Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   NORME din 19 iulie 2021  privind organizarea, coordonarea şi controlul activităţii de protecţie a mediului în Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 NORME din 19 iulie 2021 privind organizarea, coordonarea şi controlul activităţii de protecţie a mediului în Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale

EMITENT: Secretariatul General al Guvernului
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 762 din 5 august 2021
──────────
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.078 din 19 iulie 2021, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 762 din 5 august 2021.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Normele privind organizarea, coordonarea şi controlul activităţii de protecţie a mediului în Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale, instituţie publică din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, denumită în continuare A.N.R.S.P.S., se aplică întregului personal al acesteia.

    ART. 2
    (1) Protecţia mediului în A.N.R.S.P.S. - aparat propriu şi unităţile teritoriale reprezintă un ansamblu de activităţi instituţionalizate având ca scop aplicarea corespunzătoare a legislaţiei în domeniul protecţiei mediului, păstrarea şi menţinerea echilibrului ecologic în toate domeniile de activitate, eficientizarea acţiunilor de prevenire a poluărilor accidentale, precum şi gestionarea situaţiilor de urgenţă care pot apărea în urma acestora, în incintele şi în zonele de responsabilitate.
    (2) Prezentele norme stabilite se completează, după caz, cu prevederile actelor normative elaborate la nivel naţional şi ale reglementărilor Uniunii Europene, aplicabile unităţilor teritoriale subordonate A.N.R.S.P.S.

    ART. 3
    În sensul prezentelor norme, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) acte de reglementare - decizia etapei de încadrare, aviz de mediu, acord de mediu, autorizaţie de mediu, autorizaţie integrată de mediu, autorizaţie privind emisiile de gaze cu efect de seră, autorizaţie privind activităţi cu organisme modificate genetic;
    b) acord de mediu - actul administrativ emis de autoritatea competentă pentru protecţia mediului, prin care sunt stabilite condiţiile şi, după caz, măsurile pentru protecţia mediului, care trebuie respectate în cazul realizării unui proiect;
    c) autoritate competentă pentru protecţia mediului - autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, agenţiile judeţene pentru protecţia mediului, precum şi Garda Naţională de Mediu şi structurile subordonate acesteia;
    d) aprobare de dezvoltare - decizia autorităţii sau autorităţilor competente, care dă dreptul titularului proiectului să realizeze proiectul;
    e) cheltuieli pentru protecţia mediului - fluxurile financiare atrase ori alocate de instituţie pentru acţiuni care au ca scop: prevenirea, reducerea şi/sau repararea prejudiciului adus mediului, acţiuni ce se referă la reducerea emisiilor de poluanţi în atmosferă, protecţia apelor de suprafaţă şi subterane, a solului, prevenirea producerii deşeurilor şi gestionarea acestora, reducerea zgomotului ambiental, protecţia resurselor naturale şi conservarea biodiversităţii, realizarea de procese de producţie care nu deteriorează mediul, administrarea generală a mediului, alte activităţi de protecţie a mediului;
    f) unităţi care deţin surse/echipamente de poluare - unităţile teritoriale care au în administrare depozite de produse petroliere, substanţe chimice periculoase, alte produse cu posibil impact asupra factorilor de mediu, rampe CF şi auto pentru vehicularea produselor petroliere, conducte de transport produse petroliere, centrale termice cu putere nominală mai mare de 70 kW, depozite de carburanţi sau lubrifianţi, staţii de epurare, preepurare sau pompare a apelor reziduale, inclusiv reţele ale conductelor de evacuare ape uzate, fose septice, parcuri auto ori autovehicule, utilaje, motoagregate şi spaţii de parcare sau garare a acestora situate în incinta unităţii, deşeuri, inclusiv deşeuri periculoase, surse radioactive, platforme de depozitare temporară a deşeurilor şi alte echipamente cu potenţial impact asupra factorilor de mediu;
    g) accident ecologic - evenimentul produs ca urmare a unor neprevăzute deversări/emisii de substanţe sau preparate periculoase/poluante, sub formă lichidă, solidă, gazoasă ori sub formă de vapori sau de energie, rezultate din desfăşurarea unor activităţi antropice necontrolate/bruşte, prin care se deteriorează ori se distrug ecosistemele naturale şi antropice;
    h) autoevaluare - proces intern de evaluare a efectelor activităţilor desfăşurate în unităţile teritoriale asupra calităţii factorilor de mediu;
    i) evaluarea impactului asupra mediului - proces prin care se identifică, se descriu şi se stabilesc, în funcţie de fiecare caz şi în conformitate cu legislaţia în vigoare, efectele directe şi indirecte, sinergice, cumulative, principale şi secundare ale unui proiect asupra sănătăţii oamenilor şi a mediului;
    j) amplasament - întreaga zonă aflată în responsabilitatea unităţilor teritoriale în care, în una sau mai multe instalaţii, inclusiv în infrastructurile ori activităţile obişnuite sau conexe, există substanţe periculoase; categoriile de amplasamente existente sunt prevăzute în procedura de sistem privind organizarea, desfăşurarea şi controlul activităţilor care prezintă pericole de producere a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase pe amplasamentele unităţilor teritoriale;
    k) avarie/incident - eveniment care nu generează consecinţe majore asupra sănătăţii populaţiei şi/sau asupra mediului, dar care are potenţial să producă un accident major; eveniment care afectează funcţionarea/desfăşurarea normală a unei instalaţii/activităţi sau echipament care cauzează emisii necontrolate de poluanţi în mediu;
    l) proiect - executarea lucrărilor de construcţii sau a altor instalaţii ori lucrări, precum şi alte intervenţii asupra cadrului natural şi peisajului;
    m) titularul proiectului - solicitantul aprobării de dezvoltare pentru un proiect privat, autoritatea publică care iniţiază un proiect sau entităţile aflate în subordinea/sub autoritatea autorităţilor publice centrale;
    n) poluare accidentală - orice alterare a caracteristicilor fizice, chimice, biologice sau bacteriologice ale factorilor de mediu, produsă prin accident, avarie ori altă cauză asemănătoare, ca urmare a unei erori, omisiuni, neglijenţe sau calamităţi naturale;
    o) registru - orice evidenţă informatizată sau bază de date administrată de A.N.R.S.P.S. sau de o unitate teritorială, în format electronic ori letric, cuprinzând informaţii cu privire la problematica de mediu dintr-un anumit domeniu specific;
    p) clasa de risc - clasificare a unităţilor teritoriale elaborată în baza procedurii formalizate de sistem privind controlul de mediu specific inspectorilor de mediu, care se stabileşte în funcţie de influenţa surselor de poluare deţinute asupra factorilor de mediu şi performanţele în domeniul protecţiei mediului;
    q) obiective ce pot fi controlate - toate unităţile teritoriale subordonate Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale ai căror conducători au calitatea de ordonator terţiar de credite a căror activitate poate avea influenţă asupra factorilor de mediu şi care se supun procedurii de autoevaluare de mediu conform prevederilor prezentelor norme;
    r) responsabil de mediu - personalul angajat al unităţii teritoriale în care se desfăşoară activităţi cu impact semnificativ asupra mediului (unităţi teritoriale care deţin surse de poluare şi care în urma activităţii de autoevaluare au întocmit program pentru conformare), numit prin decizie a directorului executiv, care prin fişa postului îndeplineşte atribuţiile ce revin unităţii în domeniul protecţiei mediului;
    s) persoana desemnată cu activitatea de protecţie a mediului - personalul angajat al unităţii teritoriale în care se desfăşoară activităţi cu impact redus asupra mediului, respectiv unităţi teritoriale care nu deţin surse de poluare, numit prin decizie a directorului executiv, care prin fişa postului îndeplineşte prin cumul atribuţiile ce revin unităţii în domeniul protecţiei mediului;
    ş) responsabilul cu managementul securităţii - personalul angajat al unităţii teritoriale pe amplasamentul căreia sunt depozitate substanţe periculoase, numit prin decizie a directorului executiv, care prin fişa postului îndeplineşte atribuţii pentru prevenirea accidentelor majore;
    t) consilier de siguranţă - personalul angajat al unităţii teritoriale pe amplasamentul căreia sunt depozitate substanţe periculoase, numit prin decizie a directorului executiv, care prin fişa postului îndeplineşte atribuţiile pentru prevenirea riscurilor pentru persoane, bunuri sau pentru mediul înconjurător, care pot apărea în timpul desfăşurării activităţilor de transport mărfuri periculoase;
    ţ) responsabilul cu gestionarea deşeurilor - personalul angajat al unităţii teritoriale numit prin decizie a directorului executiv să urmărească şi să asigure îndeplinirea obligaţiilor ce revin unităţii în conformitate cu legislaţia privind regimul deşeurilor;
    u) responsabilul cu colectarea selectivă a deşeurilor - personalul angajat al unităţii teritoriale numit prin decizie a directorului executiv să asigure implementarea colectării selective a deşeurilor la nivelul unităţii teritoriale.


    ART. 4
    (1) Pentru lucrările de construcţie care se supun autorizării execuţiei lucrărilor conform prevederilor legislaţiei în domeniu, care se efectuează pe amplasamentele unităţilor teritoriale din subordinea A.N.R.S.P.S., este necesară solicitarea actului de reglementare la autoritatea competentă pentru protecţia mediului.
    (2) Proiectele care pot avea efecte semnificative asupra mediului, din cauza naturii, dimensiunii sau localizării lor, fac obiectul unei solicitări de aprobare de dezvoltare şi a unei evaluări a impactului lor asupra mediului, înaintea emiterii acestei aprobări.
    (3) Proiectele care au ca obiectiv unic apărarea şi securitatea naţională ori reacţia la situaţii de urgenţă sunt exceptate de la evaluarea de mediu dacă A.N.R.S.P.S. împreună cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului stabilesc, printr-o analiză de la caz la caz, că realizarea evaluării impactului asupra mediului ar avea un efect negativ asupra acestor obiective, conform prevederilor legislaţiei privind stabilirea procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite proiecte publice şi private.

    ART. 5
    (1) Pentru activităţile specifice care se desfăşoară în unităţile teritoriale nu este necesară obţinerea autorizaţiei de mediu de la autorităţile judeţene pentru protecţia mediului, conform prevederilor legislaţiei naţionale în domeniul protecţiei mediului care prevede că activităţile desfăşurate de structurile componente ale sistemului de apărare, ordine publică şi securitate naţională sunt exceptate de la obţinerea autorizaţiei de mediu.
    (2) Reglementarea activităţilor desfăşurate pe amplasamentele unităţilor teritoriale din punctul de vedere al protecţiei mediului se realizează în baza prezentelor norme, a procedurilor de sistem specifice elaborate la nivelul A.N.R.S.P.S., precum şi în baza autoevaluării de mediu realizate la nivelul fiecărei unităţi teritoriale.

    ART. 6
    (1) Contractele de lucrări, furnizare şi prestări servicii încheiate între unităţile teritoriale, în calitate de beneficiari, şi operatori economici, în calitate de prestatori, cuprind, după caz, clauze privind obligaţii ce revin părţilor pe linia respectării reglementărilor în domeniul protecţiei mediului.
    (2) În cazul în care nu sunt încheiate contracte sau acestea nu prevăd expres clauze cu privire la obligaţiile părţilor pe linia protecţiei mediului, întreaga răspundere revine unităţii teritoriale beneficiare a lucrărilor, bunurilor sau serviciilor.
    (3) În cazul lucrărilor/serviciilor realizate în regie proprie de către unităţile teritoriale, întreaga răspundere privind respectarea legislaţiei în domeniul protecţiei mediului le revine acestora.

    ART. 7
    Fondurile necesare realizării măsurilor de protecţie a mediului, inclusiv pentru pregătirea profesională în domeniu, sunt planificate anual şi se utilizează conform reglementărilor în vigoare.

    CAP. II
    Organizarea activităţii de protecţie a mediului în Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale
    ART. 8
    (1) La nivelul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu, în cadrul Direcţiei generale rezervă de stat (D.G.R.S.) se constituie, în acord cu prevederile hotărârii de organizare şi funcţionare a A.N.R.S.P.S., o structură proprie de protecţie a mediului care desfăşoară acţiuni de control, îndrumare şi coordonare în domeniul protecţiei mediului la unităţile teritoriale subordonate.
    (2) Personalul din cadrul structurii menţionate la alin. (1) are calitatea de inspector de mediu şi este împuternicit să efectueze controale la unităţile teritoriale subordonate.
    (3) Atribuţiile pe linia protecţiei mediului în unităţile teritoriale revin responsabililor de mediu sau, după caz, persoanelor desemnate, prin cumul de atribuţii.
    (4) Atribuţiile în domeniul gestionării deşeurilor generate din activităţile A.N.R.S.P.S. şi unităţilor teritoriale, precum şi colectarea selectivă a deşeurilor se realizează de personalul desemnat, conform prevederilor legislaţiei naţionale privind regimul deşeurilor şi ale procedurii de sistem privind managementul deşeurilor, elaborată la nivelul A.N.R.S.P.S.
    (5) Pe amplasamentele unităţilor teritoriale pe care sunt depozitate substanţe periculoase, atribuţiile în domeniul managementului riscurilor cu privire la pericolul de accidente majore în care sunt implicate substanţe periculoase sunt îndeplinite de o persoană desemnată responsabil cu managementul riscurilor pe amplasament, conform procedurii de sistem elaborate la nivelul A.N.R.S.P.S.
    (6) Răspunderea privind organizarea activităţii, aplicarea şi verificarea respectării normelor de protecţie a mediului în unităţile teritoriale revine directorilor executivi ai acestora. Răspunderea privind respectarea normelor de protecţie a mediului revine întregului personal al unităţii teritoriale.
    (7) Fişele posturilor pentru personalul încadrat cuprind în mod obligatoriu atribuţiile şi răspunderile ce revin acestuia în domeniul protecţiei mediului, corespunzător funcţiilor exercitate.

    ART. 9
    (1) La propunerea directorului general al D.G.R.S. şi a directorilor executivi ai unităţilor teritoriale, preşedintele A.N.R.S.P.S. constituie şi dimensionează structura de protecţie a mediului proprie, în acord cu prevederile hotărârii de organizare şi funcţionare a A.N.R.S.P.S., stabilind numărul posturilor de inspector de mediu, respectiv numărul posturilor de responsabil de mediu, în funcţie de complexitatea activităţilor şi clasificarea unităţilor teritoriale din punctul de vedere al impactului surselor de poluare identificate la nivelul unităţilor teritoriale asupra factorilor de mediu.
    (2) Inspectorii de mediu se numesc din rândul personalului cu studii superioare, cu licenţă sau echivalent şi care au urmat cursuri de instruire, specializare sau perfecţionare în domeniul protecţiei mediului.
    (3) Responsabilii de mediu se numesc din rândul personalului cu studii superioare sau medii.
    (4) Responsabilii de mediu trebuie să absolve cursuri de specializare în domeniu, organizate de instituţii autorizate/ acreditate în acest sens, conform prevederilor legale în vigoare, unităţile teritoriale asigurând resursele financiare pentru participarea la aceste cursuri.
    (5) Răspunderea privind participarea personalului la programe de formare profesională revine conducătorului unităţii din care acesta face parte.

    ART. 10
    (1) Directorii unităţilor teritoriale comunică structurii de specialitate din cadrul A.N.R.S.P.S.- aparat propriu avariile, incidentele, poluările accidentale sau accidentele majore produse în incinta unităţilor sau în zona de competenţă a acestora pe timpul desfăşurării activităţilor specifice, în termen de 4 ore de la producerea/constatarea acestora, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme, în conformitate cu prevederile ordinelor şi dispoziţiilor în vigoare, şi iau măsuri imediate pentru limitarea, diminuarea şi eliminarea efectelor.
    (2) Orice eveniment de mediu se comunică operativ şi telefonic, în conformitate cu procedura de sistem pentru raportarea evenimentelor deosebite, elaborată la nivelul A.N.R.S.P.S.
    (3) Directorii unităţilor teritoriale contactează autorităţile locale de protecţie a mediului şi stabilesc împreună modalităţile de depoluare şi refacere a mediului, în cazul în care evenimentul are efecte asupra vecinătăţilor, cu respectarea prevederilor legale în domeniu.

    ART. 11
    (1) Investigarea avariilor, incidentelor, poluărilor accidentale sau accidentelor majore, după caz, se realizează de către comisii formate din inspectori de mediu din cadrul A.N.R.S.P.S., responsabilul de mediu şi cel puţin un membru cu pregătire tehnică corespunzătoare din unitatea teritorială.
    (2) Persoanele numite în comisia de cercetare a accidentului ecologic nu trebuie să fie implicate în organizarea şi conducerea activităţii care a dus la producerea acestuia.
    (3) Investigarea evenimentelor cu implicaţii asupra vecinătăţilor, produse în unităţile teritoriale, se face de către categoriile de personal prevăzute la alin. (1) şi, după caz, în colaborare cu organismele tehnice specializate, autorităţile ori instituţiile publice locale de protecţie a mediului competente din judeţul unde s-a produs evenimentul.

    ART. 12
    (1) Autoevaluarea de mediu a activităţilor desfăşurate în unităţile teritoriale este un proces intern, care are rolul de a stabili gradul de conformare a activităţilor specifice desfăşurate la nivelul fiecărei unităţi cu legislaţia în domeniul protecţiei mediului.
    (2) Autoevaluarea de mediu se realizează prin grija persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei mediului, în urma identificării surselor/echipamentelor de poluare, a buletinelor de analiză a indicatorilor de calitate pentru aer, apă, sol, după caz, şi având în vedere informaţiile cuprinse în fişa de mediu, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme şi cu respectarea legislaţiei privind protecţia informaţiilor clasificate.
    (3) Efectuarea determinărilor şi buletinelor de analiză pentru factorii de mediu necesare autoevaluării de mediu se execută prin organisme certificate, conform prevederilor legale.
    (4) În urma efectuării activităţii de autoevaluare, în cazul în care se constată neconformităţi raportate la legislaţia de mediu în vigoare, se întocmeşte Programul pentru conformare cu prevederile legislaţiei în domeniul protecţiei mediului, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme, denumit în continuare Program pentru conformare.
    (5) Programul stabileşte măsurile de conformare, etapele, termenele şi responsabilităţile necesare realizării acestora şi este structurat pe subprograme ce vizează următoarele domenii: protecţia apelor şi ecosistemelor acvatice, protecţia solului,
    subsolului şi ecosistemelor terestre, protecţia atmosferei, gestionarea zgomotului ambiant, gestionarea deşeurilor, managementul substanţelor periculoase, regimul activităţilor nucleare, eficienţa energetică, utilizarea eficientă a resurselor energetice, conservarea biodiversităţii şi reconstrucţia ecologică.

    (6) Durata Programului pentru conformare are în vedere perioada minimă necesară realizării măsurilor, stabilite în funcţie de resursele financiare şi tehnice ale unităţii teritoriale.
    (7) Programul pentru conformare se avizează de către Comisia de protecţie a mediului şi ecologie, constituită în conformitate cu art. 26 la nivelul unităţilor teritoriale, şi se aprobă de directorul executiv.
    (8) Programul pentru conformare aprobat constituie un inventar al problemelor de mediu existente în unitatea teritorială.
    (9) Programul pentru conformare aprobat va constitui baza de fundamentare a Planului anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului, întocmit de către responsabilul de mediu, conform procedurii de sistem întocmite de A.N.R.S.P.S.
    (10) Programul pentru conformare se întocmeşte în două exemplare, cu următoarea destinaţie: un exemplar la unitatea teritorială, un exemplar la structura de specialitate din cadrul A.N.R.S.P.S.
    (11) În situaţia în care măsurile cuprinse în Programul pentru conformare nu s-au putut realiza la termenele stabilite din motive obiective, acesta se revizuieşte şi, eventual, se completează cu noi măsuri, dacă au fost identificate şi alte neconformităţi în raport cu legislaţia în domeniul protecţiei mediului.
    (12) Inspectorii de mediu, conform competenţelor, verifică pe teren, cu ocazia controalelor efectuate, datele înscrise în documentele întocmite în cadrul autoevaluării de mediu, precum şi modul de îndeplinire a măsurilor stabilite prin Programul pentru conformare şi Planul anual de acţiune.

    ART. 13
    (1) La nivelul fiecărei unităţi teritoriale se constituie dosarul de mediu atât în format letric, cât şi electronic. Respectivul dosar va cuprinde documentele întocmite în baza prezentelor norme şi a legislaţiei naţionale privind protecţia mediului, pentru fiecare an calendaristic. Dosarul de mediu în format letric se arhivează anual conform reglementărilor legale în vigoare. Dosarul de mediu în format electronic se constituie anual prin scanarea documentelor conţinute de dosarul de mediu în format letric. La predarea funcţiei, responsabilul de mediu are obligaţia de a preda noului responsabil, pe bază de proces-verbal, documentele din dosarul de mediu al unităţii în format letric, nepredate la arhiva unităţii şi arhiva electronică a dosarului de mediu al unităţii.
    (2) La nivelul structurii de protecţie a mediului din cadrul A.N.R.S.P.S. se constituie câte un dosar de mediu în format electronic pentru fiecare unitate teritorială.
    (3) Dosarul de mediu conţine obligatoriu, fără a se limita numai la acestea, documentele de autoevaluare de mediu, programul pentru conformare, raportul anual privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului, evidenţa anuală a gestionării deşeurilor, dosarul de cercetare a poluărilor accidentale sau accidentelor de mediu, notele de constatare şi rapoartele de control întocmite în urma controalelor de mediu, evidenţa cheltuielilor şi veniturilor obţinute din activitatea de protecţie a mediului.

    ART. 14
    Pentru exploatarea instalaţiilor şi obiectivelor noi din unităţile teritoriale, precum şi pentru funcţionarea şi exploatarea în continuare a celor existente este necesară obţinerea avizelor, respectiv a autorizaţiilor de gospodărire a apelor, conform prevederilor legislaţiei în domeniul gospodăririi apelor. Apele subterane, corespunzătoare calitativ, sunt resurse strategice destinate în primul rând pentru asigurarea necesarului pentru populaţie, putând fi utilizate şi în alte scopuri, numai în baza autorizaţiei de gospodărire a apelor.

    ART. 15
    (1) Unităţile teritoriale sunt obligate să solicite şi să obţină avizul de gospodărire a apelor încă din faza de proiectare a instalaţiilor aferente, pentru lucrările şi categoriile de activităţi destinate satisfacerii nevoilor proprii, alimentarea cu apă, respectiv canalizarea apelor reziduale.
    (2) Autorizaţia de gospodărire a apelor este necesară la punerea în funcţiune sau la exploatarea instalaţiilor existente, dacă acestea au capacitate/debit de peste 0,2 l/s.
    (3) Avizul şi/sau autorizaţia de gospodărire a apelor care includ/include evaluarea impactului asupra corpurilor de apă sunt/este emise/emis(ă) de către autorităţile competente de gospodărire a apelor.

    ART. 16
    (1) Evacuarea apelor uzate în reţelele de canalizare sau în staţiile de epurare se realizează în baza contractului de branşare/racordare şi utilizare a serviciilor publice de alimentare cu apă şi canalizare, precum şi a acceptului de evacuare dat de operatorul de servicii publice care administrează şi exploatează reţeaua de canalizare.
    (2) Descărcarea apelor uzate epurate în receptorii naturali sau în reţelele de canalizare se realizează în limitele indicatorilor de calitate prevăzuţi în normativele tehnice.

    CAP. III
    Atribuţiile şi răspunderile personalului şi structurilor implicate în activităţile de protecţie a mediului
    SECŢIUNEA 1
    Obligaţiile A.N.R.S.P.S. - aparat propriu şi ale unităţilor teritoriale subordonate
    ART. 17
    Obligaţiile în domeniul protecţiei mediului ale A.N.R.S.P.S., în calitate de instituţie din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională, sunt cele prevăzute la art. 84 şi 94 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi următoarele:
    a) realizează activitatea de protecţie a mediului prin structuri proprii specializate care desfăşoară acţiuni de control, îndrumare şi coordonare, în scopul păstrării şi menţinerii echilibrului ecologic în domeniile sale de activitate;
    b) elaborează norme şi instrucţiuni specifice domeniului de activitate, în concordanţă cu respectarea principiilor legislaţiei naţionale în domeniul protecţiei mediului;
    c) supraveghează respectarea de către personalul aflat în subordine a normelor de protecţie a mediului, pentru activităţile proprii;
    d) controlează şi propune sancţionarea persoanelor responsabile pentru încălcarea legislaţiei de protecţie a mediului;
    e) asigură evaluarea impactului asupra mediului al obiectivelor şi activităţilor proprii prin structuri specializate, certificate de către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului;
    f) solicită şi obţine actele de reglementare, potrivit prevederilor prezentelor norme;
    g) respectă condiţiile din actele de reglementare obţinute;
    h) nu pune în exploatare instalaţii ale căror emisii depăşesc valorile-limită stabilite prin actele de reglementare;
    i) asistă persoanele împuternicite cu activităţi de verificare, inspecţie şi control, punându-le la dispoziţie evidenţa măsurătorilor proprii şi toate celelalte documente relevante, şi le facilitează controlul activităţilor ai căror titulari sunt, precum şi prelevarea de probe;
    j) asigură accesul persoanelor împuternicite pentru verificare, inspecţie şi control la instalaţiile tehnologice generatoare de impact asupra mediului, la echipamentele şi instalaţiile de depoluare a mediului, precum şi în spaţiile sau în zonele aferente acestora;
    k) realizează, în totalitate şi la termen, măsurile impuse prin actele de constatare încheiate de persoanele împuternicite cu activităţi de verificare, inspecţie şi control;
    l) suportă costul pentru repararea prejudiciului şi înlătură urmările produse de acesta, restabilind condiţiile anterioare producerii prejudiciului, potrivit principiului „poluatorul plăteşte“;
    m) asigură sisteme proprii de supraveghere a instalaţiilor tehnologice şi pentru automonitorizarea emisiilor poluante;
    n) asigură evidenţa rezultatelor şi raportează la structura de specialitate a A.N.R.S.P.S. şi, după caz, altor autorităţi competente pentru protecţia mediului rezultatele automonitorizării emisiilor poluante;
    o) depozitează deşeurile de orice fel numai pe amplasamente autorizate în acest sens;
    p) nu arde miriştile, stuful, tufărişurile sau vegetaţia ierboasă fără acceptul autorităţii competente pentru protecţia mediului şi fără informarea în prealabil a serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă;
    q) asigură luarea măsurilor de salubrizare a terenurilor din administrare, neocupate productiv sau funcţional, în special a celor situate de-a lungul căilor de comunicaţie rutiere şi feroviare.


    ART. 18
    Obligaţiile unităţilor teritoriale cu privire la substanţele periculoase depozitate pe amplasamentul acestora sunt următoarele:
    a) să ţină evidenţă strictă - cantitate, caracteristici, mijloace de asigurare - a substanţelor periculoase, inclusiv a recipientelor şi ambalajelor acestora;
    b) să elimine, în condiţii de siguranţă pentru sănătatea populaţiei şi pentru mediu, substanţele periculoase care au devenit deşeuri şi sunt reglementate în conformitate cu legislaţia specifică;
    c) să identifice şi să prevină riscurile pe care substanţele periculoase le pot reprezenta pentru sănătatea populaţiei şi să anunţe iminenţa unor descărcări neprevăzute sau accidente la A.N.R.S.P.S. şi, după caz, autorităţilor pentru protecţia mediului şi de apărare civilă.


    ART. 19
    (1) Obligaţiile privind regimul deşeurilor rezultate în urma desfăşurării activităţilor curente ale A.N.R.S.P.S. - aparat propriu şi ale unităţilor teritoriale, care pot constitui un risc de poluare a factorilor de mediu, sunt următoarele:
    a) să ia toate măsurile de prevenire şi limitare a impactului deşeurilor asupra mediului, prin gestionarea corespunzătoare a acestora;
    b) să prevină generarea deşeurilor şi să implementeze măsuri pentru reducerea cantităţii de deşeuri generate;
    c) să colecteze selectiv toate tipurile de deşeuri generate, să asigure recuperarea deşeurilor reciclabile şi valorificarea acestora prin unităţi specializate, pe bază de contract;
    d) să asigure condiţiile necesare pentru depozitarea separată a diferitelor categorii de deşeuri, în funcţie de proprietăţile fizico-chimice, de compatibilităţi şi de natura substanţelor de stingere care pot fi utilizate pentru fiecare categorie de deşeuri în caz de incendiu;
    e) să nu arunce sau să depoziteze pe maluri ori în albiile râurilor deşeuri de orice natură;
    f) să nu abandoneze sau să elimine necontrolat deşeurile sau să execute operaţiuni neautorizate cu acestea.

    (2) Activităţile privind evidenţa, colectarea, depozitarea temporară şi transportul deşeurilor rezultate din activităţile A.N.R.S.P.S. - aparat propriu şi ale unităţilor teritoriale se realizează conform procedurii de sistem specifice elaborată la nivelul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu.

    ART. 20
    Obligaţiile la nivelul unităţilor teritoriale, pentru protecţia apelor şi a ecosistemelor acvatice, sunt următoarele:
    a) să execute toate lucrările de refacere a resurselor naturale şi de ameliorare a calităţii apei, prevăzute cu termen în avizul sau autorizaţia de gospodărire a apelor, şi să monitorizeze zona de impact;
    b) să nu spele în apele de suprafaţă autovehicule, utilaje, produse, ambalaje sau materiale care au conţinut de uleiuri, combustibili lichizi, lubrifianţi, substanţe periculoase sau pesticide;
    c) să nu deverseze în apele de suprafaţă şi subterane ape uzate, fecaloid-menajere, substanţe petroliere sau alte substanţe periculoase;
    d) să nu arunce şi să nu depoziteze pe maluri, în albiile râurilor şi în zonele umede deşeuri de orice fel şi să nu introducă în ape substanţe explozive, tensiune electrică, substanţe periculoase.


    ART. 21
    Obligaţiile A.N.R.S.P.S. şi ale unităţilor teritoriale cu privire la protecţia atmosferei sunt următoarele:
    a) să respecte reglementările privind protecţia atmosferei, prin adoptarea măsurilor tehnologice adecvate de reţinere a poluanţilor atmosferici;
    b) să îmbunătăţească performanţele tehnologice în scopul reducerii emisiilor şi să nu pună în exploatare instalaţiile prin care se depăşesc limitele maxime admise prevăzute în legislaţia în vigoare;
    c) să ia măsuri pentru limitarea emisiilor provenite din depozitarea produselor petroliere şi arderea combustibililor solizi.


    SECŢIUNEA a 2-a
    Atribuţiile structurilor implicate în activităţile de protecţie a mediului
    ART. 22
    Structura de specialitate din cadrul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu are următoarele atribuţii:
    a) organizează, coordonează, îndrumă şi controlează activitatea responsabililor de mediu, a persoanelor desemnate, a responsabililor cu activitatea de gestionare a deşeurilor şi colectarea selectivă a deşeurilor din unităţile teritoriale;
    b) reprezintă A.N.R.S.P.S., ca structură de specialitate, în relaţiile de cooperare cu autoritatea publică centrală în domeniul protecţiei mediului sau organismele tehnice specializate, autorităţile ori instituţiile publice aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acesteia, structurile de protecţie a mediului din cadrul autorităţilor publice centrale sau locale, după caz, din sistemul naţional de apărare, ordine publică şi securitate naţională sau alte autorităţi publice centrale, precum şi cu ocazia participării în cadrul reuniunilor şi activităţilor specifice ale comitetelor speciale şi grupurilor de lucru constituite la nivelul acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
    c) elaborează ordine, instrucţiuni, proceduri de sistem şi alte reglementări interne în domeniul protecţiei mediului şi acţionează pentru implementarea acestora;
    d) analizează, pe baza raportului anual privind activitatea de protecţie a mediului, modul de desfăşurare a activităţilor de protecţie a mediului în cadrul unităţilor teritoriale;
    e) elaborează şi înaintează conducerii A.N.R.S.P.S., până la data de 15 aprilie a fiecărui an, raportul privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului în cadrul A.N.R.S.P.S. şi unităţilor teritoriale pentru anul precedent;
    f) coordonează activitatea de pregătire a persoanelor cu atribuţii în domeniul protecţiei mediului, prin organizarea de instruiri, convocări/videoconferinţe, în vederea asigurării aplicării unitare a prevederilor legislaţiei în vigoare;
    g) propune aplicarea de sancţiuni disciplinare pentru încălcarea de către personalul din unităţile teritoriale a legislaţiei de protecţie a mediului în obiectivele şi incintele aflate în administrare;
    h) participă la cercetarea incidentelor/accidentelor ecologice produse în incintele unităţilor teritoriale sau în zona de competenţă a acestora;
    i) întocmeşte documentele de organizare a activităţilor de protecţie a mediului menţionate în lista din anexa nr. 4 la prezentele norme, precum şi documentele prevăzute de procedurile de sistem specifice;
    j) verifică pe teren, cu ocazia controalelor efectuate la unităţile teritoriale, corectitudinea datelor înscrise în documentele întocmite în cadrul autoevaluării de mediu, precum şi îndeplinirea măsurilor stabilite prin programele pentru conformare şi planurile anuale de acţiune;
    k) constituie, în baza documentelor în format electronic primite, dosarele de mediu în format electronic pentru unităţile teritoriale, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3);
    l) centralizează date şi informaţii privind gestionarea deşeurilor în unităţile teritoriale din cadrul A.N.R.S.P.S., pe care le transmite autorităţii publice centrale de protecţie a mediului, la cerere, în vederea elaborării la nivel naţional a raportului statistic „Gestionarea deşeurilor“;
    m) ţine evidenţa controalelor efectuate în unităţile teritoriale, conform registrului din anexa nr. 7 la prezentele norme.


    SECŢIUNEA a 3-a
    Atribuţiile responsabililor de mediu şi ale persoanelor desemnate cu activitatea de protecţie a mediului din unităţile teritoriale
    ART. 23
    Responsabilii de mediu şi persoanele desemnate din unităţile teritoriale au următoarele atribuţii:
    a) întocmesc documentele de organizare, control şi autoevaluare a activităţilor de protecţie a mediului pentru unitatea teritorială, conform listei prevăzute în anexa nr. 5 la prezentele norme;
    b) controlează şi notifică directorului executiv al unităţii teritoriale din care fac parte aspectele sesizate privind încălcarea de către personalul unităţii a legislaţiei, normelor şi procedurilor de protecţie a mediului în obiectivele şi incintele aparţinând acesteia, precum şi în zonele de responsabilitate unde acesta desfăşoară activităţi specifice;
    c) propun şi supun aprobării directorului executiv al unităţii teritoriale măsuri concrete pentru protecţia mediului în zona de responsabilitate unde desfăşoară activităţi personalul propriu;
    d) prezintă directorului unităţii teritoriale informări asupra modului de realizare a activităţilor de protecţie a mediului;
    e) verifică luarea măsurilor necesare pentru utilizarea eficientă a oricărei forme de energie, a resurselor şi materialelor în derularea activităţii specifice;
    f) stabilesc măsurile adecvate, în funcţie de specificul activităţii, pentru prevenirea, limitarea şi eliminarea efectelor poluărilor accidentale;
    g) întocmesc programul şi asigură instruirea personalului privind cunoaşterea şi implementarea legislaţiei, normelor şi a procedurilor de sistem în domeniul protecţiei mediului;
    h) elaborează raportul anual privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului pentru unitatea teritorială şi îl înaintează structurii de specialitate din cadrul aparatului propriu al A.N.R.S.P.S. pe linia protecţiei mediului, până la data de 15 februarie pentru anul precedent;
    i) urmăresc includerea în propunerea de proiect de buget anuală a resurselor financiare necesare desfăşurării activităţilor de protecţie a mediului specifice fiecărui domeniu de activitate;
    j) ţin evidenţa cheltuielilor de protecţie a mediului pe domenii de activitate, pentru unitatea proprie;
    k) colaborează cu autorităţile locale de protecţie a mediului pentru desfăşurarea unor acţiuni comune în domeniu;
    l) urmăresc implementarea şi respectarea legislaţiei în vigoare în domeniul protecţiei mediului, a instrucţiunilor şi normelor de protecţie a mediului în unitatea teritorială;
    m) participă la convocări/simpozioane de specialitate;
    n) întocmesc şi actualizează permanent dosarul de mediu al unităţii;
    o) întocmesc şi înaintează structurii de specialitate din cadrul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu „Fişa de caracterizare“ pentru evenimentele care îndeplinesc condiţiile de a fi declarate avarii, incidente, poluări accidentale conform legislaţiei în vigoare, potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentele norme;
    p) reprezintă şi apără interesele unităţii teritoriale în relaţiile de cooperare cu organismele tehnice specializate, autorităţile judeţene în domeniul protecţiei mediului, instituţiile publice de interes local sau operatori economici autorizaţi cu atribuţii şi răspunderi specifice în domeniul protecţiei mediului la nivel local;
    q) participă în toate comisiile de casare constituite la nivelul unităţii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.


    ART. 24
    Atribuţiile personalului unităţilor pe linia protecţiei mediului se prevăd în fişa postului şi în regulamentul de organizare şi funcţionare al A.N.R.S.P.S. şi al fiecărei unităţi teritoriale, în condiţiile prezentelor norme.

    ART. 25
    (1) La solicitarea structurii de specialitate din cadrul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu sau ori de câte ori este nevoie, unităţile teritoriale înaintează sinteze şi situaţii informative necesare gestionării activităţii de protecţie a mediului.
    (2) Raportul privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului conţine, în principal, următoarele informaţii:
    a) organizarea activităţii de protecţie a mediului în unitatea teritorială, activitatea responsabilului de mediu, a persoanei desemnate, a responsabililor cu gestionarea deşeurilor şi colectarea selectivă a deşeurilor;
    b) sinteza cu principalele concluzii rezultate în urma controalelor executate pe linia protecţiei mediului, stadiul îndeplinirii măsurilor pentru conformare;
    c) evidenţa fondurilor asimilate cheltuielilor şi veniturilor din activitatea de protecţie a mediului;
    d) situaţia evenimentelor cu implicaţii asupra mediului înconjurător produse la nivelul unităţii sau în care a fost implicat personalul acesteia;
    e) stadiul îndeplinirii măsurilor din programele pentru conformare stabilite la nivelul unităţii teritoriale;
    f) stadiul îndeplinirii măsurilor prevăzute în planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului;
    g) situaţia obţinerii actelor de reglementare prevăzute de legislaţia în vigoare în domeniul protecţiei mediului şi gospodăririi apelor;
    h) monitorizarea factorilor de mediu - analize pentru factorii de mediu: apă, aer, sol, după caz;
    i) situaţia colaborării cu autorităţile judeţene pentru protecţia mediului, precum şi operatorii economici cu care unitatea are contracte/convenţii de prestări de servicii;
    j) alte probleme sau propuneri care se consideră necesar a fi comunicate.


    SECŢIUNEA a 4-a
    Componenţa, atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Comisiei de protecţie a mediului şi ecologie
    ART. 26
    La nivelul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu şi la unităţile teritoriale subordonate se constituie Comisia de protecţie a mediului şi ecologie, numită de preşedintele A.N.R.S.P.S./directorii executivi prin ordin/decizie, denumită în continuare Comisie.

    ART. 27
    (1) Numărul membrilor şi componenţa Comisiei se stabilesc în funcţie de organizarea şi caracteristicile activităţii unităţii teritoriale.
    (2) Din Comisie fac parte:
    a) inspectorul/responsabilul de mediu;
    b) responsabilul cu activitatea de protecţie a infrastructurii critice naţionale, responsabilul cu managementul securităţii, după caz;
    c) un reprezentant din cadrul structurii financiare;
    d) un reprezentant din cadrul structurii de logistică, consilierul de achiziţii, după caz;
    e) un reprezentant din cadrul structurii de comunicaţii şi informatică;
    f) un consilier juridic.

    (3) În unităţile teritoriale în care nu există personal din categoriile prevăzute la alin. (2), Comisia se constituie din minimum 3 membri desemnaţi de directorul executiv al unităţii teritoriale.

    ART. 28
    (1) Comisia are următoarele atribuţii:
    a) sprijină permanent activitatea preşedintelui A.N.R.S.P.S./ directorului executiv al unităţii teritoriale în domeniul protecţiei mediului;
    b) informează şi propune preşedintelui A.N.R.S.P.S./ directorului executiv al unităţii teritoriale măsurile pentru îmbunătăţirea calităţii factorilor de mediu;
    c) colaborează cu membrii comisiei mixte constituite, potrivit legii, în cazul unui accident major produs pe amplasamentul unităţii, cu afectarea vecinătăţilor;
    d) colaborează cu organismele tehnice specializate, autorităţile ori instituţiile publice locale aflate în subordinea, sub autoritatea sau coordonarea autorităţii publice centrale în domeniul protecţiei mediului pentru desfăşurarea de acţiuni comune;
    e) analizează şi face propuneri privind Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului;
    f) urmăreşte realizarea Planului anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizării prevederilor lui şi eficienţa acestora din punctul de vedere al îmbunătăţirii factorilor de mediu;
    g) analizează, luând în considerare consecinţele asupra mediului, oportunitatea introducerii de noi tehnologii sau echipamente;
    h) analizează modul de îndeplinire a atribuţiilor ce revin inspectorului/responsabilului de mediu;
    i) urmăreşte modul în care se aplică şi se respectă reglementările legale privind protecţia mediului, precum şi măsurile dispuse de inspectorul de mediu din A.N.R.S.P.S.;
    j) analizează cauzele producerii avariilor, incidentelor sau poluărilor accidentale şi poate propune măsuri tehnice în completarea măsurilor dispuse în urma cercetării;
    k) avizează Programul pentru conformare întocmit la nivelul unităţii teritoriale;
    l) dezbate raportul scris, prezentat Comisiei de către inspectorul/responsabilul de mediu cel puţin o dată pe an, cu privire la acţiunile care au fost întreprinse şi la eficienţa acestora în anul încheiat, precum şi propunerile pentru Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului.

    (2) Membrii Comisiei participă la investigarea avariilor, incidentelor sau poluărilor accidentale, produse de unitate în incinta sa sau în zona de competenţă, dacă este cazul.

    ART. 29
    (1) Preşedintele A.N.R.S.P.S./Directorul executiv al unităţii teritoriale are obligaţia să acorde fiecărui membru al Comisiei timpul necesar exercitării atribuţiilor specifice.
    (2) Preşedintele Comisiei este directorul direcţiei din care face parte structura de protecţie a mediului din A.N.R.S.P.S. şi, respectiv, înlocuitorul directorului executiv al unităţii teritoriale, iar inspectorul/responsabilul de mediu este secretarul Comisiei.
    (3) Comisia funcţionează în baza regulamentului de funcţionare propriu, aprobat de preşedintele A.N.R.S.P.S./ directorul executiv al unităţii teritoriale.
    (4) Preşedintele Comisiei are obligaţia să asigure întrunirea Comisiei cel puţin o dată pe semestru şi ori de câte ori este necesar.
    (5) Ordinea de zi a fiecărei întruniri este stabilită de către preşedinte, cu consultarea membrilor Comisiei, şi este transmisă acestora cu cel puţin 5 zile înaintea datei stabilite pentru întrunirea acesteia.
    (6) Secretarul Comisiei convoacă în scris membrii Comisiei cu cel puţin 5 zile înainte de data întrunirii, indicând locul, data şi ora stabilite.
    (7) La fiecare întrunire secretarul Comisiei încheie un proces-verbal, care va fi semnat de către toţi membrii prezenţi ai acesteia.
    (8) Comisia este legal întrunită dacă sunt prezenţi cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi.
    (9) Comisia convine cu votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor prezenţi.
    (10) Secretarul Comisiei din unităţile teritoriale transmite la A.N.R.S.P.S., în termen de 10 zile de la data întrunirii, o copie a procesului-verbal încheiat.

    SECŢIUNEA a 5-a
    Atribuţiile altor structuri din cadrul unităţilor teritoriale în domeniul protecţiei mediului
    ART. 30
    Persoana cu atribuţii privind gestionarea patrimoniului imobiliar desfăşoară următoarele activităţi:
    a) întocmeşte anual planul de întreţinere şi refacere a aliniamentelor de protecţie şi a zonelor verzi;
    b) introduce în programul anual lucrările de întreţinere/reparaţii/înlocuire la instalaţiile generatoare de poluare;
    c) înaintează ierarhic propuneri privind retehnologizarea centralelor termice şi instalaţiilor aferente, pentru limitarea poluării atmosferei;
    d) colaborează cu structura financiară pentru perfectarea contractelor de livrare a apei potabile şi/sau exploatarea puţurilor de adâncime, eliminarea şi transportul deşeurilor menajere, evacuarea apelor uzate la canalizarea localităţii şi/sau din fosele septice ori decantoare, întreţinerea staţiilor de epurare şi a separatoarelor de hidrocarburi;
    e) ţine evidenţele de gestiune a cantităţilor de deşeuri generate în urma activităţilor proprii, precum şi a modului de colectare, stocare temporară, transport, valorificare/eliminare a acestora şi le pune la dispoziţia responsabilului cu protecţia mediului;
    f) ţine evidenţa puţurilor de adâncime, a debitelor de apă extrase, a calităţii apei, consemnată în buletinele de analiză ce se efectuează periodic, a stării tehnice a puţurilor, a zonei de protecţie sanitară, inclusiv împrejmuirea, precum şi a cheltuielilor necesare exploatării, întreţinerii şi reparării acestora;
    g) ţine evidenţa reţelelor de alimentare cu apă, a punctelor de măsurare, a cheltuielilor necesare pentru lucrările de reparaţii şi efectuarea analizei calităţii apei stocate în bazine;
    h) ţine evidenţa depozitelor de combustibil lichid pentru funcţionarea centralelor termice, a stării tehnice a acestora, a recipientelor de stocare, a eventualelor pierderi de combustibil, în vederea prevenirii poluării solului şi a pânzei freatice şi a înlăturării efectelor cauzate de o eventuală poluare accidentală;
    i) ţine evidenţa cantitativă a punctelor de colectare a deşeurilor menajere şi a celor reciclabile, a cheltuielilor necesare reparării obiectelor de inventar de resortul administrării patrimoniului imobiliar, containerelor, platformelor, împrejmuirilor, rampelor şi altor asemenea;
    j) verifică periodic starea terenurilor din administrare, pentru depistarea şi refacerea zonelor distruse sau poluate;
    k) colaborează cu responsabilii de mediu/persoanele desemnate, responsabilii cu gestionarea deşeurilor în vederea îndeplinirii sarcinilor specifice în domeniul protecţiei mediului;
    l) duce la îndeplinire, în termenele stabilite, acţiunile pentru care a fost desemnată ca responsabil de implementare prin Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului elaborat la nivelul unităţii.


    ART. 31
    Responsabilii cu activitatea din sectorul mecanoenergetic şi, după caz, consilierul de siguranţă pentru transportul mărfurilor periculoase au următoarele atribuţii:
    a) urmăresc realizarea reviziilor şi inspecţiilor tehnice pentru autovehiculele, utilajele şi echipamentele proprii şi nu permit exploatarea acelora care pot afecta factorii de mediu, potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare;
    b) înaintează ierarhic propuneri privind retehnologizarea mijloacelor de mobilitate din dotare, precum şi a tehnicii specifice existente;
    c) verifică modul de depozitare a carburanţilor şi lubrifianţilor utilizaţi pentru tehnica din dotare, starea tehnică a recipientelor de stocare şi a pompelor de alimentare şi iau măsuri urgente pentru eliminarea eventualelor pierderi de carburanţi, în vederea prevenirii poluării solului, a apelor curgătoare şi a pânzei freatice, precum şi pentru înlăturarea efectelor cauzate de o eventuală poluare accidentală;
    d) verifică periodic starea terenurilor din jurul depozitelor de carburanţi-lubrifianţi şi a staţiilor de spălare a tehnicii din dotare, pentru depistarea şi refacerea eventualelor zone afectate de poluare;
    e) duc la îndeplinire, în termenele stabilite, acţiunile pentru care au fost desemnaţi ca responsabil de implementare prin Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului elaborat la nivelul unităţii;
    f) verifică respectarea reglementărilor în vigoare referitoare la transportul mărfurilor periculoase;
    g) controlează ca transporturile să fie însoţite de toate documentele prevăzute de reglementările în vigoare;
    h) supraveghează operaţiunile referitoare la transportul mărfurilor periculoase;
    i) verifică mijloacele de transport şi echipamentele utilizate pentru transportul mărfurilor periculoase şi pentru operaţiunile de încărcare sau descărcare;
    j) implementează procedurile de urgenţă corespunzătoare eventualelor accidente ce pot afecta siguranţa în timpul operaţiunilor de transport, de încărcare sau descărcare a mărfurilor periculoase.


    ART. 32
    Responsabilul cu administrarea produselor rezervă de stat are, în principal, următoarele atribuţii:
    a) verifică modul de depozitare, manipulare şi vehiculare a produselor rezervă de stat, condiţiile de depozitare, starea ambalajelor produselor rezervă de stat, starea rezervoarelor/carcaselor;
    b) ţine evidenţa strictă a tipurilor, cantităţilor şi a fişelor de securitate a produselor rezervă de stat depozitate;
    c) verifică modul de depozitare, utilizare şi manipulare a substanţelor toxice utilizate la tratamentul produselor cerealiere, instruieşte personalul care intră în contact cu aceste substanţe periculoase şi ia măsuri pentru returnarea la furnizor a ambalajelor acestora;
    d) face propuneri ca produsele care nu au putut fi valorificate, după casare, să se valorifice/elimine ca deşeuri, prin intermediul operatorilor economici autorizaţi, cu respectarea legislaţiei în vigoare privind regimul deşeurilor;
    e) sesizează orice deficienţă de funcţionare în condiţii optime a echipamentelor şi instalaţiilor utilizate în desfăşurarea activităţii, a căror avarie sau funcţionare necorespunzătoare ar putea conduce la un impact negativ asupra mediului;
    f) asigură colectarea separată a biodeşeurilor şi a tuturor deşeurilor rezultate din activitatea de depozitare, precum şi valorificarea sau eliminarea prin operatori economici autorizaţi.


    ART. 33
    Responsabilii cu managementul securităţii pe amplasament au, în principal, următoarele atribuţii:
    a) identifică punctele critice, activităţile, instalaţiile şi echipamentele din unitate unde se depozitează sau vehiculează substanţe periculoase şi fac propuneri pentru elaborarea şi actualizarea procedurilor şi instrucţiunilor specifice pentru prevenirea accidentelor şi a poluărilor accidentale;
    b) verifică existenţa dotărilor de siguranţă la rezervoarele de produse petroliere: siguranţă de preaplin, avertizor scurgeri din rezervoare, supape de aerisire, membrane de etanşare, opritori de flăcări, legarea la pământ a rezervoarelor şi conductelor etc.;
    c) verifică starea rezervoarelor de avarie, a rezervoarelor de golire/zestre şi fac propuneri pentru remedierea oricăror neconformităţi identificate;
    d) analizează şi fac propuneri privind elaborarea/actualizarea politicii de prevenire, planurilor de urgenţă internă, precum şi a altor documente elaborate la nivelul unităţii conform procedurii de sistem specifice;
    e) colaborează cu responsabilul de mediu pentru monitorizarea indicatorilor de calitate ai factorilor de mediu, respectarea obligaţiilor impuse prin actele de reglementare, implementarea şi actualizarea planului de prevenire şi combatere a poluărilor accidentale, achiziţionarea materialelor necesare pentru intervenţie la poluări accidentale;
    f) colaborează cu cadrul tehnic PSI din unitate pentru actualizarea documentelor de PSI, verificarea şi întreţinerea mijloacelor şi instalaţiilor de semnalizare şi stingere a incendiilor;
    g) participă la exerciţiile pentru testarea scenariilor din planul de intervenţie, planul de securitate, planul de urgenţă internă;
    h) verifică dacă sunt elaborate/actualizate procedurile pentru operarea în siguranţă a instalaţiilor şi echipamentelor aflate pe amplasamentul unităţii, instrucţiunile care stabilesc modul de lucru pentru condiţii normale şi acţiunile care trebuie efectuate în cazul unor abateri de la funcţionarea normală, respectiv instrucţiuni de lucru, instrucţiuni de securitate şi sănătate în muncă, instrucţiuni pază, P.S.I., existenţa echipamentului de protecţie care trebuie utilizat şi altele asemenea;
    i) verifică participarea personalului la instruirea periodică pentru lucrul în zonele cu pericol de explozie în vederea autorizării şi participă la elaborarea documentaţiei necesare autorizării instalaţiilor din unitate;
    j) asigură instruirea şi controlează aplicarea de către toţi lucrătorii a măsurilor prevăzute în documentele elaborate pentru asigurarea securităţii amplasamentului.


    ART. 34
    Personalul cu atribuţii în domeniul de comunicaţii şi informatică desfăşoară următoarele activităţi în domeniul protecţiei mediului:
    a) înaintează ierarhic propuneri privind retehnologizarea mijloacelor de comunicaţii şi informatică din dotare;
    b) depozitează corespunzător deşeurile provenite din componentele uzate sau consumabilele utilizate în procesul de întreţinere a tehnicii din dotare, care se predau operatorilor economici autorizaţi pentru colectarea, valorificarea sau eliminarea acestor categorii de deşeuri;
    c) ţine evidenţa strictă a bunurilor în a căror componenţă se află substanţe sau materiale periculoase;
    d) duce la îndeplinire, în termenele stabilite, acţiunile pentru care a fost desemnat ca responsabil de implementare prin Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului elaborat la nivelul unităţii.


    ART. 35
    Responsabilul cu supravegherea şi verificarea tehnică a instalaţiilor are următoarele atribuţii:
    a) ia măsuri pentru verificarea periodică a instalaţiilor, efectuarea întreţinerilor, reviziilor şi determinărilor de noxe
    specifice, prevăzute de prescripţiile tehnice în vigoare, şi nu permite exploatarea instalaţiilor mecanice sub presiune şi de ridicat fără efectuarea verificărilor tehnice şi verificărilor tehnice periodice, conform reglementărilor legale în vigoare;

    b) ţine evidenţa instalaţiilor/echipamentelor, a efectuării verificărilor tehnice şi verificărilor tehnice periodice şi nu permite manevrarea instalaţiilor/echipamentelor de către persoane neautorizate;
    c) ia măsuri de depozitare şi eliminare corespunzătoare a deşeurilor, inclusiv a celor periculoase, rezultate din activitatea proprie sau din casarea instalaţiilor sau echipamentelor specifice.


    CAP. IV

    Organizarea şi executarea controalelor pe linia protecţiei mediului în A.N.R.S.P.S.
    ART. 36
    (1) Controalele pe linia protecţiei mediului se realizează la unităţile teritoriale, potrivit competenţelor, de către inspectorii de mediu din cadrul aparatului propriu şi de către responsabilul de mediu desemnat prin decizie a directorului executiv al unităţii teritoriale.
    (2) Controalele pe linia protecţiei mediului pot fi:
    a) planificate, realizate conform planului anual de control aprobat de preşedintele A.N.R.S.P.S. sau directorul executiv al unităţii teritoriale;
    b) inopinate, realizate în baza planului de control aprobat de preşedintele A.N.R.S.P.S.

    (3) Organizarea şi desfăşurarea controalelor pe linia protecţiei mediului se realizează conform procedurii de sistem privind efectuarea controalelor de mediu în A.N.R.S.P.S.

    ART. 37
    Inspectorii de mediu abilitaţi să execute controlul îşi dovedesc calitatea cu împuternicirea de control semnată de preşedintele A.N.R.S.P.S. Modelul împuternicirii de control pe linia protecţiei mediului este prevăzut în anexa nr. 6 la prezentele norme.

    ART. 38
    În vederea executării controlului, inspectorii de mediu au dreptul de a solicita documentele şi informaţiile necesare atât directorului executiv al unităţii teritoriale controlate, cât şi oricărei alte persoane încadrate în unitatea teritorială.

    ART. 39
    (1) Pe timpul controlului, inspectorii de mediu/responsabilii de mediu întocmesc note de constatare cu concluziile rezultate, care sunt aduse la cunoştinţă, sub semnătură, conducerii unităţii teritoriale şi ulterior personalului cu responsabilităţi în domeniul protecţiei mediului.
    (2) Eventualele observaţii ale conducerii unităţii teritoriale sau, după caz, ale personalului cu responsabilităţi pe linie de protecţie a mediului sunt cuprinse în notele de constatare.
    (3) La finalizarea controlului, inspectorii de mediu elaborează raportul de control.
    (4) Raportul de control se definitivează în termen de până la 7 zile lucrătoare de la finalizarea controlului, iar concluziile şi recomandările cuprinse în acesta se prezintă spre analiză şi aprobare preşedintelui A.N.R.S.P.S. care a dispus efectuarea controlului, care decide asupra modului de valorificare a celor constatate.
    (5) Raportul de control se transmite unităţii teritoriale controlate, în termen de 14 zile de la finalizarea controlului, în vederea informării cu privire la rezultatele controlului şi a executării măsurilor care se impun în urma acestuia.

    ART. 40
    (1) La nivelul A.N.R.S.P.S. şi a unităţilor teritoriale se instituie Registrul controalelor efectuate la nivelul unităţilor teritoriale/surselor de poluare controlate în domeniul protecţiei mediului, completat în urma efectuării activităţilor de control.
    (2) Modelul şi conţinutul registrelor controalelor efectuate la nivelul unităţilor teritoriale/surselor de poluare controlate în domeniul protecţiei mediului sunt prevăzute în anexele nr. 7 şi 8 la prezentele norme.
    (3) Registrul surselor de poluare controlate în domeniul protecţiei mediului, elaborat la nivelul unităţii teritoriale, se înaintează structurii de protecţie a mediului din A.N.R.S.P.S., în format electronic, odată cu raportul anual privind desfăşurarea activităţii de protecţie a mediului.

    CAP. V
    Dispoziţii finale
    ART. 41
    (1) Termenul de realizare, avizare şi aprobare a programelor pentru conformare pentru toate unităţile teritoriale este de 1 an de la intrarea în vigoare a prezentelor norme.
    (2) Procedurile de sistem prevăzute în cuprinsul prezentelor norme se elaborează în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a acestor norme.

    ART. 42
    (1) Comisarii-şefi şi comisarii Gărzii Naţionale de Mediu, precum şi persoanele împuternicite din cadrul acesteia au acces, în condiţiile legii, în unităţile teritoriale A.N.R.S.P.S.
    (2) Personalul prevăzut la alin. (1) este însoţit de personalul cu atribuţii pe linie de protecţie a mediului din cadrul unităţii teritoriale şi, după caz, de inspectorii de mediu din cadrul structurii de protecţie a mediului constituită la nivelul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu.

    ART. 43
    Anexele nr. 1-8 fac parte integrantă din prezentele norme.

    ANEXA 1

    la norme




    - Model -
    FIŞA DE CARACTERIZARE
    în cazul avariilor, incidentelor, poluărilor accidentale cu afectarea factorilor de mediu (apă, aer, sol)
    Nr. ........... din ............
    A. Unitatea teritorială ..................
    B. Adresa unităţii teritoriale .......................
    Raport de informare în cazul poluărilor accidentale

    C. Date de localizare exactă a poluării (inclusiv timpul de producere a acesteia):
    - Data şi ora producerii poluării: ........................
    – Localizarea fenomenului (locul unde s-a produs poluarea accidentală): ...................

    D. Cauza producerii poluării (inclusiv tipul poluantului, categoria din care fac parte, cantitatea):
    - tipul poluantului: ..................;
    – cantitate/volum: .................;
    – suprafaţa afectată: ....................;
    – implicaţii privind poluarea vecinătăţilor: .................

    E. Factorii de mediu afectaţi - (descriere):
    - aer: ..................;
    – apă: ...................;
    – sol: ......................;

    F. Modul de manifestare a fenomenului (inclusiv rezultatele analizelor - dacă s-au efectuat):
    - recoltare probă: ................;
    – cine a recoltat: ...............;
    – condiţii de recoltare: ...................;
    – rezultatul analizelor: ...................

    G. Tendinţa evoluţiei:
    - creştere: ....................;
    – staţionare: .................;
    – descreştere: ..............

    H. Măsurile întreprinse pentru diminuarea poluării:
    - la sursă .....;
    – de reducere şi/sau eliminare a efectelor: .................;
    – materiale de intervenţie utilizate: ..................;
    – documentele după care s-a acţionat pentru intervenţie: ...................;

    I. Alte informaţii:
    - colaborarea cu autorităţile locale de protecţie a mediului: ....................;
    – măsurile pentru remedierea factorilor de mediu afectaţi de poluare: ........................

    Directorul executiv al unităţii teritoriale,
    ............................................................

    ANEXA 2

    la norme




    - Model -
    FIŞA DE MEDIU
    Secret de serviciu
    (după completare)
    1. Date generale ale unităţii teritoriale:
    a) denumirea unităţii teritoriale, adresa, telefon, fax: ..................;
    b) amplasamentul: ....................;
    c) profilul de activitate: ....................;
    d) regimul de lucru (ore/zi, zile/săptămână, zile/an): ...................;
    e) datele de identificare a responsabilului de mediu:
    - numele şi prenumele:
    – studiile: instituţii de învăţământ absolvite
    – calificarea în funcţie: cursuri de specialitate în domeniul protecţiei mediului, postliceale, postuniversitare
    – data numirii în funcţia de responsabil cu protecţia mediului:
    – telefon:

    f) agenţia judeţeană pentru protecţie a mediului:
    - denumirea:
    – adresa:
    – telefon:


    2. Date specifice activităţii:
    a) activitatea desfăşurată:
    Se prezintă activitatea specifică desfăşurată, cu informaţii complete.

    b) dotări:
    Dotările specifice: clădiri (cu suprafaţa spaţiilor ocupate), utilaje, instalaţii, maşini, aparate, mijloace de transport utilizate în activitate etc.;

    c) suprafaţa unităţii - ha
    - Total .................., din care:
    – teren arabil:
    – păşune:
    – pajişti:
    – păduri:
    – lungime căi de comunicaţii: drumuri de acces, alei, trotuare:
    – parc auto:

    d) utilităţi:
    Modul de asigurare cu utilităţi (apă, canal, energie etc.): surse, cantităţi, volume


    3. Surse de poluanţi şi protecţia factorilor de mediu:
    a) protecţia calităţii apelor:
    - sursele de ape uzate şi indicatorii de calitate ai acestora
    – staţiile şi instalaţiile de epurare sau de preepurare a apelor uzate, randamentele de reţinere a poluanţilor, locul de evacuare (emisar, canalizare publică etc.)
    – poluanţii evacuaţi în mediu sau în canalizări publice ori în alte canalizări (în mg/l şi/sau kg/zi)

    b) protecţia atmosferei:
    - sursele şi poluanţii pentru aer
    – instalaţii pentru colectarea, epurarea şi dispersia gazelor reziduale şi a pulberilor
    – poluanţii evacuaţi în atmosferă (în mg/mc şi/sau g/s)

    c) protecţia împotriva zgomotului şi vibraţiilor:
    - sursele de zgomot şi de vibraţii
    – dotările, amenajările şi măsurile de protecţie împotriva zgomotului şi vibraţiilor
    – nivelul de zgomot şi de vibraţii produs

    d) protecţia solului şi a subsolului:
    - sursele posibile de poluare a solului şi a subsolului
    – măsurile, dotările şi amenajările pentru protecţia solului şi a subsolului

    e) protecţia împotriva radiaţiilor:
    - sursele de radiaţii din activitate
    – dotările, amenajările şi măsurile pentru protecţia împotriva radiaţiilor
    – nivelul radiaţiilor emise în mediu

    f) protecţia fondului forestier (acolo unde este cazul):
    Situaţia afectării fondului forestier:
    - lucrările şi măsurile pentru diminuarea şi eliminarea impactului negativ produs asupra vegetaţiei şi ecosistemelor forestiere


    g) protecţia ecosistemelor, biodiversităţii şi ocrotirea naturii (acolo unde este cazul):
    - sursele posibile de afectare a ecosistemelor acvatice şi terestre, a monumentelor naturii, a parcurilor naţionale şi a rezervaţiilor naturale
    – măsurile pentru protecţia ecosistemelor, biodiversităţii şi pentru ocrotirea naturii, în general

    h) protecţia peisajului şi a zonelor de interes tradiţional (acolo unde este cazul):
    - modul de încadrare a obiectivului în peisaj
    – măsuri şi amenajări pentru protecţia peisajului şi a zonelor de interes tradiţional

    i) gestiunea deşeurilor:
    - sursele de deşeuri, tipuri, compoziţie şi cantităţi de deşeuri rezultate
    – modul de gospodărire a deşeurilor; depozitare controlată, transport, tratare, refolosire, distrugere, integrare în mediu, comercializare

    j) gestiunea substanţelor şi preparatelor periculoase:
    - substanţele şi preparatele periculoase utilizate/deţinute, cantităţile utilizate/deţinute şi fişele de securitate ale acestora
    – modul de gospodărire, măsurile, dotările şi amenajările pentru protecţia mediului

    k) gestiunea ambalajelor:
    - tipurile şi cantităţile de ambalaje folosite
    – modul de gospodărire a ambalajelor şi măsuri pentru protecţia mediului

    l) încadrarea în planurile de urbanism şi amenajare a teritoriului:
    m) modul de încadrare a obiectivului în cerinţele planurilor de urbanism şi amenajare a teritoriului:
    n) factorii poluanţi din zona unităţii teritoriale care afectează activitatea acesteia:
    - sursa poluantă:
    – factorul de mediu poluat: aer, apă, sol

    o) substanţele care distrug stratul de ozon:
    - denumirea substanţei - tehnică şi comercială: halon, freon
    – cantitatea: kg
    – unde se găseşte: aparate de aer condiţionat, instalaţii frigorifice, instalaţii de stins incendiul, dezumidificatoare, alte aparate sau instalaţii de pe tehnica specifică

    p) zonele de interes naţional adiacente unităţii teritoriale:
    - denumirea zonei şi tipul acesteia: rezervaţie a biosferei, rezervaţie naturală, parc naţional, rezervaţie peisagistică, monument al naturii, monument istoric, situri arheologice, situri „NATURA 2000“, alte zone de interes natural
    – actul normativ care stabileşte tipul zonei

    q) accidentele ecologice în care a fost implicată unitatea teritorială:
    - natura accidentului:
    – data producerii:
    – măsuri de remediere:

    r) protecţia aşezărilor umane (acolo unde este cazul):
    - distanţa faţă de aşezările umane, localităţile şi populaţia eventual afectată
    – măsurile, dotările şi amenajările pentru protecţia aşezărilor umane

    s) alte date şi informaţii privind protecţia mediului:
    Se vor prezenta şi alte date specifice activităţii sau solicitate de structura de specialitate din A.N.R.S.P.S. - aparat propriu, care au legătură cu protecţia factorilor de mediu: planul de prevenire şi combatere a poluărilor accidentale, planul de măsuri privind colectarea selectivă a deşeurilor, politica de prevenire a accidentelor majore în care sunt implicate substanţe periculoase.

    ş) reconstrucţia ecologică (acolo unde este cazul):
    - lucrări şi măsuri pentru refacerea mediului deteriorat, precum şi pentru menţinerea unui ecosistem corespunzător în zonă

    t) monitorizarea mediului (acolo unde este cazul):
    ţ) dotări şi măsuri privind instruirea personalului, managementul exploatării şi analiza periodică a propunerii de conformare pentru controlul emisiilor de poluanţi, supravegherea calităţii mediului şi monitorizarea activităţilor de protecţie a mediului.

    MENŢIUNE:
    Fişa de mediu ce se va întocmi se va prezenta la structura de specialitate din A.N.R.S.P.S. şi se va adapta:
    - în funcţie de specificul activităţii;
    – conform conţinutului-cadru care formează obiectul acestei anexe;
    – conform prevederilor legislaţiei naţionale şi comunitare în domeniu.



    ANEXA 3

    la norme




    PROGRAM
    pentru conformare cu prevederile legislaţiei în domeniul protecţiei mediului
    Aprob.
    Directorul executiv al unităţii teritoriale,
    ............................................................

    Avizat
    Comisia de protecţie a mediului şi ecologie


┌────┬───────────────┬───────────┬───────────────┬──────────┬──────────┬──────────┬─────────┬─────────┬───────────┬──────────┐
│ │ │ │ │Estimarea │ │ │Programul│ │ │ │
│ │ │ │ │fondurilor│Titlul/ │ │în │ │ │ │
│ │Neconformitatea│Performanţa│Denumirea │necesare/ │Capitolul/│ │derulare │ │Stadiul │ │
│ │cu legislaţia │/ │măsurii/ │Surse de │Articolul │Categorii/│în care a│Termen de│realizării │ │
│Nr. │din domeniul │Obiective │acţiunii │finanţare │bugetar de│Tipuri de │fost/ │realizare│măsurii/ │Observaţii│
│crt.│protecţiei │de │necesare pentru│(bugetul │la care se│activităţi│este │(anul) │Fonduri │ │
│ │mediului │remediere │eliminarea │de stat, │solicită │necesare* │inclusă │ │cheltuite**│ │
│ │(problema) │ │neconformităţii│venituri │finanţarea│ │măsura/ │ │ │ │
│ │ │ │ │proprii │ │ │acţiunea │ │ │ │
│ │ │ │ │etc.) │ │ │ │ │ │ │
├────┴───────────────┴───────────┴───────────────┴──────────┴──────────┴──────────┴─────────┴─────────┴───────────┴──────────┤
│Evacuarea apelor uzate │
├────┬───────────────┬───────────┬───────────────┬──────────┬──────────┬──────────┬─────────┬─────────┬───────────┬──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┴───────────────┴───────────┴───────────────┴──────────┴──────────┴──────────┴─────────┴─────────┴───────────┴──────────┤
│Emisii în atmosferă │
├────┬───────────────┬───────────┬───────────────┬──────────┬──────────┬──────────┬─────────┬─────────┬───────────┬──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┴───────────────┴───────────┴───────────────┴──────────┴──────────┴──────────┴─────────┴─────────┴───────────┴──────────┤
│Gestionarea deşeurilor │
├────┬───────────────┬───────────┬───────────────┬──────────┬──────────┬──────────┬─────────┬─────────┬───────────┬──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼───────────────┼──────────┼──────────┼──────────┼─────────┼─────────┼───────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼───────────────┼───────────┼───────────────┼──────────┼──────────┼──────────┼─────────┼─────────┼───────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────────┴───────────┴───────────────┴──────────┴──────────┴──────────┴─────────┴─────────┴───────────┴──────────┘

    * Se va indica categoria/tipul de activităţi necesare: reparaţii curente, achiziţii bunuri, servicii sau lucrări, investiţii. Suplimentar pentru investiţii se va preciza natura acestora: lucrări noi, lucrări în continuare, lucrări de intervenţii, reparaţii capitale sau dotări.
    ** Se completează ulterior, după realizarea parţială/totală a măsurii, dar nu mai târziu de finalul fiecărui an calendaristic şi se va preciza dacă au fost realizate tema de proiectare, studiul de fezabilitate, s-a obţinut avizul Comitetului tehnico-economic, s-a elaborat proiectul, după caz. Pentru dotări se va indica procentul realizării.
    Întocmit
    Responsabil de mediu,
    .............................

    ANEXA 4

    la norme
    LISTA
    cuprinzând principalele documente de organizare a activităţilor de protecţie
    a mediului întocmite la nivelul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu
    1. Registrul de evidenţă a surselor de poluare a mediului din toate unităţile teritoriale
    2. Registrul de evidenţă a programelor pentru conformare ale unităţilor teritoriale
    3. Registrul de evidenţă a măsurilor neîndeplinite în anul precedent din planurile anuale de acţiune în domeniul protecţiei mediului pentru toate unităţile teritoriale
    4. Planul de control la unităţile teritoriale
    5. Rapoartele de control, notele de constatare şi rapoartele de inspecţie întocmite în urma controalelor efectuate
    6. Registrul unităţilor controlate şi măsurile dispuse cu ocazia controalelor
    7. Situaţia statistică a cheltuielilor pentru protecţia mediului şi veniturilor din activitatea de protecţie a mediului pentru toate structurile/instituţiile din subordine
    8. Registrul centralizator „Managementul deşeurilor“ şi Registrul de evidenţă a deşeurilor colectate selectiv, realizate în conformitate cu legislaţia în domeniul deşeurilor şi procedura de sistem privind managementul deşeurilor, elaborată de A.N.R.S.P.S., pentru toate unităţile teritoriale.

    ANEXA 5

    la norme
    LISTA
    cuprinzând principalele documente de organizare a activităţilor de protecţie
    a mediului întocmite la nivelul unităţilor teritoriale
    1. Registrul surselor de poluare a mediului din unitatea teritorială*)
    * Pentru fiecare sursă de poluare se precizează descrierea, evaluarea, lista activităţilor supuse monitorizării, documentele din care rezultă monitorizarea calităţii factorilor de mediu - buletine de măsurători, de interpretare şi altele asemenea.

    2. Fişa de mediu
    3. Programul pentru conformare cu prevederile legislaţiei în domeniul protecţiei mediului
    4. Planul anual de acţiune în domeniul protecţiei mediului, realizat în conformitate cu procedura de sistem elaborată la nivelul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu
    5. Planul anual de control la sursele de poluare din unitate
    6. Registrul surselor de poluare controlate în domeniul protecţiei mediului şi notele de constatare încheiate cu ocazia controalelor
    7. Situaţia statistică a cheltuielilor pentru protecţia mediului şi a veniturilor din activitatea de protecţie a mediului
    8. Evidenţa buletinelor de analiză pentru factorii de mediu afectaţi de poluare - apă, aer, sol, după caz
    9. Fişele de evidenţă a tuturor deşeurilor generate, aflate în stoc sau predate operatorilor economici autorizaţi pentru tratarea acestora, Registrul centralizator „Managementul deşeurilor“ şi Registrul de evidenţă a deşeurilor colectate selectiv, realizate în conformitate cu legislaţia în domeniul deşeurilor şi procedura de sistem privind managementul deşeurilor, elaborată la nivelul A.N.R.S.P.S. - aparat propriu
    10. Planul de gestionare a deşeurilor din unitate şi planul de măsuri privind colectarea selectivă a deşeurilor
    11. Planul de combatere a poluărilor accidentale
    12. Autorizaţia de gospodărire a apelor, certificate tehnice de inspecţie şi altele asemenea, precum şi alte documente realizate în baza procedurilor de sistem specifice

    ANEXA 6

    la norme




    Modelul împuternicirii de control pe linia protecţiei mediului
    - faţă -
    ROMÂNIA
    Guvernul României
    [Stema României]
    - verso -
    ÎMPUTERNICIRE DE CONTROL PE LINIA PROTECŢIEI MEDIULUI Nr. ............ din .................
    Este împuternicit .................. din cadrul Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale să execute control, să constate neconformităţile la legislaţia în domeniul protecţiei mediului în unităţile teritoriale, precum şi în orice loc de muncă organizat de acestea, la orice oră.
    .................... deţine certificat de securitate pentru nivelul ..............., seria .... nr. ..../........... şi se identifică cu legitimaţia A.N.R.S.P.S. seria ................. nr. .................., eliberată la data de ..................... .
    Directorii executivi/Şefii locurilor de muncă din unităţile teritoriale controlate au obligaţia să acorde tot sprijinul necesar executării controlului.
    Prezenta delegaţie de control este valabilă în perioada ....................... .
    Preşedinte A.N.R.S.P.S.,
    ..............................................

    ANEXA 7

    la norme




    REGISTRUL
    controalelor efectuale la nivelul unităţilor teritoriale în domeniul protecţiei mediului

┌────┬───────────┬───────────┬──────────┬─────────────────┬─────────┬────────────┬──────────┐
│ │ │Tipul │ │ │ │Nr. notei │ │
│ │Denumirea │controlului│ │Nr. documente │ │raport cu │ │
│ │şi adresa │efectuat/ │Perioada/ │control încheiate│ │stadiul │ │
│Nr. │unităţii │Clasa │Inspectori│şi măsuri dispuse│Termen de│îndeplinirii│Observaţii│
│crt.│teritoriale│de risc a │de mediu │pentru remedierea│raportare│măsurilor │ │
│ │controlate │unităţii │ │neconformităţilor│ │dispuse în │ │
│ │ │teritoriale│ │identificate │ │urma │ │
│ │ │controlate │ │ │ │controlului │ │
├────┼───────────┼───────────┼──────────┼─────────────────┼─────────┼────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴───────────┴───────────┴──────────┴─────────────────┴─────────┴────────────┴──────────┘


    ANEXA 8

    la norme




    REGISTRUL
    surselor de poluare controlate în domeniul protecţiei mediului

┌────┬──────────┬───────────┬───────────┬─────────────────┬──────────┬───────────┬──────────┐
│ │ │Data │Nr. notă de│ │ │Nr. notei │ │
│ │Denumirea │efectuării │constatare │Măsuri dispuse │ │raport cu │ │
│Nr. │sursei de │controlului│încheiată │pentru remedierea│Termen de │modul de │Observaţii│
│crt.│poluare/ │/ │în urma │neconformităţilor│conformare│îndeplinire│ │
│ │Localizare│Responsabil│controlului│identificate │ │a măsurilor│ │
│ │ │de mediu │ │ │ │ │ │
├────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────────────┼──────────┼───────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴──────────┴───────────┴───────────┴─────────────────┴──────────┴───────────┴──────────┘


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016