Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 19 iunie 2025  de stabilire a situaţiilor în care se aplică prevederile art. 39 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 19 iunie 2025 de stabilire a situaţiilor în care se aplică prevederile art. 39 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative

EMITENT: Autoritatea pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 585 din 24 iunie 2025
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 329 din 19 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 585 din 24 iunie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Dispoziţii generale
    (1) Prezentele norme sunt emise în scopul punerii în aplicare a prevederilor art. 39 din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 162/2017, şi stabilesc situaţiile în care acestea se aplică în exercitarea activităţii de audit statutar.
    (2) Măsurile de prevenţie prevăzute de Legea nr. 162/2017 şi stabilite de prezentele norme au următoarele scopuri:
    a) informarea şi notificarea auditorilor financiari şi a firmelor de audit în vederea limitării şi eliminării situaţiilor de nerespectare a reglementărilor aplicabile;
    b) emiterea şi publicarea pe pagina de internet a Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar, denumită în continuare ASPAAS, a unei declaraţii care confirmă faptul că raportul de audit emis de un auditor financiar sau de o firmă de audit nu respectă cerinţele art. 34 alin. (2) din Legea nr. 162/2017 sau, după caz, ale art. 10 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014 privind cerinţe specifice referitoare la auditul statutar al entităţilor de interes public şi de abrogare a Deciziei 2005/909/CE a Comisiei;
    c) emiterea şi publicarea pe pagina de internet a ASPAAS a unei declaraţii care confirmă faptul că raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea emis de un auditor financiar sau o firmă de audit nu respectă cerinţele art. 34^1 alin. (2) din Legea nr. 162/2017.


    ART. 2
    Definiţii
    În înţelesul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    1. structură de specialitate - serviciul/compartimentul din cadrul ASPAAS competent în aplicarea măsurilor de prevenţie prevăzute de prezentele norme;
    2. măsuri de prevenţie - acţiunile întreprinse de ASPAAS pentru limitarea şi eliminarea încălcărilor reglementărilor din domeniul auditului statutar;
    3. declaraţie - documentul emis şi publicat de ASPAAS pe pagina de internet prin care sunt evidenţiate cerinţele legale nerespectate în întocmirea rapoartelor de audit statutar/asigurare de către auditorii financiari şi firmele de audit;
    4. notificare - documentul emis şi transmis auditorului financiar sau firmei de audit prin care i se solicită respectarea reglementărilor aplicabile auditului statutar şi i se comunică faptul că repetarea încălcării are ca efect iniţierea procedurii administrative;
    5. procedură administrativă - procedura derulată de Comisia de disciplină a ASPAAS în scopul constatării abaterilor administrative şi aplicării de sancţiuni auditorilor financiari şi firmelor de audit;
    6. cerinţe relevante - oricare dintre obligaţiile legale a căror neîndeplinire conduce la omiterea unor informaţii semnificative sau prezentarea denaturată a imaginii entităţii auditate, inducând astfel în eroare utilizatorii situaţiilor financiare ale acesteia.


    CAP. II
    Măsuri de prevenţie
    ART. 3
    Emiterea notificării
    (1) În cazul în care auditorii financiari sau firmele de audit nu respectă prevederile legale aplicabile, ASPAAS poate emite o notificare prin care li se solicită încetarea comportamentului respectiv şi abţinerea de la orice repetare a acestuia.
    (2) Notificarea menţionată la alin. (1) poate fi emisă în următoarele situaţii:
    a) ca urmare a nerespectării termenului anual de raportare pe platforma ASPAAS, dacă în anul pentru care s-a întocmit raportul a fost efectuată activitate de audit statutar;
    b) dacă s-a depăşit termenul de comunicare către ASPAAS a datelor privind modificarea structurii asociaţilor/acţionarilor/ administratorilor firmei de audit, în scopul actualizării registrului public electronic (RPE);
    c) dacă în urma inspecţiilor/investigaţiilor efectuate de ASPAAS s-au constatat abateri de la reglementările legale, dar acestea nu reprezintă deficienţe grave în sensul art. 13 alin. (3) din anexa la Ordinul preşedintelui Autorităţii pentru Supravegherea Publică a Activităţii de Audit Statutar nr. 84/2025 pentru aprobarea Normelor privind efectuarea inspecţiilor la auditorii financiari şi firmele de audit care desfăşoară activităţi de audit statutar, precum şi activităţi de asigurare a raportării anuale şi consolidate privind durabilitatea;
    d) ca urmare a sesizărilor primite, în condiţiile identificării unor încălcări care nu creează prejudicii semnificative şi care nu fac obiectul unei investigaţii;
    e) ca urmare a nerespectării solicitărilor transmise de ASPAAS.

    (3) Structurile de specialitate ale ASPAAS propun emiterea notificării şi o supun aprobării preşedintelui ASPAAS.
    (4) Notificarea se comunică prin e-mail sau prin orice alte mijloace de comunicare în conformitate cu Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza informaţiilor din registrul public electronic.
    (5) Notificarea prevăzută de prezentul articol se poate emite o singură dată într-o perioadă de 3 ani.
    (6) Dacă auditorii financiari sau firmele de audit s-au aflat în oricare dintre situaţiile de la alin. (2) şi au fost notificaţi potrivit alin. (5), următoarele situaţii în care se va constata nerespectarea prevederilor legale aplicabile vor atrage răspunderea administrativă potrivit art. 40 din Legea nr. 162/2017.

    ART. 4
    Constatarea nerespectării cerinţelor prevăzute de art. 34 alin. (2) din Legea nr. 162/2017 sau de art. 10 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014
    (1) În cazul în care se constată că raportul de audit statutar nu respectă cerinţele art. 34 alin. (2) din Legea nr. 162/2017 sau, după caz, ale art. 10 din Regulamentul (UE) nr. 537/2014, ASPAAS poate emite o declaraţie în acest sens, care se publică pe pagina de internet a ASPAAS.
    (2) Emiterea şi publicarea declaraţiei prevăzute la alin. (1) nu înlocuieşte:
    a) aplicarea măsurilor de prevenţie prevăzute la art. 3;
    b) aplicarea prevederilor art. 40 şi/sau art. 44 din Legea nr. 162/2017.

    (3) Declaraţia poate fi emisă:
    a) ca urmare a efectuării de către ASPAAS a inspecţiilor pentru asigurarea calităţii prin structura de specialitate, la auditorii financiari/firmele de audit care desfăşoară misiuni de audit statutar;
    b) ca urmare a efectuării investigaţiilor de către ASPAAS, prin structura de specialitate, la auditorii financiari/firmele de audit care desfăşoară misiuni de audit statutar;
    c) ca urmare a altor sesizări primite sau a autosesizării ASPAAS.

    (4) În situaţia în care în urma acţiunilor întreprinse potrivit alin. (3) se identifică nerespectarea unor cerinţe relevante, personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens fie întocmeşte un raport în care precizează cerinţele relevante nerespectate, fie precizează aceste aspecte în cadrul raportului de investigaţii/inspecţii, după caz, şi îl înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea de publicare a declaraţiei.
    (5) În urma aprobării de către preşedintele ASPAAS a raportului prevăzut la alin. (4), personalul ASPAAS cu atribuţii
    în acest sens întocmeşte şi publică pe pagina de internet declaraţia prevăzută la alin. (1).

    (6) Declaraţia rămâne publicată pe pagina de internet o perioadă de maximum 5 ani cu scopul de a atenţiona utilizatorii situaţiilor financiare.

    ART. 5
    Constatarea nerespectării cerinţelor prevăzute de art. 34^1 alin. (2) din Legea nr. 162/2017
    (1) În cazul în care se constată că raportul de asigurare referitor la raportarea privind durabilitatea nu respectă cerinţele art. 34^1 alin. (2) din Legea nr. 162/2017, ASPAAS poate emite o declaraţie în acest sens, care se publică pe pagina de internet a ASPAAS.
    (2) Emiterea şi publicarea declaraţiei prevăzute la alin. (1) nu înlocuieşte:
    a) aplicarea măsurilor de prevenţie prevăzute la art. 3;
    b) aplicarea prevederilor art. 40 şi/sau art. 44 din Legea nr. 162/2017.

    (3) Declaraţia poate fi emisă:
    a) în timpul desfăşurării sau după finalizarea inspecţiilor pentru asigurarea calităţii efectuate de ASPAAS, prin structura de specialitate, la auditorii financiari/firmele de audit care desfăşoară asigurarea raportării privind durabilitatea;
    b) în timpul desfăşurării sau după finalizarea investigaţiilor efectuate de ASPAAS, prin structura de specialitate, la auditorii financiari/firmele de audit care desfăşoară asigurarea raportării privind durabilitatea;
    c) ca urmare a altor sesizări primite sau a autosesizării ASPAAS.

    (4) În situaţia în care în urma acţiunilor întreprinse potrivit alin. (3) se identifică nerespectarea unor cerinţe relevante, personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens fie întocmeşte un raport în care precizează cerinţele relevante nerespectate, fie precizează aceste aspecte în cadrul raportului de investigaţii/inspecţii, după caz, şi îl înaintează preşedintelui ASPAAS cu propunerea de publicare a declaraţiei.
    (5) În urma aprobării de către preşedintele ASPAAS a raportului prevăzut la alin. (4), personalul ASPAAS cu atribuţii în acest sens întocmeşte şi publică pe pagina de internet declaraţia prevăzută la alin. (1).
    (6) Declaraţia rămâne publicată pe pagina de internet o perioadă de maximum 5 ani cu scopul de a atenţiona utilizatorii situaţiilor financiare.

    CAP. III
    Protecţia datelor cu caracter personal şi regimul de confidenţialitate
    ART. 6
    Protecţia datelor cu caracter personal
    (1) Declaraţia prevăzută la art. 4 alin. (1) se publică astfel încât să se asigure protecţia datelor cu caracter personal, în conformitate cu principiile stabilite prin Regulamentul (UE) nr. 679/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
    (2) Prelucrarea datelor cu caracter personal se realizează cu respectarea dispoziţiilor Regulamentului general privind protecţia datelor şi ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.
    (3) În conformitate cu art. 42 alin. (5) din Legea nr. 162/2017, publicarea măsurilor, precum şi a oricărei declaraţii publice trebuie să respecte drepturile fundamentale, astfel cum sunt stabilite în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, în special dreptul la respectarea vieţii private şi de familie şi dreptul la protecţia datelor cu caracter personal. ASPAAS poate decide ca această comunicare sau orice declaraţie publică să nu conţină date cu caracter personal în sensul Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
    (4) În contextul cooperării cu autorităţi similare din statele membre sau ţări terţe, datele cu caracter personal ale persoanelor subiect al declaraţiei prevăzute la art. 4 alin. (1) pot fi puse la dispoziţia acestora în condiţii de legalitate şi de consimţământ stabilite prin Regulamentul general privind protecţia datelor.

    ART. 7
    Regimul de confidenţialitate
    (1) Prelucrarea de către ASPAAS, prin personalul specializat, a datelor personale şi a informaţiilor rezultate din inspecţiile, investigaţiile sau revizuirile în urma cărora ASPAAS emite notificările şi declaraţiile prevăzute la art. 3-5 este supusă obligaţiei privind păstrarea confidenţialităţii stabilite prin Regulamentul general privind protecţia datelor şi prin Regulamentul (UE) nr. 537/2014.
    (2) În vederea respectării confidenţialităţii informaţiilor la care se referă măsurile de prevenţie aplicate, doar persoanele din cadrul ASPAAS implicate în procesul de inspecţie, investigaţie sau revizuire au acces la acestea.

    ART. 8
    Dispoziţii finale
    (1) Condiţiile şi modul în care îşi desfăşoară activitatea structurile de specialitate implicate în aplicarea măsurilor de prevenţie se stabilesc prin proceduri operaţionale.
    (2) Prezentele norme se aplică în cazul notificărilor şi declaraţiilor emise după intrarea acestora în vigoare, inclusiv pentru notificările şi declaraţiile pentru care procedura constatării se află în curs de desfăşurare la data publicării.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016