor de radiaţii.

    ART. 2
    (1) Prezentele norme se aplică următoarelor instalaţii sau activităţi din categoria de pregătire pentru urgenţă IV şi categoria de pregătire pentru urgenţă VI:
    a) transportul de materiale nucleare, materiale radioactive şi surse de radiaţii;
    b) activităţi care implică utilizarea surselor radioactive;
    c) practici care implică surse radioactive ori dispozitive generatoare de radiaţii şi sunt sub nivelul de excludere de la procesul de autorizare;
    d) locaţii unde există o probabilitate mare să fie prezente surse periculoase controlate sau necontrolate;
    e) prevenirea şi combaterea deplasării neautorizate de materiale nucleare şi radioactive şi a surselor de radiaţii.

    (2) Prezentele norme se aplică titularilor de autorizaţie şi solicitanţilor de autorizaţie care desfăşoară activităţi din categoria de pregătire pentru urgenţă IV în timpul procesului de control reglementat.
    (3) Prezentele norme se aplică autorităţilor publice care desfăşoară activităţi de prevenire şi combatere a mişcărilor neautorizate de materiale nucleare, materiale radioactive, surse de radiaţii şi deşeuri radioactive.
    (4) Cerinţele privind controlul reglementat pentru persoanele fizice sau juridice înregistrate ca operator de prelucrare a deşeurilor metalice sau nemetalice sunt detaliate în cerinţele specifice emise de către CNCAN.

    ART. 3
        În vederea aplicării prezentelor norme, pe lângă definiţiile din Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologie şi din Normele privind monitorizarea radiologică a materialelor metalice reciclabile pe întregul ciclu de colectare, comercializare şi procesare, aprobate prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor, preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare şi vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 117/89/21707/2010, publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 567 din 11 august 2010, sunt utilizate următoarele definiţii şi abrevieri:
    a) CPU - Categoria de Pregătire pentru Urgenţă;
    b) Destinatar - orice persoană legal constituită care primeşte o expediţie de materiale radioactive;
    c) Expeditor - orice persoană legal constituită care pregăteşte o expediţie de materiale radioactive şi care este denumit "expeditor" în documentele de transport;
    d) Operator - orice persoană autorizată conform legii de către autoritatea competentă, potrivit reglementărilor specifice, care efectuează activităţi cu materiale nucleare, radioactive şi surse de radiaţii;
    e) Procedura de notificare - set de reguli pentru titularul de autorizaţie, persoana juridică înregistrată sau primul respondent pentru a recunoaşte şi notifica urgenţa autorităţilor publice şi responsabilului cu protecţia radiologică;
    f) Persoana juridica înregistrată - persoană juridică supusă înscrierii, înmatriculării sau, după caz, oricărei alte formalităţi de publicitate prevăzută de lege, făcută în scopul dobândirii personalităţii juridice sau al luării în evidenţă a persoanelor juridice legal înfiinţate, după caz;
    g) Personal neesenţial - personalul de pe amplasament care nu are atribuţii în operarea instalaţiei şi activităţi privind răspunsul la situaţiile de urgenţă;
    h) Transportator - orice persoană legal autorizată de către autoritatea competentă din domeniul transportului, conform reglementărilor specifice, care efectuează transportul materialelor radioactive, cu orice mijloc de transport;


    CAP. II
    Cerinţe generale pentru titularul de autorizaţie şi persoana juridică înregistrată
    Articolul 4
    (1) Titularul de autorizaţie sau solicitantul de autorizaţie care desfăşoară activităţi din CPU IV trebuie să elaboreze, să menţină şi să pună în aplicare un plan de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică, proceduri de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică şi instrucţiuni de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică.
    (2) Pentru activităţile care implică surse de radiaţii A/D(1) = ΣA/D(1,i) ≥ 0.1 sau A/D(2) = ΣA/D(2,j) ≥ 0.1, trebuie elaborat, menţinut şi pus în aplicare planul de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică.
    (3) Pentru practicile care implică surse de radiaţii A/D(1) = ΣA/D(1,i) < 0.1 sau A/D(2) = ΣA/D(2,j) < 0.1 trebuie dezvoltate, menţinute şi aplicate proceduri de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică.
    (4) Calculul rapoartelor A/D(1), respectiv A/D(2), se realizează conform anexei nr. 3 la Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă specifice riscului nuclear sau radiologic.

    ART. 5
        Persoana juridică înregistrată, menţionată la art. 2 alin. (2), trebuie să elaboreze, să menţină şi să pună în aplicare proceduri de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică,inclusiv pentru situaţiile de urgenţă produse în urma deplasării neautorizate de materiale nucleare, materiale radioactive şi surse de radiaţii.

    ART. 6
        Titularii de autorizaţie şi persoanele juridice înregistrate trebuie să ia măsurile necesare în vederea armonizării şi coordonării între procedurile şi planurile acestora de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică şi planurile de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică ale autorităţilor publice la toate nivelurile.

    CAP. III
    Capabilitatea de răspuns la situaţiile de urgenţă
    SECŢIUNEA 1
    Cerinţe generale
    ART. 7
    (1) Activităţile conexe deplasării sau constând în deplasarea autorizată de materiale nucleare, materiale radioactive sau surse de radiaţii, care ar putea necesita măsuri de protecţie şi alte acţiuni în vederea atingerii obiectivelor de răspuns în caz de situaţii de urgenţă într-o locaţie neprevăzută, necesită autorizaţie eliberată de CNCAN pentru:
    a) evenimentele postulate de la faţa locului, sau
    b) care asemenea evenimente au avut loc în cadrul unor activităţi similare.

    (2) Titularul de autorizaţie de la alin. (1) trebuie să aibă capabilitate de răspuns în caz de situaţii de urgenţă, corespunzător riscurilor asociate activităţii desfăşurate.

    ART. 8
        Titularul de autorizaţie de la art. 7 alin. (1) trebuie să elaboreze, să întreţină şi să aplice planul titularului de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică, sau proceduri de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică, după caz, respectând prevederile art. 4 din prezentele norme.

    ART. 9
        Planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică al titularului de autorizaţie trebuie să fie un document unic, aprobat de Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare (CNCAN) în cadrul procesului de autorizare.

    ART. 10
    (1) Planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică trebuie să ţină cont de rezultatele evaluării riscurilor de la faţa locului pentru activitatea autorizată.
    (2) În sensul prezentelor norme, trebuie evaluat pericolul pentru următoarele evenimente:
    a) rănirea sau vătămarea operatorului;
    b) supraexpunere posibilă;
    c) surse pierdute sau furate;
    d) sursă blocată, deteriorată sau neecranată;
    c) incendiu;
    f) contaminare suspectă;
    g) contaminare neanticipată.


    ART. 11
        Planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică trebuie să includă, fără a se limita la:
    a) evenimentele postulate evaluarea pericolelor;
    b) identificarea evenimentului pe baza nivelurilor de acţiune la urgenţă (EAL) şi a elementelor observabile;
    c) conceptul de operare pentru evenimentul identificat, în conformitate cu riscurile identificate;
    d) proceduri de lucru şi sau instrucţiuni de lucru.


    ART. 12
    (1) Evaluarea riscurilor trebuie să ia în considerare cel puţin următoarele elemente, după caz:
    a) proprietăţi ale materialelor nucleare sau radioactive sau sursa implicată;
    b) ruta şi condiţiile de mişcare a materialelor nucleare, materialelor radioactive sau a sursei;
    c) scenariul evenimentului;
    d) căile de expunere a lucrătorilor şi a populaţiei;
    e) legăturile posibile cu evenimentele de securitate şi pericolele naturale.

    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să dispună de:
    a) capabilităţi de răspuns la situaţii de urgenţă corespunzător evenimentelor postulate şi riscurilor recunoscute;
    b) aranjamente şi modalităţi de intervenţie împreună cu autorităţile publice.


    ART. 13
    (1) În planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică trebuie stabilite niveluri de acţiune la urgenţă (EAL) pentru identificarea şi clasificarea imediată evenimentului în ceea ce priveşte scenariile pentru situaţiile de urgenţă predefinite menţionate la art. 10 alin. (2).
    (2) Nivelurile de acţiune la urgenţă prevăzute la alin. (1) cuprind. fără a se limita la:
    a) rata debitului de doză ambientală provenită de la sursa ecranată;
    b) rata debitului de doză ambientală provenita de la depunerile pe sol;
    c) nivelul de contaminarea;
    d) elementele observabile legate de condiţiile sursei, cum ar fi integritatea fizică sau incendiu;
    e) elementele observabile legate de condiţiile activităţii, cum ar fi accident rutier.

    (3) Nivelurile de acţiune la urgenţă recomandau sunt prevăzute în anexa nr. 1 la norme.

    ART. 14
        Conceptul de operare identificat k art. 11 lit. c) în cazul situaţiilor de urgenţă include, fără a se limita la:
    a) clasificarea urgenţei;
    b) notificarea organizaţiilor implicate în răspunsul Ia situaţii de urgenţă radiologică pentru activităţile din CPU IV, în zona De activitate a titularului de autorizaţie;
    c) acţiunile de atenuare a efectelor;
    d) acţiuni pentru protecţia lucrătorilor, operatorilor de surse;
    e) acţiuni pentru proteja lucrătorilor în situaţii de urgenţă;
    f) acţiuni pentru punerea sub control a sursei şi/sau a situaţiei de urgenţă.


    ART. 15
    (1) În cazul unei situaţii de urgenţă, titularul de autorizaţie trebuie, fără întârziere, să iniţieze punerea în aplicare a planului de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică.
    (2) După sosirea la faţa locului a personalului de intervenţie al autorităţilor publice, acţiunile de răspuns pentru protecţia populaţiei şi mediului înconjurător sunt gestionate prin Sistemul de răspuns coordonat de Ministerul Afacerilor Interne, prin Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi Inspectoratele pentru Situaţii de Urgenţă.
    (3) După operaţionalizarea Sistemului de răspuns, titularul de autorizaţie acţionează ca parte a acestui sistem.

    ART. 16
        Titularul de autorizaţie trebuie să includă în anexele Planului de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică cel puţin următoarele informaţii:
    a) structura de gestionare a situaţiilor de urgenţă, care descrie nivelurile de autoritate, responsabilităţile, capabilitatea şi resursele, punctele de contact în caz de situaţii de urgenţă, inclusiv numerele de telefon pentru punctul de notificare de urgenţă şi responsabilul cu protecţia radiologică;
    b) lista organizaţiilor cu care titularul de autorizaţie a încheiat protocoale şi acorduri;
    c) lista resurselor materiale necesare pentru a pune în aplicare planul de răspuns în situaţii de urgenţă radiologică.


    ART. 17
    (1) Modelul de plan de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică pentru titularul de autorizaţie este prezentat în anexa nr. 2 la norme.
    (2) Modelul de procedură de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică este prezentat în anexa nr. 3 la norme.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Cerinţe de răspuns pentru titularul de autorizaţie
    ART. 18
        Activităţile privind intervenţia şi evaluările care trebuie descrise în planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică sunt:
    a) identificarea, notificarea şi solicitarea de asistenţă;
    b) dispunerea măsurilor de protecţie şi de atenuare;
    c) protecţia lucrătorilor în situaţii urgenţă;
    d) evaluarea fazei iniţiale;
    e) operaţiunile de reabilitare.


    ART. 19
        În planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică trebuie declarată poziţia responsabilă şi autorizată, disponibilă în orice moment la faţa locului, pentru identificarea şi clasificarea oricărei urgenţe, declararea urgenţei, activarea structurii de urgenţă şi notificarea către autorităţile publice şi către CNCAN.

    ART. 20
    (1) Notificarea participanţilor la răspuns se realizează conform alocării responsabilităţilor.
    (2) Pentru activităţile care implică transportul materialelor radioactive, expeditorul, destinatarul, transportatorul şi orice autoritate publică competentă, implicate pe durata transportului, care pot fi afectate, după caz, trebuie notificate de către:
    a) transportator, dacă situaţia de urgenţă este identificată în timpul transportului;
    b) destinatar, dacă situaţia de urgenţă este identificată la primire;
    c) autoritatea publică, dacă situaţia de urgenţă radiologică este identificată pe durata răspunsului la un accident de transport care iniţial nu este o urgenţă radiologică sau la monitorizarea transportului.

    (3) Pentru activităţile care implică surse de radiaţii mobile, autorităţile publice sunt notificate de către:
    a) titularul de autorizaţie, în cazul în care situaţia de urgenţă este identificată în timpul transportului sau exploatării unei surse mobile;
    b) autorităţile publice, atunci când situaţia de urgenţă este identificată în timpul răspunsului la un accident rutier.


    ART. 21
        În cazul unei situaţii de urgenţă, indiferent de locul producerii acesteia, trebuie stabilite măsuri pentru:
    a) activarea echipei de răspuns la situaţii de urgenţă a titularului" de autorizaţie;
    b) solicitarea de asistenţă din partea autorităţilor naţionale, pompieri, poliţie, serviciile medicale şi alte organizaţii naţionale de sprijinire a intervenţiilor în raza de situaţii de urgenţă.


    ART. 22
        Identificarea şi notificarea situaţiei de urgenţă precum şi activarea echipei de răspuns la situaţia de urgenţă trebuie descrise în procedurile lucru.

    ART. 23
    (1) Acţiunile de protecţie ale titularului de autorizaţie în scopul protejării populaţiei trebuie să aibă la bază prevenirea accesului publicului la locul intervenţiei.
    (2) Raza perimetrului de securitate trebuie stabilită luând în considerare amploarea situaţiei de urgenţă.
    (3) În anexa nr. 1 la norme sunt prezentate recomandări privind dimensiunea perimetrului de securitate prevăzut la alin. (2).

    ART. 24
    (1) Măsurile de protecţie ale titularului de autorizaţie pentru lucrătorii proprii se bazează pe:
    a) evacuarea personalului neesenţial din zona afectată de producerea situaţiei de urgenţă;
    b) utilizarea echipamentului individual de protecţie;
    c) controlul contaminării;
    d) administrarea pastilelor de iodură de potasiu, dacă este cazul;
    e) controlul operaţional al dozelor individuale.

    (2) Au prioritate acţiunile privind salvarea de vieţi şi acordarea primului ajutor.
    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să dispună de resurse şi modalităţi de efectuare a unor acţiuni de limitare şi soluţionare la faţa locului, în scopul atenuării consecinţelor posibile ale situaţiei de urgenţă.

    ART. 25
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să dispună de resursele necesare pentru tranziţia de la o situaţie de operare normală la o situaţie de urgenţă.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să dispună măsuri pentru a asigura că lucrătorii în situaţii de urgenţă sunt, în măsura în care este posibil, desemnaţi în prealabil şi pentru a desfăşura activităţile necesare.
    (3) Poziţiile responsabile pentru protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a lucrătorilor în situaţii de urgenţă trebuie declarate în planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică.

    ART. 26
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că lucrătorii sunt informaţi şi conştienţi de toate pericolele care pot apărea la faţa locului în cazul unei situaţii de urgenţă.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească modalităţile de protecţie pentru lucrătorii în situaţii de urgenţă, ţinând cont de abordarea graduală, pe baza evaluării riscurilor.
    (3) Modalităţile menţionate la alin. (2) includ:
    a) monitorizarea, înregistrarea şi raportarea dozelor de radiaţii primite de lucrătorii în situaţii de urgenţă pe durata răspunsului;
    b) acţiuni pentru auto-protejarea lucrătorilor în situaţii de urgenţă care trebuie luate imediat după recunoaşterea unei situaţii de urgenţă;
    c) pregătirea lucrătorilor pentru executarea de acţiuni în timpul situaţiilor de urgenţă;
    d) furnizarea de echipament de protecţie pentru lucrătorii în situaţii de urgenţă.


    ART. 27
        Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească acorduri/protocoale pentru informarea primilor respondenţi cu privire la riscurile de la faţa locului şi să le furnizeze recomandări în ceea ce priveşte acţiunile de minimizare şi de protecţie.

    ART. 28
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească resursele necesare şi măsurile pentru recâştigarea controlului asupra materialelor nucleare, materialelor radioactive şi surselor de radiaţii şi efectuarea operaţiunilor de recuperare la faţa locului, pentru tranziţia de la situaţia de urgenţă la condiţii normale.
    (2) Titularul de autorizaţie, împreună cu autorităţile publice, trebuie să furnizeze planul pentru operaţiunile de recuperare a zonei afectate de situaţia de urgenţă, ţinând cont de criterii pentru revenirea la condiţii normale.
    (3) Planul pentru operaţiunile de recuperare trebuie să fie aprobat de autoritatea competentă.
    (4) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că, la încheierea situaţiei de urgenţă, lucrătorii care desfăşoară operaţiuni de recuperare, cum ar fi lucrări de reparaţii pentru instalaţii şi clădiri, eliminarea deşeurilor sau decontaminarea zonei şi a împrejurimilor, se supun cerinţelor privind expunerea profesională.

    SECŢIUNEA a 3-a
    Cerinţe privind infrastructura pentru titularul de autorizaţie
    ART. 29
        Titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze, în faza de pregătire prevenire, procedurile de lucru, instrucţiuni de lucru şi instrumentele necesar a fi utilizate în situaţii de urgenţă, pentru răspunsul prompt şi eficace, pentru toate funcţiile specifice şi toate activităţile planificate.

    ART. 30
        Planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică trebuie revizuit la fiecare transfer al sursei de radiaţii dacă intervine orice fel de schimbare în condiţiile iniţiale de elaborare a planului, inclusiv:
    a) transportul de materiale radioactive,
    b) furnizarea de surse radioactive mobile.


    Articolul 31
    (1) Procedurile de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică trebuie revizuite la fiecare 2 ani sau ori de câte ori este necesar.
    (2) Listele de contacte cuprinse în procedurile de lucru sau instrucţiunile de lucru privind notificarea situaţiilor de urgenţă trebuie revizuite o dată la 6 luni sau mai devreme în cazul în care au loc schimbări.

    ART. 32
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să descrie în planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică resursele şi elementele de logistică necesare.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească şi să dezvolte permanent resursele materiale necesare pentru răspunsul în situaţii de urgenţă.

    ART. 33
    (1) Echipamente de comunicaţii, echipamentele de protecţie personale, echipamentele de protecţie respiratorie, pastilele de iodură de potasiu şi dozimetrele personale, după cazul, trebuie să fie operaţionale în orice moment.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să dispună măsurile necesare pentru decontaminarea personalului şi a echipamentelor de intervenţie în caz de situaţii de urgenţă.

    ART. 34
    (1) Lucrătorilor desemnaţi pentru răspunsul la situaţii de urgenţă le sunt atribuite în avans sarcini specifice pentru răspunsul la situaţii de urgenţă.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure pregătirea continuă a persoanelor desemnate ca lucrători în situaţii de urgenţă şi să ofere lucrătorilor respectivi formare şi informaţii în domeniul protecţiei radiologice. Programele de pregătire trebuie corelate cu sarcinile atribuite în răspunsul la situaţii de urgenţă.

    ART. 35
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să testeze periodic capacitatea de intervenţie în situaţii de urgenţă, prin exerciţii şi antrenamente specifice.
    (2) Exerciţiile şi/sau antrenamentele trebuie să fie efectuate cel puţin o dată pe an.
    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să păstreze evidenţa persoanelor care participă la exerciţii.

    ART. 36
    (1) La fiecare 3 ani, titularul de autorizaţie trebuie să participe la un exerciţiu, împreună cu autorităţile locale, judeţene şi naţionale.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să sprijine autorităţile publice în dezvoltarea scenariului şi pregătirea exerciţiului.

    ART. 37
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să implementeze şi să dezvolte un sistem de management al calităţii în conformitate cu normele CNCAN aplicabile, precum şi cu standardele naţionale şi internaţionale.
    (2) Sistemul de management al calităţii trebuie să cuprindă cel puţin:
    a) achiziţionarea de sisteme, echipamente, instrumente, sisteme de comunicaţii;
    b) întreţinerea sistemelor, echipamentelor şi instrumentelor în condiţii de lucru adecvate, testarea şi calibrarea periodică a acestora;
    c) revizuirea periodică a planurilor şi a procedurilor de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică;
    d) experienţa dobândită din exerciţii, antrenamente şi activităţile de răspuns la situaţiile de urgenţă;
    c) lecţii învăţate şi bune practici din practica naţională şi internaţională.


    ART. 38
    (1) Fiecare dintre exerciţiile şi antrenamentele prevăzute la art. 35 şi 36 trebuie să fie finalizat cu elaborarea unui raport de evaluare.
    (2) Raportul trebuie să conţină concluziile însoţite de sugestii şi recomandări pentru îmbunătăţire, bune practici, în ceea ce priveşte capacitatea şi capabilităţile de răspuns în caz de situaţii de urgenţă.

    ART. 39
    (1) După fiecare situaţie de urgenţă declarată, titularul de autorizaţie trebuie să elaboreze un raport de evaluare.
    (2) Raportul trebuie să conţină concluziile însoţite de sugestii şi recomandări pentru îmbunătăţire, bune practici în ceea ce priveşte capacitatea şi capabilităţile de răspuns în caz de situaţii de urgenţă.

    CAP. IV
    Capacitatea şi capabilităţile de răspuns în caz de situaţii de urgenţă pentru persoana juridică înregistrată
    SECŢIUNEA 1
    Cerinţe generale
    ART. 40
        Persoana juridică înregistrată trebuie să dispună de capacitatea şi capacităţile de răspuns în conformitate cu pericolele asociate activităţii desfăşurate.

    ART. 41
    (1) Persoana juridică înregistrată trebuie să dispună măsurile necesare pentru stabilirea sistemelor de monitorizare şi trebuie să aibă proceduri de răspuns la alarmare şi proceduri de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică atunci când sistemul de monitorizare declanşează sau alertează.
    (2) Sistemul de monitorizare trebuie să permită programarea pe două niveluri:
    a) nivel de alarmă, care trebuie definit de către persoana juridică înregistrată şi aprobat de către CNCAN;
    b) nivel de urgenţă, care trebuie definit de către persoana juridică înregistrată şi aprobat de către CNCAN.

    (3) În cazul în care sistemul de monitorizare de mai sus declanşează nivelul de alarmă, persoana juridică înregistrată răspunde în conformitate cu procedura de răspuns la alarme.
    (4) În cazul în care sistemul de monitorizare declanşează nivelul de urgenţă, persoana juridică înregistrată răspunde în conformitate cu procedura de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică.

    ART. 42
    (1) În cazul declanşarea nivelului de alarmă, persoana juridică înregistrată asigură securitatea şi siguranţa materialelor radioactive prin următoarele mijloace:
    a) izolarea şi asigurarea sursa de radiaţii;
    b) accesul controlat la zona securizată;
    c) verificarea alarmei.

    (2) În cazul declanşării nivelului de urgenţă, persoana juridică înregistrată asigură securitatea şi siguranţa materialelor nucleare, materialelor radioactive sau surselor de radiaţii prin următoarele mijloace:
    a) izolarea şi asigurarea sursei;
    b) accesul controlat la zona securizată;
    c) notificarea situaţiei de urgenţă organizaţiilor de răspuns corespunzătoare, responsabilului cu protecţia radiologică, CNCAN şi, după caz, birourile vamale, poliţia, serviciile de informaţii;
    d) iniţierea acţiunilor de protecţie şi de atenuare/minimizare;
    e) protecţia lucrătorilor.

    (3) La sosirea autorităţilor competente la faţa locului, persoana juridică înregistrată acţionează în cadrul Sistemului sistemului de răspuns în conformitate cu planul de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică al autorităţii publice.

    ART. 43
    (1) Persoana juridică înregistrată trebuie să deţină autorizaţie pentru transferul materialelor nucleare, materialelor radioactive sau surselor de radiaţii.
    (2) În cazul în care este recunoscută o deplasare neautorizată de materiale nucleare, materiale radioactive sau surse de radiaţii, persoana juridică înregistrată trebuie să informeze CNCAN cu privire la deplasarea respectivă.
    (3) În cazul în care este recunoscută o deplasare autorizată de materiale nucleare, materiale radioactive sau surse de radiaţii, persoana juridică înregistrată trebuie să verifice conformitatea cu condiţiile din certificatul de încredinţare.
    (4) După caz, în conformitate cu condiţiile din certificatul de încredinţare, persoana juridică înregistrată, permite deplasarea materialelor nucleare, materialelor radioactive sau surselor de radiaţii încredinţate cu respectarea condiţiilor din certificatul de încredinţare.
    (5) După caz, în conformitate cu condiţiile din certificatul de încredinţare, persoana juridică înregistrată poate opri deplasarea şi informează CNCAN.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Cerinţe de răspuns pentru persoana juridică înregistrată
    ART. 44
        În procedurile de răspuns la situaţii de urgenţă trebuie declarată poziţia competentă şi responsabilă, disponibilă în orice moment, la faţa locului, pentru identificarea şi notificarea deplasării neautorizate de materiale nucleare, materiale radioactive sau surse de radiaţii, ori pentru identificarea şi notificarea situaţiei de urgenţă, către CNCAN şi autorităţile publice,după caz.

    ART. 45
        Notificarea prevăzută la art. 44, precum şi solicitarea de asistenţă trebuie realizate în conformitate cu atribuţiile, responsabilităţile şi competenţele precizate în legislaţia naţională către forţele de poliţie, pompieri, servicii medicale sau alte organizaţii suport.

    ART. 46
        Măsurile de protecţie şi alte acţiuni de răspuns includ:
    a) izolarea sursei;
    b) evacuarea personalului neesenţial de la locul evenimentului;
    c) utilizarea echipamentului individual de protecţie;
    d) controlul contaminării;
    e) prevenirea accesului publicului la sursa izolată prin stabilirea perimetrului de securitate.


    ART. 47
    (1) Persoana juridică înregistrată trebuie să se asigure că lucrătorii sunt informaţi şi conştienţi de toate pericolele de la faţa locului în cazul unei situaţii de urgenţă.
    (2) Persoana juridică înregistrată trebuie să instituie măsuri de protecţie a lucrătorilor, inclusiv:
    a) monitorizarea, înregistrarea şi raportarea dozelor de radiaţii primite de lucrătorii în situaţii de urgenţă pe durata răspunsului la situaţii de urgenţă;
    b) acţiuni de auto-protejare a lucrătorilor în situaţii de urgenţă care trebuie luate imediat după recunoaşterea unei situaţii de urgenţă;
    c) pregătirea lucrătorilor în situaţii de urgenţă.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Cerinţe privind infrastructura pentru persoana juridică înregistrată
    ART. 48
        Persoana juridică înregistrată trebuie să elaboreze, în faza de pregătire şi de prevenire, procedurile de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică şi instrumentele utilizate în cazul unui eveniment sau într-o situaţie de urgenţă, necesare pentru răspunsul prompt şi eficace pentru funcţii specifice şi pentru toate activităţile planificate.

    ART. 49
    (1) Procedurile de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică trebuie revizuite la fiecare 2 ani sau ori de câte ori este necesar.
    (2) Listele de contacte cuprinse în procedurile de notificare trebuie revizuite o dată la 6 luni sau mai devreme în cazul în care au loc schimbări

    ART. 50
        Persoana juridică înregistrata trebuie să stabilească şi să dezvolte permanent necesarul de resurse pentru răspunsul în cazul unui eveniment sau situaţie de urgenţă.

    Articolul 51
    (1) Echipamentele de monitorizare, de comunicaţii, echipamentul personal de protecţie, echipamentul de protecţie respiratorie, dozimetrele personale, trebuie să fie operaţionale în orice moment.
    (2) Persoana juridică înregistrată trebuie să facă aranjamentele necesare pentru decontaminarea personalului şi a echipamentelor de intervenţie în caz de situaţii de urgenţă.

    ART. 52
    (1) Persoana juridică înregistrată trebuie să testeze periodic capacităţile de răspuns în caz de situaţii de urgenţă prin exerciţii şi antrenamente.
    (2) Persoana juridică înregistrată trebuie să păstreze evidenţa persoanelor care participă la exerciţii.

    ART. 53
    (1) Persoana juridică înregistrată trebuie să implementeze şi să dezvolte un sistem de management al calităţii în conformitate cu standardele naţionale şi internaţionale.
    (2) Sistemul de management al calităţii trebuie să includă următoarele:
    a) achiziţionarea de sisteme, echipamente, instrumente, sisteme de comunicaţii;
    b) întreţinerea sistemelor, echipamentului şi instrumentelor în condiţii de lucru adecvate, testarea şi calibrarea periodică a acestora;
    c) revizuirea periodică a procedurilor de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică.


    CAP. V
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 54
    (1) Planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică şi procedura de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică fac parte din documentaţia necesară solicitării unei autorizaţii sau unui certificat de înregistrare.
    (2) Prin documentaţia prevăzută la alin. (1), solicitantul de autorizare sau certificat de înregistrare trebuie să demonstreze faptul că cerinţele prezentelor norme au fost implementate.

    ART. 55
    (1) Planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică şi procedura de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică elaborate de către solicitant trebuie transmise către CNCAN, spre aprobare, înainte de emiterea autorizaţiei sau certificatului de înregistrare.
    (2) Procedura de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică elaborată de către solicitant trebuie transmisă către CNCAN, spre aprobare, înainte de emiterea autorizaţiei sau certificatului de înregistrare.

    ART. 56
        În termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizaţii şi certificate de înregistrare care desfăşoară activităţi din CPU IV şi CPU VI trebuie să demonstreze implementarea dispoziţiilor prezentelor norme.

    ART. 57
    (1) Demonstrarea cerută la art. 56 se face fie prin revizia Planului de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică al titularului de autorizaţie, fie prin transmiterea la CNCAN a unui raport de conformitate prin care de dovedeşte implementarea dispoziţiilor.
    (2) Pentru toate solicitările de autorizaţii sau înregistrări, inclusiv solicitările în curs de la data intrării în vigoare ale prezentelor norme, solicitanţii de autorizaţii care desfăşoară activităţi din CPU IV şi CPU IV trebuie să demonstreze îndeplinirea cerinţelor din prezentele norme prin documentaţia suport în timpul procesului de autorizare.

    ART. 58
    (1) Orice revizie a planului de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică trebuie transmisă către CNCAN pentru aprobare.
    (2) Orice revizie a procedurilor de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică trebuie transmisă către CNCAN pentru aprobare.

    ART. 59
        Anexele nr. 1 - 3 la norme fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

        la norme
    Nivelurile de acţiune la urgenţă şi valorile recomandate pentru raza perimetrului de securitate

┌─────────────────┬────────────────────┐
│ │Raza perimetrului de│
│Situaţie │securitate în jurul │
│ │zonei │
│ │contaminate*1,2) │
├─────────────────┼────────────────────┤
│Pachet intact, │Zona imediată din │
│având etichetele:│jurul pachetului │
│I-ALB, II-GALBEN │ │
│sau III- GALBEN │ │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │Raza de 30 m sau la:│
│Pachete │- Debitul dozei │
│deteriorate,având│ambientale: 100 μSv/│
│etichetele │h, │
│I-ALB, II-GALBEN │- 1000 Bq/cmp pentru│
│sau III-GALBEN │contaminarea gamma/ │
│ │beta, │
│ │- 100 Bq/cmp pentru │
│ │contaminarea alfa. │
├─────────────────┼────────────────────┤
│Sursă │ │
│radioactivă, │Niciunul │
│nedeteriorată, │ │
│precum detectoare│ │
│de fum │ │
├─────────────────┼────────────────────┤
│Alte surse │Raza de 30 m sau la:│
│radioactive │- Debitul dozei │
│neecranate sau │ambientale: 100 μSv/│
│necunoscute │h, │
│(deteriorată sau │- 1000 Bq/cmp pentru│
│nu) │contaminarea gamma/ │
│ │beta, │
│ │- 100 Bq/cmp pentru │
│ │contaminarea alfa. │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │Zona în care │
│ │materialul s-a scurs│
│Scurgeri │din cauza unei │
│ │răsturnări la │
│ │care se adaugă o │
│ │zonă de 30 m de jur │
│ │împrejur. │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │Zona în care │
│ │materialul s-a scurs│
│Deversare, │din cauza unei │
│scurgere majoră │răsturnări la │
│ │care se adaugă o │
│ │zonă de 300 m de jur│
│ │împrejur. │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │Raza de 300 m (sau │
│ │mai mult în scopul │
│Incendiu, │asigurării │
│suspectare de │protecţiei la │
│bombe murdare, │efectele unei │
│explozii sau fum │explozii) sau la: │
│combustibilul │- Debitul dozei │
│nuclear uzat, │ambientale: 100 μSv/│
│scurgeri de │h, │
│plutoniu │- 1000 Bq/cmp pentru│
│ │contaminarea gamma/ │
│ │beta, │
│ │- 100 Bq/cmp pentru │
│ │contaminarea alfa. │
├─────────────────┼────────────────────┤
│ │Raza de 1000 m sau │
│ │la: │
│ │- Debitul dozei │
│Explozie │ambientale: 100 μSv/│
│ │li, │
│ │- 1000 Bq/cmp pentru│
│ │contaminarea gamma/ │
│ │beta, │
│ │- 100 Bq/cmp pentru │
│ │contaminarea alfa. │
└─────────────────┴────────────────────┘

    *1 - distanţe de securitate în jurul zonei contaminate radioactiv, în caz de situaţii de urgenţă radiologică care au loc în zonele deschise; în cazul în care situaţia de urgenţă se declanşează în interiorul unei clădiri, distanţele trebuie să fie mai mici pentru a putea controla accesul în zonă iar pe de altă parte, clădirile pot acţiona ca un filtru sau o barieră de protecţie pentru materialul eliberat;
    *2 - nivelurile operaţionale de intervenţie (debitele dozei gamma ambientale şi concentraţiile radioactive în depuneri) sunt calculate pentru nivelurile generice de intervenţie corespunzătoare pentru evacuare (50 mSv/săptămână). La calcularea depunerilor, fenomenul resuspensiei şi ingerarea accidentală de materiale radioactive sunt luate în considerare Nivelurile operaţionale de intervenţie pentru contaminarea beta sunt calculate pentru radionuclizii având activitate ridicată sau necunoscută; pentru radionuclizi emiţători beta de activitate foarte scăzută (H-3, C-14, S-35, Cr-51, Fc-55, Ni-63, Tc-99m sau 1-125), nivelurile operaţionale de intervenţie pentru contaminarea beta pot fi de 10-100 de ori mai mari; debitul dozei gamma ambientale se măsoară la 1 m distanţă faţă de sol.

    ANEXA 2

    la norme
              Model de plan de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică
        PRIMA PAGINĂ
        Prima pagină (coperta) trebuie să conţină titlul planului, numărul reviziei/ediţiei şi data intrării în vigoare. De asemenea, trebuie să conţină caseta destinată aprobării CNCAN.
        Alte informaţii, cum ar fi: autor(i) şi data elaborării, verificatori, evidenţa reviziilor şi a modificărilor, data aprobării şi lista de semnături pot fi inserate pe pagina a doua.
        Trebuie asigurat controlul elaborării şi utilizării planului de răspuns la situaţia de urgenţă radiologică în conformitate cu prevederile aplicabile sistemului de management implementat, cerinţele referitoare la controlul documentelor. Acestea includ cel puţin: elaborarea, verificarea, aprobarea, emiterea şi actualizarea planului de răspuns la situaţia de urgenţă.
    1. INFORMAŢII GENERALE
        Descrierea instalaţiei, descrierea sursei şi stabilirea Categoriei de Pregătire pentru Urgenţă (CPU).

    2. SCOP, OBIECTIVE ŞI DOMENIUL DE APLICARE
        Descrierea scopului planului, descrierea obiectivelor generale şi specifice, şi descrierea domeniului de aplicare.

    3. BAZA LEGALĂ, DOCUMENTE DE REFERINŢĂ
    4. DEFINIŢII/ACRONIME
    5. CONDIŢII/DATE DE INTRARE
        ● Se afişează în mod vizibil situaţiile de urgenţă acoperite de plan, urgenţele care pot rezulta în expuneri sau eliberări de materiale radioactive, ce justifică acţiuni de protecţie, de ex.:
    i. rănire a operatorului,
    ii. supraexpunere suspectată,
    iii. surse pierdute sau furate,
    iv. sursă deteriorată, blocată sau neecranată,
    v. incendii,
    vi. contaminare suspectată,
    vii. contaminare neprevăzută.

        ● Suportul medical disponibil şi necesar;
        ● Canalele de comunicaţii pentru factorii de decizie;
        ● Condiţii meteorologice extreme care ar putea conduce la o situaţie de urgenţă.

    6. RESPONSABILITĂŢI
        Planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică trebuie să identifice clar responsabilitatea pentru punerea în aplicare şi menţinerea acestuia. Responsabilităţile operatorului trebuie incluse în planul de răspuns la situaţii de urgenţă radiologică.

    7. PRECAUŢII/LIMITĂRI
        Să afişeze în mod vizibil măsurile de siguranţă efectuate înainte de utilizarea planului, riscurile potenţiale şi echipamentele de protecţie şi măsurile care urmează fi utilizate.

    8. MĂSURI ŞI ACŢIUNI IMEDIATE
        Ar trebui să existe proceduri separate pentru fiecare situaţie de urgenţă care enumeră măsuri imediate (acţiuni) ce ar trebuie luate de operator. Trebuie indicat - anexele ce conţin liste de numere de telefon şi alte informaţii suport. Măsurile ar trebui să se refere la informaţii dintr-o anexă ce urmează a fi folosită de către responsabilul cu radioprotecţia sau alţi reprezentanţi ai administraţiei publice. Principalele subiecte ce trebuie descrise la acest capitol sunt:
        ● Identificarea, notificarea şi declararea urgenţei;
        ● Masuri de protecţie şi acţiuni de atenuare;
        ● Furnizarea de instrucţiuni şi avertismente autorităţilor publice şi locale;
        ● Protecţia la radiaţii a lucrătorilor în situaţii de urgenţă;
        ● Furnizarea de asistenţă medicală şi reducerea efectelor situaţiei de urgenţă, altele decât cele radiologice;
        ● Măsurători de radioactivitate pe amplasament şi în afara acestuia, în timpul şi după terminarea situaţiei de urgenţă;
        ● Măsuri privind terminarea urgenţei şi acţiuni luate după terminarea urgenţei;
        ● Acţiunile titularului de autorizaţie în operaţiunile de căutare şi salvare, după caz.
        ● Înregistrări.


    9. ARANJAMENTE PRIVIND PREGĂTIREA PENTRU RĂSPUNSUL LA URGENŢĂ
        ● Plan şi proceduri
        ● Resurse materiale şi suport logistic
        Trebuie descrise toate resursele materiale şi spaţiile destinate răspunsului la urgenţă, echipamente de protecţie, echipamente de monitorizare radiologică, echipamente de dozimetrie. Trebuie enumerate procedurile/rutinele/verificările pe care operatorul trebuie să le efectueze înainte de utilizarea resurselor materiale şi după terminarea activităţilor de răspuns. Acestea trebuie să enumere echipamentele, procedurile, etc. şi să completeze consumabilele.
        ● Pregătire şi exerciţii
        Descrie cerinţele privind pregătirea pentru angajaţi, programul de pregătire şi exerciţii.

        ● Planificarea şi întreţinerea echipamentelor
        Această secţiune descrie mecanismele pentru a menţine planul de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică şi echipamentele, inclusiv persoanele ce au atribuţii în aplicarea planului. Sunt descrise modurile privind implementarea cerinţelor privind întreţinerea, utilizarea şi calibrarea/verificarea echipamentelor.


    10. ANEXE
        ● Lista de difuzare. Această secţiune trebuie să include o listă a tuturor persoanelor şi organizaţiilor care au atribuţii în aplicarea planului de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică. Aceasta trebuie să includă operatorii, supraveghetorii acestora precum şi responsabilii cu radioprotecţia.
        ● Structura de răspuns la urgenţă: descrierea structurii de urgenţă, autoritate, capabilităţi şi resurse pentru situaţiile de urgenţă;
        ● Protocoale: lista organizaţiilor cu care titularul de autorizaţie a încheiat protocoale şi înţelegeri privind răspunsul la urgenţă;


    ANEXA 3

    la norme
           Model de procedură de răspuns la situaţiile de urgenţă radiologică
        PRIMA PAGINĂ
        Pe prima pagină (coperta), completaţi titlul procedurii, codul (dacă există), tipul de confidenţialitate (dacă există), revizia/ediţia, data validării/intrării în vigoare. Alte informaţii, cum ar fi autorul (autorii) şi data elaborării, verificatorii şi data revizuirii, şi data aprobării, semnături, este recomandat să fie trecute pe pagina următoare. De asemenea, trebuie să conţină caseta destinată aprobării CNCAN. Pe toate paginile următoare, în antetul paginii, trebuie să fie identificat: titlul procedurii, persoana care a elaborat, numărul paginii, numărul total de pagini, codul documentului, numărul reviziei/ediţiei şi data intrării în vigoare. Opţional: Tip de confidenţialitate.
    1. INFORMAŢII GENERALE
        Descrierea instalaţiei, descrierea sursei şi stabilirea categoriei de pregătire pentru urgenţă CPU.

    2. SCOP, OBIECTIVE ŞI DOMENIUL DE APLICARE
        Descrierea scopului procedurii, descrierea obiectivelor generale şi specifice, şi descrierea domeniului de aplicare.

    3. BAZA LEGALĂ, DOCUMENTE DE REFERINŢĂ
    4. DEFINIŢII/ACRONIME
    5. CONDIŢII/DATE DE INTRARE
        Trebuie afişat în mod vizibil condiţiile/datele de intrare pentru utilizarea procedurii, şi anume situaţia în care procedura urmează să fie utilizată. Trebuie indicată când se aplică şi unde se aplică procedura (identificarea situaţiilor anormale).

    6. RESPONSABILITĂŢI
        Trebuie afişat în mod vizibil poziţia din organigramă sau echipa responsabilă cu aplicarea procedurii.

    7. PAŞII PROCEDURII (ACŢIUNI)
        Lista de măsuri şi sarcini ce urmează a fi îndeplinite pentru a atinge scopul procedurii, în ordinea în care acestea trebuie efectuate dar fără a se limita la:
    a) Identificarea evenimentului;
    b) Notificarea situaţiei de urgenţă, dacă evenimentul este o urgenţă;
    c) Acţiuni de limitare a consecinţelor;
    d) înregistrarea acţiunilor.


    8. RAPORTAREA
        Descrie un mecanism pentru raportarea evenimentelor. Acesta secţiune trebuie să indice linii/canale clare de comunicare internă şi externă.

    9. LISTA DE DIFUZARE
        Acesta secţiune furnizează o listă a tuturor persoanelor sau organizaţiilor care primesc procedura.

    10. CONTROLUL PROCEDURII
        În această secţiune pot fi definite responsabilităţile privind revizuirea, actualizarea şi analiza procedurii.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016