Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 25 septembrie 2025  privind accesul la propriul dosar de paşapoarte    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 25 septembrie 2025 privind accesul la propriul dosar de paşapoarte

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 886 din 29 septembrie 2025
──────────
    Aprobate prin HOTĂRÂREA nr. 780 din 25 septembrie 2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 29 septembrie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Prezentele norme stabilesc condiţiile şi procedura de exercitare a dreptului de acces al persoanelor îndreptăţite la propriul dosar de paşapoarte.

    ART. 2
    (1) Regimul juridic al dosarelor de paşapoarte este guvernat de dispoziţiile Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Limitele accesului la propriul dosar de paşapoarte al persoanelor îndreptăţite se stabilesc cu respectarea prevederilor legale privind protecţia datelor cu caracter personal.

    ART. 3
    (1) Dosarele de paşapoarte sunt constituite şi gestionate la nivelul Direcţiei generale de paşapoarte din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare DGP.
    (2) Dosarele de paşapoarte sunt constituite pe principiul familiei, începând cu anul 1949, şi cuprind acte oficiale sau particulare, cereri, memorii, petiţii, dovezi, declaraţii, adeverinţe şi alte documente realizate în decursul timpului, în legătură cu regimul paşapoartelor, al călătoriilor în străinătate efectuate de cetăţenii români, regimul străinilor în România şi probleme de cetăţenie.
    (3) Dosarele de paşapoarte conţin date cu caracter personal, astfel cum sunt acestea reglementate de art. 4^3 alin. (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 83/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Direcţiei generale de paşapoarte, serviciilor publice comunitare de paşapoarte, Direcţiei generale permise de conducere şi înmatriculări şi serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 362/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi date referitoare la studii, ocupaţie, situaţie militară, materială, socială.
    (4) Dosarele de paşapoarte vizează, în special, persoane care au solicitat/pentru care s-a solicitat eliberarea documentelor de călătorie româneşti sau faţă de care s-au dispus măsuri de limitare a exercitării dreptului la libera circulaţie în străinătate ori care s-au aflat în situaţii de dificultate în străinătate, precum şi persoane care au solicitat acordarea vizelor de ieşire din ţară/acordarea dreptului de şedere pe teritoriul României.

    ART. 4
    (1) Accesul persoanelor îndreptăţite la propriul dosar de paşapoarte constă în studierea nemijlocită a dosarului de paşapoarte şi eliberarea de copii de pe actele dosarului care fac obiectul dreptului de acces.
    (2) În cazul în care în dosarul de paşapoarte sunt identificate înscrisuri care conţin, în integralitate, date ale unei/unor terţe persoane, care nu fac obiectul dreptului de acces al persoanei îndreptăţite, acestea nu se dau spre studiu.
    (3) Înscrisurile care conţin atât date cu caracter personal la care persoana îndreptăţită are acces, cât şi date cu caracter
    personal care nu fac obiectul dreptului de acces se dau spre studiu în copie, numai după anonimizarea acestor din urmă date.

    (4) În cazul în care în dosarul de paşapoarte sunt identificate documente clasificate, acestea vor putea fi consultate numai după declasificare, în condiţiile legii, respectiv după suprimarea marcajelor de clasificare şi scoaterea informaţiilor de sub incidenţa reglementărilor protective prevăzute de lege.

    CAP. II
    Condiţiile dreptului de acces la propriul dosar de paşapoarte
    ART. 5
    (1) Persoana fizică are acces, direct sau prin reprezentant, la propriul dosar de paşapoarte, dacă îndeplineşte următoarele condiţii:
    a) are calitatea de persoană îndreptăţită;
    b) formulează o cerere către DGP, personal sau prin reprezentant.

    (2) Prin persoană îndreptăţită se înţelege persoana fizică vizată de dosarul de paşapoarte, precum şi soţul supravieţuitor şi rudele până la gradul al patrulea inclusiv ale persoanei decedate vizate de dosarul de paşapoarte ori moştenitorii testamentari ai acesteia.
    (3) Exercitarea dreptului de acces la dosarul de paşapoarte se face strict în ordinea prevăzută la alin. (2), rudele beneficiind de acest drept în ordinea gradelor de rudenie. Rudele de acelaşi grad ale persoanei decedate vizate de dosarul de paşapoarte au acces la dosar în mod egal.

    ART. 6
    (1) Persoana fizică vizată de dosarul de paşapoarte face dovada calităţii de persoană îndreptăţită prin actul de identitate sau paşaportul valabil.
    (2) Soţul supravieţuitor şi rudele până la gradul al patrulea inclusiv ale persoanei fizice decedate vizate de dosarul de paşapoarte ori moştenitorii testamentari ai acesteia fac dovada calităţii de persoană îndreptăţită prin actul de identitate sau paşaportul valabil şi actele/certificatele/documentele de stare civilă/hotărârile judecătoreşti, inclusiv cele care au drept obiect schimbări de nume, respectiv certificate de moştenitor.
    (3) În cazul în care dreptul de acces este exercitat prin reprezentantul convenţional, acesta face dovada calităţii de reprezentant al persoanei îndreptăţite prin actul de identitate sau paşaportul valabil şi înscrisul doveditor al calităţii de reprezentant convenţional, respectiv o procură specială sau împuternicire avocaţială. Procura specială trebuie să fie autentificată, în ţară, de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României; procurile speciale încheiate la autorităţile străine competente trebuie să îndeplinească, în mod corespunzător, condiţiile prevăzute la art. 7 şi sunt însoţite de traducere legalizată.
    (4) În cazul în care dreptul de acces este exercitat prin reprezentantul legal, acesta face dovada calităţii de reprezentant al persoanei îndreptăţite prin actul de identitate sau paşaportul valabil şi înscrisul doveditor al calităţii de reprezentant legal, în condiţiile legii.

    ART. 7
    Actele/Certificatele de stare civilă ale străinilor şi ale cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Confederaţiei Elveţiene şi Spaţiului Economic European emise de autorităţile străine, însoţite, după caz, de traducere legalizată, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) documentele eliberate de autorităţile statelor semnatare ale Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările ulterioare, se apostilează;
    b) documentele eliberate de autorităţile statelor cu care România a încheiat tratate de asistenţă judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate, potrivit prevederilor cuprinse în tratatele respective;
    c) extrasele eliberate de autorităţile străine potrivit Convenţiei nr. 16 a Comisiei Internaţionale de Stare Civilă referitoare la eliberarea extraselor multilingve ale actelor de stare civilă, semnată la Viena la 8 septembrie 1976, la care România a aderat prin Legea nr. 65/2012, sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate;
    d) documentele eliberate în statele membre ale Uniunii Europene, care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2016/1.191 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 iulie 2016 privind promovarea liberei circulaţii a cetăţenilor prin simplificarea cerinţelor de prezentare a anumitor documente oficiale în Uniunea Europeană şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012, sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate;
    e) documentele care nu se încadrează în categoriile prevăzute la lit. a)-d) se supralegalizează în condiţiile prevăzute la art. 1.093 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.


    CAP. III
    Procedura de exercitare a dreptului de acces la propriul dosar de paşapoarte
    ART. 8
    (1) Cererea de acces la propriul dosar de paşapoarte se depune de către persoana îndreptăţită, personal sau prin reprezentant, la ghişeul de relaţii cu publicul al DGP sau se transmite prin serviciul poştal ori prin poştă electronică la adresele oficiale de contact ale instituţiei.
    (2) Modelul cererii prevăzute la alin. (1) se stabileşte prin dispoziţie a directorului general al DGP, care se publică pe pagina de internet a instituţiei.

    ART. 9
    (1) DGP evaluează cererea prevăzută la art. 8 alin. (1) şi comunică un răspuns solicitantului, în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii.
    (2) În situaţia în care, pe baza informaţiilor rezultate din cuprinsul cererii, se constată calitatea de persoană îndreptăţită şi, atunci când este cazul, de reprezentant al persoanei îndreptăţite, solicitantului i se comunică informaţiile privind programarea pentru studierea dosarului de paşapoarte, precum şi aspectele prevăzute la art. 4 alin. (4), dacă este cazul.
    (3) În situaţia în care, pe baza informaţiilor rezultate din cuprinsul cererii, nu se constată calitatea de persoană îndreptăţită, inclusiv atunci când persoana în cauză nu este vizată de un dosar de paşapoarte, solicitantului i se comunică acest lucru.

    ART. 10
    (1) Persoana îndreptăţită/Reprezentantul persoanei îndreptăţite care se prezintă, conform programării, pentru a studia dosarul de paşapoarte are obligaţia de a prezenta, în original, următoarele:
    a) actul de identitate sau paşaportul valabil, pentru a-i putea fi stabilită identitatea de către funcţionarul din cadrul DGP;
    b) documentele prin care soţul supravieţuitor şi rudele până la gradul al patrulea inclusiv ale persoanei decedate vizate de dosarul de paşapoarte ori moştenitorii testamentari ai acesteia fac dovada calităţii de persoană îndreptăţită;
    c) atunci când este cazul, documentele prin care face dovada de reprezentant al persoanei îndreptăţite.

    (2) În situaţia în care nu se poate stabili cu certitudine calitatea de persoană îndreptăţită sau de reprezentant al persoanei îndreptăţite pe baza documentelor prezentate, DGP poate solicita prezentarea unor documente suplimentare care pot servi la stabilirea respectivei calităţi.
    (3) Documentele originale prezentate potrivit alin. (1) şi (2) se fotocopiază şi se restituie persoanei prevăzute la alin. (1). Copiile rezultate se certifică pentru conformitate de către funcţionarul DGP.

    ART. 11
    (1) Persoanele îndreptăţite/Reprezentanţii persoanelor îndreptăţite sunt asistate/asistaţi, pe toată durata studiului, de un funcţionar din cadrul DGP şi au obligaţia de a nu aduce niciun fel de atingere integrităţii/conţinutului documentelor studiate.
    (2) Persoanele prevăzute la alin. (1) au dreptul să solicite copii ale actelor dosarului, cu indicarea expresă a acestora.
    (3) Solicitarea se formulează, în scris, în timpul dedicat studiului dosarului sau se depune/se transmite ulterior, prin una dintre modalităţile prevăzute la art. 8 alin. (1).

    ART. 12
    (1) Copiile solicitate se transmit, cu adresă scrisă, prin serviciul poştal ori prin poştă electronică, la adresa indicată de către persoana îndreptăţită sau pot fi înmânate direct, sub semnătură de primire, la ghişeul de relaţii cu publicul, în termen de 30 de zile de la data înregistrării cererii.
    (2) Copiile se certifică pentru conformitate şi poartă data multiplicării şi semnătura funcţionarului DGP care a efectuat multiplicarea.
    (3) Copiile înscrisurilor prevăzute la art. 4 alin. (3) se transmit/se înmânează cu anonimizarea datelor cu caracter personal care nu fac obiectul dreptului de acces.
    (4) Transmiterea prin poştă electronică a copiilor prevăzute la alin. (1)-(3) se realizează în condiţiile implementării măsurilor adecvate de securitate, corespunzătoare riscului prelucrării, incluzând capacitatea de a asigura confidenţialitatea.

    CAP. IV
    Dispoziţii finale
    ART. 13
    Prelucrările de date cu caracter personal efectuate de DGP în aplicarea prevederilor prezentelor norme se realizează cu respectarea dispoziţiilor normative naţionale şi europene incidente domeniului protecţiei persoanelor fizice cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date.

    ART. 14
    (1) În situaţia în care în dosarele de paşapoarte sunt identificate şi unele documente al căror regim juridic se circumscrie prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 293/2008, cu modificările şi completările ulterioare, gestionarea acestora se face în conformitate cu aceste prevederi.
    (2) Modul de cooperare dintre DGP şi Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii se stabileşte prin acord de cooperare încheiat între aceste instituţii, care va cuprinde inclusiv scopul şi natura prelucrării, limitele legate de scop, tipul de date cu caracter personal prelucrate şi categoriile de persoane vizate, măsurile pentru garantarea prelucrării legale şi echitabile, precum şi modalităţile de asigurare a securităţii datelor şi drepturilor persoanelor vizate.

    ART. 15
    Prevederile prezentelor norme se completează cu dispoziţiile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale altor acte normative care cuprind reglementări conexe.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016