Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 25 octombrie 2022  privind politica de securitate nucleară şi evaluarea independentă a securităţii nucleare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 25 octombrie 2022 privind politica de securitate nucleară şi evaluarea independentă a securităţii nucleare

EMITENT: Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1097 din 15 noiembrie 2022
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 212 din 25 octombrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1097 din 15 noiembrie 2022.
──────────
    CAP. I
    Domeniu, scop şi definiţii
    SECŢIUNEA 1
    Domeniu şi scop
    ART. 1
    (1) Prezentele norme sunt emise în conformitate cu prevederile Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea, autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Prin prezentele norme se stabilesc cerinţele generale privind politica de securitate nucleară şi evaluarea independentă a securităţii nucleare pentru instalaţiile nucleare.
    (3) Îndeplinirea prevederilor prezentelor norme constituie o condiţie necesară pentru autorizarea de către Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN, a activităţilor de construcţie şi montaj, punere în funcţiune, exploatare şi dezafectare a unei instalaţii nucleare.

    ART. 2
    Prevederile prezentelor norme se aplică atât titularilor, cât şi solicitanţilor de autorizaţie pentru fazele de construcţie şi montaj, punere în funcţiune, exploatare şi dezafectare a unei instalaţii nucleare din următoarele categorii:
    a) centrale nuclearoelectrice, inclusiv cele echipate cu reactoare modulare;
    b) reactoare nucleare de cercetare, reactoare nucleare de testare, reactoare de putere zero şi ansambluri subcritice;
    c) reactoare de demonstraţie;
    d) fabrici de combustibil nuclear;
    e) instalaţii de stocare a combustibilului nuclear uzat;
    f) reactoare nucleare pentru producerea de energie şi izotopi pentru scopuri medicale;
    g) instalaţii de îmbogăţire a uraniului;
    h) instalaţii de retratare/reprocesare a combustibilului nuclear uzat;
    i) instalaţii de depozitare intermediară sau definitivă a deşeurilor radioactive şi instalaţii de tratare a deşeurilor radioactive, aflate pe acelaşi amplasament şi direct legate de instalaţiile nucleare enumerate la lit. a)-h);
    j) instalaţii de detritiere, aflate pe acelaşi amplasament şi direct legate de instalaţiile nucleare echipate cu reactoare nucleare care folosesc apa ca agent de răcire.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Definiţii
    ART. 3
    (1) Termenii utilizaţi sunt definiţi în anexa nr. 1, cu excepţia acelora ale căror definiţii se regăsesc în textul prezentelor norme.
    (2) Abrevierea SSCE se utilizează pentru a face referire la sistemele, structurile, componentele şi echipamentele instalaţiei nucleare, inclusiv software-ul pentru sistemele de instrumentaţie şi control.
    (3) Abrevierea EISN se utilizează pentru a face referire la evaluarea independentă a securităţii nucleare.

    CAP. II
    Cerinţe privind politica de securitate nucleară şi evaluarea independentă a securităţii nucleare
    SECŢIUNEA 1
    Politica de securitate nucleară
    ART. 4
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească şi să emită, în scris, politica de securitate nucleară aplicabilă în fazele de construcţie şi montaj, punere în funcţiune, exploatare şi dezafectare pentru instalaţiile nucleare pentru care este responsabil.
    (2) Politica de securitate nucleară reprezintă un document prin care titularul de autorizaţie se angajează să menţină standarde înalte de securitate nucleară, exprimate prin strategii, planuri, ţinte şi obiective clare, susţinute de resurse financiare, materiale şi umane adecvate pentru implementarea acestora.
    (3) Politica de securitate nucleară trebuie emisă ca un document de sine stătător sau evidenţiată ca parte integrantă a politicii organizaţionale a titularului de autorizaţie şi a documentului care stabileşte politicile şi principiile de construcţie şi montaj, punere în funcţiune, exploatare şi dezafectare pentru instalaţiile nucleare respective.
    (4) Răspunderea pentru stabilirea, implementarea şi actualizarea politicii de securitate nucleară revine titularului de autorizaţie.

    ART. 5
    (1) Politica de securitate nucleară trebuie să specifice clar principiul conform căruia securitatea nucleară are prioritate maximă în toate activităţile legate de instalaţiile nucleare şi prevalează asupra altor cerinţe, precum şi faptul că luarea deciziilor în chestiunile legate de securitatea nucleară trebuie să se facă în acord cu acest principiu.
    (2) Politica de securitate nucleară trebuie să includă un set de principii şi linii directoare pentru procesul de luare a deciziilor, care să evidenţieze importanţa acordată securităţii nucleare.
    (3) Politica de securitate nucleară trebuie să includă o declaraţie conform căreia titularul de autorizaţie se angajează să ia măsuri pentru îmbunătăţirea continuă a securităţii nucleare, prin:
    a) evaluarea periodică de ansamblu a securităţii nucleare, luând în considerare experienţa de exploatare, standardele şi bunele practici recunoscute la nivel internaţional, rezultatele programelor de cercetare şi progresele ştiinţifice şi tehnologice;
    b) implementarea în timp util a tuturor măsurilor de îmbunătăţire practicabile identificate;
    c) implementarea promptă a măsurilor corective în situaţia apariţiei unor neconformităţi sau a măsurilor preventive în situaţiile în care apar noi informaţii care pot indica probleme de securitate nucleară.

    (4) Conducerea titularului de autorizaţie trebuie să se asigure că strategiile, planurile, ţintele şi obiectivele stabilite de organizaţie, precum şi indicatorii de performanţă utilizaţi sunt în acord cu politica de securitate nucleară şi că impactul lor colectiv asupra securităţii nucleare este înţeles şi gestionat, astfel încât securitatea nucleară să nu fie compromisă de alte considerente şi priorităţi.

    ART. 6
    (1) Politica de securitate nucleară trebuie să specifice standardele şi cerinţele privind comportamentul întregului personal care desfăşoară activităţi cu impact asupra instalaţiilor nucleare sau cu potenţial impact asupra acestora.
    (2) Politica de securitate nucleară trebuie să specifice responsabilităţile atât ale personalului de conducere, cât şi ale personalului de execuţie, pentru dezvoltarea, menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a culturii de securitate nucleară la nivelul întregii organizaţii a titularului de autorizaţie.

    ART. 7
    (1) Politica de securitate nucleară trebuie susţinută de cerinţe clare pentru implementarea acesteia şi pentru monitorizarea performanţelor de securitate nucleară la nivelul întregii organizaţii.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să definească obiective şi ţinte clar formulate pentru implementarea politicii de securitate nucleară, astfel încât îndeplinirea acestora să poată fi urmărită şi evaluată de către personalul de conducere.
    (3) Conducerea titularului de autorizaţie trebuie să se asigure că politica de securitate nucleară este implementată şi că obiectivele acesteia sunt îndeplinite.

    ART. 8
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că politica de securitate nucleară este comunicată întregului personal care desfăşoară activităţi cu impact sau cu potenţial impact asupra securităţii nucleare a instalaţiilor nucleare. Prevederile relevante din politica de securitate nucleară trebuie comunicate personalului contractorilor şi furnizorilor de produse şi servicii, după caz, astfel încât aceştia să le înţeleagă, să le respecte şi să le aplice în activităţile lor.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să se asigure că politica de securitate nucleară este înţeleasă, respectată şi aplicată de tot personalul care desfăşoară activităţi pe amplasamentul instalaţiilor nucleare.
    (3) Politica de securitate nucleară trebuie afişată în mod vizibil în diferite puncte de informare prestabilite, din diferite zone de lucru de pe amplasamentul instalaţiilor nucleare, cum ar fi camerele de comandă, birourile, centrele de pregătire, sălile de şedinţă.
    (4) Titularul de autorizaţie trebuie să prevadă, ca parte a programului de pregătire pentru întreg personalul propriu, module de pregătire special dedicate dezvoltării, menţinerii şi îmbunătăţirii culturii de securitate nucleară. După caz, astfel de module de pregătire trebuie utilizate şi pentru personalul contractorilor şi furnizorilor de produse şi servicii importante pentru securitatea nucleară, în particular pentru acele categorii de personal care desfăşoară activităţi pe amplasamentul instalaţiilor nucleare.

    ART. 9
    (1) Sistemul de management dezvoltat şi implementat de titularul de autorizaţie trebuie să susţină şi să promoveze cultura de securitate nucleară.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să dezvolte instrumente adecvate şi indicatori relevanţi pentru a monitoriza evoluţia culturii de securitate nucleară în cadrul organizaţiei proprii şi al principalilor contractori şi furnizori de produse şi servicii importante pentru securitatea nucleară, în conformitate cu standardele şi bunele practici internaţionale aplicabile.

    ART. 10
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să încurajeze tot personalul din cadrul organizaţiei de exploatare, inclusiv personalul contractorilor şi furnizorilor de produse şi servicii care îşi desfăşoară activitatea pe amplasamentul instalaţiilor nucleare, să identifice şi să raporteze orice condiţie anormală, în conformitate cu procedurile stabilite în acest scop.
    (2) Pentru raportarea condiţiilor anormale şi/sau neconformităţilor trebuie asigurat un mediu propice astfel încât personalul să fie încurajat să identifice şi să semnaleze potenţiale probleme relevante pentru securitatea nucleară fără teama de repercusiuni din partea angajatorului.
    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure mecanismele prin care angajaţii să îşi poată exprima opiniile şi să aducă la cunoştinţa conducerii orice nereguli, îngrijorări sau alte aspecte de interes, precum şi propunerile de îmbunătăţire, cu încredere şi în siguranţă.
    (4) Aspectele raportate de personal trebuie evaluate prompt, cu o prioritate proporţională cu importanţa lor potenţială pentru securitatea nucleară, şi rezolvate. Modul de soluţionare trebuie comunicat persoanei care a efectuat raportarea, precum şi altor membri ai personalului, în funcţie de relevanţă.
    (5) Titularul de autorizaţie trebuie să ia măsuri pentru a încuraja tot personalul să adopte o atitudine interogativă şi de învăţare continuă.

    ART. 11
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să evalueze periodic politica de securitate nucleară şi modul în care aceasta este implementată. Aceste evaluări pot fi făcute ca parte a evaluării periodice a sistemului de management.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure evaluarea periodică a culturii de securitate nucleară la nivelul întregii organizaţii, cel puţin o dată la fiecare 2 ani.
    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să ia măsurile necesare pentru efectuarea unor evaluări independente ale culturii de securitate, ţinând cont de experienţa, standardele şi bunele practici recunoscute la nivel internaţional. În acest scop, evaluările independente pot include misiunile/activităţile de evaluare de tip inter pares organizate cu sprijinul organizaţiilor internaţionale din domeniul nuclear care au expertiză în aspectele relevante pentru cultura de securitate nucleară.

    SECŢIUNEA a 2-a
    Evaluarea independentă a securităţii nucleare
    ART. 12
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure măsurile necesare pentru implementarea unui proces de evaluare independentă a securităţii nucleare, în ansamblu, pentru toate instalaţiile nucleare, procesele şi activităţile pentru care este responsabil.
    (2) Evaluarea independentă a securităţii nucleare, denumită în continuare EISN, se referă la o evaluare integrată, continuă, a modului în care titularul de autorizaţie respectă toate cerinţele de securitate nucleară aplicabile, efectuată de personal care deţine expertiza, experienţa şi calificările necesare şi care nu este implicat în activităţile pe care le evaluează.

    ART. 13
    (1) Titularul de autorizaţie trebuie să stabilească o entitate organizatorică, din cadrul propriei organizaţii, cu responsabilităţi pentru EISN. Această entitate organizatorică trebuie să aibă suficientă competenţă, autoritate şi independenţă pentru implementarea responsabilităţilor atribuite şi să raporteze la cel mai înalt nivel de conducere în cadrul organizaţiei titularului de autorizaţie.
    (2) Competenţa, autoritatea şi independenţa entităţii organizatorice prevăzute la alin. (1) şi a personalului responsabil pentru EISN trebuie să fie clar stabilite şi definite în scris.
    (3) Entitatea organizatorică responsabilă pentru EISN trebuie să fie separată de entităţile responsabile cu activităţile de proiectare, inginerie, construcţie şi montaj, punere în funcţiune, exploatare, dezafectare, de entitatea organizatorică responsabilă pentru proiectarea, dezvoltarea, menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a sistemului de management, precum şi de entitatea organizatorică responsabilă pentru evaluările curente de securitate nucleară.
    (4) Entitatea organizatorică responsabilă pentru EISN trebuie să aibă doar responsabilităţi direct relevante pentru scopul EISN, conform cu prevederile prezentelor norme.

    ART. 14
    (1) Dimensiunea şi ariile de expertiză ale entităţii organizatorice cu responsabilităţi pentru EISN trebuie stabilite în funcţie de complexitatea instalaţiilor nucleare aflate sub controlul titularului de autorizaţie şi a activităţilor aferente.
    (2) În cadrul entităţii organizatorice cu responsabilităţi pentru EISN trebuie să activeze cel puţin următoarele efective de personal autorizat de CNCAN conform prevederilor prezentelor norme:
    a) două persoane pentru reactoarele de cercetare, reactoarele de putere zero şi ansamblurile subcritice, pentru reactoarele de demonstraţie, pentru fabricile de combustibil nuclear şi pentru alte instalaţii nucleare prevăzute la art. 2;
    b) două persoane pentru centralele nuclearoelectrice cu un reactor nuclear;
    c) 4 persoane pentru centralele nuclearoelectrice cu două sau mai multe reactoare nucleare;
    d) 6 persoane pentru centralele nuclearoelectrice cu trei sau mai multe reactoare nucleare.

    (3) Pentru instalaţiile nucleare aflate în fazele de construcţie sau punere în funcţiune, precum şi în cazul retehnologizării, CNCAN poate solicita titularului de autorizaţie să suplimenteze numărul persoanelor cu responsabilităţi pentru evaluarea independentă a securităţii nucleare.
    (4) Pe lângă personalul care face parte din efectivul minim specificat la alin. (2), se recomandă ca titularul de autorizaţie să aloce personal suplimentar pentru susţinerea activităţilor de EISN, pentru activităţi cum ar fi pregătirea evaluatorilor pentru diferite domenii de expertiză şi lucrări cu caracter administrativ.

    ART. 15
    (1) Personalul responsabil pentru EISN trebuie:
    a) să deţină competenţele tehnice şi calificările necesare conform cerinţelor din prezentele norme;
    b) să aibă acces în instalaţiile nucleare şi la personalul, activităţile de conducere şi execuţie, documentele şi înregistrările necesare pentru evaluare;
    c) să aibă acces la toate informaţiile necesare pentru a-şi menţine şi îmbunătăţi continuu cunoştinţele privind cerinţele de securitate nucleară, inclusiv la experienţa de exploatare internă şi externă, bunele practici din industria nucleară şi activităţile de cercetare relevante pentru securitatea nucleară;
    d) să fie independent de consideraţiile de cost şi planificare;
    e) să nu fie implicat în activităţi de execuţie sau verificare a activităţilor evaluate;
    f) să aibă acces la cel mai înalt nivel de conducere în cadrul organizaţiei titularului de autorizaţie în vederea comunicării rezultatelor evaluării şi a recomandărilor formulate în urma acesteia.

    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să creeze condiţiile optime şi să asigure resursele financiare, materiale şi umane necesare pentru desfăşurarea activităţilor de EISN.

    ART. 16
    (1) Personalul responsabil pentru EISN, desemnat să facă parte din entitatea organizatorică stabilită conform prevederilor art. 13, respectiv din efectivul minim de evaluatori autorizaţi de CNCAN, stabilit conform art. 14 alin. (2), trebuie selectat astfel încât să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) să aibă pregătire tehnică de bază corespunzătoare;
    b) să aibă experienţă recentă, continuă, de minimum 10 ani în activităţile instalaţiilor nucleare respective sau ale unei instalaţii nucleare similare, în domeniul construcţiei şi montajului, punerii în funcţiune, exploatării şi întreţinerii, proiectării/ingineriei, analizelor, evaluărilor şi inspecţiilor de securitate nucleară şi/sau dezvoltării şi implementării sistemului de management în domeniul nuclear şi activităţilor de audit şi evaluări independente interne şi externe;
    c) să fi urmat un program de pregătire specifică pentru EISN, acceptat de CNCAN, bazat pe abordarea sistematică a pregătirii;
    d) să fie selectat din personalul propriu al titularului de autorizaţie, din angajaţii cu contract pe perioadă nedeterminată;
    e) să fie apt de muncă în instalaţia nucleară, inclusiv în ce priveşte lucrul în mediu cu radiaţii ionizante;
    f) să aibă toate calificările şi autorizările necesare, conform procedurilor titularului de autorizaţie şi normelor CNCAN, pentru accesul neînsoţit în toate zonele în care sunt amplasate SSCE importante pentru securitatea nucleară şi exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare şi în care se desfăşoară activităţi aferente acestora.

    (2) De asemenea, suplimentar faţă de cerinţele de la alin. (1), personalul desemnat să activeze în cadrul entităţii organizatorice cu responsabilităţi pentru EISN trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe de competenţă:
    a) să cunoască proiectul şi funcţionarea SSCE, bazele de proiectare, analizele şi evaluările de securitate nucleară, documentaţia de securitate nucleară, precum şi limitele şi condiţiile tehnice de operare pentru instalaţiile nucleare respective;
    b) să cunoască stările şi modurile de operare şi procedurile de exploatare ale instalaţiilor nucleare, atât procedurile pentru operarea normală, cât şi procedurile pentru operare la urgenţă;
    c) să cunoască procesele, activităţile, procedurile de lucru specifice şi toate categoriile de documente ale organizaţiei care sunt importante pentru securitatea nucleară şi exploatarea fiabilă;
    d) să cunoască cerinţele de securitate nucleară stabilite prin normele şi autorizaţiile emise de CNCAN şi prin convenţiile, standardele şi codurile internaţionale aplicabile, inclusiv bazele de autorizare şi limitele şi condiţiile din autorizaţiile în vigoare pentru instalaţiile nucleare;
    e) să cunoască bunele practici recunoscute la nivel internaţional din industria nucleară în domeniul securităţii nucleare;
    f) să cunoască principiile şi cerinţele de bază privind ingineria factorului uman;
    g) să cunoască experienţa de exploatare internă şi internaţională relevantă şi tehnicile de investigare şi analiză a evenimentelor, inclusiv metodele de analiză a cauzelor de profunzime;
    h) să cunoască interfeţele dintre măsurile de securitate nucleară, securitate radiologică, protecţie fizică, protecţie împotriva ameninţărilor cibernetice şi controlul de garanţii nucleare, la nivelul SSCE ale instalaţiilor nucleare şi al proceselor şi activităţilor aferente;
    i) să cunoască trăsăturile unei culturi de securitate nucleară sănătoase şi atributele acestora, aşa cum sunt stabilite prin normele şi ghidurile emise de CNCAN şi prin standardele recunoscute de industria nucleară la nivel internaţional;
    j) să aibă abilităţi interpersonale şi de comunicare, spirit de echipă, gândire strategică, abilităţi de coordonare, planificare şi organizare, spirit de iniţiativă, abilităţi de observare, atenţie pentru detalii, atitudine interogativă şi spirit critic;
    k) să fi demonstrat, în activitatea de execuţie şi/sau în activitatea de conducere, standarde înalte de etică şi competenţă profesională, preocuparea pentru învăţarea continuă şi pentru pregătirea şi calificarea personalului, preocuparea pentru identificarea şi corectarea neconformităţilor cu impact asupra SSCE şi activităţilor importante pentru securitatea nucleară şi pentru exploatarea fiabilă, preocuparea pentru asigurarea respectării normelor, standardelor şi codurilor aplicabile, preocuparea pentru îmbunătăţirea continuă a activităţilor proprii şi a performanţelor organizaţiei;
    l) să cunoască cerinţele privind dezvoltarea şi implementarea sistemului de management în domeniul nuclear, respectiv documentaţia sistemului de management implementat şi autorizat pentru instalaţia nucleară evaluată;
    m) să cunoască amplasamentul instalaţiei nucleare şi localizarea SSCE importante pentru securitatea nucleară şi exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare.

    (3) Titularul de autorizaţie trebuie să asigure condiţiile necesare astfel încât personalul care îndeplineşte condiţiile de la alin. (1) şi (2) să fie motivat să activeze în cadrul entităţii organizatorice cu responsabilităţi pentru EISN.
    (4) Cerinţele de competenţă de la alin. (2) lit. a)-h) trebuie îndeplinite de entitatea organizatorică în ansamblu, fără a fi necesar ca fiecare individ în parte să posede toate cunoştinţele tehnice respective.

    ART. 17
    (1) Personalul responsabil pentru EISN trebuie să fie autorizat de CNCAN, prin emiterea unui permis de exercitare.
    (2) Autorizarea de către CNCAN a fiecărei persoane desemnate să facă parte din efectivul minim de evaluatori stabilit conform art. 14 alin. (2) se face în baza transmiterii la CNCAN a unui dosar profesional care să ateste experienţa şi calificările şi în urma susţinerii unui examen care constă dintr-o probă teoretică scrisă, un interviu şi o probă practică, în cadrul căreia va avea loc observarea de către reprezentanţii CNCAN a unei activităţi de inspecţie efectuată de candidat în instalaţia nucleară. Examinările în vederea emiterii permisului de exercitare se desfăşoară în conformitate cu prevederile din Normele de securitate nucleară privind selecţia, pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului organizaţiilor responsabile pentru proiectarea, amplasarea, construcţia şi montajul, punerea în funcţiune, exploatarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, aprobate prin Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 149/2021.
    (3) Permisul de exercitare emis de CNCAN în urma autorizării de la alin. (2) are o valabilitate de 5 ani, în condiţiile respectării cerinţelor aplicabile din legislaţia în vigoare. Procesul de reautorizare este acelaşi cu cel stabilit pentru autorizarea iniţială.
    (4) Personalul responsabil pentru EISN autorizat de CNCAN nu poate fi înlocuit din funcţie fără avizul CNCAN.
    (5) Personalul responsabil pentru EISN autorizat de CNCAN trebuie să elaboreze planuri de evaluare şi inspecţie şi să întocmească rapoarte privind implementarea acestora şi constatările şi recomandările rezultate din aceste activităţi.
    (6) Titularul de autorizaţie are obligaţia să transmită la CNCAN pentru informare planurile şi rapoartele prevăzute la alin. (5).
    (7) Suplimentar faţă de planurile de evaluare independentă elaborate conform prevederilor de la alin. (5), CNCAN poate solicita efectuarea unor evaluări independente pe domenii şi tematici stabilite de CNCAN, cu utilizarea unor fişe chestionar de control elaborate de CNCAN, în baza reglementărilor şi standardelor în vigoare. Titularul de autorizaţie trebuie să ia măsurile necesare pentru efectuarea în timp util a evaluărilor independente specifice solicitate de CNCAN.

    ART. 18
    (1) Evaluarea independentă trebuie să acopere toate aspectele relevante pentru securitatea nucleară, inclusiv următoarele:
    a) respectarea cerinţelor din legile, normele, standardele şi codurile aplicabile;
    b) respectarea limitelor şi condiţiilor tehnice de operare;
    c) fiabilitatea şi performanţa SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi a SSCE cu funcţii în exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare;
    d) implementarea dispoziţiilor din procesele-verbale de control emise de CNCAN şi a recomandărilor rezultate din autoevaluări, audituri interne, evaluări externe şi din analizele cauzelor de profunzime pentru evenimente;
    e) modul în care experienţa de exploatare internă şi externă, rezultatele activităţilor de cercetare şi bunele practici la nivel internaţional se utilizează pentru îmbunătăţirea performanţelor de securitate nucleară ale instalaţiei nucleare şi ale organizaţiei titularului de autorizaţie.

    (2) EISN trebuie să se realizeze în mod planificat prin inspecţii, activităţi de observare, analize de documente, verificări tehnice, controale, testări, supravegheri, interviuri şi alte metode asemănătoare, asigurând, ca un minim, respectarea următoarelor cerinţe:
    a) cel puţin 40% din activităţile de evaluare independentă vor consta în inspecţii în instalaţiile nucleare, efectuate de personalul autorizat de CNCAN, programate astfel încât să acopere, în fiecare an, toate zonele cu echipamente importante pentru securitatea nucleară şi exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare şi toate categoriile de activităţi aferente acestora;
    b) cel puţin 20% din activităţile de observare şi inspecţie în instalaţia nucleară se vor programa şi implementa în afara orelor de program normal de zi, inclusiv sâmbăta, duminica şi în sărbătorile legale;
    c) personalul autorizat de CNCAN responsabil pentru evaluarea independentă trebuie să planifice activităţi de inspecţie a stării SSCE şi a desfăşurării activităţilor în instalaţia nucleară, inclusiv a testelor, activităţilor de întreţinere, supraveghere şi inspecţie pentru SSCE cu funcţii de securitate nucleară şi/sau care sunt importante pentru exploatarea fiabilă a instalaţiei nucleare, ţinând cont de prevederile de la lit. a) şi b), care se aplică atât întregii entităţi organizatorice stabilite pentru efectuarea EISN, cât şi fiecărui deţinător de permis de exercitare emis de CNCAN pentru activităţi de EISN;
    d) în situaţia producerii unor evenimente semnificative din punctul de vedere al securităţii nucleare, inclusiv a evenimentelor raportabile la CNCAN, personalul responsabil pentru evaluarea independentă trebuie să efectueze inspecţii, investigări şi analize independente ale evenimentelor respective;
    e) documentele şi înregistrările care demonstrează îndeplinirea prevederilor de la lit. a)-d) trebuie transmise la CNCAN, trimestrial.

    (3) Constatările rezultate din activităţile de evaluare independentă trebuie să fie obiective şi validate din punct de vedere tehnic şi procedural, iar rapoartele de observare, inspecţie şi evaluare rezultate trebuie să includă şi eventualele diferenţe de opinie profesională formulate de personalul direct responsabil pentru activităţile evaluate.
    (4) Evaluarea independentă trebuie să identifice procesele şi activităţile care nu sunt eficace în prevenirea problemelor cu impact asupra securităţii nucleare şi să susţină formularea de recomandări pentru acţiuni corective şi de îmbunătăţire.
    (5) Se vor stabili măsuri, prevăzute în proceduri, astfel încât, pentru situaţiile în care se constată probleme recurente şi/sau care afectează semnificativ unul sau mai multe procese ale sistemului de management, activităţile de EISN să includă şi o analiză a cauzelor de profunzime şi a factorilor care au contribuit la aceste probleme, pentru a susţine în mod efectiv stabilirea şi implementarea unor acţiuni corective care să rezolve problemele.
    (6) EISN poate să utilizeze rezultatele evaluărilor independente ale sistemului de management efectuate în conformitate cu Normele privind cerinţele generale pentru sistemele de management al calităţii aplicate la realizarea, funcţionarea şi dezafectarea instalaţiilor nucleare, dar nu se poate limita la acestea.

    ART. 19
    (1) Entitatea organizatorică responsabilă pentru EISN trebuie să elaboreze procedurile pentru implementarea procesului de evaluare independentă, în care să detalieze scopul şi domeniile evaluării, modul de identificare a cerinţelor aplicabile, metodele de evaluare şi activităţile asociate, pentru toate instalaţiile nucleare supuse evaluării, ţinând cont de standardele curente şi de cele mai bune practici recunoscute la nivel internaţional în industria nucleară. Procedurile pentru implementarea procesului de EISN trebuie transmise la CNCAN pentru aprobare.
    (2) Procedurile cerute la alin. (1) trebuie să includă ghiduri tehnice şi fişe chestionar de control detaliate, bazate pe reglementările, standardele şi codurile aplicabile, ţinând cont şi de bunele practici recunoscute la nivel internaţional în industria nucleară, pentru evaluarea sistematică cel puţin a următoarelor arii de activitate şi aspecte relevante pentru securitatea nucleară şi performanţa organizaţiei:
    a) activităţile de proiectare şi procesul de control al configuraţiei de proiectare pentru SSCE ale instalaţiei nucleare;
    b) operarea instalaţiei nucleare în toate stările şi modurile permise de limitele şi condiţiile tehnice de operare;
    c) întreţinerea, testarea, supravegherea şi inspecţiile în exploatare pentru SSCE ale instalaţiei nucleare;
    d) managementul îmbătrânirii instalaţiilor nucleare;
    e) analizele şi evaluările de securitate nucleară;
    f) procedurile, măsurile, planurile şi echipamentele necesare pentru pregătirea şi asigurarea răspunsului la tranzienţi, accidente şi situaţii de urgenţă, inclusiv exerciţiile de răspuns la situaţii de urgenţă;
    g) asigurarea securităţii radiologice, a protecţiei fizice a instalaţiilor şi materialelor nucleare, a controlului de garanţii nucleare şi a protecţiei împotriva ameninţărilor cibernetice;
    h) asigurarea protecţiei împotriva evenimentelor interne sau externe care pot avea impact negativ asupra instalaţiilor nucleare, inclusiv protecţia la incendii, inundaţii şi evenimente seismice;
    i) pregătirea, calificarea şi autorizarea personalului cu funcţii importante pentru securitatea nucleară;
    j) înregistrarea şi utilizarea experienţei de exploatare;
    k) planificarea, pregătirea şi controlul lucrărilor;
    l) starea, performanţa şi fiabilitatea SSCE ale instalaţiei nucleare;
    m) stabilirea, asigurarea şi alocarea resurselor financiare, materiale şi umane pentru desfăşurarea în bune condiţii a tuturor proceselor şi activităţilor importante pentru securitatea nucleară;
    n) asigurarea în timp util a pieselor de schimb, a materialelor consumabile şi a serviciilor specializate necesare;
    o) eficacitatea proceselor din cadrul sistemului de management;
    p) identificarea problemelor şi prioritizarea acţiunilor preventive şi corective;
    q) investigarea şi analiza evenimentelor;
    r) capabilitatea tehnică a organizaţiei şi caracteristicile de organizaţie care învaţă continuu;
    s) performanţele umane;
    ş) managementul schimbărilor organizaţionale;
    t) respectarea legislaţiei, normativelor tehnice, standardelor şi codurilor aplicabile activităţilor importante pentru securitatea nucleară;
    ţ) cultura de securitate nucleară şi cultura de protecţie fizică.

    (3) Entitatea organizatorică responsabilă pentru EISN trebuie să elaboreze rapoarte periodice privind activitatea de evaluare desfăşurată şi să le transmită pentru informare conducerii titularului de autorizaţie. Rapoartele trebuie să prezinte activităţile desfăşurate, constatările, măsurile aplicate pentru verificarea şi validarea corectitudinii tehnice a constatărilor, eventualele diferenţe de opinie profesională înregistrate din partea personalului direct responsabil pentru activităţile evaluate, recomandările rezultate din evaluarea independentă şi bazele pentru acestea, menţionând actele normative, standardele, codurile sau ghidurile de bune practici care conţin cerinţe sau recomandări relevante. Aceste rapoarte vor fi puse şi la dispoziţia CNCAN.
    (4) Conducerea titularului de autorizaţie trebuie să analizeze rezultatele EISN şi să dispună acţiunile corective sau de îmbunătăţire necesare. Măsurile dispuse trebuie să fie justificate, înregistrate şi comunicate, iar implementarea acestora trebuie urmărită pentru a confirma modul în care şi-au atins obiectivele.
    (5) Suplimentar faţă de evaluările efectuate de entitatea organizatorică responsabilă pentru EISN, titularul de autorizaţie trebuie să solicite periodic, cel puţin o dată la fiecare 2 ani pentru centralele nuclearoelectrice şi cel puţin o dată la fiecare 5 ani pentru celelalte instalaţii nucleare, misiuni de evaluare internaţionale inter pares care să verifice procesele şi ariile de activitate importante pentru securitatea nucleară.

    ART. 20
    (1) Procesul de EISN trebuie dezvoltat, evaluat şi îmbunătăţit continuu, folosind contribuţii şi feedback din partea întregului personal şi a experţilor din domeniu şi ţinând cont de experienţa de exploatare internă şi externă, recomandările misiunilor de evaluare, dispoziţiile rezultate din activităţile de control efectuate de CNCAN, modificările instalaţiilor nucleare, de rezultatele activităţilor de cercetare relevante, de evoluţia ştiinţifică şi tehnologică şi de cele mai noi standarde şi bune practici recunoscute la nivel internaţional.
    (2) Titularul de autorizaţie trebuie să identifice şi să ia în considerare standardele şi bunele practici curente, recunoscute la nivel internaţional, aplicabile pentru procesul de EISN.
    (3) Documentele de referinţă menţionate în anexa nr. 2 reprezintă exemple de standarde şi ghiduri privind bune practici recunoscute pe plan internaţional şi se recomandă ca acestea, precum şi orice nouă revizie a acestora să fie luate în considerare de către titularul de autorizaţie, în vederea autoevaluării şi îmbunătăţirii procesului implementat pentru EISN. De asemenea, documentele de referinţă menţionate în anexa nr. 2 trebuie utilizate în pregătirea personalului implicat în EISN.

    CAP. III
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 21
    (1) În termen de un an de la intrarea în vigoare a prezentelor norme, titularii de autorizaţie pentru instalaţiile nucleare aflate în faza de exploatare trebuie să transmită la CNCAN un raport prin care să demonstreze că au implementat toate măsurile necesare pentru asigurarea conformităţii cu cerinţele din prezentele norme.
    (2) Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

    la norme

    Definiţii
    – cultură de securitate nucleară - ansamblul caracteristicilor, atitudinilor şi comportamentelor indivizilor, organizaţiilor şi instituţiilor care servesc la susţinerea şi îmbunătăţirea securităţii nucleare şi care asigură că aspectele de securitate nucleară şi protecţie împotriva radiaţiilor ionizante au prioritate şi primesc atenţia corespunzătoare în funcţie de importanţa lor;
    – securitate nucleară - ansamblul de măsuri tehnice şi organizatorice destinate să asigure funcţionarea instalaţiilor nucleare în bune condiţii, să prevină şi să limiteze deteriorarea acestora şi să asigure protecţia personalului expus profesional, a populaţiei, mediului şi bunurilor materiale împotriva expunerii la radiaţii ionizante sau a contaminării radioactive peste limitele permise de legislaţia în vigoare.

    ANEXA 2

    la norme
    Documente de referinţă
    1. Guideline - Independent Oversight, GL 2018-01, International Atomic Energy Agency (IAEA), World Association of Nuclear Operators (WANO), 2018
    2. The UK Nuclear Industry Good Practice Guide To: Independent Oversight, Nuclear Industry Safety Directors Forum (SDF), 2018
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016